quote:Op vrijdag 13 mei 2005 11:06 schreef Mister_Slide het volgende:
[..]
Maakt niks uit.
Het is toch een uitermate suf stuk
Jaaa!!! Mahler 2quote:Op vrijdag 13 mei 2005 15:01 schreef Hugo_ het volgende:
[afbeelding]Mahler
![]()
"Laatst (februari)" nog naar de tweede symfonie geweest, gewoon geniaal kan helemaal niets tegen op.
maar ja; Mahler moet live... op cd is er geen bal aan, je kunt geen orkest van 100 man + 80 man koor op een cd zetten, dat past gewoon niet.
verder vind ik de 6e en de 9e ook erg mooi... alleen heb ik de 9e nog nooit live gehoord.
Goede tweede is nog steeds Stravinsky waarvan alles mooi is maar natuurlijk lang niet zo hemels als Mahler...
Probeer eens Prokofjev, Mahler, Richard Strauss, Rachmaninoff of de vijfde van Nielsen.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 14:22 schreef Nickthedick het volgende:
Zijn er nog meer componisten die muziek 'met kloten' hebben gemaakt?
Zoals: Shostakovich, Beethoven, Mussorgsky en Stravinsky?
Dus een beetje zware, soms bombastische muziek?
Ja, dat moet je zekerquote:Op zaterdag 14 mei 2005 14:12 schreef Haushofer het volgende:
Nou, dan moet ik ook maar es aan de Mahler![]()
Die ken ik allemaal al, behalve die 5e van Nielsen. I'll check it out.quote:Op zondag 15 mei 2005 00:52 schreef Mister_Slide het volgende:
Ik ben vanmiddag naar 't Concertgebouw geweest met het Rotterdams Philharmonisch, Gergjev en Verdi's Requiem. Dat was echt super prachtig!!
[..]
Probeer eens Prokofjev, Mahler, Richard Strauss, Rachmaninoff of de vijfde van Nielsen.
Dan denk ik een beetje aan het 2e pianoconcert van Mendelssohn, dat heeft vanaf het begin een diepe indruk op me gemaakt. Hamerwerk !quote:Op zaterdag 14 mei 2005 14:22 schreef Nickthedick het volgende:
Zijn er nog meer componisten die muziek 'met kloten' hebben gemaakt?
Zoals: Shostakovich, Beethoven, Mussorgsky en Stravinsky?
Dus een beetje zware, soms bombastische muziek?
Van Nielsen heb ik es de Helios-ouverture gehoord (is dat misschien de 5e?) maar kan deze nergens op CD vinden. Ik vond het een bijzonder mooi stuk. Dus als iemand weet waar ik deze kan vinden?quote:Op zondag 15 mei 2005 02:44 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Die ken ik allemaal al, behalve die 5e van Nielsen. I'll check it out.![]()
Welke uitgever? Of opname? Kan ik em misschien es bestellen ofzoquote:Op zondag 15 mei 2005 13:50 schreef Mister_Slide het volgende:
Helios ouverture is inderdaad prachtigDie kan je bij mij thuis op cd vinden
De vijfde symfonie van Nielsen is trouwens alleen de eerste twee delen een beetje bombastisch. Niet echt waanzinig ofzo. Maar,.. die kleine trom partij! Echt geweldig
Ik heb een Sony Classical cd met het Philadelphia Orchestra en Eugene Ormandy.quote:Op zondag 15 mei 2005 15:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Welke uitgever? Of opname? Kan ik em misschien es bestellen ofzoVind sowieso weinig van Nielsen in de schappen, misschien kijk ik bij de verkeerde winkels.
Neuh, de van Leest vind ik altijd wel leuk, of Poort in Leeuwarden. Daar hebben ze een apart afdeling voor klassiek, en een erg behulpzame verkoopster die weet waar ze het over heeftquote:Op zondag 15 mei 2005 17:05 schreef Mister_Slide het volgende:
[..]
Ik heb een Sony Classical cd met het Philadelphia Orchestra en Eugene Ormandy.
Ik koop eigenlijk altijd m'n klassieke cd's bij de Fame in Amsterdam, of de Concerto in Amsterdam.
Maar dat is voor jou niet echt dichtbij he
Ik geef ook niet zo snel veel geld uit voor een klassieke cd. Tenzij het echt een opname is die ik dolgraag wil hebben. Of dat er gewoon geen goede goedkope versie van een stuk te vinden is.quote:Op zondag 15 mei 2005 17:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Neuh, de van Leest vind ik altijd wel leuk, of Poort in Leeuwarden. Daar hebben ze een apart afdeling voor klassiek, en een erg behulpzame verkoopster die weet waar ze het over heeft
Overigens koop ik bijna altijd budget, vertik het om meer dan een tientje voor een klassieke CD neer te leggen.
Ik denk dat dat laatste gewoon een kwestie van goed zoeken is; ik ben tot nu toe alle stukken goedkoop ( en mooie opnames!) tegengekomen die ik wou, behalve van de heer Nielsenquote:Op zondag 15 mei 2005 17:56 schreef Mister_Slide het volgende:
[..]
Ik geef ook niet zo snel veel geld uit voor een klassieke cd. Tenzij het echt een opname is die ik dolgraag wil hebben. Of dat er gewoon geen goede goedkope versie van een stuk te vinden is.
Ik wilde perse de 7e van Beethoven hebben van Otto Klemperer (de beste uitvoering naar mijn mening) en het is geluktquote:Op dinsdag 17 mei 2005 09:11 schreef Minos111 het volgende:
Er zijn inderdaad wel veel goedkope opnames te vinden, maar vaak zijn die al wat ouder, of zijn het heruitgaves. Als je gericht naar een bepaalde uitvoering van een stuk gaat zoeken dan moet je over het algemeen toch echt dieper in de buidel tasten...
Nog een tipje: Appalachian Spring van Copland, over muziek met ballen gesproken...
Klemperer dirigeert wat trager dan von Karajan; wat de 7e naar mijn mening meer tot z'n recht doet komen.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 13:43 schreef Minos111 het volgende:
Hehe, de 7e van Beethoven is ook weer net opnieuw uitgegeven door EMI Classics... Ken je de complete reeks Beethoven symphonieën van Herbert von Karajan? Ook alom geroemd...
Het is wel zo dat stukken tegenwoordig sneller worden uitgevoerd dan vroeger. Wie weet hoe het oorspronkelijk bedoeld is.quote:
Ik vind de 5e symfonie van Beethoven, uitgevoerd door Karajan, juist wat te snel. Vond dat eerst niet om aan te horen, ben er nu wat aan gewend, en kan het wel steeds meer waarderen.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 14:35 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Het is wel zo dat stukken tegenwoordig sneller worden uitgevoerd dan vroeger. Wie weet hoe het oorspronkelijk bedoeld is.![]()
quote:Op dinsdag 17 mei 2005 13:43 schreef Minos111 het volgende:
Ken je de complete reeks Beethoven symphonieën van Herbert von Karajan? Ook alom geroemd...
Ja, het wordt ook gebruikt in de films Raging Bull & Godfather 3. Btw ligt de klemtoon bij de uitspraak van Cavaleria bij de Ri en biet bij de Le, wist je dat?quote:Op donderdag 19 mei 2005 11:04 schreef Minos111 het volgende:
We spelen in het orkest nu Cavaleria Rusticana, van Mascagni. Supermooie muziek, maar veel moeilijker dan dat je op het eerste gehoor zou denken door de vele toonsoort- en maatwisselingen. Kent iemand het?
Om je op weg te helpen:quote:Op donderdag 19 mei 2005 23:36 schreef ioko het volgende:
Beethoven, Mozart, Tchaikovksi en Vivaldi, luister ik allemaal graag. Maar moet me er nog eens goed in verdiepen binnenkort, heb te weinig op cd staan.
Thanks !quote:Op vrijdag 20 mei 2005 09:21 schreef Minos111 het volgende:
[..]
Om je op weg te helpen:
Van Beethoven kun je de 6e symphonie eens proberen, die is net even minder bekend dan zijn 5e, maar heeft ongetwijfeld themaatjes die je zult herkennen. Ook het vioolconcert (Op. 61) is een aanrader.
Luister van Tchaikovsky bijvoorbeeld eens het eerste pianoconcert, wow...
En als je ook wel van zang houdt dan kan ik je het Stabat Mater van Vivaldi aanraden, maar dat is veel fijnzinniger dan de voorgenoemde concerten. Maar het is wel weereens wat anders, dus ga er eens lekker voor zitten
Van Beethoven zul je ongetwijfeld het 5e pianoconcert ook erg mooi vindenquote:
Ik ben het nu aan het luisteren!quote:Op donderdag 19 mei 2005 22:51 schreef Vandaahl het volgende:
je wil zware muziek
ik kan me niks zwaarders voorstellen dan deze;
Henryk Mikolaj Gorecki
Symphony No3,Op.36
"Symphony of Sorrowfull Songs"
Joanna Kozlowska Soprano
Warsaw Phill. Orchestra
Kazimierz Kord
In welk orkest speel je?quote:Op donderdag 19 mei 2005 11:04 schreef Minos111 het volgende:
We spelen in het orkest nu Cavaleria Rusticana, van Mascagni. Supermooie muziek, maar veel moeilijker dan dat je op het eerste gehoor zou denken door de vele toonsoort- en maatwisselingen. Kent iemand het?
Dat verschilt per dagquote:Op zaterdag 28 mei 2005 12:38 schreef Minos111 het volgende:
Jep, die ja...
Waar speel jij als ik vragen mag?
Ook mijn lievelingsstuk!quote:Op zondag 8 mei 2005 18:39 schreef Jappr het volgende:
Niet alleen het 2e pianoconcert van Rachmaninoff is aan te raden, het 3e zeker weten ook.. Schijnt ook het moeilijkst speelbare pianostuk te zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |