abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26452654
De scheiding tussen HBO en universiteiten wordt steeds kunstmatiger. Vroeger was het duidelijk, maar tegenwoordig loopt alles zo door elkaar dat je niet meer een duidelijke scheiding kan aanbrengen. Er zijn HBO-studies die zo theoretisch zijn dat ze ook WO zouden kunnen zijn en er zijn ook WO-studies die zo praktisch zijn dat ze net zo goed HBO zouden kunnen zijn. Waarom zouden we niet HBO en WO bij elkaar gooien en volledig overgaan op het Angelsaksische systeem. Zo kan elke instelling zelf bepalen hoe praktisch of theoretisch ze een opleiding willen maken. Neem een willekeurige stad met een HBO en een universiteit, ongetwijfeld zullen die een groot aantal "overlappende" studies hebben, waarom gooi je die studies niet bij elkaar in 1 faculteit. Dat lijkt me veel efficiënter. Uiteraard kun je dan nog wel verschillende studies aanbieden (de een praktischer dan de ander bijvoorbeeld). Ik denk dat als je bijvoorbeeld de Hanzehogeschool bij de RUG voegt dat je een veel sterkere efficientere onderwijsinstelling krijgt en ook concurrerender op internationaal gebied. Bovendien kun je dan de doorstroom van HBO-Bachelor's naar WO-Master's veel beter op elkaar laten aansluiten. Kijk naar de Amerikaanse/Engelse top universiteiten die zijn stuk voor stuk ook heel erg groot, als kleine universiteit red je het niet.
pi_26453140
Eens
Marketing | Social Media | Positionering: www.kroesbergen.eu | [T] @rkroesbergen
Online Marketing voor Profootballspot.com | Arizona Cardinals [T] @spot_cardinals en NFL Draft [T] @spotdraft
pi_26453779
Volgens mij is er al veel samenwerking tussen HBO en universiteiten. Als je dat gaat samenvoegen (wat ook nog eens een heel gedoe is) wordt het volgens mij hardstikke onoverzichtelijk.
pi_26453854
quote:
Er zijn HBO-studies die zo theoretisch zijn dat ze ook WO zouden kunnen zijn en er zijn ook WO-studies die zo praktisch zijn dat ze net zo goed HBO zouden kunnen zijn.
Noem es een HBO-opleiding die zo theoretisch is dat je er een WO opleiding van kunt maken? Of andersom?
pi_26454062
Volgens mij zijn HBO en WO toch echt 2 totaal verschillende opleidingen. En worden er dus totaal andere dingen van je verwacht tijdens de studie. De manier van lesgeven is heel anders, het stage lopen is verschillend en het uiteindelijke doel van het WO is ook anders dan dat van het HBO.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  zaterdag 23 april 2005 @ 15:04:16 #6
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_26454103
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 15:01 schreef Lucille het volgende:
Volgens mij zijn HBO en WO toch echt 2 totaal verschillende opleidingen. En worden er dus totaal andere dingen van je verwacht tijdens de studie. De manier van lesgeven is heel anders, het stage lopen is verschillend en het uiteindelijke doel van het WO is ook anders dan dat van het HBO.
Maar in praktijk gaan de meeste mensen met een WO-opleiding voor hetzelfde doel als een HBO-opleiding, als je begrijpt wat ik bedoel.

De meeste mensen studeren om een leuke baan te krijgen.
  zaterdag 23 april 2005 @ 15:15:35 #7
18933 Krush
Altijd newbie gebleven
pi_26454281
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 15:04 schreef -DailaLama- het volgende:

[..]

Maar in praktijk gaan de meeste mensen met een WO-opleiding voor hetzelfde doel als een HBO-opleiding, als je begrijpt wat ik bedoel.

En dat is nu net het probleem...
Als je HBO en WO gelijk gaat schakelen geef je dus in feite toe aan deze tendens. Ik zou juist pleiten voor een groter verschil tussen HBO en WO, waarbij de drempels voor WO best mogen worden opgeschroefd. Het is lachwekkend hoe simpel en praktijkgericht smmige WO-opleidingen zijn.
  zaterdag 23 april 2005 @ 15:16:24 #8
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_26454297
Nee.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  Eindredactie Games zaterdag 23 april 2005 @ 15:19:30 #9
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26454352
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 14:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Noem es een HBO-opleiding die zo theoretisch is dat je er een WO opleiding van kunt maken? Of andersom?
rechten! van de HvA open er al veel hbo rechten studenten bij de UvA
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  zaterdag 23 april 2005 @ 15:22:23 #10
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_26454395
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 15:19 schreef donald_dick het volgende:

[..]

en het feit dat je alleen met een WO opleiding rechten, die totaal anders de materie belicht, advocaat kunt worden stoort je totaal niet?
pi_26454448
Ik denk dat je beter de praktische WO studies naar het HBO kunt doen dan alles samenvoegen..
Er zit bij sommige studies toch wel een heel duidelijk niveauverschil tussen HBO en WO.
Bachelor HBO sluit bij ons bijvoorbeeld helemaal niet goed aan op de master.
HBO'ers moeten eerst een inhaalprogramma volgen, wat inhoud dat ze bijna alle 2e en 3e jaars vakken moeten gaan halen voordat ze verder kunnen....

maw, HBO bachelor, en WO bachelor zijn lang niet altijd van het zelfde niveau!
  Eindredactie Games zaterdag 23 april 2005 @ 15:30:33 #12
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26454523
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 15:22 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

en het feit dat je alleen met een WO opleiding rechten, die totaal anders de materie belicht, advocaat kunt worden stoort je totaal niet?
euuh nee? maar wat kanik eraan doen dat de HvA en de UvA daarmee samenwerken? en net alsof je met Wo rechten allen advocaat kan worden
  zaterdag 23 april 2005 @ 15:32:01 #13
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_26454546
Nou, gezien het grote aantal HBO-instromers dat geen universiteit aankan lijkt me dat geen ideaal plan.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  Eindredactie Games zaterdag 23 april 2005 @ 15:33:39 #14
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26454574
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 15:32 schreef I.R.Baboon het volgende:
Nou, gezien het grote aantal HBO-instromers dat geen universiteit aankan lijkt me dat geen ideaal plan.
hoezo?
pi_26454619
Slecht plan, ik zie zelf dat de doorstroom havo-hbo-wo al voor heel mensen te hoog gegrepen is. Vrijwel alle hbo-ers zijn bij ons in het eerstje jaar al weer afgehaakt.
Maar natuurlijk!
pi_26454654
quote:
Dat doe ik liever niet want dan komt er een discussie op gang of dat wel zo is met de studie die ik noem. Maar het is ook niet de bedoeling op na die samenvoegingen geen onderscheid meer te maken tussen theoretische en praktische opleidingen. Het gaat er neem ik aan toch voornamelijk om om mensen op te leiden voor een baan, m.a.w. het gaat om de aansluiting tussen studie en baan. Nu zie je heel vaak dat hbo-ers en academici op een hoop worden geveegd in vacatures ed., dus blijkbaar is het verschil tussen WO en HBO niet in overeenstemming met de vraag van de markt. Om maar een voorbeeld te noemen mensen die bedrijfskunde op WO of HBO hebben gedaan zullen echt niet schokkend verschillend werk gaan doen, op die paar procent na die het onderzoek ingaan.
  zaterdag 23 april 2005 @ 15:39:04 #17
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_26454667
Niet eens. Overigens zou er inderdaad wel een swat meer gedaan mogen worden om de scheiding duidelijkr te maken, hoewel ik van veel HBO-ers hoor dat de uni toch echt iets anders is als het HBO. Misschien niet op het eerste gezicht, maar de verwachtingen van je prestaties zijn heel anders.

Verder zou het natuurlijk vreemd zijn als mensen die VWO hebben gedaan daarna weer samen met de HAVO'ers instromen in dezelfde vervolgopleiding; lijkt me niet de bedoeling van een trapsysteem in je onderwijs. Lijkt me ook niet goed om de mensen tot een beetje prestatie aan te zetten. Theoretisch zou je dan iets krigjen dat te moeilijk is voor een deel en te makkelijk voor een ander deel, hoewel inderdaad in de praktijk het meer gaat om praktijk/theoretisch, zou moeten gaan in ieder geval.
[KNE]-Mod
  zaterdag 23 april 2005 @ 15:42:02 #18
45379 Phooka
not applicable
pi_26454729
Wat mij betreft doe je het dan helemaal op de Angelsaksische manier en maak je het onderscheid "colleges" vs. "universities", waar je op de colleges de praktische dingen leert en op de university de theoretische...
Here we are, Cronenberg Morty! A reality where everyone in the world got genetically Cronenberged. We'll fit right in, Cronenberg Morty. It'll be like we never even left Cronenberg World.
  zaterdag 23 april 2005 @ 15:43:38 #19
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_26454762
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 15:42 schreef Phooka het volgende:
Wat mij betreft doe je het dan helemaal op de Angelsaksische manier en maak je het onderscheid "colleges" vs. "universities", waar je op de colleges de praktische dingen leert en op de university de theoretische...
Dat zou ik dan eerder vooraanstaan inderdaad.
twijfelt nu ineens over woordkeuze
[KNE]-Mod
pi_26454805
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 15:39 schreef ThE_ED het volgende:
Niet eens. Overigens zou er inderdaad wel een swat meer gedaan mogen worden om de scheiding duidelijkr te maken, hoewel ik van veel HBO-ers hoor dat de uni toch echt iets anders is als het HBO. Misschien niet op het eerste gezicht, maar de verwachtingen van je prestaties zijn heel anders.

Verder zou het natuurlijk vreemd zijn als mensen die VWO hebben gedaan daarna weer samen met de HAVO'ers instromen in dezelfde vervolgopleiding; lijkt me niet de bedoeling van een trapsysteem in je onderwijs. Lijkt me ook niet goed om de mensen tot een beetje prestatie aan te zetten. Theoretisch zou je dan iets krigjen dat te moeilijk is voor een deel en te makkelijk voor een ander deel, hoewel inderdaad in de praktijk het meer gaat om praktijk/theoretisch, zou moeten gaan in ieder geval.
HAVO en VWO moeten dan ook verdwijnen, maak er 1 opleiding van 6 jaar van, waarbij de keuze in het vakkenaanbod (bijvoorbeeld mogelijkheid vakken op verschillende niveau's aanbieden) zodanig maakt dat het niet te moeilijk of te makkelijk wordt voor de huidige HAVO-er of VWO-er. Je kan dan o.a. door middel van toelatingseisen ervoor zorgen dat de "slimmeren" de moeilijkste (theoretischere) opleidingen doen en anderen de makkelijkere (praktischere) opleidingen (dit is een beetje kort door de bocht zo, maar dat maakt niet uit voor het idee). En omdat het oude HAVO dan een jaar langer is zullen ze ook beter voorbereid zijn op de 1 jaar kortere bachelor's opleiding.
pi_26455581
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 15:46 schreef Singa het volgende:
HAVO en VWO moeten dan ook verdwijnen, maak er 1 opleiding van 6 jaar van, waarbij de keuze in het vakkenaanbod (bijvoorbeeld mogelijkheid vakken op verschillende niveau's aanbieden) zodanig maakt dat het niet te moeilijk of te makkelijk wordt voor de huidige HAVO-er of VWO-er. Je kan dan o.a. door middel van toelatingseisen ervoor zorgen dat de "slimmeren" de moeilijkste (theoretischere) opleidingen doen en anderen de makkelijkere (praktischere) opleidingen (dit is een beetje kort door de bocht zo, maar dat maakt niet uit voor het idee). En omdat het oude HAVO dan een jaar langer is zullen ze ook beter voorbereid zijn op de 1 jaar kortere bachelor's opleiding.
Waarom wil je een goed systeem met een duidelijk onderscheid in niveau veranderen? Het is voor het bedrijfsleven al lastig genoeg om aan de hand van hun opleiding toekomstige werknemers te selecteren. Als je dit onderscheid weg haalt wordt het helemaal onmogelijk
pi_26455590
Geweldig, verpaupering van mijn studie.
  zaterdag 23 april 2005 @ 16:44:17 #23
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_26455869
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 15:32 schreef I.R.Baboon het volgende:
  zaterdag 23 april 2005 @ 16:45:08 #24
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_26455881
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 15:33 schreef donald_dick het volgende:

[..]

hoezo?
hiermee bewijs je dus dat WO informatica ook al te hoog gegrepen is voor jou.
alhoewel WO natuurlijk ook haar gradaties kent, net als de rest van de maatschappij
pi_26456094
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 16:26 schreef Martydekale het volgende:

[..]

Waarom wil je een goed systeem met een duidelijk onderscheid in niveau veranderen? Het is voor het bedrijfsleven al lastig genoeg om aan de hand van hun opleiding toekomstige werknemers te selecteren. Als je dit onderscheid weg haalt wordt het helemaal onmogelijk
Dat heb ik nergens gezegd, ik wil helemaal niet het onderscheid in niveau wegnemen. Ik zeg niet dat de nieuwe instelling alleen maar opleidingen moet aanbieden die de huidige VWO-ers zouden aankunnen.
pi_26456161
Tja, ikzelf zie liever een onderscheid in WO en HBO. Het WO is meer theoretisch, het HBO meer praktisch gericht. Wil je dan de WO studies praktischer maken, of de HBO opleidingen theoretischer? Ik heb het in Denemarken gezien, daar hebben ze ook zoiets gedaan. De studie natuurkunde daar was vergelijkbaar met een HBO opleiding hier; tot en met multiple choice toetsen aan toe. Het niveau lag daar toch echt een stuk lager dan hier in Nederland.
pi_26456171
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 15:22 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

Als je dan graag advocaat wilt worden, waarom doe je dan geen master aan de universiteit?
pi_26456846
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 15:38 schreef Singa het volgende:

[..]

Dat doe ik liever niet want dan komt er een discussie op gang of dat wel zo is met de studie die ik noem. Maar het is ook niet de bedoeling op na die samenvoegingen geen onderscheid meer te maken tussen theoretische en praktische opleidingen. Het gaat er neem ik aan toch voornamelijk om om mensen op te leiden voor een baan, m.a.w. het gaat om de aansluiting tussen studie en baan. Nu zie je heel vaak dat hbo-ers en academici op een hoop worden geveegd in vacatures ed., dus blijkbaar is het verschil tussen WO en HBO niet in overeenstemming met de vraag van de markt. Om maar een voorbeeld te noemen mensen die bedrijfskunde op WO of HBO hebben gedaan zullen echt niet schokkend verschillend werk gaan doen, op die paar procent na die het onderzoek ingaan.
Wat betreft dat eerste, nee, zeker de universitaire studie is op de persóón gericht. Die persoon is gemotiveerd zich te bekwamen in het wetenschapsveld dat hem of haar intrigeert Dat de regering vindt dat er beter afgestemd moet worden richting baan, dat dus niet wederzijds, dat is voor haar rekening. Een regering weet slechts hoe te regeren, van Onderwijs speciaal heeft ze weinig kaas gegeten. Ze weet wel wat ze er van wil, daarom wenst ze dat.

Punt twee 'afstemming op de markt': wederom de universitaire opleidingen zijn in principe geen beroepsopleidingen. Hier en daar begint het er wel op te lijken, maar dat komt omdat docenten en studenten daar 'op' zijn en toegeven aan het productiedenken. Geeft niet, al met al zijn er nog voldoende aanknopingspunten over om zich als geheel te onderscheiden van de (theoretische) HBO-stromen. Dat papiertjes tegenwoordig dezelfde begrippen dragen wil niet veel meer zeggen. In de beroepssfeer is men doorgaans nog goed op de hoogte van hoe of de vlag erbij hangt op de diverse instellingen. Kortom ook hier geen reden om HBO en WO onder één dak te brengen.
pi_26458796
Wat mij betreft mag het niveau op de universiteit zelfs wel omhoog
pi_26458921
Ikzelf studeer sociologie aan de RuG, een van de meest 'praktische' studies aan de uni, voor zover je het praktisch kan noemen. Het mag misschien wel iets praktischer zijn dan de meeste studies aan het WO, toch is er nog steeds een wereld van verschil met het HBO, vooral que niveau. Ik hoor van veel HBO instromers dat het niveau toch een stuk hoger ligt dan op bijvoorbeeld en Hanzehogeschool.... en dan loopt er nu zelfs een discussie binnen mijn opleiding of het geen 'Mickey Mouse Studie' is...

Gewoon maar lekker houden zo
pi_26459410
Bachelor en Master systeem is niet voor niets bedacht, waarom zouden ze de oude titels niet aangehouden hebben... denk je?
pi_26460683
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 19:53 schreef Integrity het volgende:
Bachelor en Master systeem is niet voor niets bedacht, waarom zouden ze de oude titels niet aangehouden hebben... denk je?
Omdat de mondiale onderwijswereld niet dermate interfereerbaar was als vandaag. Nu wel en dus tevens een internationale standaard volgen. Besides, men geilt tegenwoordig vooral op de klank van de titel, dan mag de inhoud desnoods best wat minder zijn. Studeren à la levelen die hap, "zoenezoene, maak me gek, onwijs!" Verpak het en het scoort. Vandaar ook al die 'hippe' HBO-studies.
  zaterdag 23 april 2005 @ 21:33:52 #33
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_26461311
Ja, nog meer verschillende studieniveaus op één hoop gooien. Net als bij het VMBO, ook al zo'n succes.

Mensen moeten juist de keuze hebben tussen een praktische en een theoretische / wetenschappelijke insteek. Degenen die HBO-rechten doen, hebben geen zin in Rechtsfilosofie A, Rechtsfilosofie B, Europese Rechtsgeschiedenis en wetenschappelijke papers.
pi_26461623
quote:

[..]

HBO Technische Natuurkunde
WO Tandheelkunde
  zaterdag 23 april 2005 @ 22:22:55 #35
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_26462389
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 21:33 schreef Pool het volgende:
Ja, nog meer verschillende studieniveaus op één hoop gooien. Net als bij het VMBO, ook al zo'n succes.

Mensen moeten juist de keuze hebben tussen een praktische en een theoretische / wetenschappelijke insteek. Degenen die HBO-rechten doen, hebben geen zin in Rechtsfilosofie A, Rechtsfilosofie B, Europese Rechtsgeschiedenis en wetenschappelijke papers.
Waren dat moeilijke vakken dan?
  zaterdag 23 april 2005 @ 22:23:45 #36
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_26462411
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 19:23 schreef ChrisJX het volgende:
Vooral in Maastricht!

Sorry, kon het niet laten...
pi_26462538
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 21:49 schreef Billy_Mack het volgende:

[..]

WO Tandheelkunde
En Geneeskunde natuurlijk, maar ALS HBO en WO bij elkaar worden gevoegd, dan krijg je vast het gezeik dat al die HBOverpleegstertjes graag doktertje willen spelen... ja want HBO is nu toch hetzelfde al WO, dus kunnen we geneeskunde vast wel aan!
  zaterdag 23 april 2005 @ 22:32:45 #38
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_26462593
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 22:22 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Waren dat moeilijke vakken dan?
Voor mij niet nee, maar ik ben dan ook theoreticus pur sang. De mensen die alleen maar praktische casus willen oplossen, zie ik er vaak genoeg over struikelen.
pi_26462607
quote:
Eensch. Het wordt tijd dat de hoogleraren weer een de norm gaan bepalen. En niet de directie bedrijfsvoering van de universiteiten.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
  zaterdag 23 april 2005 @ 22:36:14 #40
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_26462654
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 22:33 schreef julekes het volgende:

[..]

Eensch. Het wordt tijd dat de hoogleraren weer een de norm gaan bepalen. En niet de directie bedrijfsvoering van de universiteiten.
Ook volledig mee eens. Je ziet steeds vaker van die managers opduiken op de uni's.
pi_26462656
Bachelor en Master is internationaal. 1e 3 jaar master is een bachelor diploma, alleen dat verschil in bachelor master en het volledige master traject slaat nergens op. Waar ik heen wil? Jouw topic plannen staan al geserveerd op tafel, ik snap niet dat je je niet verdiept hebt in het huidige systeem.
  zaterdag 23 april 2005 @ 22:40:14 #42
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_26462732
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 22:32 schreef Pool het volgende:
Voor mij niet nee, maar ik ben dan ook theoreticus pur sang. De mensen die alleen maar praktische casus willen oplossen, zie ik er vaak genoeg over struikelen.
Die horen dan ook eigenlijk niet op de uni thuis naar mijn mening. Ik heb trouwens nooit begrepen wat er moeilijk was aan filosofie.

Anyway, ik had gaarne gezien dat de onderzoeksmaster de 'standaard' werd.
pi_26463126
quote:
eens

en als je het wilt samenvoegen, laat de instellingen dan maar zelf de hoogte vh collegegeld bepalen, dan krijg je tenminste onderscheid tussen de verschillende instellingen
"Winning is a funny thing, it's one of those rare commodities on earth that money cannot buy, until you called me!"
  zondag 24 april 2005 @ 00:14:49 #44
1239 Singa
Fear me!
pi_26464717
Op de een of andere manier lezen sommigen in wat ik heb gepost hier dat de niveauverschillen wegmoeten, maar dat heb ik nergens gezegd en dat lijkt me ook geen goed idee.

@Integrity, Ja dat is allemaal afgesproken tussen Europese landen: "het Bologna-proces". Echter dat systeem wordt geprojecteerd op ons hoger onderwijs in plaats ervan dat meteen het systeem er ook echt op wordt aanpast.
pi_26466858
quote:
De scheiding tussen HBO en universiteiten wordt steeds kunstmatiger. Vroeger was het duidelijk, maar tegenwoordig loopt alles zo door elkaar dat je niet meer een duidelijke scheiding kan aanbrengen.
Ooit eens een HBO EN een WO studie gevolgd? Ik kan beamen dat er wel degelijk een verschil in zit. Praktijk VS wetenschap is al een levensgroot verschil. Op het VWO krijgen leerlingen zelfs meer van wetenschap dan op het HBO. Verder zijn er levensgrote verschillen door deze scheiding. Op het HBO speelt reflectie, beroepsmatig leren, evaluatie, feedback, projectmatig werken en management een grote rol. Op het WO zie je dat bijna niet. Daar ligt weer de grote nadruk op onderzoek. Ik vraag me af waarom jij deze duidelijke scheiding niet opmerkt.
quote:

Een leuke baan is hooguit een doel in het leven, geen opleidingsdoel. Juist dat verschil geeft bestaansrecht aan een scheiding tussen HBO en WO. "Een leuke baan" als doelstelling is een doel dat niet compleet is. Je vergeet namelijk "leuk" te definiëren en als je dat doet zal je merken dat een scheiding gerechtvaardigd is. Wetenschap vereist een andere indeling van een faculteit dan het uitoefenen van een beroep. Dat gaat niet samen.
quote:
Dat je met een HBO-bachelor via een schakelprogramma naar een WO-master kan betekent niet dat het zinvol is om de HBO-bachelor samen te voegen met de WO-bachelor. Het zijn in beginsel 2 verschillende opleidingen op een verschillend niveau. Om die reden voegt men de HAVO en het VWO ook niet samen.
quote:
Dat doe ik liever niet want dan komt er een discussie op gang of dat wel zo is met de studie die ik noem.
Fijn is dat. Je doet een bewering en laat de fundamentele argumentatie weg. Dan is er sowieso geen grond voor een discussie, want iemand kan het ook simpelweg ontkennen.
quote:
Nu zie je heel vaak dat hbo-ers en academici op een hoop worden geveegd in vacatures ed., dus blijkbaar is het verschil tussen WO en HBO niet in overeenstemming met de vraag van de markt.
Verkeerde conclusie. WO is in feite niet bedoeld voor het bedrijfsleven. Het bedrijfsleven is niet DE markt, het is een deel van de markt. Wel een deel dat alles boven een bepaald niveau wil en kan gebruiken. Vandaar dat het hen vaak niet zoveel uitmaakt. Het verschil is dus soms niet relevant voor een deel van de markt.
quote:
HAVO en VWO moeten dan ook verdwijnen, maak er 1 opleiding van 6 jaar van, waarbij de keuze in het vakkenaanbod (bijvoorbeeld mogelijkheid vakken op verschillende niveau's aanbieden)
Ja hoor. Je laat iemand op HAVO niveau een jaar langer op school zitten, maar laat hem wel de keuze om op zijn niveau te kiezen. Waardoor hij toch weer het makkelijkere deel kiest dat makkelijk in 5 jaar had gekund... Wat jij wil is het VMBO-systeem. Samentrekken en vervolgens toch het onderscheid maken maar dan met niveaunamen of nummers. Waarom in hemelsnaam? Dat is gewoon naampje wijzigen. Geen HAVO en VWO, maar iets van beroep en wetenschappelijke leerweg zeker? Dan blijf je hetzelfde doen. Dat is ook DE fout geweest van het VMBO. Laten we dat nou niet nog eens herhalen aub.
quote:
Om allerlei redenen die voor de student veelal niet interessant zijn.
1) Er bestaan paupers die graag op basis van een gelijke titel willen opscheppen. Iedereen is tegenwoordig bachelor. Gefeliciteerd. Nu moet ik eerst naar het hele curriculum vragen voordat ik weet wat iemand waard is.
2) Het zijn 2 opleidingen. Dus de studiefinanciering kan straks met 1 jaar omlaag en een "tweede" opleiding kan straks 4500 euro gaan kosten. Dank u meneer Rutte.
3) Er kunnen meer opleidingen worden aangeboden onder het mom van: meer masters = meer keus. Ja, en meer subsidie ja. Geldkwestie.
4) We willen het buitenland nadoen. Daar gaat onze kenniseconomie.
quote:
WO Tandheelkunde
Voor wat jij op het HBO doet krijg je niet eens vrijstellingen in de propedeuse van het WO zeg. En van Tandheelkunde een HBO opleiding maken? Je kan een HBO'er hoogstens bepaalde taken laten overnemen. Dan creëer je echter een andere studie en een ander beroep. Je kan NOOIT de hele studie omzetten naar HBO.
quote:
En Geneeskunde natuurlijk
Dream on. Zij moeten voor het eerste tentamen al meer weten dan jij in je hele HBO prop. Die studie duurt niet voor niks 6 jaar.
quote:
Liever niet. Ik ken hoogleraren die niet eens kunnen e-mailen en het maken van een HTML pagina als afstudeerwerkstuk zien...
quote:
Op de een of andere manier lezen sommigen in wat ik heb gepost hier dat de niveauverschillen wegmoeten, maar dat heb ik nergens gezegd en dat lijkt me ook geen goed idee.
Samenvoegen impliceert het verdwijnen van niveauverschillen. Twee totaal verschillende "scholen" in 1 "bedrijf" huisvesten is praktisch niet te doen. Je zet ook geen basisschool en HAVO in 1 gebouw.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 24 april 2005 @ 03:02:52 #46
1239 Singa
Fear me!
pi_26467049
quote:
Op zondag 24 april 2005 02:39 schreef Neuralnet het volgende:
Ooit eens een HBO EN een WO studie gevolgd? Ik kan beamen dat er wel degelijk een verschil in zit. Praktijk VS wetenschap is al een levensgroot verschil. Op het VWO krijgen leerlingen zelfs meer van wetenschap dan op het HBO. Verder zijn er levensgrote verschillen door deze scheiding. Op het HBO speelt reflectie, beroepsmatig leren, evaluatie, feedback, projectmatig werken en management een grote rol. Op het WO zie je dat bijna niet. Daar ligt weer de grote nadruk op onderzoek. Ik vraag me af waarom jij deze duidelijke scheiding niet opmerkt.
Nee alleen een WO-studie, maar ik ontken ook helemaal niet het verschil tussen HBO en WO, ik zeg alleen dat het efficienter zou zijn om de instellingen samen te voegen. Overigens zat mijn studie VOL met projectmatig werken, management e.d.
quote:
Samenvoegen impliceert het verdwijnen van niveauverschillen. Twee totaal verschillende "scholen" in 1 "bedrijf" huisvesten is praktisch niet te doen. Je zet ook geen basisschool en HAVO in 1 gebouw.
Sorry maar die vergelijking gaat mank, op een scholengemeenschap met alle schooltypen is VMBO
toch ook niet gelijk aan VWO.
  Eindredactie Games zondag 24 april 2005 @ 08:04:00 #47
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26467936
quote:
Op zondag 24 april 2005 02:39 schreef Neuralnet het volgende:
Dat je met een HBO-bachelor via een schakelprogramma naar een WO-master kan betekent niet dat het zinvol is om de HBO-bachelor samen te voegen met de WO-bachelor. Het zijn in beginsel 2 verschillende opleidingen op een verschillend niveau. Om die reden voegt men de HAVO en het VWO ook niet samen.
dat is jouwmenning, de Hva en de UvA vinden dat wel zinvol en die hebben er vast beter overnagedacht...
quote:
Dream on. Zij moeten voor het eerste tentamen al meer weten dan jij in je hele HBO prop. Die studie duurt niet voor niks 6 jaar.
valt wel mee, met me havo biologie weet ik meer dan een gemiddelde geneeskundestudent tijdens een hoorcollege
pi_26468677
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 22:36 schreef Integrity het volgende:
Bachelor en Master is internationaal. 1e 3 jaar master is een bachelor diploma, alleen dat verschil in bachelor master en het volledige master traject slaat nergens op. Waar ik heen wil? Jouw topic plannen staan al geserveerd op tafel, ik snap niet dat je je niet verdiept hebt in het huidige systeem.
Ik heb geen flauw idee aan wie deze reactie gericht is, maar aangezien ik de laatste was die je antwoord gaf, ga ik nog even verder. Geef ik nog wat achtergrond mee voor zover Neuralnet daaraan voorbij ging.

De BaMa is erfgoed van de Sorbonneverklaring die op 25 mei 1998 werd overeengekomen, geïnstigeerd door de ministers van Onderwijs van Duitsland, Engeland, Frankrijk en Italië. Die was op basis van het veiligstellen van de Europese concurrentiepositie in de wereld. Een jaar later, op 19 juni 1999, volgde de Bologna-verklaring, waarin afgesproken werd dat in alle 29 deelnemende landen het onderwijs naar BaMa-leest geschoeid zou worden. Met mede als gevolg dat de titels verinternationaliseerden. De titels dragen bij tot het grote project, wat ook wel de Europese hoger onderwijs ruimte wordt genoemd. Deze ruimte moet ertoe bijdragen dat de Europese burger zich optimaal kan ontwikkelen, daarnaast ook dat Europa qua aanbod van onderwijs competitief wordt in de wereld.

Op grond van deze afspraken stel ik dat als je HBO en WO in elkaar schuift, je een te sterke niveauwisseling hebt binnen de instellingen. Je levelt nogal wat. Bovendien is de belangrijkste factor die de instellingen tot nauwere samenwerking noopt een financiele, niet een inhoudelijke.

HBO-instellingen weten al wel pakkende beroepsgerichte Masters te brengen, bijvoorbeeld de zorgmasters, hierboven aangehaald door Neuralnet. Om maar aan voldoende huisartsen te komen ging de toenmalige staatssecretaris Nijs overstag en financierde opleiding tot de zogenaamde assistent-huisarts (Advanced Nursing Practice en Physician Assistant). Kostenplaatje: OCW betaalt voor een HBO student in zes jaar ongeveer voor 50.000 euro mee, waar een WO student geneeskunde 120.000 euro kost. Dat is makkelijk verdiend, maar vormt nog geen reden om dan maar te denken dat die assistent-arts dan ook nog even te promoveren valt tot MSc geneeskunde.
quote:
Op zondag 24 april 2005 08:04 schreef donald_dick het volgende:

[..]

dat is jouwmenning, de Hva en de UvA vinden dat wel zinvol en die hebben er vast beter overnagedacht...
De UvA is zo goed als failliet, wat dat betreft zou het omgekocht kunnen zijn
quote:
valt wel mee, met me havo biologie weet ik meer dan een gemiddelde geneeskundestudent tijdens een hoorcollege
Dus geneeskundestudenten moeten alleen iets van VWO/havo biologie weten

[ Bericht 0% gewijzigd door okee6 op 24-04-2005 10:22:50 ]
pi_26468918
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 21:49 schreef Billy_Mack het volgende:

[..]

WO Tandheelkunde
Er zit nog altijd een behoorlijk verschil tussen HBO technische natuurkunde en WO technische natuurkunde, hoor. Die laatste is qua wiskunde en theorie een stuk uitgebreider. Dat lijkt me niet verstandig om dat bij mekaar te smijten. Van Tandheelkunde weet ik het zo niet, maar dan hebben we het dus over 1 studie. Dat gaat imo nergens over. Laat er lekker een verschil blijven tussen HBO en WO: kunnen mensen zelf mooi kiezen wat ze geschikt achten, en hoeveel tijd ze er in willen steken.
  zondag 24 april 2005 @ 12:41:00 #50
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_26471123
quote:
Noem es een HBO-opleiding die zo theoretisch is dat je er een WO opleiding van kunt maken?
Civiele Techniek
Natuurkunde
Werktuigbouwkunde
Chemische Technologie
Moleculaire Biologie
Wiskunde
quote:
Of andersom?
Rechten, is namelijk geen wetenschappelijk onderwijs (WO)

[ Bericht 3% gewijzigd door Ixnay op 24-04-2005 12:47:56 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')