Het zou even afwachten zijn hoe dat is, want jullie kwamen allemaal in de 6e verdieping, maar ik in de 8e.quote:Op zondag 17 april 2005 22:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat is idd een uitweg. Blij dat ik gewoon lekker dood mag gaan. Al zag ik ook wel uit naar een eeuwigheid in de hel met jou, Doffy, Schaapje en andere WFL-ers.
Ik neem aan dat ze daar ook Fok hebben. Eeuwig slowchatten.quote:Op zondag 17 april 2005 22:37 schreef Alicey het volgende:
Het zou even afwachten zijn hoe dat is, want jullie kwamen allemaal in de 6e verdieping, maar ik in de 8e.
En wat is het worstkaas-scenario?quote:Op zondag 17 april 2005 22:39 schreef Alicey het volgende:
Er zijn in ieder geval nog genoeg scenario's wat er met je kan gebeuren als opeens blijkt dat JHWH de ware God is.
een beetje offtopic maar dit lijkt me een geinig iets voor jou, een 'god simulator' . Kan een eye-opener zijn voor sommigen. http://www.jraxis.com/atheism/simulator/quote:Op zondag 17 april 2005 22:39 schreef Alicey het volgende:
Er zijn in ieder geval nog genoeg scenario's wat er met je kan gebeuren als opeens blijkt dat JHWH de ware God is.
De poel met vuur lijkt mij het minst aantrekkelijk, hoewel je je natuurlijk wel af kunt vragen hoe je dat voelt zo zonder lichaam. Erger is misschien nog Allah, die had nl. bedacht dat op een keer je lichaam opgebrand is, en Allah geeft je dus iedere keer een nieuwe huid als je huid verbrand is.quote:Op zondag 17 april 2005 22:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
En wat is het worstkaas-scenario?
Hij's leuk.quote:Op zondag 17 april 2005 22:43 schreef Flaman het volgende:
een beetje offtopic maar dit lijkt me een geinig iets voor jou, een 'god simulator' . Kan een eye-opener zijn voor sommigen. http://www.jraxis.com/atheism/simulator/
quote:Op zondag 17 april 2005 22:43 schreef Flaman het volgende:
[..]
een beetje offtopic maar dit lijkt me een geinig iets voor jou, een 'god simulator' . Kan een eye-opener zijn voor sommigen. http://www.jraxis.com/atheism/simulator/
kun je een beejte kruipen in het hoofd van God. of nou ja 1 van zijn drie hoofden
Allah is genadig!quote:Op zondag 17 april 2005 22:44 schreef Alicey het volgende:
De poel met vuur lijkt mij het minst aantrekkelijk, hoewel je je natuurlijk wel af kunt vragen hoe je dat voelt zo zonder lichaam. Erger is misschien nog Allah, die had nl. bedacht dat op een keer je lichaam opgebrand is, en Allah geeft je dus iedere keer een nieuwe huid als je huid verbrand is.
Confronteer een willekeurig christen met logica en gij zult horenquote:Op zondag 17 april 2005 22:47 schreef Alicey het volgende:
[..]Hij is erg leuk. Het is echter wel inderdaad zo gigantisch onlogisch eik.
quote:Op zaterdag 9 april 2005 15:51 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het zou onrechtvaardig zijn als God zomaar mensen ''tot zich roept'', zonder reden.
Sorry als ik drammerig overkom, maar het is iets dat me de laatste tijd bezig hield. Door de historie heen hebben Christenen voortdurend moraliteit geclaimed, maar ik vraag me af of dat nog ergens op gebaseerd is. Het categorisch imperatief van Kant is verworpen, dus morele claims van god kunnen niet per definitie waar zijn. God kan ook niet inherent goed zijn, want dan zou er een moreel systeem buiten god om bestaan moeten hebben...quote:Is de erfzonde rechtvaardig?
Hij's heel goed, maar er zitten volgens mij wel een paar kleine semantische fouten in.quote:Op zondag 17 april 2005 22:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Een nog veel leukere en ook veel lastigere God-kwis, vooral bedoeld voor gelovigen.
Vertel. Ik volg momenteel een college semantiek.quote:Op zondag 17 april 2005 23:06 schreef speknek het volgende:
Hij's heel goed, maar er zitten volgens mij wel een paar kleine semantische fouten in.
Het is niet helemaal juist heb ik ook de indruk. Een van mijn twee direct hits is volgens mij helemaal niet zo direct.. Maargoed, het idee is leuk.quote:Op zondag 17 april 2005 23:06 schreef speknek het volgende:
[..]
Hij's heel goed, maar er zitten volgens mij wel een paar kleine semantische fouten in.
Ik neem hem trouwens terug, ik heb een van de vragen niet goed onthouden.quote:Op zondag 17 april 2005 23:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Vertel. Ik volg momenteel een college semantiek.
Daar kun je over twisten. Als die hele volkeren de door god opgelegde wet overtraden, kun je beargumenteren dat een straf rechtvaardig is. De diepere vraag dringt zich dan natuurlijk op dat de wet opgelegd is zonder mandaat en bij gratie van diezelfde beul. En dat de rechtvaardiging van die wet enkel zichzelf kan zijn en dus niet gerechtvaardigd is...quote:Op zondag 17 april 2005 22:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Speknek, God gebiedt zijn onderdanen om gehele volkeren inclusief vrouwen en kinderen af te slachten. Dat is niet rechtvaardig.
Inclusief kinderen en baby's? 100% van de bevolking? Absurd.quote:Op zondag 17 april 2005 23:13 schreef speknek het volgende:
Daar kun je over twisten. Als die hele volkeren de door god opgelegde wet overtraden,
Inderdaad, God kan alles moreel maken en dus heeft het woord 'moraal' geen betekenis in de context van God.quote:De diepere vraag dringt zich dan natuurlijk op dat de wet opgelegd is zonder mandaat en bij gratie van diezelfde beul. En dat de rechtvaardiging van die wet enkel zichzelf kan zijn en dus niet gerechtvaardigd is...
Ik weet niet waar maar ergens staat dat God ook babies dood, omdat die babies later de israeliten zullen doden (ik praat het niet goed of zo maar zo denkt God)quote:Op zondag 17 april 2005 23:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Inclusief kinderen en baby's? 100% van de bevolking? Absurd.
[..]
Nouja hier hikte ik even op:quote:Op zondag 17 april 2005 23:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Vertel. Ik volg momenteel een college semantiek.
Hier zit een verschil tussen objectiviteit en subjectiviteit. Moreel is naar mijn mening een puur subjectief kader. Er is geen objectieve basis waar je goed of slecht aan kunt toetsen, wat niet wegneemt dat ik persoonlijk martelen moreel fout vind. Doordat er geen toetsbaar kader is, is m'n uitspraak zinloos, maar ik weet niet helemaal zeker of het tegenstrijdig is. (zou kunnen hoor)quote:You've taken a direct hit! You said earlier that God doesn't exist and you claimed that if she does not exist there is no basis for morality. Therefore, you are committed to the view that there is no basis for morality. But now you say that torturing innocent people is morally wrong. But if there is no basis for morality, then you cannot rationally say of any act that it is morally wrong.
quote:In saying that God has the freedom and power to do that which is logically impossible (like creating square circles), you are saying that any discussion of God and ultimate reality cannot be constrained by basic principles of rationality. This would seem to make rational discourse about God impossible. If rational discourse about God is impossible, there is nothing rational we can say about God and nothing rational we can say to support our belief or disbelief in God. To reject rational constraints on religious discourse in this fashion requires accepting that religious convictions, including your religious convictions, are beyond any debate or rational discussion. This is to bite a bullet.
Dat moraal volgens jou subjectief is, wil nog niet zeggen dat er geen basis voor bestaat. Je baseert je moraal ergens op. En dus is er een basis voor. Die stelling spreekt niet van een 'objectieve basis' toch? De stelling vraagt in feite: "Kan er een moraal bestaan zonder God?" Zo zie ik het tenminste.quote:Op zondag 17 april 2005 23:23 schreef speknek het volgende:
Hier zit een verschil tussen objectiviteit en subjectiviteit. Moreel is naar mijn mening een puur subjectief kader. Er is geen objectieve basis waar je goed of slecht aan kunt toetsen, wat niet wegneemt dat ik persoonlijk martelen moreel fout vind. Doordat er geen toetsbaar kader is, is m'n uitspraak zinloos, maar ik weet niet helemaal zeker of het tegenstrijdig is. (zou kunnen hoor)
Dat klopt, het is niet rationeel. Maar dat heb ik ook niet geclaimd. Volgens mij stond er inderdaad wel in de FAQ dat ze uitgingen van rationele antwoorden o.i.d., maar het zou eerder een biting the bullet dan een direct hit moeten zijn, als je het mij vraagt.quote:then you cannot rationally say of any act that it is morally wrong
Ja maar dat toetsingskader kun je toch ook zelf verzinnen? Het fundament van jouw moraal zou bijvoorbeeld kunnen zijn: "Doe alles wat je wilt zolang je een ander niet schaadt". Dat is toch een toetsingskader? Ze zeggen toch niet dat dat voor iedereen hetzelfde moet zijn?quote:Op zondag 17 april 2005 23:35 schreef speknek het volgende:
Nee ze hebben het over basis, een fundament, dus een toetsingskader.
En je kreeg niet de keus? Soms krijg je de keus tussen een direct hit en biting the bullet.quote:Dat klopt, het is niet rationeel. Maar dat heb ik ook niet geclaimd. Volgens mij stond er inderdaad wel in de FAQ dat ze uitgingen van rationele antwoorden o.i.d., maar het zou eerder een biting the bullet dan een direct hit moeten zijn, als je het mij vraagt.
Een mens heeft ook niet de bouw van een planteneter en bijvoorbeeld al helemaal niet de efficientie met vertering ervan. Een mens is gewoon een soort aaseter icm planten.quote:
Aaseter? Volgens mij is de mens in zijn geschiedenis nooit een aaseter geweest. De mens is een omnivoor en kan in principe prima op plantaardig voedsel leven. Je verteringsstelsel past zich dan ook aan aan je veranderde voedselgewoonten.quote:Op maandag 18 april 2005 08:51 schreef snabbi het volgende:
Een mens heeft ook niet de bouw van een planteneter en bijvoorbeeld al helemaal niet de efficientie met vertering ervan. Een mens is gewoon een soort aaseter icm planten.
No problem. Ik had het de laatste tijd wat druk dus kon er niet eerder op ingaan.quote:Op zondag 17 april 2005 22:51 schreef speknek het volgende:
STORMSEEKER:
[quotes]
Sorry als ik drammerig overkom, maar het is iets dat me de laatste tijd bezig hield.
Ten eerste heb ik het niet zo op met filosofen en hun vele stellingen en redenaties.quote:Door de historie heen hebben Christenen voortdurend moraliteit geclaimed, maar ik vraag me af of dat nog ergens op gebaseerd is. Het categorisch imperatief van Kant is verworpen, dus morele claims van god kunnen niet per definitie waar zijn. God kan ook niet inherent goed zijn, want dan zou er een moreel systeem buiten god om bestaan moeten hebben...
In principe is het inderdaad niet onze schuld dat wij zondig zijn, we konden er immers niets aan doen dat we zo geboren zijn. Dit maakt God echter niet onrechtvaardig. Hij had al voor dat de zondeval kwam gezegd wat het resultaat zou zijn van ongehoorzaamheid. En Adam en Eva hebben die keuze al met de dood bekocht, en ook de aanstichter ervan, Gods tegenstrever, zal om wat hij gedaan heeft vernietigd worden.quote:en het feit dat er hele generaties gestraft zijn naar de daden van voorouders, buiten hun machtsveld om, druist in tegen elke huidige notie van rechtvaardigheid. Althans, de mijne en de huidige rechtstaat. Dus god is ook niet rechtvaardig. Of wel?
Tja, ik heb ook wel gesprekken gevoerd met humanisten, maar wat ik zo begrijp van hen is dat zij een grenzeloos vertrouwen in de mens zelf hebben en ook verwachten dat de mens uiteindelijk alles op zal lossen (aan problemen e.d.), een mening die ik zeker niet deel.quote:(ik was laatst bij een toespraak van Feike ter Velde, die EO zeloot. Hij bleek dus ook een grote afkeer voor het humanisme te hebben. Heel grappig vond ik dat, ik had toch altijd met de theorie rekening gehouden dat er Christenen waren die niet van het humanisme hielden, maar dat ze ook echt bestonden vind ik mateloos intrigerend)
Nou ,misschien is de OP niet zo subtiel. Maar het is wel een interessante vraag: hoeveel waarde hecht je aan dit leven, en hoeveel aan een eventueel hiernamaals? Ik bedoel, zeker van je zaak ben je niet ( dat datgene wat je gelooft waar is), hoe gelovig je ook bent. Anders zit je jezelf gewoon naief te houden en te kalmeren voor een eventuele dood met totale annihilatie als gevolg. Dan zou ik dus veel meer waarde hechten aan dit leven. Dat hiernamaals moet nog maar blijken.quote:Op maandag 18 april 2005 23:23 schreef FuifDuif het volgende:
Wat een sukkel, die TS.
Of denken 'gewone' mensen recht wat eigenlijk krom is? En wanneer is iets recht en wanneer krom? Is het recht als het klopt, als je dus geen rationele tegenargument kunt opperen, of wanneer God dat gezegd heeft? Ben ik nu gevaarlijk?quote:Op maandag 18 april 2005 21:45 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ten eerste heb ik het niet zo op met filosofen en hun vele stellingen en redenaties.
Natuurlijk is redeneren zeer goed en zeer aan te raden, maar filosofen hebben er soms nogal een handje van om rechte zaken krom te praten en kromme zaken recht. Ik bedoel dat je er soms makkelijk in verward en verstrikt kan raken en dat vind ik gevaarlijk.
In je uitleg ga je er vanuit dat alles en iedereen eeuwig leeft, de tijd van voor de zondeval heeft gekend en de tijd van na de vernietiging van Satan zal meemaken. Alleen dan kun je spreken van een didactisch proces, waarbij elke mens afzonderlijk een wijze les heeft geleerd en niet onnodig is gestraft. Maar dat lijkt me niet de doctrine van het Christendom en niet die van jou.quote:rest van het betoog
Nou het is niet zozeer een grenzeloos vertrouwen, als een respect voor iemand's individu. De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens is een goed beeld van humanisme. Menselijke waardes boven alles, recht op vrij denken, lichamelijke integriteit etc.quote:Tja, ik heb ook wel gesprekken gevoerd met humanisten, maar wat ik zo begrijp van hen is dat zij een grenzeloos vertrouwen in de mens zelf hebben en ook verwachten dat de mens uiteindelijk alles op zal lossen (aan problemen e.d.), een mening die ik zeker niet deel.
Misschien dat je nog wat meer uiteen kunt zetten wat humanisten geloven?
Maar het feit dat er Christenen bestaan die het niet met humanisten eens zijn is denk ik toch niet zo wereldschokkend als jij het doet voorkomen.
Erover filosoferen heeft wel zin, laten we bv. eens afvragen waarom mensen graag willen weten wat er na dit leven gebeurt en wat de gevolgen zijn van acties in dit leven op dat opvolgende bestaan? Welke belangen spelen er allemaal mee bij een scenario van loon en straf? Zoals de beweegredenen van de afschaffing van reincarnatie & karma uit het Christelijk dogma op het Tweede Concilie van Constantinopel in 553 na Chr.quote:Op vrijdag 15 april 2005 19:02 schreef STORMSEEKER het volgende:
En als toch niet in het algemeen iedereen naar de hemel gaat na de dood, dan heeft filosoferen erover ook weinig zin en dus dit topic ook.
Of er is nog een voor jou en mij onbekende, onvoorstelbare 3e mogelijkheid, of 4e..quote:Op donderdag 14 april 2005 20:28 schreef Akkersloot het volgende:
Ja wel. Of er moet reincarnatie zijn of er moet niets zijn.
O en waar staat dat dan wel nietquote:Op zondag 17 april 2005 22:26 schreef Flaman het volgende:
in theorie zijn neanderthalers geen mensen (gezien evolutie niet bestaat volgens de bijbel)
6000 jaar geleden schiep god de eerste mens Adam.quote:Op zaterdag 23 april 2005 22:14 schreef ParadiseLost het volgende:
[..]
O en waar staat dat dan wel niet
vuile kloothommelquote:Op zaterdag 23 april 2005 20:56 schreef mrkanarie het volgende:
god bepaald wanneer je dood gaat of blijft leven.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |