abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26452654
De scheiding tussen HBO en universiteiten wordt steeds kunstmatiger. Vroeger was het duidelijk, maar tegenwoordig loopt alles zo door elkaar dat je niet meer een duidelijke scheiding kan aanbrengen. Er zijn HBO-studies die zo theoretisch zijn dat ze ook WO zouden kunnen zijn en er zijn ook WO-studies die zo praktisch zijn dat ze net zo goed HBO zouden kunnen zijn. Waarom zouden we niet HBO en WO bij elkaar gooien en volledig overgaan op het Angelsaksische systeem. Zo kan elke instelling zelf bepalen hoe praktisch of theoretisch ze een opleiding willen maken. Neem een willekeurige stad met een HBO en een universiteit, ongetwijfeld zullen die een groot aantal "overlappende" studies hebben, waarom gooi je die studies niet bij elkaar in 1 faculteit. Dat lijkt me veel efficiėnter. Uiteraard kun je dan nog wel verschillende studies aanbieden (de een praktischer dan de ander bijvoorbeeld). Ik denk dat als je bijvoorbeeld de Hanzehogeschool bij de RUG voegt dat je een veel sterkere efficientere onderwijsinstelling krijgt en ook concurrerender op internationaal gebied. Bovendien kun je dan de doorstroom van HBO-Bachelor's naar WO-Master's veel beter op elkaar laten aansluiten. Kijk naar de Amerikaanse/Engelse top universiteiten die zijn stuk voor stuk ook heel erg groot, als kleine universiteit red je het niet.
pi_26453140
Eens
Marketing | Social Media | Positionering: www.kroesbergen.eu | [T] @rkroesbergen
Online Marketing voor Profootballspot.com | Arizona Cardinals [T] @spot_cardinals en NFL Draft [T] @spotdraft
pi_26453779
Volgens mij is er al veel samenwerking tussen HBO en universiteiten. Als je dat gaat samenvoegen (wat ook nog eens een heel gedoe is) wordt het volgens mij hardstikke onoverzichtelijk.
pi_26453854
quote:
Er zijn HBO-studies die zo theoretisch zijn dat ze ook WO zouden kunnen zijn en er zijn ook WO-studies die zo praktisch zijn dat ze net zo goed HBO zouden kunnen zijn.
Noem es een HBO-opleiding die zo theoretisch is dat je er een WO opleiding van kunt maken? Of andersom?
pi_26454062
Volgens mij zijn HBO en WO toch echt 2 totaal verschillende opleidingen. En worden er dus totaal andere dingen van je verwacht tijdens de studie. De manier van lesgeven is heel anders, het stage lopen is verschillend en het uiteindelijke doel van het WO is ook anders dan dat van het HBO.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  zaterdag 23 april 2005 @ 15:04:16 #6
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_26454103
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 15:01 schreef Lucille het volgende:
Volgens mij zijn HBO en WO toch echt 2 totaal verschillende opleidingen. En worden er dus totaal andere dingen van je verwacht tijdens de studie. De manier van lesgeven is heel anders, het stage lopen is verschillend en het uiteindelijke doel van het WO is ook anders dan dat van het HBO.
Maar in praktijk gaan de meeste mensen met een WO-opleiding voor hetzelfde doel als een HBO-opleiding, als je begrijpt wat ik bedoel.

De meeste mensen studeren om een leuke baan te krijgen.
  zaterdag 23 april 2005 @ 15:15:35 #7
18933 Krush
Altijd newbie gebleven
pi_26454281
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 15:04 schreef -DailaLama- het volgende:

[..]

Maar in praktijk gaan de meeste mensen met een WO-opleiding voor hetzelfde doel als een HBO-opleiding, als je begrijpt wat ik bedoel.

De meeste mensen studeren om een leuke baan te krijgen.
En dat is nu net het probleem...
Als je HBO en WO gelijk gaat schakelen geef je dus in feite toe aan deze tendens. Ik zou juist pleiten voor een groter verschil tussen HBO en WO, waarbij de drempels voor WO best mogen worden opgeschroefd. Het is lachwekkend hoe simpel en praktijkgericht smmige WO-opleidingen zijn.
  zaterdag 23 april 2005 @ 15:16:24 #8
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_26454297
Nee.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  Eindredactie Games zaterdag 23 april 2005 @ 15:19:30 #9
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26454352
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 14:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Noem es een HBO-opleiding die zo theoretisch is dat je er een WO opleiding van kunt maken? Of andersom?
rechten! van de HvA open er al veel hbo rechten studenten bij de UvA
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  zaterdag 23 april 2005 @ 15:22:23 #10
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_26454395
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 15:19 schreef donald_dick het volgende:

[..]

rechten! van de HvA open er al veel hbo rechten studenten bij de UvA
en het feit dat je alleen met een WO opleiding rechten, die totaal anders de materie belicht, advocaat kunt worden stoort je totaal niet?
pi_26454448
Ik denk dat je beter de praktische WO studies naar het HBO kunt doen dan alles samenvoegen..
Er zit bij sommige studies toch wel een heel duidelijk niveauverschil tussen HBO en WO.
Bachelor HBO sluit bij ons bijvoorbeeld helemaal niet goed aan op de master.
HBO'ers moeten eerst een inhaalprogramma volgen, wat inhoud dat ze bijna alle 2e en 3e jaars vakken moeten gaan halen voordat ze verder kunnen....

maw, HBO bachelor, en WO bachelor zijn lang niet altijd van het zelfde niveau!
  Eindredactie Games zaterdag 23 april 2005 @ 15:30:33 #12
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26454523
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 15:22 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

en het feit dat je alleen met een WO opleiding rechten, die totaal anders de materie belicht, advocaat kunt worden stoort je totaal niet?
euuh nee? maar wat kanik eraan doen dat de HvA en de UvA daarmee samenwerken? en net alsof je met Wo rechten allen advocaat kan worden
  zaterdag 23 april 2005 @ 15:32:01 #13
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_26454546
Nou, gezien het grote aantal HBO-instromers dat geen universiteit aankan lijkt me dat geen ideaal plan.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  Eindredactie Games zaterdag 23 april 2005 @ 15:33:39 #14
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26454574
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 15:32 schreef I.R.Baboon het volgende:
Nou, gezien het grote aantal HBO-instromers dat geen universiteit aankan lijkt me dat geen ideaal plan.
hoezo?
pi_26454619
Slecht plan, ik zie zelf dat de doorstroom havo-hbo-wo al voor heel mensen te hoog gegrepen is. Vrijwel alle hbo-ers zijn bij ons in het eerstje jaar al weer afgehaakt.
Maar natuurlijk!
pi_26454654
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 14:47 schreef Haushofer het volgende:
Dat doe ik liever niet want dan komt er een discussie op gang of dat wel zo is met de studie die ik noem. Maar het is ook niet de bedoeling op na die samenvoegingen geen onderscheid meer te maken tussen theoretische en praktische opleidingen. Het gaat er neem ik aan toch voornamelijk om om mensen op te leiden voor een baan, m.a.w. het gaat om de aansluiting tussen studie en baan. Nu zie je heel vaak dat hbo-ers en academici op een hoop worden geveegd in vacatures ed., dus blijkbaar is het verschil tussen WO en HBO niet in overeenstemming met de vraag van de markt. Om maar een voorbeeld te noemen mensen die bedrijfskunde op WO of HBO hebben gedaan zullen echt niet schokkend verschillend werk gaan doen, op die paar procent na die het onderzoek ingaan.
  zaterdag 23 april 2005 @ 15:39:04 #17
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_26454667
Niet eens. Overigens zou er inderdaad wel een swat meer gedaan mogen worden om de scheiding duidelijkr te maken, hoewel ik van veel HBO-ers hoor dat de uni toch echt iets anders is als het HBO. Misschien niet op het eerste gezicht, maar de verwachtingen van je prestaties zijn heel anders.

Verder zou het natuurlijk vreemd zijn als mensen die VWO hebben gedaan daarna weer samen met de HAVO'ers instromen in dezelfde vervolgopleiding; lijkt me niet de bedoeling van een trapsysteem in je onderwijs. Lijkt me ook niet goed om de mensen tot een beetje prestatie aan te zetten. Theoretisch zou je dan iets krigjen dat te moeilijk is voor een deel en te makkelijk voor een ander deel, hoewel inderdaad in de praktijk het meer gaat om praktijk/theoretisch, zou moeten gaan in ieder geval.
[KNE]-Mod
  zaterdag 23 april 2005 @ 15:42:02 #18
45379 Phooka
not applicable
pi_26454729
Wat mij betreft doe je het dan helemaal op de Angelsaksische manier en maak je het onderscheid "colleges" vs. "universities", waar je op de colleges de praktische dingen leert en op de university de theoretische...
Here we are, Cronenberg Morty! A reality where everyone in the world got genetically Cronenberged. We'll fit right in, Cronenberg Morty. It'll be like we never even left Cronenberg World.
  zaterdag 23 april 2005 @ 15:43:38 #19
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_26454762
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 15:42 schreef Phooka het volgende:
Wat mij betreft doe je het dan helemaal op de Angelsaksische manier en maak je het onderscheid "colleges" vs. "universities", waar je op de colleges de praktische dingen leert en op de university de theoretische...
Dat zou ik dan eerder vooraanstaan inderdaad.
twijfelt nu ineens over woordkeuze
[KNE]-Mod
pi_26454805
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 15:39 schreef ThE_ED het volgende:
Niet eens. Overigens zou er inderdaad wel een swat meer gedaan mogen worden om de scheiding duidelijkr te maken, hoewel ik van veel HBO-ers hoor dat de uni toch echt iets anders is als het HBO. Misschien niet op het eerste gezicht, maar de verwachtingen van je prestaties zijn heel anders.

Verder zou het natuurlijk vreemd zijn als mensen die VWO hebben gedaan daarna weer samen met de HAVO'ers instromen in dezelfde vervolgopleiding; lijkt me niet de bedoeling van een trapsysteem in je onderwijs. Lijkt me ook niet goed om de mensen tot een beetje prestatie aan te zetten. Theoretisch zou je dan iets krigjen dat te moeilijk is voor een deel en te makkelijk voor een ander deel, hoewel inderdaad in de praktijk het meer gaat om praktijk/theoretisch, zou moeten gaan in ieder geval.
HAVO en VWO moeten dan ook verdwijnen, maak er 1 opleiding van 6 jaar van, waarbij de keuze in het vakkenaanbod (bijvoorbeeld mogelijkheid vakken op verschillende niveau's aanbieden) zodanig maakt dat het niet te moeilijk of te makkelijk wordt voor de huidige HAVO-er of VWO-er. Je kan dan o.a. door middel van toelatingseisen ervoor zorgen dat de "slimmeren" de moeilijkste (theoretischere) opleidingen doen en anderen de makkelijkere (praktischere) opleidingen (dit is een beetje kort door de bocht zo, maar dat maakt niet uit voor het idee). En omdat het oude HAVO dan een jaar langer is zullen ze ook beter voorbereid zijn op de 1 jaar kortere bachelor's opleiding.
pi_26455581
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 15:46 schreef Singa het volgende:
HAVO en VWO moeten dan ook verdwijnen, maak er 1 opleiding van 6 jaar van, waarbij de keuze in het vakkenaanbod (bijvoorbeeld mogelijkheid vakken op verschillende niveau's aanbieden) zodanig maakt dat het niet te moeilijk of te makkelijk wordt voor de huidige HAVO-er of VWO-er. Je kan dan o.a. door middel van toelatingseisen ervoor zorgen dat de "slimmeren" de moeilijkste (theoretischere) opleidingen doen en anderen de makkelijkere (praktischere) opleidingen (dit is een beetje kort door de bocht zo, maar dat maakt niet uit voor het idee). En omdat het oude HAVO dan een jaar langer is zullen ze ook beter voorbereid zijn op de 1 jaar kortere bachelor's opleiding.
Waarom wil je een goed systeem met een duidelijk onderscheid in niveau veranderen? Het is voor het bedrijfsleven al lastig genoeg om aan de hand van hun opleiding toekomstige werknemers te selecteren. Als je dit onderscheid weg haalt wordt het helemaal onmogelijk
pi_26455590
Geweldig, verpaupering van mijn studie.
  zaterdag 23 april 2005 @ 16:44:17 #23
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_26455869
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 15:32 schreef I.R.Baboon het volgende:
  zaterdag 23 april 2005 @ 16:45:08 #24
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_26455881
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 15:33 schreef donald_dick het volgende:

[..]

hoezo?
hiermee bewijs je dus dat WO informatica ook al te hoog gegrepen is voor jou.
alhoewel WO natuurlijk ook haar gradaties kent, net als de rest van de maatschappij
pi_26456094
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 16:26 schreef Martydekale het volgende:

[..]

Waarom wil je een goed systeem met een duidelijk onderscheid in niveau veranderen? Het is voor het bedrijfsleven al lastig genoeg om aan de hand van hun opleiding toekomstige werknemers te selecteren. Als je dit onderscheid weg haalt wordt het helemaal onmogelijk
Dat heb ik nergens gezegd, ik wil helemaal niet het onderscheid in niveau wegnemen. Ik zeg niet dat de nieuwe instelling alleen maar opleidingen moet aanbieden die de huidige VWO-ers zouden aankunnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')