abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 april 2005 @ 13:22:37 #101
62913 Blik
The one and Only!
pi_26496062
quote:
Op zondag 24 april 2005 20:43 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik heb om de hoek van de woonkamerdeur een stapeltje met trainingskleding, mp3speler, hardloophorloge en mijn schoenen liggen. Klaar om aan te trekken.

En iedereen heeft 3x in de week tijd om te lopen, dat riep ik eerst ook namelijk (ik ben op een doordeweeksedag gemiddeld 2 uur in totaal thuis, excl. slapen. In die twee uur moet ik alles doen: eten, huishouden, administratie, sociaal leven etc).
dat is misschien ook wel zo, kunt altijd wel tijd vrij maken voor sport
pi_26504442
Mijn vader heeft gisteren meegedaan aan een loopje in Maastricht, en zei: "het ging wel goed, kijk maar eens bij de uitslagen". Nou moeten jullie weten dat ik vorig jaar steeds NET geen 12 km/u liep, dat was mijn grote frustratie, steeds NET geen 5 min/km. Nou heb ik dat alleen maar op afstanden van 10 km geprobeerd, maar toch: mijn vader heeft gisteren dus 23:22 gelopen op 5 km. Hij is 70 (en een half) jaar oud
pi_26532052
De vetverbranding begint reeds na zo'n twee minuten.
Bij welke hartfrequentie? Dat is wat afhankelijk van de getraindheid. Als beginners regelmatig gaan duurlopen met een lage hartfrequentie ( 50% en 60% van hun HFmax), dan zorgen ze voor fysiologische veranderingen waardoor de vetverbranding op termijn kan verschuiven tot zo'n 70% van hun HFmax. Als ze te snel van stapel gaan ondermijnen ze het vetverbrandingssysteem echter ten voordele van de suikerverbranding (trainen op snelheid).

Zou ik daarom niet goed afvallen ja ik blijf ermee bezig wat houdt de suikerverbranding precies in?
  woensdag 27 april 2005 @ 04:18:27 #104
119357 Mauveen
passieve gebruiker
pi_26536848
Suikers (koolhydraten -> glucose -> glycogeen (geloof ik)) verbrand je bij intense sporten. Ze levern energie voor je spieren namelijk veel sneller dan vetten en verbruiken minder zuurstof tijdens de verbranding. De hoeveelheid glycogeen die je lichaam kan opslaan is echter beperkt en daarom is het belangrijk dat je voor/tijdens het sporten zorgt dat je koolhydraatrijk eten eet.
vorige week nog een werkstuk over overgetypt .
aoiets was het toch? iemand met biologie in de zaal?
pi_26537255
Aerobe en anaerobe verbranding. Zoek maar eens op Google, veel interessante sites!
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
pi_26538514
Je spieren en lever leveren samen zo'n 800 gram glycogeen (meen ik)
Bij alle vormen van bewegen zul je dit glycogeen aanspreken, het lichaam kan echter ook vetten verbranden, maar de verbranding van vetten kost meer zuurstof en daarvoor zal je zuurstof capaciteit dus hoger voor moeten zijn!

Probleem dus met glycogeen is: die voorraad is snel uitgeput, vet heb je echter in voldoende mate; op een kilo vet kun je een heel eind teren!! Aangeraden wordt om voor het sporten je koolhydraten wat aan te vullen; dit door suikers en polysuikers. Neem hiervoor kant en klare bars of muesli repen, een uur of half uur van te voren. Verder is het belangrijk je vochtbalans in de gaten te houden. 1% vochtverlies zorgt al voor afgenomen prestatie, en 3% zal zorgen voor loden benen terwijl 5% gevaarlijk kan zijn!

Ik weet niet of er behoefte is, maar ik kan wel een wat uitgebreider verhaal posten, ik heb 2 maanden geleden vanuit mijn opleiding een module over voeding en sport gevolgd namelijk Ik ben zelf momenteel ook bezig met trainen voor de 8 - 10 km (en heb nu rust nodig, arme kuiten!!)
When I win, I win. When i loose? I still win..
pi_26539377
quote:
Op woensdag 27 april 2005 09:43 schreef paradoXical het volgende:
-knip-
Graag meer info, ik train op 75% dan train ik toch niet anaeroob niveau ofwel? oja maxHF is 198 en 151 is AVG Bpm
pi_26540659
ik dacht dat je lichaam zo'n 400 gram glycogeen kan opslaan. bij sporters zal dit waarschijnlijk hoger liggen. als je "glycogeentank" 100% gevuld is kan je daar dus een prestatie van 400 x 4 = 1600 kcal mee leveren. puur op glycogeen dan... daar komt dan nog de energie van vetten bij.
pi_26547804
vraagje:
een paar weken terug ben ik begonnen met hardlopen. Ik heb een bescheiden schema uitgekozen via myasics.nl en loop 2x per week. Nu heb ik totaal geen aandacht besteed aan de schoenen, dus ik liep met een stel goedkope sneakers. Maar ik krijg nu last van mijn enkels.
Een zoektocht op internet leverde de volgende opinies op:
- gebruik goede schoenen die geschikt zijn voor jouw manier van lopen en op je voeten;
- blootsvoets is best

Nou goed, ik ga niet op blote voeten lopen, dus vandaag heb ik renschoenen gehaald. Niet van die hele dure, aangezien ik voorlopig niet van plan ben om een marathon te lopen, maar gewoon, aardige renschoenen voor de 'gewone' voet. (mijn voeten zijn ook normaal; geen holle- of platvoeten en ook nooit problemen gekend met mijn voeten)
Gisteren heb ik gerend op mijn wandelschoenen, hoge Lowa's (bergschoenen, categorie A/B); gaat niet zo snel dus en ook wat zwaarder aan je voeten, maar wel goede ondersteuning van mijn enkels. Mijn enkels blijven gevoelig. Ook een stukje hardlopen met mijn nieuwe schoenen leert dat mijn enkelgewrichten nog niet zo best willen meekomen tov mijn conditie en spierontwikkeling. De demping is trouwens wel geweldig van die schoenen, enorme verbetering.

Maar is het verstandig dat ik mijn enkels intape? Of is dit toch echt een kwestie van gewenning? Ik wil de boel uiteraard niet forceren. Nu gaat het nog wel, maar ik weet niet goed wat de grens is.
  woensdag 27 april 2005 @ 17:26:51 #110
119357 Mauveen
passieve gebruiker
pi_26548402
Ik zou het niet weten. toen ik begon met hardlopen was het gewoon 'schoenen aan en gaan'. Die pijn wordt wel minder zeiden ze. Maarja ik wil jou natuurlijk geen blessure aanpraten dus vraag het even aan een wat meer ervaren loper.
  donderdag 28 april 2005 @ 01:58:45 #111
119357 Mauveen
passieve gebruiker
pi_26560408
vandaag eindelijk weer wat gedaan. M'n coach liet me niet hardlopen omdat het fieldhouse vol was. Maar wel 45 minuten gefietst in de school's fitnesscentre. Voelt eigenlijk wel goed om eindelijk weer eens wat te doen na al dat stil zitten.
pi_26564299
Voor verbranding, wat is dan het beste. Lang lopen op laag tempo, of bijv. een half uur @ 15 km/h.
slettebak [@] gmail.com
pi_26564756
quote:
Op donderdag 28 april 2005 10:42 schreef JaWi het volgende:
Voor verbranding, wat is dan het beste. Lang lopen op laag tempo, of bijv. een half uur @ 15 km/h.
Effectief verbrand je meer vetten als je lang loopt, maar een half uur op 15km/h is beter (lees: verbrand relatief meer vetten + calorieen) ofzoiets .
pi_26564838
Gisteren had ik 30 minuten gelopen, weliswaar op de band. Stijgingspercentage 5% en tempo op 15 km/h.
slettebak [@] gmail.com
pi_26564918
quote:
Op donderdag 28 april 2005 11:03 schreef JaWi het volgende:
Gisteren had ik 30 minuten gelopen, weliswaar op de band. Stijgingspercentage 5% en tempo op 15 km/h.
Zonder pauzes? ben je pas begonnen?
Ik kan nu bijna een half uur non-stop rennen heb 3x 1min pauze
pi_26564996
quote:
Op donderdag 28 april 2005 11:06 schreef DaYwALKuR het volgende:

[..]

Zonder pauzes? ben je pas begonnen?
Ik kan nu bijna een half uur non-stop rennen heb 3x 1min pauze
De eerste 5 minuten langzaam opbouwen, daarna 25 minuten vol gas .
Was gisteren na 1,5 uur klaar met trainen en ging toch nog maar even op de band staan, heb tijden niet hardgelopen, behalve naar de bus . Heb wel een aardige conditie van spinning.
slettebak [@] gmail.com
pi_26565519
Maar voor verbranding, is dit tempo, of een tempo van 10+ dan goed?
Of kan ik beter langdurig op een lager tempo lopen.
slettebak [@] gmail.com
pi_26565658
Ah. Runnersweb .

"Maar lopen in een hoger tempo verbrandt calorieën én vet op een efficiëntere wijze. Een recent onderzoek, aan de universiteit van Texas, toonde aan dat lopen in een snel tempo per minuut 33 procent meer vet verbrandt dan lopen in een langzaam tempo. "
slettebak [@] gmail.com
pi_26569510
quote:
Op donderdag 28 april 2005 11:31 schreef JaWi het volgende:
Maar voor verbranding, is dit tempo, of een tempo van 10+ dan goed?
Of kan ik beter langdurig op een lager tempo lopen.
Ikzelf werk met hartslagen ik ga iig niet meer puur voor vetverbranden gewicht verlies je niet, je wordt wel strakker
pi_26569589
Een stukje straker mag ook .
Met de spieren zit het wel goed, nu even dat laatste beetje vormgeving .
slettebak [@] gmail.com
pi_26751213
Ik heb net een wedstrijd over 9.8km in 43.40m (bruto tijd) gerend . De eerste 5 km gingen in 21.30, dus ik denk dat ik een klein beetje te hard van start ben gegaan. Nu is het nog afwachten hoeveelste ik ben geworden. Vorig jaar zou deze tijd me bijna een plaats bij de top 50 (van de +/- 250) hebben opgeleverd. Dat zal er wel niet in zitten omdat het me best druk leek vandaag.

Zo, nu ga ik me de rest van de dag niet meer uitsloven, dat heb ik wel verdiend .
  donderdag 5 mei 2005 @ 16:18:52 #122
119357 Mauveen
passieve gebruiker
pi_26756011
waar kun je je aanmelden voor wedstrijden? Bij een club? ik heb eigenlijk nog nooit ergens een affice zien hangen voor een race van de plaatselijke athletiek vereniging. Ik zoek iets rond de afstand van 5 km.
pi_26756525
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 16:18 schreef Mauveen het volgende:
waar kun je je aanmelden voor wedstrijden? Bij een club? ik heb eigenlijk nog nooit ergens een affice zien hangen voor een race van de plaatselijke athletiek vereniging. Ik zoek iets rond de afstand van 5 km.
Als je aan baanwedstrijden mee wilt doen, dan moet je volgens mij lid zijn van een club. Gewone wegwegstrijden zijn voor iedereen toegankelijk. Waar en wanneer zo'n wedstrijden zijn kan je het beste op internet vinden. Inschrijven kan vaak online en ook nog vlak voor de wedstrijd zelf.
  donderdag 5 mei 2005 @ 19:43:02 #124
1762 YPPY
Yppiaans
pi_26760590
Voor wedstrijden kun je op runnersweb kijken. Vaak staan ze ook in lokale huis-aan-huisbladen.

Ik ben een drie kwartier voor de wedstrijd begon naar het startpunt gegaan en heb me ingeschreven. Dat was vanuit een club, maar niet-leden mochten ook mee doen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_26762037
Ik ben sinds een paar weken ook wat aan het hardlopen, zo ongeveer om de dag. Maar ik krijg na 10 minuten meestal al last van mn linkerenkel, terwijl ik dan qua uithoudingsvermogen nog wel ff door kan. Rekoefeningen helpen daartegen niet echt. Is dit een kwestie van tijd? Of gaat het na een tijdje over?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')