Dat is nogal een vergelijking, aanslagen vergelijken met de prediking...quote:DeusExMachina schreef op zondag 3 april 2005 @ 17:26 het volgende:
Gelovige mensen heb ik alleen moeite mee als ze te ver doorslaan en dus anderen tot last zijn. Dit heb ik bijvoorbeeld bij Jehova getuigen maar bij aanslagen is het natuurlijk nog erger .
Nee Haushofer niet, maar ik inderdaad wel.quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:06 schreef DeusExMachina het volgende:
Jij was toch een Jehova's getuigen? Sorry als ik je laatst beledigd heb want dat was natuurlijk niet de bedoeling. Ik was al bang dat een persoon met blauwe kleur op me zou gaan letten.
Truequote:Op dinsdag 5 april 2005 12:08 schreef Haushofer het volgende:
Euj? Jehova? Dan moet je bij Stormseeker of Denegam zijn, geloof ik
Maar je geeft alleen een kans op leven in jouw ogen; in mijn ogen zit zo' n Jehova gewoon zijn ideeen ongewenst op te dringen. Als er mensen bij mij aan de deur komen om te zeggen dat de SP de partij is waar je op moet stemmen, dan heb ik daar ook geen boodschap aan, ook al menen de mensen in kwestie dat ze wel gelijk hebben. Voor jouw gaat die vergelijking uiteraard niet op, maar voor mij wel.quote:Prediken is om mensen de kans op leven te geven en aanslagen zijn juist bedoeld om mensen te vermoorden.
De JG's geloven dat er 144.000 van hen naar de hemel zullen gaan. Zij geloven ook dat in 1914 de laatste in de hemel is opgenomen. De rest van de JG's zal echter op de nieuwe aarde doorleven.quote:Op woensdag 6 april 2005 11:07 schreef Oud_student het volgende:
Wat ik niet begrijp is dat volgens een van de leerstellingen er maar 144.000 mensen uiteindelijk uitverkoren zijn. Hebben de JG niet allang dit aantal ? Waarom dan nog doorevangeliseren ?
Niemand zet je onder druk hoor. Natuurlijk willen we graag dat iemand zijn best blijft doen in de dienst voor God, maar als je echt niet meer wilt, dan ben je vrij om te gaan. Merk wel op dat mensen zelf door de doop te kennen geven dat zij hun leven aan God opdragen en door te zullen gaan met alles wat daar bij hoort, vergaderen, prediking enz. Als je dan, nadat je al die weloverwogen keus hebt gemaakt en gedoopt bent, toch wilt stoppen, dan mag dat, maar dat heeft gewoon wel consequenties. Dat weet iedereen voordat je daarvoor kiest. Niemand kan zeggen ‘oh, maar dat wist ik niet hoor’.quote:Op woensdag 6 april 2005 11:07 schreef Oud_student het volgende:
JG zijn volgens de formele definitie fundamentalisten, zij hebben speciale leefregels en houden zich daar strikt aan c.q. worden door hun geloofsgenoten onder druk gezet om zich daar aan te houden.
Ah, nou dat is mooi. Eindelijk ook iemand die dat weet. Het blijft nog steeds een vrij onbekend gegeven. En dat is wel jammer.quote:Ik ben er wel van overtuigd dat zij goede bedoelingen hebben en ook bereid zijn om veel voor hun overtuiging te doen. In WO2 heeft dat veel JG het leven gekost, daar heb ik op zich wel respect voor.
Alleen die kleine groep zal naar de hemel gaan om te regeren met Jezus als koningen over de aarde ( de in Lukas genoemde ‘kleine kudde’. „Vreest niet, kleine kudde, want het heeft uw Vader goedgedacht u het koninkrijk te geven.” 12:32.’)quote:Wat ik niet begrijp is dat volgens een van de leerstellingen er maar 144.000 mensen uiteindelijk uitverkoren zijn. Hebben de JG niet allang dit aantal ? Waarom dan nog doorevangeliseren ?
Als er blijkbaar consequenties zitten aan het uittreden uit de club, dan zou ik er nooit bij willen horen, zelfs als ik het met alle regels eens zou zijn (behalve de regels die zeggen dat je niet zonder consequentie kunt uittreden). Ik begrijp ook niet dat zoiets nodig is.quote:Op woensdag 6 april 2005 21:28 schreef STORMSEEKER het volgende:
Niemand zet je onder druk hoor. Natuurlijk willen we graag dat iemand zijn best blijft doen in de dienst voor God, maar als je echt niet meer wilt, dan ben je vrij om te gaan. Merk wel op dat mensen zelf door de doop te kennen geven dat zij hun leven aan God opdragen en door te zullen gaan met alles wat daar bij hoort, vergaderen, prediking enz. Als je dan, nadat je al die weloverwogen keus hebt gemaakt en gedoopt bent, toch wilt stoppen, dan mag dat, maar dat heeft gewoon wel consequenties. Dat weet iedereen voordat je daarvoor kiest. Niemand kan zeggen ‘oh, maar dat wist ik niet hoor’.
En zo ‘speciaal’ zijn die leefregels nou ook weer niet. Het zijn de bijbelse regels. En dat zijn vrij logische regels eigenlijk. Je niet aan die regels houden zorgt eigenlijk alleen maar voor ellende zoals we overduidelijk in de wereld kunnen waarnemen.
Ik vind het claimen van "de enige waarheid" of het "enige echte geloof" in strijd met hetgeen Christus zelf heeft geleerd. In mijn ogen zou enige bescheidenheid meer op z'n plaats zijn, wie zou willen beweren dat hijzelf beter is dan een ander in religieus opzicht.quote:Alleen die kleine groep zal naar de hemel gaan om te regeren met Jezus als koningen over de aarde ( de in Lukas genoemde ‘kleine kudde’. „Vreest niet, kleine kudde, want het heeft uw Vader goedgedacht u het koninkrijk te geven.” 12:32.’)
Zij zullen ergens over moeten regeren en dat zijn dan de onderdanen op aarde, die zullen leven in het herstelde paradijs.
Verder zijn zij nog niet allemaal dood en het prediken gaat door omdat iedereen ervan gehoord moet hebben (zie teksten in de OP). We moeten doorgaan met prediken tot het eind.
Het heeft wel degelijke en reden en ook een schriftuurlijke.quote:Op donderdag 7 april 2005 00:18 schreef Oud_student het volgende:
Ik begrijp ook niet dat zoiets nodig is.
Ik ben op beide al diep ingegaan in de JG-topic van een paar maanden terug, maar nog even heel kort:quote:Ook begrijp ik niet wat sommige regels te maken hebben met "een goed christen zijn" , zoals het niet mogen vieren van verjaardagen en het weigeren van bloedtransfusies.
Tuurlijk moeten we bescheiden zijn en we zullen nooit zeggen de wijsheid in pacht te hebben, maar als men gewoon de bijbelse regels volgt en andere religies gadeslaat die gewoon in weerwil van Jezus verbod om te doden oorlogen voeren, krijg ik wel meer het gevoel op het rechte pas te zitten.quote:Ik vind het claimen van "de enige waarheid" of het "enige echte geloof" in strijd met hetgeen Christus zelf heeft geleerd. In mijn ogen zou enige bescheidenheid meer op z'n plaats zijn, wie zou willen beweren dat hijzelf beter is dan een ander in religieus opzicht.
Dit kan ik begrijpen, als iemand zich willens en wetens niet aan de regels van de club houdt (welke club dan ook), dan zal hij die club moeten verlaten.quote:Op donderdag 7 april 2005 01:28 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het heeft wel degelijke en reden en ook een schriftuurlijke.
1 Kor 5
Hebr 12
Snap je wat ik bedoel? Ernstige overtredingen (welke zorgen dat je uitgesloten kunt worden)
Horen niet thuis in de gemeente. Anderen kunnen erdoor tot stuikelen worden gebracht.
Daarom zegt de bijbel dat we zulke mensen uit de gemeenschap moeten zetten; ter bescherming van de rest. Als je gewoon alles maar toelaat krijg je wat nu de RK is.
Het is jammer dat het nodig is, maar die mensen kiezen er zelf voor, ondanks hun belofte aan God, om kwaad te doen en dat heeft inderdaad net als ALLE keuzes in het leven, consequenties.
Genoemde feestdagen hebben allang een andere betekenis gekregen en waarom mag je niet blij zijn als de zon terugkeert (Germaans feest van de zonnewende).quote:Ik ben op beide al diep ingegaan in de JG-topic van een paar maanden terug, maar nog even heel kort:
Lukas 16
10 Wie getrouw is in het geringste, is ook getrouw in veel, en wie onrechtvaardig is in het geringste, is ook onrechtvaardig in veel.
Dit geld zowieso voor alle heidense feesten zoals Kerst en pasen en oud en nieuw enz, welke allemaal een heidense oorsprong/vermenging hebben. Hoe kunnen we God goed aanbidden als we met (zelfs al zijn het) oude heidense praktijken bezig zijn?
Verder worden er op de 2 genoemde verjaardagen in de bijbel 2 mensen vermoord, waarvan er 1 Johannes was. De bijbel zegt nergens dat we het moeten vieren, maar er zijn in ieder geval redenen om het niet te doen. En dus doen we het voor de zekerheid niet.
Dit alles is gebaseerd op het OT, de joodse godsdienst met al haar reinheids geboden. Het stamt uit de tijd dat religie, wetgeving en praktische tips om te kunnen overleven in de woestijn uit een en dezelfde bron kwamen. Deze gezichtspunten zijn inmiddels achterhaald.quote:Wat bloed betreft, daar kan ik wederom enorm veel over vertellen, maar ik laat het erbij dat bloed iets heiligs is voor God en dat we het niet mogen eten/drinken/innemen.
Daarbij kleven er ook veel gevaren aan het gebruik van bloed.
Hand 15
Het staat zelfs in het zelfde rijtje als hoererij en daarbij blijkt ook al uit het hele OT dat God niet wil dat bloed misbruikt wordt.
George Bush is ook een christen, dat zegt ie tenminste zelf. Hoe kan het zijn dat hij dan toch oorlog voert ? (geef niet als antwoord dat dit komt omdat hij geen JG is)quote:Tuurlijk moeten we bescheiden zijn en we zullen nooit zeggen de wijsheid in pacht te hebben, maar als men gewoon de bijbelse regels volgt en andere religies gadeslaat die gewoon in weerwil van Jezus verbod om te doden oorlogen voeren, krijg ik wel meer het gevoel op het rechte pas te zitten.
Onderzoek en tijd zullen uiteindelijk uitwijzen wie goed zit.
Jezus gaf alvast een goeie graadmeter:
Bush wordt door de meeste Christenen ook niet als Christen beschouwd!quote:Op donderdag 7 april 2005 10:17 schreef Oud_student het volgende:
George Bush is ook een christen, dat zegt ie tenminste zelf. Hoe kan het zijn dat hij dan toch oorlog voert ? (geef niet als antwoord dat dit komt omdat hij geen JG is)
Er is wel wat verschil tussen inactiviteit en het plegen van grove zonden. Bij inactiviteit (dus het niet meer bezoeken van vergaderingen en niet meer prediken) waarbij die persoon verder geen gevaar voor de gemeente hoeft te zijn is uitsluiting niet per se nodig. Maar vooral bij zaken als diefstal, hoererij, overspel en moord is acute uitsluiting de regel.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:17 schreef Oud_student het volgende:
Als iemand die lid is van JG naar een jaar tot de conclusie komt dat het niets voor hem is en besluit op te stappen, wat zijn dan de consequenties voor hem?
Het gaat ons er niet om hoe de omgeving erover denkt en of wij 'vroom' overkomen, want daar gaat het echt totaal niet om. Wij willen gewoon zeker zijn dat onze dienst voor God rein en zonder valse zaken is. Wat zou God er van vinden als wij zeggen hem te dienen en in hem te geloven maar tegelijkertijd bijgelovig zijn? De bijbel noemt maar 1 ding wat wij moeten vieren/gedenken en dat is de dood van Jezus en dat doen wij dan ook. Verder mogen wij zeker vrolijk zijn en feesten enz. Maar wij onthouden ons gewoon van dingen die vroeger of nog steeds voortvloeien uit heidense rituelen en spiritistische gebruiken.quote:Genoemde feestdagen hebben allang een andere betekenis gekregen en waarom mag je niet blij zijn als de zon terugkeert (Germaans feest van de zonnewende).
Leiden deze regeltjes niet af van hetgeen waar het werkelijk omgaat ?
Mijn standpunt, kort: Bijzaken leiden af van de hoofdzaak.
Dat bloed eten verboden is heeft niet zozeer te maken met overleven in de woestijn oid (hoewel het gebruik ervan inderdaad wel schadelijk kan zijn), maar God laat in heel wat teksten duidelijk weten hoe hij over bloed denkt en hoe wij er dus over dienen te denken. En het gebod in Hand 15 is duidelijk genoeg. Het is een gebod waar Christenen zich aan dienen te houden.quote:Dit alles is gebaseerd op het OT, de joodse godsdienst met al haar reinheids geboden.
Dit komt omdat hij geen JG isquote:George Bush is ook een christen, dat zegt ie tenminste zelf. Hoe kan het zijn dat hij dan toch oorlog voert ? (geef niet als antwoord dat dit komt omdat hij geen JG is)
Tja wat voor de 1 belangrijk is, is voor de ander niet belangrijk. De 1 slaapt liever langer uit, zoals elk weekend terwijl een ander zijn hele leven heeft gewacht op zo'n moment (Ja die mensen kom je nog best eens tegen!)quote:Op donderdag 7 april 2005 21:26 schreef Solomon het volgende:
waarom ik jehova's lastig vind, is omdat ze het nodig vinden in het weekend om 9.00 of 10.00 aan de bel hangen, terwijl ik dan uit wil slapenVoor belangrijke dingen wil ik dan best gestoord worden, maar niet door wat jehova's die menen hun mening te moeten verspreiden.
Het zou wel wat drukker worden aan de deurquote:Hoe denk je dat de wereld er uit zou zien als ieder mens langs de deuren ging om mensen zijn mening/opvatting te vertellen?
Onze aanwezigheid wordt anders door velen evengoed wel op prijs gesteld. En op verzoek? Als men er niet vanaf weet, kan men ons ook nergens om verzoeken. En dan zouden we ook niet doen wat Jezus ons vroeg te doen.quote:Jehova's moeten accepteren dat hun aanwezigheid niet gewenst is, en bijvoorbeeld alleen op verzoek langsgaan.
Wederom, het gaat niet om onze mening, het gaat (van ons standpunt uit bezien) om leven en dood.quote:Berijk de mensen maar op een passievere manier, advertenties, internet, tv, enz. Net zoals andere mensen die hun mening publiekelijk willen maken.
Handelingen 15:29 is dacht ik het Bijbelvers:quote:Op zaterdag 23 juni 2007 03:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zou je op die bloedtransfusies nog wat uitgebreider in willen gaan? Ik ben daar erg benieuwd naar. Het eten van bloed is inderdaad verboden maar bloedtransfusies?? Als we daar levens mee kunnen redden is dat toch niet erg? Ik vind dit ook heel iets anders dan bijvoorbeeld werken met stamcellen.
Let wel, dit is de SV, niet de vertaling die Jehovah's gebruiken.quote:Namelijk, dat gij u onthoudt van hetgeen den afgoden geofferd is, en van bloed, en van het verstikte, en van hoererij; van welke dingen, indien gij uzelven wacht, zo zult gij weldoen. Vaart wel.
De Nieuwe WereldVertaling (de vertaling die wij standaaard gebruiken) zegt:quote:Op zaterdag 23 juni 2007 14:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar dit heeft toch niets met bloedtransfusies te maken. Ik kan me niet voorstellen dat dat alleen op basis van dat bijbelvers verboden is? Het slaat eerder op dit:
Leviticus 26:9 26 Gij zult niets met het bloed eten.
Het nemen van bloed staat in hetzelfde rijtje als hoererij en zaken die met afgoderij te maken hebben, oftewel, het is erg ernstig.quote:Hand 15
19 Daarom is mijn beslissing om degenen uit de natiën die zich tot God keren, niet lastig te vallen, 20 maar hun te schrijven zich te onthouden van dingen die door afgoden zijn bezoedeld en van hoererij en van het verstikte en van bloed.
Het gaat om de geest erachter. Een liter puur bloed drinken is iets anders dan een stukje vlees dat, hoewel goed uitgebloed, al met al nog een paar bloedcellen bevat. Het gaat erom hoe je ermee omgaat, of je respect ervoor toont. Christenen mogen vlees eten, mits inderdaad goed uitgebloed.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 15:54 schreef BreakSpear het volgende:
Dus Christenen mogen alleen goed doorbakken biefstuk eten?![]()
Als het puur om het opwekken van meelij zou gaan wel ja, maar dat is niet aan de orde.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 17:06 schreef immortalsean het volgende:
[q]
is zoiets niet moreel onjuist om gehandicapten in te zetten om jullie geloof aan te prijzen (d.m.v. medelijden)
De kans dat Jehovah zich aan jouw deur vertoont is ook zeer gering te noemenquote:Op zaterdag 23 juni 2007 23:25 schreef nickybol het volgende:
Ik heb altijd al een Jehovah aan de deur willen hebben,
..
Helaas heeft zich aan mijn deur nog nooit een Jehovah vertoond...
Ben je psycholoog ofzo? (koekoek)quote:Ik kijk graag in de geesten van mensen [..]
..Zoals universitaire mensen ...en dergelijkequote:die het niet helemaal op een rijtje hebben.
Het gaat toch om het vleselijke genot wat je erdoor ervaart, dat is waar God iets op tegen heeft denk ik, het respectloze aan bloed als voedsel beschouwen voor je eigen geneugten. Dat vind ik toch ff wat anders dan een bloedtransfusie om een leven te redden. Jij zou er geen aanvaarden als je een ongeluk zou krijgen, zwaar zou bloeden en zonder transfusie dood zou gaan ?? Denk je dat God dat zou willen?quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:02 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
De Nieuwe WereldVertaling (de vertaling die wij standaaard gebruiken) zegt:
[..]
Het nemen van bloed staat in hetzelfde rijtje als hoererij en zaken die met afgoderij te maken hebben, oftewel, het is erg ernstig.
Ook uit verscheidene gebeurtenissen en wetten uit het OT blijkt dat God bloed als iets zeer heiligs beziet waar niet mee geknoeid mag worden.
Wat het onthouden betreft: toen ging het met name om eten en drinken van bloed, maar in deze tijd wordt het dus ook gebruikt om in aderen te spuiten bij groot bloedverlies.
Waar het om gaat is dit: als iemand geheelonthouder is (mbt alcohol dus), zou het dan rechtvaardig zijn om je zo te noemen als je wel eens of meerdere keren alcohol in je aderen spuit?
In principe zou je alcohol tot je kunnen nemen zonder het te eten of te drinken.
Wij willen ons gewoon totaal onthouden van bloed om dit gebod niet te overtreden.
Daarom dragen vrijwel alle JG een kaart bij zich waarop staat dat zij in geval van een ongeluk oid geen bloedtransfusie aanvaarden.
Als God het niet zou willen, waarom kreeg je het ongeluk dan?quote:Op zondag 24 juni 2007 03:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het gaat toch om het vleselijke genot wat je erdoor ervaart, dat is waar God iets op tegen heeft denk ik, het respectloze aan bloed als voedsel beschouwen voor je eigen geneugten. Dat vind ik toch ff wat anders dan een bloedtransfusie om een leven te redden. Jij zou er geen aanvaarden als je een ongeluk zou krijgen, zwaar zou bloeden en zonder transfusie dood zou gaan ?? Denk je dat God dat zou willen?
Om iets te leren bijv.?quote:Op zondag 24 juni 2007 09:20 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als God het niet zou willen, waarom kreeg je het ongeluk dan?
Mee eens. Ik word tien keer liever door een Jehova getuige aangesproken aan de deur of op straat dan door een politieke partij of bedrijf met commercieel doeleinde. Die laatste twee hebben wat mij betreft toch wat minder 'persoonlijke' motieven om me aan te spreken.quote:Op dinsdag 5 april 2005 23:41 schreef STORMSEEKER het volgende:
Hoeveel minuten kijk je gemiddeld per dag wel niet naar reclame? Onze boodschap is een stuk nobeler en persoonlijker van aard dan zo’n stomme waspoederreklame en toch besteedt je daar meer tijd aan dan iets wat mogelijk een positieve verandering in je leven kan betekenen.
Ja, maar goed, je neemt bloed tot je, en na een tijdje ben je weer de oude, beetje Gods plan dwarsbomen. In de tijd van de Bijbel was je aan zoveel bloedverlies gewoon doodgegaan.quote:
Er is geen mens die Gods plan kan dwarsbomen als God dat niet wil hahaquote:Op zondag 24 juni 2007 15:49 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, maar goed, je neemt bloed tot je, en na een tijdje ben je weer de oude, beetje Gods plan dwarsbomen. In de tijd van de Bijbel was je aan zoveel bloedverlies gewoon doodgegaan.
Jawel hoor. De zondeval is daar een voorbeeld van. De mens heeft daarmee Gods idee van een perfecte schepping verdoezeld. Of wou je beweren dat God het al van het begin in z'n hoofd had dat de mens met die boom zou zondigen en het nodig was om Jezus te sturen? In Genesis blijkt overduidelijk dat God zijn eigen schepping niet in de hand heeft.quote:Op zondag 24 juni 2007 17:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er is geen mens die Gods plan kan dwarsbomen als God dat niet wil haha
Waarom winden zoveel Christenen zich dan zo op over abortus of euthanasie?quote:Op zondag 24 juni 2007 17:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er is geen mens die Gods plan kan dwarsbomen als God dat niet wil haha
Ik zie het zelf zo: God heeft mensen het verstand gegeven om op die manier mensenlevens te redden die anders gestorven waren., Dus ik zie er zelf geen bezwaren in.quote:Op zondag 24 juni 2007 03:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het gaat toch om het vleselijke genot wat je erdoor ervaart, dat is waar God iets op tegen heeft denk ik, het respectloze aan bloed als voedsel beschouwen voor je eigen geneugten. Dat vind ik toch ff wat anders dan een bloedtransfusie om een leven te redden. Jij zou er geen aanvaarden als je een ongeluk zou krijgen, zwaar zou bloeden en zonder transfusie dood zou gaan ?? Denk je dat God dat zou willen?
Geloof me nou maar, God is altijd in controle. Dat Hij bepaalde zaken toelaat wil niet zeggen dat Hij ze niet onder controle heeft. En God onderhandelt niet met Abraham :s Abraham vraagt zich af of het wel nodig is en of God hier rechtvaardig handelt omdat er misschien toch een paar oprechte mensen wonen. Uit dit gesprek blijkt dat God genadig en rechtvaardig is. In het geval van Sodom en Gomorra zat er niets anders op, er waren geen mensen die genade verdienden.quote:Op zondag 24 juni 2007 18:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jawel hoor. De zondeval is daar een voorbeeld van. De mens heeft daarmee Gods idee van een perfecte schepping verdoezeld. Of wou je beweren dat God het al van het begin in z'n hoofd had dat de mens met die boom zou zondigen en het nodig was om Jezus te sturen? In Genesis blijkt overduidelijk dat God zijn eigen schepping niet in de hand heeft.
Abraham die met God onderhandelt over het lot van Sodom en Gemorra is ook een mooi voorbeeld van menselijke ingrijpen in Gods "plannen".
Omdat ze het niet ethisch vinden?quote:Op zondag 24 juni 2007 18:27 schreef Iblis het volgende:
[..]
Waarom winden zoveel Christenen zich dan zo op over abortus of euthanasie?
Nee ik ook niet, in dit geval vind ik het een sterk staaltje van het doel missen.quote:Op zondag 24 juni 2007 20:24 schreef JediMasterLucia het volgende:
[..]
Ik zie het zelf zo: God heeft mensen het verstand gegeven om op die manier mensenlevens te redden die anders gestorven waren., Dus ik zie er zelf geen bezwaren in.
ik denk dat God geen problemen er mee heeft als een medische handeling gebruikt word om een leven te redden.
Ja, maar ze hebben toch weinig te vinden als het Gods plan is? Dat kun je tócht niet dwarsbomen.quote:Op zondag 24 juni 2007 21:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat ze het niet ethisch vinden?
Waarom zou het Gods plan zijn? Als God absoluut niet wil dat die dingen niet plaatsvinden vinden ze niet plaats hoor.quote:Op zondag 24 juni 2007 21:58 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, maar ze hebben toch weinig te vinden als het Gods plan is? Dat kun je tócht niet dwarsbomen.
Nee, want God heeft er een bedoeling mee. Dat weet ik wel, maar ik persoonlijk kan niks met zulke ongezonde Godsverheerlijking. Je hebt naar mijn mening een behoorlijke plank voor je kop als je niet erkent dat Genesis met de zondeval en de toren van Babel laat zien dat de mens een puinhoop er van maakt. En om vervolgens dan te zeggen dat God het daarmee "in controle heeft" en dat Hij het zo bedoelt heeft, is in mijn ogen nog idioter. Dan verdraai je de tekst. Maar alles voor die onfeilbare God, denk ik dan. Je mist dan dat hele stuk cultuur en geschiedenis wat in die verhalen doorschemert. En je leest alleen wat je graag wilt lezen. God is goed, God is almachtig, blabla. En alles wat naar is zien we door de vingers, 't is tenslotte onze ozo geliefde God.quote:Op zondag 24 juni 2007 21:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geloof me nou maar, God is altijd in controle. Dat Hij bepaalde zaken toelaat wil niet zeggen dat Hij ze niet onder controle heeft.
Niet onderhandelen?quote:En God onderhandelt niet met Abraham :s Abraham vraagt zich af of het wel nodig is en of God hier rechtvaardig handelt omdat er misschien toch een paar oprechte mensen wonen. Uit dit gesprek blijkt dat God genadig en rechtvaardig is. In het geval van Sodom en Gomorra zat er niets anders op, er waren geen mensen die genade verdienden.
Wat is het probleem dan? Ik zie alleen maar redenen om me er nergens meer druk over te maken.quote:Op zondag 24 juni 2007 23:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom zou het Gods plan zijn? Als God absoluut niet wil dat die dingen niet plaatsvinden vinden ze niet plaats hoor.
Ach ja, het stipt weer die aloude problemen aan hé. God moet persé almachtig zijn. Waarom ? Nou, 't is God. Maar wat is almachtig precies? Onder andere dat je alles weet en alles naar je hand kunt zetten. Waarom dan al die miskleunen en ellende? Daar heeft God een plan mee.quote:Op zondag 24 juni 2007 23:27 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wat is het probleem dan? Ik zie alleen maar redenen om me er nergens meer druk over te maken.
Hij is ook een zondaar, ookal moest het gebeuren. De bijbel voorspelt hoe heel de wereld uiteindelijk misleid zal worden, dat mensen steeds verdorvener worden. De bedoeling is dat je inziet dat het verkeerd is en terug naar God komt. Maar als God het niet toelaat zullen we het nooit snappen.quote:Op zondag 24 juni 2007 23:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ach ja, het stipt weer die aloude problemen aan hé. God moet persé almachtig zijn. Waarom ? Nou, 't is God. Maar wat is almachtig precies? Onder andere dat je alles weet en alles naar je hand kunt zetten. Waarom dan al die miskleunen en ellende? Daar heeft God een plan mee.
Hetzelfde heb ik met het verraad van Jezus. Jezus moest sterven voor onze zonden. Dus moest Hij uitgeleverd worden aan de Farizeeërs. Dat wist God immers ook al van te voren, van Hij is almachtig. Dus vervult Judas daarmee alleen maar datgene wat moest gebeuren, en datgene waarvan God wist dat het ging gebeuren. Want als het anders moest had hij wel ingegrepen. Immers, Jezus zelf zegt ook bij zijn uitlevering dat indien hij wil dat een leger van Engelen Hem komt redden, dat zal gebeuren.
En vervolgens wordt de man door iedereen als zondaar gezien. Tsja, gekker dan dat krijg je het niet, dacht ik. Het wordt opeens al een stuk logischer, als je dat rare idee van "almacht" ( wat niet eens fatsoenlijk is te definieren ) loslaat. Bekijk es met een nuchtere en kritische blik naar die teksten, en probeer nou es dat idee van "God wil het zo" te onderdrukken. Naar mijn idee mis je een hoop zodra je met die flauwekulredenatie aan komt zetten.
Maar hier ga je er van uit dat mensen een eigen wil hebben. Iemand die dat denkt doet al het concept van almachtige teniet. Ach het is alweer het klassieke beeld, dat hetgene wat als negatief ervaren wordt bv. aan de duivel te wijten is en het positieve aan G'd. Zo iemand leeft met beeldenquote:Op zondag 24 juni 2007 23:49 schreef Iblis het volgende:
Sommige Gnostici zien Judas wel als heel belangrijk, Maar dat wist je al.
Waar ik eigenlijk naar toe wilde, en wat ik wel leuk vond aan een SouthPark episode (Best friends forever), is dat christenen beweren te willen en kunnen handelen naar Gods wil. Maar dat heeft om een of ander reden meestal (vooral in de VS) de uitleg dat er in het geval van ongelukken en ziektes levens te reden.
Kan iemand niet meer zelf ademen? Beademing, verliest iemand heel veel bloed? Bloed erbij? Etc. Maar, euthanasie mag niet, want dat is tegen de wil van God. Volgens mij maakt God het redelijk genoeg duidelijk dat als iemand niet meer kan ademen dat God het niet echt belangrijk vindt dat diegene doorleeft, sterker nog, het is vanwege menselijk ingrijpen dat die persoon alleen nog kan leven. Volgens mij kun je net zo hard beweren dat God wil dat zo'n persoon doodgaat.
Ali_Kannibali gooit het echter een beetje op de tour dat hij weet wat God wil dat bloedtransfusie wel toegestaan is. Ik vind dat dat argument direct tegen je ingaat.
Tja, daar komt de vrije wil en vrije keuze dus om de hoek kijken.quote:Op zondag 24 juni 2007 23:27 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wat is het probleem dan? Ik zie alleen maar redenen om me er nergens meer druk over te maken.
God wil van niemand dat hij doodgaat. Als God wil dat die persoon doodgaat ookal ligt ie aan de beademing, zorgt God er gewoon voor dat de beademing niet meer werkt, heel simpel. Je kan God niet tegenwerken, je kan wel in disharmonie met hem leven. Maar alles wat gebeurt is omdat God het toelaat, maar dat is niet hetzelfde als goedkeurt natuurlijk. God is geen tyran, als je niet in harmonie met hem wil leven laat God dat toe. Hij zal echter wel aan de deur blijven kloppen en hopen dat je opendoet uit liefde voor jou, niet om je op het matje te roepen ofzo.quote:Op zondag 24 juni 2007 23:49 schreef Iblis het volgende:
Sommige Gnostici zien Judas wel als heel belangrijk, Maar dat wist je al.
Waar ik eigenlijk naar toe wilde, en wat ik wel leuk vond aan een SouthPark episode (Best friends forever), is dat christenen beweren te willen en kunnen handelen naar Gods wil. Maar dat heeft om een of ander reden meestal (vooral in de VS) de uitleg dat er in het geval van ongelukken en ziektes levens te reden.
Kan iemand niet meer zelf ademen? Beademing, verliest iemand heel veel bloed? Bloed erbij? Etc. Maar, euthanasie mag niet, want dat is tegen de wil van God. Volgens mij maakt God het redelijk genoeg duidelijk dat als iemand niet meer kan ademen dat God het niet echt belangrijk vindt dat diegene doorleeft, sterker nog, het is vanwege menselijk ingrijpen dat die persoon alleen nog kan leven. Volgens mij kun je net zo hard beweren dat God wil dat zo'n persoon doodgaat.
Die zin snap ik niet.quote:Ali_Kannibali gooit het echter een beetje op de tour dat hij weet wat God wil dat bloedtransfusie wel toegestaan is. Ik vind dat dat argument direct tegen je ingaat.
Hij hoeft slechts met zijn vingers te knippen om iedereen onsterfelijk te maken. Blijkbaar heeft god weinig moeite met mensen die sterven, op welke manier dan ook. Daarbij als god niets tegen mensen doet die euthanasie toepassen, wie zijn die lowly christenen dan om in te grijpen? Ze zijn dan alleen maar bezig met hun vrije wil vrije wil van anderen af te nemen.quote:Op maandag 25 juni 2007 00:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
God wil van niemand dat hij doodgaat.
-Dat zou hij kunnen doen ja, maar dat verdienen we niet.quote:Op maandag 25 juni 2007 00:38 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Hij hoeft slechts met zijn vingers te knippen om iedereen onsterfelijk te maken. Blijkbaar heeft god weinig moeite met mensen die sterven, op welke manier dan ook. Daarbij als god niets tegen mensen doet die euthanasie toepassen, wie zijn die lowly christenen dan om in te grijpen? Ze zijn dan alleen maar bezig met hun vrije wil vrije wil van anderen af te nemen.
Dat hij heeft gezondigd, dat ben ik met je eens. Alleen, deze zonde was nodig, en was kennelijk van tevoren al uitgestippeld.quote:Op maandag 25 juni 2007 00:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hij is ook een zondaar, ookal moest het gebeuren. De bijbel voorspelt hoe heel de wereld uiteindelijk misleid zal worden, dat mensen steeds verdorvener worden. De bedoeling is dat je inziet dat het verkeerd is en terug naar God komt. Maar als God het niet toelaat zullen we het nooit snappen.
Ja inderdaad.quote:Op maandag 25 juni 2007 09:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat hij heeft gezondigd, dat ben ik met je eens. Alleen, deze zonde was nodig, en was kennelijk van tevoren al uitgestippeld.
Als je het niet aanvaard ben je blijkbaar ook nog niet tot inzicht gekomen, dus snap je het eigenlijk nog niet. Natuurlijk wil God dat wel, maar als jij het niet wil houdt het op. En waarom vind je het apart? God laat een paar duizend jaar zonde in de wereld blijven en de mensen hun gang gaan. Ondertussen hoopt Hij dat we allemaal tot inkeer komen, hij zal daar Zijn steentje ook aan bijdragen, maar uiteindelijk zijn wij het zelf die de keuze moeten maken. Vergelijk het met pubers die zich losmaken vd regels van hun ouders, stomme dingen gaan doen maar uiteindelijk toch tot inzicht komen dat dat niet de juiste manier is en dus uiteindelijk net zo braaf als hun ouders worden. Sommigen echter zullen nooit de waarheid van hun stommiteiten onder ogen willen zien en die komen dan na 20 jaar in een programma als probleemwijkenquote:"Als God het niet toelaat zullen we het nooit snappen"? Ik snap het hele verhaal wel, ik aanvaard het alleen niet. Maar kennelijk wil God dat dan ook nietMaar ik vind dat je een aparte manier van tekstlezen hebt, als je dit soort zaken uit de bijbel haalt.
Wat een flauwekul. Ik snap het idee van het Christendom prima. Je kunt heel goed iets begrijpen, en het niet aanvaarden. Ik zou heel veel zaken, waar ik nu voor sta en in geloof, overboord moeten gooien om op een manier te geloven zoals jij. En dat vertik ik, daarvoor hecht ik teveel waarde aan het levenquote:Op maandag 25 juni 2007 10:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als je het niet aanvaard ben je blijkbaar ook nog niet tot inzicht gekomen, dus snap je het eigenlijk nog niet. Natuurlijk wil God dat wel, maar als jij het niet wil houdt het op. En waarom vind je het apart? God laat een paar duizend jaar zonde in de wereld blijven en de mensen hun gang gaan. Ondertussen hoopt Hij dat we allemaal tot inkeer komen, hij zal daar Zijn steentje ook aan bijdragen, maar uiteindelijk zijn wij het zelf die de keuze moeten maken. Vergelijk het met pubers die zich losmaken vd regels van hun ouders, stomme dingen gaan doen maar uiteindelijk toch tot inzicht komen dat dat niet de juiste manier is en dus uiteindelijk net zo braaf als hun ouders worden.
-Wat zou jij overboord moeten gooien?quote:Op maandag 25 juni 2007 10:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat een flauwekul. Ik snap het idee van het Christendom prima. Je kunt heel goed iets begrijpen, en het niet aanvaarden. Ik zou heel veel zaken, waar ik nu voor sta en in geloof, overboord moeten gooien om op een manier te geloven zoals jij. En dat vertik ik, daarvoor hecht ik teveel waarde aan het levenIk vind dat hele geouwehoer van " zondeval" en " je moet Jezus aanvaarden als je verlosser" dogmatische bijzaak van het Christendom. Dat is niet de essentie in mijn ogen. Het is de boodschap van Jezus die er toe doet, en het is de boodschap die Zijn dood heeft overleefd. Het gaat niet om de persoon Jezus zelf. Maar daar zul jij het niet mee eens zijn, en een hoop Christenen met je.
Wie was er verantwoordelijk voor de zondeval dan? Had God Adam en Eva gewaarschuwd of niet?quote:Wat ik apart vind, is dat God goed schijnt te doen en almachtig schijnt te zijn. Die beide eigenschappen stroken niet met het scheppingsverhaal met haar zondeval.
-De zondvloed lijkt inderdaad erg grof, maar de bijbel laat duidelijk merken dat er hele verkeerde dingen aan de hand waren in die tijd. Hoe het precies zat zullen wij ons niet voor kunnen stellen, er wordt vermeld dat de mensen boosaardig waren, dat er gevallen engelen waren die aanbeden werden etc. Ik geloof dat God hier een rechtvaardig besluit heeft genomen.quote:Of met de zondvloed. Natuurlijk kun je de boel weer een kant optrekken zodat God weer fijn veiliggesteld wordt, maar dat is in mijn ogen gewoon ongezonde idiolatrie. Om je vergelijking met pubers en ouders door te trekken: zodra ouders gaan scheiden, willen kinderen zichzelf nog wel es de schuld geven. Je ouders zijn immers onfeilbaar.Terwijl het toch echt aan de ouders ligt.
Ik vind het ook een ongezonde manier om tegen de Bijbel aan te kijken.
Doet me denken aan C.S. Lewis. In onversneden christendom legt hij uit waarom hij het onzin vind om Jezus 'slechts' als een morele leraar te zien.quote:Op maandag 25 juni 2007 10:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is de boodschap van Jezus die er toe doet, en het is de boodschap die Zijn dood heeft overleefd. Het gaat niet om de persoon Jezus zelf. Maar daar zul jij het niet mee eens zijn, en een hoop Christenen met je.
quote:"I am trying here to prevent anyone saying the really foolish thing that people often say about Him: 'I'm ready to accept Jesus as a great moral teacher, but I don't accept His claim to be God.' That is the one thing we must not say. A man who was merely a man and said the sort of things Jesus said would not be a great moral teacher. He would either be a lunatic--on a level with the man who says he is a poached egg--or else he would be the Devil of Hell. You must make your choice. Either this man was, and is, the Son of God: or else a madman or something worse. You can shut Him for a fool, you can spit at Him and kill Him as a demon; or you can fall at His feet and call Him Lord and God. But let us not come with any patronising nonsense about His being a great human teacher. He has not left that open to us. He did not intend to."
(C.S. Lewis, Mere Christianity, pp. 55-56)
Ja, da's jammer, dat zwart-wit denken. Ik snap het wel hoor, want anders strookt het niet met het dogmatische aspect van het Christelijke geloof. Ikzelf doe hier alleen geen uitspraken over. Ik geloof niet in de vergoddelijking van mensen, en ook niet in een absolute ethiek oid. Daarbuiten vind ik de leer van Jezus heel waardevol. En niet alleen die van Hem, trouwens.quote:Op maandag 25 juni 2007 11:12 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Doet me denken aan C.S. Lewis. In onversneden christendom legt hij uit waarom hij het onzin vind om Jezus 'slechts' als een morele leraar te zien.
[..]
Bepaalde sterk gevestigde denkbeelden die ik van de schepping heb.quote:Op maandag 25 juni 2007 11:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
-Wat zou jij overboord moeten gooien?
Een heleboel wijsheid.quote:-Nee, daar ben ik het inderdaad niet mee eens, omdat je Jezus dan niet aanvaard als idd je verlosser, je koning én de enige manier om tot God te komen. Als je het zoals jou bekijkt bestaat God dus niet eens maar was Jezus slechts een mens met een goede boodschap en het 'God' waar hij het over heeft is dan een hogere staat van bewustzijn ofzo. Wat blijft er dan nog over?
Ja, en die aanbidding, da's nou net datgene waar ik persoonlijk geen waarde aan hecht. Ik geloof niet in een God die om aandacht staat te springen.quote:Verlossing door goede werken en dat is precies waar volgens mij bijna alle andere godsdiensten op gebaseerd zijn. Christendom onderscheid zich daar van door aanbidding van de wáre God.
Het is ook typisch de menselijke aard om te geloven dat de schepper van het universum zich om dat nietige mensje bekommert. Zingeving enzo. Ik heb niet echt probleem met het feit dat het geloof niet rationeel is, en met dogma's kan ik ook prima leven. Het spreekt alleen mijn gevoel voor ethiek en rechtvaardigheid tegen. Gevoelsmatig dus, niet alleen verstandig. Heeft weinig met ego te maken. Ik kan jouw ook vertellen dat het je ego is wat je ervan weerhoudt een andere religie aan te hangen.quote:Dit is trouwens typisch iets in de menselijke aard, die natuurlijke afwijzing van Jezus als de énige manier, iemand als hoger dan jijzelf erkennen omdat je niet toe kan/wil geven dat jij zelf niet capabel bent. Het is een ego-probleem verbloemd als 'alleen de boodschap van liefde doet er toe, het is dogma, het is niet rationeel' etc.
[..]
Ja, en da's nou net wat ik probeerde duidelijk te maken. Gods idee van een bepaalde schepping wordt gedwarsboomd door zijn eigen creatie. Natuurlijk, jij gelooft in een almachtige God, dus verdraai je dat door te zeggen dat God het allemaal wel voorzag etc. Ik zie het als een mooi stukje tekst wat laat zien dat de mens onvoorspelbaar is, grillig, en " zondig"; de mens wil altijd meer. Prachtig toch, dat dat al zo lang geleden duidelijk was?quote:Wie was er verantwoordelijk voor de zondeval dan? Had God Adam en Eva gewaarschuwd of niet?
[..]
Het idee van rechtvaardigheid wat in het oude testament wordt gehanteerd. Dat is niet de rechtvaardigheid van nu, 3000 jaar later. En dat is zeker niet mijn gevoel voor rechtvaardigheid. Maar als jij het rechtvaardig vindt dat, als God dat wil, het ok is om ook kinderen en onschuldigen de dood in te jagen, dan is dat je goed recht. Ik zie dat als godsdienstwaanzin.quote:-De zondvloed lijkt inderdaad erg grof, maar de bijbel laat duidelijk merken dat er hele verkeerde dingen aan de hand waren in die tijd. Hoe het precies zat zullen wij ons niet voor kunnen stellen, er wordt vermeld dat de mensen boosaardig waren, dat er gevallen engelen waren die aanbeden werden etc. Ik geloof dat God hier een rechtvaardig besluit heeft genomen.
Het heeft niks met " ego" te maken, zoals ik al eerder aanstipte. Het heeft dus te maken het feit dat ik me gevoelsmatig ook niet in het scheppingsbeeld van het Christendom kan vinden.quote:-Het is geen ongezonde manier om tegen de bijbel aan te kijken. Het is het beseffen dat deze wereld niet de normale gang van zaken is, dat het beter moet, dat er iets grondig mis is met vooral de menselijke aard (maar ook de rest van de schepping, zie alle gruwelijkheden die daarin voorkomen). Het verlangen naar een betere wereld heeft mij ook voor een deel over de schreef getrokken omdat dat precies is wat God ons belooft. Ik ben bereid om mijn ego daarvoor op te geven en te doen wat God van mij vraagt omdat ik weet dat dat de juiste manier is, ook voor mijzelf.
Ik zie de Christelijke God, zoals die in de Bijbel staat, als een God die jou aandacht verlangt, en dat daar een bijzonder naar alternatief voor staat.quote:-Je moet God niet zien als een tyran die zegt JIJ BENT ZONDIG en als je je niet aan mijn regels houdt maak ik je dood. Jezelf constant lopen bashen dat je zondig bent is ook nergens voor nodig, het zit in de menselijke aard, in deze wereld ontkom je er niet of nauwelijks aan. Mensen die pretenderen beter te zijn dan anderen omdat ze toevallig christenen zijn zijn in mijn ogen dan ook erg hypocriet en gedragen zich weer precies het tegenovergestelde van christelijk. Dit is echter ook weer een voorbeeld van het menselijk ego wat het overneemt ipv de goede zaak die voortgezet wordt.
Wat een CRAP!!!!! Lees je wel wat er staat?quote:Op maandag 25 juni 2007 14:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, da's jammer, dat zwart-wit denken. Ik snap het wel hoor, want anders strookt het niet met het dogmatische aspect van het Christelijke geloof. Ikzelf doe hier alleen geen uitspraken over. Ik geloof niet in de vergoddelijking van mensen, en ook niet in een absolute ethiek oid. Daarbuiten vind ik de leer van Jezus heel waardevol. En niet alleen die van Hem, trouwens.
Je vind Jezus dus iemand die een goede 'moral teacher' is? Mag ik vragen wat je in Zijn boodschap aanspreekt?quote:Op maandag 25 juni 2007 14:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, da's jammer, dat zwart-wit denken. Ik snap het wel hoor, want anders strookt het niet met het dogmatische aspect van het Christelijke geloof. Ikzelf doe hier alleen geen uitspraken over. Ik geloof niet in de vergoddelijking van mensen, en ook niet in een absolute ethiek oid. Daarbuiten vind ik de leer van Jezus heel waardevol. En niet alleen die van Hem, trouwens.
Ja, of ik begrijp iets niet helemaal goed aan zijn statement, dat zou ook kunnen.quote:Op maandag 25 juni 2007 14:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat een CRAP!!!!! Lees je wel wat er staat?
Een boel dingen. Bijvoorbeeld dat Jezus laat inzien dat je, door bepaalde hele menselijke en natuurlijke reacties op onrecht tegenover jezelf of anderen zodanig opzij te kunnen schuiven, dat je daar een gelukkiger mens van wordt. En dat je daarmee ook anderen gelukkig mee kunt maken.quote:Op maandag 25 juni 2007 14:57 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Je vind Jezus dus iemand die een goede 'moral teacher' is? Mag ik vragen wat je in Zijn boodschap aanspreekt?
Wat Lewis stelt is mi dat je Jezus of een idioot moet noemen, of 'zoon van God'. Als je hem alleen als moral teacher ziet, dan neem je hem niet serieus, want Hij zegt meer te zijn dan dat.quote:Op maandag 25 juni 2007 15:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, of ik begrijp iets niet helemaal goed aan zijn statement, dat zou ook kunnen.
Goed, dat maakt hem misschien deels idioot, of leidend aan grootheidswaanzin, maar daar hoeft z'n leer nog niet minder om te zijn. Dat Nietzsche z'n boeken met 'de gekruisigde Dionysos' ging ondertekenen, hoeft ook niet te betekenen dat er geen ware letter in kan staan. En zo ook voor de Bijbel, je kunt 't best als inspiratie gebruiken, ook al was Jezus zo gek als een looien deur.quote:Op maandag 25 juni 2007 15:12 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Wat Lewis stelt is mi dat je Jezus of een idioot moet noemen, of 'zoon van God'. Als je hem alleen als moral teacher ziet, dan neem je hem niet serieus, want Hij zegt meer te zijn dan dat.
Ja, of die uitspraken over zijn aard zijn later misinterpreteerd. Hij zegt de Zoon des mensen te zijn, of de zoon van God. Dat waren niet bepaald unieke uitspraken in die tijd. En wellicht had Hij inderdaad een erg hoge dunk van zichzelf, en zag Hij zichzelf als Goddelijk. Dat doet niks af aan zijn boodschap.quote:Op maandag 25 juni 2007 15:12 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Wat Lewis stelt is mi dat je Jezus of een idioot moet noemen, of 'zoon van God'. Als je hem alleen als moral teacher ziet, dan neem je hem niet serieus, want Hij zegt meer te zijn dan dat.
Als ze niet zouden kloppen zou dat niet erg zijn toch?quote:Op maandag 25 juni 2007 14:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Bepaalde sterk gevestigde denkbeelden die ik van de schepping heb.
Nee je mist de kern van de boodschap. Wat kwam Jezus hier doen? Wie was Jezus? Het lam dat naar de slachting gebracht werd, als betaalmiddel voor onze zonden. Niet alleen om te laten zien hoe het wél moet. Als je alleen dat element pakt ben je erg hypocriet bezig in mijn ogen, dan wil je alleen datgene wat jou goed uitkomt, wijsheid. Waarom wil je die wijsheid? Om een beter mens te worden? Waarom wil je een beter mens worden? Zodat je zo blij kan zijn met jezelf dat je een beter mens bent geworden?quote:Een heleboel wijsheid.
Nu stel je God weer voor als een tyran. JIJ MOET MIJ AANDACHT GEVEN. Zo werkt het niet, het is graag of niet.quote:Ja, en die aanbidding, da's nou net datgene waar ik persoonlijk geen waarde aan hecht. Ik geloof niet in een God die om aandacht staat te springen.
Is dat 'de menselijke aard?'. Hoe weet jij dat? Heb je iets om dat te onderbouwen? Hoe weet je dat de schepper zich niet om een 'nietig mensje bekommert?'. Als God de mens geschapen zou hebben, zou het dan niet eerlijk zijn als Hij zich om dat 'nietige mensje' zou bekommeren? Wat heb jij voor vreemd godsbeeld? Ik zou eerder iets wat zich niet om zijn eigen schepping bekommert als arrogant, verheven en asociaal en dus typisch menselijk ervaren dan de christelijke God van de bijbel.quote:Het is ook typisch de menselijke aard om te geloven dat de schepper van het universum zich om dat nietige mensje bekommert. Zingeving enzo.
Wat is er dan niet rechtvaardig?quote:Ik heb niet echt probleem met het feit dat het geloof niet rationeel is, en met dogma's kan ik ook prima leven. Het spreekt alleen mijn gevoel voor ethiek en rechtvaardigheid tegen. Gevoelsmatig dus, niet alleen verstandig. Heeft weinig met ego te maken. Ik kan jouw ook vertellen dat het je ego is wat je ervan weerhoudt een andere religie aan te hangen.
Zo zou je het kunnen zien ja, maar ik geloof dat in eerste instantie wel alles oke was en ook zal worden. Dat is hoe het voor de zondeval was en dat is hoe het na de eindtijd zal zijn.quote:Ja, en da's nou net wat ik probeerde duidelijk te maken. Gods idee van een bepaalde schepping wordt gedwarsboomd door zijn eigen creatie. Natuurlijk, jij gelooft in een almachtige God, dus verdraai je dat door te zeggen dat God het allemaal wel voorzag etc. Ik zie het als een mooi stukje tekst wat laat zien dat de mens onvoorspelbaar is, grillig, en " zondig"; de mens wil altijd meer. Prachtig toch, dat dat al zo lang geleden duidelijk was?
Verdiep je er eerst eens in. Dan krijg je een heel ander beeld van hoe het voor de vloed was dan 'kinderen en onschuldigen de dood in jagen'.quote:Het idee van rechtvaardigheid wat in het oude testament wordt gehanteerd. Dat is niet de rechtvaardigheid van nu, 3000 jaar later. En dat is zeker niet mijn gevoel voor rechtvaardigheid. Maar als jij het rechtvaardig vindt dat, als God dat wil, het ok is om ook kinderen en onschuldigen de dood in te jagen, dan is dat je goed recht. Ik zie dat als godsdienstwaanzin.
Het beeld dat jij hebt van de christelijke God is zo vervormd omdat je er niet in gelooft. Zo geloof jij niet dat in eerste instantie, vóór de zondeval, de schepping gewoon oke was, een paradijs, utopie, maar dat dat verhaal slechts een metafoor is voor de menselijke aard. Als je niet in zo'n goddelijke paradijs gelooft geloof je niet dat zonde iets kwalijks is. Als je niet gelooft dat zonde iets kwalijks is geloof je niet dat Jezus voor onze zonden gestorven is. Als je niet gelooft dat Jezus voor onze zonden gestorven is geloof je niet dat Hij de enige weg terug naar God is. Als je dat niet gelooft kun je ook niet geloven dat het oorspronkelijke paradijs en eeuwige leven in de toekomt wel zal kunnen komen wanneer Jezus terug komt om orde op zaken te stellen. Als je dat niet gelooft kun je alleen maar de conclusie trekken dat de bijbelse God slechts aanbidding vereist van ons en er verder niets voor teruggeeft, een tyran is die je dood maakt als je zijn geboden niet volgt en een op geen enkele manier iets bij kan dragen aan jouw leven. Je gelooft niet in de christelijke God, hebt geen poging gedaan om te begrijpen wat de bijbel zegt en schrijft hem daarom af als tyran. Dat is niet eerlijk van je.quote:Het heeft niks met " ego" te maken, zoals ik al eerder aanstipte. Het heeft dus te maken het feit dat ik me gevoelsmatig ook niet in het scheppingsbeeld van het Christendom kan vinden.
Ik zie de Christelijke God, zoals die in de Bijbel staat, als een God die jou aandacht verlangt, en dat daar een bijzonder naar alternatief voor staat.
Komt allen, komt allen, de waarheid is in pacht bij Ali_Kannibali.quote:Op maandag 25 juni 2007 15:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als je niet in zo'n goddelijke paradijs gelooft geloof je niet dat zonde iets kwalijks is. Als je niet gelooft dat zonde iets kwalijks is geloof je niet dat Jezus voor onze zonden gestorven is. Als je niet gelooft dat Jezus voor onze zonden gestorven is geloof je niet dat Hij de enige weg terug naar God is. Als je dat niet gelooft kun je ook niet geloven dat het oorspronkelijke paradijs en eeuwige leven in de toekomt wel zal kunnen komen wanneer Jezus terug komt om orde op zaken te stellen. Als je dat niet gelooft kun je alleen maar de conclusie trekken dat de bijbelse God slechts aanbidding vereist van ons en er verder niets voor teruggeeft, een tyran is die je dood maakt als je zijn geboden niet volgt en een op geen enkele manier iets bij kan dragen aan jouw leven. Je gelooft niet in de christelijke God, hebt geen poging gedaan om te begrijpen wat de bijbel zegt en schrijft hem daarom af als tyran. Dat is niet eerlijk van je.
Nou, als er geen leven na de dood is ( wat ik overigens niet geloof ), dan niet natuurlijk. Maar iedereen zou het nu jammer vinden als zijn/haar idee van de schepping niet zou kloppen, denk ik. Jouw religie is massaal en gevestigd, mijn idee over God en de schepping ietsje minder.quote:Op maandag 25 juni 2007 15:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als ze niet zouden kloppen zou dat niet erg zijn toch?
[..]
Die " kern van die boodschap" hangt af van je interpretatie. Ik mis geen boodschap, ik interpreteer en lees de teksten anders dan jij. En ja, ik pak alleen wat mij uitkomt, aangezien ik niet geloof. Is dat hypocriet, als een goed mens willen leven? Is het hypocriet om andere denkbeelden te hebben dan het Christendom, maar om wel de schoonheid van bepaalde denkbeelden daaruit in te zien?quote:Nee je mist de kern van de boodschap. Wat kwam Jezus hier doen? Wie was Jezus? Het lam dat naar de slachting gebracht werd, als betaalmiddel voor onze zonden. Niet alleen om te laten zien hoe het wél moet. Als je alleen dat element pakt ben je erg hypocriet bezig in mijn ogen, dan wil je alleen datgene wat jou goed uitkomt, wijsheid. Waarom wil je die wijsheid? Om een beter mens te worden? Waarom wil je een beter mens worden? Zodat je zo blij kan zijn met jezelf dat je een beter mens bent geworden?
[..]
Nee, ik weet wel dat Hij me nu in dit leven niet dwingt. Dat stel ik toch ook nergens?quote:Nu stel je God weer voor als een tyran. JIJ MOET MIJ AANDACHT GEVEN. Zo werkt het niet, het is graag of niet.
[..]
Dat weet ik allemaal niet, want dat is geen kennisquote:Is dat 'de menselijke aard?'. Hoe weet jij dat? Heb je iets om dat te onderbouwen? Hoe weet je dat de schepper zich niet om een 'nietig mensje bekommert?'. Als God de mens geschapen zou hebben, zou het dan niet eerlijk zijn als Hij zich om dat 'nietige mensje' zou bekommeren? Wat heb jij voor vreemd godsbeeld? Ik zou eerder iets wat zich niet om zijn eigen schepping bekommert als arrogant, verheven en asociaal en dus typisch menselijk ervaren dan de christelijke God van de bijbel.
[..]
Bijvoorbeeld de wetten van Mozes. Een voorbeeld: ik geloof niet dat het van God kwam om te zeggen dat iemand die op de Sabbat hout sprokkelt, ter dood veroordeelt moest worden. Toen werd dat wel als rechtvaardig gezien; je lasterde God immers. Zo zijn er legio voorbeeld te noemen, met name uit het oude testament. Nou weet ik wel dat Christenen daar minder waarde aan hechten, maar het is volgens die teksten toch echt God op dat moment dat met zulke "rechtspraak" komt.quote:Wat is er dan niet rechtvaardig?
[..]
Alweer, " verdiep je er es in". Het komt niet echt in je op dat ik dat al een hele tijd aan het doen ben, hé?quote:Verdiep je er eerst eens in. Dan krijg je een heel ander beeld van hoe het voor de vloed was dan 'kinderen en onschuldigen de dood in jagen'.
[..]
Nee, ik geloof inderdaad al niet in een absolute ethiek. En ik geloof al helemaal niet in een zondevalquote:Het beeld dat jij hebt van de christelijke God is zo vervormd omdat je er niet in gelooft. Zo geloof jij niet dat in eerste instantie, vóór de zondeval, de schepping gewoon oke was, een paradijs, utopie, maar dat dat verhaal slechts een metafoor is voor de menselijke aard. Als je niet in zo'n goddelijke paradijs gelooft geloof je niet dat zonde iets kwalijks is. Als je niet gelooft dat zonde iets kwalijks is geloof je niet dat Jezus voor onze zonden gestorven is. Als je niet gelooft dat Jezus voor onze zonden gestorven is geloof je niet dat Hij de enige weg terug naar God is. Als je dat niet gelooft kun je ook niet geloven dat het oorspronkelijke paradijs en eeuwige leven in de toekomt wel zal kunnen komen wanneer Jezus terug komt om orde op zaken te stellen. Als je dat niet gelooft kun je alleen maar de conclusie trekken dat de bijbelse God slechts aanbidding vereist van ons en er verder niets voor teruggeeft, een tyran is die je dood maakt als je zijn geboden niet volgt en een op geen enkele manier iets bij kan dragen aan jouw leven. Je gelooft niet in de christelijke God, hebt geen poging gedaan om te begrijpen wat de bijbel zegt en schrijft hem daarom af als tyran. Dat is niet eerlijk van je.
Ik maak hieruit op dat je de zaken eruit haalt die in jouw wereldbeeld passen, maar niet beweert dat dit de juiste interpretatie is. Daar kan ik mee leven.quote:Op maandag 25 juni 2007 16:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, als er geen leven na de dood is ( wat ik overigens niet geloof ), dan niet natuurlijk. Maar iedereen zou het nu jammer vinden als zijn/haar idee van de schepping niet zou kloppen, denk ik. Jouw religie is massaal en gevestigd, mijn idee over God en de schepping ietsje minder.
[..]
Die " kern van die boodschap" hangt af van je interpretatie. Ik mis geen boodschap, ik interpreteer en lees de teksten anders dan jij. En ja, ik pak alleen wat mij uitkomt, aangezien ik niet geloof. Is dat hypocriet, als een goed mens willen leven? Is het hypocriet om andere denkbeelden te hebben dan het Christendom, maar om wel de schoonheid van bepaalde denkbeelden daaruit in te zien?
[..]
Nee, ik weet wel dat Hij me nu in dit leven niet dwingt. Dat stel ik toch ook nergens?
[..]
Dat weet ik allemaal niet, want dat is geen kennisIk kies ervoor om te geloven dat God niet van die typisch menselijke trekken vertoont.
[..]
Bijvoorbeeld de wetten van Mozes. Een voorbeeld: ik geloof niet dat het van God kwam om te zeggen dat iemand die op de Sabbat hout sprokkelt, ter dood veroordeelt moest worden. Toen werd dat wel als rechtvaardig gezien; je lasterde God immers. Zo zijn er legio voorbeeld te noemen, met name uit het oude testament. Nou weet ik wel dat Christenen daar minder waarde aan hechten, maar het is volgens die teksten toch echt God op dat moment dat met zulke "rechtspraak" komt.
[..]
Alweer, " verdiep je er es in". Het komt niet echt in je op dat ik dat al een hele tijd aan het doen ben, hé?
[..]
Nee, ik geloof inderdaad al niet in een absolute ethiek. En ik geloof al helemaal niet in een zondevalIk blijf het een idioot verhaal vinden als je het letterlijk zou nemen. Dat heeft niks met ego te maken, niks met dat " ik me er meer in moet verdiepen".
Dikgedrukte vind ik een sterke uitspraak van je. En een idiote, ook. Ik heb meer bijbel gelezen en me er meer in verdiept dan menig Christen of niet-Christen, ik denk dat ik dat wel aardig kan stellen. Ik zal het je nog es een keertje uitleggen: ik lees in de Bijbelse omschrijving van God een heel stuk menselijk aspect, cultuur en ideologie in. Van de toen heersende opvattingen. En ik kies ervoor om te geloven dat dat niet de essentie van God is. Is dat niet eerlijk? Dat is net zo eerlijk als dat jij alle andere zoveelhonderd Godsbeelden afdoet als niet waar. Ik kan hier met bijbelteksten smijten waarin ik dit kan onderbouwen, maar ik ben er niet zo van om teksten zomaar klakkeloos hier neer te leggen.
Nou ja, religie draait niet om kennis. Je kunt dus nooit zeker weten dat je het bij het rechte eind hebt, als het ideeën over God betreft. Ik geloof dat dat de juiste interpretatie van de teksten is. Zeker weten doe je nooit, ook al beweren sommigen van wel.quote:Op maandag 25 juni 2007 17:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik maak hieruit op dat je de zaken eruit haalt die in jouw wereldbeeld passen, maar niet beweert dat dit de juiste interpretatie is. Daar kan ik mee leven.
Da's dus jouw kijk: " 't was waarschijnlijk de enige manier voor God om respect af te dwingen". Dus moet de persoon maar ter dood veroordeeld worden. En daarna hoor ik Christenen zeggen "God is liefde". Kun je je voorstellen dat niet-gelovigen daar de kriebels van krijgen? Wederom, da's geen kwestie van "niet begrijpen". Da's een kwestie van een eigen gevoel voor rechtvaardigheid hanteren. En niet klakkeloos alles goedpraten van wat God beslist. Het is daarnaast een erg interessante discussie hoe je de God van het oude testament identificeert met die van het nieuwe testament. Ik persoonlijk zie daar 2 verschillende Godsbeelden in. Dat heeft dan denk ik te maken met bepaalde menselijke behoeftes.quote:Wat de wetten van het oude testament betreft, die vormden het nieuwde verbond tussen mens en God, om de relatie tussen mens en God te herstellen. Aangezien de mens geen idee meer had wie of wat God was, waren die wetten nodig voor sturing. Dat ´ter dood brengen´ is inderdaad wel erg ja, maar waarschijnlijk de enige manier waarop respect afgedwongen kon worden.
Wat vind jij dan van het laatste oordeel waarin mensen of naar de hemel gaan of voor eeuwig gedood worden? Ook niet eerlijk? Dit is namelijk ook de God van het nieuwe testament.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 00:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou ja, religie draait niet om kennis. Je kunt dus nooit zeker weten dat je het bij het rechte eind hebt, als het ideeën over God betreft. Ik geloof dat dat de juiste interpretatie van de teksten is. Zeker weten doe je nooit, ook al beweren sommigen van wel.
[..]
Da's dus jouw kijk: " 't was waarschijnlijk de enige manier voor God om respect af te dwingen". Dus moet de persoon maar ter dood veroordeeld worden. En daarna hoor ik Christenen zeggen "God is liefde". Kun je je voorstellen dat niet-gelovigen daar de kriebels van krijgen? Wederom, da's geen kwestie van "niet begrijpen". Da's een kwestie van een eigen gevoel voor rechtvaardigheid hanteren. En niet klakkeloos alles goedpraten van wat God beslist. Het is daarnaast een erg interessante discussie hoe je de God van het oude testament identificeert met die van het nieuwe testament. Ik persoonlijk zie daar 2 verschillende Godsbeelden in. Dat heeft dan denk ik te maken met bepaalde menselijke behoeftes.
Het is in mijn ogen vele malen waarschijnlijker dat dit soort extreme uitspraken over terdoodveroordeling van mensen komt, en niet van God. En da's een persoonlijke keuze.
Zoals ik zei, ik geloof niet in een absolute vorm van ethiek, dus dat oordeel zie ik ook niet gebeurenquote:Op dinsdag 26 juni 2007 12:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat vind jij dan van het laatste oordeel waarin mensen of naar de hemel gaan of voor eeuwig gedood worden? Ook niet eerlijk? Dit is namelijk ook de God van het nieuwe testament.
Sowieso. Hetgeen veel christenen nu geloven is in de eerste eeuwen n.C. vastgesteld d.m.v. handjes opsteken. Denk aan de concilies van Nicea en Chalcedon. Nu zeg ik niet dat wat toen beslist werd bij voorbaat verkeerd is, maar er wérd me nogal wat besloten (goddelijk/menselijke status van Jezus, Drie-eenheid, ed.).quote:Op maandag 25 juni 2007 15:09 schreef Haushofer het volgende:
Misschien es leuk voor een topic, want er zijn zowel voors als tegens te verzinnen over of vroeg-Christenen Jezus daadwerkelijk als " fysieke zoon van God" zagen.
Ik lees aandachtig mee, maar weet er vaak niet genoeg van om intensief aan de discussie deel te nemen.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jezus is duidelijk het bloedoffer voor onze zonden, zoals de lammeren in het oude testament bedoeld waren om de zonden van de wereld weg te wassen.
Ja, 't is allemaal heel duidelijk en de teksten en interpretaties zijn daar heel éénduidig over.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jezus is duidelijk het bloedoffer voor onze zonden, zoals de lammeren in het oude testament bedoeld waren om de zonden van de wereld weg te wassen.
Waarom moet zijn 'verlossing' in het sterven zitten? Waarom zit het niet in zijn leven?quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jezus is duidelijk het bloedoffer voor onze zonden, zoals de lammeren in het oude testament bedoeld waren om de zonden van de wereld weg te wassen.
Hehe nee dat vind ik niet gek. Het idee is dat er een prijs moet worden betaald voor de zonden die mensen begaan. Dit is de dood. Omdat iedereen zondigt maar God ons toch leven gunt, werd het slachten van een lam de tijdelijke oplossing. Het bloed stond symbool voor het leven dat de zonden 'wegwast', omdat zonde gelijk staat aan de dood. Het lam was symbool voor de verlosser die nog moest komen, God zelf.quote:Op woensdag 27 juni 2007 15:06 schreef barthol het volgende:
[..]
Ik lees aandachtig mee, maar weet er vaak niet genoeg van om intensief aan de discussie deel te nemen.
Maar Ali, kan je je voorstellen dat als ik de gequote zin lees, dat ik totaal vervreemd ben van dat soort symboliek, dat ik de neiging krijg om het te scharen onder opofferings-romantiek, verwant aan martelaren-romantiek. Een romantiek van archaische tijden, maar waar je nu de slappe lach van krijgt, of van gaat zuchten.
Ach mischien ben ik te nuchter, en misschien heb ik zo m'n gekkigheden. En het oude testament is natuurlijk iets van vroegere tijden. Maar ik denk dat als in deze moderne tijd er te serieus in zo'n soort symboliek wordt gepraat, dat dat mensen vervreemdt.
Voor mij geldt precies hetzelfde, maar dan wat genuanceerderquote:Op zaterdag 23 juni 2007 23:25 schreef nickybol het volgende:
Ik heb altijd al een Jehovah aan de deur willen hebben, om mee te praten en erachter te komen wat zo iemand drijft om in zulke feitelijke onzin te geloven. Ik kijk graag in de geesten van mensen die het niet helemaal op een rijtje hebben. Helaas heeft zich aan mijn deur nog nooit een Jehovah vertoond...
Waarom zou de verlossing zitten in het daadwerkelijke sterven van Jezus? Waarom niet in zijn voorbeeldsfunctie? Dat hij liet zien hoe te leven, hoe de wet te interpreteren (moraal boven dogma) en dat hij als gevolg van deze radicale levensstijl gedood werd.quote:Op woensdag 27 juni 2007 15:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hehe nee dat vind ik niet gek. Het idee is dat er een prijs moet worden betaald voor de zonden die mensen begaan. Dit is de dood. Omdat iedereen zondigt maar God ons toch leven gunt, werd het slachten van een lam de tijdelijke oplossing. Het bloed stond symbool voor het leven dat de zonden 'wegwast', omdat zonde gelijk staat aan de dood. Het lam was symbool voor de verlosser die nog moest komen, God zelf.
Met de komst van Jezus Christus werd hier dus een einde aan gemaakt. Jezus is hét lam waar al de eerdere lammeren symbool voor stonden. Zijn dood is de prijs die betaald is voor onze zonden en zijn bloed wast de zonden van de wereld weg. Dit is waar het hele christendom om gaat. Hij is gestorven zodat wij ondanks onze zonden kunnen leven, doordat we nu door Jezus verlost en vergeven kunnen worden en dat we de consequenties van zonde niet hoeven te ondergaan.
Dit zijn een hele hoop aannames die niet elke christen met jou deelt. Vleesgeworden God? Zonder zonde? Dood overstegen? Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar je stelt je eigen interpretatie nu als waarheid.quote:Maar Jezus is ook de vleesgeworden God. Aangezien Hij zonder zonde was en de dood overstegen is, ís Jezus gelijk aan leven.
De effecten die je beschrijft zijn voor iedereen anders.quote:Dat is ook moeilijk voor te stellen maar als je er mee bezig bent en de bijbel leest lijkt het in je neer te dalen, met nederigheid en dankbaarheid als gevolg. Dan gaat het ook veel meer leven en besef je beter wat hier nu eigenlijk gebeurd is, dat God echt liefde is en dat het hele verhaal ontzettend mooi maar ook ontzettend tragisch is.
Omdat de prijs voor zonde de dood is. Dit staat al in Genesis 3:3 Maar van de vrucht des booms, die in het midden des hofs is, heeft God gezegd: Gij zult van die niet eten, noch die aanroeren, opdat gij niet sterft.quote:Op woensdag 27 juni 2007 16:10 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Waarom zou de verlossing zitten in het daadwerkelijke sterven van Jezus? Waarom niet in zijn voorbeeldsfunctie? Dat hij liet zien hoe te leven, hoe de wet te interpreteren (moraal boven dogma) en dat hij als gevolg van deze radicale levensstijl gedood werd.
Ik baseer me in deze op de bijbel. Ik snap niet hoe iemand een andere interpretatie erop na kan houden als je de gehele bijbel erop na slaat.quote:Dit zijn een hele hoop aannames die niet elke christen met jou deelt. Vleesgeworden God? Zonder zonde? Dood overstegen? Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar je stelt je eigen interpretatie nu als waarheid.
Ze zijn een logisch gevolg ervan. Je gaat er niet alleen om staan te juichen ofzo maar als het goed is krijg je diep respect.quote:De effecten die je beschrijft zijn voor iedereen anders.
Je zegt precies hetzelfde als ik, alleen zie ik de 'verlossing' (waarvan ik het gevoel heb dat jij en ik daar een andere uitleg aan geven) in de levensstijl van Jezus, niet in zijn sterven. Dat was slechts het gevolg van zijn 'verlossingswerk,' namelijk zijn radicale manier van leven.quote:Op woensdag 27 juni 2007 16:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jezus liet zien waar een leven zonde zonde voor staat, wat dat inhoudt. Maar Hij kwam als slacht-offer.
Voor de zoveelste keer. Waar gelezen wordt, wordt geïnterpreteerd. Hoe kan je uit een boekwerk van honderden pagina's, geschreven door verschillende schrijvers in verschillende tijden één enkele interpretatie ('de waarheid') halen? En dan laat ik alle andere religies nog buiten beschouwing.quote:Ik baseer me in deze op de bijbel. Ik snap niet hoe iemand een andere interpretatie erop na kan houden als je de gehele bijbel erop na slaat.
Dat ligt dan aan je voorstellingsvermogen. Iedereen leest teksten anders, interpreteert ze anders. Om es een uiterste te noemen, een Kabbalist beroept zich ook op het oude testament, maar interpreteert dat heel anders dan een Christen, en dan hebben we het niet eens over het feit dat Christenen ook nog een nieuw testament hanteren.quote:Op woensdag 27 juni 2007 16:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik baseer me in deze op de bijbel. Ik snap niet hoe iemand een andere interpretatie erop na kan houden als je de gehele bijbel erop na slaat.
En in dat "vleesgeworden God" gedeelte zie ik dus een stuk menselijke idolatrie. Dat kan ik zelf niet accepteren als waarheid.quote:Op woensdag 27 juni 2007 15:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar Jezus is ook de vleesgeworden God. Aangezien Hij zonder zonde was en de dood overstegen is, ís Jezus gelijk aan leven. De enige manier waarop je dus aan de eeuwige dood kan ontsnappen en eeuwig kunt leven, is door verlossing en vergeving door God zelf. Alleen goede werken doen en zijn filosofie volgen zijn daar niet genoeg voor. Dat is niet de kern. Het is logisch dat je daar niets van snapt of niets van beseft, omdat je er niet bij stil kan staan dat iemand geleden heeft en gestorven is voor jou (of omdat je er simpelweg niet in gelooft), terwijl Hij zelf volkomen onschuldig was. Dat is ook moeilijk voor te stellen maar als je er mee bezig bent en de bijbel leest lijkt het in je neer te dalen, met nederigheid en dankbaarheid als gevolg. Dan gaat het ook veel meer leven en besef je beter wat hier nu eigenlijk gebeurd is, dat God echt liefde is en dat het hele verhaal ontzettend mooi maar ook ontzettend tragisch is.
Kijk:quote:Op woensdag 27 juni 2007 16:42 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Je zegt precies hetzelfde als ik, alleen zie ik de 'verlossing' (waarvan ik het gevoel heb dat jij en ik daar een andere uitleg aan geven) in de levensstijl van Jezus, niet in zijn sterven. Dat was slechts het gevolg van zijn 'verlossingswerk,' namelijk zijn radicale manier van leven.
Dan geloof je het niet.quote:Voor de zoveelste keer. Waar gelezen wordt, wordt geïnterpreteerd. Hoe kan je uit een boekwerk van honderden pagina's, geschreven door verschillende schrijvers in verschillende tijden één enkele interpretatie ('de waarheid') halen? En dan laat ik alle andere religies nog buiten beschouwing.
Okay.quote:Op woensdag 27 juni 2007 16:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat ligt dan aan je voorstellingsvermogen. Iedereen leest teksten anders, interpreteert ze anders. Om es een uiterste te noemen, een Kabbalist beroept zich ook op het oude testament, maar interpreteert dat heel anders dan een Christen, en dan hebben we het niet eens over het feit dat Christenen ook nog een nieuw testament hanteren.
Daarbij ben ik persoonlijk bv gewoon te nuchter&kritisch om alles uit de Bijbel voor waar aan te nemen, en alles proberen in 1 kadertje te wurmen in plaats van de betrekkelijkheid&menselijkheid ervan in te zien.
Waarom zou het idolatrie zijn als de bijbel het zelf zegt? Er is God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest. Dit is echter allemaal 1 en dezelfde God.quote:En in dat "vleesgeworden God" gedeelte zie ik dus een stuk menselijke idolatrie. Dat kan ik zelf niet accepteren als waarheid.
Je gelooft er toch ook niet in?quote:Je beschrijving van wat je overkomt als je de Bijbel leest, is erg persoonlijk. Ik kan ontroerd raken, en van sommige gedeelten heel erg de schoonheid van inzien, maar ik zie ook een boel tegenstrijdigheden en andere zaken die me helemaal niet aanspreken. Je doet het geloven alsof iedereen jouw Christelijke opvattingen kan ervaren, zolang hij/zij de Bijbel maar aandachtig leest. 't ligt iets genuanceerder, ben ik bang.
Ik gaf het in mijn vorige post al voorzichtig aan, ik denk dat wij het verlossingswerk van Jezus ook allebei anders zien. Ik geloof zeker dat wij als mensen slechte dingen doen, ik geloof niet dat wij bij voorbaat slecht zijn.quote:Op woensdag 27 juni 2007 16:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Kijk:
8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
9 Niet uit de werken, opdat niemand roeme.10 Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat wij in dezelve zouden wandelen.
11 Daarom gedenkt, dat gij, die eertijds heidenen waart in het vlees, en die voorhuid genaamd werdt van degenen, die genaamd zijn besnijdenis in het vlees, die met handen geschiedt;
12 Dat gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld.
13 Maar nu in Christus Jezus, zijt gij, die eertijds verre waart, nabij geworden door het bloed van Christus.
Dat is waar het in eerste instantie omgaat. Je kan niet alleen zijn leer volgen en dan zeggen 'ik ben een christen'. Dan mis je het hele punt. Waar zou hij je van verlost moeten hebben zonder dit element?
Omdat die Bijbel zelf door mensen geschreven is, natuurlijk. Die drie-eenheid blijf ik ook wat eigenaardigs vinden, maar dat terzijde.quote:Op woensdag 27 juni 2007 16:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Waarom zou het idolatrie zijn als de bijbel het zelf zegt? Er is God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest. Dit is echter allemaal 1 en dezelfde God.
[..]
Letterlijk en van kaft tot kaft ? Neequote:Je gelooft er toch ook niet in?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |