vraagje:
een paar weken terug ben ik begonnen met hardlopen. Ik heb een bescheiden schema uitgekozen via myasics.nl en loop 2x per week. Nu heb ik totaal geen aandacht besteed aan de schoenen, dus ik liep met een stel goedkope sneakers. Maar ik krijg nu last van mijn enkels.
Een zoektocht op internet leverde de volgende opinies op:
- gebruik goede schoenen die geschikt zijn voor jouw manier van lopen en op je voeten;
- blootsvoets is best
Nou goed, ik ga niet op blote voeten lopen, dus vandaag heb ik renschoenen gehaald. Niet van die hele dure, aangezien ik voorlopig niet van plan ben om een marathon te lopen, maar gewoon, aardige renschoenen voor de 'gewone' voet. (mijn voeten zijn ook normaal; geen holle- of platvoeten en ook nooit problemen gekend met mijn voeten)
Gisteren heb ik gerend op mijn wandelschoenen, hoge Lowa's (bergschoenen, categorie A/B); gaat niet zo snel dus
![]()
en ook wat zwaarder aan je voeten, maar wel goede ondersteuning van mijn enkels. Mijn enkels blijven gevoelig. Ook een stukje hardlopen met mijn nieuwe schoenen leert dat mijn enkelgewrichten nog niet zo best willen meekomen tov mijn conditie en spierontwikkeling. De demping is trouwens wel geweldig van die schoenen, enorme verbetering.
Maar is het verstandig dat ik mijn enkels intape? Of is dit toch echt een kwestie van gewenning? Ik wil de boel uiteraard niet forceren. Nu gaat het nog wel, maar ik weet niet goed wat de grens is.