Sorry, maar ik vind er weinig bijzonders aan.
En ja ik heb ook slecht belichte foto's
De kunst bij zowel high-key als low-key is om de sfeer al bij de opname te maken en niet zoals menig doka-hobbyist vroegâh deed in de doka de boel kunstmatig licht of donker maken.
quote:Ja precies, ik vind vooral de reflectie aan de linkerkant te veel van het goede. Daar moet ik dus nog wat aan doen. En inderdaad je moet de sfeer al bij de opname maken. Bij deze foto heb ik alleen usm gedaan.
Op dinsdag 20 januari 2004 22:16 schreef Ouwesok het volgende:
Voor een echte low-key zitten er nog een aantal reflecties teveel in, maar het is op de goeie weg.
De kunst bij zowel high-key als low-key is om de sfeer al bij de opname te maken en niet zoals menig doka-hobbyist vroegâh deed in de doka de boel kunstmatig licht of donker maken.
quote:Het is toch echt iets moeilijker dan je denkt, dit is namelijk geen slecht belichte foto. Probeer het zelf ook maar eens. de kunst is om er toch nog enige vorm in te houden. Hi key vind ik nog moeilijker om te doen, en nee dat is geen overbelichte foto.
Op dinsdag 20 januari 2004 22:14 schreef MAXTIJN het volgende:
je hebt een zwart beeld gefotografeerd in een weing verlichte kamer.Sorry, maar ik vind er weinig bijzonders aan.
En ja ik heb ook slecht belichte foto's
High-key doe je net andersom, daar gebruik je zoveel mogelijk lichtbronnen tegelijk waarbij je met reflectieschermen eventueel optredende schaduwen invult tot die ook helemaal licht worden.
De enige donkerder partijen in een high-key zijn ook weer de contouren van je onderwerp.
quote:Ja dat viel mij nou juist zo tegen, om een zoompje van licht te creeren. Mischien dat ik het nog eens probeer met een soort tegenlicht. Ik moet er eens over nadenken.
Op dinsdag 20 januari 2004 22:26 schreef Ouwesok het volgende:
Het ene lichtzoompje dat die lamp maakt gebruik je om de vorm van het beeldje te accentueren.
quote:Da's in elk geval al een goed begin
Op dinsdag 20 januari 2004 23:16 schreef fr.oos het volgende:[..]
Mischien dat ik het nog eens probeer met een soort tegenlicht.
quote:En daarvoor pak je een plaatje piepschuim of wit karton en geleidt een beetje van het tegenlicht in de richting van het onderwerp waarmee je wat dekking in de voorkant maakt
Ik wil eigenlijk wel het hele beeld zichtbaar hebben. Als ik van 1 kant belicht zie ik geen enkel detail in de andere kant van het beeld.
quote:Ctrl/F5
Op woensdag 21 januari 2004 09:59 schreef Kwark het volgende:
Klinkt wel interessant, ik zie echter alleen een kruisje.
quote:Te gek! Ik zie nog steeds een kruisje!
Op woensdag 21 januari 2004 10:23 schreef fotoloog het volgende:[..]
Ctrl/F5
quote:Vreemd,hier istie gewoon zichtbaar!
Op woensdag 21 januari 2004 10:25 schreef Kwark het volgende:[..]
Te gek! Ik zie nog steeds een kruisje!
quote:Zwart beeldje op zwarte achtergrond was trouwens prima oefenidee
Op woensdag 21 januari 2004 09:57 schreef fr.oos het volgende:
Oke zal als ik tijd heb, het nog eens proberen.Verder niemand die een poging wil wagen???
quote:'k heb ff de url in een apart window geopend en nu zie ik 'm wel. Vreemd inderdaad, maar goed.
Op woensdag 21 januari 2004 10:26 schreef fotoloog het volgende:[..]
Vreemd,hier istie gewoon zichtbaar!
Ik vind de glans op de linkerwang wat te fel. Ik heb geen ervaring met dit soort fotografie, maar misschien een wat mattere lichtbron gebruiken, of alleen indirect verlichten, bijvoorbeeld dmv een reflectiebord?
Ook vind ik de compositie niet zo spannend. 't is wel heel frontaal gefotografeerd, misschien was een schuine hoek interessanter geweest, of iets minder op ooghoogte.
quote:Helemaal mee eens, op de compositie heb ik helemaal niet gelet. Het is gewoon een studie objectje om dat low key eens te proberen. Die refectie op de linkerwang (voor de kijkers rechts) vind ik zelf ook heel storend. Maar zo als ik al zei, ik zal nog eens een poging wagen binnenkort. Tis toch moeilijker dan ik dacht
Op woensdag 21 januari 2004 10:38 schreef Kwark het volgende:[..]
'k heb ff de url in een apart window geopend en nu zie ik 'm wel. Vreemd inderdaad, maar goed.
Ik vind de glans op de linkerwang wat te fel. Ik heb geen ervaring met dit soort fotografie, maar misschien een wat mattere lichtbron gebruiken, of alleen indirect verlichten, bijvoorbeeld dmv een reflectiebord?
Ook vind ik de compositie niet zo spannend. 't is wel heel frontaal gefotografeerd, misschien was een schuine hoek interessanter geweest, of iets minder op ooghoogte.
Voor de nieuwsgierigen
Zijn er nog meer voorbeeldfoto's van? Ben wel nieuwsgierig
quote:how low can you go?!
Op vrijdag 23 januari 2004 09:03 schreef Ymke het volgende:
Ik heb hier nog nooit van gehoordZijn er nog meer voorbeeldfoto's van? Ben wel nieuwsgierig
quote:Volgens de leer is deze al een tikkie te low.
Op vrijdag 23 januari 2004 12:32 schreef axon het volgende:[..]
how low can you go?!
[afbeelding]
Bij lowkey zet je het accent door een aantal scherpe lichtzoompjes. De kunst is dus om ondanks het zware accent in een lowkey toch een volledige toonschaal te gebruiken.
Omgekeerd geldt ook dat je bij high-key een klein accentje meegeeft door het opnemen van een donker partijtje.
Daarbij moet het effect al door de verlichting worden afgedwongen en niet later in de donkere kamer of met Photosoep.
quote:Ik heb eens naar wat voorbeeldjes op het wilde wereldweb gezocht voor high-key en low-key. Je krijgt de linkjes van me om de nodige copyrightellende te voorkomen. We beginnen met high-key
Op vrijdag 23 januari 2004 09:03 schreef Ymke het volgende:
Ik heb hier nog nooit van gehoordZijn er nog meer voorbeeldfoto's van? Ben wel nieuwsgierig
Een voorbeeld van hoe high-key niet moet, deze foto is dus gewoon te licht en te zacht, een normale afwerking zou een normale foto met een normale harmonieuze toonschaal opleveren:
De volgende heeft het wel, alles netjes in de lichte zones weergegeven met de pupillen als accentje. Jammer van dat oubollige ovale masker
Dat high-key niet exclusief voor modelfotografie is toont de volgende opname aan
Het streven is bij high-key om een fraai dromerig sfeertje in de opname te krijgen . Vooral het afpassen van het effect is een heksentoer, bij overdaad wordt het gelijk kitscherig in plaats van catchy
. Wees bijvoorbeeld uiterst voorzichtig bij het inzetten van softfilters, en bedenk dat de verlichting het moet doen
.
Niks dromerij, snoeiharde realiteit af en toe met een depri ondertoontje, we gaan weer even op zoek op het wilde wereldweb.
Dat dat ondertoontje anders kan bewijst deze opname. Je komt de lowkey vaak tegen bij dit soort opnamen omdat je er een scheiding van lichaam en identiteit mee kunt bewerkstelligen en bovendien op de lichtzoom een uiterst goede weergave van vorm en huidstructuur kunt halen door het tegenlicht met een gericht karakter:
Om het goed te maken een depri lowkey van de eerste orde die gelijk mooi bewijst dat ook lowkey niet voorbehouden is aan portret en modelfotografie. Je kunt het ook gewoon met een straatbeeld doen
Voorlopig even met deze twee voorbeeldjes die wel aardig aangeven waar lowkey over gaat.
Een hele collectie lowkey kun je vinden wanneer je op combinaties van jazz en fotografie zoekt .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |