Low-keyDit heb ik even van een collega-forum geplukt :
quote:
Zorg dat de kamer helemaal verduistert is.
Plaats je lamp en onderwerp ver genoeg van de achterwand zodat er geen vals licht op de achterwand valt.
Zet eventueel een (zwart)scherm tussen de lamp en de achterwand zodat er geen licht op kan vallen om absoluut zwart te verkrijgen.
Zet eventueel ook een scherm tussen lamp en fotograaf om invallend licht in de lens te voorkomen, dit verhoogt namelijk de kans op lensflare of een grijze waas over de foto.
Je lamp kun je voorzien van een zogenaamde 'snoot' om het licht meer te bundelen en te richten. Gebruik een materiaal wat hittebestendig is; een gewone lamp wordt fokking heet!!! brandgevaar is serieus aanwezig!!! Heb je niets hittebestendigs werk dan zonder snoot maar probeer met de grote schermen de lichtbron te vernauwen. Denk nogmaals aan brandgevaar!
Meet licht op de huid op de plaats die het belangrijkst is zodat dit in ieder geval goed belicht is.
Zet je cam hiervoor op spotmeting en meet van een relatief korte afstand om te voorkomen dat het vele zwart eromheen de meting beinvloed. Nog mooier is om een grijskaart te hebben waar je die meting op verricht. Hou de kaart op de plek waar je model ook komt te zitten.
Als de sluitertijd te kort wordt (afhankelijk van je brandpuntsafstand, en hou in ieder geval de mm/sec verhouding aan (minimaal 1/50s bij een 50mm objectief)) en je diafragma staat al max open dan zul je de iso-waarde moeten gaan verhogen.
Als ik het goed begrijp gebruik je voor high-key dus verstrooid licht (melkglas) en veel licht. Bij low-key werk je met 1 keiharde lichtbron, liefst gebundeld. Dus donkere ruimte met 1 sterke lichtbundel, op dat deel wat je pakken wilt (ja, zie quote dus).
The Hick from French LickThe camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.