quote:
Vroeger bestonden er ook urinoirs voor vrouwen. Deze vrouwenurinoirs zijn geëvolueerd tot bidets ofwel billenbadjes. Een bidet is niet alléén om te urineren maar ook om de onderkant te kuisen. Reuze handig in de opmaat en afmaat van een spetterende vrijpartij. Eigenlijk is een bidet ook een must voor de echte man, de man die weet wat hem toekomt na zijn nederige wasbeurt.
Is de vrouwenurinoir daarmee definitief verleden tijd? Gelukkig niet en terecht, want een vrouw wil haar overtollig vocht ook wel eens ongecompliceerd kunnen lozen. Speurend op internet heb ik twee lichtpuntjes ontdekt.
![]()
quote:
Het vrouwenurinoir van Sphinx
Een opmerkelijk nieuw product is de Lady P (spreek uit: Pie) van Sphinx waarmee de emancipatie van de vrouw ook haar verlengstuk krijgt op het toilet. De Lady P is namelijk het eerste urinoir voor vrouwen. Dankzij de Lady P moeten vrouwen voortaan comfortabel, hygiënisch en snel kunnen plassen. Het voorstel kwam van Marian Loth die als studente Industrieel ontwerpen bij Sphinx aanklopte met haar voorstel. Zij kwam op het idee nadat een vriendin gebruik had gemaakt van een herenurinoir omdat er bij de dames een lange rij stond. Nader onderzoek wees uit dat vrouwen er een hekel aan hebben om naar het toilet te gaan in openbare gelegenheden. Vooral omdat ze de toiletten vies vinden en daardoor "zitangst" hebben. Daarom plassen ze heel vaak zittend. Die hanghouding was het uitgangspunt bij het eigenlijke ontwerp .
bron:
http://www.livios.be/archive/2002/200999/produkt-nl.asp Hoewel het bericht drie jaar geleden gepubliceerd is, heb ik in de online catalogus van Sphinx geen vrouwenurinoir vermeld zien staan. Dus misschien toch te optimistisch?
![]()
Dit plaatje heb ik op een Tsjechische site gevonden. Aangezien ik die taal niet beheers, moet ik mij verlaten op dit plaatje. Opmerkelijk is de aanwezigheid van zowel een mannen- als een vrouwenurinoir. Als ik vervolgens naar die muur kijk … toch geen muur die je in een woonhuis of een showroom verwacht, hooguit in een openbare gelegenheid. Maar openbare sanitaire ruimten voor beide geslachten en dan ook nog eens in deze configuratie? Kan een gezonde man nog überhaupt urineren als hij lijfelijk getuige is van een tafereel zoals op voorgaande plaatje? Hier snap ik dus helemaal niets van, maar wellicht kan iemand een logische verklaring aanreiken.