Dat laatste klopt helemaal. Dat komt oa door die regelzucht van de overheid.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 20:19 schreef Tinkerbell het volgende:
Maar jij hebt altijd zon
Het is wel zo in NL geloof ik, dat als je zelf klungelt met electro en er gaat iets mis, dat dat met de verzekering niet handig is
Idd als je de installatie heb aangepast en hij is niet gekeurd dan kan het een probleem zijnquote:Op dinsdag 3 mei 2005 20:19 schreef Tinkerbell het volgende:
Het is wel zo in NL geloof ik, dat als je zelf klungelt met electro en er gaat iets mis, dat dat met de verzekering niet handig is
Omdat die rare belgen dat niet nodig vinden!quote:Op dinsdag 3 mei 2005 20:26 schreef Lucille het volgende:
Waarom hangen die draden gewoon los en liggen ze niet beschermd in een plastic buis?
België, nee, daar woon ik niet.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 20:25 schreef LowJoe het volgende:
Mag ik vragen of je mischien in belgie woont,tenminste zo te zien aan die puinhoop van elektradraden die daar gebruikelijk schijnt te zijn.....
En verder is het helemaal niet goedkoper om water te verwarmen met elektra!Gas heeft per kubieke meter veel meer energie dan elektra per kilowatt en is ook effiecienter.Het hoeft niet eerst een draad op te warmen die dan weer een stuk metaal opwarmt die dan weer eindelijk het water opwarmt.....
Kom op zeg. Die draden zijn al gedekt door de dakpannen, die hoeven niet nog eens extra dik ingepakt te worden.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 20:26 schreef Lucille het volgende:
Waarom hangen die draden gewoon los en liggen ze niet beschermd in een plastic buis?
Ok!Maar waar woon je dan??En gas in flessen is inderdaad veel duurder......quote:Op dinsdag 3 mei 2005 20:29 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
België, nee, daar woon ik niet.
En gas is hier geen gemeen goed. Electra hier heeft in principe een onuitputbare bron, namelijk watercentrales die electra opwekken.
Gas gebruiken we hier enkel om eten mee te koken op het fornuis. Door middel van 30 liter gasflessen. Zal morgen wel een fotootje maken, moet er dadelijk weer vantussen.
quote:Op dinsdag 3 mei 2005 20:30 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Kom op zeg. Die draden zijn al gedekt door de dakpannen, die hoeven niet nog eens extra dik ingepakt te worden.
Ik hoop dat je nooit een lekage krijgt met je dak. Maar vertel eens, die draden gaan naar zonnecollectoren ? of waar gaan ze heen ? In NL is de draad constructie die jij toont echt verbodenquote:Op dinsdag 3 mei 2005 20:30 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Kom op zeg. Die draden zijn al gedekt door de dakpannen, die hoeven niet nog eens extra dik ingepakt te worden.
Idd, VEEL duurder johquote:Op dinsdag 3 mei 2005 20:30 schreef LowJoe het volgende:
[..]
Ok!Maar waar woon je dan??En gas in flessen is inderdaad veel duurder......
En jij denkt dat een stel dakpannen genoeg is? Ergens een scheve dakpan en er loopt water binnen. Ik kan het niet een veilige situatie vinden. Om nog naar te zwijgen over de veiligheid voor personen die de ruimte betreden (ook al is het geen ruimte die dagelijks betreden zal worden). In Nederland wordt dit dus gewoon afgekeurd.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 20:30 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat komt doordat men in NL die maffe regelzucht heeft. Iets wat in principe zeer veilig is moet NOG veiliger kunnen. Absurbt in mijn ogen.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 20:33 schreef Lord Dreamer het volgende:
[..]
Ik hoop dat je nooit een lekage krijgt met je dak. Maar vertel eens, die draden gaan naar zonnecollectoren ? of waar gaan ze heen ? In NL is de draad constructie die jij toont echt verboden
Geen probleem hoor. Daarvoor hebben we hier ookdingen die men "stoppen" noemt. Bij overspanning slaan die dingen aan en blokkeren de hele boel. Moet je weer de zolder op om even te kijken of er geen vogel kortsluiting heeft gemaakt, dan is het simpel, stoppenkast!!:)quote:Op dinsdag 3 mei 2005 20:34 schreef Lucille het volgende:
[..]
En jij denkt dat een stel dakpannen genoeg is? Ergens een scheve dakpan en er loopt water binnen. Ik kan het niet een veilige situatie vinden. Om nog naar te zwijgen over de veiligheid voor personen die de ruimte betreden (ook al is het geen ruimte die dagelijks betreden zal worden). In Nederland wordt dit dus gewoon afgekeurd.
Nee natuurlijk niet....Alleen maar als er een stevige storm komt en je moet er vooral niet gaan lopen want dan struikel je over die draden en wordt je geelectrocuteerd......quote:Op dinsdag 3 mei 2005 20:30 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik weet wel zeker dat die kans vele malen groter in die situatie bij jou!!quote:Op dinsdag 3 mei 2005 20:38 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Geen probleem hoor. Daarvoor hebben we hier ookdingen die men "stoppen" noemt. Bij overspanning slaan die dingen aan en blokkeren de hele boel. Moet je weer de zolder op om even te kijken of er geen vogel kortsluiting heeft gemaakt, dan is het simpel, stoppenkast!!:)
Men is hier echt niet dom hoor.
Verder, de kans dat een regen druppel problemen veroorzaakt is zowat 1 op 10000000. Dus dat is gewoon onzin wat je schreef.
da`s waar, hij heeft prachtige kleuren gebruikt (of het de juiste zijn betwijfel ikquote:Op dinsdag 3 mei 2005 20:59 schreef elcastel het volgende:
Nou Laffer, het zijn natuurlijk wel hele mooie kleuren allemaal..
De bewoner van dat pand HEEFT de doodstraf, alleen weet die niet wanneer de voltrekking is, want dat het dodelijk is, staat niet eens ter discussie.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 21:38 schreef rotterdamse het volgende:
Godskolere...als ik dat bij mijn vroegere baas had gedaan dan had ik de doodstraf gekregen!
Met electra en gas kun je niet voorzichtig genoeg zijn.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 20:33 schreef Dirkh het volgende:
[..]Ik geef meteen toe dat de regelgeving voor de aanleg van elektra in Nederland een beetje ver gaat, maar wooooow.
bwahahaha straks vallen de mussen gefrituurd onder de dakpannen vandaan. kun je op wachten.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 22:40 schreef Sakura het volgende:
[..]
De bewoner van dat pand HEEFT de doodstraf, alleen weet die niet wanneer de voltrekking is, want dat het dodelijk is, staat niet eens ter discussie.
Maar dit soort gekloot is dus de reden dat een leek er niet aan mag werken, omdat zoals uit TS ook al blijkt de leek zelfs overtuigd kan zijn dat die het goed doet.
waneer er brand uitbreekt bedoel je, want dit gaat fikken, zeker weten (misschien leuk om vast een paar webcams te plaatsen, kunnen we straks allemaal life zijn vrouw en kinderen zien verbranden. Moet toch kostelijk vermaak zijnquote:
Zoals je ziet?quote:Op dinsdag 3 mei 2005 19:44 schreef ErwinRommel het volgende:
Zoals je ziet is electra niet gevaarlijk. Zolang men daar maar zorgvuldig mee omgaat en met beleid handeld.
Is dat dan een reden om als Nederlander maar alle regels aan je laars te lappen en een gevaarlijke situatie te creeren? En dan nog vol trots te vermelden wat voor mooie klus je gedaan hebt en zeggen dat electra zo simpel is?quote:Op dinsdag 3 mei 2005 23:12 schreef gelly het volgende:
Dit is in Brazilië mensen, (bijna) een 3e-wereldland.
Sja, als het daar de norm is, waarom niet ?quote:Op dinsdag 3 mei 2005 23:38 schreef Lucille het volgende:
[..]
Is dat dan een reden om als Nederlander maar alle regels aan je laars te lappen en een gevaarlijke situatie te creeren? En dan nog vol trots te vermelden wat voor mooie klus je gedaan hebt en zeggen dat electra zo simpel is?
Omdat het onveilig is. En iedereen ook weet waarom het onveilig is. Het feit dat men daar geen goede regelgeving heeft maakt het niet tot een goede oplossing. Vandaar dat er in 3e wereld landen en in het Oostblok zo veel mensen nog omkomen door dit soort prutswerk.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 23:39 schreef gelly het volgende:
[..]
Sja, als het daar de norm is, waarom niet ?
huh?? de mirrorman?, ik heb je gemist kerelquote:
Over BB gesproken.. Dat huis zal ook wel weer eens een likje nodig hebben rond deze tijdquote:Op dinsdag 3 mei 2005 23:53 schreef laffer het volgende:
[..]
huh?? de mirrorman?, ik heb je gemist kerel![]()
kom hier weer lekker posten man, BB begint geloof ik ook weer binnenkort![]()
Dat zegt ie, electriciteit is absoluut niet gevaarlijk *BZZZZZZZ*quote:Op dinsdag 3 mei 2005 20:26 schreef Lucille het volgende:
Tuurlijk, drm heb ik een opleiding gevolgd van 3 jaar .... voor iets dat "rete een voudig" is ... helaas, jij weet niks van alle regelgeving die er bestaat ( 10 boeken genaamt de NEN 1010 ) als ik iets maak is het veilig ...bij jou ? ....quote:Op dinsdag 3 mei 2005 20:08 schreef ErwinRommel het volgende:
Voor NL begrippen wellicht grappig om te zien.
Hier is het de gewoonste zaak van de wereld. (net als het illegaal aftappen van electra van de electra palen trouwens)
Op zich is het werken met electra dus rete eenvoudig, maar het is de mens eigen dat electra iets is wat men moet overlaten aan "profesionals" (bullshit in mijn ogen dus).
Gewoon gezond verstand gebruiken, koppie erbij houden en klussen maar met die electra.
ja ik ben best trots op dit resultaat Lucille.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 23:38 schreef Lucille het volgende:
[..]
Is dat dan een reden om als Nederlander maar alle regels aan je laars te lappen en een gevaarlijke situatie te creeren? En dan nog vol trots te vermelden wat voor mooie klus je gedaan hebt en zeggen dat electra zo simpel is?
Dat is dus lekker slim welke van de gekleurde draden is de fase? Is lekker veilig als je een lamp wilt schakelenquote:Op woensdag 4 mei 2005 18:25 schreef ErwinRommel het volgende:
Elk kleurtje heeft een functie.
Blauw voor de natte ruimtes, groen voor de licht contacten, rood voor de stopcontacten, en zwart voor buiten. 4 kleuren dus. Zo is het dus ook gemakkelijk om een evt. mankement in de electra op te sporen zonder dat men veel moeite moet gaan doen.
Persoonlijk zou ik de hele handel afbreken en er iemand aan zetten die er WEL verstand van heeft.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 19:44 schreef ErwinRommel het volgende:
Vaak onderschat men de mogelijkheden van het gebruik van electra.
Zo kan men electra gebruiken voor verschillende doeleinden.
Zoals het verwarmen van warm water. Daar heb je eigenlijk helemaal geen gas voor nodig, want gas is duur. Dus kan men dat ook goedkoper doen.
Ik weet niet hoe een ieder in elkaar zit, maar electra is, mits men daar verstandig mee omgaat niet gevaarlijk.
Zo bestaat mijn huis uit vele electrische wir war.
Om te beginnen met dit:
Dit is boven ons huis in de tussenruimte gemaakt, deels door mijzelf, deels door een electriciën.
[[url=http://img232.echo.cx/img232/4019/huis0016kt.jpg]afbeelding][/URL]
Daarnaast kan en ook de zon gebruiken voor het maken van warm water.
Leg een flexibele buis aan die in de zon staat. Natuurlijke verhitting noemt men dit.
Warm water gaat naar een grote waterbak waarbij electra het water warm houd.
[[url=http://img232.echo.cx/img232/5922/huis0028yo.jpg]afbeelding][/URL]
Zoals je ziet is electra niet gevaarlijk. Zolang men daar maar zorgvuldig mee omgaat en met beleid handeld.
En natuurlijk mijn eigengemaakte warm water douche:
[[url=http://img232.echo.cx/img232/7072/huis0042nx.jpg]afbeelding][/URL]
Rekening houdend dat jouw aantal hersenceller kleiner is dan het aantal gebruikte (misbruikte) kleuren, moet ik idd toegeven dat je er over hebt nagedacht.quote:Op woensdag 4 mei 2005 18:25 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik heb moeten lachen en soms krom gelegen van de reacties die werden geplaatst.
Toch vertrouw ik net als vrijwel alle 180 miljoen inwoners op dit systeem zoals ik dat neerzette.
Elk kleurtje heeft een functie.
Blauw voor de natte ruimtes, groen voor de licht contacten, rood voor de stopcontacten, en zwart voor buiten. 4 kleuren dus. Zo is het dus ook gemakkelijk om een evt. mankement in de electra op te sporen zonder dat men veel moeite moet gaan doen.
En geloof me (of niet), het is veilig. De ongelukken die hier gebeuren zoals bv kortsluiting, of brand zijn nihil.
Met gewoon nuchter boeren verstand hoef je helemaal geen 3 jarige opleiding te volgen om jou eigen huis te voorzien van stroom. En reken maar, het IS VEILIG hier.
Natuurlijk is electra gevaarlijk, net als vuurwapens, maar het ligt aan de persoon die ermee omgaat.
Kijk, dat het niet is gemaakt volgens Nederlandse waarden, daar ben ik het mee eens. Maar om iets wat gewoon goed werkt, al gedurende 2 jaar, noem ik geen prutswerk meer. Er is zeer zeker over nagedacht.
Daarom is het niet minder gevaarlijkquote:Op donderdag 5 mei 2005 02:26 schreef Lord Dreamer het volgende:
Eigenlijk kan je dit bouwwerk als het in brazilië staat niet vergelijken met een bouwwerk in Nederland.
Dat was idd ook hetgeen in mij opkwam,die beesten knagen werkelijk aan ALLES!quote:Op donderdag 5 mei 2005 02:27 schreef Kluupkluup het volgende:
[..]
Daarom is het niet minder gevaarlijkDaar zijn ook muizen, die óók knagen..
Nee klopt, ze zijn daar volledig achterlijk als het om veiligheid gaat (en het is nog besmettelijk ook), toch mensen zat, paar doden meer of minder door electrocutie haalt niet uit.quote:Op donderdag 5 mei 2005 02:26 schreef Lord Dreamer het volgende:
Eigenlijk kan je dit bouwwerk als het in brazilië staat niet vergelijken met een bouwwerk in Nederland.
Zelfs aan de hersencellen van bewonersquote:Op donderdag 5 mei 2005 02:28 schreef Scuderia_Mark het volgende:
[..]
Dat was idd ook hetgeen in mij opkwam,die beesten knagen werkelijk aan ALLES!
Omdat het niet voldoet aan de Norm die wij in nederland hanterenquote:Op donderdag 5 mei 2005 11:19 schreef kansloze_dertiger het volgende:
Zwart installatiedraad is veel goedkoper dan bruin, blauw of geel/groenWaarom zou je al die kleuren gebruiken
Dan vind ik dat toch wel erg ver gezocht. Overigens, nog nimmer last van muizen gehad hier.quote:Op donderdag 5 mei 2005 02:28 schreef Scuderia_Mark het volgende:
[..]
Dat was idd ook hetgeen in mij opkwam,die beesten knagen werkelijk aan ALLES!
Met die achterlijkheid valt dat wel mee hoor. Maak je niet druk.quote:Op donderdag 5 mei 2005 09:49 schreef Sakura het volgende:
[..]
Nee klopt, ze zijn daar volledig achterlijk als het om veiligheid gaat (en het is nog besmettelijk ook), toch mensen zat, paar doden meer of minder door electrocutie haalt niet uit.
En hoe schakel je die snel en veilig uit met al die blanke delen die onder stroom staan?quote:Op donderdag 5 mei 2005 16:54 schreef ErwinRommel het volgende:
Dit is de de hoofdschakelaar waarmee men dus alles uitschakeld.
En het risco om die blanke delen die onderstroom aan te raken?quote:Op donderdag 5 mei 2005 18:25 schreef ErwinRommel het volgende:
Door gewoon die zwarte schakelaar op "off" te zetten. Geen enkel probleem hoor.
Die hoef je helemaal niet aan te raken. Dus ik zie het probleem ook niet.quote:Op donderdag 5 mei 2005 18:28 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En het risco om die blanke delen die onderstroom aan te raken?
Niet aan te raden om die schakelaar over te halen wanneer je of natte handen/zweet jatten hebt,serieus levensgevaarlijk wat ik daar zie op je foto's!quote:Op donderdag 5 mei 2005 18:25 schreef ErwinRommel het volgende:
Door gewoon die zwarte schakelaar op "off" te zetten. Geen enkel probleem hoor.
Dat vraag ik me ook af, al sinds ik de eerste foto van die elektrische douchekop zag eigenlijkquote:Op vrijdag 6 mei 2005 00:43 schreef Scuderia_Mark het volgende:
Waar woon je als ik vragen mag,want ik verbaas me er over dat dit uberhaubt ERGENS goed gekeurd kan/mag worden...............![]()
Hij woont in Brazilie,al eerder toegegeven.....quote:Op vrijdag 6 mei 2005 01:06 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook af, al sinds ik de eerste foto van die elektrische douchekop zag eigenlijk
Ja idd,die douche kroop IK voor geen goud onder........quote:Op vrijdag 6 mei 2005 01:06 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook af, al sinds ik de eerste foto van die elektrische douchekop zag eigenlijk
Zone-indeling ...was da ?quote:Op vrijdag 6 mei 2005 01:09 schreef Scuderia_Mark het volgende:
[..]
Ja idd,die douche kroop IK voor geen goud onder........![]()
Of ik moest levensmoe zijn.............
Dat mag jij jezelf niet eens noemenquote:Op zaterdag 7 mei 2005 21:09 schreef tommytheman het volgende:
Ik zie het probleem ook niet (en ben nog wel elektro-technicus)
Ga je diep schamen!Zeg ik als elektromonteur....quote:Op zaterdag 7 mei 2005 21:09 schreef tommytheman het volgende:
Ik zie het probleem ook niet (en ben nog wel elektro-technicus)
En dat verklaart meteen allesquote:Op dinsdag 3 mei 2005 20:33 schreef ErwinRommel het volgende:
Waar? Brazilie!!
Hoezo wat is daar gevaarlijk aan, dat is een tussenruimte op zolder waar nooit iemand komt. En brandgevaar? Waarom? Het is in nederland belachelijk dat je nu aarde moet gaan maken in slk en woonkamers, slaat nergens op.quote:Op zondag 8 mei 2005 10:16 schreef LowJoe het volgende:
[..]
Ga je diep schamen!Zeg ik als elektromonteur....
Ja ik ben ook echt dolblij met mijn ongeaarde pc....quote:Op zondag 8 mei 2005 14:15 schreef tommytheman het volgende:
Het is in nederland belachelijk dat je nu aarde moet gaan maken in slk en woonkamers, slaat nergens op.
In geval van nood is je oog hand coordinatie meestal niet het allerbeste.quote:Op zondag 8 mei 2005 16:07 schreef clowntje het volgende:
Die paniek ook over die hoofdschakelaar. Oei daar zitten onbeschermde delen. Nou als je die aanraakt heb je parkinson of écht geen oog-hand coordinatie.
Dusss... jij vind het belachelijk dat een installatie er alleen maar veiliger op word... natuurlijk zullen de meeste stekkers met de app. geen aarde hebben, maar voor die app. die het wel hebben is een envent. metalen omhulsel geaard ... kan niet begrijpen wrm dat belachelijk zou zijn....quote:Op zondag 8 mei 2005 14:15 schreef tommytheman het volgende:
[..]
Hoezo wat is daar gevaarlijk aan, dat is een tussenruimte op zolder waar nooit iemand komt. En brandgevaar? Waarom? Het is in nederland belachelijk dat je nu aarde moet gaan maken in slk en woonkamers, slaat nergens op.
Ja wat is daar mee?quote:Op zondag 8 mei 2005 15:18 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Ja ik ben ook echt dolblij met mijn ongeaarde pc....
Ja maar dr staan veel toestellen in je kamer met metalen omhulsels he?quote:Op zondag 8 mei 2005 18:38 schreef Partyman het volgende:
Als een metalen omhulsen onder spanning staat en er geen aarde aanzit ...zal deze net zolang onder spanning blijven staan totdat iemand het aanraakt en dan zal pas de aardlek uitschakelen... heb je een aarde er aan zitten vloeit de stroom direct naar de aarde en zal de aardelk uitschakelen zonder dat jij ( of iemand met een pacemaker, kleinkind.... ) er aan hoeft te komen om het differentieel te veroorzaken... tuurlijk zal de aarde vervuilt kunnen zijn ( vooral meegevoerde aardes van de NUTS ) heb jij een eigen aardpen in de "grond" dan zal deze lijkt me schoon zijn![]()
Het maakt niet uit of het er nou 1 is of 100 zijn... het moet VEILIG zijn ( risico op aanraking zo minimaal mogelijk )....quote:Op zondag 8 mei 2005 18:42 schreef tommytheman het volgende:
[..]
Ja maar dr staan veel toestellen in je kamer met metalen omhulsels he?
en ik praat wat betreft de aarde over hoge frequente storingen en die kunnen gewoon door de lucht (b.v. een zendpiraat).
Aarde wordt echt te zwaar onderschatquote:Op zondag 8 mei 2005 23:31 schreef tommytheman het volgende:
Noem nou eens 1 toestel van metaal, niet dubbel geisoleerd, in je huiskamer.
Nou die bestaan niet want nederland is het enige land met verplichte aarding in de woonkamer (volgens mij) En laten ze die apparaten nu allemaal eens in het buitenland maken?
Soms een bepaalde (schemer)lamp, maar dan zit er vaak niet eens een stekker aan met randaarde![]()
Ik spreek jou nog welquote:Op maandag 9 mei 2005 19:24 schreef ErwinRommel het volgende:
-load of shit-
Dat is prima. Want ik geloof dat geen problemen zal ondervinden hier qua electra. Ik lig er dus niet wakker van, en heb 100% vertrouwen in de hier door deels mij aangelegde methode.quote:
Succes he!quote:Op maandag 9 mei 2005 20:00 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat is prima. Want ik geloof dat geen problemen zal ondervinden hier qua electra. Ik lig er dus niet wakker van, en heb 100% vertrouwen in de hier door deels mij aangelegde methode.
kijk ieder land heeft zo zijn eigen regels, in Nederland is het inderdaad een wildgroei van regels, het zijn niet voor niets NEN normen, NEN = Nederlandse (industrie)norm. Aangezien in Nederland een totaal andere cultuur heerst met dit soort zaken, zoniet qua vakmanschap (in NL vrij hoog) als verzekeringstechnisch, kijk hier is iedereen voor dit soort dingen verzekerd, en aangezien verzekeringen niet zo graag uitbetalen komen er dus regels waar installaties aan moeten voldoen.quote:Op maandag 9 mei 2005 19:24 schreef ErwinRommel het volgende:
Zwahiel, je haalt mij de woorden uit de mond.
Men weet dat ik in dit land woon, maar toch denkt men dat ik veiliger moet gaan werken terwijl miljoenen op deze manier hun electra in elkaar hebben zitten. Die tussenzolder bv, dat is hier de standaard. Die voor NL begrippen wir war van draden is hier standaard in elk vrijstaand huis. En reken maar dat dat veilig is.
Die douche, ziet er misschien niet uit, omdat wij Nederlanders denken dat alles een aarde moet hebben. In Nederland was het tot 1998 nog geeneens bij wet om zonder aarde onder de douche te staan. In Geldrop heb ik jaren gewoont met een douche zonder aarde draad. is altijd goed gegaan, net als in de gehele wijk.
NEN1010?? Vraag dat hier aan de electricien en die zal hooguit zijn schouders ophalen en zeggen, wat is dat?
Alles is gewoon veilig, en daarmee bedoel ik dus ook gewoon dat electra niet per definitie levens gevaarlijk is.
Maar wellicht uit bescherming van hun eigen beroep zegt men in Nederland "nee, we moeten aan die en deze eisen voldoen, want dat is veilig".
Dat is dus je reinste gelul.
Met een beetje verstand van electra, wat gezond verstand en nadenken, dan hoeft wat ik toonde geen enkel probleem te zijn.
ik heb hier ook zo'n zelfde kabels hoor, komen hier ook binnen. Toevallig gezien toen ze mijn hoofdzekering kwamen vervangen, gewone electradraad, exact 't zelfde als ik door mijn buizen getrokken heb hoor...quote:Op maandag 9 mei 2005 22:04 schreef KonnieKipke het volgende:
Wat een kolder dit topic, die kabels die naar je 'hoofdschakelaar' lopen, kunnen volgens mij niet meer dan 15A aan en dan smelten ze al bijna denk ik. Een vaatwasser aan, wat lampen, die electrische boiler en pfoef, weg kabels.
Het geheel ziet er eerder uit als een zwakstroominstallatie, hooguit.
Indien serieus; Wat trek jij maximaal aan stroom joh? Gezien je zekeringenkast, heb je best veel groepen, dan vind ik dat miezerige kabeltje wel erg tekort doen.
Gelukkig zijn de mijne die naar buiten gaan een slag of 2-3 dikker.quote:Op maandag 9 mei 2005 22:21 schreef zwahiel het volgende:
[..]
ik heb hier ook zo'n zelfde kabels hoor, komen hier ook binnen. Toevallig gezien toen ze mijn hoofdzekering kwamen vervangen, gewone electradraad, exact 't zelfde als ik door mijn buizen getrokken heb hoor...
Dit is dus echt serieus, en geen onsmakelijke grap en zeker geen kolder topic.quote:Op maandag 9 mei 2005 22:04 schreef KonnieKipke het volgende:
Wat een kolder dit topic, die kabels die naar je 'hoofdschakelaar' lopen, kunnen volgens mij niet meer dan 15A aan en dan smelten ze al bijna denk ik. Een vaatwasser aan, wat lampen, die electrische boiler en pfoef, weg kabels.
Het geheel ziet er eerder uit als een zwakstroominstallatie, hooguit.
Indien serieus; Wat trek jij maximaal aan stroom joh? Gezien je zekeringenkast, heb je best veel groepen, dan vind ik dat miezerige kabeltje wel erg tekort doen.
Ja, er lopen 2 stroomdraadjes naar die douchekop.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 16:54 schreef KonnieKipke het volgende:
loopt er nou een stroomdraad naar die douchekop?
Niet zoals in Nederland.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 17:09 schreef KonnieKipke het volgende:
grappig, hoe werkt dan de bediening precies, als in temperatuur instelling?
Dat verschilt per regio. Hier hebben we 230V. Verderop, 20 kilometer heeft men 115Vquote:Op dinsdag 10 mei 2005 19:49 schreef Ablaze het volgende:
Wat is eigenlijk de netspanning daar? Vast geen 230V? 115 ofzo?
wat denk jij dat die draden in de 'hoofdschakelaar' voor een stroom kunnen verwerken?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 22:33 schreef Ramon73 het volgende:
Nou, voor dit soort topics kun je mij midden in de nacht wakker maken.
Ik heb al vanalles gezien van fabrieksinstallatie tot ziekenhuis tot particuliere installatie.
Het kan altijd eens misgaan. Dat zo'n Braziliaanse installatie het een paar jaar goed doet wil niks zeggen.
Ik woon in Nederland in een appartementsgebouwen daar viel vaak een aardlek uit in de algemen ruimten. Resultaat: de halve tent 's nachts zonder licht op de gangen. Blijkt de installateur 4 jaar geleden een armatuur verkeerd gemonteerd te hebben waardoor dit volloopt met regenwater en de fase en aarde samen gaan zwemmen. Gelukkig heb je dan je aardlek, die uitschakelt als het onveilig wordt.
Wat betreft de Braziliaanse installatie: de "groepenkast" ziet er uitwendig netjes uit, de rest is gewoon grote ontzettende BAGGER. AFbreken en noooooit meer doen.
Deze wijsheid komt door het achtereenvolgens doorlopen van LTS-MTS en HTS elektro. Allemaal met goeg gevolg doorlopen en aan de HTS afgestudeerd op NEN3140 (veilige werkmethoden).
Dus je weet niet eens dat er volgens de nen1010 wel 25A mag door een 2,5mm2 ? En dit is duidelijk dikker. Als je een beetje met draad heb gewerkt kun je toch wel zien dat dit minimaal 4mm2 is?quote:Op woensdag 11 mei 2005 20:08 schreef Ramon73 het volgende:
Afhankelijk van de omgevingstemperatuur hooguit 16 Ampere.
Veel te weinig in elk geval voor een heel huis.
Die hoofdschakelaar kan ook maar een paar Ampere schakelen. Moet je die voor de lol eens inschakelen als er al wat verbuikers aan staan, wedden dat ie gewoon vastbakt (als je geluk hebt). Als je minder geluk hebt, vervuilen de contacten door de vlamboog en worden ze lekker warm onder belasting. En voila, een kampvuur binnenshuis.
NU nog niet aan de orde, de installatie is nog nieuw. Maar wacht maar eens wat jaartjes af.
Slopen die Bagger!!!!!!!!!!!!
De Nederlandse overheid is dat misschien regelzuchtig, maar zelfs hier gebeuren nog ongevallen met elektriciteit en branden er huizen af door "kortsluiting". Hier zijn er nog regels en gaat het nog af en toe mis. Daar klooien ze er op los en is alles veilig. Kom nou, dat geloof je zelf toch zeker niet?
Je zal wel eens wat tegenkomen, eh?quote:Op donderdag 12 mei 2005 16:26 schreef Ramon73 het volgende:
Maar voor de rest maakt het mij niet zoveel uit dat mensen installaties zelf verbouwen of aanleggen. Houdt de vakman tenminste ook werk.
En die schakelaar zit die ook in de douche?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 17:29 schreef ErwinRommel het volgende:
Dit kan men regelen door de douchekop in te stellen. Daar zit een draaischakelaar op die die 3 standen vertegenwoordigen. Dus gewoon ff draaien en de warmte regelaar doet haar werk
Ja, dat is dat ding bovenop de douche kop. Maar zoals die al had gezegd, het is common knowledge in dat land dat je dat niet onder het douche omschakeltquote:Op zondag 15 mei 2005 12:02 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En die schakelaar zit die ook in de douche?
Dat valt wel mee. Het enige wat men ontvangt is een schok. Is mij ook wel eens overkomen.quote:Op zondag 15 mei 2005 15:06 schreef LowJoe het volgende:
Ja want diegene die het wel gedaan hebben liggen nu onder de groene zoden......
Sjongejonge natuurlijk overleef je dat wel, je gaat pas dood als je blijft "kleven" voor een bepaalde tijd. Heb je weleens gehoord hoelang het duurt voordat iemand dood is op de elektrische stoel en dan praat je over iets van 15000V direct op je hersens.quote:Op maandag 16 mei 2005 18:42 schreef Ramon73 het volgende:
Tjee, zomaar 230Volt door je hele lichaam, van top tot teen. Weer eens een andere massagedouche.
Maar Erwin, ik kan me toch niet voorstellen dat mensen zo'n schok overleven! Of zit er een aardlekschakelaar tussen die de spanning afschakelt, in dat geval kom je tenminste nog met de schrik vrij. Of zit er een trafo tussen die de boel naar 42Volt omlaag brengt ofzo?
Het werkt volgens mij volgens dit principe:quote:Op maandag 16 mei 2005 18:42 schreef Ramon73 het volgende:
Tjee, zomaar 230Volt door je hele lichaam, van top tot teen. Weer eens een andere massagedouche.
Maar Erwin, ik kan me toch niet voorstellen dat mensen zo'n schok overleven! Of zit er een aardlekschakelaar tussen die de spanning afschakelt, in dat geval kom je tenminste nog met de schrik vrij. Of zit er een trafo tussen die de boel naar 42Volt omlaag brengt ofzo?
Het plaatje staat er toch echt Ramon.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 06:55 schreef Ramon73 het volgende:
Erwin: ik zie geen plaatje oid.
Bij mij ook nietquote:Op dinsdag 17 mei 2005 14:16 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Het plaatje staat er toch echt Ramon.
Of ergens een los draadje zodat jou comp. dat plaatje niet pakken kon?quote:Op dinsdag 17 mei 2005 18:43 schreef Ramon73 het volgende:
Ja, nu staat het er wel. Vanochtend was er helemaal niets te zien. PC met ochtendhumeur misschien?
Deze dame, en vele anderen douchen gewoon zonder veel problemen hoorquote:Op maandag 16 mei 2005 18:42 schreef Ramon73 het volgende:
Toch ben ik er niet dol op de Combinatie ... vooral niet als je ook nog een defecte aardlek hebt .quote:Op dinsdag 17 mei 2005 18:54 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Deze dame, en vele anderen douchen gewoon zonder veel problemen hoor![]()
[afbeelding]
Ik heb onder de douche geen kleren aan ....weet niet hoe dat met jou zit ...quote:Op dinsdag 17 mei 2005 21:39 schreef Wokkel1982 het volgende:
Met 230V en met water als goede geleider lijkt het mij niet dat je het zonder kleerscheuren naverteld.
Ughum ... uhhh... fout dus hequote:Op dinsdag 17 mei 2005 22:26 schreef SpeedyRich het volgende:
Nieuw
L1 = Bruin
L2 = Zwart
L3 = Zwart/ Wit
N = Nul
PE = Aarding
Oud
L1 = Rood
L2 = Geel
L3 = Blauw
N = Groen
PE = Geel/Groen
L "en zijn de fasés die T.O.V. elkaar 120 graden verschiven zijn.
N is de nul/neutrale leider bij wissel stroom die voert de stroom af
en is gekoppeld in trafo huis aan de PE.wardoor
er contact tusen de fase en de aarde gevaarlijk is voor de mensen
Correctie: Water is eigenlijk een zeer slechte geleider. Het zijn de opgeloste zouten in (vervuild)water die voor de geleiding zorgen. Met andere woorden: drinkwater uit de kraan valt nog best mee, maar zeewater is wat dat betreft echt tuig...quote:Op dinsdag 17 mei 2005 21:39 schreef Wokkel1982 het volgende:
Met 230V en met water als goede geleider lijkt het mij niet dat je het zonder kleerscheuren naverteld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |