abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 mei 2005 @ 22:21:48 #101
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_26867405
quote:
Op maandag 9 mei 2005 22:04 schreef KonnieKipke het volgende:
Wat een kolder dit topic, die kabels die naar je 'hoofdschakelaar' lopen, kunnen volgens mij niet meer dan 15A aan en dan smelten ze al bijna denk ik. Een vaatwasser aan, wat lampen, die electrische boiler en pfoef, weg kabels.
Het geheel ziet er eerder uit als een zwakstroominstallatie, hooguit.

Indien serieus; Wat trek jij maximaal aan stroom joh? Gezien je zekeringenkast, heb je best veel groepen, dan vind ik dat miezerige kabeltje wel erg tekort doen.
ik heb hier ook zo'n zelfde kabels hoor, komen hier ook binnen. Toevallig gezien toen ze mijn hoofdzekering kwamen vervangen, gewone electradraad, exact 't zelfde als ik door mijn buizen getrokken heb hoor...
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_26867543
quote:
Op maandag 9 mei 2005 22:21 schreef zwahiel het volgende:

[..]

ik heb hier ook zo'n zelfde kabels hoor, komen hier ook binnen. Toevallig gezien toen ze mijn hoofdzekering kwamen vervangen, gewone electradraad, exact 't zelfde als ik door mijn buizen getrokken heb hoor...
Gelukkig zijn de mijne die naar buiten gaan een slag of 2-3 dikker.
  maandag 9 mei 2005 @ 23:27:18 #103
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26869621
Nou die kabels zijn minstens 4mm2, daar kan al gauw 50A doorheen, Hij heeft 8 groepen van 10A verdeelt over 2 fasen (wel een beetje apart) dus alles max belast gaat er 40A per fase (eigenlijk nog minder want er zal wat stroom door de nul lopen ivm scheve belasting)

[ Bericht 0% gewijzigd door tommytheman op 11-05-2005 20:11:46 ]
  dinsdag 10 mei 2005 @ 15:32:01 #104
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_26884792
quote:
Op maandag 9 mei 2005 22:04 schreef KonnieKipke het volgende:
Wat een kolder dit topic, die kabels die naar je 'hoofdschakelaar' lopen, kunnen volgens mij niet meer dan 15A aan en dan smelten ze al bijna denk ik. Een vaatwasser aan, wat lampen, die electrische boiler en pfoef, weg kabels.
Het geheel ziet er eerder uit als een zwakstroominstallatie, hooguit.

Indien serieus; Wat trek jij maximaal aan stroom joh? Gezien je zekeringenkast, heb je best veel groepen, dan vind ik dat miezerige kabeltje wel erg tekort doen.
Dit is dus echt serieus, en geen onsmakelijke grap en zeker geen kolder topic.
Wat ik aan stroom trek zijn oa. de airco, wasmachine, computer, TV, lampen, de douche, want die werkt op stroom. Dit kan allemaal tegelijkertijd. Dat is geen enkel probleem. Stoppen slaan niet door, en echt alles gaat gewoon goed, al jaren.

En geloof me, alles werkt gewoon veilig.
Zoals zwahiel al schreef, in nederland gebruikte men ook losse kabels enkele decenia geleden. Ook niemand die klaagde. Nu ziet men ineens mijn werk, en dan is het een schande, een moordwapen etc etc.......
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_26887062
loopt er nou een stroomdraad naar die douchekop?
  dinsdag 10 mei 2005 @ 17:00:39 #106
110987 ErwinRommel
pi_26887248
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 16:54 schreef KonnieKipke het volgende:
loopt er nou een stroomdraad naar die douchekop?
Ja, er lopen 2 stroomdraadjes naar die douchekop.
In het bovenste gedeelte zit een soort van "spoel" waarop die draden zijn aangesloten. Door electrische verhitting word het water dal langs die spoel loopt warm.
Eigenlijk het waterkoker principe. Bijzonder simpel en effectief.
pi_26887491
grappig, hoe werkt dan de bediening precies, als in temperatuur instelling?
  dinsdag 10 mei 2005 @ 17:29:55 #108
110987 ErwinRommel
pi_26888033
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 17:09 schreef KonnieKipke het volgende:
grappig, hoe werkt dan de bediening precies, als in temperatuur instelling?
Niet zoals in Nederland.
Wij hebben hier op ons type douchekop 3 standen. Koud, half warm en warm. Warm is dus ook echt warm. Half warm is hier in dit klimaat het beste. Op hete dagen is een koude douche soms wel heerlijk
Dit kan men regelen door de douchekop in te stellen. Daar zit een draaischakelaar op die die 3 standen vertegenwoordigen. Dus gewoon ff draaien en de warmte regelaar doet haar werk
Wel doe je er goed aan om van stand te veranderen door het water ff niet te laten lopen. Dit om problemen zoals bv een shock tegen te gaan. Maar dat is in dit land algemeen bekent.
De schok die men krijgt is niet al te zwaar, en doet ook geen pijn, je schrikt er alleen even van.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 18:00:40 #109
102698 rotterdamse
De enige echte..
pi_26888754
Dat douche systeem ken ik. Heb vrienden in colombia die ook zoiets hebben. Daar liggen de normen ongeveer gelijk als bij jullie, en zie je ook allemaal van die vreemde dingen. (alleen al het feit dat je zelf je electra af moet tappen van de dichtsbijzijnde electrapaal is al zoiets raars) Ik vind het maar 3x niks, zou nooit op zo'n systeem vertrouwen, maar zij hebben er ook geen problemen mee.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 19:49:21 #110
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_26891924
Wat is eigenlijk de netspanning daar? Vast geen 230V? 115 ofzo?
Ga doorrrrrr!
  dinsdag 10 mei 2005 @ 19:55:38 #111
110987 ErwinRommel
pi_26892090
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 19:49 schreef Ablaze het volgende:
Wat is eigenlijk de netspanning daar? Vast geen 230V? 115 ofzo?
Dat verschilt per regio. Hier hebben we 230V. Verderop, 20 kilometer heeft men 115V
Dat is leuk als je gaat winkelen in de stad 20 km verderop. Koop je een apparaat wat enkel 115 aankan want 230 hebben ze niet

Dus moet ik steevast een soort van omvormer hebben voor de diverse apparatuur.
Gelukkig gaat men nu wel steeds meer over op 230V ipv die 115V.
pi_26892622
We hebben TS dus toch onheus bejegend...
pi_26897416
Nou, voor dit soort topics kun je mij midden in de nacht wakker maken.
Ik heb al vanalles gezien van fabrieksinstallatie tot ziekenhuis tot particuliere installatie.
Het kan altijd eens misgaan. Dat zo'n Braziliaanse installatie het een paar jaar goed doet wil niks zeggen.
Ik woon in Nederland in een appartementsgebouwen daar viel vaak een aardlek uit in de algemen ruimten. Resultaat: de halve tent 's nachts zonder licht op de gangen. Blijkt de installateur 4 jaar geleden een armatuur verkeerd gemonteerd te hebben waardoor dit volloopt met regenwater en de fase en aarde samen gaan zwemmen. Gelukkig heb je dan je aardlek, die uitschakelt als het onveilig wordt.

Wat betreft de Braziliaanse installatie: de "groepenkast" ziet er uitwendig netjes uit, de rest is gewoon grote ontzettende BAGGER. AFbreken en noooooit meer doen.

Deze wijsheid komt door het achtereenvolgens doorlopen van LTS-MTS en HTS elektro. Allemaal met goeg gevolg doorlopen en aan de HTS afgestudeerd op NEN3140 (veilige werkmethoden).
pi_26899806
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 22:33 schreef Ramon73 het volgende:
Nou, voor dit soort topics kun je mij midden in de nacht wakker maken.
Ik heb al vanalles gezien van fabrieksinstallatie tot ziekenhuis tot particuliere installatie.
Het kan altijd eens misgaan. Dat zo'n Braziliaanse installatie het een paar jaar goed doet wil niks zeggen.
Ik woon in Nederland in een appartementsgebouwen daar viel vaak een aardlek uit in de algemen ruimten. Resultaat: de halve tent 's nachts zonder licht op de gangen. Blijkt de installateur 4 jaar geleden een armatuur verkeerd gemonteerd te hebben waardoor dit volloopt met regenwater en de fase en aarde samen gaan zwemmen. Gelukkig heb je dan je aardlek, die uitschakelt als het onveilig wordt.

Wat betreft de Braziliaanse installatie: de "groepenkast" ziet er uitwendig netjes uit, de rest is gewoon grote ontzettende BAGGER. AFbreken en noooooit meer doen.

Deze wijsheid komt door het achtereenvolgens doorlopen van LTS-MTS en HTS elektro. Allemaal met goeg gevolg doorlopen en aan de HTS afgestudeerd op NEN3140 (veilige werkmethoden).
wat denk jij dat die draden in de 'hoofdschakelaar' voor een stroom kunnen verwerken?
pi_26924086
Afhankelijk van de omgevingstemperatuur hooguit 16 Ampere.
Veel te weinig in elk geval voor een heel huis.
Die hoofdschakelaar kan ook maar een paar Ampere schakelen. Moet je die voor de lol eens inschakelen als er al wat verbuikers aan staan, wedden dat ie gewoon vastbakt (als je geluk hebt). Als je minder geluk hebt, vervuilen de contacten door de vlamboog en worden ze lekker warm onder belasting. En voila, een kampvuur binnenshuis.
NU nog niet aan de orde, de installatie is nog nieuw. Maar wacht maar eens wat jaartjes af.

Slopen die Bagger!!!!!!!!!!!!

De Nederlandse overheid is dat misschien regelzuchtig, maar zelfs hier gebeuren nog ongevallen met elektriciteit en branden er huizen af door "kortsluiting". Hier zijn er nog regels en gaat het nog af en toe mis. Daar klooien ze er op los en is alles veilig. Kom nou, dat geloof je zelf toch zeker niet?
  woensdag 11 mei 2005 @ 20:22:21 #116
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26924575
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 20:08 schreef Ramon73 het volgende:
Afhankelijk van de omgevingstemperatuur hooguit 16 Ampere.
Veel te weinig in elk geval voor een heel huis.
Die hoofdschakelaar kan ook maar een paar Ampere schakelen. Moet je die voor de lol eens inschakelen als er al wat verbuikers aan staan, wedden dat ie gewoon vastbakt (als je geluk hebt). Als je minder geluk hebt, vervuilen de contacten door de vlamboog en worden ze lekker warm onder belasting. En voila, een kampvuur binnenshuis.
NU nog niet aan de orde, de installatie is nog nieuw. Maar wacht maar eens wat jaartjes af.

Slopen die Bagger!!!!!!!!!!!!

De Nederlandse overheid is dat misschien regelzuchtig, maar zelfs hier gebeuren nog ongevallen met elektriciteit en branden er huizen af door "kortsluiting". Hier zijn er nog regels en gaat het nog af en toe mis. Daar klooien ze er op los en is alles veilig. Kom nou, dat geloof je zelf toch zeker niet?
Dus je weet niet eens dat er volgens de nen1010 wel 25A mag door een 2,5mm2 ? En dit is duidelijk dikker. Als je een beetje met draad heb gewerkt kun je toch wel zien dat dit minimaal 4mm2 is?

En die hoofdschakelaar is een 25A 2 polige zekeringsautomaat als ik het goed zie. Wel is de afscherming zeer slecht.

Ik ga niet zeggen dat het allemaal ohzo netjes is maar overdrijven is ook een vak!
pi_26948688
Jawel Tommy, gelukkig weet ik dat wel (dat er 25Amp door 2,5mm² mag).
De draadjes in de foto lijken mij alleen geen 2,5mm² maar dunner. Goed, ook weer te dun voor 1,5mm² maar het kan best een of andere maat draad zijn die niet metrisch is (AWG bijvoorbeeld American Wire Gauge). In ieder geval zijn de draden van Erwin nog niet doorgebrand, dus dat zal wel snor zitten. De draaddoorsneden zijn ook niet zo'n probleem, het is meer de manier van aanleg waar ik problemen mee heb.

Maar voor de rest maakt het mij niet zoveel uit dat mensen installaties zelf verbouwen of aanleggen. Houdt de vakman tenminste ook werk.
pi_26963279
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 16:26 schreef Ramon73 het volgende:

Maar voor de rest maakt het mij niet zoveel uit dat mensen installaties zelf verbouwen of aanleggen. Houdt de vakman tenminste ook werk.
Je zal wel eens wat tegenkomen, eh?
  zondag 15 mei 2005 @ 12:02:57 #119
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_27021898
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 17:29 schreef ErwinRommel het volgende:
Dit kan men regelen door de douchekop in te stellen. Daar zit een draaischakelaar op die die 3 standen vertegenwoordigen. Dus gewoon ff draaien en de warmte regelaar doet haar werk
En die schakelaar zit die ook in de douche?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_27022636
quote:
Op zondag 15 mei 2005 12:02 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

En die schakelaar zit die ook in de douche?
Ja, dat is dat ding bovenop de douche kop. Maar zoals die al had gezegd, het is common knowledge in dat land dat je dat niet onder het douche omschakelt
pi_27026760
Ja want diegene die het wel gedaan hebben liggen nu onder de groene zoden......
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
  maandag 16 mei 2005 @ 18:14:11 #122
110987 ErwinRommel
pi_27058936
quote:
Op zondag 15 mei 2005 15:06 schreef LowJoe het volgende:
Ja want diegene die het wel gedaan hebben liggen nu onder de groene zoden......
Dat valt wel mee. Het enige wat men ontvangt is een schok. Is mij ook wel eens overkomen.
pi_27059555
Tjee, zomaar 230Volt door je hele lichaam, van top tot teen. Weer eens een andere massagedouche.
Maar Erwin, ik kan me toch niet voorstellen dat mensen zo'n schok overleven! Of zit er een aardlekschakelaar tussen die de spanning afschakelt, in dat geval kom je tenminste nog met de schrik vrij. Of zit er een trafo tussen die de boel naar 42Volt omlaag brengt ofzo?
  maandag 16 mei 2005 @ 18:45:40 #124
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_27059620
quote:
Op maandag 16 mei 2005 18:42 schreef Ramon73 het volgende:
Tjee, zomaar 230Volt door je hele lichaam, van top tot teen. Weer eens een andere massagedouche.
Maar Erwin, ik kan me toch niet voorstellen dat mensen zo'n schok overleven! Of zit er een aardlekschakelaar tussen die de spanning afschakelt, in dat geval kom je tenminste nog met de schrik vrij. Of zit er een trafo tussen die de boel naar 42Volt omlaag brengt ofzo?
Sjongejonge natuurlijk overleef je dat wel, je gaat pas dood als je blijft "kleven" voor een bepaalde tijd. Heb je weleens gehoord hoelang het duurt voordat iemand dood is op de elektrische stoel en dan praat je over iets van 15000V direct op je hersens.
  maandag 16 mei 2005 @ 18:52:52 #125
110987 ErwinRommel
pi_27059835
quote:
Het werkt volgens mij volgens dit principe:

pi_27060223
denk eerder zoiets:

er hoort nog een pijltje door
pi_27074124
Nou, het gevaar van kleven lijkt me toch anders levensgroot aanwezig. Je hele lijf is nat en de spanning komt van boven. Geleidt zo door je hele lichaam. Hoe had je gedacht weg te komen.
Overigens geeft een elektrische stoel maar kortstondig een hele hoge spanning in de orde van 10-15kV, dat is om alle zenuwen op te blazen zodat het pijnmoment zo kort mogelijk is. Na dit begin wordt al het leven eruit "gestookt" met een lagere spanning gedurende langere tijd. Bah, wat een onderwerp.

Erwin: ik zie geen plaatje oid.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 14:16:18 #128
110987 ErwinRommel
pi_27082875
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 06:55 schreef Ramon73 het volgende:
Erwin: ik zie geen plaatje oid.
Het plaatje staat er toch echt Ramon.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 17:39:09 #129
59607 Partyman
Heerlijk Helder Heineken
pi_27089414
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 14:16 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Het plaatje staat er toch echt Ramon.
Bij mij ook niet
  dinsdag 17 mei 2005 @ 17:42:11 #130
110987 ErwinRommel
pi_27089498
Ik zie het plaatje gewoon.
Staat ook op: http://geocities.yahoo.co(...)rodinamica/ohm60.GIF
Daar heb ik dat plaatje vandaan gehaald.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 18:42:28 #131
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_27091701
Het is niet zozeer dat je van binnen uitbrandt als je onder stroom staat maar het is je hart dat door de 50 Hz op hol slaat.
Het gaat zo snel en kort pompen dat de hartkleppen het niet meer bij kunnen benen. De hersenen krijgen geen zuurstof meer en sterven af.
Wie dit leest is gek
pi_27091744
Ja, nu staat het er wel. Vanochtend was er helemaal niets te zien. PC met ochtendhumeur misschien?
pi_27091847
Aha, ik heb me wel afgevraagd waaraan je nu precies overlijdt. Ik weet wel dat het een soort tweetrapsraket is. Eerst hoogspanning als permanente narcose en daarna de finale klap.

Ontopic maar weer, heeft weinig met klussen te maken. (en laten we dat vooral zo houden :-)) )
  dinsdag 17 mei 2005 @ 18:47:30 #134
110987 ErwinRommel
pi_27091907
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 18:43 schreef Ramon73 het volgende:
Ja, nu staat het er wel. Vanochtend was er helemaal niets te zien. PC met ochtendhumeur misschien?
Of ergens een los draadje zodat jou comp. dat plaatje niet pakken kon?

Snap je het principe een beetje? Ik neem aan van wel aangezien jij hiervoor hebt gestudeerd
  dinsdag 17 mei 2005 @ 18:54:35 #135
110987 ErwinRommel
pi_27092216
quote:
Deze dame, en vele anderen douchen gewoon zonder veel problemen hoor

dinsdag 17 mei 2005 @ 21:01:10 #136
59607 Partyman
Heerlijk Helder Heineken
pi_27096899
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 18:54 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Deze dame, en vele anderen douchen gewoon zonder veel problemen hoor

[afbeelding]
Toch ben ik er niet dol op de Combinatie ... vooral niet als je ook nog een defecte aardlek hebt .

( Deze week ook nog toevallig een storing gehad waarbij de waterleiding onder spanning stond door een defecte pomp in de tuin die op het waterleidingnet was aangesloten icm een defecte aardlek..... stond met m'n dikke rubberen schoenen op het straatwerk en kreeg en mooie opdonder van de buitenkraan ...... nu onder de douche met blote voeten en dan helemaal nat ..... systeem zal ongetwijfeld ideaal werken maar als het misgaat lijkt me het bepaald niet fijn voor de gebruiker ....drm hebben wij in nederland een mooie zone- indeling waar wij ons aan moeten houden ( zouden ze bij eigen huis en puin ed. ook us moeten doen ))
pi_27098048
Met 230V en met water als goede geleider lijkt het mij niet dat je het zonder kleerscheuren naverteld.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 22:21:53 #138
59607 Partyman
Heerlijk Helder Heineken
pi_27099585
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 21:39 schreef Wokkel1982 het volgende:
Met 230V en met water als goede geleider lijkt het mij niet dat je het zonder kleerscheuren naverteld.
Ik heb onder de douche geen kleren aan ....weet niet hoe dat met jou zit ...
  dinsdag 17 mei 2005 @ 22:26:42 #139
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_27099790

• Nieuw
    L1 = Bruin
    L2 = Zwart
    L3 = Zwart/ Wit
    N = Nul
    PE = Aarding

• Oud
    L1 = Rood
    L2 = Geel
    L3 = Blauw
    N = Groen
    PE = Geel/Groen
    L "en zijn de fasés die T.O.V. elkaar 120 graden verschiven zijn.
    N is de nul/neutrale leider bij wissel stroom die voert de stroom af
    en is gekoppeld in trafo huis aan de PE.wardoor
    er contact tusen de fase en de aarde gevaarlijk is voor de mensen
  • Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
    sorry.
    leukste topic aller tijden
    Voor computergerelateerde vragen klik hier
      dinsdag 17 mei 2005 @ 22:31:45 #140
    59607 Partyman
    Heerlijk Helder Heineken
    pi_27099998
    quote:
    Op dinsdag 17 mei 2005 22:26 schreef SpeedyRich het volgende:

• Nieuw
    L1 = Bruin
    L2 = Zwart
    L3 = Zwart/ Wit
    N = Nul
    PE = Aarding

• Oud
    L1 = Rood
    L2 = Geel
    L3 = Blauw
    N = Groen
    PE = Geel/Groen
    L "en zijn de fasés die T.O.V. elkaar 120 graden verschiven zijn.
    N is de nul/neutrale leider bij wissel stroom die voert de stroom af
    en is gekoppeld in trafo huis aan de PE.wardoor
    er contact tusen de fase en de aarde gevaarlijk is voor de mensen
  • Ughum ... uhhh... fout dus he

Nieuw ( kabels )

L1= BRUIN
    L2= ZWART
    L3= GRIJS
    N = BLAUW
    PE = GROEN/GEEL
    pi_27101478
    quote:
    Op dinsdag 17 mei 2005 21:39 schreef Wokkel1982 het volgende:
    Correctie: Water is eigenlijk een zeer slechte geleider. Het zijn de opgeloste zouten in (vervuild)water die voor de geleiding zorgen. Met andere woorden: drinkwater uit de kraan valt nog best mee, maar zeewater is wat dat betreft echt tuig...

(Niet dat water uit de kraan en electra een goede combinatie is , maar uitsluitend om aan te geven dat water 'op zich' NIET goed geleidt...)
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')