quote:
Hiddink had succes PSV nooit verwacht
Door Frans van den Nieuwenhof
Guus Hiddink draait er niet omheen. „Wie me in augustus had verteld dat we nu nog op drie fronten actief zouden zijn, had elke weddenschap van me gewonnen." Hij vindt dat het seizoen 'wonderwel' goed verloopt, maar wil meer dan tot nu toe bereikt is. Morgenavond stap één: Olympique Lyon moet verslagen worden.
EINDHOVEN - Guus Hiddink is, meer dan wie ook, een ombouwtrainer. Hij bewees het in 1998 met het Nederlands elftal, dat na een desastreus EK in Engeland bijna wereldkampioen werd in Frankrijk. In 2002 deed hij hetzelfde met Zuid-Korea. En er is natuurlijk de eeuwige herinnering aan 1988, toen PSV na het vertrek van Ruud Gullit een paar weken in zak en as zat en met veel machtsvertoon uit de as herrees. Hij ziet de analogie wel met toen. Maar kent ook de schaduwzijden van zijn loopbaan. In Valencia werkte het niet. „Daar was Mijatovic met één miljoen dollar mijn duurste aankoop." En ook bij Real Madrid liep het fout. „Daar kreeg ik een sigarendoosje toegestopt met achterop de gewenste opstelling. Uiteraard moest de zoon van de voorzitter (Fernando Sanz) een plaatsje krijgen. Dan kun je twee dingen doen: je leven veilig stellen of je zelfrespect behouden." Hiddink kent als geen ander de wetten van de topsport. „Als ik toen had gekozen voor de zoon van de voorzitter was mijn strot eraf gebeten door de bloedhonden die elke selectie kent. Zo werkt het gewoon in de top: als ze bloed zien, bijten ze." Hij wil er maar mee zeggen: de trainer en de club moeten wel hetzelfde nastreven om tot succes te kunnen komen. „Om te presteren heb je autonomie nodig. En de macht om tegenwerkende krachten te elimineren. Dat lukte bij Madrid niet meer. Maar ik ben nooit een trainer geweest die wilde overleven om te kunnen eten." Hiddink zegt het niet hardop, maar zo denkt hij nog steeds. Bij PSV heeft hij 'in kleine kring' de optimale steun van zijn assistenten. Verderop is er de eeuwige discussie over hoe het verder moet in de toekomst. Hij wil, en het is de trainer eigen, altijd net iets meer dan de mannen die zeggen op de centen te passen. Je zou denken dat die mannen, leden van de Raad van Commissarissen, nu gemakkelijker meegaan in de ambities van hun trainer en financieel wat meer mogelijk maken. Zover is het nog niet. Toch: het bewijs ligt er weer. Het elftal van nu was in augustus nog 'een ruwe klomp klei', zoals Hiddink het toen noemde. „Ik had er geen idee van hoever het team zou kunnen reiken. Ik wist wel dat we in potentie kwaliteit voorhanden hadden, maar dat we nu behoren tot de top acht van Europa is op zich een schitterende prestatie. Dat mag weer niet leiden tot een houding van tevredenheid. We proberen nóg een keer te verrassen. Dit is niet de finale. De finale is de finale." Hij vindt dat het 'wonderwel goed' in elkaar is geboetseerd. „Het is een combinatie van factoren die ons zover gebracht heeft. Maar in algemene zin geldt: er heerst een sterke drang om te presteren. Bij iedereen." Die drang maakt dat de trein voortraast. Geen speler stapt eruit, blessures en pijntjes zijn zeldzaam. „Niemand wil nu afhaken", weet Hiddink. Succes is de beste doping. Bovendien is PSV een 'dark horse' in Europa. Zo'n ploeg waar het, in psychologisch opzicht, moeilijk is om tegen te spelen. Winnen is normaal voor de groten der aarde en dus ligt de afgang om de hoek. Nu stilzitten is het begin van het einde, vindt Hiddink. PSV geldt internationaal weer als 'de club waar je als speler verder kunt komen'. Die reputatie moet PSV uitbouwen en versterken. Hiddink wil straks 'weer iets fris brengen'. De strijd in zijn eigen woorden: „Ik wil wat meer risico's nemen, zij letten wat meer op de centen." Hiddink is er voorstander van om schulden uit het verleden mondjesmaat weg te werken, de Commissarissen gaan liever wat rigoureuzer te werk. De signalen die hij afgeeft, zijn subtiel. „Ik wil niet dat we als op de borst trommelende gorilla's uit het bos komen."
Mooie quote over Real
![]()
quote:
'Olympique vindt PSV maar afbraakploeg'
12/4/2005 10:59
Dat PSV er vorige week in Stade Gerland met een gelijkspel vandoor ging, en belangrijker nog met een o zo waardevol uitdoelpunt, zit alles wat Olympique Lyon aanhangt nog steeds niet lekker. In een interview met de Franse sportkrant L'Équipe kijken de betrokkenen vooral zuur terug op de heenwedstrijd in de kwartfinale van de Champions League.
'Eindhoven speelt om het spel van de tegenstander te vernietigen', meent voorzitter Jean-Michel Aulas. 'Hun doelpunt was zeer fortuinlijk, ze hebben niet veel laten zien.' Aulas is dan ook niet bang dat het in de return opnieuw misgaat met zijn ploeg. 'Onze spelers hebben gezien dat ze beter waren dan PSV. Ze troffen mensen tegenover zich die ze voetbaltechnisch niet konden verontrusten, maar alleen op fysiek en tactisch gebied problemen bezorgden. Dat zijn dingen die controleerbaar zijn in de return woensdag.'
Florent Malouda, de aanvaller die voor Lyon scoorde tegen PSV, is eveneens overtuigd maar iets minder stellig dan zijn voorzitter. 'Een uur lang kon PSV maar moeilijk volgen. Ze hebben het zelden zo lastig gehad. Achterin hadden we alles goed voor elkaar, zelfs bij hun doelpunt. Ze hebben geen indruk gemaakt met hun spel. Maar hun efficiëntie en heldere aanpak is opmerkelijk.'
Ophangen in de kleedkamer dat artikel en ben ik de enige die de gelijkenis ziet met de uitspraken van Van Bommel en Brufggink na Anderlecht - PSV?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".