Doe je goed!quote:Op maandag 2 mei 2005 08:38 schreef 1-of-6Billion het volgende:
De meeste ongelukjes gebeuren in en om het huis. Vooral tijdens het doen van huishoudelijk werk en andere klusjes.
Welke (ernstige) verwondingen heb jij al opgelopen tijdens de Meimaand Klusmaand?
* 1-of-6Billion heeft tijdens het rooien van bamboe zijn pols aan de bamboe gespiest en ternauwernood een slagaderlijke bloeding ontlopen
een slijptol ragt zo door je handschoentje heen hoor en een blauwe vinger is daarmee ook niet te voorkomen.quote:Op maandag 2 mei 2005 08:49 schreef Pikkebaas het volgende:
Verstandige klussers hebben dat niet, die dragen al naar gelang het werk, handschoenen, veilighidsbril en gehoorbeschermers.
sissyquote:Op maandag 2 mei 2005 08:49 schreef Pikkebaas het volgende:
Verstandige klussers hebben dat niet, die dragen al naar gelang het werk, handschoenen, veilighidsbril en gehoorbeschermers.
geef me 5 minutenquote:Op maandag 2 mei 2005 09:17 schreef addie84 het volgende:
hmm.. ben bang (maar ook wel benieuwd) naar de bloederige foto's
Het is alweer 2 dagen geleden dus de ergste schrik is er alweer af, maar voor de tere zieltjes onder ons, dan maar zo fotoquote:Op maandag 2 mei 2005 09:22 schreef Brighteyes het volgende:
Oh, ik zei toch wel pleisters hè?
Ik bedoel... er hoeven geen afbeeldingen van afgehakte ledematen, losliggende tanden etc. etc. Needless to say hoop ik, maar toch.
quote:Op maandag 2 mei 2005 09:33 schreef 1-of-6Billion het volgende:
Het is alweer 2 dagen geleden dus de ergste schrik is er alweer af, maar voor de tere zieltjes onder ons, dan maar zo foto [afbeelding]
'kHad niet zoveel zin om de policy door te spitten op zoek naar referenties over (open) wondenquote:Op maandag 2 mei 2005 09:48 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Die had niet per se achter een link gehoeven hoor!
Dat kan je, letterlijk, ook overdrijven! Dit is weliswaar geen [KLU] verhaal maar een [WGR] verhaal, maar toch:quote:Op maandag 2 mei 2005 08:49 schreef Pikkebaas het volgende:
En lange haren in een netje of op een staart. Geeft echt een bende als dat tussen de boor komtquote:Op maandag 2 mei 2005 21:10 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Dus: jongens en meisjes: boren? dan geen handschoenen aan!!
Ik heb in m'n vinger gefiguurzaagdquote:Op maandag 2 mei 2005 09:40 schreef addie84 het volgende:
ik heb wel een keer gehad dat ik voor school een of ander iets voor techniek (2e klas) in elkaar moest flansen en ik een beetje in tijdnood zat
Resultaat: een flinke snee in mijn knie.. zit nu nog een flink litteken
![]()
Eerste les bij techniekquote:Op maandag 2 mei 2005 21:29 schreef Martijn_77 het volgende:
En lange haren in een netje of op een staart. Geeft echt een bende als dat tussen de boor komt
Je zou denken, na zo'n weekend....quote:
Wel eens geprobeerd wat in te tikken met allebei je handen in 't verband? :quote:Op zondag 8 mei 2005 22:24 schreef 1-of-6Billion het volgende:
[..]
Je zou denken, na zo'n weekend.... [afbeelding] dat er wel wat verwondingen te bespeuren zouden zijn...
Mja, maar het is ook tamelijk taai hout, zo'n kronkelwilg...quote:Op donderdag 12 mei 2005 13:35 schreef Gurb het volgende:
zo, jij was zeker bang dat de bijl uit je handen zou schieten??
quote:Op vrijdag 13 mei 2005 12:12 schreef bonke het volgende:
ook was er es een keer iemand die een bloedblaar onder ze nagel door wilde boren ( druk eraf halen enzo ) en boorde toen gewoon ff dwars door ze vinger heen
auw!quote:Op vrijdag 13 mei 2005 17:02 schreef SjacoBaco het volgende:
[afbeelding]
Slijptol in m'n knie... 1 cm naar boven en ik loop nooit meer
aaaaaaaahquote:Op vrijdag 13 mei 2005 17:02 schreef SjacoBaco het volgende:
[afbeelding]
Slijptol in m'n knie... 1 cm naar boven en ik loop nooit meer
Maar de foto ziet er lekker naar uit.....quote:Op vrijdag 20 mei 2005 13:57 schreef Boekel het volgende:
Gelukkig zonder littekens genezen.
Auwquote:Op vrijdag 20 mei 2005 13:57 schreef Boekel het volgende:
Op een withete lasspetter geknield....dwars door: overal, broek, huid...
linkje
Sterkte! Ziet er behoorlijk pijnlijk uit.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 13:57 schreef Boekel het volgende:
linkje
quote:
Eigenlijk viel het wel mee....denk iets met zenuwen wegbranden...quote:Op vrijdag 20 mei 2005 15:10 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
Sterkte! Ziet er behoorlijk pijnlijk uit.![]()
Damn..quote:Op dinsdag 7 juni 2005 00:11 schreef RRRobert het volgende:
Voorlopig win ik, denk ik zo:
[afbeelding]
Het resultaat van een slijptol in aluminiumplaat laten lopen met de bedoeling er een uitsparing uit te zagen. Door het 'stroperige' karakter dat aluminium krijgt onder invloed van mechanische bewerking heeft de slijpschijf 'gehapt' waardoor deze is ontploft. En aangezien de kap op de slijptol de schijf slechts ten dele afschermd, sloegen de vele stukjes naar boven en naar beneden weg; zo ook onder de beschermbril door. Het resultaat: 20 hechtingen in het gezicht rijker en twee tanden armer. Plus nog een vijftal hechtingen in de knie, want ook daar werd ik geraakt. Toch heb ik mazzel gehad. De snijwonden in het gezicht waren, zoals een toevalig dienstdoende chirurg op de eerste hulp het noemde, niet 'door en door' als bijv. bij een hazelip, waardoor er van de verwondingen uiteindelijk (deze pic is eerlijk gezegd al weer 10 jaar oud) nagenoeg niets meer te zien is.
Geen klus- maar werkblunder (en bovendien van iemand anders): Bij een 'panbehandelingsinstallatie' (een soort kookpot om vloeibaar staal te mengen met andere metalen om het te legeren) spettert het altijd vreselijk. Vandaar de bordjes 'staalspetters' die argeloze voorbijgangers moeten waarschuwen.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 13:57 schreef Boekel het volgende:
linkje
Verder eens het topje van m'n duim afgeknipt met een snoeischaar, was elektra aan het aanleggen en een vriend van me kwam net binnenlopen...misgeknipt...ongeveer halve cm eraf, net tot rand van nagelriem. Gelukkig zonder littekens genezen.
Driewerf IEUW!! Ogen niet geraakt hoop ik???quote:Op dinsdag 7 juni 2005 00:11 schreef RRRobert het volgende:
[afbeelding]
[...]
zo ook onder de beschermbril door.
[...]
Gereedschap gebruiken waar het niet voor is bedoeld is ook oorzaak nummer 1 van veel klusongevallen. Met een snoeischaar elektra aanleggenquote:Op vrijdag 20 mei 2005 13:57 schreef Boekel het volgende:
linkje
Verder eens het topje van m'n duim afgeknipt met een snoeischaar, was elektra aan het aanleggen en een vriend van me kwam net binnenlopen...misgeknipt...ongeveer halve cm eraf, net tot rand van nagelriem. Gelukkig zonder littekens genezen.
Zoals gezegd, je ziet er nauwelijks meer wat van. Ik heb echt veel geluk gehad dat de dienstdoende arts op de EHBO tevens plastisch chirurg in opleiding was. Die man heeft 't echt heel netjes dicht gemaakt. En antuurlijk het geluk dat de lippen neit helemaal 'door' gesneden waren, de neus nauwelijk werd geraakt, etc. Een decimetertje omlaag en de hals...quote:Op dinsdag 7 juni 2005 10:17 schreef _Denker het volgende:
Hoe ziet het er nu dan uit?
Nope. Ik had keurig alle beschermingsmiddelen op en aan, dus ook een veiligheidsbril op. Alleen de onderste gezichtshelft was onbedekt.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 10:36 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Driewerf IEUW!! Ogen niet geraakt hoop ik???
Een snoeischaar verschilt niet veel van een speciale 'schaar' om elektrapijp door te knippen, oorzaak hier was niet opletten / afgeleid worden...gelukkig viel het achterf mee (geen littekenquote:Op dinsdag 7 juni 2005 11:47 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Gereedschap gebruiken waar het niet voor is bedoeld is ook oorzaak nummer 1 van veel klusongevallen. Met een snoeischaar elektra aanleggen![]()
Ik heb nadien ook regelmatig heibel gehad met collega's die de beschermkap op zijhandgreep van een slijptol afsloopten, onder het mom van 'zit alleen maar in de weg'. Gelukkig heb ik sinds een dikke vijf jaar een kantoorbaan, is een stuk veiliger en wordt aanzienlijk beter betaald.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 13:47 schreef basset het volgende:
Hmmmm tot nu toe niks meer dan regelmatig 220V en hier en daar en wat schaafwonden.
Maar zo'n slijptol gebeuren nidd wel eens rare dingen mee ja. Zo heb ik dat hele beschermkapje weg.![]()
Het lullige is dat ze gelijk hebben. Dat ding zit ook in de wegquote:Op dinsdag 7 juni 2005 20:45 schreef RRRobert het volgende:
[..]
Ik heb nadien ook regelmatig heibel gehad met collega's die de beschermkap op zijhandgreep van een slijptol afsloopten, onder het mom van 'zit alleen maar in de weg'. Gelukkig heb ik sinds een dikke vijf jaar een kantoorbaan, is een stuk veiliger en wordt aanzienlijk beter betaald.
Pimp hier met je klusverwondingenquote:Op woensdag 8 juni 2005 09:15 schreef Gurb het volgende:
ergste wat kan gebeuren is dat je schijf breekt en als een ongeleid projectiel jouw kant op komt.
maar hoe groot is die kans nou?
Die kans is groter dan je denkt. Een slijpschijf in een kleine slijptol (110 mm schijfdiameter) draait rond met een toerental van tussen de 8.000 en 13.000 toeren per minuut (een beetje afhankelijk van het merk en het motorvermogen). Als zo'n schijf nu beschadigd raakt, dan is de schijf dus vaak niet meer mooi rond, met als gevolg onbalans tijdens het draaien. Dit onbalans uit zich vaak in trillen, waardoor de schijf tijdens de slijpbeweging de neiging krijgt tot 'stuiteren' op het te slijpen materiaal. (De ervaren metaalbewerker weet precies wat ik bedoel.) Dit heeft op zich weer tot gevolg dat de schijf nog sneller en onregelmatiger slijt of zelfs afbrokkelt. Daardoor kan de schijf zo ontzettend in onbalans raken, dat deze -door het hoge toerental- spontaan uit elkaar slingert en in duizenden stukjes uiteen spat. Vooral de goedkopere schijfjes (die uit de knakenbak van de bouwmarkt of benzinepomp zijn berucht) hebben hier nog wel eens last van.quote:Op woensdag 8 juni 2005 09:15 schreef Gurb het volgende:
ergste wat kan gebeuren is dat je schijf breekt en als een ongeleid projectiel jouw kant op komt.
maar hoe groot is die kans nou?
Ik kan me echt niet voorstellen hoeveel pijn zoiets doet, en dat is maar goed ook denk ik...quote:Op dinsdag 7 juni 2005 00:11 schreef RRRobert het volgende:
[afbeelding]
-au-
Het kindje in m'n icoontje is m'n dochterquote:Op donderdag 9 juni 2005 21:09 schreef ParanoidEv het volgende:
[..]
Ik kan me echt niet voorstellen hoeveel pijn zoiets doet, en dat is maar goed ook denk ik...
Trouwens wel grappig dat je zoontje in je iccontjebijna hetzelfde kapsel heeft als jij op deze foto.
Ohoh sorry, dat kan je niet echt makkelijk zien bij zo'n klein kindjequote:Op donderdag 9 juni 2005 22:05 schreef RRRobert het volgende:
[..]
Het kindje in m'n icoontje is m'n dochterruim 11 maanden oud en ze heeft nog niet zo veel haar, dus doen we het in 'babykrul'
Anyway; het gekke is, die klap was zo... 'verdovend' dat de pijn helemaal geen issue was. Iets wat bijv. verkeersslachtoffers enzo ook wel eens schijnen te ervaren. Nadat ik naar het ziekenhuis was gebracht, hebben ze daar natuurlijk wel de boel schoongemaakt en gehecht onder invloed van de nodige verdovingsinjecties, maar voor de -in hun ogen minder urgente- gebitsschade (-2 tanden) moest ik zelf maar een tandarts opzoeken () Ik heb me met m'n dicht genaaide en opgezwollen voorgevel middels een taxi terug laten brengen naar m'n werk (daar gebeurde dit) en ben daar doodleuk in m'n auto gestapt en naar huisgereden. Nadien een tandarts opgezocht (ook per auto!) en pas toen die klaar was vroeg-tie: Heb jij eigenlijk wel pijnstillers gekregen? Nou nee dus. Kreeg ik me toch een fijne pilletjes mee...
Die pijn kwam idd wel, maar eigenlijk pas 's avonds, na alle 'hektiek'. Toch gek wat adrenaline in een menselijk lijf kan bewerkstelligen.
Nerds'r'us: endorfines. Overigens zorgen die er bij mij voor dat ik binnen no-time misselijk wordt; ik heb een keer een rubberen slang op een glazen tuitje van een destillatiekoeler proberen te zetten bij een practicum, waarbij dat tuitje terwijl het al in de slang zat afbrak, ik een half tuitje in m'n linkerduim duwde, en m'n rechterduim op het afgebroken tuitje duwde. Na een minuut of zo stond ik te kokhalzen boven de gootsteen met twee lekkende duimen.quote:Op donderdag 9 juni 2005 22:05 schreef RRRobert het volgende:
[..]
Toch gek wat adrenaline in een menselijk lijf kan bewerkstelligen.
Op die manier heb ik iemand een volpipet op een ballon zien zetten waarbij de pipet boven de bol afbrak en de persoon het restant dwars door zijn hand heenstak.quote:Op donderdag 9 juni 2005 23:52 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Nerds'r'us: endorfines. Overigens zorgen die er bij mij voor dat ik binnen no-time misselijk wordt; ik heb een keer een rubberen slang op een glazen tuitje van een destillatiekoeler proberen te zetten bij een practicum, waarbij dat tuitje terwijl het al in de slang zat afbrak, ik een half tuitje in m'n linkerduim duwde, en m'n rechterduim op het afgebroken tuitje duwde.
[...]
quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:12 schreef Gurb het volgende:
maatje van mij had eergisteravond een mooie actie
Hij had de hele dag buitengewerkt in de regen, dus zijn werkschoenen waren doorweekt.
Bij hem thuis (boerderij) zijn ze een betonvloer aan het uitbreiden, en dan werd onderheid. 's Avonds zou hij even de betonnen paalkoppen ff snellen (bovenste stuk beton weghalen en alleen de wapening laten zitten, die later gekoppeld worden met de wapening van de fundering)
Dus hij trok zijn gympies aan en gaat aan de slag. Na een uurtje stapt ie met z'n voet bovenop een afgeknipt stuk wapeningsstaal, en die schiet zo door z'n zool heen.
resultaat: gat van 1 cm in zijn voet, loopt mank en sinds gisteren een penicilinekuurtje (wond begon te ontsteken)
quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:22 schreef Chief het volgende:
Ik ben 4 jaar geleden van het dak gelazerd toen ik een schotel aan het ophangen was... heel stom toen ik de schotel oppakte (inc. bevestigingstang) werd het te zwaar op de ladder waardoor de onderkant omhoog kwam en dus de ladder de weg naar beneden had gevonden. Ik zette mijn handen op het dak en ik zou mezelf wel opvangen in de dakgoot.... dat lukte ook wel... maar dat dak was een lijendak... en die lijen worden op zijn plaats gehouden door haakjes... één van die haakjes heeft de hele binnenkant van mijn linkerpink gezien.9 hechtingen, zenuwen door en later viel er nog een stukje af
. Het is nog niet helemaal in orde met die pink.
[afbeelding]
De pink
[afbeelding]
Het bewuste dak
ja, die had ie direct gehaald, en ook ontsmet en in sodawater gezeten, maar toch na een dag ontstokenquote:Op donderdag 7 juli 2005 11:21 schreef 1-of-6Billion het volgende:
En ook een tetanus-prikje hoop ik?
das idd een stevige wond, en nu vier jaar later nog steeds last ervan joh?quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:22 schreef Chief het volgende:
Ik ben 4 jaar geleden van het dak gelazerd toen ik een schotel aan het ophangen was... heel stom toen ik de schotel oppakte (inc. bevestigingstang) werd het te zwaar op de ladder waardoor de onderkant omhoog kwam en dus de ladder de weg naar beneden had gevonden. Ik zette mijn handen op het dak en ik zou mezelf wel opvangen in de dakgoot.... dat lukte ook wel... maar dat dak was een leiendak... en die leien worden op zijn plaats gehouden door haakjes... één van die haakjes heeft de hele binnenkant van mijn linkerpink gezien.9 hechtingen, zenuwen door en later viel er nog een stukje af
[afbeelding]
De pink
[afbeelding]
Het bewuste dak
quote:EINDHOVEN Een 24-jarige man uit Geldrop
is overleden na een ongeluk bij een
bouwmarkt in Eindhoven. De man had daar
een stapel panelen gekocht. Buiten viel
de kar met het hout over hem heen.Hij
overleed in het ziekenhuis in Nijmegen.
Dat ging van een leien dakjequote:Op donderdag 7 juli 2005 11:22 schreef Chief het volgende:
Ik ben 4 jaar geleden van het dak gelazerd toen ik een schotel aan het ophangen was... heel stom toen ik de schotel oppakte (inc. bevestigingstang) werd het te zwaar op de ladder waardoor de onderkant omhoog kwam en dus de ladder de weg naar beneden had gevonden. Ik zette mijn handen op het dak en ik zou mezelf wel opvangen in de dakgoot.... dat lukte ook wel... maar dat dak was een leiendak... en die leien worden op zijn plaats gehouden door haakjes... één van die haakjes heeft de hele binnenkant van mijn linkerpink gezien.9 hechtingen, zenuwen door en later viel er nog een stukje af
[afbeelding]
De pink
[afbeelding]
Het bewuste dak
quote:Op woensdag 31 augustus 2005 17:47 schreef Allan24 het volgende:
Mijn goden.Dit topic.
*gereedschapskist opbergt en nooit meer tevoorschijn haalt*
quote:Op woensdag 31 augustus 2005 17:47 schreef Allan24 het volgende:
Mijn goden.Dit topic.
*gereedschapskist opbergt en nooit meer tevoorschijn haalt*
Decoupeerzagen (en hun grote broer de circelzaag) zijn eng.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 17:59 schreef Duderinnetje het volgende:
* Twijfelende blik werpt op nieuwe decoupeerzaag...
Nou heb ik er niet zo'n behoefte aan om in de krant te komen, maar het doet me wel herinneren aan een dom / bizar voorval wat ik laatst had...Na jaren zonder ongelukken...quote:Dag Meneer Boekel (?),
Voor een artikel voor de Geassocieerde Pers Diensten over ongelukken ben ik op zoek naar verhalen van mensen die wel eens gewond zijn geraakt bij het klussen of tuinieren. Ik kwam op de site van forum fok terecht waar ik uw verhaal las. Zou u uw verhaal nogmaals over de telefoon aan mij kunnen vertellen? Ik hoop dat dit wellicht morgen nog mogelijk is! Kunt u mij vertellen of en wanneer dit mogelijk is? Alvast bedankt!
Hartelijke groeten,
Annemieke Kooper, redacteur GPD
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |