abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16441932
Ik heb geprobeerd om een low key foto te maken. Dit is een foto die bijna helemaal donker tot zwart is, ik vind hem zelf wel aardig gelukt. Je hebt natuurlijk ook hi key foto's, dit zijn fotos die (je raad het al) bijna helemaal wit zijn. Wie heeft dit ook al eens geprobeerd???

pi_16442279
je hebt een zwart beeld gefotografeerd in een weing verlichte kamer.

Sorry, maar ik vind er weinig bijzonders aan.
En ja ik heb ook slecht belichte foto's

Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 20 januari 2004 @ 22:16:48 #3
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16442359
Voor een echte low-key zitten er nog een aantal reflecties teveel in, maar het is op de goeie weg .

De kunst bij zowel high-key als low-key is om de sfeer al bij de opname te maken en niet zoals menig doka-hobbyist vroegâh deed in de doka de boel kunstmatig licht of donker maken.

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_16442511
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 22:16 schreef Ouwesok het volgende:
Voor een echte low-key zitten er nog een aantal reflecties teveel in, maar het is op de goeie weg .

De kunst bij zowel high-key als low-key is om de sfeer al bij de opname te maken en niet zoals menig doka-hobbyist vroegâh deed in de doka de boel kunstmatig licht of donker maken.

Ja precies, ik vind vooral de reflectie aan de linkerkant te veel van het goede. Daar moet ik dus nog wat aan doen. En inderdaad je moet de sfeer al bij de opname maken. Bij deze foto heb ik alleen usm gedaan.
pi_16442595
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 22:14 schreef MAXTIJN het volgende:
je hebt een zwart beeld gefotografeerd in een weing verlichte kamer.

Sorry, maar ik vind er weinig bijzonders aan.
En ja ik heb ook slecht belichte foto's

Het is toch echt iets moeilijker dan je denkt, dit is namelijk geen slecht belichte foto. Probeer het zelf ook maar eens. de kunst is om er toch nog enige vorm in te houden. Hi key vind ik nog moeilijker om te doen, en nee dat is geen overbelichte foto.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 20 januari 2004 @ 22:26:10 #6
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16442685
Probeer bij lowkey slechts één lichtbron te gebruiken. Het ene lichtzoompje dat die lamp maakt gebruik je om de vorm van het beeldje te accentueren. Met wat minimale invulling kun je dan de structuur in het beeldje zichtbaar maken maar dan ook minimaal.

High-key doe je net andersom, daar gebruik je zoveel mogelijk lichtbronnen tegelijk waarbij je met reflectieschermen eventueel optredende schaduwen invult tot die ook helemaal licht worden.
De enige donkerder partijen in een high-key zijn ook weer de contouren van je onderwerp.

pi_16444252
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 22:26 schreef Ouwesok het volgende:
Het ene lichtzoompje dat die lamp maakt gebruik je om de vorm van het beeldje te accentueren.
Ja dat viel mij nou juist zo tegen, om een zoompje van licht te creeren. Mischien dat ik het nog eens probeer met een soort tegenlicht. Ik moet er eens over nadenken. Ik wil eigenlijk wel het hele beeld zichtbaar hebben. Als ik van 1 kant belicht zie ik geen enkel detail in de andere kant van het beeld.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 20 januari 2004 @ 23:33:46 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16444747
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 23:16 schreef fr.oos het volgende:

[..]

Mischien dat ik het nog eens probeer met een soort tegenlicht.

Da's in elk geval al een goed begin
quote:
Ik wil eigenlijk wel het hele beeld zichtbaar hebben. Als ik van 1 kant belicht zie ik geen enkel detail in de andere kant van het beeld.
En daarvoor pak je een plaatje piepschuim of wit karton en geleidt een beetje van het tegenlicht in de richting van het onderwerp waarmee je wat dekking in de voorkant maakt . Omdat je reflector een diffuse reflectie geeft krijg je geen lichtvlekken zoals in je eerste poging.
pi_16450624
Oke zal als ik tijd heb, het nog eens proberen.

Verder niemand die een poging wil wagen???

woensdag 21 januari 2004 @ 09:59:10 #10
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_16450653
Klinkt wel interessant, ik zie echter alleen een kruisje .
Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
  woensdag 21 januari 2004 @ 10:23:18 #11
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_16451113
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 09:59 schreef Kwark het volgende:
Klinkt wel interessant, ik zie echter alleen een kruisje .
Ctrl/F5
Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
  woensdag 21 januari 2004 @ 10:25:18 #12
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_16451151
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 10:23 schreef fotoloog het volgende:

[..]

Ctrl/F5

Te gek! Ik zie nog steeds een kruisje!
Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
  woensdag 21 januari 2004 @ 10:26:21 #13
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_16451168
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 10:25 schreef Kwark het volgende:

[..]

Te gek! Ik zie nog steeds een kruisje!

Vreemd,hier istie gewoon zichtbaar!
Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 21 januari 2004 @ 10:32:19 #14
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16451315
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 09:57 schreef fr.oos het volgende:
Oke zal als ik tijd heb, het nog eens proberen.

Verder niemand die een poging wil wagen???

Zwart beeldje op zwarte achtergrond was trouwens prima oefenidee . Voor high-key heb je aan een wit ei en een witte achtergrond een heerlijk oefenobject.
  FOK!fotograaf woensdag 21 januari 2004 @ 10:34:20 #15
18921 freud
Who's John Galt?
pi_16451359
Geinig idee! Ik zal eens een poging wagen met mijn compleet zwarte kat! Ik ben wel iets van plan om met de andere kat een high key te proberen. Die kat is zwart/wit en ik wil met high of low key, een deel van de kat maar zichtbaar houden. Vaag? Jepz, maar in mijn hoofd ziet het er alvast geinig uit.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  woensdag 21 januari 2004 @ 10:38:04 #16
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_16451447
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 10:26 schreef fotoloog het volgende:

[..]

Vreemd,hier istie gewoon zichtbaar!

'k heb ff de url in een apart window geopend en nu zie ik 'm wel. Vreemd inderdaad, maar goed.

Ik vind de glans op de linkerwang wat te fel. Ik heb geen ervaring met dit soort fotografie, maar misschien een wat mattere lichtbron gebruiken, of alleen indirect verlichten, bijvoorbeeld dmv een reflectiebord?

Ook vind ik de compositie niet zo spannend. 't is wel heel frontaal gefotografeerd, misschien was een schuine hoek interessanter geweest, of iets minder op ooghoogte.

FOK!fotograaf woensdag 21 januari 2004 @ 10:41:58 #17
18921 freud
Who's John Galt?
pi_16451534
Forbidden
You don't have permission to access /u39/froosje/upload/25316039.lowkey.jpg on this server.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_16455824
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 10:38 schreef Kwark het volgende:

[..]

'k heb ff de url in een apart window geopend en nu zie ik 'm wel. Vreemd inderdaad, maar goed.

Ik vind de glans op de linkerwang wat te fel. Ik heb geen ervaring met dit soort fotografie, maar misschien een wat mattere lichtbron gebruiken, of alleen indirect verlichten, bijvoorbeeld dmv een reflectiebord?

Ook vind ik de compositie niet zo spannend. 't is wel heel frontaal gefotografeerd, misschien was een schuine hoek interessanter geweest, of iets minder op ooghoogte.

Helemaal mee eens, op de compositie heb ik helemaal niet gelet. Het is gewoon een studie objectje om dat low key eens te proberen. Die refectie op de linkerwang (voor de kijkers rechts) vind ik zelf ook heel storend. Maar zo als ik al zei, ik zal nog eens een poging wagen binnenkort. Tis toch moeilijker dan ik dacht
pi_16459646
Je server klopt niet helemaal, ik moet hem eerst openen in een ander venster en dan nog een keer verversen.

Voor de nieuwsgierigen

vrijdag 23 januari 2004 @ 09:03:45 #20
79550 Ymke
your ghost
pi_16508841
Ik heb hier nog nooit van gehoord

Zijn er nog meer voorbeeldfoto's van? Ben wel nieuwsgierig

How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
pi_16513775
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 09:03 schreef Ymke het volgende:

how low can you go?!
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 23 januari 2004 @ 12:49:03 #22
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16514200
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 12:32 schreef axon het volgende:

[..]

how low can you go?!
[afbeelding]

Volgens de leer is deze al een tikkie te low.

Bij lowkey zet je het accent door een aantal scherpe lichtzoompjes. De kunst is dus om ondanks het zware accent in een lowkey toch een volledige toonschaal te gebruiken.
Omgekeerd geldt ook dat je bij high-key een klein accentje meegeeft door het opnemen van een donker partijtje.

Daarbij moet het effect al door de verlichting worden afgedwongen en niet later in de donkere kamer of met Photosoep.

Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 23 januari 2004 @ 13:06:17 #23
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16514680
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 09:03 schreef Ymke het volgende:

Ik heb eens naar wat voorbeeldjes op het wilde wereldweb gezocht voor high-key en low-key. Je krijgt de linkjes van me om de nodige copyrightellende te voorkomen. We beginnen met high-key

Een voorbeeld van hoe high-key niet moet, deze foto is dus gewoon te licht en te zacht, een normale afwerking zou een normale foto met een normale harmonieuze toonschaal opleveren:

Voorbeeldje hoe het niet moet

De volgende heeft het wel, alles netjes in de lichte zones weergegeven met de pupillen als accentje. Jammer van dat oubollige ovale masker

Voorbeeldje van high-key

Dat high-key niet exclusief voor modelfotografie is toont de volgende opname aan

Highkeytabletop

Het streven is bij high-key om een fraai dromerig sfeertje in de opname te krijgen . Vooral het afpassen van het effect is een heksentoer, bij overdaad wordt het gelijk kitscherig in plaats van catchy . Wees bijvoorbeeld uiterst voorzichtig bij het inzetten van softfilters, en bedenk dat de verlichting het moet doen .

vrijdag 23 januari 2004 @ 13:18:31 #24
79550 Ymke
your ghost
pi_16515033
Leuk , ik ga het even bestuderen , bedankt!
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 23 januari 2004 @ 13:32:42 #25
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16515422
En we gaan verder met lowkey:

Niks dromerij, snoeiharde realiteit af en toe met een depri ondertoontje, we gaan weer even op zoek op het wilde wereldweb.

Dat dat ondertoontje anders kan bewijst deze opname. Je komt de lowkey vaak tegen bij dit soort opnamen omdat je er een scheiding van lichaam en identiteit mee kunt bewerkstelligen en bovendien op de lichtzoom een uiterst goede weergave van vorm en huidstructuur kunt halen door het tegenlicht met een gericht karakter:

Voorbeeldje lowkey

Om het goed te maken een depri lowkey van de eerste orde die gelijk mooi bewijst dat ook lowkey niet voorbehouden is aan portret en modelfotografie. Je kunt het ook gewoon met een straatbeeld doen

Lowkey-straatje

Voorlopig even met deze twee voorbeeldjes die wel aardig aangeven waar lowkey over gaat.

Een hele collectie lowkey kun je vinden wanneer je op combinaties van jazz en fotografie zoekt .

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')