Het kan niet worden verboden, want die voorgestelde grondwet ís er al. Als ze dit willen invoeren, dan maakt het niet uit of die grondwet er is of niet.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:38 schreef Lemmeb het volgende:
Ik hoor net van iemand die er volgens mij wel verstand van heeft, dat clonen en het gebruik maken van stamcellen ook verboden wordt in de Europese Grondwet. Dat is krankzinnig!
Het gaat er niet om dat clonen en het gebruik maken stamcellen verboden wordt, het gaat erom dat dat ook nog eens in de Europese Grondwet verboden wordt.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:40 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het kan niet worden verboden, want die voorgestelde grondwet ís er al. Als ze dit willen invoeren, dan maakt het niet uit of die grondwet er is of niet.
Het kan niet worden verboden in de grondwet, want die voorgestelde grondwet ís er al! Dus óf het staat al in de grondwet, óf een andere instantie gaat er over.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:42 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Het gaat er niet om dat clonen en het gebruik maken stamcellen verboden wordt, het gaat erom dat dat ook nog eens in de Europese Grondwet verboden wordt.
Wat klets je nouquote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:45 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het kan niet worden verboden in de grondwet, want die voorgestelde grondwet ís er al! Dus óf het staat al in de grondwet, óf een andere instantie gaat er over.
Ja natuurlijk bedoel ik dat, wat klets je in godsnaamquote:Of je bedoelt dat het al in de grondwet staat en dat het gaat gelden (wordt verboden) als dat ding goedgekeurd wordt, dan heb je wel gelijk, maar dan vraag ik me wel af waar dat staat in die grondwet.
De grondwet ís er al, dus er kan niet opeens iets worden toegevoegd aan die grondwet,quote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:48 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Wat klets je nou
[..]
Ja natuurlijk bedoel ik dat, wat klets je in godsnaam
Ja duhhuh. Ik kan ook een vod schrijven waarin ik van alles verbied, maar totdat dat vod van kracht gaat is zo'n verbod in wezen helemaal niets waard.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:49 schreef Monidique het volgende:
[..]
De grondwet ís er al, dus er kan niet opeens iets worden toegevoegd aan die grondwet,.
Geen idee, ik heb betere dingen te doen dan het door te lezen. Fokken enzo. Ik stem sowieso tegen, dit versterkte me alleen maar in m'n keuze.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:49 schreef Monidique het volgende:
Maar goed, waar staat dat in de voorgestelde grondwet?
Je weet niet eens of het er in staat!quote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:51 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Geen idee, ik heb betere dingen te doen dan het door te lezen. Fokken enzo. Ik stem sowieso tegen, dit versterkte me alleen maar in m'n keuze.
http://www.grondweteuropa(...)zrhmix9/vgt8md7nwmy2quote:Artikel II-63: Het recht op menselijke integriteit
1. Eenieder heeft recht op lichamelijke en geestelijke integriteit.
2. In het kader van de geneeskunde en de biologie moeten met name in acht worden genomen:
a) de vrije en geïnformeerde toestemming van de betrokkene, volgens de bij de wet bepaalde regels;
b) het verbod van eugenetische praktijken, met name die welke selectie van personen tot doel hebben;
c) het verbod om het menselijk lichaam en bestanddelen daarvan als zodanig als bron van financieel voordeel aan te wenden;
d) het verbod van het reproductief kloneren van mensen.
Clonen wordt dus verboden, stamcellen mogen gewoon worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek als de nationale wetgeving dit toelaat. Slecht geinformeerde bronnen Lemmebquote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:01 schreef Monidique het volgende:
[..]
http://www.grondweteuropa(...)zrhmix9/vgt8md7nwmy2
Ohja?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:02 schreef chairman.fx het volgende:
[..]
Clonen wordt dus verboden, stamcellen mogen gewoon worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek als de nationale wetgeving dit toelaat. Slecht geinformeerde bronnen Lemmeb
Het mag dus alleen als het niks oplevert en er geen produkten uit voortkomenquote:c) het verbod om het menselijk lichaam en bestanddelen daarvan als zodanig als bron van financieel voordeel aan te wenden;
Man, die passage heeft helemaal geen toepassing op stamcelonderzoek, lees eens goed!quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:34 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ohja?
[..]
Het mag dus alleen als het niks oplevert en er geen produkten uit voortkomen.
Dat er überhaupt al dit soort regeltjes in die Grondwet staan, vind ik persoonlijk al te bezopen voor woorden.
Heb jij enig idee hoeveel moeite het gaat kosten om dit te veranderen? Je hebt om te beginnen al een 2/3 meerderheid nodig. Dat werkt sterk remmend voor nieuwe ontwikkelingen en dat is een bar slechte zaak. Tegen de tijd dat de Grondwet hier veranderd is, is men er in landen als China allang met de eer en de centen vandoor gegaan.
Lekker hoor, die Grondwet.
Het is maar net hoe je het lees en wat je uitgangspunten zijn. Dit hoort helemaal niet thuis in die grondwet.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:37 schreef chairman.fx het volgende:
[..]
Man, die passage heeft helemaal geen toepassing op stamcelonderzoek, lees eens goed!
Een stamcel is geen bestanddeel van het lichaam, een hand of een oog is een bestanddeel. Alleen het laatste lid is van toepassing op deze kwestie. Daarin staat dat het reproductief klonen niet is toegestaan. Dus klonen met als doel voortplanting!quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:41 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Het is maar net hoe je het lees en wat je uitgangspunten zijn. Dit hoort helemaal niet thuis in die grondwet.
Een stamcel is toch onderdeel van een embryo? En dus van een menselijk lichaam? Zoals ik al zei: het is maar net hoe je het leest en wat je uitgangspunten zijn. Je zou stamcelonderzoek met een beetje fantasie trouwens ook nog als eugenetica kunnen bestempelen.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:44 schreef chairman.fx het volgende:
[..]
Een stamcel is geen bestanddeel van het lichaam, een hand of een oog is een bestanddeel. Alleen het laatste lid is van toepassing op de kwestie. Daarin staat dat het reproductief klonen niet is toegestaan. Dus klonen met als doel voortplanting!
Exact! Weg ermee.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:46 schreef Monidique het volgende:
Hoe dan ook, voer voor haarkloverij.
Overal is klonen verboden als het gaat om voort te planten mensen, maar stamcelonderzoek wordt niet verboden in de tekst, dus je bron had wel de klok horen luiden...quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:50 schreef Lemmeb het volgende:
En zo slecht ingelicht was mijn bron helemaal niet: op het gebied van clonen had hij toch maar mooi gelijk.
Je zou ook gewoon eens in kunnen gaan op mijn bewering dat dit soort zaken helemaal niet in de Grondwet thuishoren, in plaats van schreeuwen dat je met een beetje fantasie ook zou kunnen concluderen dat ik ongelijk heb waar het die verboden bettreft.quote:
Nogmaal: daar gaat het mij niet om. Het gaat mij erom dat het grondwettelijk verboden is, en er dus een 2/3 meerderheid etcetera nodig is om dit weer om te draaien. Regel dit soort zaken in een gewoon wetje zoals nu, als de publieke opinie omslaat kun je het zo weer ongedaan maken.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:52 schreef Monidique het volgende:
[..]
Overal is klonen verboden als het gaat om voort te planten mensen, maar stamcelonderzoek wordt niet verboden in de tekst, dus je bron had wel de klok horen luiden...
Hoezo hoort het niet in de 'grondwet' thuis. Het basisverdrag regelt gezamelijke overtuigingen. Geen enkel van de lidstaten wil ooit klonen voor reproductie toestaan, dan kan het toch worden vastgelegd. Je 'bron' omtrend het artikel over klonen is een hardnekkige conservatief. Hij leest wat hij wil lezen, bij goede interpretatie is duidelijk dat stamcel onderzoek gewoon mogelijk is.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:53 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Je zou ook gewoon eens in kunnen gaan op mijn bewering dat dit soort zaken helemaal niet in de Grondwet thuishoren, in plaats van schreeuwen dat je met een beetje fantasie ook zou kunnen concluderen dat ik ongelijk heb waar het die verboden bettreft.
Wat precies wordt gezien als een fundamenteel recht? Het recht om niet gecloned te worden? En als ik dat nou zelf gewoon eens heel graag zou willen?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:57 schreef Monidique het volgende:
Het wordt gezien als een fundamenteel recht,
Er komt vanzelfsprekend nog een ander individu aan te pas.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:04 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Wat precies wordt gezien als een fundamenteel recht? Het recht om niet gecloned te worden? En als ik dat nou zelf gewoon eens heel graag zou willen?
Bij goede, dus 'jouw' interpretatie zekerquote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:03 schreef chairman.fx het volgende:
[..]
Hoezo hoort het niet in de 'grondwet' thuis. Het basisverdrag regelt gezamelijke overtuigingen. Geen enkel van de lidstaten wil ooit klonen voor reproductie toestaan, dan kan het toch worden vastgelegd. Je 'bron' omtrend het artikel over klonen is een hardnekkige conservatief. Hij leest wat hij wil lezen, bij goede interpretatie is duidelijk dat stamcel onderzoek gewoon mogelijk is.
Ja da's ook als je een kind maakt via de gebruikelijke wegquote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:06 schreef Monidique het volgende:
[..]
Er komt vanzelfsprekend nog een ander individu aan te pas.
Ja, dát wel, maar dat kind is dan ook normaal en geen ongevraagde kloon.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:09 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja da's ook als je een kind maakt via de gebruikelijke weg. Maar dat mag ook gewoon.
En het verschil isquote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:10 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja, dát wel, maar dat kind is dan ook normaal en geen ongevraagde kloon.
En of je je kind een wetenschappelijk experiment wilt laten zijn, dat heb je wel te kiezen.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:13 schreef Lemmeb het volgende:
Je afkomst heb je nu eenmaal niet te kiezen.
Man, zoek gewoon de betekenis van het woord bestanddeel op. Zo moeilijk is het echt niet. En bij stamcel onderzoek laat men de embryo niet volgroeien, dus niet reproductief!quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:07 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Bij goede, dus 'jouw' interpretatie zeker.
Even googlen levert mij trouwens de info dat stamcellen ook uit beenmerg kunnen worden gewonnen. Ik zou werkelijk niet weten waarom onderdeel c) van het artikel dit niet zou verbieden. Het is allemaal maar net hoe je het interpreteert.
En clonen is altijd reproduktief, dus ik snap je hele gezeik over dat woordje ook niet.
Dat keuze heb je dus niet, het is verboden. Volgens mij door zowel Nederland als de VN en de EU-grondwet verbiedt het ook.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:14 schreef Monidique het volgende:
[..]
En of je je kind een wetenschappelijk experiment wilt laten zijn, dat heb je wel te kiezen.
Als het normaal en algemeen geaccepteerd is, is er weinig wetenschappelijks of experimenteels meer aan. Zie het als IVF ofzo.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:14 schreef Monidique het volgende:
[..]
En of je je kind een wetenschappelijk experiment wilt laten zijn, dat heb je wel te kiezen.
Lichamelijke integriteit omvat geen klonen, daarom is er een aparte bepaling opgenomen. Deze bepaling is zeer generaal en zeker geen detail.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:18 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Als het normaal en algemeen geaccepteerd is, is er weinig wetenschappelijks of experimenteels meer aan. Zie het als IVF ofzo.
Afijn, deze discussie gaat de hele verkeerde kant uit.
Ben je het eens met mijn bewering dat dit soort gedetailleerde zaken beter via normale wetten kunnen worden geregeld? En zoniet, waarom dan niet? Waarom moet dit per se in de grondwet? Waarom was een simpele verklaring die het recht op lichamelijke integriteit vastlegt niet gewoon genoeg geweest?
Het is puur christelijk conservatisme dat de klok slaat in die grondwet.
En wat is die lichamelijk integriteit? Dan krijg je weer allerlei bijvoegsels en dat soort dingen en blijf je uiteindelijk in feite deze definitie houden. Nee, hoor, er zal ongetwijfeld veel overbodigs staan in de grondwet, maar dit kan er wat mij betreft best in blijven.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:18 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ben je het eens met mijn bewering dat dit soort gedetailleerde zaken beter via normale wetten kunnen worden geregeld? En zoniet, waarom dan niet? Waarom moet dit per se in de grondwet? Waarom was een simpele verklaring die het recht op lichamelijke integriteit vastlegt niet gewoon genoeg geweest?
Daar denk ik dan toch mooi anders over.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:21 schreef chairman.fx het volgende:
[..]
Lichamelijke integriteit omvat geen klonen, daarom is er een aparte bepaling opgenomen. Deze bepaling is zeer generaal en zeker geen detail.
Dat is meestal heh, met een grondwet. Dattie vaag is en veel ruimte voor invulling naar eigen interpretatie overlaat.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:21 schreef Monidique het volgende:
[..]
En wat is die lichamelijk integriteit? Dan krijg je weer allerlei bijvoegsels en dat soort dingen en blijf je uiteindelijk in feite deze definitie houden. Nee, hoor, er zal ongetwijfeld veel overbodigs staan in de grondwet, maar dit kan er wat mij betreft best in blijven.
Uiteraardquote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:30 schreef Monidique het volgende:
Dan moet je maar tegen stemmen, hè...
een stemwijzer is enkel een formulier dat op basis van wat standaard en versimpelde vragen een uitslag bepaald.. iedere stemwijzer is in zekere zin subjectief, omdat een mens op veel meer wijzen zijn mening kan bepalen dan zo'n automatische berekening ...quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:48 schreef Byte_Me het volgende:
hoe betrouwbaar is die stemwijzer in dit geval? want daar kwam bij mij 75% voor uit, terwijl ik gevoelsmatig tegen ben.
http://www.referendumwijzer.nl/index.htm
Tjah, dat _klinkt_ een beetje dom, je bent tegen een slecht europa en stemt dan een verandering weg 'om hen te straffen'...quote:Op dinsdag 10 mei 2005 16:04 schreef Byte_Me het volgende:
Het is een beetje dualistisch. deze grondwet zou het democratischer kunnen maken, maar ik ben tegen om dat ik de EU niet democratisch vind en ze wil "straffen"door nee te stemmen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |