Goezo.quote:Het ontkennen van de Holocaust kost de Belgische extreemrechtse activist Siegfried Verbeke een jaar cel. Het Hof van Beroep in Antwerpen veroordeelde hem vanochtend daartoe. Volgens het Hof is zijn "halsstarrig negationisme" een vorm van "verregaande minachting voor het joodse volk."
De rechtbank van Antwerpen had Verbeke, die in de publiciteit en via pamfletten al jaren ontkent dat Hitler zes miljoen joden heeft laten vermoorden, eerder veroordeeld tot een voorwaardelijke celstraf van een jaar. Dat is nu omgezet in een echte celstraf van een jaar.
Vrijheid van meningsuiting is geen absoluut recht, het houdt ook eigenlijk alleen maar in dat er vooraf geen controle uitgevoerd wordt op uitspraken en publicaties. Je blijft echter wel verantwoordelijk dat jouw uitspraken de wet niet overschrijden waarbij aan columnisten een grotere vrijheid wordt gegeven wegens hun discussie-aanjagend karakter.quote:Op donderdag 14 april 2005 14:40 schreef Libris het volgende:
Vind het vreemd dat het strafbaar is, niet in strijd met de vrijheid van meningsuiting?
Volgens het Hof is zijn "halsstarrig negationisme" een vorm van "verregaande minachting voor het joodse volk."
Minachting van een volk levert 1 jaar cel op...?
Het is niet zozeer geschiedvervalsing dat strafbaar is, maar eerder de intentie van de geschiedvervalsing. Johan_de_With had daar al een goede post over.quote:Op donderdag 14 april 2005 14:49 schreef Libris het volgende:
Ok, maar waarom is geschiedvervalsing strafbaar?
Zal de discussie hier niet opnieuw voerenquote:Om precies te zijn; het zogenaamde Verbeke-arrest stelt het strafbaar om het Joodse volk te belasteren door de Holocaust voor te stellen als een leugen om munt uit te slaan. Als jij echter gedegen onderzoek verricht waarin je het aantal doden op c. 4.5 miljoen stelt, dan ben je echt niet strafbaar. Zulke debatten worden ook nu nog door historici gevoerd.
waarom zou je dat willen doen? het ging immers om miljoenen onschuldige slachtoffers.quote:Op donderdag 14 april 2005 15:07 schreef Libris het volgende:
Is het toejuichen van de holocaust ook strafbaar eigenlijk?
Nou dringt de vraag zich natuurlijk op, is halsstarrig geloven in een god der wrake en het uitverkoren volk zijn, geen minachting van andere volkeren?quote:Op donderdag 14 april 2005 14:46 schreef Dagonet het volgende:
Vrijheid van meningsuiting is [in België] geen absoluut recht
het gaat om de intentie van de ontkenning, maar dat is al zovaak gezegd dat ik betwijfel of jij het überhaupt wil horen.quote:Op donderdag 14 april 2005 15:17 schreef Libris het volgende:
Ik zeg niet dat ik het zou willen, verre van...
Mag je ook de spaanse inquisitie niet ontkennen?
En denk eens, waarom zou iemand de inquisitie willen ontkennen..quote:Op donderdag 14 april 2005 15:35 schreef zoalshetis het volgende:
het gaat om de intentie van de ontkenning, maar dat is al zovaak gezegd dat ik betwijfel of jij het überhaupt wil horen.
Orwellquote:Op donderdag 14 april 2005 17:01 schreef Lestat het volgende:
En weer heeft de gedachtenpolitie toegeslagen...
weet je dat ik dit een bijzonder mooi en gepaste straf zou vinden!quote:Op donderdag 14 april 2005 16:53 schreef dancemacabre het volgende:
Ik vermoed dat een straf wel degelijk helpt, één jaar Auswich dan wel te verstaan, niet in een knusse cel pamperen, 3xdaags te vreten, uurtje creatief e a onzin.
waarom denk je dat ie door zijn intentie straf krijgt?quote:Op donderdag 14 april 2005 17:07 schreef Tobbes het volgende:
Ik snap het niet.
Zo iemand zegt: "De holocaust is allemaal verzonnen hoor!"
Dan zeg je toch: "O, waar zijn die miljoenen Joden gebleven dan?"
En je laat vervolgens alle historische bronnen zien die je tot je beschikking hebt. Dan is ie toch snel uitgepraat lijkt me?
welke intentie?quote:Op donderdag 14 april 2005 17:08 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
waarom denk je dat ie door zijn intentie straf krijgt?
waarom denk je dat de man straf krijgt door het herhaaldelijk zeggen en schrijven dat de holocaust niet of nauwelijks bestaan heeft en dit koppelt aan de 'judenleugen'. je kan best veel over hem lezen.quote:
Ja maar dat standpunt kan hij toch nooit overeind houden? Waarom is het dan erg om het te roepen? Lijkt me geen bedreiging voor de samenleving.quote:Op donderdag 14 april 2005 17:13 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
waarom denk je dat de man straf krijgt door het herhaaldelijk zeggen en schrijven dat de holocaust niet of nauwelijks bestaan heeft en dit koppelt aan de 'judenleugen'. je kan best veel over hem lezen.
Of mss. is het gewoon nog beter zijn verzoek van eind vorig jaar eindelijk eens in te willigen. Toen wou hij de Randi-prijs van 1 miljoen dollar binnenhalen door vijftien minuten in een gaskamer van Auschwitz Zyklon B in te ademen. Zo wou hij aantonen dat dat gas ongevaarlijk was.quote:Op donderdag 14 april 2005 16:53 schreef dancemacabre het volgende:
Ik vermoed dat een straf wel degelijk helpt, één jaar Auswich dan wel te verstaan, niet in een knusse cel pamperen, 3xdaags te vreten, uurtje creatief e a onzin.
waarom mag die man niet zeggen wat hij wil? Hoezeer het ook zieke uitspraken zijn, dit mag geen reden zijn om iemand voor een jaar cel te veroordelen. Er kan ook met argumenten tegen hem ingegaan worden, in plaats van hem de mond te snoeren. Net zo ziek als dat Mein Kampf een verboden boek is. Censuur is nooit goedquote:Op donderdag 14 april 2005 17:13 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
waarom denk je dat de man straf krijgt door het herhaaldelijk zeggen en schrijven dat de holocaust niet of nauwelijks bestaan heeft en dit koppelt aan de 'judenleugen'. je kan best veel over hem lezen.
hangt een beetje vanaf in welke samenleving je zit.quote:Op donderdag 14 april 2005 17:18 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Ja maar dat standpunt kan hij toch nooit overeind houden? Waarom is het dan erg om het te roepen? Lijkt me geen bedreiging voor de samenleving.
Mjah, we hebben het natuurlijk wel over Belgie...quote:Op donderdag 14 april 2005 17:19 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
hangt een beetje vanaf in welke samenleving je zit.
ik denk dat de ultieme manier om iemand zijn mond te snoeren een rechterlijke uitspraak is. zeker in een democratie.quote:Op donderdag 14 april 2005 17:19 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
waarom mag die man niet zeggen wat hij wil? Hoezeer het ook zieke uitspraken zijn, dit mag geen reden zijn om iemand voor een jaar cel te veroordelen. Er kan ook met argumenten tegen hem ingegaan worden, in plaats van hem de mond te snoeren. Net zo ziek als dat Mein Kampf een verboden boek is. Censuur is nooit goed
mjah, jij hebt een mening die ons niet aanstaat.. laten we jou in de cel gooien omdat je die mening wereldkundig maakt.. fijne rechterlijke machtquote:Op donderdag 14 april 2005 17:23 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik denk dat de ultieme manier om iemand zijn mond te snoeren een rechterlijke uitspraak is. zeker in een democratie.
nee we hebben het over 'samenlevingen'. die kunnen schijnbaar zichzelf manifesteren als 'samenleving' in een samenleving.quote:Op donderdag 14 april 2005 17:19 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Mjah, we hebben het natuurlijk wel over Belgie...
Jij wilt dat Amnesty het opneemt voor neo-nazi's die via geschiedvervalsing hun laster uitsmeren over het Joodse volk en daarmee haat oproepen?quote:Op donderdag 14 april 2005 16:53 schreef Kaalhei het volgende:
Eens kijken wat Amnesty International onderneemt voor deze politieke gevangene in een land in West-Europa. Volgens hun eigen website zijn ze immers "Onpartijdig, ongebonden en onafhankelijk".
en dat terwijl hier joden in europa heden ten dage toenemend beschimpt worden omdat israel een beleid voert. er is altijd wel een excuus gevonden, historisch gezien, om de kleinste godsdienst als buffer tussen de groten te gebruiken. de bedenker is het slachtoffer van haar eigen bedenksel. maar voor hen moet 'jezus' nog komen, dus ik zie het allemaal wel.quote:Op donderdag 14 april 2005 18:09 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Nou, Amnesty is gewoon een produkt van haar leden.
Bij veel landen binnen de VN zijn er wel stemmen te vinden die alles in het werk stellen om Joden het leven zuur te maken.
Israel kan zo bv geen lid worden van het Rode Kruis.
Ow ja.. opruimen die gast...quote:Op donderdag 14 april 2005 18:15 schreef Roi het volgende:
Holocaustontkenner wil vergast worden = dezelfde man
iddquote:Op donderdag 14 april 2005 19:31 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Ow ja.. opruimen die gast...En dit is geen politiek slachtoffer. Die IS een loser net zoals alle mensen die nu nog de nazi's hoog houden. Logisch dat AI zich daar niet voor inzet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |