Verder heb je ook nog het overlevingsinstinct. Zelfs als je alle redenen om te leven wegrationaliseert zul je nog niet zo snel zelfmoord plegen.quote:Op maandag 11 april 2005 09:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Echt niet, de onzekerheid is te groot. Er zouden misschien mensen zijn die zelfmoord zouden plegen, maar verreweg de meeste mensen zouden die gok echt niet wagen volgens mij.
Voor iets wat eeuwig is hoef je je niet te haasten.quote:Op zaterdag 9 april 2005 12:57 schreef Crazyivan het volgende:
Waarom plegen dan niet alle christenen zo snel mogelijk zelfmoord?
Ja wel. Of er moet reincarnatie zijn of er moet niets zijn.quote:Op zaterdag 9 april 2005 13:20 schreef Crazyivan het volgende:
Gaan alle mensen van verschillende geloven naar dezelfde hemel?
Nee die zieltjes zijn dan niet "gered" en gaan volgens het christelijke geloof dus naar de hel.quote:Op zondag 10 april 2005 13:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
En: waarom maken sommige christenen zich zo druk om abortus? Die arme geaborteerde, onschuldige foetussen gaan immers linea recta de hemel in. Beter kan toch niet? Ze hoeven niet eerst een leven vol zondige verleidingen te doorstaan. En de aborteur kan zich nog altijd bekeren en toch naar de hemel gaan.
Je had beter kunnen vragen waarom gelovers ondanks de hemel zo bang zijn om te sterven, waarom gelovers smieren als er weer eens een mede-gelover overleden is. Dat zou juist reden tot feest moeten zijn, dus niet van dat sentimentele geweeklaag, zoals in Rome onlangs, als er weer eens een gelover de geest geeft.quote:Op zaterdag 9 april 2005 12:57 schreef Crazyivan het volgende:
Waarom plegen dan niet alle christenen zo snel mogelijk zelfmoord?
Dan zou ik me toch wat beter verdiepen in de christelijke leer. Kinderen, achterlijken en onwetenden gaan per definitie naar de hemel.quote:Op donderdag 14 april 2005 20:34 schreef Akkersloot het volgende:
Nee die zieltjes zijn dan niet "gered" en gaan volgens het christelijke geloof dus naar de hel.
Is dat zo? Je had vroeger toch ook dat doodgeboren kinderen niet op het kerkhof begraven werden, maar er buiten omdat ze niet gedoopt hadden kunnen worden?quote:Op donderdag 14 april 2005 21:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dan zou ik me toch wat beter verdiepen in de christelijke leer. Kinderen, achterlijken en onwetenden gaan per definitie naar de hemel.
Dat was in het Roomse geloof. Die kinderen gingen echter naar het vagevuur en niet naar de hel (weet ik niet helemaal zeker). Maar de huidige theologie (generaliserend) stelt dat mensen die nooit de kans hebben gehad om te worden 'gered' gewoon naar de hemel gaan.quote:Op donderdag 14 april 2005 22:13 schreef Maethor het volgende:
Is dat zo? Je had vroeger toch ook dat doodgeboren kinderen niet op het kerkhof begraven werden, maar er buiten omdat ze niet gedoopt hadden kunnen worden?
ik moet zeggen dat ik van dit aspect van het Christendom weinig afweet
Begraven zonder dat de moeders wisten waar! Daar is een paar jaar geleden een monument voor opgericht in Venlo. Ongedoopten gaan naar de hel, waar dit in de bijbel staat weet ik niet zo. Komt wel weer eens boven water.quote:Op donderdag 14 april 2005 22:13 schreef Maethor het volgende:
[..]
Is dat zo? Je had vroeger toch ook dat doodgeboren kinderen niet op het kerkhof begraven werden, maar er buiten omdat ze niet gedoopt hadden kunnen worden?
ik moet zeggen dat ik van dit aspect van het Christendom weinig afweet
Dat staat niet in de bijbel. Daarom maakt het ook geen deel meer uit van de theologie van 'het christendom'.quote:Op donderdag 14 april 2005 22:39 schreef Godslasteraar het volgende:Ongedoopten gaan naar de hel, waar dit in de bijbel staat weet ik niet zo. Komt wel weer eens boven water.
Het meeste (w.o. de aard van Jezus en de Drie-eenheid) wordt wel degelijk gebaseerd op bijbelteksten, alleen de conclusies zijn soms nogal vergezocht. Er wordt een hele theorie opgesteld rond één zinnetje. Het vagevuur bijvoorbeeld is gebaseerd op een zinnetje over mensen die niet meteen naar de hemel gaan, maar die eerst nog worden gereinigd 'als door vuur'.quote:Op donderdag 14 april 2005 22:49 schreef Monidique het volgende:
Er staat zoveel niet in de Bijbel. Veel tradities en ideeën zijn pas ontstaan nadat de Bijbel al zo'n beetje in de huidige staat beschikbaar was. Hoe het zit met de aard van Jezus, bijvoorbeeld.
Vraag mij eerst eens (als gelovige) OF ik bang ben om te sterven.quote:Op donderdag 14 april 2005 21:05 schreef Godslasteraar het volgende:
Je had beter kunnen vragen waarom gelovers ondanks de hemel zo bang zijn om te sterven,
Smieren?quote:waarom gelovers smieren als er weer eens een mede-gelover overleden is. Dat zou juist reden tot feest moeten zijn, dus niet van dat sentimentele geweeklaag, zoals in Rome onlangs, als er weer eens een gelover de geest geeft.
Zo ver ik weet anders niet hoor.quote:Op donderdag 14 april 2005 21:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dan zou ik me toch wat beter verdiepen in de christelijke leer. Kinderen, achterlijken en onwetenden gaan per definitie naar de hemel.
Uiteindelijk wordt bijna alles gebaseerd op de Bijbel, ja, een beetje christelijke traditie valt wel te herleiden tot een bijbelpassage, maar het staat er niet onomwonden in en die ideeën en tradities zijn dus allemaal later ontstaan en gegroeid.quote:Op donderdag 14 april 2005 22:52 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het meeste (w.o. de aard van Jezus en de Drie-eenheid) wordt wel degelijk gebaseerd op bijbelteksten, alleen de conclusies zijn soms nogal vergezocht. Er wordt een hele theorie opgesteld rond één zinnetje. Het vagevuur bijvoorbeeld is gebaseerd op een zinnetje over mensen die niet meteen naar de hemel gaan, maar die eerst nog worden gereinigd 'als door vuur'.
Voor een groot deel inderdaad ja.quote:Op donderdag 14 april 2005 22:57 schreef Monidique het volgende:
Uiteindelijk wordt bijna alles gebaseerd op de Bijbel, ja, een beetje christelijke traditie valt wel te herleiden tot een bijbelpassage, maar het staat er niet onomwonden in en die ideeën en tradities zijn dus allemaal later ontstaan en gegroeid.
Dito.quote:Op donderdag 14 april 2005 23:05 schreef STORMSEEKER het volgende:
schmie·ren (onov.ww.)
1 [theat.] overdreven acteren
Grappig, nog nooit van gehoord, weer wat geleerd!
Is de erfzonde rechtvaardig?quote:Op zaterdag 9 april 2005 15:51 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het zou onrechtvaardig zijn als God zomaar mensen ''tot zich roept'', zonder reden.
Mijn fout, verkeerd gespeld. Volgens mij is het eigenlijk Duits.quote:Op donderdag 14 april 2005 22:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Godslasteraar bedoelt 'schmieren'.
............
Je bent volledig in de war met de islam.quote:Op donderdag 14 april 2005 21:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dat weet ik nog niet zo zeker. Ik heb bij de RKK een geestelijke horen zeggen dat de kerk alleen maar rekening houd met de gevoelens van de nabestaanden.quote:Op donderdag 14 april 2005 22:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dat was in het Roomse geloof. Die kinderen gingen echter naar het vagevuur en niet naar de hel (weet ik niet helemaal zeker). Maar de huidige theologie (generaliserend) stelt dat mensen die nooit de kans hebben gehad om te worden 'gered' gewoon naar de hemel gaan.
Het staat niet in de bijbel. Maar het is het regelrechte gevolg van de doctrine uit de bijbel dat alleen "geredden" naar de hemel gaan. Doodgeboren, en dus ongedoopte kinderen, horen daar niet bij.quote:Op donderdag 14 april 2005 22:39 schreef Godslasteraar het volgende:
Begraven zonder dat de moeders wisten waar! Daar is een paar jaar geleden een monument voor opgericht in Venlo. Ongedoopten gaan naar de hel, waar dit in de bijbel staat weet ik niet zo.
"Mensen na de dood eerst reinigen" staat echt niet in de bijbel.quote:Op donderdag 14 april 2005 22:52 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het vagevuur bijvoorbeeld is gebaseerd op een zinnetje over mensen die niet meteen naar de hemel gaan, maar die eerst nog worden gereinigd 'als door vuur'.
Ongedoopte kinderen gaan naar Limbo. Of dat de hel is, is niet helemaal duidelijk. Ofwel het is het voorportaal, ofwel het is de eerste cirkel. Volgens mij werd het wel beschreven als complete leegte.quote:Op donderdag 14 april 2005 22:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Die kinderen gingen echter naar het vagevuur en niet naar de hel (weet ik niet helemaal zeker).
Nee, dat ben ik niet. Dit is wat de meeste christenen geloven.quote:Op vrijdag 15 april 2005 06:14 schreef Akkersloot het volgende:
Je bent volledig in de war met de islam.
Het vagevuur is gebaseerd op deze tekst:quote:Op vrijdag 15 april 2005 06:21 schreef Akkersloot het volgende:
"Mensen na de dood eerst reinigen" staat echt niet in de bijbel.
Waarom hebben christenen het dan over het "redden" van mensen.quote:Op vrijdag 15 april 2005 10:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[zwak begaafden, onwetende en kinderen gaan volgens het christendom niet naar de hemel, je bent in de war met de islam.]
Nee, dat ben ik niet. Dit is wat de meeste christenen geloven.
De relevantie van die vraag ontgaat mij. Het idee is dat mensen die nog nooit van Jezus gehoord hebben of die niet in staat zijn om te begrijpen waar het om gaat, per definitie 'onschuldig' zijn en dus naar de hemel gaan. Ken je Jezus wel maar wijs je zijn boodschap af, dan ga je naar de hel (al geloven veel christenen vandaag de dag ook niet meer in de hel, maar goed). In zekere zin zou het dus beter zijn als de christenen hun geloof geheim hielden, want als niemand er iets over wist, zou iedereen naar de hemel gaan. Maar iedereen kent Jezus tegenwoordig, dus zullen we wel allemaal gered moeten worden. *zucht*quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:49 schreef Akkersloot het volgende:
Waarom hebben christenen het dan over het "redden" van mensen.
Dat is jouw idee maar helaas niet van het christendom.quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het idee is dat mensen die nog nooit van Jezus gehoord hebben of die niet in staat zijn om te begrijpen waar het om gaat, per definitie 'onschuldig' zijn en dus naar de hemel gaan.
Zoals ik al stelde, en waar je weer op reageerde, je bent echt in de war met de islam.quote:Ken je Jezus wel maar wijs je zijn boodschap af, dan ga je naar de hel
Als je christenen vervangt door moslims zijn we het er helemaal over eens. Vandaar ook mijn topic dat als Allah (fictief persooen) echt tegen de terreur aanslagen van 11 september zou zijn hij de mensen die hun kennis van de islam alleen maar te danken hebben aan de aanslagen respijt moet geven als ze de islam zouden afwijzen.quote:In zekere zin zou het dus beter zijn als de christenen hun geloof geheim hielden, want als niemand er iets over wist, zou iedereen naar de hemel gaan. Maar iedereen kent Jezus tegenwoordig, dus zullen we wel allemaal gered moeten worden. *zucht*
Wat verstaan christenen onder mensen "redden". ?quote:Op vrijdag 15 april 2005 16:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ja hoor Akje, je hebt groot gelijk.
Hen vertellen over Jezus Christus en zorgen dat ze in Hem gaan geloven.quote:Op vrijdag 15 april 2005 16:21 schreef Akkersloot het volgende:
Wat verstaan christenen onder mensen "redden". ?
Ja, en waarom werden heksen verbrand? We hebben het nu over het huidige christendom, niet over dat van honderd jaar terug of van de Middeleeuwen. En de praktijk die jij beschrijft gold alleen in de Katholieke Kerk, niet in het christendom als geheel.quote:Waarom werden doodgeboren, en dus niet gedoopte kinderen, begraven op ongewijde aarde ?
Dat is dus niet het geval. We gaan pas naar de hemel als we geloven in het offer van Jezus en berouw tonen over onze zonden. Je moet het offer aanvaarden, anders geldt het niet voor jou.quote:Als Jezus voor onze zonden gestorven zou zijn wat is dan nog het nut om dat als "een blijde boodschap" te verkondigen als we dankzij Jezus dood sowieso al naar de hemel zouden gaan ?
Waarom dan, als de noodzaak tot "redding" er niet isquote:Op vrijdag 15 april 2005 16:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Hen vertellen over Jezus Christus en zorgen dat ze in Hem gaan geloven.
Die is wèl noodzakelijk voor diegenen die niet achterlijk of te klein om het te begrijpen zijn.quote:Op vrijdag 15 april 2005 16:49 schreef Akkersloot het volgende:
Waarom dan, als de noodzaak tot "redding" er niet is
Waar wordt de hel vermeld in de Bijbel?quote:Op zondag 17 april 2005 21:53 schreef Flaman het volgende:
Als je als Christen beweert dat de hel niet bestaat, dan ben je geen Christen want dan verklaar je de Bijbel onwaar, endus het Christendom.
Het woord 'hel' komt niet als zodanig voor, maar er wordt wel met grote regelmaat gesproken over een plaats waar vuur is, waar het vreselijk is, waar 'geween zal zijn en tandengeknars'. Er wordt duidelijk gesproken over een plaats waar ongelovigen heengaan die niet erg leuk is. En of je dat nou hel noemt of gehenna of sheool of hades, het is niet een leuke plaats.quote:
quote:Op zondag 17 april 2005 21:56 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waar wordt de hel vermeld in de Bijbel?
quote:deut 32 Want een vuur is aangestoken in Mijn toorn, en zal bernen tot in de onderste hel, en zal het land met zijn inkomst verteren, en de gronden der bergen in vlam zetten.
quote:2 samuel 6 Banden der hel omringden mij; strikken des doods bejegenden mij.
quote:job 11 [Zij] [is] [als] de hoogten der hemelen, wat kunt gij doen? Dieper dan de hel, wat kunt gij weten?
Ik kan nog wel even door gaan hoor? Het feit is dat ongelovigen en anderen stouten naar de hel gaan, zullen branden, verdoemd zullen zijn. Staat onnoemlijk veel geformuleerd in de bijbel.quote:26 job 6 De hel is naakt voor Hem, en geen deksel is er voor het verderf.
Het beeld van een hel met vuur waar mensen gepijnigd worden is echter een vergaande interpretatie die niet rechtstreeks uit de tekst volgt. Wat dat aangaat vind ik het nogal "sterk" om te beweren dat wie niet in een "hel" gelooft, de bijbel onwaar verklaart.quote:Op zondag 17 april 2005 22:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het woord 'hel' komt niet als zodanig voor, maar er wordt wel met grote regelmaat gesproken over een plaats waar vuur is, waar het vreselijk is, waar 'geween zal zijn en tandengeknars'. Er wordt duidelijk gesproken over een plaats waar ongelovigen heengaan die niet erg leuk is. En of je dat nou hel noemt of gehenna of sheool of hades, het is niet een leuke plaats.
Uit geen van die versen blijkt dat ongelovigen zullen branden of na hun dood zullen worden gepijnigd. Verder is een detail dat in mijn bijbel het vertaald is met "dodenrijk". Afgaande op de rest van het Oude Testament komt iedereen in het dodenrijk terecht, zowel de "goeden" als de "slechter".quote:Op zondag 17 april 2005 22:06 schreef Flaman het volgende:
Ik kan nog wel even door gaan hoor? Het feit is dat ongelovigen en anderen stouten naar de hel gaan, zullen branden, verdoemd zullen zijn. Staat onnoemlijk veel geformuleerd in de bijbel.
Ons collectieve beeld van wat 'hel' is, is sterk gevormd door o.a. Dante's Inferno in plaats van door de bijbel.quote:Op zondag 17 april 2005 22:06 schreef Alicey het volgende:
Het beeld van een hel met vuur waar mensen gepijnigd worden is echter een vergaande interpretatie die niet rechtstreeks uit de tekst volgt. Wat dat aangaat vind ik het nogal "sterk" om te beweren dat wie niet in een "hel" gelooft, de bijbel onwaar verklaart.
JG's beschouwen dacht ik de 2e dood als letterlijk een dood. Dat lost het hele vraagstuk omtrent de hel wel op.quote:Op zondag 17 april 2005 22:13 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ons collectieve beeld van wat 'hel' is, is sterk gevormd door o.a. Dante's Inferno in plaats van door de bijbel.
Maar het is in mijn ogen wel degelijk absurd als je gaat beweren dat ongelovigen volgens de bijbel niet gestraft worden door middel van een uiterst onplezierige verblijfplaats, want dat komt toch wel erg duidelijk naar voren. Je kunt weigeren om die plek of toestand 'hel' te noemen, maar dat maakt het er vast niet minder leuk op.
Dat is idd een uitweg. Blij dat ik gewoon lekker dood mag gaan. Al zag ik ook wel uit naar een eeuwigheid in de hel met jou, Doffy, Schaapje en andere WFL-ers.quote:Op zondag 17 april 2005 22:20 schreef Alicey het volgende:
JG's beschouwen dacht ik de 2e dood als letterlijk een dood. Dat lost het hele vraagstuk omtrent de hel wel op.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |