Je hebt helemaal gelijkquote:Op zaterdag 21 mei 2005 08:51 schreef Pool het volgende:
[..]
JA vs. NEE is toch geen kwestie van links vs. rechts?
Het loopt juist door alle partijen heen. Wilders, SP en CU / SGP zijn tegen, dat is zowel links, rechts als confessioneel.
Vind je? Ik heb nou juist de indruk dat de media gewoon weergeven wat de ja-baronnen allemaal beweren. Dat het zo langzamerhand een potsierlijke vertoning aan het worden is ligt meer aan de gebrekkige inhoud van de boodschap. Ze spelen zo langzamerhand letterlijk de uittocht van Mozes uit Egypte na, compleet met meerdere plagen.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 11:39 schreef Waxxer het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk![]()
Maaaarrrrr () ik vind, maarja, dat is dus een persoonlijke mening en misschien stel ik me aan, dat in de media de NEE heel.... positief ( ? ) wordt belicht. Oftewel, de JA-campagnefiguren worden een beetje kansloos belicht....
Ik wil van de ja-stemmers wel eens horen hoe zij denken dat deze draak van een grondwet de huidige problemen in Europa kan oplossen. Wat mij betreft gaat de samenwerking in Europa al meer dan ver genoeg.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 13:38 schreef HiZ het volgende:
En dat is de toekomst voor Europa zonder deze grondwet dus; een soort van VN in Europa die niks meer voor elkaar krijgt en onder zijn eigen gewicht gaat inzakken. En dan wil ik graag van de nee-stemmers horen hoe ze dan denken de problemen die veroorzaakt zijn door hun proteststem nu op te lossen.
Een Grondwet lost geen problemen op. Dat is nergens ter wereld zo. Mensen lossen problemen op.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 13:47 schreef Jalu het volgende:
[..]
Ik wil van de ja-stemmers wel eens horen hoe zij denken dat deze draak van een grondwet de huidige problemen in Europa kan oplossen. Wat mij betreft gaat de samenwerking in Europa al meer dan ver genoeg.
http://www.stemjules.nl/film/Stem_voor_Mulder.wmvquote:Op zaterdag 21 mei 2005 14:04 schreef Onderbroek het volgende:
staat de vvd reclamespot ergens op een website waar je em terug kan zien?
Link doet het niet.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 14:10 schreef sizzler het volgende:
[..]
http://www.stemjules.nl/film/Stem_voor_Mulder.wmv
quote:Op zaterdag 21 mei 2005 14:42 schreef kenz het volgende:
http://www.geenstijl.nl/filmpjes/Stem_voor_Mulder.wmv
Deze grondwet lost geen problemen op, hij zet alleen een kader neer waarbinnen de problemen opgelost kunnen worden. De huidige verdragen zijn daarvoor niet meer toereikend. Je kunt natuurlijk zo stom zijn om te denken dat een verbetering van de procedures niet nodig is ondanks het feit dat er nu 25 leden zijn, maar in de praktijk wordt de EU zonder die grondwet echt onbestuurbaar en kan zelfs de vrijhandelszone in het gedrang komen omdat de leden het niet meer met elkaar eens kunnen worden. Zoals ik hierboven al heb gezegd; de eerste keer dat er een besluit moest worden genomen na de uitbreiding liep het meteen mis. Ik heb geen reden om aan te nemen dat het in de toekomst beter gaat.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 13:47 schreef Jalu het volgende:
[..]
Ik wil van de ja-stemmers wel eens horen hoe zij denken dat deze draak van een grondwet de huidige problemen in Europa kan oplossen. Wat mij betreft gaat de samenwerking in Europa al meer dan ver genoeg.
Wat ik tegen de grondwet heb, is dat het nog steeds hetzelfde spel blijft van ministers die de besluitvorming doen, met een Europees parlement dat vrijwel niets te zeggen heeft.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 13:54 schreef Pool het volgende:
[..]
Een Grondwet lost geen problemen op. Dat is nergens ter wereld zo. Mensen lossen problemen op.
Naar mijn mening lossen mensen echter makkelijker problemen op aan de hand van één kerndocument, dan aan de hand van een zootje losse verdragen. Ook gaat er iets meer macht naar het EP en krijgt Europa meer een gezicht door een vaste voorzitter en een minister van Buitenlands Zaken.
Maar nogmaals: de Grondwet is voor mij geen doel op zich. Ik zie het als een middel voor een beter Europa. Geen perfect middel, maar wel een beter middel dan de verdragen die vervangen worden. Vervolgens zijn het toch de Europeanen en niet het document die Europa écht beter moeten maken.
Tja, dat de EU een beetje te snel gegroeid is de afgelopen jaren is natuurlijk wel duidelijk. Maar om dat dan als voorwendsel te gebruiken voor een grondwet die de individuele rechten van de lidstaten alleen maar beperkt is wat mij betreft nogal hypocriet. Als de EU onbestuurbaar wordt omdat de leden het over fundamentele zaken niet eens kunnen worden moet je niet per definitie de macht in de EU centraliseren maar je als unie eerst eens afvragen of je eigenlijk wel voldoende draagvlak hebt in de individuele lidstaten. En die realiteitszin lijkt bij de Nederlandse én Europese bestuurders nogal eens te ontbreken.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:11 schreef HiZ het volgende:
[..]
Deze grondwet lost geen problemen op, hij zet alleen een kader neer waarbinnen de problemen opgelost kunnen worden. De huidige verdragen zijn daarvoor niet meer toereikend. Je kunt natuurlijk zo stom zijn om te denken dat een verbetering van de procedures niet nodig is ondanks het feit dat er nu 25 leden zijn, maar in de praktijk wordt de EU zonder die grondwet echt onbestuurbaar en kan zelfs de vrijhandelszone in het gedrang komen omdat de leden het niet meer met elkaar eens kunnen worden. Zoals ik hierboven al heb gezegd; de eerste keer dat er een besluit moest worden genomen na de uitbreiding liep het meteen mis. Ik heb geen reden om aan te nemen dat het in de toekomst beter gaat.
Een nee tegen de grondwet lost dus niet alleen niks op, maar vergroot de reeds bestaande problemen.
Ik ben het hier in de hoofdzaak met je eens. Als we goede redenen hebben om tegen te zijn, dan gaan we niet af. Er zal ook echt geen oorlog komen en ik erger me kapot aan de houding van het kabinet. De ene na de andere domme uitspraak van Zalm, Verdonk en Donner vliegt je om de oren. Daarmee blazen ze de boel alleen maar op.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 18:19 schreef Wombcat het volgende:
So what als Nederland 'afgaat' in Europa als we tegen stemmen. Als we voor ons zelf om een goede reden tegen zijn, dan doet dat er toch niet toe? Misschien komt er dan wel een betere grondwet, want aan het vehikel dat er nu ligt kan nog wel een en ander verbetert worden (de democratische controle bijvoorbeeld).
Er komt oorlog als we tegen stemmen. Yeah, right. De landen die al jaren in de EU zitten, zijn veel te afhankelijk van elkaar om nog oorlog te gaan voeren.
De VVD die een spotje maakt met verwijzing naar de holocaust (en het meteen maar weer intrekt, dat is dan tenminste nog slim geweest). Door tegen de grondwet te stemmen, gaat dat weer gebeuren? Dacht het toch niet.
Daarom stem ik ook Nee. Zoals ik nu ben voorgelicht, zoals mij nu is uitgelegd wat de punten zijn en nadat ik heb afgewogen wat voor mij de belangrijkste zaken zijn, ben ik absoluut niet van plan "ja" te stemmen.quote:Op zondag 22 mei 2005 03:14 schreef HiZ het volgende:
Oh ja, heren en dames Nee stemmers; hoe groot dachten jullie precies dat Nederland was? Als Frankrijk 'ja' stemt in hun referendum een paar dagen eerder, dan kan Nederland 'nee' stemmen, maar vervolgens zit het wel op het strafbankje. Want als Nederland bij een klein clubje staten hoort die nee zeggen tegen de Constitutie zou het bij de onderhandelingen daarover wel eens kunnen betekenen dat Nederland dan de keuze krijgt of de grondwet alsnog te aanvaarden óf voorbereidingen te gaan treffen voor een vertrek uit de Unie. En dat laatste kan Nederland zich helemaal niet permiteren. Met als gevolg dat we met de pet in de hand naar Brussel kunnen met de mededeling dat we alsnog ratificeren. En dat dus zonder de gezichtsreddende 'opt outs' waarmee Ierland en Denemarken hun herstemming hebben mogen doen, want uit de Grondwet bestaan geen opt-outs meer.
Niks, maar ik ben geen ja-knikker. En aangezien "we" middels communicatiemateriaal, ik zou haast willen zeggen: verplicht worden om ja te stemmen, in plaats van een objectieve voorlichting, doe ik dat niet. En uitleg heb ik al uitgebreid gegeven in dit topic.quote:Op zondag 22 mei 2005 03:39 schreef HiZ het volgende:
Ja en ? Wat heb je dan bereikt ? Behalve het feit dat de Nederlandse regering in het vervolg zwakker staat in de onderhandelingen in Europa ? Welk belang heb jij precies bij het verminderen van het toch al niet indrukwekkende gewicht van Nederland in Europa ?
Het is altijd zo komisch als mensen met de voorbeelden van Noorwegen, Zwitserland en IJsland komen als bewijs dat het zonder de EU ook wel gaat. Elk van de genoemde landen zit namenlijk met handen en voeten gebonden aan de EU. Met als resultaat dat ze de EU regels mogen uitvoeren zonder zeggenschap te hebben over wat die EU regels precies inhouden. Dus als je een verhouding met de EU wilt hebben waarin je inderdaad niks meer in te brengen hebt moet je daarnaar streven. Hoe dat precies democratischer is weet ik niet, maar goed, de warhoofden bij de anti-club zullen daar wel een beter beeld van hebben.quote:Op zondag 22 mei 2005 04:06 schreef Lyrebird het volgende:
Waarom wil HiZ zo graag binnen de EU blijven? Zijn argumenten komen op mij over als bangmakerij.
De Zwitsers, Noren en Ijslanders doen ook niet mee met de EU en het gaat hen niet slecht af. Het enige wat wij met de andere Europese landen moeten doen is handeldrijven, open markten dus, maar daar hebben we de EU niet voor nodig. De drie eerder genoemde landen hebben ook handelsverdragen met de EU. Kunnen wij ook krijgen. De EU brengt ons niets anders dan ondemocratische ellende.
De EU, met grotere broers en zussen als Frankrijk en Duitsland, troggelen ons ons zakgeld af en vertellen ons of we wel of niet met Amerika, Rusland en China mogen spelen. Nou, dat is een vooruitgang.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |