abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 mei 2005 @ 19:44:53 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_26705980
Vaak onderschat men de mogelijkheden van het gebruik van electra.
Zo kan men electra gebruiken voor verschillende doeleinden.
Zoals het verwarmen van warm water. Daar heb je eigenlijk helemaal geen gas voor nodig, want gas is duur. Dus kan men dat ook goedkoper doen.

Ik weet niet hoe een ieder in elkaar zit, maar electra is, mits men daar verstandig mee omgaat niet gevaarlijk.
Zo bestaat mijn huis uit vele electrische wir war.
Om te beginnen met dit:
Dit is boven ons huis in de tussenruimte gemaakt, deels door mijzelf, deels door een electriciën.

Daarnaast kan en ook de zon gebruiken voor het maken van warm water.
Leg een flexibele buis aan die in de zon staat. Natuurlijke verhitting noemt men dit.
Warm water gaat naar een grote waterbak waarbij electra het water warm houd.

Zoals je ziet is electra niet gevaarlijk. Zolang men daar maar zorgvuldig mee omgaat en met beleid handeld.

En natuurlijk mijn eigengemaakte warm water douche:

[ Bericht 4% gewijzigd door ErwinRommel op 03-05-2005 19:50:34 ]
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_26706315
Haha blijft wel grappig
  dinsdag 3 mei 2005 @ 20:08:30 #3
110987 ErwinRommel
pi_26706645
Voor NL begrippen wellicht grappig om te zien.
Hier is het de gewoonste zaak van de wereld. (net als het illegaal aftappen van electra van de electra palen trouwens)
Op zich is het werken met electra dus rete eenvoudig, maar het is de mens eigen dat electra iets is wat men moet overlaten aan "profesionals" (bullshit in mijn ogen dus).
Gewoon gezond verstand gebruiken, koppie erbij houden en klussen maar met die electra.
pi_26706937
Maar jij hebt altijd zon

Het is wel zo in NL geloof ik, dat als je zelf klungelt met electro en er gaat iets mis, dat dat met de verzekering niet handig is
  dinsdag 3 mei 2005 @ 20:24:22 #5
40584 Bushmaster
Microschoft
pi_26707059
Ik zie een legionella-besmetting aankomen deze zomert
Eigen brokjes eerst.
pi_26707068
Nu snap ik die Rommel achter je naam
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_26707085
Mag ik vragen of je mischien in belgie woont,tenminste zo te zien aan die puinhoop van elektradraden die daar gebruikelijk schijnt te zijn.....
En verder is het helemaal niet goedkoper om water te verwarmen met elektra!Gas heeft per kubieke meter veel meer energie dan elektra per kilowatt en is ook effiecienter.Het hoeft niet eerst een draad op te warmen die dan weer een stuk metaal opwarmt die dan weer eindelijk het water opwarmt.....
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
  dinsdag 3 mei 2005 @ 20:26:00 #8
110987 ErwinRommel
pi_26707111
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 20:19 schreef Tinkerbell het volgende:
Maar jij hebt altijd zon

Het is wel zo in NL geloof ik, dat als je zelf klungelt met electro en er gaat iets mis, dat dat met de verzekering niet handig is
Dat laatste klopt helemaal. Dat komt oa door die regelzucht van de overheid.
Het eerste, dat hier altijd de zon schijnt is pertinent niet waar. Vaak wel, maar vandaag niet

Op zich zou men die regelzucht voor wat betreft het "knoeien" aan electra wat doorzichtiger moeten maken. Nu heb je in NL een dure electriciën nodig om de simpele klusjes die men best zelf kan fixen. Onnodige geldverspilling dus.
Er zou van overheidswege een campagne moeten komen dat electra niet gevaarlijk is. Goede educatie is natuurlijk een pré.
Maar door zelfs een kapot stopcontact door een dure electriciën te fixen a 100 euro vind ik van de zotte. Door zelf een simpel contactje te vervangen bespaar je al snel 90 euro.
pi_26707123
Waarom hangen die draden gewoon los en liggen ze niet beschermd in een plastic buis?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  dinsdag 3 mei 2005 @ 20:27:59 #10
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_26707155
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 20:19 schreef Tinkerbell het volgende:
Idd als je de installatie heb aangepast en hij is niet gekeurd dan kan het een probleem zijn
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_26707165
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 20:26 schreef Lucille het volgende:
Waarom hangen die draden gewoon los en liggen ze niet beschermd in een plastic buis?
Omdat die rare belgen dat niet nodig vinden!
  dinsdag 3 mei 2005 @ 20:29:08 #12
110987 ErwinRommel
pi_26707185
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 20:25 schreef LowJoe het volgende:
Mag ik vragen of je mischien in belgie woont,tenminste zo te zien aan die puinhoop van elektradraden die daar gebruikelijk schijnt te zijn.....
En verder is het helemaal niet goedkoper om water te verwarmen met elektra!Gas heeft per kubieke meter veel meer energie dan elektra per kilowatt en is ook effiecienter.Het hoeft niet eerst een draad op te warmen die dan weer een stuk metaal opwarmt die dan weer eindelijk het water opwarmt.....
België, nee, daar woon ik niet.
En gas is hier geen gemeen goed. Electra hier heeft in principe een onuitputbare bron, namelijk watercentrales die electra opwekken.
Gas gebruiken we hier enkel om eten mee te koken op het fornuis. Door middel van 30 liter gasflessen. Zal morgen wel een fotootje maken, moet er dadelijk weer vantussen.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 20:30:07 #13
110987 ErwinRommel
pi_26707219
quote:
Kom op zeg. Die draden zijn al gedekt door de dakpannen, die hoeven niet nog eens extra dik ingepakt te worden.
pi_26707235
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 20:29 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

België, nee, daar woon ik niet.
En gas is hier geen gemeen goed. Electra hier heeft in principe een onuitputbare bron, namelijk watercentrales die electra opwekken.
Gas gebruiken we hier enkel om eten mee te koken op het fornuis. Door middel van 30 liter gasflessen. Zal morgen wel een fotootje maken, moet er dadelijk weer vantussen.
Ok!Maar waar woon je dan??En gas in flessen is inderdaad veel duurder......
pi_26707303
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 20:30 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Kom op zeg. Die draden zijn al gedekt door de dakpannen, die hoeven niet nog eens extra dik ingepakt te worden.
Ik geef meteen toe dat de regelgeving voor de aanleg van elektra in Nederland een beetje ver gaat, maar wooooow.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 20:33:30 #16
4178 Lord Dreamer
I Rule In Hell
pi_26707315
quote:

[..]

Ik hoop dat je nooit een lekage krijgt met je dak. Maar vertel eens, die draden gaan naar zonnecollectoren ? of waar gaan ze heen ? In NL is de draad constructie die jij toont echt verboden
It is a sad day, it is a red day. It is going to be a black day. When the sun rises........
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 20:33:42 #17
110987 ErwinRommel
pi_26707317
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 20:30 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Ok!Maar waar woon je dan??En gas in flessen is inderdaad veel duurder......
Idd, VEEL duurder joh
Ik gebruik 1 gasfles in 4 maanden tijd. Ik gebruik deze dagelijks om mee te kunnen koken.
Wat kost mij 30 liter gas? ongeveer 9 euro. Dus 9 euro gas verbruik ik per 4 maanden tijd.

Electra, wat betaal ik? per maand nog geen 10 euro aan electra.
Waar? Brazilie!!
  dinsdag 3 mei 2005 @ 20:34:00 #18
23152 Lucille
Smartass
pi_26707326
quote:

[..]

En jij denkt dat een stel dakpannen genoeg is? Ergens een scheve dakpan en er loopt water binnen. Ik kan het niet een veilige situatie vinden. Om nog naar te zwijgen over de veiligheid voor personen die de ruimte betreden (ook al is het geen ruimte die dagelijks betreden zal worden). In Nederland wordt dit dus gewoon afgekeurd.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 20:35:27 #19
110987 ErwinRommel
pi_26707351
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 20:33 schreef Lord Dreamer het volgende:

[..]

Ik hoop dat je nooit een lekage krijgt met je dak. Maar vertel eens, die draden gaan naar zonnecollectoren ? of waar gaan ze heen ? In NL is de draad constructie die jij toont echt verboden
Dat komt doordat men in NL die maffe regelzucht heeft. Iets wat in principe zeer veilig is moet NOG veiliger kunnen. Absurbt in mijn ogen.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 20:38:42 #20
110987 ErwinRommel
pi_26707417
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 20:34 schreef Lucille het volgende:

[..]

En jij denkt dat een stel dakpannen genoeg is? Ergens een scheve dakpan en er loopt water binnen. Ik kan het niet een veilige situatie vinden. Om nog naar te zwijgen over de veiligheid voor personen die de ruimte betreden (ook al is het geen ruimte die dagelijks betreden zal worden). In Nederland wordt dit dus gewoon afgekeurd.
Geen probleem hoor. Daarvoor hebben we hier ookdingen die men "stoppen" noemt. Bij overspanning slaan die dingen aan en blokkeren de hele boel. Moet je weer de zolder op om even te kijken of er geen vogel kortsluiting heeft gemaakt, dan is het simpel, stoppenkast!!:)
Men is hier echt niet dom hoor.

Verder, de kans dat een regen druppel problemen veroorzaakt is zowat 1 op 10000000. Dus dat is gewoon onzin wat je schreef.
pi_26707436
quote:

[..]

Nee natuurlijk niet....Alleen maar als er een stevige storm komt en je moet er vooral niet gaan lopen want dan struikel je over die draden en wordt je geelectrocuteerd......
Dat wij in Nederland alles verpakken in buizen heeft zowel een afschermende functie als wel een praktische functie.Je kan er altijd,zij het vaak met wat moeite en extra draad bij trekken,zodat je schakelaar uitgebreid kan worden met b.v een stopkontakt......De belgen stoppen een draad zo door door de gipswanden en door het metaal van de struds zonder bescherming.O wee als die draad een beetje beweegt,dan staat minimaal die strud onder spanning of er is kortsluiting....En uitbreiden betekent een extra draad door de muur heen trekken wat onbegonnen werk is.....Maar ze gebruiken tenminste nog redelijk dik draad i.t.t de engelsen.....Als je daar ziet wat voor dun draadje naar de stopkontakten door de muur heen gaat slaat de schrik om je hart.......
pi_26707489
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 20:38 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Geen probleem hoor. Daarvoor hebben we hier ookdingen die men "stoppen" noemt. Bij overspanning slaan die dingen aan en blokkeren de hele boel. Moet je weer de zolder op om even te kijken of er geen vogel kortsluiting heeft gemaakt, dan is het simpel, stoppenkast!!:)
Men is hier echt niet dom hoor.

Verder, de kans dat een regen druppel problemen veroorzaakt is zowat 1 op 10000000. Dus dat is gewoon onzin wat je schreef.
Ik weet wel zeker dat die kans vele malen groter in die situatie bij jou!!
pi_26707570
Ja maar wacht eens!Het zijn zonnecollectoren,dat is toch laagspanning en zeker geen 230 V zoals bij ons de normale spanning!
  dinsdag 3 mei 2005 @ 20:56:00 #24
3554 laffer
Ouwe LUL
pi_26707992

ik heb vroeger in de elektra gewerkt, en daarbij heel wat meegemaakt bij de z.g.n. thuisklussers, losse bedradingen hier en daar, alle bedrading door het hele huis in 1 kleur "kabeltje leggen niemand zeggen" noemde we dat maar dit soort prutswerk heb ik nog nooit gezien
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 20:59:59 #25
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26708112
Nou Laffer, het zijn natuurlijk wel hele mooie kleuren allemaal.
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 21:03:42 #26
3554 laffer
Ouwe LUL
pi_26708216
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 20:59 schreef elcastel het volgende:
Nou Laffer, het zijn natuurlijk wel hele mooie kleuren allemaal.
.
da`s waar, hij heeft prachtige kleuren gebruikt (of het de juiste zijn betwijfel ik ) maar hij kan wel mooi punniken
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
pi_26708290
hierbij kan je idd gaan staan wachten tot er brand ontstaat.
Ik weet niet welke volslagen gestoorde achterlijke idioot die teringzooi op zijn geweten heeft, maar die zouden ze voor het leven lang moeten verbieden om nog iets beet te pakken wat maar enigsinds op gereedschap lijkt.

Wat een idioot, minstens even achterlijk als de mensen die het stoer vinden dat ze zulke godsgruwelijke teringzooi op hun zoldertje hebben.

En ook ik heb al ongelofelijk veel prutswerk gezien, maar hiervan schieten de tranen in je ogen.

Maar benieuwd of die mensen het nog zo 'stoer' vinden als er brand ontstaat en hun kinderen levend verbranden.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  dinsdag 3 mei 2005 @ 21:38:22 #28
102698 rotterdamse
De enige echte..
pi_26709336
Godskolere...als ik dat bij mijn vroegere baas had gedaan dan had ik de doodstraf gekregen!
pi_26711739
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 21:38 schreef rotterdamse het volgende:
Godskolere...als ik dat bij mijn vroegere baas had gedaan dan had ik de doodstraf gekregen!
De bewoner van dat pand HEEFT de doodstraf, alleen weet die niet wanneer de voltrekking is, want dat het dodelijk is, staat niet eens ter discussie.

Maar dit soort gekloot is dus de reden dat een leek er niet aan mag werken, omdat zoals uit TS ook al blijkt de leek zelfs overtuigd kan zijn dat die het goed doet.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  dinsdag 3 mei 2005 @ 22:53:59 #30
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_26712243
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 20:33 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Ik geef meteen toe dat de regelgeving voor de aanleg van elektra in Nederland een beetje ver gaat, maar wooooow.
Met electra en gas kun je niet voorzichtig genoeg zijn.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_26712664
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 22:40 schreef Sakura het volgende:

[..]

De bewoner van dat pand HEEFT de doodstraf, alleen weet die niet wanneer de voltrekking is, want dat het dodelijk is, staat niet eens ter discussie.

Maar dit soort gekloot is dus de reden dat een leek er niet aan mag werken, omdat zoals uit TS ook al blijkt de leek zelfs overtuigd kan zijn dat die het goed doet.
bwahahaha straks vallen de mussen gefrituurd onder de dakpannen vandaan. kun je op wachten.

plus als er brand uit breekt krijg je geen ruk van de verzekering als de brandweer dit aan treft.

sorry zal hier niet meer posten.
pi_26712773
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 23:06 schreef MiRRoRMaN het volgende:

[...]

plus als er brand uit breekt

[...]
waneer er brand uitbreekt bedoel je, want dit gaat fikken, zeker weten (misschien leuk om vast een paar webcams te plaatsen, kunnen we straks allemaal life zijn vrouw en kinderen zien verbranden. Moet toch kostelijk vermaak zijn
pi_26712845
Dit is in Brazilië mensen, (bijna) een 3e-wereldland.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 23:17:15 #34
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26712986
Wat lul je nu over makkelijk, in NL gebruiken we hoogstends 4 kleuren, bij jou zie ik al minstens 6 kleuren, dus hoezo makkelijker?? En daarbij zou ik wel 3 x langer bezig zijn om die creatieve creatie te creeren dan gewoon iets wat is flexbuis zit.
Ik heb ook wel eens iets snel geflanst in onbemande ruimtes (tussen plafond, kruipruimtes), maar gebruik dan gewoon kabel ipv snoer!

Ik ben het er wel mee eens dat dit opzich niet erg gevaarlijk is ofzo.

Die gekken in Amerika zijn helemaal bang voor stroom, 120V en alles moet door stalen gefitte buis en toch blijft het een zooitje. Maar dat terzijde.
pi_26713509
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 19:44 schreef ErwinRommel het volgende:
Zoals je ziet is electra niet gevaarlijk. Zolang men daar maar zorgvuldig mee omgaat en met beleid handeld.
Zoals je ziet?
Waar moet dat uit blijken dan dat het niet gevaarlijk is?! Ik vind het, naast dat het er niet uitziet, ook niet erg veilig . Vooral op zolder.. Al een aan muizen gedacht en welke schade die aan loshangende draden kunnen aanbrengen?
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 23:38:19 #36
23152 Lucille
Smartass
pi_26713717
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 23:12 schreef gelly het volgende:
Dit is in Brazilië mensen, (bijna) een 3e-wereldland.
Is dat dan een reden om als Nederlander maar alle regels aan je laars te lappen en een gevaarlijke situatie te creeren? En dan nog vol trots te vermelden wat voor mooie klus je gedaan hebt en zeggen dat electra zo simpel is?
pi_26713762
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 23:38 schreef Lucille het volgende:

[..]

Is dat dan een reden om als Nederlander maar alle regels aan je laars te lappen en een gevaarlijke situatie te creeren? En dan nog vol trots te vermelden wat voor mooie klus je gedaan hebt en zeggen dat electra zo simpel is?
Sja, als het daar de norm is, waarom niet ?
pi_26713783
Hahaha dit noemden wij altijd staatsamateurs . Net als die mensen die 2 stekkers aan 1 snoer knopen, wat op hetzelfde neerkomt als gewoon de draden open en bloot laten liggen
  dinsdag 3 mei 2005 @ 23:46:54 #39
23152 Lucille
Smartass
pi_26714023
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 23:39 schreef gelly het volgende:

[..]

Sja, als het daar de norm is, waarom niet ?
Omdat het onveilig is. En iedereen ook weet waarom het onveilig is. Het feit dat men daar geen goede regelgeving heeft maakt het niet tot een goede oplossing. Vandaar dat er in 3e wereld landen en in het Oostblok zo veel mensen nog omkomen door dit soort prutswerk.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 23:50:03 #40
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26714120
Brazilie een 3e wereld land?? De infrastructuur daar vond ik erg netjes, beter dan pak'm beet Spanje. Verder zag ik dat bouwmensen ongelovelijk veel aan veiligheid deden dus volgens mij hebben ze daar ook een Union
  dinsdag 3 mei 2005 @ 23:53:21 #41
3554 laffer
Ouwe LUL
pi_26714221
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 23:06 schreef MiRRoRMaN het volgende:

[..]

sorry zal hier niet meer posten.
huh?? de mirrorman?, ik heb je gemist kerel
kom hier weer lekker posten man, BB begint geloof ik ook weer binnenkort
pi_26714301
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 23:53 schreef laffer het volgende:

[..]

huh?? de mirrorman?, ik heb je gemist kerel
kom hier weer lekker posten man, BB begint geloof ik ook weer binnenkort
Over BB gesproken.. Dat huis zal ook wel weer eens een likje nodig hebben rond deze tijd
Ik zou 't best willen inrichten..
En de electra.. tja.. al die draden..
Iig niet aan ErwinRommel overlaten
pi_26720803
Ik kwam er eergister achter -bij de verhuizing- dat men 220v kabels met isotape had vastgebonden
pi_26721488
quote:
Dat zegt ie, electriciteit is absoluut niet gevaarlijk *BZZZZZZZ* .
'k zou toch maar even oppassen?
pi_26725595
Tsss, meerhoerman in het topic. Oude tijden herleven.
  woensdag 4 mei 2005 @ 17:24:40 #46
59607 Partyman
Heerlijk Helder Heineken
pi_26732246
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 20:08 schreef ErwinRommel het volgende:
Voor NL begrippen wellicht grappig om te zien.
Hier is het de gewoonste zaak van de wereld. (net als het illegaal aftappen van electra van de electra palen trouwens)
Op zich is het werken met electra dus rete eenvoudig, maar het is de mens eigen dat electra iets is wat men moet overlaten aan "profesionals" (bullshit in mijn ogen dus).
Gewoon gezond verstand gebruiken, koppie erbij houden en klussen maar met die electra.
Tuurlijk, drm heb ik een opleiding gevolgd van 3 jaar .... voor iets dat "rete een voudig" is ... helaas, jij weet niks van alle regelgeving die er bestaat ( 10 boeken genaamt de NEN 1010 ) als ik iets maak is het veilig ...bij jou ? ....

Dit is ONVERANTWOORD en Levensgevaarlijk ... je maakt er een dikke zooi van voor iets dat "rete eenvoudig is"
  woensdag 4 mei 2005 @ 18:25:02 #47
110987 ErwinRommel
pi_26733340
Ik heb moeten lachen en soms krom gelegen van de reacties die werden geplaatst.

Toch vertrouw ik net als vrijwel alle 180 miljoen inwoners op dit systeem zoals ik dat neerzette.
Elk kleurtje heeft een functie.
Blauw voor de natte ruimtes, groen voor de licht contacten, rood voor de stopcontacten, en zwart voor buiten. 4 kleuren dus. Zo is het dus ook gemakkelijk om een evt. mankement in de electra op te sporen zonder dat men veel moeite moet gaan doen.

En geloof me (of niet), het is veilig. De ongelukken die hier gebeuren zoals bv kortsluiting, of brand zijn nihil.
Met gewoon nuchter boeren verstand hoef je helemaal geen 3 jarige opleiding te volgen om jou eigen huis te voorzien van stroom. En reken maar, het IS VEILIG hier.
Natuurlijk is electra gevaarlijk, net als vuurwapens, maar het ligt aan de persoon die ermee omgaat.
Kijk, dat het niet is gemaakt volgens Nederlandse waarden, daar ben ik het mee eens. Maar om iets wat gewoon goed werkt, al gedurende 2 jaar, noem ik geen prutswerk meer. Er is zeer zeker over nagedacht.
Levensgevaarlijk, en onverantwoord wil ik dus zeker niet noemen.
En voordat er hier een huis word opgeleverd komt wel iets meer bij kijken dan het enkel bouwen. Inspecties van bv de electra maatschappij moeten het eerst goedkeuren voordat de electra ook daadwerkelijk word aangesloten. Dus men gaat echt niet over 1 nacht ijs.
  woensdag 4 mei 2005 @ 18:33:15 #48
110987 ErwinRommel
pi_26733448
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 23:38 schreef Lucille het volgende:

[..]

ja ik ben best trots op dit resultaat Lucille.
Waarom? Omdat het werkt. Het is veilig, functioneel, en evt. mankementen zijn snel op te sporen.
En hier gelden wel degelijk regels mbt de aanleg van een electra circuit. De electra maatschappij controleerd alles en sluit je niet aan totdat alles door een electro-ingenieur is goed bevonden.

Ik ben dus best trots op dit stukje werk wat ik heb afgeleverd omdat het hier aan alle standaarden voldoet.
Waarom zo moeilijk doen als men het goedkoper en simpeler kan doen?
  woensdag 4 mei 2005 @ 20:21:25 #49
59607 Partyman
Heerlijk Helder Heineken
pi_26735401
Lig in een deuk om jou ... jij hebt dus totaal de ballen verstand van electra... zijn al die draden beschermd ... neen.... knagende muizen die sluiting kunnen veroorzaken met als gevolg brand ... jah ! je doet je naam iig eer aan ... tering zooi is het
  woensdag 4 mei 2005 @ 23:09:01 #50
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_26741366
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 18:25 schreef ErwinRommel het volgende:
Blauw voor de natte ruimtes, groen voor de licht contacten, rood voor de stopcontacten, en zwart voor buiten. 4 kleuren dus. Zo is het dus ook gemakkelijk om een evt. mankement in de electra op te sporen zonder dat men veel moeite moet gaan doen.
Dat is dus lekker slim welke van de gekleurde draden is de fase? Is lekker veilig als je een lamp wilt schakelen
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 5 mei 2005 @ 01:13:53 #51
109557 Scuderia_Mark
Living in the fast lane......
pi_26745236
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 19:44 schreef ErwinRommel het volgende:
Vaak onderschat men de mogelijkheden van het gebruik van electra.
Zo kan men electra gebruiken voor verschillende doeleinden.
Zoals het verwarmen van warm water. Daar heb je eigenlijk helemaal geen gas voor nodig, want gas is duur. Dus kan men dat ook goedkoper doen.

Ik weet niet hoe een ieder in elkaar zit, maar electra is, mits men daar verstandig mee omgaat niet gevaarlijk.
Zo bestaat mijn huis uit vele electrische wir war.
Om te beginnen met dit:
Dit is boven ons huis in de tussenruimte gemaakt, deels door mijzelf, deels door een electriciën.

[[url=http://img232.echo.cx/img232/4019/huis0016kt.jpg]afbeelding][/URL]

Daarnaast kan en ook de zon gebruiken voor het maken van warm water.
Leg een flexibele buis aan die in de zon staat. Natuurlijke verhitting noemt men dit.
Warm water gaat naar een grote waterbak waarbij electra het water warm houd.

[[url=http://img232.echo.cx/img232/5922/huis0028yo.jpg]afbeelding][/URL]

En natuurlijk mijn eigengemaakte warm water douche:
[[url=http://img232.echo.cx/img232/7072/huis0042nx.jpg]afbeelding][/URL]
Persoonlijk zou ik de hele handel afbreken en er iemand aan zetten die er WEL verstand van heeft.
Moeilijk te beoordelen wat ik zie op de foto's,maar jij woont volgens mij in een serieuze tijdbom,a disaster waiting to happen.
Levensgevaarlijk als ik het zo bekijk...........................
Watch the white line......
pi_26745567
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 18:25 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik heb moeten lachen en soms krom gelegen van de reacties die werden geplaatst.

Toch vertrouw ik net als vrijwel alle 180 miljoen inwoners op dit systeem zoals ik dat neerzette.

En geloof me (of niet), het is veilig. De ongelukken die hier gebeuren zoals bv kortsluiting, of brand zijn nihil.
Met gewoon nuchter boeren verstand hoef je helemaal geen 3 jarige opleiding te volgen om jou eigen huis te voorzien van stroom. En reken maar, het IS VEILIG hier.
Natuurlijk is electra gevaarlijk, net als vuurwapens, maar het ligt aan de persoon die ermee omgaat.
Kijk, dat het niet is gemaakt volgens Nederlandse waarden, daar ben ik het mee eens. Maar om iets wat gewoon goed werkt, al gedurende 2 jaar, noem ik geen prutswerk meer. Er is zeer zeker over nagedacht.
Rekening houdend dat jouw aantal hersenceller kleiner is dan het aantal gebruikte (misbruikte) kleuren, moet ik idd toegeven dat je er over hebt nagedacht.

*pakt darwin award vast uit de kast om uit te rijken
  donderdag 5 mei 2005 @ 02:26:39 #53
4178 Lord Dreamer
I Rule In Hell
pi_26746299
Eigenlijk kan je dit bouwwerk als het in brazilië staat niet vergelijken met een bouwwerk in Nederland.
It is a sad day, it is a red day. It is going to be a black day. When the sun rises........
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
pi_26746314
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 02:26 schreef Lord Dreamer het volgende:
Eigenlijk kan je dit bouwwerk als het in brazilië staat niet vergelijken met een bouwwerk in Nederland.
Daarom is het niet minder gevaarlijk Daar zijn ook muizen, die óók knagen..
  donderdag 5 mei 2005 @ 02:28:34 #55
109557 Scuderia_Mark
pi_26746322
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 02:27 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

Daarom is het niet minder gevaarlijk Daar zijn ook muizen, die óók knagen..
Dat was idd ook hetgeen in mij opkwam,die beesten knagen werkelijk aan ALLES!
pi_26747847
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 02:26 schreef Lord Dreamer het volgende:
Nee klopt, ze zijn daar volledig achterlijk als het om veiligheid gaat (en het is nog besmettelijk ook), toch mensen zat, paar doden meer of minder door electrocutie haalt niet uit.
pi_26747871
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 02:28 schreef Scuderia_Mark het volgende:

[..]

Zelfs aan de hersencellen van bewoners
pi_26749296
Zwart installatiedraad is veel goedkoper dan bruin, blauw of geel/groen Waarom zou je al die kleuren gebruiken
objectief en betrouwbaar
*O* Partij voor de Dieren in de Kamer !! *O*
  donderdag 5 mei 2005 @ 12:16:51 #59
59607 Partyman
Heerlijk Helder Heineken
pi_26750587
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 11:19 schreef kansloze_dertiger het volgende:
Zwart installatiedraad is veel goedkoper dan bruin, blauw of geel/groen Waarom zou je al die kleuren gebruiken
Omdat het niet voldoet aan de Norm die wij in nederland hanteren en als ik bij iemand kom die een storing heeft en waarbij het een dikke chaos is omdat meneer er zelf mee aan het knooien is geweest ...alle kleuren door de war.... dan zoekt die persoon het maar lekker uit
  donderdag 5 mei 2005 @ 16:32:50 #60
110987 ErwinRommel
pi_26756311
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 02:28 schreef Scuderia_Mark het volgende:

[..]

Dan vind ik dat toch wel erg ver gezocht. Overigens, nog nimmer last van muizen gehad hier.
  donderdag 5 mei 2005 @ 16:39:31 #61
110987 ErwinRommel
pi_26756466
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 09:49 schreef Sakura het volgende:

[..]

Nee klopt, ze zijn daar volledig achterlijk als het om veiligheid gaat (en het is nog besmettelijk ook), toch mensen zat, paar doden meer of minder door electrocutie haalt niet uit.
Met die achterlijkheid valt dat wel mee hoor. Maak je niet druk.
In NL kan ik ook wel tig zaken opnoemen die achterlijk zijn, wat zeg ik? Volstrekt achterlijk en belachelijk zijn.
Zoals regelgeving die totaal is doorgedraaid. Hiermee doel ik bv waaraan in NL enkele zaken op klus gebied overregeld zijn.

Die hele wirwar van draden die je op de foto ziet heeft wel degelijk een systeem. Maar iets wat niet voldoet aan de NL standaarden is bij voorbaat al "achterlijk" schijnbaar, gezien enkele reacties.

Jullie mogen me geloven of niet, het werkt perfect hier. Geen centje pijn, alles werkt zoals het behoord te doen.
Ik zal straks wat andere foto's maken, dan kunnen de "experts", de heren geleerden weer hun gal kwijt over hoe avhterlijk het wel niet is.

Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan?
  donderdag 5 mei 2005 @ 16:54:45 #62
110987 ErwinRommel
pi_26756768
Nog wat foto's hoe de electra binnenkomt.

De schakelkast om de units separaat uit te schakelen.

De electra paal op straat vanwaar er een dikke kabel naar mijn huis loopt.

Hier komt de electra van de straatkant ons huis binnen

Dit is de de hoofdschakelaar waarmee men dus alles uitschakeld.
  donderdag 5 mei 2005 @ 18:16:29 #63
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_26758409
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 16:54 schreef ErwinRommel het volgende:

Dit is de de hoofdschakelaar waarmee men dus alles uitschakeld.
En hoe schakel je die snel en veilig uit met al die blanke delen die onder stroom staan?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 5 mei 2005 @ 18:25:02 #64
110987 ErwinRommel
pi_26758564
Door gewoon die zwarte schakelaar op "off" te zetten. Geen enkel probleem hoor.
  donderdag 5 mei 2005 @ 18:28:06 #65
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_26758622
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 18:25 schreef ErwinRommel het volgende:
En het risco om die blanke delen die onderstroom aan te raken?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 5 mei 2005 @ 18:33:50 #66
110987 ErwinRommel
pi_26758749
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 18:28 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

En het risco om die blanke delen die onderstroom aan te raken?
Die hoef je helemaal niet aan te raken. Dus ik zie het probleem ook niet.
Die schakelaar is van een soort hard kunststof gemaakt. Enkel daaraan hoef ik met mijn fikken te komen. Die blanke delen raken bij lange na mijn lichaam niet.
pi_26767384
En als je nou toevallig net je hande had gewassen en je moet met haast die schakelaar omzetten wordt je door het gedruppel van je hand of geelectrocuteerd of je maakt sluiting aan de primaire kant van die hoofdschakelaar!Bovendien ziet dat ding er verschrikkelijk te klein uit om zeg 50 ampere die een normaal huishouden kan afnemen te schakelen!
  vrijdag 6 mei 2005 @ 00:43:48 #68
109557 Scuderia_Mark
pi_26769359
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 18:25 schreef ErwinRommel het volgende:
Niet aan te raden om die schakelaar over te halen wanneer je of natte handen/zweet jatten hebt,serieus levensgevaarlijk wat ik daar zie op je foto's!
Waar woon je als ik vragen mag,want ik verbaas me er over dat dit uberhaubt ERGENS goed gekeurd kan/mag worden...............
pi_26769686
quote:
Op vrijdag 6 mei 2005 00:43 schreef Scuderia_Mark het volgende:
Waar woon je als ik vragen mag,want ik verbaas me er over dat dit uberhaubt ERGENS goed gekeurd kan/mag worden...............
Dat vraag ik me ook af, al sinds ik de eerste foto van die elektrische douchekop zag eigenlijk
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_26769702
quote:
Op vrijdag 6 mei 2005 01:06 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Dat vraag ik me ook af, al sinds ik de eerste foto van die elektrische douchekop zag eigenlijk
Hij woont in Brazilie,al eerder toegegeven.....
  vrijdag 6 mei 2005 @ 01:09:00 #71
109557 Scuderia_Mark
pi_26769719
quote:
Op vrijdag 6 mei 2005 01:06 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Ja idd,die douche kroop IK voor geen goud onder........
Of ik moest levensmoe zijn.............
  vrijdag 6 mei 2005 @ 22:41:00 #72
59607 Partyman
Heerlijk Helder Heineken
pi_26790272
quote:
Op vrijdag 6 mei 2005 01:09 schreef Scuderia_Mark het volgende:

[..]

Ja idd,die douche kroop IK voor geen goud onder........
Of ik moest levensmoe zijn.............
Zone-indeling ...was da ?
  zaterdag 7 mei 2005 @ 21:09:53 #73
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26810294
Ik zie het probleem ook niet (en ben nog wel elektro-technicus)
pi_26818141
quote:
Op zaterdag 7 mei 2005 21:09 schreef tommytheman het volgende:
Dat mag jij jezelf niet eens noemen
pi_26818147
Maar hoe zit dat dan? Kan je ook echt bloedheet water onder die kraan vandaan krijgen of zal dat niet meer lukken als je hem hard aanzet Ziet er leuk uit trouwens
pi_26818864
quote:
Op zaterdag 7 mei 2005 21:09 schreef tommytheman het volgende:
Ga je diep schamen!Zeg ik als elektromonteur....
  zondag 8 mei 2005 @ 10:18:30 #77
22114 TheOneAndOnly
Da is ok....
pi_26818889
dat is ook het verschil tussen brazilie en nederland, als het in brazilie onweert kun je er geld op leggen dat de spanning uitvalt.......

maar goed, mooi gemaakt zo, zouden we hier in nederland nooit mogen, al denken de meeste klussers daar anders over, die alles met tweelingsnoer aan elkaar knopen enzo....

en op de foto's: ECHT FROT!!!!!!!!!
  zondag 8 mei 2005 @ 10:33:30 #78
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_26819040
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 20:33 schreef ErwinRommel het volgende:
Waar? Brazilie!!
En dat verklaart meteen alles
Vind je het heel erg als ik zeg dat ik blij ben dat je niet mijn buurman bent?
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  zondag 8 mei 2005 @ 14:15:08 #79
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26823701
quote:
Op zondag 8 mei 2005 10:16 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Ga je diep schamen!Zeg ik als elektromonteur....
Hoezo wat is daar gevaarlijk aan, dat is een tussenruimte op zolder waar nooit iemand komt. En brandgevaar? Waarom? Het is in nederland belachelijk dat je nu aarde moet gaan maken in slk en woonkamers, slaat nergens op.
  zondag 8 mei 2005 @ 15:18:05 #80
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_26825318
quote:
Op zondag 8 mei 2005 14:15 schreef tommytheman het volgende:
Het is in nederland belachelijk dat je nu aarde moet gaan maken in slk en woonkamers, slaat nergens op.
Ja ik ben ook echt dolblij met mijn ongeaarde pc....
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_26826672
Ik geef Rommel wel een beetje gelijk hoor. Natuurlijk kan het allemaal veel veiliger. Maar het riscico is ook weer niet zo groot als de meeste mensen hier doen lijken.

Die paniek ook over die hoofdschakelaar. Oei daar zitten onbeschermde delen. Nou als je die aanraakt heb je parkinson of écht geen oog-hand coordinatie.
  zondag 8 mei 2005 @ 16:21:11 #82
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_26827107
quote:
Op zondag 8 mei 2005 16:07 schreef clowntje het volgende:
Die paniek ook over die hoofdschakelaar. Oei daar zitten onbeschermde delen. Nou als je die aanraakt heb je parkinson of écht geen oog-hand coordinatie.
In geval van nood is je oog hand coordinatie meestal niet het allerbeste.

Dus het is gewoon ronduit gevaarlijk als je snel in geval van nood de stroom uit moet zetten
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 8 mei 2005 @ 18:09:31 #83
59607 Partyman
Heerlijk Helder Heineken
pi_26829753
quote:
Op zondag 8 mei 2005 14:15 schreef tommytheman het volgende:

[..]

Hoezo wat is daar gevaarlijk aan, dat is een tussenruimte op zolder waar nooit iemand komt. En brandgevaar? Waarom? Het is in nederland belachelijk dat je nu aarde moet gaan maken in slk en woonkamers, slaat nergens op.
Dusss... jij vind het belachelijk dat een installatie er alleen maar veiliger op word... natuurlijk zullen de meeste stekkers met de app. geen aarde hebben, maar voor die app. die het wel hebben is een envent. metalen omhulsel geaard ... kan niet begrijpen wrm dat belachelijk zou zijn....
  zondag 8 mei 2005 @ 18:10:36 #84
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26829781
quote:
Op zondag 8 mei 2005 15:18 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Ja ik ben ook echt dolblij met mijn ongeaarde pc....
Ja wat is daar mee?
  zondag 8 mei 2005 @ 18:31:07 #85
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26830210
Dat zou je is een electronica-specialist moeten vragen, aarding brengt veel rotzooi mee, zoals aardlussen. Ik heb met veel plasma-schermen ook al veel last met de aarde gehad. En aarding is alleen een beetje intressant voor app met metalen behuizing.
Maar dan nog vind ik het overdreven want je aardlek beschermt dat toch al?
  zondag 8 mei 2005 @ 18:38:13 #86
59607 Partyman
Heerlijk Helder Heineken
pi_26830357
Als een metalen omhulsen onder spanning staat en er geen aarde aanzit ...zal deze net zolang onder spanning blijven staan totdat iemand het aanraakt en dan zal pas de aardlek uitschakelen... heb je een aarde er aan zitten vloeit de stroom direct naar de aarde en zal de aardelk uitschakelen zonder dat jij ( of iemand met een pacemaker, kleinkind.... ) er aan hoeft te komen om het differentieel te veroorzaken... tuurlijk zal de aarde vervuilt kunnen zijn ( vooral meegevoerde aardes van de NUTS ) heb jij een eigen aardpen in de "grond" dan zal deze lijkt me schoon zijn
  zondag 8 mei 2005 @ 18:42:16 #87
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26830445
quote:
Op zondag 8 mei 2005 18:38 schreef Partyman het volgende:
Als een metalen omhulsen onder spanning staat en er geen aarde aanzit ...zal deze net zolang onder spanning blijven staan totdat iemand het aanraakt en dan zal pas de aardlek uitschakelen... heb je een aarde er aan zitten vloeit de stroom direct naar de aarde en zal de aardelk uitschakelen zonder dat jij ( of iemand met een pacemaker, kleinkind.... ) er aan hoeft te komen om het differentieel te veroorzaken... tuurlijk zal de aarde vervuilt kunnen zijn ( vooral meegevoerde aardes van de NUTS ) heb jij een eigen aardpen in de "grond" dan zal deze lijkt me schoon zijn
Ja maar dr staan veel toestellen in je kamer met metalen omhulsels he?

en ik praat wat betreft de aarde over hoge frequente storingen en die kunnen gewoon door de lucht (b.v. een zendpiraat).
  zondag 8 mei 2005 @ 19:40:22 #88
59607 Partyman
Heerlijk Helder Heineken
pi_26831871
quote:
Op zondag 8 mei 2005 18:42 schreef tommytheman het volgende:

[..]

Ja maar dr staan veel toestellen in je kamer met metalen omhulsels he?

en ik praat wat betreft de aarde over hoge frequente storingen en die kunnen gewoon door de lucht (b.v. een zendpiraat).
Het maakt niet uit of het er nou 1 is of 100 zijn... het moet VEILIG zijn ( risico op aanraking zo minimaal mogelijk )....
  zondag 8 mei 2005 @ 23:31:42 #89
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26839834
Noem nou eens 1 toestel van metaal, niet dubbel geisoleerd, in je huiskamer.
Nou die bestaan niet want nederland is het enige land met verplichte aarding in de woonkamer (volgens mij) En laten ze die apparaten nu allemaal eens in het buitenland maken?

Soms een bepaalde (schemer)lamp, maar dan zit er vaak niet eens een stekker aan met randaarde
pi_26844475
quote:
Op zondag 8 mei 2005 23:31 schreef tommytheman het volgende:
Noem nou eens 1 toestel van metaal, niet dubbel geisoleerd, in je huiskamer.
Nou die bestaan niet want nederland is het enige land met verplichte aarding in de woonkamer (volgens mij) En laten ze die apparaten nu allemaal eens in het buitenland maken?

Soms een bepaalde (schemer)lamp, maar dan zit er vaak niet eens een stekker aan met randaarde
Aarde wordt echt te zwaar onderschat
  maandag 9 mei 2005 @ 16:24:27 #91
110987 ErwinRommel
pi_26855846
Even over dat onweer. Soms wilt de spanning idd wel eens uitvallen. Dat kan ik echter op 1 hand tellen, per jaar. Hier is het gelukkig redelijk stabiel.

En nogmaals, het is echt gewoon veilig. Jaarlijks word de electra gecontroleerd door iemand van het electra bedrijf. Meer word het metertje gecontroleerd, maar goed.
Al die overdreven veiligheids normen die men in NL hanteerd zijn voor een heel groot deel overboden. (want er MOCHT ooit iets eens kunnen gebeuren!!!)

Electra is niet per definitie gevaarlijk. Autorijden is nog gevaarlijker dan wat electra aanleggen.
  maandag 9 mei 2005 @ 19:07:29 #92
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_26860883
Zeg even voor alle electro hooggeleerden hiero...

Wat ik uit het verhaal van ErwinRommel haal is dat die hoofdschakelaar zo geleverd is, dat hij er niets aan gedaan heeft, zo ziet het er op de foto ook uit!

Dus wat zeiken jullie nu!?

Ik geef ErwinRommel half gelijk, het zal best goed werken, maar onder die doesj krijg je mij niet! Het had ook wat netter gekunt, maar goed PVC buizen moeten voor handen zijn en dergelijke spullen zijn in weze ook weer 'n beetje overtollig...

Verder iedereen loopt te zeiken over electra eisen uit Bazilië!? Dat is geen Nederland!!! Geen NEN 1010 maar braziliaanse shizzle die volgens de eisen van DAT land welke lang al beproeft hebben!
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
  maandag 9 mei 2005 @ 19:24:30 #93
110987 ErwinRommel
pi_26861396
Zwahiel, je haalt mij de woorden uit de mond.
Men weet dat ik in dit land woon, maar toch denkt men dat ik veiliger moet gaan werken terwijl miljoenen op deze manier hun electra in elkaar hebben zitten. Die tussenzolder bv, dat is hier de standaard. Die voor NL begrippen wir war van draden is hier standaard in elk vrijstaand huis. En reken maar dat dat veilig is.
Die douche, ziet er misschien niet uit, omdat wij Nederlanders denken dat alles een aarde moet hebben. In Nederland was het tot 1998 nog geeneens bij wet om zonder aarde onder de douche te staan. In Geldrop heb ik jaren gewoont met een douche zonder aarde draad. is altijd goed gegaan, net als in de gehele wijk.

NEN1010?? Vraag dat hier aan de electricien en die zal hooguit zijn schouders ophalen en zeggen, wat is dat?
Alles is gewoon veilig, en daarmee bedoel ik dus ook gewoon dat electra niet per definitie levens gevaarlijk is.
Maar wellicht uit bescherming van hun eigen beroep zegt men in Nederland "nee, we moeten aan die en deze eisen voldoen, want dat is veilig".
Dat is dus je reinste gelul.
Met een beetje verstand van electra, wat gezond verstand en nadenken, dan hoeft wat ik toonde geen enkel probleem te zijn.
pi_26861631
quote:
Op maandag 9 mei 2005 19:24 schreef ErwinRommel het volgende:
-load of shit-
Ik spreek jou nog wel
  maandag 9 mei 2005 @ 20:00:19 #95
110987 ErwinRommel
pi_26862563
quote:
Op maandag 9 mei 2005 19:31 schreef GewoonPim het volgende:

[..]

Ik spreek jou nog wel
Dat is prima. Want ik geloof dat geen problemen zal ondervinden hier qua electra. Ik lig er dus niet wakker van, en heb 100% vertrouwen in de hier door deels mij aangelegde methode.
pi_26864739
quote:
Op maandag 9 mei 2005 20:00 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Dat is prima. Want ik geloof dat geen problemen zal ondervinden hier qua electra. Ik lig er dus niet wakker van, en heb 100% vertrouwen in de hier door deels mij aangelegde methode.
Succes he!
  maandag 9 mei 2005 @ 21:13:54 #97
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_26865098
quote:
Op maandag 9 mei 2005 19:24 schreef ErwinRommel het volgende:
Zwahiel, je haalt mij de woorden uit de mond.
Men weet dat ik in dit land woon, maar toch denkt men dat ik veiliger moet gaan werken terwijl miljoenen op deze manier hun electra in elkaar hebben zitten. Die tussenzolder bv, dat is hier de standaard. Die voor NL begrippen wir war van draden is hier standaard in elk vrijstaand huis. En reken maar dat dat veilig is.
Die douche, ziet er misschien niet uit, omdat wij Nederlanders denken dat alles een aarde moet hebben. In Nederland was het tot 1998 nog geeneens bij wet om zonder aarde onder de douche te staan. In Geldrop heb ik jaren gewoont met een douche zonder aarde draad. is altijd goed gegaan, net als in de gehele wijk.

NEN1010?? Vraag dat hier aan de electricien en die zal hooguit zijn schouders ophalen en zeggen, wat is dat?
Alles is gewoon veilig, en daarmee bedoel ik dus ook gewoon dat electra niet per definitie levens gevaarlijk is.
Maar wellicht uit bescherming van hun eigen beroep zegt men in Nederland "nee, we moeten aan die en deze eisen voldoen, want dat is veilig".
Dat is dus je reinste gelul.
Met een beetje verstand van electra, wat gezond verstand en nadenken, dan hoeft wat ik toonde geen enkel probleem te zijn.
kijk ieder land heeft zo zijn eigen regels, in Nederland is het inderdaad een wildgroei van regels, het zijn niet voor niets NEN normen, NEN = Nederlandse (industrie)norm. Aangezien in Nederland een totaal andere cultuur heerst met dit soort zaken, zoniet qua vakmanschap (in NL vrij hoog) als verzekeringstechnisch, kijk hier is iedereen voor dit soort dingen verzekerd, en aangezien verzekeringen niet zo graag uitbetalen komen er dus regels waar installaties aan moeten voldoen.

Kijk bijvoorbeeld eens naar vroeger, toen hadden we nog stoffenkabels met smurrie ertussen om de draden te scheiden... Nu moet alles geaard zijn omdat 't veiliger is. Denk 's logisch na, vroeger hadden we 't toch niet onveilig. En dat is nu precies de staat waarin een land als Brazilië is.
Daar nemen ze het echt wel nauw, neem dat maar aan van het verhaal van de controles e.d. , maar op een andere manier. Daar hoeven niet persé kleuren combi's gehandhaafd te worden zoals in NL. En neem me niet kwalijk, dat wordt ook in NL niet consitent gedaan! Anders veranderden we niet ineens de kleuren van de kabels! Ook is hier het gebruik van aarde sinds kort pas...

Alles hier in huis is door erkende electra bedrijven aangelegd, maar toch tref ik hier rode draden aan in een installatie die afgelopen zomer vernieuwd is... Dus kom nu maar 's op!

En nog even reageren op de post waarin de aarde met de PC gezet werd, mijn pc loopt PRIMA zonder aarde, altijd al prima gelopen zonder aarde! Dus schei snel uit die kwats! 't kan best zijn dat in SOMMIGE gevallen de pc beter loopt mét aarde, maar daar issie niet persé voor gemaakt! Dus da's gewoon bullshit!
Aarde is voor jouwzelf 10000x veiliger ja, maar niet voor de optimale werking van je electra apparatuur!
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_26865367
Gewoon lekker simpel doen ja Glazenwassers e.d. mogen volgens mij ook bijvoorbeel geen houten trappen meer gebruiken maar aluminium dingen, of zelfs steigers op een bepaalde hoogte gebruiken. Typisch voorbeeld van het onzinnige gelul dat Nederland kent, en geen glazenwasser die er blij mee is
pi_26865630
Whahahaha, die serieuze reacties hier! Mensen: dit bestaat niet!
pi_26866826
Wat een kolder dit topic, die kabels die naar je 'hoofdschakelaar' lopen, kunnen volgens mij niet meer dan 15A aan en dan smelten ze al bijna denk ik. Een vaatwasser aan, wat lampen, die electrische boiler en pfoef, weg kabels.
Het geheel ziet er eerder uit als een zwakstroominstallatie, hooguit.

Indien serieus; Wat trek jij maximaal aan stroom joh? Gezien je zekeringenkast, heb je best veel groepen, dan vind ik dat miezerige kabeltje wel erg tekort doen.

[ Bericht 22% gewijzigd door KonnieKipke op 09-05-2005 22:10:59 ]
  maandag 9 mei 2005 @ 22:21:48 #101
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_26867405
quote:
Op maandag 9 mei 2005 22:04 schreef KonnieKipke het volgende:
Wat een kolder dit topic, die kabels die naar je 'hoofdschakelaar' lopen, kunnen volgens mij niet meer dan 15A aan en dan smelten ze al bijna denk ik. Een vaatwasser aan, wat lampen, die electrische boiler en pfoef, weg kabels.

Indien serieus; Wat trek jij maximaal aan stroom joh? Gezien je zekeringenkast, heb je best veel groepen, dan vind ik dat miezerige kabeltje wel erg tekort doen.
ik heb hier ook zo'n zelfde kabels hoor, komen hier ook binnen. Toevallig gezien toen ze mijn hoofdzekering kwamen vervangen, gewone electradraad, exact 't zelfde als ik door mijn buizen getrokken heb hoor...
pi_26867543
quote:
Op maandag 9 mei 2005 22:21 schreef zwahiel het volgende:

[..]

ik heb hier ook zo'n zelfde kabels hoor, komen hier ook binnen. Toevallig gezien toen ze mijn hoofdzekering kwamen vervangen, gewone electradraad, exact 't zelfde als ik door mijn buizen getrokken heb hoor...
Gelukkig zijn de mijne die naar buiten gaan een slag of 2-3 dikker.
  maandag 9 mei 2005 @ 23:27:18 #103
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26869621
Nou die kabels zijn minstens 4mm2, daar kan al gauw 50A doorheen, Hij heeft 8 groepen van 10A verdeelt over 2 fasen (wel een beetje apart) dus alles max belast gaat er 40A per fase (eigenlijk nog minder want er zal wat stroom door de nul lopen ivm scheve belasting)

[ Bericht 0% gewijzigd door tommytheman op 11-05-2005 20:11:46 ]
  dinsdag 10 mei 2005 @ 15:32:01 #104
110987 ErwinRommel
pi_26884792
quote:
Op maandag 9 mei 2005 22:04 schreef KonnieKipke het volgende:

Dit is dus echt serieus, en geen onsmakelijke grap en zeker geen kolder topic.
Wat ik aan stroom trek zijn oa. de airco, wasmachine, computer, TV, lampen, de douche, want die werkt op stroom. Dit kan allemaal tegelijkertijd. Dat is geen enkel probleem. Stoppen slaan niet door, en echt alles gaat gewoon goed, al jaren.

En geloof me, alles werkt gewoon veilig.
Zoals zwahiel al schreef, in nederland gebruikte men ook losse kabels enkele decenia geleden. Ook niemand die klaagde. Nu ziet men ineens mijn werk, en dan is het een schande, een moordwapen etc etc.......
pi_26887062
loopt er nou een stroomdraad naar die douchekop?
  dinsdag 10 mei 2005 @ 17:00:39 #106
110987 ErwinRommel
pi_26887248
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 16:54 schreef KonnieKipke het volgende:
loopt er nou een stroomdraad naar die douchekop?
Ja, er lopen 2 stroomdraadjes naar die douchekop.
In het bovenste gedeelte zit een soort van "spoel" waarop die draden zijn aangesloten. Door electrische verhitting word het water dal langs die spoel loopt warm.
Eigenlijk het waterkoker principe. Bijzonder simpel en effectief.
pi_26887491
grappig, hoe werkt dan de bediening precies, als in temperatuur instelling?
  dinsdag 10 mei 2005 @ 17:29:55 #108
110987 ErwinRommel
pi_26888033
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 17:09 schreef KonnieKipke het volgende:
grappig, hoe werkt dan de bediening precies, als in temperatuur instelling?
Niet zoals in Nederland.
Wij hebben hier op ons type douchekop 3 standen. Koud, half warm en warm. Warm is dus ook echt warm. Half warm is hier in dit klimaat het beste. Op hete dagen is een koude douche soms wel heerlijk
Dit kan men regelen door de douchekop in te stellen. Daar zit een draaischakelaar op die die 3 standen vertegenwoordigen. Dus gewoon ff draaien en de warmte regelaar doet haar werk
Wel doe je er goed aan om van stand te veranderen door het water ff niet te laten lopen. Dit om problemen zoals bv een shock tegen te gaan. Maar dat is in dit land algemeen bekent.
De schok die men krijgt is niet al te zwaar, en doet ook geen pijn, je schrikt er alleen even van.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 18:00:40 #109
102698 rotterdamse
De enige echte..
pi_26888754
Dat douche systeem ken ik. Heb vrienden in colombia die ook zoiets hebben. Daar liggen de normen ongeveer gelijk als bij jullie, en zie je ook allemaal van die vreemde dingen. (alleen al het feit dat je zelf je electra af moet tappen van de dichtsbijzijnde electrapaal is al zoiets raars) Ik vind het maar 3x niks, zou nooit op zo'n systeem vertrouwen, maar zij hebben er ook geen problemen mee.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 19:49:21 #110
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_26891924
Wat is eigenlijk de netspanning daar? Vast geen 230V? 115 ofzo?
Ga doorrrrrr!
  dinsdag 10 mei 2005 @ 19:55:38 #111
110987 ErwinRommel
pi_26892090
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 19:49 schreef Ablaze het volgende:
Wat is eigenlijk de netspanning daar? Vast geen 230V? 115 ofzo?
Dat verschilt per regio. Hier hebben we 230V. Verderop, 20 kilometer heeft men 115V
Dat is leuk als je gaat winkelen in de stad 20 km verderop. Koop je een apparaat wat enkel 115 aankan want 230 hebben ze niet

Dus moet ik steevast een soort van omvormer hebben voor de diverse apparatuur.
Gelukkig gaat men nu wel steeds meer over op 230V ipv die 115V.
pi_26892622
We hebben TS dus toch onheus bejegend...
pi_26897416
Nou, voor dit soort topics kun je mij midden in de nacht wakker maken.
Ik heb al vanalles gezien van fabrieksinstallatie tot ziekenhuis tot particuliere installatie.
Het kan altijd eens misgaan. Dat zo'n Braziliaanse installatie het een paar jaar goed doet wil niks zeggen.
Ik woon in Nederland in een appartementsgebouwen daar viel vaak een aardlek uit in de algemen ruimten. Resultaat: de halve tent 's nachts zonder licht op de gangen. Blijkt de installateur 4 jaar geleden een armatuur verkeerd gemonteerd te hebben waardoor dit volloopt met regenwater en de fase en aarde samen gaan zwemmen. Gelukkig heb je dan je aardlek, die uitschakelt als het onveilig wordt.

Wat betreft de Braziliaanse installatie: de "groepenkast" ziet er uitwendig netjes uit, de rest is gewoon grote ontzettende BAGGER. AFbreken en noooooit meer doen.

Deze wijsheid komt door het achtereenvolgens doorlopen van LTS-MTS en HTS elektro. Allemaal met goeg gevolg doorlopen en aan de HTS afgestudeerd op NEN3140 (veilige werkmethoden).
pi_26899806
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 22:33 schreef Ramon73 het volgende:
Nou, voor dit soort topics kun je mij midden in de nacht wakker maken.
Ik heb al vanalles gezien van fabrieksinstallatie tot ziekenhuis tot particuliere installatie.
Het kan altijd eens misgaan. Dat zo'n Braziliaanse installatie het een paar jaar goed doet wil niks zeggen.
Ik woon in Nederland in een appartementsgebouwen daar viel vaak een aardlek uit in de algemen ruimten. Resultaat: de halve tent 's nachts zonder licht op de gangen. Blijkt de installateur 4 jaar geleden een armatuur verkeerd gemonteerd te hebben waardoor dit volloopt met regenwater en de fase en aarde samen gaan zwemmen. Gelukkig heb je dan je aardlek, die uitschakelt als het onveilig wordt.

Wat betreft de Braziliaanse installatie: de "groepenkast" ziet er uitwendig netjes uit, de rest is gewoon grote ontzettende BAGGER. AFbreken en noooooit meer doen.

Deze wijsheid komt door het achtereenvolgens doorlopen van LTS-MTS en HTS elektro. Allemaal met goeg gevolg doorlopen en aan de HTS afgestudeerd op NEN3140 (veilige werkmethoden).
wat denk jij dat die draden in de 'hoofdschakelaar' voor een stroom kunnen verwerken?
pi_26924086
Afhankelijk van de omgevingstemperatuur hooguit 16 Ampere.
Veel te weinig in elk geval voor een heel huis.
Die hoofdschakelaar kan ook maar een paar Ampere schakelen. Moet je die voor de lol eens inschakelen als er al wat verbuikers aan staan, wedden dat ie gewoon vastbakt (als je geluk hebt). Als je minder geluk hebt, vervuilen de contacten door de vlamboog en worden ze lekker warm onder belasting. En voila, een kampvuur binnenshuis.
NU nog niet aan de orde, de installatie is nog nieuw. Maar wacht maar eens wat jaartjes af.

Slopen die Bagger!!!!!!!!!!!!

De Nederlandse overheid is dat misschien regelzuchtig, maar zelfs hier gebeuren nog ongevallen met elektriciteit en branden er huizen af door "kortsluiting". Hier zijn er nog regels en gaat het nog af en toe mis. Daar klooien ze er op los en is alles veilig. Kom nou, dat geloof je zelf toch zeker niet?
  woensdag 11 mei 2005 @ 20:22:21 #116
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26924575
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 20:08 schreef Ramon73 het volgende:
Afhankelijk van de omgevingstemperatuur hooguit 16 Ampere.
Veel te weinig in elk geval voor een heel huis.
Die hoofdschakelaar kan ook maar een paar Ampere schakelen. Moet je die voor de lol eens inschakelen als er al wat verbuikers aan staan, wedden dat ie gewoon vastbakt (als je geluk hebt). Als je minder geluk hebt, vervuilen de contacten door de vlamboog en worden ze lekker warm onder belasting. En voila, een kampvuur binnenshuis.
NU nog niet aan de orde, de installatie is nog nieuw. Maar wacht maar eens wat jaartjes af.

Slopen die Bagger!!!!!!!!!!!!

De Nederlandse overheid is dat misschien regelzuchtig, maar zelfs hier gebeuren nog ongevallen met elektriciteit en branden er huizen af door "kortsluiting". Hier zijn er nog regels en gaat het nog af en toe mis. Daar klooien ze er op los en is alles veilig. Kom nou, dat geloof je zelf toch zeker niet?
Dus je weet niet eens dat er volgens de nen1010 wel 25A mag door een 2,5mm2 ? En dit is duidelijk dikker. Als je een beetje met draad heb gewerkt kun je toch wel zien dat dit minimaal 4mm2 is?

En die hoofdschakelaar is een 25A 2 polige zekeringsautomaat als ik het goed zie. Wel is de afscherming zeer slecht.

Ik ga niet zeggen dat het allemaal ohzo netjes is maar overdrijven is ook een vak!
pi_26948688
Jawel Tommy, gelukkig weet ik dat wel (dat er 25Amp door 2,5mm² mag).
De draadjes in de foto lijken mij alleen geen 2,5mm² maar dunner. Goed, ook weer te dun voor 1,5mm² maar het kan best een of andere maat draad zijn die niet metrisch is (AWG bijvoorbeeld American Wire Gauge). In ieder geval zijn de draden van Erwin nog niet doorgebrand, dus dat zal wel snor zitten. De draaddoorsneden zijn ook niet zo'n probleem, het is meer de manier van aanleg waar ik problemen mee heb.

Maar voor de rest maakt het mij niet zoveel uit dat mensen installaties zelf verbouwen of aanleggen. Houdt de vakman tenminste ook werk.
pi_26963279
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 16:26 schreef Ramon73 het volgende:

Maar voor de rest maakt het mij niet zoveel uit dat mensen installaties zelf verbouwen of aanleggen. Houdt de vakman tenminste ook werk.
Je zal wel eens wat tegenkomen, eh?
  zondag 15 mei 2005 @ 12:02:57 #119
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_27021898
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 17:29 schreef ErwinRommel het volgende:
Dit kan men regelen door de douchekop in te stellen. Daar zit een draaischakelaar op die die 3 standen vertegenwoordigen. Dus gewoon ff draaien en de warmte regelaar doet haar werk
En die schakelaar zit die ook in de douche?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_27022636
quote:
Op zondag 15 mei 2005 12:02 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

En die schakelaar zit die ook in de douche?
Ja, dat is dat ding bovenop de douche kop. Maar zoals die al had gezegd, het is common knowledge in dat land dat je dat niet onder het douche omschakelt
pi_27026760
Ja want diegene die het wel gedaan hebben liggen nu onder de groene zoden......
  maandag 16 mei 2005 @ 18:14:11 #122
110987 ErwinRommel
pi_27058936
quote:
Op zondag 15 mei 2005 15:06 schreef LowJoe het volgende:
Ja want diegene die het wel gedaan hebben liggen nu onder de groene zoden......
Dat valt wel mee. Het enige wat men ontvangt is een schok. Is mij ook wel eens overkomen.
pi_27059555
Tjee, zomaar 230Volt door je hele lichaam, van top tot teen. Weer eens een andere massagedouche.
Maar Erwin, ik kan me toch niet voorstellen dat mensen zo'n schok overleven! Of zit er een aardlekschakelaar tussen die de spanning afschakelt, in dat geval kom je tenminste nog met de schrik vrij. Of zit er een trafo tussen die de boel naar 42Volt omlaag brengt ofzo?
  maandag 16 mei 2005 @ 18:45:40 #124
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_27059620
quote:
Op maandag 16 mei 2005 18:42 schreef Ramon73 het volgende:
Tjee, zomaar 230Volt door je hele lichaam, van top tot teen. Weer eens een andere massagedouche.
Maar Erwin, ik kan me toch niet voorstellen dat mensen zo'n schok overleven! Of zit er een aardlekschakelaar tussen die de spanning afschakelt, in dat geval kom je tenminste nog met de schrik vrij. Of zit er een trafo tussen die de boel naar 42Volt omlaag brengt ofzo?
Sjongejonge natuurlijk overleef je dat wel, je gaat pas dood als je blijft "kleven" voor een bepaalde tijd. Heb je weleens gehoord hoelang het duurt voordat iemand dood is op de elektrische stoel en dan praat je over iets van 15000V direct op je hersens.
  maandag 16 mei 2005 @ 18:52:52 #125
110987 ErwinRommel
pi_27059835
quote:
Het werkt volgens mij volgens dit principe:

pi_27060223
denk eerder zoiets:

er hoort nog een pijltje door
pi_27074124
Nou, het gevaar van kleven lijkt me toch anders levensgroot aanwezig. Je hele lijf is nat en de spanning komt van boven. Geleidt zo door je hele lichaam. Hoe had je gedacht weg te komen.
Overigens geeft een elektrische stoel maar kortstondig een hele hoge spanning in de orde van 10-15kV, dat is om alle zenuwen op te blazen zodat het pijnmoment zo kort mogelijk is. Na dit begin wordt al het leven eruit "gestookt" met een lagere spanning gedurende langere tijd. Bah, wat een onderwerp.

Erwin: ik zie geen plaatje oid.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 14:16:18 #128
110987 ErwinRommel
pi_27082875
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 06:55 schreef Ramon73 het volgende:
Erwin: ik zie geen plaatje oid.
Het plaatje staat er toch echt Ramon.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 17:39:09 #129
59607 Partyman
Heerlijk Helder Heineken
pi_27089414
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 14:16 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Het plaatje staat er toch echt Ramon.
Bij mij ook niet
  dinsdag 17 mei 2005 @ 17:42:11 #130
110987 ErwinRommel
pi_27089498
Ik zie het plaatje gewoon.
Staat ook op: http://geocities.yahoo.co(...)rodinamica/ohm60.GIF
Daar heb ik dat plaatje vandaan gehaald.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 18:42:28 #131
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_27091701
Het is niet zozeer dat je van binnen uitbrandt als je onder stroom staat maar het is je hart dat door de 50 Hz op hol slaat.
Het gaat zo snel en kort pompen dat de hartkleppen het niet meer bij kunnen benen. De hersenen krijgen geen zuurstof meer en sterven af.
Wie dit leest is gek
pi_27091744
Ja, nu staat het er wel. Vanochtend was er helemaal niets te zien. PC met ochtendhumeur misschien?
pi_27091847
Aha, ik heb me wel afgevraagd waaraan je nu precies overlijdt. Ik weet wel dat het een soort tweetrapsraket is. Eerst hoogspanning als permanente narcose en daarna de finale klap.

Ontopic maar weer, heeft weinig met klussen te maken. (en laten we dat vooral zo houden :-)) )
  dinsdag 17 mei 2005 @ 18:47:30 #134
110987 ErwinRommel
pi_27091907
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 18:43 schreef Ramon73 het volgende:
Ja, nu staat het er wel. Vanochtend was er helemaal niets te zien. PC met ochtendhumeur misschien?
Of ergens een los draadje zodat jou comp. dat plaatje niet pakken kon?

Snap je het principe een beetje? Ik neem aan van wel aangezien jij hiervoor hebt gestudeerd
  dinsdag 17 mei 2005 @ 18:54:35 #135
110987 ErwinRommel
pi_27092216
quote:
Deze dame, en vele anderen douchen gewoon zonder veel problemen hoor

dinsdag 17 mei 2005 @ 21:01:10 #136
59607 Partyman
Heerlijk Helder Heineken
pi_27096899
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 18:54 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Deze dame, en vele anderen douchen gewoon zonder veel problemen hoor

[afbeelding]
Toch ben ik er niet dol op de Combinatie ... vooral niet als je ook nog een defecte aardlek hebt .

( Deze week ook nog toevallig een storing gehad waarbij de waterleiding onder spanning stond door een defecte pomp in de tuin die op het waterleidingnet was aangesloten icm een defecte aardlek..... stond met m'n dikke rubberen schoenen op het straatwerk en kreeg en mooie opdonder van de buitenkraan ...... nu onder de douche met blote voeten en dan helemaal nat ..... systeem zal ongetwijfeld ideaal werken maar als het misgaat lijkt me het bepaald niet fijn voor de gebruiker ....drm hebben wij in nederland een mooie zone- indeling waar wij ons aan moeten houden ( zouden ze bij eigen huis en puin ed. ook us moeten doen ))
pi_27098048
Met 230V en met water als goede geleider lijkt het mij niet dat je het zonder kleerscheuren naverteld.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 22:21:53 #138
59607 Partyman
Heerlijk Helder Heineken
pi_27099585
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 21:39 schreef Wokkel1982 het volgende:
Met 230V en met water als goede geleider lijkt het mij niet dat je het zonder kleerscheuren naverteld.
Ik heb onder de douche geen kleren aan ....weet niet hoe dat met jou zit ...
  dinsdag 17 mei 2005 @ 22:26:42 #139
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_27099790

• Nieuw
    L1 = Bruin
    L2 = Zwart
    L3 = Zwart/ Wit
    N = Nul
    PE = Aarding

• Oud
    L1 = Rood
    L2 = Geel
    L3 = Blauw
    N = Groen
    PE = Geel/Groen
    L "en zijn de fasés die T.O.V. elkaar 120 graden verschiven zijn.
    N is de nul/neutrale leider bij wissel stroom die voert de stroom af
    en is gekoppeld in trafo huis aan de PE.wardoor
    er contact tusen de fase en de aarde gevaarlijk is voor de mensen
  • Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
    sorry.
    leukste topic aller tijden
    Voor computergerelateerde vragen klik hier
      dinsdag 17 mei 2005 @ 22:31:45 #140
    59607 Partyman
    Heerlijk Helder Heineken
    pi_27099998
    quote:
    Op dinsdag 17 mei 2005 22:26 schreef SpeedyRich het volgende:

• Nieuw
    L1 = Bruin
    L2 = Zwart
    L3 = Zwart/ Wit
    N = Nul
    PE = Aarding

• Oud
    L1 = Rood
    L2 = Geel
    L3 = Blauw
    N = Groen
    PE = Geel/Groen
    L "en zijn de fasés die T.O.V. elkaar 120 graden verschiven zijn.
    N is de nul/neutrale leider bij wissel stroom die voert de stroom af
    en is gekoppeld in trafo huis aan de PE.wardoor
    er contact tusen de fase en de aarde gevaarlijk is voor de mensen
  • Ughum ... uhhh... fout dus he

Nieuw ( kabels )

L1= BRUIN
    L2= ZWART
    L3= GRIJS
    N = BLAUW
    PE = GROEN/GEEL
    pi_27101478
    quote:
    Op dinsdag 17 mei 2005 21:39 schreef Wokkel1982 het volgende:
    Correctie: Water is eigenlijk een zeer slechte geleider. Het zijn de opgeloste zouten in (vervuild)water die voor de geleiding zorgen. Met andere woorden: drinkwater uit de kraan valt nog best mee, maar zeewater is wat dat betreft echt tuig...

(Niet dat water uit de kraan en electra een goede combinatie is , maar uitsluitend om aan te geven dat water 'op zich' NIET goed geleidt...)
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')