abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26834157
Eh.. Die chopin piano nocturne is een hele mooie.. hij heeft er namenlijk 21 geschreven
How happy is the blameless vestal's lot!
The world forgetting, by the world forgot.
Eternal sunshine of the spotless mind!
pi_26834511
hehe, ok... Er zat ook iets met ebm in de titel (dacht ik..). Gewoon allemaal luisteren dan zit je wel goed.
pi_26834750
quote:
Op zondag 8 mei 2005 20:56 schreef Know1 het volgende:
hehe, ok... Er zat ook iets met ebm in de titel (dacht ik..). Gewoon allemaal luisteren dan zit je wel goed.
Halleluja, 21delen? Ach ja, waarom niet .
pi_26835008
zo zit het met bijna alles van chopin hoor
27 etudes, veel mazurkas 24 preludes, 18 waltzen.. polonaises zijn er ook een hoop..
pi_26835097
quote:
Op zondag 8 mei 2005 21:10 schreef Jappr het volgende:
zo zit het met bijna alles van chopin hoor
27 etudes, veel mazurkas 24 preludes, 18 waltzen.. polonaises zijn er ook een hoop..
Leg me eens uit wat mazurkas, preludes, waltzen en polonaises inhouden .
pi_26835188
nocturne is gewoon een naam die chopin er aan gaf.. zijn vrij rustige en soms droevige 'nachtelijke' pianostukken..
de mazurka is een poolse dans. een prelude.. tjah dat is een technische term voor zover ik weet, net zoals fuga/ sonata enzo.. etudes zijn de 'leerstukken' oftewel, die mag je spelen om je handen goed onder controle en vlug te krijgen.. maar die van chopin zijn zo goddelijk mooi dat ze ook uitgevoerd worden. Een waltz spreekt voor zich dacht ik zo en de polonaise en de waltz zijn net zoals de mazurka 'dansen', feitelijk dus ook technische benamingen voor een bepaalde vorm.
pi_26835314
quote:
Op zondag 8 mei 2005 21:15 schreef Jappr het volgende:
nocturne is gewoon een naam die chopin er aan gaf.. zijn vrij rustige en soms droevige 'nachtelijke' pianostukken..
de mazurka is een poolse dans. een prelude.. tjah dat is een technische term voor zover ik weet, net zoals fuga/ sonata enzo.. etudes zijn de 'leerstukken' oftewel, die mag je spelen om je handen goed onder controle en vlug te krijgen.. maar die van chopin zijn zo goddelijk mooi dat ze ook uitgevoerd worden. Een waltz spreekt voor zich dacht ik zo en de polonaise en de waltz zijn net zoals de mazurka 'dansen', feitelijk dus ook technische benamingen voor een bepaalde vorm.
Goh, ben vandaag wat wijzer geworden. Bedankt .
pi_26835386
anytime
pi_26846842
quote:
Op zondag 8 mei 2005 18:39 schreef Jappr het volgende:

Niet alleen het 2e pianoconcert van Rachmaninoff is aan te raden, het 3e zeker weten ook.. Schijnt ook het moeilijkst speelbare pianostuk te zijn.
Daarnaast is het 2e pianoconcert van Brahms heel warm en mooi. zit erg veel in.
Die van Rachmaninov vind ik wat te druk, maar de 2e van Brahms is idd erg, erg mooi.
quote:
Beethoven Sonata's moet je misschien van houden, maar zijn daarentegen ook zeker aan te raden,
kijk eens of je Waldstein, The Tempest, Mondschein (Moonlight) en de Pathetique kan vinden.
De Pathetique, Mondschein en de appasionata kom je erg vaak tegen op 1 schijfje; vind ik tevens de mooiste.
quote:
Wil je echt vrolijk worden? kijk dan eens naar het 23e piano concert van Mozart, 3e deel. Gelukkigmakende muziek
De 21e en 26e zijn ook erg mooi. Heb ook nog wat eerdere pianoconcerten, maar die kunnen me niet zo bekoren En stiekum probeer ik ze dan es wat mee te spelen
  maandag 9 mei 2005 @ 11:02:47 #110
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_26847020
En, en, en, Philip Glass? Ik vond laatst Glassworks voor 9 euro, aanrader.
Nicht ärgern, nur wundern!
  maandag 9 mei 2005 @ 11:37:34 #111
52704 Kirke
www.kirke.nl
pi_26847858
Fauré!!! Heb een cd met requiems van hem en Duruflé. Met Cecilia Bartoli, erg mooi!!!

Verder is Schönberg erg indrukwekkend, wel wat zwaar. Arvo Pärt is minimal net als Glass maar ook erg heftig. Ik hou erg van filmmuziek van Gavin Bryars. Als ik dat ook klassiek mag noemen
'T best bewaarde geheim van Nederland
pi_26848126
quote:
Op maandag 9 mei 2005 10:56 schreef Haushofer het volgende:

Die van Rachmaninov vind ik wat te druk, maar de 2e van Brahms is idd erg, erg mooi.
luister eens naar het 2e deel van 3e pianoconcert.. die is erg mooi en rustig
quote:
De Pathetique, Mondschein en de appasionata kom je erg vaak tegen op 1 schijfje; vind ik tevens de mooiste.
correct heb ze van zowel Horowitz als Ashkenazy.. Pastoral en Les Adieux zijn trouwens ook heel mooi!
quote:
De 21e en 26e zijn ook erg mooi. Heb ook nog wat eerdere pianoconcerten, maar die kunnen me niet zo bekoren En stiekum probeer ik ze dan es wat mee te spelen
Ik doe dat ook met het 3e deel van 23 ja heb voor de rest ze allemaal.. meeste door murray perahia.. want kan die man toch spelen heh...
20.3 en 21.3 zijn trouwens ook aan te raden, net als het 27e..

weet je waar ik laatst weer gelukkig van werd? van de derde variatie in de albekende oubollige forrellen van schubert zo mooi dat pianospel!
pi_26851620
Ik luister nu naar Three Places in New England van Ives.
Het tweede deel is echt waanzinnig!
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_26851664
quote:
Op zaterdag 7 mei 2005 13:25 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Om enkele stukken aan te bevelen: 4e&5e pianoconcert van Beethoven, Requiem van Mozart, de 5e,6e en 9e symphonie van Beethoven, liederen van Schubert.... dat zijn leuke instappers, denk ik
Dat zijn wel een beetje de standaard suffe cliché stukken. Door dat soort muziek heb ik veel te laat componisten als Mahler, Sjostakovitsj en Stravinsky ontdekt.
pi_26851748
Maar wees even eerlijk.. het 5e pianoconcert van Beethoven is wel te mooi...
pi_26852041
Ik ben er vorig jaar heen geweest in het concertgebouw, en ik vond er eerlijk gezegd niet zo veel aan...
pi_26852350
echt niet? door wie werd het uitgevoerd?
we hebben het toch echt over 'emperor' toch?
pi_26852564
Het was het Nationaal Jeugd Orkest met als dirigent Philippe Herreweghe en als pianist Alexander Melniko.
pi_26852831
hmm was de uitvoering wel in orde?

ik heb hem hier van Murray Perahia met Bernard Haitink en Royal Concertgebouw Orchestra, om het maar op zn engels te zeggen.

die is toch echt wel heel mooi hoor...

dat het dood gedraait is mag geen rol spelen, air van bach en het canon van pachelbel zijn ook gewoon mooi. het is jammer dat er zo'n cliché op ligt ja.. maar dat maakt ze niet minder mooi!

Ken je Mikhail Glinka? kijk eens of je de pianotranscriptie van Balakirev kan vinden over Glinka's Lark. Ik wil wedden dat je dát wel mooi vindt.
en niet kent
pi_26852891
overigens is het derde deel van emperor gewoon ook geniaal in elkaar gezet.
pi_26854391
Nou... het NJO heeft altijd een erg goede orkesten. Maar ik vind Beethoven altijd zo overdreven Beethoven
Het was trouwens de eerste keer dat ik 't stuk hoorde.

Misschien dat dat Glinka's Lark wél mooi vind. Maar, ik ben allang weer vergeten hoe het heet als ik in de cd winkel sta
pi_26854451
Hou je van Moussorgsky? Evgeny Kissin heeft zijn PIctures uitgebracht op cd, en op die cd staat the lark ook

wat betreft het overdreven beethoven gehalte: a) wat wil je bij een stuk dat Emperor heet.. en b) overdreven beethoven is nog steeds geniaal

laat de muziek eens als muziek tot je door dringen dan, en niet als cliché of als werk van die of die componist dat maakt een hoop dingen een stuk mooier (zelf scriabin voor mensen die hem verafschuwen.. )
pi_26854870
Ja, ik hou sowieso van Russische componisten

Misschien dat die cd wat is, ik zal eens kijken als ik weer in m'n cd-koop-bui ben

Ik laat de muziek tot me doordringen hoor, ik kan nog steeds genieten van de vijfde symfonie van Beethoven. En dat is toch wel het meest cliché kapotgedraaide stuk
pi_26854939
true
air van bach?
vivaldi

hij was 20 euro bij broekmans, heb em maar meteen meegenomen toen maar ik weet niet welke uitvoering je van Pictures kent, maar Kissin doet het toch wel een stuk vetter dan Brendel
Doch Brendel speelt wat er staat...
pi_26854997
Ik ken alleen de orkest versie

Ik hou absoluut niet van barok muziek! Pas vanaf Beethoven werd muziek enigzins mooi
pi_26855152
Mozart? is wel eind barok, maar vroeg romantisch zou je het ook kunnen zien..

Barok moet je indeed van houden..

Welke orkest versie ken je ik geloof dat er wel 10 hem georchestreerd hebben, maar uiteraard is die van ravel het bekendste..
pi_26855278
Mozart is Klassiek

Ik krijg altidj hoofdpijn van barok

Die van Ravel vind ik ook het mooiste. Ik heb wel eens andere versies gehoord, maar die haalden het echt niet bij die van Ravel
pi_26855359
haha, nee niet zo gek ook Ravel

Mozart is echt barok hoor

Krijg je ook hoofdpijn van bach z'n ubermooie cello suite...?
  maandag 9 mei 2005 @ 17:15:14 #129
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_26857619
Ik luister nu de 13e symphonie van Shostakovitsj. Heerlijk zwaar en dramatisch, muziek met kloten.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_26858015
Ik ga denk ik van de week ff die CD van Samuel Barber kopen
kan niet "langer" wachten...
pi_26862656
quote:
Op maandag 9 mei 2005 16:07 schreef Jappr het volgende:
haha, nee niet zo gek ook Ravel

Mozart is echt barok hoor

Krijg je ook hoofdpijn van bach z'n ubermooie cello suite...?
Ja, strijkers moeten niet solo spelen. Maar in een grote sectie van 60 man

En wat Mozart betreft heb je 't toch best wel mis. Bestaat er in jouw hoofd wel een klassieke periode? Of ging het van jou van Barok naar Romantiek?
  maandag 9 mei 2005 @ 20:08:16 #132
11502 nipeng
The last ride is free
pi_26862796
Zo de twee klassieke muziek topics zijn samengevoegd.
pi_26868038
quote:
Op maandag 9 mei 2005 14:00 schreef Jappr het volgende:
Maar wees even eerlijk.. het 5e pianoconcert van Beethoven is wel te mooi...
Ja. Dat vind ik iig de mooiste, met name het 2e deel. Dat is in mijn ogen bijna het mooiste stuk muziek wat ooit is geschreven. Ik wil haar dan ook nog es zeker in concert meemaken.
pi_26871821
Even voor de goede orde, Jappr, de consensus onder de musicologen is geloof ik dat in de muziek de barokperiode min of meer eindigt in 1750, met de dood van J.S. Bach.

Wat mij betreft overigens geniale muziek, en wat ben ik blij dat ik geen uitvoeringen op cd heb met meer strijkers dan ik op mijn handen kan tellen
.
pi_26880168
Samuel Barber - EMI Classics 2CD

Adagio for Strings
The School for Scandal - Overture, Op.5
Violin Concerto Op.14
Essay for Orchestra Op.12
Second Essay for Orchestra Op.17
Medea's Dance of Vengeance Op.23a

Cello Sonata Op.6
Canzone for flute & piano Op.38a
Excursions Op.20
Nocturne (Homage to John Field) Op.33
Summer Music Op.31
Souvenirs (arr. from Op.28)
Third Essay for Orchestra Op.47

vandaag gekocht
Ik ken alleen Adagio for Strings eigenlijk maar de rest klinkt ook erg goed
zitten er voor jullie nog bekende nummers tussen..?
pi_26883225
quote:
Op maandag 9 mei 2005 17:15 schreef Nickthedick het volgende:
Ik luister nu de 13e symphonie van Shostakovitsj. Heerlijk zwaar en dramatisch, muziek met kloten.
[b]Schostakowitsch/b]
Shostanogwat & Barber

Barber is ook dramatisch, kan het alleen niet vergelijken
Die eerste CD is iig echt gaaf
echt een aanrader
de 2e moet ik nog luisteren
pi_26884549
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 12:55 schreef Wacko-Dreamer het volgende:

Medea's Dance of Vengeance Op.23a
Retegaaf stuk!
Heb ik de xylofoonpartij in gespeeld Echt een almachtig stuk!
pi_26885512
Probeer de symphonische danzen van Rachmaninov eens, is fantastisch!

Oude muziek vind ik eigenlijk vooral lekker voor op de achtergrond. Het moderne werk vraagt er echt om om actief naar geluisterd te worden, dus het hangt een beetje van de bui af wat ik luister.

Opera anyone?
  dinsdag 10 mei 2005 @ 16:38:31 #139
106776 Nickthedick
pi_26886594
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 14:35 schreef Wacko-Dreamer het volgende:

[..]

[b]Schostakowitsch/b]
Shostanogwat & Barber

Barber is ook dramatisch, kan het alleen niet vergelijken
Die eerste CD is iig echt gaaf
echt een aanrader
de 2e moet ik nog luisteren
Da's de Duitse manier van schrijven

Engels: Shostakovich
Nederlands: Shostakovitsj
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_26886683
wat is dat voor onzin... die gast heeft toch gewoon één naam

maar is ie vergelijkbaar met Barber...? of ken je weinig van barber?
  dinsdag 10 mei 2005 @ 17:07:14 #141
106776 Nickthedick
pi_26887439
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 16:41 schreef Wacko-Dreamer het volgende:
wat is dat voor onzin... die gast heeft toch gewoon één naam

maar is ie vergelijkbaar met Barber...? of ken je weinig van barber?
Russische namen hebben in verschillende landen vaak een andere spelling; net als prokoffiev, prokofjeff, prokovief etc. of Rachmaninoff, Rachmaninov, Rachmaninow etc.

Ik ken niet zoveel van Barber; ik ga nu door een Russische fetish-periode. Maar als je iets vergelijkbaar met Barber's addagio for strings zoekt (qua dramatiek, emotie en rustgevendheid) zou ja het ouverture voor cavelleria rusticana van Mascagni een kunnen proberen of het Lakme van Delibes (gezongen); Standchen van Schubert (gezongen); aquarium van Saint-seans; gymnopedie van Satie; Russalka - Du lieber mond van Dvorak en mijn favoriet: De eerste 3:20 minuten uit het 2e deel van de 7e symfonie van L. van Beethoven.

[ Bericht 2% gewijzigd door Nickthedick op 10-05-2005 17:12:21 ]
  dinsdag 10 mei 2005 @ 17:15:07 #142
106776 Nickthedick
pi_26887647
Of het adagio van Albinoni
pi_26898348
Wow Samuel Barber - School for Scandal !

Ik wil denk ik hierna opzoek naar een CDtje van Maurice Ravel want die Pavane vind ik echt gaaf van hem
pi_26905042
Probeer dan ook eens Les nuits d'été, van Berlioz (gezongen), daar zitten ook van die langgerekte passages in zoals bij Adagio for Strings en Beethovens 7e symphonie/deel2. Echt een aanrader.

En dan nog een tip: de orchestrale werken van Ravel (onder andere uitgebracht onder Abbado) - zeer de moeite waard: rustig, een beetje impressionistisch...

[ Bericht 0% gewijzigd door Minos111 op 12-05-2005 10:51:07 ]
pi_26931953
Shostakovich... da's zn naam Net zoals het Rachmaninov is, maar Rach zelf prefereerde om Rachmaninoff op te schrijven

Over Shosta gesproken... ik ben op het moment weer helemaal gelukkig aan het worden van zijn 2e pianoconcert, en toch wel vooral het eerste deel, het allegro.
Wauw, wat is dat vrolijk en statig en ruw en gepolijsd in één..
  donderdag 12 mei 2005 @ 00:26:57 #146
106776 Nickthedick
pi_26932202
Shit; ik ben m'n cd van de 9e symfonie van Dvorak kwijt zie ik opeens.
pi_26937967
Trouwens, nog even een tip voor liefhebbers: twee weken geleden begon er een actie van het NRC waarin alle symfoniën van Mahler, uitgevoerd o.l.v. Chailly werden aangeboden voor de totaalprijs van 25 euro. Zolang de voorraad strekt...

@nickthedick: baluh!
  donderdag 12 mei 2005 @ 16:06:37 #148
113347 Erick1985
Honesty is the key...
pi_26948018
Moonlight Sonate van Beethoven.... prachtig! Verder is "Die Verkaufte Braut" (De verkochte bruid) mijn favoriete stuk. Het is van Smetana uit 1866. En uiteraard niet te vergeten "Elvira Madigan" van Mozart.
Be kind, be polite, be nice, be helpful, be normal, be yourself. Then everything will be ok.
pi_26955210
Elvira Madigan is dus gewoon het 2e deel uit het 21e pianoconcert van Mozart 3e deel is ook erg mooi moet ik zeggen.
pi_26969775
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 00:26 schreef Nickthedick het volgende:
Shit; ik ben m'n cd van de 9e symfonie van Dvorak kwijt zie ik opeens.
Maakt niks uit.
Het is toch een uitermate suf stuk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')