Universiteiten kunnnen toch niet falliet?quote:Op woensdag 27 april 2005 13:53 schreef donald_dick het volgende:
[..]
ja en ze willen nu 140 miljjoen investeren in nieuwege gebouwen die de naam van de directeur gaan dragen. vinden ze een mooi afscheidskado voor hem
euh jawel? het is niet alsof de overheid alles financieerdquote:Op woensdag 27 april 2005 16:00 schreef pfaf het volgende:
[..]
Universiteiten kunnnen toch niet falliet?
Ok, mijn fout.quote:Op woensdag 27 april 2005 16:04 schreef donald_dick het volgende:
[..]
euh jawel? het is niet alsof de overheid alles financieerddaarom betaal je lesgeld. het is gewoon een bedrijf in de 4de sector ....
Hij is eerder anders en erg afhankelijk van het type studie. Ik ken HBO'ers met een instelling die vele malen beter is dan die van enkele WO'ers die ik ken.quote:Op woensdag 27 april 2005 16:40 schreef lenin het volgende:
de instelling van HBO studenten is wel minder vind ik (sorry)
Als ze dat willen doordrukken, dan moeten ze wel de HAVO moeilijker maken of toelatingstests voor HBO-studies in het leven roepen. Anders betekenen die titels straks helemaal niets meer.quote:Op maandag 27 juni 2005 20:59 schreef Singa het volgende:
Nou dan gaat het toch in zekere zin gebeuren: http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1119852277249.html
(ik weet niet je moet inloggen voor dit artikel, anders: http://bugmenot.com)
Er zit een verschil in die titels. Universitaire bachelors worden BA of BSC en dat zijn internationaal erkende titels, HBO-bachelors krijgen die toevoeging niet.quote:Op zondag 24 april 2005 23:17 schreef kwakveense het volgende:
[..]
dan ben ik er eerder voor om aan HBO geen bachelor titel meer te geven, maar die pas te vergeven nadat hbo afgestudeerden een overgangs/vervolledigingstraject hebben voltooid op WO...
heb je trouwens gelezen wat de basis is voor de conclusie dat de LLB/LLM niet moet worden gebruikt? Het komt maar heel kort in het rapport terug, maar de reden is dat het gebruik ervan zogenaamd afneemt waarbij ze gekeken hebben naar zowat enkel Engelse universiteiten. Wat is dit voor een debiele commissie?quote:Op maandag 27 juni 2005 21:22 schreef Pool het volgende:
[..]
Als ze dat willen doordrukken, dan moeten ze wel de HAVO moeilijker maken of toelatingstests voor HBO-studies in het leven roepen. Anders betekenen die titels straks helemaal niets meer..
Ik heb altijd raar gevonden dat ik geen LLM kan krijgen... Maar je kunt bijv. aan de UU wel een LLM krijgen bij bepaalde mastersquote:Op maandag 27 juni 2005 22:07 schreef Sovereign het volgende:
heb je trouwens gelezen wat de basis is voor de conclusie dat de LLB/LLM niet moet worden gebruikt? Het komt maar heel kort in het rapport terug, maar de reden is dat het gebruik ervan zogenaamd afneemt waarbij ze gekeken hebben naar zowat enkel Engelse universiteiten. Wat is dit voor een debiele commissie?
Hebben ze ooit hier gekeken vraag ik mij af?
http://www.llm-guide.com/
Dat is inderdaad wel slecht ja. Misschien moeten we als juristen dan maar afspreken dat je achter je naam zet dat je civiel effect hebt of niet.quote:Op maandag 27 juni 2005 22:07 schreef Sovereign het volgende:
[..]
heb je trouwens gelezen wat de basis is voor de conclusie dat de LLB/LLM niet moet worden gebruikt? Het komt maar heel kort in het rapport terug, maar de reden is dat het gebruik ervan zogenaamd afneemt waarbij ze gekeken hebben naar zowat enkel Engelse universiteiten. Wat is dit voor een debiele commissie?
Hebben ze ooit hier gekeken vraag ik mij af?
http://www.llm-guide.com/
Hangt dat van LLM af dan? Want ik meen me te herinneren dat de Utrechtse master criminologie waarbij je dus LLM als titel krijgt, geen civiel effect heeft.quote:Op maandag 27 juni 2005 22:27 schreef Pool het volgende:
Dat is inderdaad wel slecht ja. Misschien moeten we als juristen dan maar afspreken dat je achter je naam zet dat je civiel effect hebt of niet.
Serieus? Bij ons worden ze gewoon uitgedeeld.quote:Op maandag 27 juni 2005 22:23 schreef ChrisJX het volgende:
Ik heb altijd raar gevonden dat ik geen LLM kan krijgen... Maar je kunt bijv. aan de UU wel een LLM krijgen bij bepaalde masters(w.o. criminologie)
quote:Op maandag 27 juni 2005 22:43 schreef Sovereign het volgende:
Serieus? Bij ons worden ze gewoon uitgedeeld.
Dit is echt zo'n gelul. Wat je hier doet is appels met peren vergelijken en dat slaat dus nergens op. En ik wil nog wel eens zien hoe veel technische HBO-scholieren een universitaire studie als rechten of psychologie aankunnen. Denk dat dit velen ontzettend tegen zou vallen.]quote:Op maandag 27 juni 2005 21:51 schreef Ixnay het volgende:
Het verschil is op de eerste plaats het beroepsgerichte of het wetenschappelijk gerichte, het niveauverschil is vaak het gevolg daarvan. Maar dit wil niet zeggen dat het niveau van Psychologie, Rechten of een taal op de universiteit hoger ligt dan HTS Natuurkunde of Werktuigbouwkunde.
Nee, daar hangt het geloof ik niet van af. Ik bedoelde meer dat we ons als elite niet-HBO juristen dan maar op een andere manier moeten onderscheiden.quote:Op maandag 27 juni 2005 22:29 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Hangt dat van LLM af dan? Want ik meen me te herinneren dat de Utrechtse master criminologie waarbij je dus LLM als titel krijgt, geen civiel effect heeft.
helemaal mee eensquote:Op zaterdag 23 april 2005 15:01 schreef Lucille het volgende:
Volgens mij zijn HBO en WO toch echt 2 totaal verschillende opleidingen. En worden er dus totaal andere dingen van je verwacht tijdens de studie. De manier van lesgeven is heel anders, het stage lopen is verschillend en het uiteindelijke doel van het WO is ook anders dan dat van het HBO.
MA is beschermd in Nederland, LLM nog niet. Sovereign mag zich dus LLM noemen, maar een VMBO'er in theorie ook, omdat LLM niet beschermd is.quote:Op maandag 27 juni 2005 22:47 schreef ChrisJX het volgende:
[..]Wat raar. Volgens mij kun je in Maastricht alleen MA krijgen. Maar ik weet het niet 100% zeker, misschien staat er ook wel wat hips op mijn bul
Maar ik ga toch Mr.
![]()
De betreffende master in Utrecht geeft alleen LLM aan.
ik ben er van overtuigd dat als het de gemiddelde techniek student zou interesseren ze de meeste alfa studies erg gemakkelijk zouden halen. het analytisch denkvermogen is zo goed ontwikkeld (over het algemeen gezien) dat ze veel dingen makkelijke doorlopen. Vooral rechten is een kwestie van redeneren en logisch denken. Andersom geldt het ook, de meeste alfa studenten kunnen op techniek gebied best een eind komen mits het ze zou intereseren. Gelukkig liggen de interesses van alle studenten niet hetzelfdequote:Op maandag 27 juni 2005 23:06 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dit is echt zo'n gelul. Wat je hier doet is appels met peren vergelijken en dat slaat dus nergens op. En ik wil nog wel eens zien hoe veel technische HBO-scholieren een universitaire studie als rechten of psychologie aankunnen. Denk dat dit velen ontzettend tegen zou vallen.]
Omdat het te saai is misschien.quote:Op maandag 27 juni 2005 23:06 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dit is echt zo'n gelul. Wat je hier doet is appels met peren vergelijken en dat slaat dus nergens op. En ik wil nog wel eens zien hoe veel technische HBO-scholieren een universitaire studie als rechten of psychologie aankunnen. Denk dat dit velen ontzettend tegen zou vallen.]
Nee, omdat ze bepaalde vaardigheden die bij een alfa- of gammastudie onontbeerlijk zijn missen.quote:
Ach, uiteindelijk is het gewoon handig als je iemand in het buitenland duidelijk wilt maken wat je hebt gestudeerd. LLM zal ik niet snel in Nederland gebruiken, niemand weet wat je daarmee bedoelt, voor de rest gebruik je dus dan ook gewoon mr.quote:Op maandag 27 juni 2005 23:10 schreef Pool het volgende:
[..]
MA is beschermd in Nederland, LLM nog niet. Sovereign mag zich dus LLM noemen, maar een VMBO'er in theorie ook, omdat LLM niet beschermd is.![]()
Voor wat betreft deze discussie krijg ik een deja vu.quote:Op maandag 27 juni 2005 23:42 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Nee, omdat ze bepaalde vaardigheden die bij een alfa- of gammastudie onontbeerlijk zijn missen.
Ja jammer, dat bedoelde ik niet te ontlokken met het terughalen van dit topic...quote:Op maandag 27 juni 2005 23:52 schreef Sovereign het volgende:
Voor wat betreft deze discussie krijg ik een deja vu.![]()
Nee, ik heb VWO gedaan en ben na het 4e jaar terug gegaan naar HAVO om een jaar eerder met HBO te kunnen beginnen.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 16:32 schreef Tasma het volgende:
Een hbo'er, doet HBO omdat hij Havo heeft gedaan. Waarom heeft hij havo gedaan omdat hij geen zin had in VWO of omdat hij vwo niet kon.
Op VWO is 4 talen + CKV + ANW + Geschedenis etc. etc. en nog véél meer verplicht.quote:Mensen die VWO niet kunnen, hebben het ook zwaar op het HBO.
Ik denk dat ik onder deze groep val ja.quote:Mensen die geen zin hadden in VWO hebben het makkelijk op het HBO (mensen zoals ik). Het niveau van de HBO's in Nederland is goed maar voor veel, heel erg veel van de leerlingen is het nog te simpel en kan het makkelijk een heel stuk hoger.
Hier zit ook wel wat in, als wij een project af hebben, zou het goed genoeg moeten zijn om naar een klant te gaan incl. alles. Ook die tijdsdruk is bij ons veel strenger.quote:Als ik verder kijk naar de werkdruk op mijn opleiding en die op het WO, dan is die op het wo aanzienlijk lager. Men heeft meer tijd voor hetzelfde werk en daar zit ook een verschil tussen HBO en WO, het HBO richt zich op het bedrijfsleven met weinig tijd terwijl het WO zich richt op de materie zelf.
Er zijn gewoon verschillen. Maar over het algemeen is het niveau van WO hoger.quote:Samenvoegen kan niet zomaar, maar er zouden Master klassen gemaakt kunnen worden voor het HBO zoals dat nu ook al gedaan wordt. Deze master opleidingen moeten dan wel het zelfde niveau halen als WO wat diploma betreft.
HAHAHHAHAHAHAHAHAHAH...quote:Op dinsdag 28 juni 2005 18:18 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Nee, ik heb VWO gedaan en ben na het 4e jaar terug gegaan naar HAVO om een jaar eerder met HBO te kunnen beginnen.
[..]
Op VWO is 4 talen + CKV + ANW + Geschedenis etc. etc. en nog véél meer verplicht.
Op HBO en WO kies je één richting waar je goed in bent of die je leuk vindt.
Ik weet niet of ik VWO gehaald zou hebben met die 4 talen als ik niet vrijwillig terug was gegaan naar HAVO. [b]Maar een TU opleiding had ik wel kunnen volgen, ik had wel in 4 Atheneum een 9 voor Wiskunde B namelijk.[/b[
HBO (HTS) gaat me nu best gemakkelijk af.
Conclusie: Als je bijvoorbeeld slecht bent in talen maar goed in béta vakken zou je misschien wel de TU aankunnen terwijl je VWO niet zou kunnen halen.
[..]
Opzich wel een goed idee..quote:Er zijn gewoon verschillen. Maar over het algemeen is het niveau van WO hoger.
Voor mij zou een beroepsgerichte master ideaal zijn, het niveau van TU en het technische/toegepaste van HTS.
Misschien had ik ook HBO moeten doen.. had ik in de tijd van mijn WO studie, 3 HBO studies kunnen afronden en was ik van alle markten thuisquote:Op dinsdag 28 juni 2005 16:32 schreef Tasma het volgende:
Er wordt hier geklaagd over niveau's van mensen, iets wat eigelijk nergens op slaat.
Een hbo'er, doet HBO omdat hij Havo heeft gedaan. Waarom heeft hij havo gedaan omdat hij geen zin had in VWO of omdat hij vwo niet kon.
Mensen die VWO niet kunnen, hebben het ook zwaar op het HBO. Mensen die geen zin hadden in VWO hebben het makkelijk op het HBO (mensen zoals ik). Het niveau van de HBO's in Nederland is goed maar voor veel, heel erg veel van de leerlingen is het nog te simpel en kan het makkelijk een heel stuk hoger.
Mijn vrienden volgen WO, en met ieder vraagstuk (gerelateerd aan zijn en mijn studie) kom ik beter uit de voeten dan dat zij dat kunnen. Ze halen met moeite voldoendes terwijl ik op het HBO niets doe en alsnog met 8'en thuiskom.
Een groot deel van de HBO'ers heeft toen de tijd (17 jaar) geen zin gehad in WO, maar kan het zeker wel. Slechts een klein percentage kan het echt niet aan.
Als ik verder kijk naar de werkdruk op mijn opleiding en die op het WO, dan is die op het wo aanzienlijk lager. Men heeft meer tijd voor hetzelfde werk en daar zit ook een verschil tussen HBO en WO, het HBO richt zich op het bedrijfsleven met weinig tijd terwijl het WO zich richt op de materie zelf.
Samenvoegen kan niet zomaar, maar er zouden Master klassen gemaakt kunnen worden voor het HBO zoals dat nu ook al gedaan wordt. Deze master opleidingen moeten dan wel het zelfde niveau halen als WO wat diploma betreft.
ik zelf kan WO absoluut aan aldus de studiebegeleider van instelling waar ik langs ben geweest (nijmegen). Maar ik wil geld omdat het er thuis niet is en ik me nu uit de naad moet werken, daarom volg ik de opleiding niet maar allicht i.c.m werk in een later stadia nog wel.
Dat geld voor mij dan weer gelukkig nietquote:Op dinsdag 28 juni 2005 18:28 schreef Wuder het volgende:
Maar op de WO leer je vooral "hoe je moet denken en nieuwe dingen ontdekken/leren" en HBO "hoe je dingen moet gebruiken die de WO bedacht heeft"
Toch een niveau verschil
Geloof je dit echt zelf?quote:Op dinsdag 28 juni 2005 16:32 schreef Tasma het volgende:
Als ik verder kijk naar de werkdruk op mijn opleiding en die op het WO, dan is die op het wo aanzienlijk lager. Men heeft meer tijd voor hetzelfde werk en daar zit ook een verschil tussen HBO en WO.
Precies, dat is gewoon een feit. Dat doet verder niets af aan de waarde van HBO'ers voor de samenleving of wat dan ook, maar er bestaat een niveauverschil tussen HBO en WO. Zoals vaker gezegd kan het behalen van een HBO-diploma voor sommige mensen een grotere prestatie zijn dan het behalen van een WO-diploma voor mij, maar dat betekent niet dat er geen niveauverschil is. Als de spits van een zeseklasser zondagamateurs een hattrick maakt wil dat immers ook niet zeggen dat hij meteen voor Oranje geselecteerd moet worden. Maar dat doet op zich niets af aan zijn prestatie.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 19:16 schreef McCarthy het volgende:
Het gaat niet om toegepast VS theoretisch. Het gaat gewoon om niveau. Het HBO is gewoon van een lager nievau dan de Uni. Dus gescheiden houden.
en daarvoor zijn jullie HBOers dus, schakel tussen theorie (uni) en praktijk (mbo)quote:Op zondag 24 april 2005 20:36 schreef Ixnay het volgende:
Het praktische/toegepaste van het HBO zou ook meer aan bod moeten komen op de universiteit.
Waarom studeer je? Om later je beroep goed te kunnen uitoefenen waarschijnlijk.
Voorbeeld:
Ik moest eens bij een project samen werken met iemand die de universiteit gedaan had, en verkort een HTS opleiding kon doen met vrijstellingen.
Hij zou de wapening in een betonnen balk ontwerpen. Hij dus alles gedimensioneerd, geschematiseerd, theorie erop losgelaten en formules toegepast. Alles perfect volgens de regels.
Bij de tekeningen bleek dat hij niet eens wist hoe die wapening geplaatst werd. De berekening klopte dus niet, want het zat heel andes in elkaar. Waarschijnlijk had hij dat nog nooit buiten, of in een boek gezien hoe dat precies zit.
Een bouwvakker met hooguit alleen LTS weet dat wel.
Verder wat het uitvoeringstechnisch niet mogelijk, of het zou heel duur worden, zo leer je ook niet denken op de TU.
Wat kon deze jongen dus met al zijn kennis? Helemaal niks eigenlijk.
Of het HBO krijg je genoeg onderdelen die ze op de universiteit weglaten.
Ik zeg niet dat HBO-ers beter zijn of slimmer, het tegendeel eerder.
Maar veel dingen die wel degelijk essentieel zijn bij je beroep krijg je gewoon niet op de universiteit.
dan leen je tochquote:ik zelf kan WO absoluut aan aldus de studiebegeleider van instelling waar ik langs ben geweest (nijmegen). Maar ik wil geld omdat het er thuis niet is en ik me nu uit de naad moet werken, daarom volg ik de opleiding niet maar allicht i.c.m werk in een later stadia nog wel.
Maar daar gaat dus nou juist aan gerommeld worden:quote:Op dinsdag 28 juni 2005 19:40 schreef McCarthy het volgende:
btw: op HBOs krijg je de titel Bachelor. Op universiteiten Bachelor of Science of Bachelor of Arts
Het volledige rapport: http://www.minocw.nl/brief2k/2005/doc/25074a.pdfquote:Artikel NRC: De commissie, onder voorzitterschap van de Noorse professor Abrahamsen, adviseert de titel los te koppelen van de instelling. De titel moet de inhoud en aard van de opleiding weergeven. Als een opleiding leunt op onderzoek, is een Sc of A terecht, ook als het om een hbo-opleiding gaat.
Wat is er man, kun je niet normaal doen?quote:
Op de TU krijg je geen talen, geschiedenis, CKV etc. etc. ... op VWO wel.quote:En trouwens, heel veel "goede" beta mensen uit de vwo sterven uiteindelijk gewoon in de eerste jaar van de TU omdat daar de niveau gewoon veeeeeheeeeeeeeel hoger is dan op de vwo!
Dat kan best!quote:Op dinsdag 28 juni 2005 18:50 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Dat geld voor mij dan weer gelukkig niet
Maar is het moeilijker om van HBO naar WO te schakelen of andersom?quote:Op dinsdag 28 juni 2005 20:02 schreef Ixnay het volgende:
Uit dat schema een aantal postst hierboven blijkt dat je na een universitaire Bachelor een schakelprogramma moet volgen om aan een HBO Master te beginnen.
Er zijn dus dingen die je op HBO krijgt die je op de universiteit niet krijgt, deze discussie is hier eindelijk mee afgelopen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |