ik heb hier ook zo'n zelfde kabels hoor, komen hier ook binnen. Toevallig gezien toen ze mijn hoofdzekering kwamen vervangen, gewone electradraad, exact 't zelfde als ik door mijn buizen getrokken heb hoor...quote:Op maandag 9 mei 2005 22:04 schreef KonnieKipke het volgende:
Wat een kolder dit topic, die kabels die naar je 'hoofdschakelaar' lopen, kunnen volgens mij niet meer dan 15A aan en dan smelten ze al bijna denk ik. Een vaatwasser aan, wat lampen, die electrische boiler en pfoef, weg kabels.
Het geheel ziet er eerder uit als een zwakstroominstallatie, hooguit.
Indien serieus; Wat trek jij maximaal aan stroom joh? Gezien je zekeringenkast, heb je best veel groepen, dan vind ik dat miezerige kabeltje wel erg tekort doen.
Gelukkig zijn de mijne die naar buiten gaan een slag of 2-3 dikker.quote:Op maandag 9 mei 2005 22:21 schreef zwahiel het volgende:
[..]
ik heb hier ook zo'n zelfde kabels hoor, komen hier ook binnen. Toevallig gezien toen ze mijn hoofdzekering kwamen vervangen, gewone electradraad, exact 't zelfde als ik door mijn buizen getrokken heb hoor...
Dit is dus echt serieus, en geen onsmakelijke grap en zeker geen kolder topic.quote:Op maandag 9 mei 2005 22:04 schreef KonnieKipke het volgende:
Wat een kolder dit topic, die kabels die naar je 'hoofdschakelaar' lopen, kunnen volgens mij niet meer dan 15A aan en dan smelten ze al bijna denk ik. Een vaatwasser aan, wat lampen, die electrische boiler en pfoef, weg kabels.
Het geheel ziet er eerder uit als een zwakstroominstallatie, hooguit.
Indien serieus; Wat trek jij maximaal aan stroom joh? Gezien je zekeringenkast, heb je best veel groepen, dan vind ik dat miezerige kabeltje wel erg tekort doen.
Ja, er lopen 2 stroomdraadjes naar die douchekop.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 16:54 schreef KonnieKipke het volgende:
loopt er nou een stroomdraad naar die douchekop?
Niet zoals in Nederland.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 17:09 schreef KonnieKipke het volgende:
grappig, hoe werkt dan de bediening precies, als in temperatuur instelling?
Dat verschilt per regio. Hier hebben we 230V. Verderop, 20 kilometer heeft men 115Vquote:Op dinsdag 10 mei 2005 19:49 schreef Ablaze het volgende:
Wat is eigenlijk de netspanning daar? Vast geen 230V? 115 ofzo?
wat denk jij dat die draden in de 'hoofdschakelaar' voor een stroom kunnen verwerken?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 22:33 schreef Ramon73 het volgende:
Nou, voor dit soort topics kun je mij midden in de nacht wakker maken.
Ik heb al vanalles gezien van fabrieksinstallatie tot ziekenhuis tot particuliere installatie.
Het kan altijd eens misgaan. Dat zo'n Braziliaanse installatie het een paar jaar goed doet wil niks zeggen.
Ik woon in Nederland in een appartementsgebouwen daar viel vaak een aardlek uit in de algemen ruimten. Resultaat: de halve tent 's nachts zonder licht op de gangen. Blijkt de installateur 4 jaar geleden een armatuur verkeerd gemonteerd te hebben waardoor dit volloopt met regenwater en de fase en aarde samen gaan zwemmen. Gelukkig heb je dan je aardlek, die uitschakelt als het onveilig wordt.
Wat betreft de Braziliaanse installatie: de "groepenkast" ziet er uitwendig netjes uit, de rest is gewoon grote ontzettende BAGGER. AFbreken en noooooit meer doen.
Deze wijsheid komt door het achtereenvolgens doorlopen van LTS-MTS en HTS elektro. Allemaal met goeg gevolg doorlopen en aan de HTS afgestudeerd op NEN3140 (veilige werkmethoden).
Dus je weet niet eens dat er volgens de nen1010 wel 25A mag door een 2,5mm2 ? En dit is duidelijk dikker. Als je een beetje met draad heb gewerkt kun je toch wel zien dat dit minimaal 4mm2 is?quote:Op woensdag 11 mei 2005 20:08 schreef Ramon73 het volgende:
Afhankelijk van de omgevingstemperatuur hooguit 16 Ampere.
Veel te weinig in elk geval voor een heel huis.
Die hoofdschakelaar kan ook maar een paar Ampere schakelen. Moet je die voor de lol eens inschakelen als er al wat verbuikers aan staan, wedden dat ie gewoon vastbakt (als je geluk hebt). Als je minder geluk hebt, vervuilen de contacten door de vlamboog en worden ze lekker warm onder belasting. En voila, een kampvuur binnenshuis.
NU nog niet aan de orde, de installatie is nog nieuw. Maar wacht maar eens wat jaartjes af.
Slopen die Bagger!!!!!!!!!!!!
De Nederlandse overheid is dat misschien regelzuchtig, maar zelfs hier gebeuren nog ongevallen met elektriciteit en branden er huizen af door "kortsluiting". Hier zijn er nog regels en gaat het nog af en toe mis. Daar klooien ze er op los en is alles veilig. Kom nou, dat geloof je zelf toch zeker niet?
Je zal wel eens wat tegenkomen, eh?quote:Op donderdag 12 mei 2005 16:26 schreef Ramon73 het volgende:
Maar voor de rest maakt het mij niet zoveel uit dat mensen installaties zelf verbouwen of aanleggen. Houdt de vakman tenminste ook werk.
En die schakelaar zit die ook in de douche?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 17:29 schreef ErwinRommel het volgende:
Dit kan men regelen door de douchekop in te stellen. Daar zit een draaischakelaar op die die 3 standen vertegenwoordigen. Dus gewoon ff draaien en de warmte regelaar doet haar werk
Ja, dat is dat ding bovenop de douche kop. Maar zoals die al had gezegd, het is common knowledge in dat land dat je dat niet onder het douche omschakeltquote:Op zondag 15 mei 2005 12:02 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En die schakelaar zit die ook in de douche?
Dat valt wel mee. Het enige wat men ontvangt is een schok. Is mij ook wel eens overkomen.quote:Op zondag 15 mei 2005 15:06 schreef LowJoe het volgende:
Ja want diegene die het wel gedaan hebben liggen nu onder de groene zoden......
Sjongejonge natuurlijk overleef je dat wel, je gaat pas dood als je blijft "kleven" voor een bepaalde tijd. Heb je weleens gehoord hoelang het duurt voordat iemand dood is op de elektrische stoel en dan praat je over iets van 15000V direct op je hersens.quote:Op maandag 16 mei 2005 18:42 schreef Ramon73 het volgende:
Tjee, zomaar 230Volt door je hele lichaam, van top tot teen. Weer eens een andere massagedouche.
Maar Erwin, ik kan me toch niet voorstellen dat mensen zo'n schok overleven! Of zit er een aardlekschakelaar tussen die de spanning afschakelt, in dat geval kom je tenminste nog met de schrik vrij. Of zit er een trafo tussen die de boel naar 42Volt omlaag brengt ofzo?
Het werkt volgens mij volgens dit principe:quote:Op maandag 16 mei 2005 18:42 schreef Ramon73 het volgende:
Tjee, zomaar 230Volt door je hele lichaam, van top tot teen. Weer eens een andere massagedouche.
Maar Erwin, ik kan me toch niet voorstellen dat mensen zo'n schok overleven! Of zit er een aardlekschakelaar tussen die de spanning afschakelt, in dat geval kom je tenminste nog met de schrik vrij. Of zit er een trafo tussen die de boel naar 42Volt omlaag brengt ofzo?
Het plaatje staat er toch echt Ramon.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 06:55 schreef Ramon73 het volgende:
Erwin: ik zie geen plaatje oid.
Bij mij ook nietquote:Op dinsdag 17 mei 2005 14:16 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Het plaatje staat er toch echt Ramon.
Of ergens een los draadje zodat jou comp. dat plaatje niet pakken kon?quote:Op dinsdag 17 mei 2005 18:43 schreef Ramon73 het volgende:
Ja, nu staat het er wel. Vanochtend was er helemaal niets te zien. PC met ochtendhumeur misschien?
Deze dame, en vele anderen douchen gewoon zonder veel problemen hoorquote:Op maandag 16 mei 2005 18:42 schreef Ramon73 het volgende:
Toch ben ik er niet dol op de Combinatie ... vooral niet als je ook nog een defecte aardlek hebt .quote:Op dinsdag 17 mei 2005 18:54 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Deze dame, en vele anderen douchen gewoon zonder veel problemen hoor![]()
[afbeelding]
Ik heb onder de douche geen kleren aan ....weet niet hoe dat met jou zit ...quote:Op dinsdag 17 mei 2005 21:39 schreef Wokkel1982 het volgende:
Met 230V en met water als goede geleider lijkt het mij niet dat je het zonder kleerscheuren naverteld.
Ughum ... uhhh... fout dus hequote:Op dinsdag 17 mei 2005 22:26 schreef SpeedyRich het volgende:
Nieuw
L1 = Bruin
L2 = Zwart
L3 = Zwart/ Wit
N = Nul
PE = Aarding
Oud
L1 = Rood
L2 = Geel
L3 = Blauw
N = Groen
PE = Geel/Groen
L "en zijn de fasés die T.O.V. elkaar 120 graden verschiven zijn.
N is de nul/neutrale leider bij wissel stroom die voert de stroom af
en is gekoppeld in trafo huis aan de PE.wardoor
er contact tusen de fase en de aarde gevaarlijk is voor de mensen
Correctie: Water is eigenlijk een zeer slechte geleider. Het zijn de opgeloste zouten in (vervuild)water die voor de geleiding zorgen. Met andere woorden: drinkwater uit de kraan valt nog best mee, maar zeewater is wat dat betreft echt tuig...quote:Op dinsdag 17 mei 2005 21:39 schreef Wokkel1982 het volgende:
Met 230V en met water als goede geleider lijkt het mij niet dat je het zonder kleerscheuren naverteld.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |