abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 mei 2005 @ 21:35:30 #176
11102 knep
Mountainfreak
pi_27097907
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 13:43 schreef Minos111 het volgende:
Ken je de complete reeks Beethoven symphonieën van Herbert von Karajan? Ook alom geroemd...
. .

Beethoven .
Tchaikovski .
En nog veel meer trouwens .
pi_27143483
We spelen in het orkest nu Cavaleria Rusticana, van Mascagni. Supermooie muziek, maar veel moeilijker dan dat je op het eerste gehoor zou denken door de vele toonsoort- en maatwisselingen. Kent iemand het?
  donderdag 19 mei 2005 @ 13:27:28 #178
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_27148318
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 11:04 schreef Minos111 het volgende:
We spelen in het orkest nu Cavaleria Rusticana, van Mascagni. Supermooie muziek, maar veel moeilijker dan dat je op het eerste gehoor zou denken door de vele toonsoort- en maatwisselingen. Kent iemand het?
Ja, het wordt ook gebruikt in de films Raging Bull & Godfather 3. Btw ligt de klemtoon bij de uitspraak van Cavaleria bij de Ri en biet bij de Le, wist je dat?
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_27156410
Tuuuurlijk! Het is toch ook CavaleRIE in het Neerlandsch? Al moet ik bekennen dat ik de eerste keer Cavaleriana zei, wist ik veel...
  donderdag 19 mei 2005 @ 22:51:49 #181
17095 Vandaahl
You live in MY World
pi_27168529
je wil zware muziek
ik kan me niks zwaarders voorstellen dan deze;

Henryk Mikolaj Gorecki
Symphony No3,Op.36
"Symphony of Sorrowfull Songs"

Joanna Kozlowska Soprano
Warsaw Phill. Orchestra
Kazimierz Kord

Uitgegeven doorPhillips Digital classics
Life is what happens to you while you're busy making other plans
  donderdag 19 mei 2005 @ 23:36:09 #182
85962 ioko
I Appear Missing
pi_27170491
Beethoven, Mozart, Tchaikovksi en Vivaldi, luister ik allemaal graag. Maar moet me er nog eens goed in verdiepen binnenkort, heb te weinig op cd staan.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_27175603
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 23:36 schreef ioko het volgende:
Beethoven, Mozart, Tchaikovksi en Vivaldi, luister ik allemaal graag. Maar moet me er nog eens goed in verdiepen binnenkort, heb te weinig op cd staan.
Om je op weg te helpen:

Van Beethoven kun je de 6e symphonie eens proberen, die is net even minder bekend dan zijn 5e, maar heeft ongetwijfeld themaatjes die je zult herkennen. Ook het vioolconcert (Op. 61) is een aanrader.

Luister van Tchaikovsky bijvoorbeeld eens het eerste pianoconcert, wow...

En als je ook wel van zang houdt dan kan ik je het Stabat Mater van Vivaldi aanraden, maar dat is veel fijnzinniger dan de voorgenoemde concerten. Maar het is wel weereens wat anders, dus ga er eens lekker voor zitten
  vrijdag 20 mei 2005 @ 11:10:39 #184
85962 ioko
I Appear Missing
pi_27178623
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 09:21 schreef Minos111 het volgende:

[..]

Om je op weg te helpen:

Van Beethoven kun je de 6e symphonie eens proberen, die is net even minder bekend dan zijn 5e, maar heeft ongetwijfeld themaatjes die je zult herkennen. Ook het vioolconcert (Op. 61) is een aanrader.

Luister van Tchaikovsky bijvoorbeeld eens het eerste pianoconcert, wow...

En als je ook wel van zang houdt dan kan ik je het Stabat Mater van Vivaldi aanraden, maar dat is veel fijnzinniger dan de voorgenoemde concerten. Maar het is wel weereens wat anders, dus ga er eens lekker voor zitten
Thanks !
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_27180369
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 11:10 schreef ioko het volgende:

[..]

Thanks !
Van Beethoven zul je ongetwijfeld het 5e pianoconcert ook erg mooi vinden En die zal ook wel zn herkenbare deuntjes hebben, dnek ik.
pi_27298487
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 22:51 schreef Vandaahl het volgende:
je wil zware muziek
ik kan me niks zwaarders voorstellen dan deze;

Henryk Mikolaj Gorecki
Symphony No3,Op.36
"Symphony of Sorrowfull Songs"

Joanna Kozlowska Soprano
Warsaw Phill. Orchestra
Kazimierz Kord
Ik ben het nu aan het luisteren! Al is het wel een andere uitvoering, namelijk met de London Sinfonietta. Ik moest het volume de eerste twee minuten wel half open draaien om uberhaupt iets te horen, maar het klinkt inderdaad erg goed...

Verder ken ik die hele Gorecki niet eigenlijk, heeft hij nog meer mooie dingen geschreven?

Update:
WOW, die sopraan... gaaaaaf!

[ Bericht 7% gewijzigd door Minos111 op 24-05-2005 09:14:28 ]
  donderdag 26 mei 2005 @ 04:54:54 #187
106776 Nickthedick
pi_27363411
Zijn de Shostakovich fans hier vooral fans van voor of na zijn 8e symfonie?
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_27365423
*zet Shos op*

Vanwaar de scheidslijn bij de 8e symphonie?
  donderdag 26 mei 2005 @ 15:33:36 #189
106776 Nickthedick
pi_27376698
Omdat ik ooit eens in een docu heb gezien dat de 8e zijn eerste werk was waarin hij volledige vrijheid genoot. De muziek van voor z'n 8e werd vooral door de Sovjets gebruikt als propaganda (en zwaar gecensureerd).
pi_27378606
-Paul Hindemith - Symphony Metamorphoses. Meesterlijke vierdelige compositie. Luister desnoods eerst het laatste deel, in marstempo. Wie van dát percussieve ritme niet gaat watertanden.
-Paul Hindemith - Trauermusik. Prachtig ingetogen, diep. Alleen al voor de prachtige 'doorwerkingen' vanaf ca.7:00 kun je dit meesterwerk niet laten schieten, alsof letterlijk de hemel zich opent, alsof alles uitzet.

-Schubert - B-flat Symphony, nr.5. Is, denk ik, nogal een standaardwerk. Maar dat maakt het 'Andante con moto' movement er niet minder om, geweldig.
-Schubert - B-minor Symphony 'Unfinished', nr.8. Vooral het eerste deel is een van mijn favorieten. De rustige stukken zijn echt 'eerie', of hoe zeg je dat..:P

-Bach - Alles. En voor degenen die fukken met fuga's, stop it, stelletje proleten!! Als je denkt dat fuga's alleen herhalingen bevatten, is er waarschijnlijk ook iets niet lekker met je fijne motoriek...

-Schoenberg - Ode to Napoleon Bonaparte. Dit is echt lekker. Zo dissonant als de hel, en dat Engelse gebral erdoorheen maakt het een lekker gejaagde soundscape. Voor de afwisseling.

Tja, er is zoveel mooie 'klassieke' muziek. Chopin heeft er mooie preludes tusenzitten, etudes ook. 'Keyboard' werken van William Byrd zijn ook meesterlijk, maarja dat gepingel vinden de meeste mensen waarschijnlijk nog irritanter dan zich 'herhalende' Barokpatroontjes. Of Scarlatti sonates op de piano. Of Sweelinck's orgelwerken.

Zo, en dan ga ik nu lekker Bach's A-minor Partita luisteren, met Gould op piano. Die sarabande is echt....zo cynisch
pi_27378687
Om je eerlijk te zeggen ken ik zijn latere symphonieën (11, 12, 14, 15) veel minder goed! De 9e en 10e ken ik wel, maar eigenlijk vind ik die minder dan bijvoorbeeld zijn 7e... Goed werk van de Sovjets dus

Wat is jouw mening dan over het verschil tussen de vroegere en latere symphonieën?
pi_27382255
@ContraPunctus: Ik heb toevallig net een cd gekocht van de Hongaar Zoltan Kodaly (kruidvat, 3,95 ). Wellicht ken je de componist al, maar gezien je muziekkeuze is het absoluut iets voor je!
pi_27397734
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 11:04 schreef Minos111 het volgende:
In welk orkest speel je?

Ioko, luister van Tsjaikovski z'n 6e symfonie! Het laatste deel is echt waanzinnig prachtig!

Nickthedick, ik ben gewoon een Sjos-fan. Maakt niks uit welke periode! Het is allemaal geweldig

Ik luister nu naar Copland's Appalachian spring. Voor de verandering eens een Amerikaan dus
Maar ik vind toch dat de Europese componisten intensere muziek schrijven.
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_27403646
@Mister_Slide: Symphonisch blaasorkest ATH. Geen symphonie-orkest dus, da's wel jammer, maar toch erg leuk! Leuk repertoire vooral...

Trouwens, als je Sjos-fan bent, wat vind je van zijn Joodse Liederen (From Jewish Folk Poetry, op. 79a)? Wat is dat mooi zeg...
pi_27419985
Ik ben wel een Sjos fan, maar ken tot nu toe eigenlijk alleen maar wat symfonien en hier en daar een ander stuk van 'm... eerlijk gezegd

De tramharmonie, toch?
Heb ik wel van gehoord ja
Leuk zeg
pi_27429331
Jep, die ja...
Waar speel jij als ik vragen mag?
pi_27431581
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 12:38 schreef Minos111 het volgende:
Jep, die ja...
Waar speel jij als ik vragen mag?
Dat verschilt per dag

Ik zit vast in het Noord-Hollands Jeugd Orkest en het VU-orkest. En verder val ik nog hier en daar los in.
pi_27431788
VU-Orkest... hommmmmm

Is de Trilologie van Röntgen de moeite waard?
pi_27432157
Ik heb geen idee
Heb er nog geen noot van gezien of gehoord.
pi_27489352
quote:
Op zondag 8 mei 2005 18:39 schreef Jappr het volgende:
Niet alleen het 2e pianoconcert van Rachmaninoff is aan te raden, het 3e zeker weten ook.. Schijnt ook het moeilijkst speelbare pianostuk te zijn.
Ook mijn lievelingsstuk!

Maar dat van "het moeilijkste stuk", is absolute onzin. Heb het filmpje hier liggen, en heb zeer zeker ingewikkelderererderder stukken gezien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')