Noem es een HBO-opleiding die zo theoretisch is dat je er een WO opleiding van kunt maken? Of andersom?quote:Er zijn HBO-studies die zo theoretisch zijn dat ze ook WO zouden kunnen zijn en er zijn ook WO-studies die zo praktisch zijn dat ze net zo goed HBO zouden kunnen zijn.
Maar in praktijk gaan de meeste mensen met een WO-opleiding voor hetzelfde doel als een HBO-opleiding, als je begrijpt wat ik bedoel.quote:Op zaterdag 23 april 2005 15:01 schreef Lucille het volgende:
Volgens mij zijn HBO en WO toch echt 2 totaal verschillende opleidingen. En worden er dus totaal andere dingen van je verwacht tijdens de studie. De manier van lesgeven is heel anders, het stage lopen is verschillend en het uiteindelijke doel van het WO is ook anders dan dat van het HBO.
En dat is nu net het probleem...quote:Op zaterdag 23 april 2005 15:04 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Maar in praktijk gaan de meeste mensen met een WO-opleiding voor hetzelfde doel als een HBO-opleiding, als je begrijpt wat ik bedoel.
De meeste mensen studeren om een leuke baan te krijgen.
rechten! van de HvA open er al veel hbo rechten studenten bij de UvAquote:Op zaterdag 23 april 2005 14:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Noem es een HBO-opleiding die zo theoretisch is dat je er een WO opleiding van kunt maken? Of andersom?
en het feit dat je alleen met een WO opleiding rechten, die totaal anders de materie belicht, advocaat kunt worden stoort je totaal niet?quote:Op zaterdag 23 april 2005 15:19 schreef donald_dick het volgende:
[..]
rechten! van de HvA open er al veel hbo rechten studenten bij de UvA
euuh nee? maar wat kanik eraan doen dat de HvA en de UvA daarmee samenwerken? en net alsof je met Wo rechten allen advocaat kan wordenquote:Op zaterdag 23 april 2005 15:22 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
en het feit dat je alleen met een WO opleiding rechten, die totaal anders de materie belicht, advocaat kunt worden stoort je totaal niet?
hoezo?quote:Op zaterdag 23 april 2005 15:32 schreef I.R.Baboon het volgende:
Nou, gezien het grote aantal HBO-instromers dat geen universiteit aankan lijkt me dat geen ideaal plan.
Dat doe ik liever niet want dan komt er een discussie op gang of dat wel zo is met de studie die ik noem. Maar het is ook niet de bedoeling op na die samenvoegingen geen onderscheid meer te maken tussen theoretische en praktische opleidingen. Het gaat er neem ik aan toch voornamelijk om om mensen op te leiden voor een baan, m.a.w. het gaat om de aansluiting tussen studie en baan. Nu zie je heel vaak dat hbo-ers en academici op een hoop worden geveegd in vacatures ed., dus blijkbaar is het verschil tussen WO en HBO niet in overeenstemming met de vraag van de markt. Om maar een voorbeeld te noemen mensen die bedrijfskunde op WO of HBO hebben gedaan zullen echt niet schokkend verschillend werk gaan doen, op die paar procent na die het onderzoek ingaan.quote:Op zaterdag 23 april 2005 14:47 schreef Haushofer het volgende:
Noem es een HBO-opleiding die zo theoretisch is dat je er een WO opleiding van kunt maken? Of andersom?
Dat zou ik dan eerder vooraanstaan inderdaad.quote:Op zaterdag 23 april 2005 15:42 schreef Phooka het volgende:
Wat mij betreft doe je het dan helemaal op de Angelsaksische manier en maak je het onderscheid "colleges" vs. "universities", waar je op de colleges de praktische dingen leert en op de university de theoretische...
HAVO en VWO moeten dan ook verdwijnen, maak er 1 opleiding van 6 jaar van, waarbij de keuze in het vakkenaanbod (bijvoorbeeld mogelijkheid vakken op verschillende niveau's aanbieden) zodanig maakt dat het niet te moeilijk of te makkelijk wordt voor de huidige HAVO-er of VWO-er. Je kan dan o.a. door middel van toelatingseisen ervoor zorgen dat de "slimmeren" de moeilijkste (theoretischere) opleidingen doen en anderen de makkelijkere (praktischere) opleidingen (dit is een beetje kort door de bocht zo, maar dat maakt niet uit voor het idee). En omdat het oude HAVO dan een jaar langer is zullen ze ook beter voorbereid zijn op de 1 jaar kortere bachelor's opleiding.quote:Op zaterdag 23 april 2005 15:39 schreef ThE_ED het volgende:
Niet eens. Overigens zou er inderdaad wel een swat meer gedaan mogen worden om de scheiding duidelijkr te maken, hoewel ik van veel HBO-ers hoor dat de uni toch echt iets anders is als het HBO. Misschien niet op het eerste gezicht, maar de verwachtingen van je prestaties zijn heel anders.
Verder zou het natuurlijk vreemd zijn als mensen die VWO hebben gedaan daarna weer samen met de HAVO'ers instromen in dezelfde vervolgopleiding; lijkt me niet de bedoeling van een trapsysteem in je onderwijs. Lijkt me ook niet goed om de mensen tot een beetje prestatie aan te zetten. Theoretisch zou je dan iets krigjen dat te moeilijk is voor een deel en te makkelijk voor een ander deel, hoewel inderdaad in de praktijk het meer gaat om praktijk/theoretisch, zou moeten gaan in ieder geval.
Waarom wil je een goed systeem met een duidelijk onderscheid in niveau veranderen? Het is voor het bedrijfsleven al lastig genoeg om aan de hand van hun opleiding toekomstige werknemers te selecteren. Als je dit onderscheid weg haalt wordt het helemaal onmogelijkquote:Op zaterdag 23 april 2005 15:46 schreef Singa het volgende:
HAVO en VWO moeten dan ook verdwijnen, maak er 1 opleiding van 6 jaar van, waarbij de keuze in het vakkenaanbod (bijvoorbeeld mogelijkheid vakken op verschillende niveau's aanbieden) zodanig maakt dat het niet te moeilijk of te makkelijk wordt voor de huidige HAVO-er of VWO-er. Je kan dan o.a. door middel van toelatingseisen ervoor zorgen dat de "slimmeren" de moeilijkste (theoretischere) opleidingen doen en anderen de makkelijkere (praktischere) opleidingen (dit is een beetje kort door de bocht zo, maar dat maakt niet uit voor het idee). En omdat het oude HAVO dan een jaar langer is zullen ze ook beter voorbereid zijn op de 1 jaar kortere bachelor's opleiding.
quote:Op zaterdag 23 april 2005 15:32 schreef I.R.Baboon het volgende:
Nou, gezien het grote aantal HBO-instromers dat geen universiteit aankan lijkt me dat geen ideaal plan.
hiermee bewijs je dus dat WO informatica ook al te hoog gegrepen is voor jou.quote:
Dat heb ik nergens gezegd, ik wil helemaal niet het onderscheid in niveau wegnemen. Ik zeg niet dat de nieuwe instelling alleen maar opleidingen moet aanbieden die de huidige VWO-ers zouden aankunnen.quote:Op zaterdag 23 april 2005 16:26 schreef Martydekale het volgende:
[..]
Waarom wil je een goed systeem met een duidelijk onderscheid in niveau veranderen? Het is voor het bedrijfsleven al lastig genoeg om aan de hand van hun opleiding toekomstige werknemers te selecteren. Als je dit onderscheid weg haalt wordt het helemaal onmogelijk![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |