abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 april 2005 @ 09:19:50 #51
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26140569
quote:
Op maandag 11 april 2005 09:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Echt niet, de onzekerheid is te groot. Er zouden misschien mensen zijn die zelfmoord zouden plegen, maar verreweg de meeste mensen zouden die gok echt niet wagen volgens mij.
Verder heb je ook nog het overlevingsinstinct. Zelfs als je alle redenen om te leven wegrationaliseert zul je nog niet zo snel zelfmoord plegen.
pi_26141596
1 van de 10 geboden is "gij zult niet doden" Veel christenen zien zelfmoord ook als moord, zoals het woord al zegt. Omdat moord een zonde is, plegen ze geen zelfmoord, want dan begaan ze een zonde en komen ze niet in de hemel
  maandag 11 april 2005 @ 10:53:30 #53
101630 db70
nooit te jong om te leren
pi_26142428
Als ik dit nu allemaal zo lees, vraag ik me dit af:
speculeren appels en peren ook?
70+ op het internet
  donderdag 14 april 2005 @ 20:26:24 #54
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_26231097
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 12:57 schreef Crazyivan het volgende:
Waarom plegen dan niet alle christenen zo snel mogelijk zelfmoord?
Voor iets wat eeuwig is hoef je je niet te haasten.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  donderdag 14 april 2005 @ 20:28:38 #55
60090 Akkersloot
pi_26231146
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 13:20 schreef Crazyivan het volgende:
Gaan alle mensen van verschillende geloven naar dezelfde hemel?
Ja wel. Of er moet reincarnatie zijn of er moet niets zijn.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
  donderdag 14 april 2005 @ 20:34:42 #56
60090 Akkersloot
pi_26231298
quote:
Op zondag 10 april 2005 13:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
En: waarom maken sommige christenen zich zo druk om abortus? Die arme geaborteerde, onschuldige foetussen gaan immers linea recta de hemel in. Beter kan toch niet? Ze hoeven niet eerst een leven vol zondige verleidingen te doorstaan. En de aborteur kan zich nog altijd bekeren en toch naar de hemel gaan.
Nee die zieltjes zijn dan niet "gered" en gaan volgens het christelijke geloof dus naar de hel.
pi_26232124
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 12:57 schreef Crazyivan het volgende:
Waarom plegen dan niet alle christenen zo snel mogelijk zelfmoord?
Je had beter kunnen vragen waarom gelovers ondanks de hemel zo bang zijn om te sterven, waarom gelovers smieren als er weer eens een mede-gelover overleden is. Dat zou juist reden tot feest moeten zijn, dus niet van dat sentimentele geweeklaag, zoals in Rome onlangs, als er weer eens een gelover de geest geeft.
Maar, het instinct van gelovers weet het beter, het is allemaal kul, vandaar de angst.
Die angst is, vanuit het perspectief van de gelover irrationeel, en eigenlijk blasfemisch.
pi_26233590
quote:
Op donderdag 14 april 2005 20:34 schreef Akkersloot het volgende:
Nee die zieltjes zijn dan niet "gered" en gaan volgens het christelijke geloof dus naar de hel.
Dan zou ik me toch wat beter verdiepen in de christelijke leer. Kinderen, achterlijken en onwetenden gaan per definitie naar de hemel.
pi_26234124
quote:
Op donderdag 14 april 2005 21:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dan zou ik me toch wat beter verdiepen in de christelijke leer. Kinderen, achterlijken en onwetenden gaan per definitie naar de hemel.
Is dat zo? Je had vroeger toch ook dat doodgeboren kinderen niet op het kerkhof begraven werden, maar er buiten omdat ze niet gedoopt hadden kunnen worden?

ik moet zeggen dat ik van dit aspect van het Christendom weinig afweet
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_26234223
quote:
Op donderdag 14 april 2005 22:13 schreef Maethor het volgende:
Is dat zo? Je had vroeger toch ook dat doodgeboren kinderen niet op het kerkhof begraven werden, maar er buiten omdat ze niet gedoopt hadden kunnen worden?

Dat was in het Roomse geloof. Die kinderen gingen echter naar het vagevuur en niet naar de hel (weet ik niet helemaal zeker). Maar de huidige theologie (generaliserend) stelt dat mensen die nooit de kans hebben gehad om te worden 'gered' gewoon naar de hemel gaan.
pi_26234972
quote:
Op donderdag 14 april 2005 22:13 schreef Maethor het volgende:

[..]

Begraven zonder dat de moeders wisten waar! Daar is een paar jaar geleden een monument voor opgericht in Venlo. Ongedoopten gaan naar de hel, waar dit in de bijbel staat weet ik niet zo. Komt wel weer eens boven water.
De papen hebben in de 11e eeuw het vagevuur verzonnen om het christendom wat toegankelijker te maken. En nu is het allemaal weer een beetje aangepast blijkbaar.
pi_26235211
quote:
Op donderdag 14 april 2005 22:39 schreef Godslasteraar het volgende:Ongedoopten gaan naar de hel, waar dit in de bijbel staat weet ik niet zo. Komt wel weer eens boven water.
Dat staat niet in de bijbel. Daarom maakt het ook geen deel meer uit van de theologie van 'het christendom'.
pi_26235274
Er staat zoveel niet in de Bijbel. Veel tradities en ideeën zijn pas ontstaan nadat de Bijbel al zo'n beetje in de huidige staat beschikbaar was. Hoe het zit met de aard van Jezus, bijvoorbeeld.
pi_26235372
quote:
Op donderdag 14 april 2005 22:49 schreef Monidique het volgende:
Er staat zoveel niet in de Bijbel. Veel tradities en ideeën zijn pas ontstaan nadat de Bijbel al zo'n beetje in de huidige staat beschikbaar was. Hoe het zit met de aard van Jezus, bijvoorbeeld.
Het meeste (w.o. de aard van Jezus en de Drie-eenheid) wordt wel degelijk gebaseerd op bijbelteksten, alleen de conclusies zijn soms nogal vergezocht. Er wordt een hele theorie opgesteld rond één zinnetje. Het vagevuur bijvoorbeeld is gebaseerd op een zinnetje over mensen die niet meteen naar de hemel gaan, maar die eerst nog worden gereinigd 'als door vuur'.
  donderdag 14 april 2005 @ 22:56:21 #65
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_26235479
quote:
Op donderdag 14 april 2005 21:05 schreef Godslasteraar het volgende:
Je had beter kunnen vragen waarom gelovers ondanks de hemel zo bang zijn om te sterven,
Vraag mij eerst eens (als gelovige) OF ik bang ben om te sterven.
Het antwoord is namelijk: nee.
Dus er is geen waarom. En ik geloof overigens ook niet dat ik naar de hemel ga als ik sterf.
quote:
waarom gelovers smieren als er weer eens een mede-gelover overleden is. Dat zou juist reden tot feest moeten zijn, dus niet van dat sentimentele geweeklaag, zoals in Rome onlangs, als er weer eens een gelover de geest geeft.
Smieren?

U hebt gezocht op smieren:

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is. Kijk ook eens bij de zoekinstructies.

??

Feest is wat vergezocht, het blijft rot als iemand sterft, maar er is zeker hoop en dat mag best meer benadrukt worden, ja.
quote:
Zo ver ik weet anders niet hoor.
-|-|- Peace Through Power -|-|-
pi_26235500
quote:
Op donderdag 14 april 2005 22:52 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Het meeste (w.o. de aard van Jezus en de Drie-eenheid) wordt wel degelijk gebaseerd op bijbelteksten, alleen de conclusies zijn soms nogal vergezocht. Er wordt een hele theorie opgesteld rond één zinnetje. Het vagevuur bijvoorbeeld is gebaseerd op een zinnetje over mensen die niet meteen naar de hemel gaan, maar die eerst nog worden gereinigd 'als door vuur'.
Uiteindelijk wordt bijna alles gebaseerd op de Bijbel, ja, een beetje christelijke traditie valt wel te herleiden tot een bijbelpassage, maar het staat er niet onomwonden in en die ideeën en tradities zijn dus allemaal later ontstaan en gegroeid.
pi_26235540
Godslasteraar bedoelt 'schmieren'.

Jehova's Getuigen vallen niet onder mijn generaliserende uitspraken over het christendom, aangezien hun leer te sterk afwijkt van wat christenen gemiddeld geloven.
pi_26235557
quote:
Op donderdag 14 april 2005 22:57 schreef Monidique het volgende:
Uiteindelijk wordt bijna alles gebaseerd op de Bijbel, ja, een beetje christelijke traditie valt wel te herleiden tot een bijbelpassage, maar het staat er niet onomwonden in en die ideeën en tradities zijn dus allemaal later ontstaan en gegroeid.
Voor een groot deel inderdaad ja.
  donderdag 14 april 2005 @ 23:05:10 #69
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_26235762
schmie·ren (onov.ww.)
1 [theat.] overdreven acteren

Grappig, nog nooit van gehoord, weer wat geleerd!
pi_26236129
quote:
Op donderdag 14 april 2005 23:05 schreef STORMSEEKER het volgende:
schmie·ren (onov.ww.)
1 [theat.] overdreven acteren

Grappig, nog nooit van gehoord, weer wat geleerd!
Dito.
  donderdag 14 april 2005 @ 23:42:29 #71
8369 speknek
Another day another slay
pi_26236895
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 15:51 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het zou onrechtvaardig zijn als God zomaar mensen ''tot zich roept'', zonder reden.
Is de erfzonde rechtvaardig?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_26236977
quote:
Op donderdag 14 april 2005 22:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Godslasteraar bedoelt 'schmieren'.
............
Mijn fout, verkeerd gespeld. Volgens mij is het eigenlijk Duits.
Ein Schmierentheater: ein schlechtes Theater; ein lächerlicher Vorgang; ein verwerfliches Verhalten; eine Farce; eine heuchlerische Inszenierung

Ik heb ook een Van Dale, shit-woordenboek! Ik ga snel een goed ethymologisch woordenboek kopen, gedonder met die Van Dale, waardeloos.
  vrijdag 15 april 2005 @ 06:14:01 #73
60090 Akkersloot
pi_26239999
quote:
Je bent volledig in de war met de islam.

http://www.aanneembaarheidsgodsdienst.nl/02.html#tekst

(Daarom is uitgaande van dat geloof als moslim het ook een lage streek om iemand van de islam op de hoogte brengen. Want dan ben je niet meer onwetend en dan pas ga je immers naar de hel, volgens dat geloof dan)
  vrijdag 15 april 2005 @ 06:16:26 #74
60090 Akkersloot
pi_26240003
quote:
Op donderdag 14 april 2005 22:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dat was in het Roomse geloof. Die kinderen gingen echter naar het vagevuur en niet naar de hel (weet ik niet helemaal zeker). Maar de huidige theologie (generaliserend) stelt dat mensen die nooit de kans hebben gehad om te worden 'gered' gewoon naar de hemel gaan.
Dat weet ik nog niet zo zeker. Ik heb bij de RKK een geestelijke horen zeggen dat de kerk alleen maar rekening houd met de gevoelens van de nabestaanden.
  vrijdag 15 april 2005 @ 06:19:32 #75
60090 Akkersloot
pi_26240009
quote:
Op donderdag 14 april 2005 22:39 schreef Godslasteraar het volgende:
Begraven zonder dat de moeders wisten waar! Daar is een paar jaar geleden een monument voor opgericht in Venlo. Ongedoopten gaan naar de hel, waar dit in de bijbel staat weet ik niet zo.
Het staat niet in de bijbel. Maar het is het regelrechte gevolg van de doctrine uit de bijbel dat alleen "geredden" naar de hemel gaan. Doodgeboren, en dus ongedoopte kinderen, horen daar niet bij.

Toch een goed bewijs dat de bijbel niet goddelijk is. Want het aspect van doodgeboren zijn ze gewoon vergeten. Er wordt in elk geval geen woord in gerept in de bijbel.
  vrijdag 15 april 2005 @ 06:21:19 #76
60090 Akkersloot
pi_26240012
quote:
Op donderdag 14 april 2005 22:52 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het vagevuur bijvoorbeeld is gebaseerd op een zinnetje over mensen die niet meteen naar de hemel gaan, maar die eerst nog worden gereinigd 'als door vuur'.
"Mensen na de dood eerst reinigen" staat echt niet in de bijbel.
  vrijdag 15 april 2005 @ 09:23:43 #77
8369 speknek
Another day another slay
pi_26241156
quote:
Op donderdag 14 april 2005 22:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Die kinderen gingen echter naar het vagevuur en niet naar de hel (weet ik niet helemaal zeker).
Ongedoopte kinderen gaan naar Limbo. Of dat de hel is, is niet helemaal duidelijk. Ofwel het is het voorportaal, ofwel het is de eerste cirkel. Volgens mij werd het wel beschreven als complete leegte.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_26242785
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 06:14 schreef Akkersloot het volgende:
Je bent volledig in de war met de islam.
Nee, dat ben ik niet. Dit is wat de meeste christenen geloven.
pi_26242892
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 06:21 schreef Akkersloot het volgende:
"Mensen na de dood eerst reinigen" staat echt niet in de bijbel.
Het vagevuur is gebaseerd op deze tekst:

U bent een bouwwerk van God. 10 Overeenkomstig de taak die God mij uit genade heeft opgelegd, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd, en anderen bouwen daarop voort. Laat ieder erop letten hoe hij bouwt, 11 want niemand kan een ander fundament leggen dan er al ligt – Jezus Christus zelf. 12 Of er op dat fundament nu verder wordt gebouwd met goud, zilver en edelstenen of met hout, hooi en stro, 13 van ieders werk zal duidelijk worden wat het waard is. Op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht. Het vuur zal laten zien wat ieders werk waard is. 14 Wanneer iemands bouwwerk blijft staan, zal hij worden beloond. 15 Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen.

1 Korinthiërs 3
  vrijdag 15 april 2005 @ 15:49:41 #80
60090 Akkersloot
pi_26250293
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 10:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[zwak begaafden, onwetende en kinderen gaan volgens het christendom niet naar de hemel, je bent in de war met de islam.]

Nee, dat ben ik niet. Dit is wat de meeste christenen geloven.
Waarom hebben christenen het dan over het "redden" van mensen.
pi_26250525
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:49 schreef Akkersloot het volgende:
Waarom hebben christenen het dan over het "redden" van mensen.
De relevantie van die vraag ontgaat mij. Het idee is dat mensen die nog nooit van Jezus gehoord hebben of die niet in staat zijn om te begrijpen waar het om gaat, per definitie 'onschuldig' zijn en dus naar de hemel gaan. Ken je Jezus wel maar wijs je zijn boodschap af, dan ga je naar de hel (al geloven veel christenen vandaag de dag ook niet meer in de hel, maar goed). In zekere zin zou het dus beter zijn als de christenen hun geloof geheim hielden, want als niemand er iets over wist, zou iedereen naar de hemel gaan. Maar iedereen kent Jezus tegenwoordig, dus zullen we wel allemaal gered moeten worden. *zucht*
  vrijdag 15 april 2005 @ 16:12:03 #82
60090 Akkersloot
pi_26250839
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het idee is dat mensen die nog nooit van Jezus gehoord hebben of die niet in staat zijn om te begrijpen waar het om gaat, per definitie 'onschuldig' zijn en dus naar de hemel gaan.
Dat is jouw idee maar helaas niet van het christendom.
quote:
Ken je Jezus wel maar wijs je zijn boodschap af, dan ga je naar de hel
Zoals ik al stelde, en waar je weer op reageerde, je bent echt in de war met de islam.
quote:
In zekere zin zou het dus beter zijn als de christenen hun geloof geheim hielden, want als niemand er iets over wist, zou iedereen naar de hemel gaan. Maar iedereen kent Jezus tegenwoordig, dus zullen we wel allemaal gered moeten worden. *zucht*
Als je christenen vervangt door moslims zijn we het er helemaal over eens. Vandaar ook mijn topic dat als Allah (fictief persooen) echt tegen de terreur aanslagen van 11 september zou zijn hij de mensen die hun kennis van de islam alleen maar te danken hebben aan de aanslagen respijt moet geven als ze de islam zouden afwijzen.
pi_26250987
Ja hoor Akje, je hebt groot gelijk.
  vrijdag 15 april 2005 @ 16:21:56 #84
60090 Akkersloot
pi_26251056
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 16:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ja hoor Akje, je hebt groot gelijk.
Wat verstaan christenen onder mensen "redden". ?

Waarom werden doodgeboren, en dus niet gedoopte kinderen, begraven op ongewijde aarde ?

Als Jezus voor onze zonden gestorven zou zijn wat is dan nog het nut om dat als "een blijde boodschap" te verkondigen als we dankzij Jezus dood sowieso al naar de hemel zouden gaan ?
pi_26251132
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 16:21 schreef Akkersloot het volgende:
Wat verstaan christenen onder mensen "redden". ?
Hen vertellen over Jezus Christus en zorgen dat ze in Hem gaan geloven.
quote:
Waarom werden doodgeboren, en dus niet gedoopte kinderen, begraven op ongewijde aarde ?
Ja, en waarom werden heksen verbrand? We hebben het nu over het huidige christendom, niet over dat van honderd jaar terug of van de Middeleeuwen. En de praktijk die jij beschrijft gold alleen in de Katholieke Kerk, niet in het christendom als geheel.
quote:
Als Jezus voor onze zonden gestorven zou zijn wat is dan nog het nut om dat als "een blijde boodschap" te verkondigen als we dankzij Jezus dood sowieso al naar de hemel zouden gaan ?
Dat is dus niet het geval. We gaan pas naar de hemel als we geloven in het offer van Jezus en berouw tonen over onze zonden. Je moet het offer aanvaarden, anders geldt het niet voor jou.
  vrijdag 15 april 2005 @ 16:49:00 #86
60090 Akkersloot
pi_26251654
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 16:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Hen vertellen over Jezus Christus en zorgen dat ze in Hem gaan geloven.
Waarom dan, als de noodzaak tot "redding" er niet is
pi_26253001
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 16:49 schreef Akkersloot het volgende:
Waarom dan, als de noodzaak tot "redding" er niet is
Die is wèl noodzakelijk voor diegenen die niet achterlijk of te klein om het te begrijpen zijn.

Waar wil je nou heen?
pi_26253794
Ik vind het interessanter om de vraag te stellen waarom we een natuurlijke overlevingsdrang hebben als de hemel zo leuk is.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hugo- op 15-04-2005 20:05:24 ]
  vrijdag 15 april 2005 @ 19:02:10 #89
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_26254547
Dat is inderdaad in tegenstrijdig, des te meer een reden waarom het onlogisch is om allemaal naar de hemel te gaan. Waarom eerst lijden op aarde om daarna ineens naar de hemel te gaan? En wat moet iedereen dan doen daar? Waar is de hemelse regering over de aarde dan nog voor nodig waarover wordt gesproken? Waarom wekte Jezus mensen op aarde op als toch iedereen naar de hemel gaat? Het is gewoon niet logisch.
En als toch niet in het algemeen iedereen naar de hemel gaat na de dood, dan heeft filosoferen erover ook weinig zin en dus dit topic ook.

Woensdag is trouwens de oom van mijn vader overleden, het ging niet zo best de laatste tijd, dus ik denk dat het is maar beter dat hij is gaan slapen. Door dit soort dingen ga je er wel weer meer over nadenken en ik blijf van mening dat het niet waar is dat iedereen naar de hemel gaat om duidelijke, bijbelse redenen. Wat dat betreft wijken we inderdaad van de mainstream çhristelijke stromingen af, maar niet ten onrechte (m.i. dan!)
  zondag 17 april 2005 @ 21:53:10 #90
33278 Flaman
GET..ME..OUTTTTT!!`~1!
pi_26307984
Als je als Christen beweert dat de hel niet bestaat, dan ben je geen Christen want dan verklaar je de Bijbel onwaar, endus het Christendom.
  zondag 17 april 2005 @ 21:56:41 #91
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26308093
quote:
Op zondag 17 april 2005 21:53 schreef Flaman het volgende:
Als je als Christen beweert dat de hel niet bestaat, dan ben je geen Christen want dan verklaar je de Bijbel onwaar, endus het Christendom.
Waar wordt de hel vermeld in de Bijbel?
pi_26308255
quote:
Op zondag 17 april 2005 21:56 schreef Alicey het volgende:
Het woord 'hel' komt niet als zodanig voor, maar er wordt wel met grote regelmaat gesproken over een plaats waar vuur is, waar het vreselijk is, waar 'geween zal zijn en tandengeknars'. Er wordt duidelijk gesproken over een plaats waar ongelovigen heengaan die niet erg leuk is. En of je dat nou hel noemt of gehenna of sheool of hades, het is niet een leuke plaats.
  zondag 17 april 2005 @ 22:06:31 #93
33278 Flaman
GET..ME..OUTTTTT!!`~1!
pi_26308370
quote:
Op zondag 17 april 2005 21:56 schreef Alicey het volgende:

[..]

quote:
deut 32 Want een vuur is aangestoken in Mijn toorn, en zal bernen tot in de onderste hel, en zal het land met zijn inkomst verteren, en de gronden der bergen in vlam zetten.
quote:
2 samuel 6 Banden der hel omringden mij; strikken des doods bejegenden mij.
quote:
job 11 [Zij] [is] [als] de hoogten der hemelen, wat kunt gij doen? Dieper dan de hel, wat kunt gij weten?
quote:
26 job 6 De hel is naakt voor Hem, en geen deksel is er voor het verderf.
Ik kan nog wel even door gaan hoor? Het feit is dat ongelovigen en anderen stouten naar de hel gaan, zullen branden, verdoemd zullen zijn. Staat onnoemlijk veel geformuleerd in de bijbel.
  zondag 17 april 2005 @ 22:06:59 #94
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26308392
quote:
Op zondag 17 april 2005 22:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Het woord 'hel' komt niet als zodanig voor, maar er wordt wel met grote regelmaat gesproken over een plaats waar vuur is, waar het vreselijk is, waar 'geween zal zijn en tandengeknars'. Er wordt duidelijk gesproken over een plaats waar ongelovigen heengaan die niet erg leuk is. En of je dat nou hel noemt of gehenna of sheool of hades, het is niet een leuke plaats.
Het beeld van een hel met vuur waar mensen gepijnigd worden is echter een vergaande interpretatie die niet rechtstreeks uit de tekst volgt. Wat dat aangaat vind ik het nogal "sterk" om te beweren dat wie niet in een "hel" gelooft, de bijbel onwaar verklaart.
  zondag 17 april 2005 @ 22:13:13 #95
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26308573
quote:
Op zondag 17 april 2005 22:06 schreef Flaman het volgende:

Ik kan nog wel even door gaan hoor? Het feit is dat ongelovigen en anderen stouten naar de hel gaan, zullen branden, verdoemd zullen zijn. Staat onnoemlijk veel geformuleerd in de bijbel.
Uit geen van die versen blijkt dat ongelovigen zullen branden of na hun dood zullen worden gepijnigd. Verder is een detail dat in mijn bijbel het vertaald is met "dodenrijk". Afgaande op de rest van het Oude Testament komt iedereen in het dodenrijk terecht, zowel de "goeden" als de "slechter".

Waar het mij echter vooral om gaat kun je lezen in mijn reactie aan Lupa.
pi_26308592
quote:
Op zondag 17 april 2005 22:06 schreef Alicey het volgende:
Het beeld van een hel met vuur waar mensen gepijnigd worden is echter een vergaande interpretatie die niet rechtstreeks uit de tekst volgt. Wat dat aangaat vind ik het nogal "sterk" om te beweren dat wie niet in een "hel" gelooft, de bijbel onwaar verklaart.
Ons collectieve beeld van wat 'hel' is, is sterk gevormd door o.a. Dante's Inferno in plaats van door de bijbel.

Maar het is in mijn ogen wel degelijk absurd als je gaat beweren dat ongelovigen volgens de bijbel niet gestraft worden door middel van een uiterst onplezierige verblijfplaats, want dat komt toch wel erg duidelijk naar voren. Je kunt weigeren om die plek of toestand 'hel' te noemen, maar dat maakt het er vast niet minder leuk op.
  zondag 17 april 2005 @ 22:20:00 #97
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26308762
quote:
Op zondag 17 april 2005 22:13 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ons collectieve beeld van wat 'hel' is, is sterk gevormd door o.a. Dante's Inferno in plaats van door de bijbel.

Maar het is in mijn ogen wel degelijk absurd als je gaat beweren dat ongelovigen volgens de bijbel niet gestraft worden door middel van een uiterst onplezierige verblijfplaats, want dat komt toch wel erg duidelijk naar voren. Je kunt weigeren om die plek of toestand 'hel' te noemen, maar dat maakt het er vast niet minder leuk op.
JG's beschouwen dacht ik de 2e dood als letterlijk een dood. Dat lost het hele vraagstuk omtrent de hel wel op.

Ik zag zelf vooral de hel als het volledig van God los zijn, en ook in die wetenschap verkeren. Aan de andere kant geloofde ik ook dat God wel zo almachtig was dat-ie iedereen wel in de hemel wist te krijgen. Da's echter weer een ander verhaal.
pi_26308836
quote:
Op zondag 17 april 2005 22:20 schreef Alicey het volgende:
JG's beschouwen dacht ik de 2e dood als letterlijk een dood. Dat lost het hele vraagstuk omtrent de hel wel op.
Dat is idd een uitweg. Blij dat ik gewoon lekker dood mag gaan. Al zag ik ook wel uit naar een eeuwigheid in de hel met jou, Doffy, Schaapje en andere WFL-ers.
  zondag 17 april 2005 @ 22:23:14 #99
33278 Flaman
GET..ME..OUTTTTT!!`~1!
pi_26308858
• Volgens Exodus 22:20 zal iedereen die een andere God aanbidt verbannen worden (hoewel de King James versie spreekt over “destroyed utterly”, blijkbaar hebben wij Nederlanders wat problemen met totale vernietiging)

• Deuteronomium 13:12-15 is wat duidelijker met wat er met ongelovigen zou moeten gebeuren: “…zo zult gij de burgers dier stad [waar men andere goden aanbidt] slaan met de scherpte des zwaards…”. Daar gaat het “Gij zult niet doden”-gebod.

• 2 Kronieken 15 vertelt ons “…ieder die niet naar den Heer, den god van Israel, vroeg zou gedood worden, van den kleinste af tot den grootste toe, hetzij man of vrouw.”.

• Volgens Johannes 3:18 en Marcus 16:16 worden ongelovigen bij voorbaat al verdoemd.
"Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God."

oh hier nog eentje om het af te leren
judas 1:7 "7 Gelijk Sodoma en Gomorra, en de steden rondom dezelve, die op gelijke wijze als deze gehoereerd hebben, en ander vlees zijn nagegaan, tot een voorbeeld voorgesteld zijn, dragende de straf des eeuwigen vuurs."

hmm des eeuwigen vuurs, wat zouden ze daar mee bedoelen...het maakt niet uit welke noemer wij er aan geven
  zondag 17 april 2005 @ 22:24:24 #100
90400 longinus
Hollander
pi_26308889
Hoelang gaan er al mensen naar de hemel, ik kan me niet voorstellen dat er ook Neanderthalers rondlopen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')