abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26620651
De Nederlandsche Defensie. Wat moeten wij daar eigenlijk mee? Is het wel nuttig om daar zoveel aan uit te geven? Is het misschien slechts speelgoed voor ministers?

Even wat feiten op een rij:

- Nederland besteedt ongeveer 8 miljard euro (1,6% van het bbp) aan defensie.
- Ontwikkelingshulp zit op 4 miljard euro (0,8% van het bbp).
- Nederland heeft geeneens een vliegdekschip.
- Nederland is bijna totaal afhankelijk bij inzet van legermaterieel van Amerika en andere EU-landen.
- Defensie-pparaat wordt nauwelijks gebruikt voor binnenlandse aangelegenheden.
- Ruim 90% van de Nederlandse soldaten is in het binnenland gestationeerd. Bij het onderwijs is toch ook niet 90% van de opleidingsplekken ongereseveerd?
- We hebben altijd een lul de behanger als minister.
- Nederland koopt duur, verkoopt laag als het om materieel gaat (Orions, Howitzers).
- Meer uitgaven aan defensie heeft een domino-effect. De reden waarom China zoveel meer in defensie steekt is omdat Amerika dit ook doet. Oftewel bezuinigen zou misschien ook eens nuttig zijn.

Kunnen we het leger niet beter uitbesteden aan UK of Duitsland? Geeft zo'n speelgoedleger als Nederland heeft aanzien in het buitenland ofzo?

edit: polletje dan maar:

Poll: Nederlandsche defensie?
  • Inkrimpen.
  • Hetzelfde houden.
  • Uitbreiden.
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 21% gewijzigd door pberends op 30-04-2005 22:01:10 ]
  • pi_26620682
    Gebruiken bij voetbalwedstrijden wat ik je brom!
    underground forever baby
      † In Memoriam † zaterdag 30 april 2005 @ 16:35:52 #3
    21290 NorthernStar
    Insurgent
    pi_26620881
    En aan de hoeveelheid spotjes op tv te zien is er ook nog geen hond die erin wil.

Gewoon aan onderwijs besteden, hebben we veel meer aan.
    pi_26620922
    quote:
    Op zaterdag 30 april 2005 16:35 schreef NorthernStar het volgende:
    En aan de hoeveelheid spotjes op tv te zien is er ook nog geen hond die erin wil.

Gewoon aan onderwijs besteden, hebben we veel meer aan.
    Ja, dat vind ik prachtig. Ze gaan ongeveer 10.000 man ontslaan de komende jaren, maar ze werven wel mensen bij via de reclames .
      zaterdag 30 april 2005 @ 16:41:23 #5
    13804 MouseOver
    Cabdriver from Hell
    pi_26621034
    Nederland zelf heeft geen leger nodig, daar is het te klein voor. Europa als geheel heeft dat wel, en aangezien de europese legermacht een optelsom van alle losse landen is heeft nederland dus ook spulletjes nodig.
    Vampire Romance O+
    pi_26623044
    Er zou juist meer geld in defensie moeten worden gestoken.
    Defensie is de beschermer van de soevereiniteit van een land.

Voorkomen is immers beter dan genezen daarom is het hebben van een sterk en daadkrachtig leger van essentieel belang als preventief middel om conflicten te voorkomen.
    pi_26623962
    Het leger moet inkrimpen, vredesmissies eruit.
    Militairen moeten worden omgevormd tot politieagenten die zich niet laten intimideren door hangjongeren.
    Dat vind ik nou een goed plan
    fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
    pi_26625547
    quote:
    Militairen moeten worden omgevormd tot politieagenten die zich niet laten intimideren door hangjongeren.
    Jawel, maar je hebt tegenwoordig ook al hang-ouderen. Die laten zich echt niet inpakken door een stel groentjes met een baret. :-) Nee, dat waren pas echt bikkels met 24 maanden dienstplicht achter de rug. Die laten zich echt niet intimideren door een stelletje verse joekels met een baret zonder kreukels en een gestreken camouflagepak en losse flodders in hun uzi. :-).

[ Bericht 10% gewijzigd door Poldermodel op 30-04-2005 19:41:35 ]
      zaterdag 30 april 2005 @ 20:14:47 #9
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_26626927
    Afschaffen dat defensie. Dat geld kan veel beter besteed worden, o.a. in onderwijs en zorg. We hebben genoeg verdragen lopen die ervoor zorgen dat een aanval op ons land een aanval op een heleboel landen is, dus staan we zeker niet alleen bij een aanval op ons land. Misschien wel als het een grootmacht is maar daar kunnen we toch never nooit niet tegenop, al steken we al ons geld in defensie.
    □ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
    ■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
    □ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
      zaterdag 30 april 2005 @ 20:28:08 #10
    119507 Demarest
    Mission Phailed
    pi_26627281
    Nederland heeft feitelijk geen verdedigend leger nodig, omdat er geen gevaar is van een buitenlandse aanval. De VS heeft wel de Hague Invasion Act, maar die zal nooit in praktijk worden gebracht. Het verbrokkelde Rusland vormt eveneens geen enkele bedreiging.

Voor stabilisatiemissies als die in Zuid-Irak zijn wel een aantal militairen en wat high-tech materieel nodig.
    Onopvallend doch zeer scherpzinnig...
    pi_26627700
    quote:
    Op zaterdag 30 april 2005 16:27 schreef pberends het volgende:
    De Nederlandsche Defensie. Wat moeten wij daar eigenlijk mee? Is het wel nuttig om daar zoveel aan uit te geven? Is het misschien slechts speelgoed voor ministers?

...

- bij TNO, Thales en Stork worden veel arbeidsplaatsen gecreeerd door Defensie
    - bij boven genoemde bedrijven wordt veel onderzoek gedaan waarbij Nederland voorloopt, denk bijv aan radarapparatuur die naast het zoeken naar raketten en inkomende vliegtuigen wordt gebruikt voor het tracken van go-fasts (caribische drugssmokkelaars) en drenkelingen
    - Nederland bezit een goed toegerust leger wat in Irak een stuk populairder is dan de Amerikanen (zie ondermeer het artikel in de IHT van 15-02-05.)
    - Nederland bewaakt via het leger al jaren lang de rust in Joegoslavie (met als dieptepunt Scebrenica maar als hoogtepunten de inzet van CIMIC, nieuwe scholen, bruggen, hospitalen, mijn vrije speelplaatsen)
    - Nederlandse defensie heeft eindelijk weer haar financien op orde (doet/deed Kamp prima)
    - Defensie verzorgt voor meer dan 50.000 mensen werk in dit land. Allemaal op straat is een drama daar wordt je gek van
    - wie helpt er bij het verzwaren van dijken? neemt bij veel grote evenementen de zorg op zich voor mensen die flauwvallen, blaren lopen etc?
    - NL heeft geen vliegdekschip (dat is niet te betalen) maar is één van de weinige landen met een schip als HrMS Rotterdam en binnenkort ook het nieuwe LPD (Witte de With)
    - hoe kan een klein land als NL nu macht willen in de wereld maar zodra als het heet onder de voeten wordt verwijzen naar landen als Duitsland, Amerika of Frankrijk? Dan word je toch in je gezicht uitgelachen? Er heoft niet veel meer geinvesteerd te worden (dat ben ik met je eens) maar accuut desinvesteren is zeker geen toffe optie

Kunnen we het leger niet beter goed onderhouden? Een goed uitgerust leger wat mensen echt te hulp kan schieten geef Nederland aanzien.
    Danmark: more usefull every day!
      zaterdag 30 april 2005 @ 20:57:16 #12
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_26628003
    daar ben ik het wel mee eens eigenlijk. Het leger bewaren voor de broodnodige taken, maar daar blijft het dan ook bij. De JSF bijv, nooit aan moeten beginnen. Defensie moet geen prioriteit hebben boven onderwijs en zorg.
    □ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
    ■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
    □ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
    pi_26629703
    quote:
    Op zaterdag 30 april 2005 20:43 schreef Keksi het volgende:

[..]

- bij TNO, Thales en Stork worden veel arbeidsplaatsen gecreeerd door Defensie
    - bij boven genoemde bedrijven wordt veel onderzoek gedaan waarbij Nederland voorloopt, denk bijv aan radarapparatuur die naast het zoeken naar raketten en inkomende vliegtuigen wordt gebruikt voor het tracken van go-fasts (caribische drugssmokkelaars) en drenkelingen
    - Nederland bezit een goed toegerust leger wat in Irak een stuk populairder is dan de Amerikanen (zie ondermeer het artikel in de IHT van 15-02-05.)
    - Nederland bewaakt via het leger al jaren lang de rust in Joegoslavie (met als dieptepunt Scebrenica maar als hoogtepunten de inzet van CIMIC, nieuwe scholen, bruggen, hospitalen, mijn vrije speelplaatsen)
    - Nederlandse defensie heeft eindelijk weer haar financien op orde (doet/deed Kamp prima)
    - Defensie verzorgt voor meer dan 50.000 mensen werk in dit land. Allemaal op straat is een drama daar wordt je gek van
    - wie helpt er bij het verzwaren van dijken? neemt bij veel grote evenementen de zorg op zich voor mensen die flauwvallen, blaren lopen etc?
    - NL heeft geen vliegdekschip (dat is niet te betalen) maar is één van de weinige landen met een schip als HrMS Rotterdam en binnenkort ook het nieuwe LPD (Witte de With)
    - hoe kan een klein land als NL nu macht willen in de wereld maar zodra als het heet onder de voeten wordt verwijzen naar landen als Duitsland, Amerika of Frankrijk? Dan word je toch in je gezicht uitgelachen? Er heoft niet veel meer geinvesteerd te worden (dat ben ik met je eens) maar accuut desinvesteren is zeker geen toffe optie

Kunnen we het leger niet beter goed onderhouden? Een goed uitgerust leger wat mensen echt te hulp kan schieten geef Nederland aanzien.
    Dat banen creëeren gedoe slaat echt nergens op. Stel je schaft het leger af, komt er een hoop geld vrij dat dan weer naar zorg en onderwijs kan. Bij defensie vallen dan misschien wel banen weg, maar die worden op zijn beurt ook weer gecreeerd bij het onderwijs en de zorg. Dus dat is een nonsens-standpunt.
    pi_26630001
    ik heb zelf in het leger gezeten.Het is echt geldverspilling.
    Ik zal niet zeggen dat het slecht is om daar te werken, het is natuurlijk wel relaxed om de hele dag te sporten en s' avonds stappen.
    lekker relaxen de hele dag.
    Alleen nu ben ik gewoon burger en betaal ik om die lui de hele dag niks te laten doen.'
    Niet alles is slecht, maar er zou mijns insziens al een hele hoop bespaard kunnen worden op officieren bijvoorbeeld.Daarvan zijn er veel te veel van die een supersalaris krijgen maar geen fuck uitvoeren.
    Ja en amen.
    pi_26632027
    quote:
    Op zaterdag 30 april 2005 21:58 schreef pberends het volgende:

[..]

Dat banen creëeren gedoe slaat echt nergens op. Stel je schaft het leger af, komt er een hoop geld vrij dat dan weer naar zorg en onderwijs kan. Bij defensie vallen dan misschien wel banen weg, maar die worden op zijn beurt ook weer gecreeerd bij het onderwijs en de zorg. Dus dat is een nonsens-standpunt.
    Heb jij enig idee hoe de Defensie branche werkt?

Stel Thales in Hengelo verkoopt een radar aan (zeg) Duitsland. Dan staat er bijna altijd in het contract dat de waarde van de radar door de Nederlandse regering in Duitsland besteld moet worden voor andere producten. Dus stel nou dat Nederland veel minder gaat afnemen aan Defensie apparatuur vanuit het buitenland: dat levert dus een ENORM bedrag aan mindering van de investeringen door buitenlandse naties op in Nederland. Even voorbeeld: 1 APAR radar kost ongeveer E45 miljoen euro. De duitsers hebben er 4 van besteld: dat is 180 MILJOEN Euro. En die lijst is lang. Dus dát gaat veel banen kosten.

Dan heb je nog bedrijven als Stork die veel omzet maken door Defensie opdrachten. Als alle nederlandse opdrachten wegvallen moet Stork veel mensen ontslaan. Thales in Hengelo kan met 2000 man opdoeken. Dus naast dat je +50.000 mensen ontslaat die bij Defensie vast in dienst zijn (zowel militair als burger) ontsla je dus ook nog eens 2000 mensen bij Thales, kweeniethoeveel bij TNO, Stork, RDM, catering voor defensie en dat is nog maar een kleine greep uit de bedrijven. En jij wil dus 50.000 verplegers en leraren aan het werk zetten. Mensen die de staat geld KOSTEN, want zij krijgen betaald vanuit de overheid.

Het spijt me zeer maar verplegers en onderwijzers leveren geen geld noch kennis op. Ze kosten het slechts. De meeste kennis komt in dit land van bedrijven af. Universiteiten zijn slechts maar tendele instaat het vrijgekomen kenniskapitaal veilig te stellen en in NL te houden. Kortom kennis verdwijnt. Kennis die niet wordt herwonnen in de verpleging. En als NL geen leger meer heeft waarom dan onderzoek in die richting doen: kortom mensen verdwijnen naar het buitenland.

Nee, nog steeds geen enkel voordeel gehoord...

Edit: om nog even door te gaan, vier geen Koninginnedag (woon in een ander land).

8 miljard maak je vrij, dan zet je zeg 55.000 mensen mee aan het werk. Dat betekent dat je per vrijgekomen lid van de beroepsbevolking 150.000 euro te besteden hebt aan een nieuwe werkplek. Ieder jaar. Stel nou dat iedere leraar en verpleger per jaar de maatschappij 30.000 euro kost. Want die verpleger of leraar maakt geen winst. Hij/zij kost slechts. Dan heb je nog de managers want die kosten meer per jaar zeg 60.000. Zit je dus dat je tussen de 90.000 en 120.000 euro dat je per jaar 'overhoudt'. Voor je het weet zijn die bedragen ook op (we kennen het Els Borst effect...). Want leraren willen van dat geld: mooiere gebouwen en vaker op cursus. Ziekenhuizen willen grotere en mooiere gebouwen. Nieuwere apparatuur... Het enige wat je dus doet is omzet vernielen bij commerciele instellingen. En nu ben ik er even voor het gemak uitgegaan dat je iedereen opneemt in de zorg en dat de plaatsen onmiddellijk beschikbaar zijn. De kosten van een herplaatsingskantoor (a la KPN) zijn enorm om nog maar te zwijgen over de eerste initiele druk op het WW/WAO stelsel. Dat geld (die 8 miljard) komt ook niet overdag vrij. Dat is een proces wat jaren duurt en veel meer kost.

[ Bericht 21% gewijzigd door Keksi op 30-04-2005 23:46:10 ]
    Danmark: more usefull every day!
    pi_26632968
    quote:
    Op zaterdag 30 april 2005 23:32 schreef Keksi het volgende:

[..]

-verhaal-
    Dat de stelling is of het Nederlandse leger niet beter afgeschaft kan worden heeft niets te maken met dat er geen defensie-industrie in Nederland zou meer zou kunnen bestaan ook al is het leger afgeschaft.
    pi_26633447
    Het leger heeft ook een preventieve werking als je het afschaft ben je nog kwetsbaarder voor mensen met verkeerde bedoelingen
      zondag 1 mei 2005 @ 00:58:26 #18
    91076 Steeven
    Ad Fontes
    pi_26633500
    De reden dat we een leger hebben is om een signaal af te geven dat men ons niet moet binnenvallen. Je weet het maar nooit. In de EU lijkt het erg onwaarschijnlijk, onwaarschijnlijker dan ooit zelfs (hulde), en ik geloof ook niet in vredemissies (al helemaal niet in vredemissies in oorlogsgebieden, *kuch IRAK *kuch).
    Tja, wat iemand hierboven ook zegt, het zorgt voor veel werkgelegenheid. Niet alleen voor soldaten zelf, maar ook bedrijven eromheen. En de wapenindustrie, want Nederland is een grote exporteur.

Ik zou de gewone landmachtsoldaatjes en reserves ontslaan en de elite houden:
    - Korps Mariniers
    - Luchtmobiele Brigade
    - Korps Commando Troepen
    - BBE
    - Pilotenopleidingen voor zowel helikopters als straaljagers
    - Overige

Op die manier kun je meer tijd en meer geld (want er zijn veel onnodige mensen weg) in hun training stoppen, nieuwe snufjes kopen e.d: een bruikbaar en Europees leger. Vergis je trouwens niet in ons leger, want het is al erg modern. Helemaal tov het Amerikaanse leger.
    Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
    pi_26633519
    Het wordt tijd voor een pan europees leger waarin ieder land zijn Defensie budget stort, dan kan er gesproken worden van een nuttige besteding van Defensie budgetten.

Utopie? Vast wel maar het zou leuk zijn als het kon.
      zondag 1 mei 2005 @ 01:00:28 #20
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_26633529
    Wat kan je verwachten van internationale samenwerking op dit gebied als je zelf niks inbrengt? Wie legt er zandzakjes?
    What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
    - Oriana Fallaci 1929-2006
    pi_26633540
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 00:58 schreef Steeven het volgende:

Ik zou de gewone landmachtsoldaatjes en reserves ontslaan en de elite houden:
    - Korps Mariniers
    - Luchtmobiele Brigade
    - Korps Commando Troepen
    - BBE
    - Pilotenopleidingen voor zowel helikopters als straaljagers
    - Overige

Op die manier kun je meer tijd en meer geld (want er zijn veel onnodige mensen weg) in hun training stoppen, nieuwe snufjes kopen e.d: een bruikbaar en Europees leger. Vergis je trouwens niet in ons leger, want het is al erg modern. Helemaal tov het Amerikaanse leger.
    Vertel mij dan eens hoeveel mankracht het leger zou besparen? De door jou genoemde onderdelen in combinatie met hun logistieke ondersteuning maakt volgens mij verreweg het grootste deel van het NL leger uit.
      zondag 1 mei 2005 @ 01:01:13 #22
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_26633541
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 00:59 schreef Tijger_m het volgende:
    Het wordt tijd voor een pan europees leger waarin ieder land zijn Defensie budget stort, dan kan er gesproken worden van een nuttige besteding van Defensie budgetten.

Utopie? Vast wel maar het zou leuk zijn als het kon.
    Moet je eerst je gemeenschappelijke buitenlandse beleid op orde hebben. Dat gaat nog lang duren.
    pi_26633562
    Een Europees leger zou dus echt belachelijk zijn.

Denk je dat er dan nog enige inbreng is vanuit onze eigen regering. Noem het dan gewoon het Duits-Franse leger.

Europese samenwerking is ok maar Europese samensmelting is niet ok
      zondag 1 mei 2005 @ 01:05:26 #24
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_26633575
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 01:03 schreef MrX1982 het volgende:
    Een Europees leger zou dus echt belachelijk zijn.

Denk je dat er dan nog enige inbreng is vanuit onze eigen regering. Noem het dan gewoon het Duits-Franse leger.

Europese samenwerking is ok maar Europese samensmelting is niet ok
    Wordt ook niks. Een plannetje van Amerika om een of ander onbeduidend B-land aan te vallen en de hele handel stort inelkaar.
    pi_26633592
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 01:05 schreef PJORourke het volgende:
    Wordt ook niks. Een plannetje van Amerika om een of ander onbeduidend B-land aan te vallen en de hele handel stort inelkaar.
    Ja idd.
    Europa probeert een vuist te maken maar ze komen niet verder dan het aanspannen van de spieren

Europa als wereldmacht is vergane glorie. Een Europese samensmelting leidt daarom ook tot niets behalve dan tot een natte droom voor "onze" regeringsleiders.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')