abonnement Unibet Coolblue
pi_27210814
Vervolg op deel 1: [EU] VVD zet holocaust in voor ja-stem grondwet

Het bewuste filmpje
quote:
[upd] VVD zet holocaust toch niet in voor EU-grondwet



Vanaf komende zaterdag zal de VVD in een reclamespotje op veertien regionale zenders het Nederlandse publiek proberen te overtuigen dat de 'ja-stem' de enige juiste is. Hiervoor gebruiken de liberalen enkele omstreden voorbeelden uit het verleden, zoals de Holocaust, Srebrenica en de terroristische aanslagen in Madrid. Beelden van deze gebeurtenissen, samen met slogans als 'Dit nooit méér! Start samenwerking Europa 1952' en 'Een toekomst met vrede, veiligheid en welvaart! Eén Europese Grondwet' moeten de kiezer ertoe bewegen de Europese Grondwet bij het referendum op 1 juni te omarmen.

Jules Maaten, de fractievoorzitter van de VVD in het Europees Parlement, erkent dat de beelden confronterend zijn. Hij geeft echter ook aan dat hiermee duidelijk is hoe zijn fractie over de Grondwet denkt: "Hiermee willen we zeggen dat het niet om niks gaat. Het Europese project is niet voor de grap opgezet, maar voor vrede, welvaart en veiligheid."

Eerder al waarschuwde minister Donner van Justitie voor een 'balkanisering' - hierbij doelend op de voortdurend instabiele situatie in de Balkan van Europa - mocht de Grondwet het niet halen. Later zwakte hij die uitspraak overigens wel snel af. Maaten claimt geenszins te willen suggereren - zoals Donner deed - dat er een nieuwe Europese oorlog komt bij een 'nee' van Nederland. Wel wil hij de kiezer op het hart drukken voor te stemmen, door te laten zien wat Europa aan de hand van de EU tot nu toe heeft bereikt, en wat voorkomen kan worden, zoals de aanslagen in Madrid.

In het politieke forum van FOK! kun je uitgebreide informatie vinden over het aanstaande referendum over de Europese Grondwet. Tevens is hier een actie begonnen om het televisiespotje aan de Reclame Code Commissie voor te leggen, vanwege haar omstreden karakter.

Update 16:50

VVD zendt spot niet uit

De VVD heeft zojuist laten weten de spot in te trekken. Het filmpje zou bij nader inzien te ver gaan en averechts kunnen werken, zo zegt Maaten nu na overleg met het partijbureau in Nederland.
Bron: Fok
quote:
VVD zakt naar historisch dieptepunt



DEN HAAG - De VVD zou als er nu verkiezingen worden gehouden, uitkomen op een historisch dieptepunt van 21 zetels. Het CDA krabbelt iets op, en komt op 33 zetels, nog altijd elf minder dan het huidige zetelaantal. Dat blijkt vrijdag uit de peiling van Interview/NSS in samenwerking met televisieprogramma Nova.

De SP, die vorige week tot zeventien zetels klom, moet deze week een zetel prijsgeven en komt uit op zestien. GroenLinks krijgt er deze week twee zetels bij en staat nu op elf zetels. De PvdA staat al een aantal weken stabiel op vijftig zetels.

Peter R. de Vries zakt langzaam aan weer weg in de peiling. Tijdens zijn introductie in de politiek haalde hij vijf zetels. Zowel vorige week als deze week moet hij een zetel inleveren en staat hij nu op drie zetels in de Politieke Barometer. Wilders staat op vijf zetels, net als vorige week.

De regeringspartijen staan deze week samen op 58 zetels, 20 zetels verlies in vergelijking tot het huidige zetelaantal. De PvdA, GroenLinks en de SP halen samen 77 zetels, waarmee zij hun virtuele kamermeerderheid verstevigen.
Bron: Telegraaf
quote:
Peiling: 63 procent verwerpt EU-grondwet



DEN HAAG - Als het referendum over de Europese grondwet nu zou worden gehouden, zou 63 procent tegen stemmen en 37 procent voor. Dat blijkt uit de Europese Barometer van Interview-NSS en het televisieprogramma Nova. Net als in de peiling donderdag van TNS NIPO nemen ook bij Interview-NSS de tegenstanders een fikse voorsprong.

De voornaamste oorzaak hiervan ligt volgens het onderzoeksbureau in het feit dat er meer tegenstanders van de grondwet komen en vooral dat ze meer geneigd zijn te gaan stemmen. Voor de start van de campagne waren het met name de voorstanders die de intentie uitspraken om te gaan stemmen. Nu zijn voor en tegenstanders in dat opzicht in balans, met als gevolg dat er een overwicht is aan tegenstemmers.

Een opkomst boven de 40 procent lijkt volgens Interview-NSS uitgesloten. De verwachting is dat 60 procent niet gaat stemmen en van de 12 procent van de Nederlanders die zegt wel te gaan stemmen, maar nog steeds niet weet of het voor- of tegen wordt, zal waarschijnlijk ook een groep niet gaan stemmen.

Van de 28 procent die zeker gaat stemmen en ook al weet wat, is 18 procent tegen en 10 procent voor. Dat betekent volgens de Europese Barometer dat de Europese grondwet in het referendum met 63 procent zou worden verworpen.

De tegenstemmers zijn met name te vinden bij de mensen die nu zeggen SP, CU, SGP of een van de nieuwe partijen (Wilders, PRDV) te stemmen. De voorstemmers zijn te vinden bij de aanhang van VVD en GroenLinks. De meeste thuisblijvers zijn mensen die sowieso al nooit stemmen en aanhangers van CDA en PvdA.

Ondanks de vele aandacht in de media voor het referendum zegt slechts 30 procent van de bevolking redelijk tot goed op de hoogte te zijn van de inhoud.
Bron: Telegraaf

[ Bericht 6% gewijzigd door pberends op 21-05-2005 11:45:39 ]
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 21 mei 2005 @ 11:42:03 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_27210850
Is dit deel 2???
Zo nee, dan ben ik bang dat deze zeer snel dicht gaat omdat er al topics over lopen....
Zo ja, linkje naar deel 1 zou wel makkelijk zijn...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 11:44:26 #3
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_27210922
Wat hebben die 5 apen op de 3e foto er nu mee te maken dan??? :p
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_27210971
Goed deel II, graag zonder onzin deze keer.
pi_27211171
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 11:44 schreef descendent1 het volgende:
Wat hebben die 5 apen op de 3e foto er nu mee te maken dan??? :p
Dat zijn bodyguards van Mozart.

En jij bent links, neem ik aan?

[ Bericht 1% gewijzigd door Pr0nVI op 21-05-2005 12:03:42 ]
pi_27211372
Omg als ze dat uit hadden gezonden.. dat was niet goed gegaan denk ik.
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_27211407
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 11:58 schreef Mute_Me het volgende:
Omg als ze dat uit hadden gezonden.. dat was niet goed gegaan denk ik.
Nee, dat het NOS Journaal en NOVA gister elke keer openende met deze beelden is wel goede reclame .
  zaterdag 21 mei 2005 @ 12:07:43 #8
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27211643
Ja, de schade is al aangericht.

Maar vooral verbaast ben ik over de houding van de VVD ten opzichte van de grondwet. Ik zou dat veel kritischer verwachten, zeker gezien de achterban waar het toch net andersom is. Ik hoorde Van Aartsen ook al met "De toekomst van de Nederlandse democratie ligt in de Unie". Dat lijkt me niet de juiste toon om je achterban te overtuigen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_27212733
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 12:07 schreef Sidekick het volgende:
Ja, de schade is al aangericht.

Maar vooral verbaast ben ik over de houding van de VVD ten opzichte van de grondwet. Ik zou dat veel kritischer verwachten, zeker gezien de achterban waar het toch net andersom is. Ik hoorde Van Aartsen ook al met "De toekomst van de Nederlandse democratie ligt in de Unie". Dat lijkt me niet de juiste toon om je achterban te overtuigen.
Wat een holle frasen zijn dat weer. Hoezo democratie? Democratie is toch dat je voor en tegen kan stemmen bij bijvoorbeeld zo'n referendum. Waarom wil hij ons dan beinvloeden als hij zo voor die democratie is.
pi_27216732
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 12:00 schreef pberends het volgende:

[..]

Nee, dat het NOS Journaal en NOVA gister elke keer openende met deze beelden is wel goede reclame .
Ik heb het Journaal noch nova kunnen zien, maar ik ben blij dat het niet ongemerkt voorbij is gegaan.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 15:56:00 #11
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_27217628
VVD'er eist excuses over holocaust

VVD-Kamerlid Aptroot eist een "duidelijk en oprecht" excuses van de vier europarlementariërs van de liberalen voor hun reclamespotje voor de Europese grondwet. "Als zij dat niet doen, hebben ze een groot probleem met mij. Dan beschouw ik hen niet langer als collega's," aldus Aptroot over de europarlementariërs Maaten, Mulder, Manders en Hennis. Steker nog, Aptroot eist dat de vier opstappen als zij geen excuses maken. De VVD trok vrijdag in allerhaast het reclamespotje terug waarin de europarlementariërs de Europese grondwet aanprijzen met een verwijzing naar de holocaust, Screbrenica en de aanslagen in Madrid.
[KNE]-Mod
pi_27218296
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 15:56 schreef ThE_ED het volgende:
VVD'er eist excuses over holocaust

VVD-Kamerlid Aptroot eist een "duidelijk en oprecht" excuses van de vier europarlementariërs van de liberalen voor hun reclamespotje voor de Europese grondwet. "Als zij dat niet doen, hebben ze een groot probleem met mij. Dan beschouw ik hen niet langer als collega's," aldus Aptroot over de europarlementariërs Maaten, Mulder, Manders en Hennis. Steker nog, Aptroot eist dat de vier opstappen als zij geen excuses maken. De VVD trok vrijdag in allerhaast het reclamespotje terug waarin de europarlementariërs de Europese grondwet aanprijzen met een verwijzing naar de holocaust, Screbrenica en de aanslagen in Madrid.
En terecht.
pi_27218500
Overigens is die foto in de OP niet in het filmpje te zien. Dat is een beetje overdreven
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:34:32 #14
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_27218613
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:23 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

En terecht.
Is het blijkbaar vanuit de Europesche fractie bedacht, wat een zet! Wel een beetje jammer, is ook wel inherent aan de VVD; veel ruimte voor het eigen initiatief, en niet echt een centrale leiding, dat breekt met dit soort dingen toch aardig op.
[KNE]-Mod
pi_27218627
Die sukkels waren vast geinspireerd door Balkenende en z'n armoedige speech.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:42:07 #16
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_27218818
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:35 schreef pberends het volgende:
Die sukkels waren vast geinspireerd door Balkenende en z'n armoedige speech.
Ergens zit er natuurlijk ook wel een waarheid in, maar ik vraag me af of het wel echt te maken heeft met het afwijzen van de grondwet. Als je praat over oorlog dan heb je toch meestal te maken met een ernstiger vorm van vervreemding. (Hoewel, WOI begon ook in een relatief vredig Europa als een sorot principiële strafexpeditie omdat een of andere kansloze kroonprins was omgelegd in een land dat er niet echt toe deed.)

Eigenlijk kun je gewoon heel moeilijk zeggen welke kant het zal op gaan. Er is nog steeds veel verdeeldheid en ongelijkheid in Europa, maar waar dat hier resulteerd in wederzijdswantrouwen zorgt datzelfde in bijvoorbeeld de VS voor verbroedering. (Of dacht je dat al die kansloze woestijnstaten zelfvoorzienend waren?) Het zijn vaak min of meer toevalligheden waardoor landen wel samen gaan werken of juist ineens tegenover elkaar komen te staan.

Volgens mij is nog de beste reden om NEE te stemmen niet eens een van de altijd gegeven suffe redenen, maar gewoon het feit dat zoveel mensen naast enkele goede redenen nog veel meer slechte redenen aangrijpen om NEE te stemmen; blijkbaar is er nog alom een wederzijdse afkeer. Het gekke is dat naar mijn mening en inzicht dit over 5 jaar wel weer heel anders kan zijn als er bijv economische voorspoed is.
[KNE]-Mod
pi_27219198
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:42 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

(Hoewel, WOI begon ook in een relatief vredig Europa als een sorot principiële strafexpeditie omdat een of andere kansloze kroonprins was omgelegd in een land dat er niet echt toe deed.)

[..]
Niet waar.
De Balkan viel min of meer uitelkaar, omdat de macht van het Osmaanse rijk minder werd. Zowel Rusland als het toenmalige land Oostenrijk-Hongarije wilden hun invloed op de Balkan uitbreiden. Dit laatste land had Bosnie al geannexeerd. Ze gebruiikte vervolgens de moord op hun troonopvolger om Servie binnen te vallen, terwijl de moord niet eens door een Servier was gepleegd!
Er was dus een behoorlijk gespannen situatie in Europa. Iets wat nu niet aan de hand is!
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:58:59 #18
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_27219305
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:55 schreef kenz het volgende:

[..]

Er was dus een behoorlijk gespannen situatie in Europa. Iets wat nu niet aan de hand is!
Ach, er is nog steeds wel sprake van spanning op de Balkan. En er hoeft maar een columnist omgelegd te worden of moskeeën gaan in de hens. Ik wil geen onheil prediken, en zeker geen link met de grondwet leggen, maar er zijn om mindere dingen oorlogen begonnen.

Daarnaast lijkt het me om statistische redenen wel weer tijd voor een oorlog. Maar daar heb ik al weer een mooi geil nieuw topic over geopend
[KNE]-Mod
pi_27375689
Als ik die Jules Maaten zie zitten, met op de achtergrond de beelden van de Tweede Wereldoorlog, kan ik alleen nog maar naar de dichtstbijzijnde emmer hollen

"Dit nooit meer", is de boodschap. Nooit meer mensen vervolgen/vermoorden op basis van hun geslacht, geloof, ras, seksuele geaardheid, godsdienst, enzovoort. Diezelfde Maaten had er amper een half jaar geleden totaal geen moeite mee om voor een Europese commissie te stemmen met de ultra-conservatieve Buttiglione. En weten allemaal nog welke denkbeelden die erop nahield.

De geloofwaardigheid van de Europese VVD-politici is heel ver te zoeken. En die van hun landelijke soortgenoten trouwens ook. Nagenoeg alle politieke partijen in dit land hebben aangegeven dat ze de uitkomst van het referendum zullen respecteren. De VVD is de enige partij die mitsen en maren plaatst. Hoezo "volkspartij voor vrijheid en democratie"... maak er maar HLR van: hypocriete liberale regenten.
  donderdag 26 mei 2005 @ 15:11:17 #20
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_27375968
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 15:02 schreef dVTB het volgende:
De geloofwaardigheid van de Europese VVD-politici is heel ver te zoeken. En die van hun landelijke soortgenoten trouwens ook. Nagenoeg alle politieke partijen in dit land hebben aangegeven dat ze de uitkomst van het referendum zullen respecteren. De VVD is de enige partij die mitsen en maren plaatst. Hoezo "volkspartij voor vrijheid en democratie"... maak er maar HLR van: hypocriete liberale regenten.
Je bent de PvdA vergeten?
[KNE]-Mod
pi_27405291
Bij elke uitspraak die ik van de VVD hoor vind ik die partij steeds dommer worden. Ze zouden mensen met een trisomie-21-denkniveau moeten verbieden om een land te regeren.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 13:35:50 #22
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_27405509
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 15:02 schreef dVTB het volgende:
Als ik die Jules Maaten zie zitten, met op de achtergrond de beelden van de Tweede Wereldoorlog, kan ik alleen nog maar naar de dichtstbijzijnde emmer hollen

"Dit nooit meer", is de boodschap. Nooit meer mensen vervolgen/vermoorden op basis van hun geslacht, geloof, ras, seksuele geaardheid, godsdienst, enzovoort. Diezelfde Maaten had er amper een half jaar geleden totaal geen moeite mee om voor een Europese commissie te stemmen met de ultra-conservatieve Buttiglione. En weten allemaal nog welke denkbeelden die erop nahield.

De geloofwaardigheid van de Europese VVD-politici is heel ver te zoeken. En die van hun landelijke soortgenoten trouwens ook. Nagenoeg alle politieke partijen in dit land hebben aangegeven dat ze de uitkomst van het referendum zullen respecteren. De VVD is de enige partij die mitsen en maren plaatst. Hoezo "volkspartij voor vrijheid en democratie"... maak er maar HLR van: hypocriete liberale regenten.
Tja het is helaas niet alleen de VVD. Ik heb zo'n domme uitspraken gezien van VVD, CDA en PVDA dat het me niks verbaast als PRdV of Wilders straks premier wordt

Oh en de VVD neemt het referendum over hoor. Zelfs zonder minimum opkomst percentage
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_27413111
Ach, politici ze doen eigenlijk allemaal rare uitspraken. Voorheen vond ik dat er wel eens één iets slims zei, maar sinds dit referendum flinke aandacht krijgt, zijn ze allemaal aan het stuntelen en klungelen.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 18:12:57 #24
3904 Koos Voos
teringhond
pi_27413683
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 13:35 schreef wdn het volgende:

[..]

... als PRdV of Wilders straks premier wordt
dat liever als een Wouter ' draaikont ' Bos
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')