misschien overbodig maar: wel even goed handen desinfecteren want als er troep onder je nagels zit...quote:Op zondag 1 mei 2005 22:40 schreef Tinkerbell het volgende:
Verder in de gaten houden dat de poes het navelstrengetje doorbijt. Doet ze dit niet (Mijn poes deed het niet dus), kan je het voorzichtig scheuren. Gaat vanzelf, dus niet trekken of zo he!
Oh ja, ook wel belangrijk. Per kitten komt er een placenta trouwens. Niet schrikken als ze het opeet, dat mag. Mijn DA zei destijds wel dat ze er niet teveel op mocht. Maar ze at ze helemaal niet op uiteindelijk.quote:Op zondag 1 mei 2005 22:45 schreef TearSong het volgende:
...
en hierop aansluitend: is de placenta ook achter het kitten aan naar buiten gekomen?
Toch ook de laatste mag ik hopen?quote:Op zondag 1 mei 2005 22:34 schreef Hanneke1983 het volgende:
Ze is pas 1 jaar en 1 maand en het is haar eerste bevalling.
Ik zou geen waterbakje in de doos zetten...mamapoes kan uit de doos komen als ze dorst heeft en de kitten loopt geen gevaar te verdrinken..(zal niet zo snel gebeuren maar toch..)quote:Op zondag 1 mei 2005 22:59 schreef Hanneke1983 het volgende:
[edit] Trouwens, het waterbakje voor de mama, moet dat ín de doos? Want ik weet niet of de kitten hier hier in kan verdrinken ofzo?
Dat is een fabeltjequote:Op maandag 2 mei 2005 12:03 schreef Hanneke1983 het volgende:
we hebben haar expres zwanger laten worden aangezien men altijd zegt dat na een bevalling de kat in kwestie rustiger wordt.
[edit: reactie op rotopmerking verwijderd]quote:Op maandag 2 mei 2005 17:14 schreef thaduck het volgende:
gast-edit
Klopt.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:46 schreef thaduck het volgende:
Leuke edits. Alleen zielig dat kotssmileys op users blijkbaar WEL toegestaan worden.
Hey Havoc, probeerde je te mailen op havoc@fok.nl maar die werkt niet??
heeft de DA niet naar het geslacht gekeken dan?quote:Op maandag 2 mei 2005 19:42 schreef Hanneke1983 het volgende:
Ja, Floortje heeft maar 1 kitten gebaard en we gaan 'm houden, ongeacht het geslacht
bedankt modjes![]()
Dat worden ze vanzelf wel wanneer ze ouder worden.quote:Op maandag 2 mei 2005 12:03 schreef Hanneke1983 het volgende:
we hebben haar expres zwanger laten worden aangezien men altijd zegt dat na een bevalling de kat in kwestie rustiger wordt.
inderdaad, wat een beestquote:Op maandag 2 mei 2005 22:36 schreef Aventura het volgende:
Het is echt al best een flink kitten! Maarja wat wil je, alles was voor Bassie
Daar heeft 'i zelf geen erg in joh, en anders is mams er ook nog om mee te spelenquote:Op dinsdag 3 mei 2005 16:44 schreef Hanneke1983 het volgende:
Wat lieff!! Jammer dat we maar 1 kitten hebbenZo issie zo alleen en heeft íe niemand om mee te spelen...
Ze zijn knap he!!quote:Op dinsdag 3 mei 2005 17:41 schreef Hanneke1983 het volgende:
little_sister, de kittens hebben wel een aparte vachtHoe zien de moeder/vader eruit? Woon je toevallig in de buurt? (omg. Leende)
Toevallig heb ik bij één van mijn katten, een van de hoektandjes kunnen bemachtigen. Op een gegeven moment was ze heel raar aan het slikken en vond ik het tandje. Ik heb ze daarna nog twee of drie keer hetzelfde zien doen, maar toen was ik te laat.quote:Op donderdag 5 mei 2005 02:27 schreef snakelady het volgende:
Met een maand of 6 is dus het gebit gevormd waar ze de rest van hun leven mee moeten doen. Kittens hebben weinig last van wisselen. Maar heel zelden vind je een melktandje: de meeste tandjes en kiesjes worden doorgeslikt tijdens het eten, en ze worden ook gewoon weer uitgepoept. Daar merken de kittens niets van.
Als je dat groeischema bekijkt zie je ook dat de kittens in 1-2 weken al bijna het dubbele wegen van hun geboorte gewicht... Gaat echt onwijs snel!!!quote:Op donderdag 5 mei 2005 08:49 schreef Mariposa het volgende:
OT: Lieve kittens! Je vergeet het trouwens heel snel dat ze zo klein waren. Wij haden die van ons ook met 8 weken. Maar het zijn nu van die grote poezen, dat ik het me nauwelijks kan voorstellen dat ze zo klein waren als toen we ze kregen.
de moeder is een lapje en heeft dus ook rood in zich. Kan best dat hij dat van de moeder heeft en dat de vader toch die grijze was hoorquote:Op zondag 8 mei 2005 17:12 schreef Hanneke1983 het volgende:
Uhmmie, er liepen hier 2 katers rond in de tijd dat de moederkat werd bevrucht; een grijze en een oranje. aangezien de kitten oranje is, denken we dat het dus van die oranje moet zijn, en niet van de grijze zoals we eerst dachten nog vóór de bevalling
quote:Op zondag 8 mei 2005 17:12 schreef Hanneke1983 het volgende:
gaaf Mariposa, dat je een tandje hebt weten te bemachtigen. wat doen ze met de rest? toch niet doorslikken ofzo he?
Helaas, ze slikken het wel door dus. Maar het is voor hun meer een kwestie van goed slikken, terwijl ze volgens mij niet eens door hebben wat er nou precies gebeurdquote:Op donderdag 5 mei 2005 02:27 schreef snakelady het volgende:
ONTWIKKELING VAN HET GEBIT 2 - 6 weken melkgebit wordt gevormd
vanaf circa 3.5 maand het wisselen begint: eerst snijtandjes, dan de kiesjes
circa 5 - 6 maanden als laatste wisselen de hoektanden
Met een maand of 6 is dus het gebit gevormd waar ze de rest van hun leven mee moeten doen. Kittens hebben weinig last van wisselen. Maar heel zelden vind je een melktandje: de meeste tandjes en kiesjes worden doorgeslikt tijdens het eten, en ze worden ook gewoon weer uitgepoept. Daar merken de kittens niets van.
Onder de melktandjes zitten weer de nieuwe tandjes, ze maken als het ware plaats voor elkaar. Soms zijn ze wat bijterig omdat het tandvlees wat jeukt. Meer zullen ze er niet van merken.
Of dat het katje uit haar eigen dood is gegaan vanacht, dat kan ook.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 11:49 schreef Hanneke1983 het volgende:
je bedoeld dat moeder een afgeboren afwijking aanvoelde? en daarom het kitten maar meteen dood maakte om ellende te voorkomen?
dat kan, het kan zijn dat ze een opstopping heeft gehad en daardoor dus haar ontlasting niet kwijt kon, is een veelvoorkomende doodoorszaak bij kittens.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 11:54 schreef Hanneke1983 het volgende:
wat wel opmerkelijk was is dat de buik van de kitten heel erg dik was. doelt dit ergens op?
Waarom opeten?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 11:59 schreef Hanneke1983 het volgende:
veelvoorkomend? nog nooit van gehoord....maar is niet onmogelijk...
maar waarom onthoofden??![]()
ik bedoel meestvoorkomende geboorteafwijking.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 11:59 schreef Hanneke1983 het volgende:
veelvoorkomend? nog nooit van gehoord....maar is niet onmogelijk...
maar waarom onthoofden??![]()
Je hebt niet een luikje waar eventueel ook een vreemde kat door naar binnen kan komen?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:06 schreef Hanneke1983 het volgende:
ja waarom opeten?? (denken we...want het lichaampje is nergens te vinden..)
de poes is kalm, wil aandacht van mij, maar krijgt ze niet. ze weet goed dat kitten er niet meer is, dat merk je aan d'r gedrag
we hebben een andere kat, maar dat is echt een buitenkat en was ook buiten vannacht en is nog steeds buiten, dus zij kan het nooit hebben gedaan.
quote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:09 schreef Hanneke1983 het volgende:
ja rest van het lichaampje is onvindbaar
en nee, we hebben geen luikje of iets dergelijks
Katten hebben inderdaad de drang om het nest schoon te houden. Als ze aan zijn kont likt stimuleert dit de ontlasting, waarna ze het opeet inderdaad.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 11:54 schreef Hanneke1983 het volgende:
wat wel opmerkelijk was is dat de buik van de kitten heel erg dik was....zagen we gisterenavond.. doelt dit ergens op?
of de kitten ontlasting had gehad, weten we niet, want iedere keer lebberde moederpoes aan de kont van de kitten. misschien dat ze het meteen opat ofzo? maar het nest was in ieder geval brandschoon....
Nee, dat doen ze inderdaad, in de natuur eten ze vogeltjes en knaagdieren met botjes op, rauwe botten zijn goed voor hun tanden namelijk. Maar ik heb wel vaker gehoord dat de moederpoes dan alleen het lichaam opeet en het hoofdje laat liggen. Kan me goed voorstellen dat je schrikt, ik zou ook eventjes gek worden als ik een kittenhoofdje zou vinden denk ik.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:08 schreef knox_ het volgende:
Maar de rest van het lichaampje is helemaal weg? Het lijkt me toch sterk dat zo'n beest ook botten enzo gaat eten
Oh bah, das naar nou, wat ik zeggen ga, maar als een kat een muis opeet vind je ook nergens bloed.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:56 schreef Hanneke1983 het volgende:
bedankt voor jullie reacties...dat vind ik fijn
wat me nog opviel is dat ik nergens bloed(sporen) heb gevonden, noch in het nest, noch in de kamer. bloed is een logisch gevolg als een lichaampje wordt opgegeten toch? of het lichaampje moest al dood zijn, en het bloed gestold, voordat het op werd gegeten??
oh en wat ik wel raar vind is dat ze nu naar het nest loopt en mrauwt...net alsof ze iets wil zeggen ofzo..
Dat kan. Maar misschien ook niet. We zullen het niet te weten komen. Ik denk wel dat je er van uit kunt gaan dat het beestje al wat mankeerde. Een moederpoes doet zoiets als dit niet zo maar. Ik heb het slechts één keer meegemaakt dat een moederpoes een kitten direct verstootte na de bevalling en die ging inderdaad dood na een paar dagen.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:15 schreef Hanneke1983 het volgende:
dus in feite zou het kunnen dat de kitten al was overleden voordat er werd gegeten?
Als ze het katje verstoten had was dat wel meteen gebeurd volgens mij, niet na bijna een week... Ik weet dat katten wel eens kittens opeten, maar dat zijn in principe altijd de mannetjes die dat doen. Ik denk niet dat je moederpoes veel kwalijk kunt nemen, zal ze toch niet snappen, en je weet niet wat er precies is gebeurd en waarom... Luguber om er zo over te praten.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:57 schreef Hanneke1983 het volgende:
maar ze verstootte 'm niet ofzoen gaf 'm goed te eten...
dank je wel...
Kan goed zijn dat Moederpoes hem idd heeft opgegeten, buurkat (toen net 1) kreeg eerste nestje 4 stuks, ging tijdje goed, en zomaar kwamen ze thuis en hadden ze half opgegeten kittens in de bak liggen. alle 4 dood, volgende (weer ongeplande) nestje is wel alles goed gegaan, en 2 van de kittens uit dat nest wonen daar nogsteeds. Misschien was het te vroeg, misschien afwijking idd, maar heel kutquote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:09 schreef Hanneke1983 het volgende:
ja rest van het lichaampje is onvindbaar
en nee, we hebben geen luikje of iets dergelijks
Die kans is heel groot, dieren eten soms hun overleden jongen zelf op om te voorkomen dat ze roofdieren aantrekken. Heb hier een linkje voor je, bij het kopje "females killing kittens" staan er een aantal oorzaken van waarom katten soms hun jongen opeten, hopelijk heb je er wat aan: http://www.messybeast.com/kill_kit.htmquote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:15 schreef Hanneke1983 het volgende:
dus in feite zou het kunnen dat de kitten al was overleden voordat er werd gegeten?
quote:Op dinsdag 10 mei 2005 11:41 schreef Hanneke1983 het volgende:
ik moet tot mijn grote verdriet mededelen dat kitten dood is.... we kwamen vanmorgen beneden en vonden alleen een kopje nog, het lijfje is spoorloos. ik weet niet wat moederpoes bezielde....wie weet wat er gebeurd is? was het kitten ziek en heeft moeder daarom kitten vermoord? of is moeder gewoon een kutkat?
ik heb echt veel verdriet.....![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
ik kan het niet bevatten...zomaar onthoofd....
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Castreren wordt bij katers gedaan, bij poezen heet dat steriliseren.quote:Op woensdag 11 mei 2005 09:55 schreef bizzzy het volgende:
Wat een schrik!
Het komt idd vaker voor dan men denkt. Meestal wordt het hele kitten opgegeten.
De kat is toch vaak maar moeilijk te doorgronden... ze deed het in elk geval niet uit kwaadwil.
Lijkt me wel verstandig haar zsm te laten castreren, ze kan elk moment weer krols worden en ik zou nu een volgende dracht maar beter voor zijn.
Sterkte!
Castreren (ook wel neutraliseren genoemd) is bij een kater het weghalen van de ballen en bij poezen het weghalen van de eierstokken en baarmoeder, zodat de dieren onvruchtbaar worden.quote:Op woensdag 11 mei 2005 10:40 schreef buitenbeentje het volgende:
Castreren wordt bij katers gedaan, bij poezen heet dat steriliseren.
Precies! Thnx Tinkquote:Op woensdag 11 mei 2005 10:48 schreef Tinkerbell het volgende:
[..]
Castreren (ook wel neutraliseren genoemd) is bij een kater het weghalen van de ballen en bij poezen het weghalen van de eierstokken en baarmoeder, zodat de dieren onvruchtbaar worden.
Steriliseren is het afbinden van respectievelijk de zaadleiders en de eileiders, zodat het dier hetzelfde paargedrag blijft vertonen, maar geen kittens meer kan voortbrengen. De dierenarts zal bijna altijd voor castratie kiezen (zowel bij de poes als bij de kater). Met sterilisatie van een poes bedoelen de meeste mensen dus castratie.
Dat klinkt helemaal niet raar hoor, Hanneke. Ik denk dat het een goede manier is om het te verwerken.quote:Gisterenavond heb ik een doosje gemaakt van papier en van binnen zacht gemaakt met keukenrol. Hier heb ik het hoofdje van de kitten ingelegd. Deze hebben we begraven en ik heb bloemen geplukt uit de tuin voor op het grafje. Misschien overdreven in de ogen van een ander, maar ik was al best gehecht aan dit beestje. Ik heb hem 9 dagen lang in de gaten gehouden en gezorgt dat alles comfortabel was voor moeder en kitten, dan krijg je toch een soort van band...hoe raar dat mss ook lijkt in de ogen van een ander.
Als er een jong katje bij komt is het weer heel anders als de situatie nu, het kan goed dat floortje anders om gaat met een jong katje als met je andere poes. Bovendien kan het karakter van een kat behoorlijk veranderen als ze gesteriliseerd (of eigelijk gecastreerd zoals ik een paar posts eerder las) wordt. Je kunt er dus helemaal niets van zeggen hoe het zal gaan. Ik zou in elk geval zeker zorgen dat ze niet meteen weer zwanger wordt.quote:Op woensdag 11 mei 2005 19:12 schreef Hanneke1983 het volgende:
Ik ben blij dat ik ff de dierenarts heb gebeld. Ik weet nu zeker dat het kleintje al dood was voordat Floortje hem opat, en dat het dus geen moord was ofzo. Dat stelt me gerust. Ik vraag me nog wel af of het een vergrote kans heeft dat dit weer voorkomt als ze weer een nestje zou krijgen. We wilden namelijk een kat erbij, en ergens een kitten halen of uit het asiel gaat ws niet werken i.v.m het gedrag van Floortje naar andere katten toe in huis, en bloedverwanten gaan toch anders met elkaar om..
quote:Op woensdag 11 mei 2005 20:14 schreef Hanneke1983 het volgende:
In welk tijdsbestek moet ik haar laten castereren als ik dat wil doen?
Ik kwam nog een paar foto's van de kitten tegen op m'n camera....Ik zal ze hier even neerzetten....
met en zonder flits verschilt een beetje in kleur
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
toch een raar idee dat ze ieder moment haar oogjes kon opendoen....
Als je nog geen besluit hebt genomen kun je ook nog de pil voor dr halen. Maar het hoe het precies zit moet je idd even aan de dierenarts vragen.quote:Op woensdag 11 mei 2005 20:14 schreef Hanneke1983 het volgende:
In welk tijdsbestek moet ik haar laten castereren als ik dat wil doen?
Dat is niet waar, bij katten is er niet net als bij de mens een 'familieband'. Over bloedverwanten kun je dus alleen theoretisch spreken. Het gebeurt vaak genoeg dat ze het een leven lang goed kunnen vinden samen, maar dat is niet omdat het familie is. Wat dat betreft kun je dus net zo goed elders een kitten halen. Ze moeten dan even aan elkaar wennen, maar dat zal zeker lukken.quote:Op woensdag 11 mei 2005 19:12 schreef Hanneke1983 het volgende:
We wilden namelijk een kat erbij, en ergens een kitten halen of uit het asiel gaat ws niet werken i.v.m het gedrag van Floortje naar andere katten toe in huis, en bloedverwanten gaan toch anders met elkaar om..
-------
...hoe raar dat mss ook lijkt in de ogen van een ander.
Ik heb het er nog wel moeilijk mee. Ik denk dat dat moet "slijten". De dood is altijd moeilijk, dier of mens.
In de dierenwereld is moeder de kids op een gegeven moment vaak echt beu; ze worden op een gegeven moment bij wijze van spreken het nest uit geschopt. Dat heb ik ook bij een nestje van familie van me gezien, moeder en een broertje en zusje. Op een gegeven moement was moeder het zo beu dat ze een week weg was gebleven. Nu is ze wel weer terug maar er is nauwelijks contact (broer en zus liggen weer wel vaak bij elkaar), van de familie band is niets meer te zien.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 14:50 schreef Hanneke1983 het volgende:
bizzzy, maar je moet toch wel toegeven dat bloedverwanten vaker goed met elkaar kunnen omgaan dan vreemden toch? vreemden kunnen ook goed met elkaar omgaan, maar het ligt er maar net aan wat voor karakter de katten hebben.
Die fotoquote:
Dus eigenlijk exact hetzelfde wat ik dacht, een scrale troost dat het kittentje al dood was.quote:Op woensdag 11 mei 2005 19:12 schreef Hanneke1983 het volgende:
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Dat doet me echt goed!
Floortje was 1 jr en 1 maand toen ze beviel, mss idd te jong...Wat is de gemiddelde leeftijd waarop het verantwoord is dat een kat zwanger wordt i.v.m geen complicaties? Weet iemand dat?
Ik heb de dierenarts gebeld voor wat duidelijkheid.
Hij zegt dat het zeker is dat de kitten al overleden was voordat Floortje hem opat. Soms eten moeders hun dode jongen op voor "op te ruimen" i.v.m roofdieren geloof ik, instinct dus.
De reden dat een kitten overlijd is heel divers. Waarschijnlijk is er iets mis gegaan met de darmen omdat hij geen ontlastig kwijt kon en zo een dik buikje kreeg. Waarschijnlijk heeft hij wel pijn geledenMijn dierenarts zei ook dat er andere redenen kunnen zijn, o.a het inklappen van organen.
Ik moest Floortje gewoon aandacht geven want zij kon er niets aan doen. Ze heeft gedaan wat ze moest doen en mist de kitten ook...
Is dat wel zo? Ik bedoel je kat herkent jou geur toch ook wel..quote:Op maandag 23 mei 2005 23:09 schreef oYo het volgende:
Vergeet ook niet dat je beter de eerste week de kittens niet aan kan raken.
Ze ruiken dan 'anders' en kunnen de kittens zien als prooi.
dit was ook de reactie die ik wilde geven. maar dan verstoten ze hun jong, dan eten ze hem niet op. misschien wel iets om de volgende (??) keer aan te denkenquote:Op maandag 23 mei 2005 23:09 schreef oYo het volgende:
Vergeet ook niet dat je beter de eerste week de kittens niet aan kan raken.
Ze ruiken dan 'anders' en kunnen de kittens zien als prooi.
Wij hebben ook kittens gehad en die pakten we gewoon op, ze moeten toch ook aan mensen wennen en ik denk dat een kitten langere tijd weg moet zijn geweest van de mama voordat ze 'm verstoot.quote:Op donderdag 26 mei 2005 17:17 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
dit was ook de reactie die ik wilde geven. maar dan verstoten ze hun jong, dan eten ze hem niet op. misschien wel iets om de volgende (??) keer aan te denken
Ik denk dat jeeigen kat toch wel jouw gheru herkend, of niet?quote:Op donderdag 26 mei 2005 20:08 schreef Smittend het volgende:
[..]
Wij hebben ook kittens gehad en die pakten we gewoon op, ze moeten toch ook aan mensen wennen en ik denk dat een kitten langere tijd weg moet zijn geweest van de mama voordat ze 'm verstoot.
Natuurlijk, maar "vreemde" mensen pakten de kittens ook op. Zoals bijv. potentiele nieuwe eigenaars van de kittens. Maar mamapoes was er altijd bij en zag dat 't goed was denk ik. Ik denk dat je zowiezo de kittens niet langere tijd ( langer dan een paar minuten) weg moet halen bij de moeder..dan had het misschien wel verkeerd gegaan.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 08:58 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik denk dat jeeigen kat toch wel jouw gheru herkend, of niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |