abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 april 2005 @ 15:27:54 #226
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26249744
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:24 schreef SCH het volgende:

[..]

In welke zin had jij last van deze imam dan?
In die zin dat ik me ontzettend aan hem stoor. En in die zin dat zo'n imam invloed uitoefent op het tuig op straat, waar ik wèl direct last van heb.
quote:
En is jouw last ineens het criterium?
Mijn last is mijn criterium. Iedereen waar ik last van heb, moet veranderen of anders opzouten.

Maar jij past je zeker liever aan aan iedereen die in je straatje pist?
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  vrijdag 15 april 2005 @ 15:28:40 #227
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_26249767
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:23 schreef Fys het volgende:
Herhaling: Omdat handelingen voortkomend uit een religieus denkbeeld onderdeel zijn van een specifieke levenswijze die zorgvuldig nagestreeft wordt, terwijl een handeling die je alleen doet omdat 'normaal' is in jouw omgeving dat niet is.
Maar waarom heeft een culturele waarde vanuit religieus oogpunt dan een meerwaarde boven een culturele waarde wat vanuit gewoonte ontstaat? Dat iets zorgvuldig nagestreefd wordt maakt het automatisch superieur? Sowieso is het zeer betwijfelenswaardig of het uberhaupt zorgvuldig nagestreefd wordt gezien de verscheidenheid aan meningen binnen de moslimpopulatie (over het handenschudden).
  vrijdag 15 april 2005 @ 15:28:46 #228
3542 Gia
User under construction
pi_26249769
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:25 schreef Fys het volgende:

[..]

Ik vind het niet van belang omdat Nederland een vrije, progressieve, democratische samenleving is terwijl Iran een onderdrukte, dictatoriale, Islamitische 'republiek' is die daarom niet met elkaar te vergelijken zijn.
Het gaat nog altijd om het aanpassen aan een andere cultuur.

Dat Nederland een vrije democratische samenleving is, wil niet zeggen dat je zomaar van Nederlanders kan en mag eisen dat zij zich in die zogenaamde vrije samenleving aan zouden moeten passen aan 'nieuwkomers'.
pi_26249789

..
  vrijdag 15 april 2005 @ 15:30:22 #230
3542 Gia
User under construction
pi_26249805
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:29 schreef Koos Voos het volgende:
[afbeelding]

..
LOL!!!
pi_26249817

Ik zou Koos Voos ook nooit een hand geven trouwens
  vrijdag 15 april 2005 @ 15:32:38 #232
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26249860
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:23 schreef Fys het volgende:

[..]

Herhaling: Omdat handelingen voortkomend uit een religieus denkbeeld onderdeel zijn van een specifieke levenswijze die zorgvuldig nagestreeft wordt, terwijl een handeling die je alleen doet omdat 'normaal' is in jouw omgeving dat niet is.
En dat bepaalt...

jij?

Dus als ik mijn overigens verwerpelijke of wellicht zelfs criminele handelingen in één of ander godsdienstje weet te gieten, dan is het ineens oke ?
pi_26249982
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:28 schreef Gia het volgende:

[..]

Het gaat nog altijd om het aanpassen aan een andere cultuur.

Dat Nederland een vrije democratische samenleving is, wil niet zeggen dat je zomaar van Nederlanders kan en mag eisen dat zij zich in die zogenaamde vrije samenleving aan zouden moeten passen aan 'nieuwkomers'.
Dat zeg ik ook niet.
Beide partijen moeten zich aanpassen. Je kunt niet verwachten van een groep Islamitische immigranten dat ze volledig integreren als er vanuit de groep Nederlanders geen enkel innitiatief komt. Al dat gezeur. Het gaat om een cultuurverschijnsel dat in sommige culturen niet gebruikelijk is. Als één islamiet dat niet overneemt gaat iedereen weer janken. Het gaat echt nergens over.
pi_26250038
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:32 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

En dat bepaalt...

jij?

Dus als ik mijn overigens verwerpelijke of wellicht zelfs criminele handelingen in één of ander godsdienstje weet te gieten, dan is het ineens oke ?
Natuurlijk staan dat soort dingen niet boven de Nederlandse wetgeving. Het niet geven van een hand staat nergens in het strafrecht beschreven als 'crimineel' dus je opmerking raakt kant noch wal.

Kom maar met wat beters
  vrijdag 15 april 2005 @ 15:39:38 #235
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26250055
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:37 schreef Fys het volgende:
Je kunt niet verwachten van een groep Islamitische immigranten dat ze volledig integreren als er vanuit de groep Nederlanders geen enkel innitiatief komt.
Ohjawel. Dat kun je wel verwachten.

Is gewoon het principe van de minderheid die zich aanpast aan de overgrote meerderheid, met acceptatie als uiteindelijk doel.
pi_26250079
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:28 schreef Lithion het volgende:

[..]

Maar waarom heeft een culturele waarde vanuit religieus oogpunt dan een meerwaarde boven een culturele waarde wat vanuit gewoonte ontstaat? Dat iets zorgvuldig nagestreefd wordt maakt het automatisch superieur? Sowieso is het zeer betwijfelenswaardig of het uberhaupt zorgvuldig nagestreefd wordt gezien de verscheidenheid aan meningen binnen de moslimpopulatie (over het handenschudden).
Omdat iedereen vrij is om zijn geloof op zijn manier te belijden. Ook volgens de wet.
  vrijdag 15 april 2005 @ 15:41:59 #237
3542 Gia
User under construction
pi_26250106
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:37 schreef Fys het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook niet.
Beide partijen moeten zich aanpassen. Je kunt niet verwachten van een groep Islamitische immigranten dat ze volledig integreren als er vanuit de groep Nederlanders geen enkel innitiatief komt. Al dat gezeur. Het gaat om een cultuurverschijnsel dat in sommige culturen niet gebruikelijk is. Als één islamiet dat niet overneemt gaat iedereen weer janken. Het gaat echt nergens over.
Het gaat in dit topic niet over die ene islamiet, maar over Balkie die vind dat wij ons daar aan aan moeten passen door er respect voor op te brengen.
pi_26250145
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:41 schreef Gia het volgende:

[..]

Het gaat in dit topic niet over die ene islamiet, maar over Balkie die vind dat wij ons daar aan aan moeten passen door er respect voor op te brengen.
En is dat zo moeilijk dan?
  vrijdag 15 april 2005 @ 15:43:17 #239
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26250147
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:39 schreef Fys het volgende:

[..]

Natuurlijk staan dat soort dingen niet boven de Nederlandse wetgeving. Het niet geven van een hand staat nergens in het strafrecht beschreven als 'crimineel' dus je opmerking raakt kant noch wal.

Kom maar met wat beters
Doe niet zo moeilijk. Er stond 'wellicht zelfs crimineel'. Maar ik kan me genoeg verwerpelijke handelingen indenken die niet crimineel zijn. Is gewoon een kwestie van geen respect tonen en dat duidelijk laten blijken.

Je broek laten zakken bijvoorbeeld. De andere kant opkijken. Of op de grond spugen. Allemaal onderdeel van mijn nieuwe op te richten religie .
pi_26250170
Waar het op neer komt is dat half xenofoob Fok! gaat schreeuwen dat die man uitgezet dient te worden omdat hij zich niet 'aanpast' aan onze cultuur. Ik vind het niet erg als die man vanwege zijn religie geen lichamelijk contact mag maken met andere vrouwen en dat op een respectvolle manier duidelijk maakt. Ik vind dat Balkenende gelijk heeft.
  vrijdag 15 april 2005 @ 15:44:43 #241
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26250180
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:41 schreef Gia het volgende:

[..]

quote:
Op vrijdag 15 april 2005 14:06 schreef Lemmeb het volgende:
Ik denk dat JP het anders bedoelde.

Je kunt respect hebben voor de betreffende imam, dwz hem niet uitschelden etcetera

Maar dat wil nog niet zeggen dat je zijn actie hoeft te accepteren.
Je mag reageren .
  vrijdag 15 april 2005 @ 15:47:01 #242
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26250227
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:44 schreef Fys het volgende:
Waar het op neer komt is dat half xenofoob Fok! gaat schreeuwen dat die man uitgezet dient te worden omdat hij zich niet 'aanpast' aan onze cultuur. Ik vind het niet erg als die man vanwege zijn religie geen lichamelijk contact mag maken met andere vrouwen en dat op een respectvolle manier duidelijk maakt. Ik vind dat Balkenende gelijk heeft.
'xenofoob' fok

Ik vind het ook niet erg, zolang die man dan wel accepteert dat hij uitgekotst wordt door de samenleving en daarmee zijn rechten te grabbel gooit. Maar dat is niet het geval. Dit soort types staan in de rij om 'diskremenasie!!!' te schreeuwen.
  vrijdag 15 april 2005 @ 15:48:23 #243
136 V.
Like tears in rain...
pi_26250258
Etiquette schrijft voor dat iets dat iemand niet wil voorrang krijgt boven iets dat iemand anders wèl wil.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 15 april 2005 @ 15:51:59 #244
3542 Gia
User under construction
pi_26250347
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:48 schreef Verbal het volgende:
Etiquette schrijft voor dat iets dat iemand niet wil voorrang krijgt boven iets dat iemand anders wèl wil.

V.
Dus een moslim niet aan willen nemen is gewoon okay?
pi_26250348
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:48 schreef Verbal het volgende:

V.
Ik wil niet beledigd worden. Wat moet ik nu doen?
  vrijdag 15 april 2005 @ 15:55:19 #246
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_26250437
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:40 schreef Fys het volgende:
Omdat iedereen vrij is om zijn geloof op zijn manier te belijden. Ook volgens de wet.
Iedereen mag er volgens de wet ook zijn eigen mening op nahouden, of die nu gerelateerd is aan een religie of niet.

Dat is dus nog geen antwoord op de vraag waarom religie-gerelateerde geloofsovertuigingen en culturele waarden een meerwaarde zouden hebben boven uit 'normale' sociale interactie ontstane geloofsovertuigingen en culturele waarden.
(In feite is er niet eens een verschil tussen die twee, maar dat terzijde).
pi_26250757
Ik heb nooit gezegd dat de één een meerwaarde heeft boven de ander. Ik heb alleen gezegd dat er een verschil bestaat en waarom heb ik al aangegeven.

Het is moeilijk voor mij, als atheïst, om te verwoorden waarom religie-gerelateerde geloofsovertuigingen en culture waarden een andere rol spelen omdat ik deze overtuigen en waarden zelf niet ondervindt. Wel weet ik dat mensen die deze wel ondervinden daar een veel sterkere waarde aan hechten dan aan 'normale' uit sociale interactie ontstane geloofsovertuigingen en culturele waarden. Ik respecteer dat, omdat ik vind dat die mensen het recht hebben om hun religie op hun manier te belijden.
  vrijdag 15 april 2005 @ 16:17:25 #248
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_26250958
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:11 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Dat zie je geheel verkeerd.

In Nederland is het geven van een hand niet _een_ teken van respect, maar het universele teken van respect, dat boven alle rangen, standen, geaardheden, religies, geslacht uitstijgt.
*proest*

Staat dat in de wet of zo?
  vrijdag 15 april 2005 @ 16:19:58 #249
95998 -DailaLama-
pi_26251019
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:47 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik vind het ook niet erg, zolang die man dan wel accepteert dat hij uitgekotst wordt door de samenleving en daarmee zijn rechten te grabbel gooit.
Jij bent niet de samenleving.
  vrijdag 15 april 2005 @ 16:31:28 #250
95998 -DailaLama-
pi_26251259
Het is sowieso een beetje dubieus om een vrouw de hand te schudden, terwijl je nog nooit in je hele leven een vrouw op deze wijze respect hebt getoond. Dan is het ook niet oprecht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')