Ik ben terug
![]()
Zondag met een vertraging van 5 uur om 21.15 aangekomen in Eindhoven. Voordeel: omdat er niets te doen was op het vliegveld in Istanbul, heb ik bijna driekwart van de da vinci code uitgelezen, waar ik normaal gesproken niet aan toe kom.
Algemene indruk Istanbul: matig. Vriendelijke mensen (zoals in het winkeltje waar ik mijn gordijnen heb laten maken), de verkopers vielen mij reuze mee, geen gezeur gehad met mensen die mij hun winkel in wilden trekken.
Ondanks het feit dat ik buiten hallo, hoe gaat het, ja, nee, dankjewel en daag geen Turks spreek, kon ik bij diverse mensen toch nog wel redelijk terecht met Spaans en Duits, en heb ik in een winkel nog af zitten dingen in het Frans. Ik heb véél geld uitgegeven en leuke dingen gedaan: gordijnen laten maken, hamam bezocht, veel kleine dingetjes gekocht, héérlijk gegeten (goedkoop trouwens!), blauwe moskee bezocht, de tuinen van het Topkapi paleis, grote bazaar, kruidenmarkt, naar de kapper geweest, noem maar op.
Dat vliegveld lag dus een uur rijden van Taksim, het gedeelte waar mijn vriendin tijdelijk woont. De bus nemen bleek onmogelijk, omdat ik dan 2 keer moest overstappen en ook nog een stuk de boot moest nemen, en met mijn Turkse taalkennis en bagage lukte dat niet echt. Dus ik heb maar een taxi genomen en heb volgens mij wel een redelijke prijs betaald.
Wat ik zelf een grote domper vond, was het enorme aantal seksueel gefrustreerde mannen dat op straat liep. Na 22 uur kon je niet met 2 meiden over straat lopen, al was het maar 250 meter op de hoofdstraat om naar een café'tje te gaan. Ik ben op klaarlichte dag een keer onzedelijk betast, meerdere malen werd er een tikje gegeven tegen mijn arm (in het voorbijgaan, om me even aangeraakt te hebben), ik durfde geen man aan te kijken omdat dat een teken is dat je meer van hem wil, we zijn een paar keer achtervolgd en er werd regelmatig gefloten en ge"psssssst", waarbij je doordringend aangekeken werd. Even voor de duidelijkheid: ik kleedde me in een lange zwarte broek, een normale trui, winterjas en had mijn haar opgestoken. Dus ik gaf geen enkele aanleiding tot iets. Mijn vriendin die daar woont heeft geprobeerd uit te leggen hoe dat alles komt, maar ik kan er geen begrip voor opbrengen. Istanbul is dus een leuke stad om een keer te zien, maar na één keer heb ik het ook wel gehad
![]()
En nu zit ik weer op mijn werk
![]()
Ook leuk