Halleluja, 21delen?quote:Op zondag 8 mei 2005 20:56 schreef Know1 het volgende:
hehe, ok... Er zat ook iets met ebm in de titel (dacht ik..). Gewoon allemaal luisteren dan zit je wel goed.
quote:Op zondag 8 mei 2005 21:10 schreef Jappr het volgende:
zo zit het met bijna alles van chopin hoor
27 etudes, veel mazurkas24 preludes, 18 waltzen.. polonaises zijn er ook een hoop..
Goh, ben vandaag wat wijzer geworden. Bedanktquote:Op zondag 8 mei 2005 21:15 schreef Jappr het volgende:
nocturne is gewoon een naam die chopin er aan gaf.. zijn vrij rustige en soms droevige 'nachtelijke' pianostukken..
de mazurka is een poolse dans. een prelude.. tjah dat is een technische term voor zover ik weet, net zoals fuga/ sonata enzo.. etudes zijn de 'leerstukken' oftewel, die mag je spelen om je handen goed onder controle en vlug te krijgen.. maar die van chopin zijn zo goddelijk mooi dat ze ook uitgevoerd worden. Een waltz spreekt voor zich dacht ik zoen de polonaise en de waltz zijn net zoals de mazurka 'dansen', feitelijk dus ook technische benamingen voor een bepaalde vorm.
Die van Rachmaninov vind ik wat te druk, maar de 2e van Brahms is idd erg, erg mooi.quote:Op zondag 8 mei 2005 18:39 schreef Jappr het volgende:
Niet alleen het 2e pianoconcert van Rachmaninoff is aan te raden, het 3e zeker weten ook.. Schijnt ook het moeilijkst speelbare pianostuk te zijn.
Daarnaast is het 2e pianoconcert van Brahms heel warm en mooi. zit erg veel in.
De Pathetique, Mondschein en de appasionata kom je erg vaak tegen op 1 schijfje; vind ik tevens de mooiste.quote:Beethoven Sonata's moet je misschien van houden, maar zijn daarentegen ook zeker aan te raden,
kijk eens of je Waldstein, The Tempest, Mondschein (Moonlight) en de Pathetique kan vinden.
De 21e en 26e zijn ook erg mooi. Heb ook nog wat eerdere pianoconcerten, maar die kunnen me niet zo bekorenquote:Wil je echt vrolijk worden? kijk dan eens naar het 23e piano concert van Mozart, 3e deel. Gelukkigmakende muziek
luister eens naar het 2e deel van 3e pianoconcert.. die is erg mooi en rustigquote:Op maandag 9 mei 2005 10:56 schreef Haushofer het volgende:
Die van Rachmaninov vind ik wat te druk, maar de 2e van Brahms is idd erg, erg mooi.
correctquote:De Pathetique, Mondschein en de appasionata kom je erg vaak tegen op 1 schijfje; vind ik tevens de mooiste.
Ik doe dat ook met het 3e deel van 23 jaquote:De 21e en 26e zijn ook erg mooi. Heb ook nog wat eerdere pianoconcerten, maar die kunnen me niet zo bekorenEn stiekum probeer ik ze dan es wat mee te spelen
Dat zijn wel een beetje de standaard suffe cliché stukken. Door dat soort muziek heb ik veel te laat componisten als Mahler, Sjostakovitsj en Stravinsky ontdekt.quote:Op zaterdag 7 mei 2005 13:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Om enkele stukken aan te bevelen: 4e&5e pianoconcert van Beethoven, Requiem van Mozart, de 5e,6e en 9e symphonie van Beethoven, liederen van Schubert.... dat zijn leuke instappers, denk ik
Ja, strijkers moeten niet solo spelen. Maar in een grote sectie van 60 manquote:Op maandag 9 mei 2005 16:07 schreef Jappr het volgende:
haha, nee niet zo gek ookRavel
Mozart is echt barok hoor
Krijg je ook hoofdpijn van bach z'n ubermooie cello suite...?
Ja. Dat vind ik iig de mooiste, met name het 2e deel. Dat is in mijn ogen bijna het mooiste stuk muziek wat ooit is geschreven. Ik wil haar dan ook nog es zeker in concert meemaken.quote:Op maandag 9 mei 2005 14:00 schreef Jappr het volgende:
Maar wees even eerlijk.. het 5e pianoconcert van Beethoven is wel te mooi...
[b]Schostakowitsch/b]quote:Op maandag 9 mei 2005 17:15 schreef Nickthedick het volgende:
Ik luister nu de 13e symphonie van Shostakovitsj. Heerlijk zwaar en dramatisch, muziek met kloten.
Retegaaf stuk!quote:
Da's de Duitse manier van schrijvenquote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:35 schreef Wacko-Dreamer het volgende:
[..]
[b]Schostakowitsch/b]
Shostanogwat & Barber
Barber is ook dramatisch, kan het alleen niet vergelijken
Die eerste CD is iig echt gaaf![]()
echt een aanrader
de 2e moet ik nog luisteren
Russische namen hebben in verschillende landen vaak een andere spelling; net als prokoffiev, prokofjeff, prokovief etc. of Rachmaninoff, Rachmaninov, Rachmaninow etc.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 16:41 schreef Wacko-Dreamer het volgende:
wat is dat voor onzin... die gast heeft toch gewoon één naam
maar is ie vergelijkbaar met Barber...? of ken je weinig van barber?
Maakt niks uit.quote:Op donderdag 12 mei 2005 00:26 schreef Nickthedick het volgende:
Shit; ik ben m'n cd van de 9e symfonie van Dvorak kwijt zie ik opeens.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |