Wake up and smell reality. Nederland is een klein landje in Europa dat geen reet heeft in te brengen op het moment dat het zich te onafhankelijk wil opstellen van de grote landen. Meespelen in het spelletje levert ons meer op dan opstandig te zitten doen.quote:Op zondag 22 mei 2005 12:45 schreef Waxxer het volgende:
[..]
Niks, maar ik ben geen ja-knikker. En aangezien "we" middels communicatiemateriaal, ik zou haast willen zeggen: verplicht worden om ja te stemmen, in plaats van een objectieve voorlichting, doe ik dat niet. En uitleg heb ik al uitgebreid gegeven in dit topic.
Vertel dat eens aan de Denen. Of de Noren.quote:Op zondag 22 mei 2005 14:43 schreef HiZ het volgende:
[..]
Wake up and smell reality. Nederland is een klein landje in Europa dat geen reet heeft in te brengen op het moment dat het zich te onafhankelijk wil opstellen van de grote landen. Meespelen in het spelletje levert ons meer op dan opstandig te zitten doen.
Het is net alsof ik Bush hoor praten of je bent tegen de terroristen of je bent voor hunquote:Op zondag 22 mei 2005 14:43 schreef HiZ het volgende:
[..]
Wake up and smell reality. Nederland is een klein landje in Europa dat geen reet heeft in te brengen op het moment dat het zich te onafhankelijk wil opstellen van de grote landen. Meespelen in het spelletje levert ons meer op dan opstandig te zitten doen.
Dat bedoel ik: slik of stik.quote:Op zondag 22 mei 2005 14:43 schreef HiZ het volgende:
[..]
En daarbij negeer je het simpele feit dat er dan dus in de toekomst nog minder naar je wordt geluisterd.quote:Op zondag 22 mei 2005 15:19 schreef Waxxer het volgende:
[..]
Dat bedoel ik: slik of stik.
En ik stik liever strijdend dan dat ik gedwongen wordt te slikken.
De Denen die op het ogenblik zitten te bedenken hoe ze in vredesnaam van hun opt-outs moeten afkomen zodat ze weer als volwaardige leden worden gezien? Of de Noren die als junior partner in de EFTA zoveel bijdragen aan de EU-kas dat ze zelfs de Nederlanders achter zich laten?quote:Op zondag 22 mei 2005 15:16 schreef Jalu het volgende:
[..]
Vertel dat eens aan de Denen. Of de Noren.
Jammer dat je een goed verhaal alsnog eindigt met een conclusie die vervalt in bangmakerij.quote:Een nee-stem betekent dus geen verandering ten opzichte van de huidige situatie, een hoop bureaucratische rompslomp waarna alsnog geen verandering en uiteindelijk wordt Nederland wederom het lachertje van Europa.
Dit neemt niet weg dat het gewoon een slechte grondwet is. Je veronderstelt dat ik een afweging moet maken over de politieke gevolgen van de keuze. Deze gevolgen zijn voor mij niet relevant (en hoogst discutabel), want ik wil een inhoudelijke afweging maken.quote:Op zondag 22 mei 2005 15:26 schreef t.s het volgende:
Een ja-stem zal dus voor ons burgers nauwelijks invloed hebben op ons dagelijks leven. Een nee-stem zal slechts tot gevolg hebben dat Nederland zich hard moet maken voor wijzigingen aan de Europese grondwet. Daarbij zal het probleem zitten in wat er dan veranderd moet worden aan de grondwet. Aangezien de beslissing over aanname van de grondwet in onze handen ligt zullen wij ook moeten zeggen wat er bij een weigering aangepast moet worden en daarbij zullen wij niet met aanpassingen kunnen komen maar slechts met aanvullingen. Nota bene aanvullingen die niets met het doel van de Europese grondwet te maken hebben. Een nee-stem betekent dus geen verandering ten opzichte van de huidige situatie, een hoop bureaucratische rompslomp waarna alsnog geen verandering en uiteindelijk wordt Nederland wederom het lachertje van Europa.
quote:De paradox van de ja-campagne
De inspanningen van de overheid om de bevolking positief te laten oordelen over de Europese grondwet, lijken averechts te werken. Hoewel het kabinet vorige week extra geld uittrok voor de ja-campagne, zijn de nee-stemmers nog steeds in de meerderheid. In Netwerk leveren Jean-Luc Dehaene, Ruud Lubbers en Jozias van Aartsen commentaar op de Nederlandse aanpak.
De sluikse invoering van een superstaat (kennelijk noodzakelijk om de Fransen aan boord te houden) met een onleesbare, ellenlange tekst die niet uitblinkt in checks-and-balances en die niet voldoet aan mijn idealen van een pure vrijhandelszone maakt dit pretentieuze, bombastische document slecht genoeg om m.i. linea recta naar de prullenbak te verwijzen.quote:Op zondag 22 mei 2005 17:02 schreef HiZ het volgende:
De grondwet is helemaal niet slecht; hij is een verbetering van de bestaande situatie en kennelijk het hoogst haalbare in de huidige EU.
quote:Op zondag 22 mei 2005 17:07 schreef PJORourke het volgende:
[..]
De sluikse invoering van een superstaat (kennelijk noodzakelijk om de Fransen aan boord te houden) met een onleesbare, ellenlange tekst die niet uitblinkt in checks-and-balances en die niet voldoet aan mijn idealen van een pure vrijhandelszone maakt dit pretentieuze, bombastische document slecht genoeg om m.i. linea recta naar de prullenbak te verwijzen.
Wat een onzin. "Nee" zeggen kan maar alleen een betere onderhandelingspositie opleveren. De EU zal Nederland proberen te paaien en met een voorstel komen waarin de specifieke nederlandse beleidspunten beter gegarandeerd zijn. Ik denk dat de regering stiekem - op het extra werk wat het oplevert na - niet eens zo ontevreden zal zijn met een "Nee" stem.quote:Op zondag 22 mei 2005 14:43 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat weten we pas als we eerst "Nee" hebben gezegd.quote:Op zondag 22 mei 2005 17:02 schreef HiZ het volgende:
De grondwet is helemaal niet slecht; hij is een verbetering van de bestaande situatie en kennelijk het hoogst haalbare in de huidige EU.
"Superstaat" is een nietszeggende term, vooral omdat deze grondwet juist het subsidiariteitbeginsel hoog in het vaandel heeft, en dankzij de sterkere rol van het Europese Hof deze afspraken ook beter kan naleven. Kennelijk heb jij dat ook door, en ga je op de toer dat dit een soort opstap is voor die superstaat. Dat soort doemsnenario's passen beter bij de VVD.quote:Op zondag 22 mei 2005 17:07 schreef PJORourke het volgende:
[..]
De sluikse invoering van een superstaat
Jij wilt uiteraard de huidige verdragen behouden, die qua leesbaarheid en lengte nog veel erger zijn.quote:een onleesbare, ellenlange tekst
En toch hoor ik veel geluiden uit het nee-kamp dat liberalisering het hoofdmotto is van de grondwet. Vreemd, deze tegenstrijdige berichten.quote:niet voldoet aan mijn idealen van een pure vrijhandelszone
Ten eerste is de EU helemaal geen pure vrijhandelszone. Daarnaast wordt er helemaal geen superstaat ingevoerd maar wordt er juist beperkingen opgelegd aan de EU ten opzichte van de huidige situatie. Daarnaast is de tekst allesbehalve bombastisch. Als de tekst iets is, dan is het een saaie en langdradige juridische verhandeling.quote:Op zondag 22 mei 2005 17:07 schreef PJORourke het volgende:
[..]
De sluikse invoering van een superstaat (kennelijk noodzakelijk om de Fransen aan boord te houden) met een onleesbare, ellenlange tekst die niet uitblinkt in checks-and-balances en die niet voldoet aan mijn idealen van een pure vrijhandelszone maakt dit pretentieuze, bombastische document slecht genoeg om m.i. linea recta naar de prullenbak te verwijzen.
En bij de volgende versie moeten we uiteraard weer nee zeggen om te kijken of dat wel de beste versie is. En zo blijven we de broodnodige verbetering op de langere termijn schuiven. Er is ook zoiets als je hand overspelen, en het dogma dat bij een neu per definitie betere afspraken op tafel komen is ook erg makkelijk gedacht.quote:Op zondag 22 mei 2005 17:18 schreef Tarak het volgende:
[..]
Dat weten we pas als we eerst "Nee" hebben gezegd.
Lekker naief; aangezien de enige dingen die echt nieuw zijn in deze grondwet een paar aanpassingen in de werking van de EU is er helemaal niks om over te onderhandelen. Of wilde je soms dat er een dubbele EU Raad komt of zo ? Eentje met een vaste voorzitter en eentje zonder vaste voorzitter voor als Nederland meepraat.quote:Op zondag 22 mei 2005 17:16 schreef Tarak het volgende:
[..]
Wat een onzin. "Nee" zeggen kan maar alleen een betere onderhandelingspositie opleveren. De EU zal Nederland proberen te paaien en met een voorstel komen waarin de specifieke nederlandse beleidspunten beter gegarandeerd zijn. Ik denk dat de regering stiekem - op het extra werk wat het oplevert na - niet eens zo ontevreden zal zijn met een "Nee" stem.
Precies, de mensen die dat denken gaan er te makkelijk aan voorbij hoe moeilijk deze grondwet tot stand is gekomen. Dat het een verzameling van fijn afgestemde compromissen is, die het alleen maar heeft gehaald doordat de Spanjaarden Aznar weggestemd hebben. Dan te denken dat dat wel effetjes opengebroken kan worden omdat in een klein kutlandje als Nederland een meerderheid van de stemmers 'nee' zegt is wel erg arrogant en dom.quote:Op zondag 22 mei 2005 17:29 schreef Sidekick het volgende:
[..]
En bij de volgende versie moeten we uiteraard weer nee zeggen om te kijken of dat wel de beste versie is. En zo blijven we de broodnodige verbetering op de langere termijn schuiven. Er is ook zoiets als je hand overspelen, en het dogma dat bij een neu per definitie betere afspraken op tafel komen is ook erg makkelijk gedacht.
Er wordt, langzaam maar zeker, en zonder echte democratische verantwoording of noodzaak, een nieuwe elitaire superbestuurslaag aangelegd, met parlement, president, gerechtshof, minister van BZ etc. Ik noem dat een staat. Als je geen staat aan het bouwen bent, heb je ook per slot van rekening ook geen grondwet nodig.quote:Op zondag 22 mei 2005 17:25 schreef Sidekick het volgende:
"Superstaat" is een nietszeggende term, vooral omdat deze grondwet juist het subsidiariteitbeginsel hoog in het vaandel heeft, en dankzij de sterkere rol van het Europese Hof deze afspraken ook beter kan naleven. Kennelijk heb jij dat ook door, en ga je op de toer dat dit een soort opstap is voor die superstaat. Dat soort doemsnenario's passen beter bij de VVD.
Beslist niet, maar die verdragen werden wel elke paar jaar vervangen door iets anders. Die waren, kortom, te corrigeren en te verbeteren. Door dit onleesbare geval de naam "grondwet" te geven, creeer je iets permanents, of iets dat in iig moeilijk te wijzigen of te vervangen is. In dit geval pas ik daarvoor, omdat ik er A. de noodzaak niet van inzie en B. het gewoon een waardeloos prul vind. Zou het kort, bondig en bol staan van de checks-and-balances dan zou ik er misschien nog over twijfelen. Nu niet.quote:Jij wilt uiteraard de huidige verdragen behouden, die qua leesbaarheid en lengte nog veel erger zijn.
Niet van mij hoor, eerder uit Frankrijk en van de SP. Al vind ik niet dat je economische politiek per grondwet moet regelen, daar is het te vluchtig voor. Een pure vrijhandelszone, met justitiele samenwerking heeft geen grondwet nodig en ook geen bureaucratie.quote:En toch hoor ik veel geluiden uit het nee-kamp dat liberalisering het hoofdmotto is van de grondwet. Vreemd, deze tegenstrijdige berichten.
Weet ik. Dat is wel mijn ideaal.quote:Op zondag 22 mei 2005 17:26 schreef HiZ het volgende:
Ten eerste is de EU helemaal geen pure vrijhandelszone.
O ja? Welke dan? Ons vreemdelingenbeleid gaat er waarschijnlijk aan, en die minister van BZ komt er ook niet om uit z'n neus te vreten.quote:Daarnaast wordt er helemaal geen superstaat ingevoerd maar wordt er juist beperkingen opgelegd aan de EU ten opzichte van de huidige situatie.
Compare en contrast eens met dat document van Washington cs, en zie het kwaliteitsverschil in het denken (en de lengte).quote:Daarnaast is de tekst allesbehalve bombastisch. Als de tekst iets is, dan is het een saaie en langdradige juridische verhandeling.
Daar gaat het niet om. Moet ik voor iets gaan stemmen dat kompleet in tegenstelling met mijn idealen is? Ik dacht het niet.quote:Op zondag 22 mei 2005 17:34 schreef HiZ het volgende:
Precies, de mensen die dat denken gaan er te makkelijk aan voorbij hoe moeilijk deze grondwet tot stand is gekomen. Dat het een verzameling van fijn afgestemde compromissen is, die het alleen maar heeft gehaald doordat de Spanjaarden Aznar weggestemd hebben. Dan te denken dat dat wel effetjes opengebroken kan worden omdat in een klein kutlandje als Nederland een meerderheid van de stemmers 'nee' zegt is wel erg arrogant en dom.
Het spijt me hoor, maar als de machtsverhoudingen binnen de EU klaarblijkelijk nu al zo liggen dat de grote landen het dus inderdaad voor het zeggen krijgen en de kleintjes zoals Nederland maar moeten slikken of stikken, dan is het voor mij alleen nog maar helderder dat er "nee" gezegd moet worden in Nederland. Wat mij betreft moet je je dan als kleinere landen zelfs afvragen of er wel plek voor je is in de Unie en of je dus niet beter een Unie der kleine Europese Naties kunt oprichten als tegenwicht voor de Europese Unie van Frankrijk, Duitsland, Italie, Spanje en het VK.quote:Op zondag 22 mei 2005 17:34 schreef HiZ het volgende:
[..]
Precies, de mensen die dat denken gaan er te makkelijk aan voorbij hoe moeilijk deze grondwet tot stand is gekomen. Dat het een verzameling van fijn afgestemde compromissen is, die het alleen maar heeft gehaald doordat de Spanjaarden Aznar weggestemd hebben. Dan te denken dat dat wel effetjes opengebroken kan worden omdat in een klein kutlandje als Nederland een meerderheid van de stemmers 'nee' zegt is wel erg arrogant en dom.
Ik vraag me dan ook af als er nee gezegd wordt of er gelijk moet worden heronderhandeld. Het lijkt me zinnig dat er eerst eens een maatschappelijk debat wordt gehouden over wat wij eigenlijk willen in en met europa. Dan ontstaat er weer draagvlak voor eventuele volgende stappen.quote:Op zondag 22 mei 2005 17:44 schreef Jalu het volgende:
[..]
Het spijt me hoor, maar als de machtsverhoudingen binnen de EU klaarblijkelijk nu al zo liggen dat de grote landen het dus inderdaad voor het zeggen krijgen en de kleintjes zoals Nederland maar moeten slikken of stikken, dan is het voor mij alleen nog maar helderder dat er "nee" gezegd moet worden in Nederland. Wat mij betreft moet je je dan als kleinere landen zelfs afvragen of er wel plek voor je is in de Unie en of je dus niet beter een Unie der kleine Europese Naties kunt oprichten als tegenwicht voor de Europese Unie van Frankrijk, Duitsland, Italie, Spanje en het VK.
Dat deze grondwet zo moeilijk tot stand is gekomen is wat mij betreft ook tekenend voor het draagvlak van een zo verregaande samensmelting binnen Europa...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |