Besef jij dat je zelf weinig respect hebt voor mensen die in een God geloven die géén ongelovigen straft. Jij stelt God gelijk aan een haatdragend ettertje dat een hekel heeft aan mensen die niet gelovig zijn.quote:Op maandag 18 april 2005 22:04 schreef lionsguy18 het volgende:
God een sadist noemen is geen grapje voor mij, maar regelrechte godslastering.
Opvallend met hoeveel gebrek aan respect een ongelovige omgaat met de gevoelens van gelovigen.
En juist daartegen kom ik in opstand.
Schijnt dat ongelovigen maar alles mogen uitkramen, maar respect voor een God die mij persoonlijk dierbaar is, ontdek ik nooit bij jouw soort mensen.
Rekening houden met je medemens heeft kennelijk in je opvoeding ontbroken.
Ik heb het morele recht om hierover een opmerking te maken en je daarop te attenderen.
"En daarmee uit?" Hahahahahahahahaquote:Op maandag 18 april 2005 23:14 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Met "jullie ongelovigen menen God te kennen, ha ha" heeft Lionsguy18 gewoon geen gelijk. God is gewoon het fictieve hoofdpersoon van een religie en daarmee uit. Dat heeft niets met respecteren te maken. De echte God kunnen jullie ook niet beter kennen dan niet-chrstenen.
Jij hebt als "ongelovige"geen mening over Allah zeker![]()
Het zou best kunnen natuurlijk, dat er iets compleet anders aan de hand is. Maar geloof jij dan, dat dat andere iets zou zijn, wat een doel heeft, een betekenis? Op welke manier dan ook?quote:Op maandag 18 april 2005 23:08 schreef Haushofer het volgende:
Nou, niet elke ongelovige, denk ik. Maar ik kan wel een link trekken. Als kind wordt je een Sinterklaas belooft, die je zal belonen als je je goed gedraagt. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het naief zijn van een kind. Een mens is in dat opzicht net zo naief. Denk maar aan een redengeving voor het leven: het leven kan immers niet zonder reden zijn! Tenminste, beredeneerd vanuit ons kadertje. Het is nou eenmaal zo dat de mens niet boven zichzelf kan staan. En daarom zullen er altijd mensen zijn die in God geloven. Mensen willen zichzelf belangrijk voelen, een reden hebben, troost. En dat geeft God ze. Maar ik denk dat het een stap is in een proces: ik denk zelfs dat er ooit es een tijd komt dat we erachter komen dat er iets heel anders aan de hand is. Een soort nieuwe verlichting. Maar ej, da's mijn geloof.
Ah, daar kan ik veel over zeggen. Maar dat wordt enigszins offtopic. Misschien dat ik mijn kijk op het geloof hier nog wel es openbaar in een topic.quote:Op maandag 18 april 2005 23:21 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Het zou best kunnen natuurlijk, dat er iets compleet anders aan de hand is. Maar geloof jij dan, dat dat andere iets zou zijn, wat een doel heeft, een betekenis? Op welke manier dan ook?
Indirekt antwoord op de vraag "straft God kinderen met 'foute' ("ongelovige") ouders? ".quote:Op maandag 18 april 2005 23:20 schreef FuifDuif het volgende:
"En daarmee uit?" Hahahahahahahaha! En wat geeft jou die kennis? Jij weet er helemaal geen donder van, man!
Ik hoef geen gelijk te krijgen beste Akkersloot.quote:Op maandag 18 april 2005 23:14 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Met "jullie ongelovigen menen God te kennen, ha ha" heeft Lionsguy18 gewoon geen gelijk. God is gewoon het fictieve hoofdpersoon van een religie en daarmee uit. Dat heeft niets met respecteren te maken. De echte God kunnen jullie ook niet beter kennen dan niet-chrstenen.
Jij hebt als "ongelovige"geen mening over Allah zeker![]()
Hoort, Hoort. Akkersloot kent als enige de absolute waarheid. En wil dat graag met ons delenquote:Op maandag 18 april 2005 23:14 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
God is gewoon het fictieve hoofdpersoon van een religie en daarmee uit. Dat heeft niets met respecteren te maken.
Ik heb geen mening over Allah, omdat ik daar van te weinig weet.quote:Op dinsdag 19 april 2005 06:37 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Indirekt antwoord op de vraag "straft God kinderen met 'foute' ("ongelovige") ouders? ".![]()
En wat is jouw mening over Allah, of een ander hersenspinsel van een andere godsdienststichter. Als ongelovige daarvan weet je zogenaamd daar toch ook niets van
terugkrabbelend gezeur. Eerst denk je mij even met je praatjes de grond in te kunnen boren, en nu verander je van koers om niet af te gaan.quote:Op dinsdag 19 april 2005 10:29 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Ieder zijn mening. Als iemand niet in God gelooft zal ik hem niet bekritiseren om zijn mening.
Dat is een persoonlijke zaak.
Maar dat geeft niemand het recht om beledigende opmerkingen te maken.
Er is een verschil tussen kwetsende opmerkingen en onnodig kwetsende opmerkingen.quote:Op dinsdag 19 april 2005 10:29 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik hoef geen gelijk te krijgen beste Akkersloot.
Ieder zijn mening. Als iemand niet in God gelooft zal ik hem niet bekritiseren om zijn mening.
Dat is een persoonlijke zaak.
Maar dat geeft niemand het recht om beledigende opmerkingen te maken.
De aangetoonde inconsistenties in deze stelling even daargelaten...quote:Op zondag 17 april 2005 19:27 schreef Akkersloot het volgende:
Kinderen straffen alleen maar omdat ze ouders hebben die bijvoorbeeld in de oorlog fout zijn geweest is één van de laagste dingen die er bestaan.
Feit is dat wie moslim is in 99,99 % van de gevallen moslim-ouders heeft en wie christen is voor 99,99 % christen-ouders..
Dus als je christen of moslim bent geloof je dus in een God die kinderen van "foute" ouders straft.
Ha ha. Heb je niet in de gaten dat je je eigen "respect" regels overtreedt ? Want volgens veel moslims (én veel niet moslims) zijn Allah en God echt de zelfde hoorquote:Op dinsdag 19 april 2005 11:35 schreef FuifDuif het volgende:
Ik heb geen mening over Allah, omdat ik daar van te weinig weet.
Eén van die stromingen zal het dan wel met mij eens zijn dat het zeer onaannemelijk is dat een God ongelovigen straft.quote:Op dinsdag 19 april 2005 22:25 schreef Skeptic het volgende:
1) Niet iedere gelovige gelooft op precies dezelfde manier en ook binnen deze twee geloven zijn weer allerlei stromingen die van elkaar afwijken. Dus het ligt er maar aan wie je treft.
Zie openingspost. "Fout" slaat alleen op ongelovig. Ongelovige ouders hebben in de regel ongelovige kinderen . Dus als god ongelovigen zou straffen, straft God dus kinderen van "foute" ouders.quote:2) Persoonlijk denk ik (ik beschouw mezelf als Gereformeerd) dat God kinderen NIET straft voor iets wat hun ouders gedaan hebben. Dat zou onrechtvaardig zijn. Ik kan niets spreken voor andere gelovigen.
Nu snap ik het denk ikquote:Zie openingspost. "Fout" slaat alleen op ongelovig. Ongelovige ouders hebben in de regel ongelovige kinderen . Dus als god ongelovigen zou straffen, straft God dus kinderen van "foute" ouders.
Hoe kom je erbij dat god de kinderen straft van foute ouders?quote:Op zondag 17 april 2005 19:27 schreef Akkersloot het volgende:
Kinderen straffen alleen maar omdat ze ouders hebben die bijvoorbeeld in de oorlog fout zijn geweest is één van de laagste dingen die er bestaan.
Feit is dat wie moslim is in 99,99 % van de gevallen moslim-ouders heeft en wie christen is voor 99,99 % christen-ouders..
Dus als je christen of moslim bent geloof je dus in een God die kinderen van "foute" ouders straft.
Waar slaat dat op ? Als je echt meent dat ik last heb van meerdere zielen toon je dat maar even aan.quote:Op woensdag 20 april 2005 00:47 schreef danni het volgende:
Shit. De TS. is schizofreen.
Daar is niets mis mee.quote:Op woensdag 20 april 2005 00:31 schreef sjokkie het volgende:
Nu snap ik het denk ik
Maar wanneer ben je nu echt een christen? Zoals ik al zei eerder ben ik volgens het boekje een christen. (dopen communnie en vormen) Maar ik ben op latere leeftijd erachter gekomen dat er voor mij geen god bestaat. Zelf voor mijn ouders bestaat hij niet. Wij zijn christen omdat mijn voorouders daar voor gekozen (waarschijnlijk onder dwang van hun ouders). Maar ik blijf wel de naam houden.
Geldt dat in de huidige tijd nog steeds? Gezien de genoemde feiten Oud-Testamentisch zijn, en gelden als het oude verbond?quote:Op woensdag 20 april 2005 14:05 schreef lionsguy18 het volgende:
okay terug naar het onderwerp.
Kinderen wordt door God niet gestraft voor de daden van hun ouders.
Een volk of natie kan wel gestraft worden door God, denk maar aan Sodom en Gomorra, de Babylonische Ballingschap, de verwoesting van Jeruzalem en de grote verstrooiing.
Ik heb het sindsdien niet meer waargenomen, en ik vind het ook eigenlijk een heel rare gedachte om een geheel volk te straffen voor de daden van enkelingen uit dat volk..quote:Op woensdag 20 april 2005 14:11 schreef lionsguy18 het volgende:
De verwoesting van Jeruzalem is Nieuw Testamentisch.
En ja het geldt ook voor de huidige tijd.
De Bijbel spreekt over straffen die een heel volk of natie aangaan.quote:Op woensdag 20 april 2005 14:12 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik heb het sindsdien niet meer waargenomen, en ik vind het ook eigenlijk een heel rare gedachte om een geheel volk te straffen voor de daden van enkelingen uit dat volk..
Het is een beetje hetzelfde idee dat de Duitsers er tijdens de bezetting op nahielden. Gebeurde er iets, werden er een paar willekeurige mensen voor gestraft..quote:Op woensdag 20 april 2005 14:14 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
De Bijbel spreekt over straffen die een heel volk of natie aangaan.
Of je dit nu vreemd vindt of niet, het is het gevolg van de zonden.
Kun je uitleggen wat de verschillen zijn?quote:Op woensdag 20 april 2005 14:17 schreef lionsguy18 het volgende:
Die vergelijking gaat niet op.
Willekeur en wraak van de duitsers zijn niet te vergelijken met de besluiten die God neemt.
Dat hangt er maar net vanaf wat je verstaat onder de 'verwoesting van Jeruzalem'.quote:Op woensdag 20 april 2005 14:11 schreef lionsguy18 het volgende:
De verwoesting van Jeruzalem is Nieuw Testamentisch.
En ja het geldt ook voor de huidige tijd.
Alleen maar omdat het God is? Dus als God dingen doet die we als 'nazistisch' zouden betitelen, dan is het opeens goed?quote:Op woensdag 20 april 2005 14:21 schreef lionsguy18 het volgende:
Het collectief straffen door God om ze weer op het rechte pad te brengen of willekeurig mensen doodschieten door duitsers lijkt me echt wel een verschil. Effe nadenken dan breekt het besef wel door
Lees eens geschiedenis:quote:Op woensdag 20 april 2005 14:20 schreef Doffy het volgende:
[..]
Dat hangt er maar net vanaf wat je verstaat onder de 'verwoesting van Jeruzalem'.
De Duitsers deden het ook alleen maar om opstandelingen weer op het rechte pad te krijgen.quote:Op woensdag 20 april 2005 14:21 schreef lionsguy18 het volgende:
Het collectief straffen door God om ze weer op het rechte pad te brengen of willekeurig mensen doodschieten door duitsers lijkt me echt wel een verschil. Effe nadenken dan breekt het besef wel door
Wat ben je toch heerlijk voorspelbaar. En dom. Want waar jij aan refereert is de tweede verwoesting van Jeruzalem. De eerste vond plaats toen de Joden in ballingschap naar Babylon werden gedreven.quote:Op woensdag 20 april 2005 14:23 schreef lionsguy18 het volgende:
Lees eens geschiedenis:
Verwoesting van Jeruzalem
Verwoesting van de tempel
De grote verstrooiing.
Door de Romeinen.
Zo kom je wel overquote:Op woensdag 20 april 2005 14:33 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik ben toch dom?
Dus inclusief de kinderen?quote:Op woensdag 20 april 2005 14:14 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
De Bijbel spreekt over straffen die een heel volk of natie aangaan.
Of je dit nu vreemd vindt of niet, het is het gevolg van de zonden.
Ik begrijp het.quote:
Ik zoek nog steeds naar redenen waarom een gemaakte analogie niet deugt.quote:Op woensdag 20 april 2005 18:39 schreef lionsguy18 het volgende:
Een zinnige reactie op mijn geloofsopvatting over dit onderwerp is echter uitgebleven.
Ik sta voor alles open hoor, alleen is goede argumentatie wel een pre.quote:Op woensdag 20 april 2005 18:43 schreef lionsguy18 het volgende:
Die wil je niet zien beste Alicey, eens houdt het op.
Iets lezen en iets 'interpreteren/begrijpen/een gedegen oordeel over vellen waar je achter kunt staan' lijkt me twee verschillende dingen. Dom is misschien kort door de bocht maar echte argumenten heb ik nog niet echt kunnen ontdekken bij je.quote:Op woensdag 20 april 2005 18:32 schreef lionsguy18 het volgende:
Terwijl ik toch met kennis van zaken spreek en waarschijnlijk 1000 keer zoveel in de Bijbel gelezen heb als jij.
Ik ben het eigenlijk in grote lijnen wel eens met die vergelijking van Alicey. Waarom onschuldige straffen? Zoiets lijkt me alles behalve goddelijk.quote:Maar goed, het is typisch om iemand dom te noemen als je zelf van het onderwerp helemaal niets afweet.
Een christen is iemand die zich geïnspireerd voelt door de volgens hem al dan niet fictieve persoon Jezus christus. Je hoeft dus nog niet in Jezus te geloven om christen te zijn.quote:Op woensdag 20 april 2005 13:36 schreef ParadiseLost het volgende:
Een christen is iemand die in Christus geloofd, dat doet sjokkie niet (meer) en dus is hij een christen-af.. logisch toch?
Dat is helemaal niet terug naar het onderwerp. De stelling in de OP is duidelijk. Als god ongelovigen straft en gezien de meesten gelovigen gelovig zijn omdat ze toevallig gelovige ouders hebben (en de ongelovigen ongelovige ouders) straft God dus kinderen met "foute" ouders.quote:Op woensdag 20 april 2005 14:09 schreef Alicey het volgende:
[okay terug naar het onderwerp.
Kinderen wordt door God niet gestraft voor de daden van hun ouders.
Een volk of natie kan wel gestraft worden door God, denk maar aan Sodom en Gomorra, de Babylonische Ballingschap, de verwoesting van Jeruzalem en de grote verstrooiing.]
Geldt dat in de huidige tijd nog steeds? Gezien de genoemde feiten Oud-Testamentisch zijn, en gelden als het oude verbond?
God (die niet bestaat maar goed) geeft volgens jou kinderen met "foute" (ongelovige) ouders een kans om goed te worden.quote:Op woensdag 20 april 2005 15:32 schreef MelodyCool het volgende:
Ik reageer alleen op de eerste zin: Straft God kinderen met foute ouders?
Nee
Ik denk dat God kinderen met foute ouders de kans geeft om niet net zo fout te worden/zijn als hun ouders.
En mischien op deze manier (Als hun kids niet zo worden als hun) ook de ouders de kans geven om in te zien dat ze foute ouders zijn. En daar iets aan kunnen doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |