Klopt. Misschien iets om eens mee te experimenteren, wel leuk als het lukt natuurlijk, een foto als die high-key die ik hierboven post vind ik erg mooi, low-key doet me trouwens een stuk minder. Zou je low-key creëeren door flink onder te belichten en dan hard in te flitsen ofzo ?quote:Op dinsdag 3 mei 2005 16:46 schreef Ymke het volgende:
Je hebt ook prachtige portretten in low key![]()
Maar helaas heb ik nog lang niet genoeg verstand van belichting om dat voor elkaar te krijgen , het is niet zomaar onderbelichten
Ik heb absoluut geen ideequote:Op dinsdag 3 mei 2005 16:48 schreef elcastel het volgende:
[..]
Zou je low-key creëeren door flink onder te belichten en dan hard in te flitsen ofzo ?
Als ik het goed begrijp gebruik je voor high-key dus verstrooid licht (melkglas) en veel licht. Bij low-key werk je met 1 keiharde lichtbron, liefst gebundeld. Dus donkere ruimte met 1 sterke lichtbundel, op dat deel wat je pakken wilt (ja, zie quote dus).quote:Zorg dat de kamer helemaal verduistert is.
Plaats je lamp en onderwerp ver genoeg van de achterwand zodat er geen vals licht op de achterwand valt.
Zet eventueel een (zwart)scherm tussen de lamp en de achterwand zodat er geen licht op kan vallen om absoluut zwart te verkrijgen.
Zet eventueel ook een scherm tussen lamp en fotograaf om invallend licht in de lens te voorkomen, dit verhoogt namelijk de kans op lensflare of een grijze waas over de foto.
Je lamp kun je voorzien van een zogenaamde 'snoot' om het licht meer te bundelen en te richten. Gebruik een materiaal wat hittebestendig is; een gewone lamp wordt fokking heet!!! brandgevaar is serieus aanwezig!!! Heb je niets hittebestendigs werk dan zonder snoot maar probeer met de grote schermen de lichtbron te vernauwen. Denk nogmaals aan brandgevaar!
Meet licht op de huid op de plaats die het belangrijkst is zodat dit in ieder geval goed belicht is.
Zet je cam hiervoor op spotmeting en meet van een relatief korte afstand om te voorkomen dat het vele zwart eromheen de meting beinvloed. Nog mooier is om een grijskaart te hebben waar je die meting op verricht. Hou de kaart op de plek waar je model ook komt te zitten.
Als de sluitertijd te kort wordt (afhankelijk van je brandpuntsafstand, en hou in ieder geval de mm/sec verhouding aan (minimaal 1/50s bij een 50mm objectief)) en je diafragma staat al max open dan zul je de iso-waarde moeten gaan verhogen.
Jij zegt ook niks hè, zit ik allemaal info bij elkaar te harken voor je, weet je alles al en is er zelfs een topic over.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 18:01 schreef Ymke het volgende:
Dat topic heeft bestaan . froosje was er ooit mee bezig. Was best leerzaam
Zal je zien dat ik er ook in gepost heb enzo.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 18:07 schreef elcastel het volgende:
Jij zegt ook niks hè, zit ik allemaal info bij elkaar te harken voor je, weet je alles al en is er zelfs een topic over..
Ehm ik kwam niet met de vraag wat het is hoorquote:Op dinsdag 3 mei 2005 18:07 schreef elcastel het volgende:
[..]
Jij zegt ook niks hè, zit ik allemaal info bij elkaar te harken voor je, weet je alles al en is er zelfs een topic over..
Nou dan ..... vergeef ik het je, en mezelf !quote:Op dinsdag 3 mei 2005 18:17 schreef Ymke het volgende:
Ehm ik kwam niet met de vraag wat het is hoor![]()
Dat was meneer vlesh
quote:
yup eigen platenquote:Op dinsdag 3 mei 2005 20:32 schreef elcastel het volgende:
Eigen plaatjes Re ? Zo ja mooi, zo niet, ook mooi.
Nou echt chapeau hoor, beide vind ik echt prima plaatjes. Veel werk aan gehad ? Kun je het kort uitleggen ?quote:
1quote:Op dinsdag 3 mei 2005 20:46 schreef Dr_Flash het volgende:
Die low-key is ook erg goed ReHoeveel heb je er moeten maken waarvan dit de beste was?
De low-key was zoals gezegd een lucky shot, ik zat in de trein en mijn toenmalige vriendin zat een boek te lezen (trein stond stil, s'avonds zonsondergang zeer diffuus licht van buiten en binnen redelijk donker), ik weet niet precies de specs meer maar ik heb hem naar sepia omgezet. High key weet ik nog wel, dit is een fel ingeflitste high-key en niet de softe variant. 1/180 F4 en maximaal aantal stops overbelichten, beetje levellen en klaarquote:Op dinsdag 3 mei 2005 20:33 schreef elcastel het volgende:
[..]
Nou echt chapeau hoor, beide vind ik echt prima plaatjes. Veel werk aan gehad ? Kun je het kort uitleggen ?
Niet zo janken k_man, je reputatie snelt je vooruitquote:Op dinsdag 3 mei 2005 21:20 schreef k_man het volgende:
Klopt, men (ik) is kennelijk in de war met afval of verval.
Ja klopt. De foto is al een jaartje of 5 oud hoorquote:Op woensdag 4 mei 2005 09:08 schreef Astridj0h het volgende:
Puckzzz volgens mij zit dat goed in de buurt (volgens mij ben jij dat zelf trouwens)
ff offtopic: wrm ben je zo fokking vroeg altijd!! ik zie post van 5.52 en 6.02 ofzoiets van je!!! OMG)
Dat zit er wel in jaquote:Op woensdag 4 mei 2005 11:11 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Ja klopt. De foto is al een jaartje of 5 oud hoormaar deze is ook gewoon genomen in de huiskamer van mijn zus. alle lichten uit en een hele felle lamp (volgens mij was het een bouwlamp)
dus low-key zou best een haalbaar onderwerp kunnen zijn voor de meeste. het vergt alleen wel wat meer creativiteit en originaliteit. Ik vind dat wel een uitdaging
wrom ik zo #$%@ vroeg ben soms? Mijn vriend staat om 5 uur op en soms ben ik dan ineens klaarwakker. Dan ga ik er maar uitHier zal ik vanmiddag om 5 uur voor moeten boeten door middels van rode branderige ogen enzo
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |