bron: http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/arts/4059997.stmquote:"The choice of Duchamp's Fountain as the most influential work of modern art ahead of works by Picasso and Matisse comes as a bit of a shock," said art expert Simon Wilson.
quote:Op vrijdag 22 april 2005 04:29 schreef Christine het volgende:
Euh, wat dacht je van een zelfgegraven gat in de grond?
Net als bij scouting vroeger
DOH!quote:Op vrijdag 22 april 2005 04:51 schreef Gajus het volgende:
De Urinoir (1917) van Marcel Duchamp is te beschouwen als het oudste voorbeeld van Sanitaire Kunst.
[afbeelding]
[..]
bron: http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/arts/4059997.stm
auwquote:Op vrijdag 22 april 2005 23:44 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ook niet onbelangrijk als je weer eens moet; toiletpapier.
[afbeelding]
quote:Op vrijdag 22 april 2005 10:04 schreef Automatic_Rock het volgende:
Mag ik ook eigen werk plaatsen trouwens??
quote:Op zaterdag 23 april 2005 00:26 schreef Gajus het volgende:
[..]... hoe oorspronkelijker, hoe liever !
Sterk werk, AR.quote:Op zaterdag 23 april 2005 07:52 schreef Automatic_Rock het volgende:
Niet echt sanitair te zien.., maar het geeft misschien wel de illusie dat het er is
Ach, vrouw, man, urinoir...quote:Op zaterdag 23 april 2005 08:25 schreef Gajus het volgende:
[..]
Sterk werk, AR.![]()
maar de voetafmeting en de bilronding geven de suggestie van een vrouw ... voor een urinoir?
Oja, Oldenburg was dat!! Ik was al naar dit werk zoeken, maar kon niet meer op de naam komen..:{quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:14 schreef k_man het volgende:
[afbeelding]
Claes Oldenburg - soft toilet
Vroeger bestonden er ook urinoirs voor vrouwen. Deze vrouwenurinoirs zijn geëvolueerd tot bidets ofwel billenbadjes. Een bidet is niet alléén om te urineren maar ook om de onderkant te kuisen. Reuze handig in de opmaat en afmaat van een spetterende vrijpartij. Eigenlijk is een bidet ook een must voor de echte man, de man die weet wat hem toekomt na zijn nederige wasbeurt.quote:Op zaterdag 23 april 2005 10:34 schreef Treinhomo het volgende:
Het ondergeschoven kindje van de sanitair-wereld: het bidet...
bron: http://www.livios.be/archive/2002/200999/produkt-nl.aspquote:Het vrouwenurinoir van Sphinx
Een opmerkelijk nieuw product is de Lady P (spreek uit: Pie) van Sphinx waarmee de emancipatie van de vrouw ook haar verlengstuk krijgt op het toilet. De Lady P is namelijk het eerste urinoir voor vrouwen. Dankzij de Lady P moeten vrouwen voortaan comfortabel, hygiënisch en snel kunnen plassen. Het voorstel kwam van Marian Loth die als studente Industrieel ontwerpen bij Sphinx aanklopte met haar voorstel. Zij kwam op het idee nadat een vriendin gebruik had gemaakt van een herenurinoir omdat er bij de dames een lange rij stond. Nader onderzoek wees uit dat vrouwen er een hekel aan hebben om naar het toilet te gaan in openbare gelegenheden. Vooral omdat ze de toiletten vies vinden en daardoor "zitangst" hebben. Daarom plassen ze heel vaak zittend. Die hanghouding was het uitgangspunt bij het eigenlijke ontwerp .
kunst waar je overheen mag zeikenquote:Op maandag 25 april 2005 23:58 schreef Gajus het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Dit overdadig gedecoreerd sanitair is te zien in het Kohler Design Center te Sheboygan (Wisconsin)
Van mij mag je er over zeiken, wat je inmiddels al gedaan hebt.quote:
Use your imagenation..quote:Op woensdag 27 april 2005 11:36 schreef Augustina het volgende:
Toch heb ik het idee dat de foto gedubbeld is, maar het idee is leuk![]()
Op de vrouwentoiletten in de universiteitsbibliotheek van de Universiteit Maastricht zijn deze vrouwenurinoirs te vindenquote:Op zondag 24 april 2005 10:02 schreef Gajus het volgende:
Vroeger bestonden er ook urinoirs voor vrouwen. Deze vrouwenurinoirs zijn geëvolueerd tot bidets ofwel billenbadjes. Een bidet is niet alléén om te urineren maar ook om de onderkant te kuisen. Reuze handig in de opmaat en afmaat van een spetterende vrijpartij. Eigenlijk is een bidet ook een must voor de echte man, de man die weet wat hem toekomt na zijn nederige wasbeurt.
Is de vrouwenurinoir daarmee definitief verleden tijd? Gelukkig niet en terecht, want een vrouw wil haar overtollig vocht ook wel eens ongecompliceerd kunnen lozen. Speurend op internet heb ik twee lichtpuntjes ontdekt.
quote:Vrouwelijke studenten en medewerkers die griezelen van de onhygiënische wc-bril, kunnen in de nieuwe UB gebruik maken van een van de twee damesurinoirs. "Net in de handel", leggen Marianne de Ruwe en Ineke Schmetz uit, die allebei enthousiast zijn over deze noviteit. Er zit wel een deur voor het urinoir, want de broek moet ook als een vrouw staande wil plassen, toch gewoon omlaag.
quote:
bron: http://www.st-ignace.be/piespot.htmquote:Dacht u dat de plastuit een moderne uitvinding is van de Dolle Mina's? Mis. Een plastuit bestaat reeds meer dan honderd jaar. Een ander attribuut kwam ook dames ter hulp: de bourdalou.
Dit potje heeft zijn naam te danken aan een gedreven predikant. Louis Bourdaloue (1632-1704) wist menig dame te bekoren met zijn preken, alleen had hij de onhebbelijke gewoonte om twee of drie uren hiervoor uit te trekken. De dames hingen aan zijn lippen, maar moesten ook hun plasje kwijt…
Ziehier de ontstaansgeschiedenis van de bourdalou. Een bladvormig schaaltje dat discreet onder de rokken werd gebracht. De gebogen rand belette het morsen en een klein tuitje zorgde ervoor dat men snel en efficiënt het schaaltje kon leeggieten.
Dit plaatje van een Romeinse latrine bevat een historische onjuistheid: de Romeinen droegen geen broeken.quote:
Het glas wordt dan melkglas. Bedoel je die?quote:Op dinsdag 3 mei 2005 10:04 schreef Z het volgende:
Je hebt tegenwoordig ook van die lcd - toiletdeuren, die lijken doorzichtig maar als je de deur opslot doet 'springen ze op zwart', erg grappig.
Die is erg ok!quote:Op dinsdag 3 mei 2005 09:30 schreef Augustina het volgende:
[afbeelding]
Dit toilet staat in Zwitserland. Van buitenaf is het spiegelglas en wanneer je je behoefte aan het doen bent heb je een leuk uitzicht naar buiten. Ik vind hem leuk.![]()
Mja, ik ook nu.quote:Op woensdag 4 mei 2005 21:38 schreef Gajus het volgende:
@ k_man: ik zie kruisjes i.p.v. plaatjes.
Ai. Een andere dan:quote:Op dinsdag 10 mei 2005 20:14 schreef Gajus het volgende:
@ k_man: op 25 april is jouw plaatje ook al geplaatst, zie Sanitair-van-de-Dag![]()
quote:Op dinsdag 10 mei 2005 20:50 schreef k_man het volgende:
Ai. Een andere dan:
Wat een schitterende verzameling!quote:
Ik heb heel ff getwijfeld of ik wel die link kon plaatsen, omdat het geen plaatje was, maar aan jouw reactie te zien heb ik er goed aan gedaanquote:Op maandag 23 mei 2005 16:56 schreef Gajus het volgende:
[..]
Wat een schitterende verzameling!![]()
Frederich Hundtertwasser's kunstwerk vind ik een retourtje Nieuw-Zeeland wel waard
Mijn voorkeur gaat uit naar een plaatje met zo mogelijk een link naar nog meer soortgelijke plaatjes.quote:Op maandag 23 mei 2005 17:02 schreef PrintScreen het volgende:
Ideetje voor de toekomst misschien?
Vakantie Nieuw Zeeland bedoelde ik met idee voor de toekomstquote:Op maandag 23 mei 2005 17:53 schreef Gajus het volgende:
[..]
Mijn voorkeur gaat uit naar een plaatje met zo mogelijk een link naar nog meer soortgelijke plaatjes.![]()
Ik had het inderdaad anders begrepen.quote:Op maandag 23 mei 2005 18:20 schreef PrintScreen het volgende:
Vakantie Nieuw Zeeland bedoelde ik met idee voor de toekomst
Dank je, Z!quote:Op dinsdag 14 juni 2005 18:29 schreef Z het volgende:
Jij post trouwens mooie dingen Augustina!
Echte bikkels zeikstralen met de handen op de rug (zonder natte voeten te riskeren).quote:
Ow, hij was al geplaatst..quote:Op vrijdag 29 juli 2005 06:32 schreef Pauline het volgende:
Dit zou een goede Apple- reclamestunt zijn.
Inspirerend hè, dat BdT?quote:Op vrijdag 29 juli 2005 03:39 schreef Gajus het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Exterieur en interieur van het openbare urinoir (m/v) aan de Kleine der A in de Groninger binnenstad.
In 1996 ontworpen door Rem Koolhaas en gedecoreerd door Erwin Olaf.
Zo smerig heb ik het nog nooit gezien.quote:
Een "plaskrul" is voor mij èn Google een onbekende term. Is dit een gangbare term voor de luitjes van de Amsterdamse grachtengordel?quote:Op vrijdag 29 juli 2005 10:04 schreef Z het volgende:
Ik ben overigens met een vriend van mij de plaskrullen in Amsterdam in kaart aan het brengen ...
Opschieten hoor, want de plaskrul lijkt vervangen te worden door de urilift .quote:Op vrijdag 29 juli 2005 10:04 schreef Z het volgende:
Ik ben overigens met een vriend van mij de plaskrullen in Amsterdam in kaart aan het brengen ...
Jouw praatjes, mits vergezeld van plaatjes, zijn mij een genoegen.quote:Op vrijdag 11 november 2005 11:32 schreef Augustina het volgende:
Oh shit, zit ik weer te slowchatten in een plaatjestopic. Sorry.
dan zul jij deze Victoriaanse urinoir (met ingebouwde verlichting) ook kunnen waarderen:quote:Op vrijdag 11 november 2005 11:08 schreef Z het volgende:
Die registratie van de plaskrullen staat helaas op een laag pitje. Maar het plan bestaat nog steeds, en als ik er één zie die ik nog niet kende noteer ik die ...
http://picserv.pixio.nl/~(...)32596613//g27e.jpgquote:Op vrijdag 5 augustus 2005 12:06 schreef Visvlinder het volgende:
[afbeelding]
hier een duo plee uit China....
Het is verboden je pet achterstevoren te zetten???quote:
Ik heb in dit topic gekeken, maar zag 'm niet.quote:Op zondag 27 november 2005 18:53 schreef k_man het volgende:
In Londen toch?
Is al eerder gepost, geloof ik.
Volgens mij is dat niet dezelfde, maar wel net zo een.quote:
Simultaan schijten. Ik vind het kunst hoor.quote:Op donderdag 8 december 2005 09:21 schreef Z het volgende:
[afbeelding]
Odd Nerdrum
Shit Rock
2001
oil on canvas
Hé, die gooide hoge ogen in een 'meest belachelijke hoes ooit' -topic,quote:
Bezienswaardige site ...quote:
Die van jou ook nietquote:Op woensdag 28 december 2005 17:02 schreef k_man het volgende:
Plaatje is niet te zien Z.
[afbeelding]
Voor elke lul een krul, briljant!quote:Wist je dat...
Die groene, gietijzeren toiletten op straat krullen heten? Niet zo gek gezien de vorm. Een ander woord ervoor is - het inmiddels tot Albert-Cuyp scheldwoord verheven - secreet. Toen het in 1856 verboden werd om op straat je behoefte te doen, nam de populariteit van steegjes ineens sterk toe. Amsterdam ging krullen plaatsen. Dat verminderde het probleem sterk, maar de onderhoudskosten waren hoog en er werden veel krullen gesloten. In de jaren zestig waren er nog maar 28 van de 250 over. 'Voor elke lul een krul' was een leuze tegen het Amsterdamse pisbakkenafbraakbeleid toen. Nu kan krullen vinden onder andere bij Centraal Station, Amstelveld, Prinsengracht en het Sarphatipark.
quote:Op woensdag 11 januari 2006 20:02 schreef Z het volgende:
Uit de NL20:
[..]
Voor elke lul een krul, briljant!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |