Izo (2004)Naar deze film van Takashi Mîke werd door velen al lang naar uit gekeken, omdat die andere grote Japanse naam, Takeshi Kitano, erin mee speelt. Maar laat ik meteen zeggen dat je voor Kitano de film echt niet hoeft te kijken. Hij heeft een klein rolletje in 3 scené's ofzo.
Omdat het plot niet op imdb staat zal ik dat hier even die van een andere site plaatsen:
quote:
May 1865, Izo Takada was manipulated by Hanpeita Takechi, leader of Tosa Clan, and assassinated many governors who served under the Shogunate. People feared him as a terrorist and called him ‘Killer Izo’. Izo meet his end at 28 years old when he was captured and sentenced to death. Dit is voorgeschiedenis die je niet mee krijgt in de film, en de film begint pas als hij aan het kruis ter dood veroordeelt is -Lonewolf2003 However, Izo’s hatred and rage for authority did not die. His soul traveled through time and space, and his body transformed into an ultimate Killing Machine. Now, in a society completely incomprehensible to Izo, in a new world controlled by the people who have power, who will his hate-filled sword cut?
De film volgt dus eigenlijk voor een kleine 2 uur Izo die moordend en slachtend rond rent, terwijl hij niet gebonden lijkt door de wetten van tijd en ruimte. Terwijl dit gebeurt vinden er af en toe filosofische discussie's plaats, waarvan de grote vraag natuurlijk is waarom doet Izo wat hij doet?
Dit was weer echt een film waarbij ik na afloop meteen het internet op dook om hem beter te proberen te begrijpen. En wat mij toen meteen op viel was dat dit echt een film is die erg wisselende reacties op riep (ook bij de die-hard Takashi Mîke fans). De ene helft vind het een absolute bagger film waarin iemand 2 uur lang doel loos rond slacht. En de andere, waaronder ik zelf ook, vinden het een geweldige film waarin Mike naast je te entertainen met genoeg slachtingen, ook probeert serieus een diepere filosofische boodschap over te brengen. Het enige kritiek punt waar ik me wel in kan vinden is dat hij wat te lang duurt. Hij had makkelijk een half uur korter gekund.
Ik vind het dus zeker een aanrader, maar zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb.
cijfer: 8,5
Shilje sanghwang (Real Fiction) (2000)Een korte film van Ki-duk Kim (die onder mijn must-see-elke-film-van-deze-regisseurs lijstje valt) over een straatcartoonist, die het opeens helemaal verliest en enkele rekeningen uit het verleden vereffent (lees: op het moorden slaat).
De low-budget druipt van de film af. Zo lijkt de hele film wel gefilmd met een paar hand camara's. En de film is kennelijk ook zonder re-takes opgenomen. Maar dit geeft de film dan ook wel een leuk speciaal gevoel. De film is mede doordat die toch maar 70 minuten duurt het wel waard om een keer te kijken. Maar hij haalt het bij verre niet bij Ki-duk Kim latere werk, daarvoor komt het toch allemaal iets te veel over als een afstudeer project.
cijfer: 6.5
Jacob's Ladder (1990)Nadat ik hier veel goeds en loffends over had gehoord, had ik me voor bereid op een goede, enge horror film. Maar wat een tegenvaller bleek het te zijn. De film zou een grote mindfuck horen te zijn, (ik wil niet arrogant over komen), maar binnen een kwartier had ik wel door wat er aan de hand was. Op een paar kleine schrikmomenten na is de film ook nergens echt eng of bijzonder spannend. Daarnaast word de film onnodig ingewikkelder gemaakt door er een stom militair-experiment sub-plot in te stoppen.
Is er dan niks goeds te melden over de film. Natuurlijk wel, ondanks dat hij erg tegen viel, was het nog steeds een vermakelijke film. En Tim Robbins was geweldig en maakte veel goed.
cijfer: 6
[ Bericht 0% gewijzigd door Lonewolf2003 op 25-04-2005 15:50:16 ]