Hou het dan bij die quote van Victor Hugo. Die obsessie van mensen met iemand als Moeder Theresa terwijl er in India en de wereld duizenden en duizenden mensen werken aan het verbeteren van het lot van mensen, en wel op een werkelijk constructieve wijze. En zonder een gespleten tong zoals bij Moeder Theresa.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:48 schreef Storing het volgende:
[..]
Dat mag je dan gaan vertellen aan al die mensen die ze geholpen heeft... Ik vind ook dat er betere manieren zijn om de armen in India te helpen dan zij heeft gedan, maar zij heeft het daarentegen al weer vele malen beter gedaan dan jij en ik. Jouw kritiek op Moeder Theresa (hoe terecht die wellicht ook is op sommige punten) vind ik een typische kwestie van met een balk in het eigen oog, de splinter uit een anders oog willen halen.
Ik had het er al eens met Alicey over om er een topic over te beginnen: ik denk dat religiositeit in belangrijke mate aangeboren is. Moet er alleen nog een beetje over nadenken. En op zijn grondvesten laten schudden van iemands geloof, daar heb je meestal een aardbeving (figuurlijk) voor nodig. Vooral in de privé-sfeer.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:53 schreef Storing het volgende:
[..]
Ik zal niet ontkennen dat ik het onprettig vind als iemand zegt dat Jezus een nare man was. Maar meer dan onprettig vind ik het ook weer niet. Daarnaast is er meer voor nodig dan een trailer of wat tekstjes op Fok! om mijn geloof op zijn grondvesten te doen schudden... Ik ben er nog helemaal niet uit wat ik nu precies geloof en hoe en wellicht kom ik daar ook wel nooit achter. Maar met de manier waarop ik nu geloof kan ik goed leven. Doe je nu iets fout?![]()
Zeker een interessant onderwerp. Als zo'n behoefte zo massaal aanwezig is, dan lijkt het me wat voorbarig om deze af te doen als kinderlijk. En zo hij kinderlijk is, dan is het de vraag in hoeverre dat een slechte zaak is.quote:Op vrijdag 8 april 2005 12:24 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Ik had het er al eens met Alicey over om er een topic over te beginnen: ik denk dat religiositeit in belangrijke mate aangeboren is. Moet er alleen nog een beetje over nadenken. En op zijn grondvesten laten schudden van iemands geloof, daar heb je meestal een aardbeving (figuurlijk) voor nodig. Vooral in de privé-sfeer.
Al valt me dus wel op dat mensen een levensbehoefte hebben aan heiligen, of dat nu personen zijn of boeken, verhalen. Dat vind ik, sorry dat ik het zeg, een beetje kinderlijk. Het minste wat je kunt doen is die heiligen dan zorgvuldig kiezen. Door te kiezen (voorzover daar dus een vrije keuze is) voor het christendom, Jezus, maken gelovigen het zich bijzonder moeilijk. Er valt zo vreselijk veel op aan te merken. Of het nu het gedrag is van christenen, de dogma's, de theorie, je bent een ''sitting duck''. Dat is toch wat er gebeurt, gelovigen die zich in het defensief bevinden.
Je ziet ook vaak dat gelovigen menen dat bijvoorbeeld Einstein een soort heiligenfunctie vervult voor ongelovigen. Een soort hogepriester van de wetenschap. Dat is natuurlijk onzin. Ook Einstein was feilbaar. Zo iemand is niet heilig of boven kritiek verheven.
Edit:
Juist daarom heeft Einstein ook de menselijke kennis vergroot. Geen mythische beweringen die niet te falsifiëren zijn. Maar theorieën die te testen zijn. Die te falsifiëren zijn. Concreet, géén gezweef.
Het draait hier beide niet om feiten, maar om modellen. Daar zit een fundamenteel verschil tussen: een model is net zo lang correct totdat het moet worden uitgebreid of, in het extreme geval, compleet moet worden verworpen. Evolutie is het meest passende model omtrend natuurlijke ontwikkelingen, en daarom is het vreemd om het op religieuze basis te verwerpen; in mijn ogen verwerp je dan de schepping zelf. Het model "evolutie" kan natuurlijk worden aangepast, maar met al haar verklaringen zal de gemiddelde bioloog denk ik vreemd opkijken als zou blijken dat het compleet moet worden verworpen.quote:Godslasteraar:
Evolutie is net als zwaartekracht een feit. Vervolgens heeft Darwin om evolutie te verklaren zijn welbekende theorie gelanceerd, Natuurlijke Selectie, oftewel de Evolutie theorie. Deze theorie poogt dus het feit evolutie te verklaren, beschrijven. Net zoals Newton's zwaartekracht wet dat met het feit zwaartekracht doet.
Het zijn creationisten en (veel) gelovigen die zo'n geweldige herrie maken om de evolutie terwijl ze het verschil tussen het feit evolutie en de theorie van Darwin geeneens begrijpen.
Er is toch ook niemand die zich druk maakt om de zwaartekracht-theorie van Newton, of beter, die van Einstein. Waarom wel om de evolutie-theorie?
Dat was gemakzucht van mij, het komt uit dit artikel van Salman Rushdie: http://www.guardian.co.uk/g2/story/0,,1436883,00.htmlquote:Op vrijdag 8 april 2005 12:28 schreef Storing het volgende:
Jouw quote is slechts voor de helft van Victor Hugo, namelijk alleen de eerste zin. Die zin van Hugo over de torch et cetera is gericht tegen priesters (en niet de kerk of religie) uit zijn negentiende eeuw. Ik zie niet in waarom ik die uitspraak heden ten dage zou moeten onderschrijven.
Er is géén tegenstelling tussen '''de kerk en religie'' enerzijds en ''priesters'' anderzijds. Priesters maken de kerk, ze zijn één. De moeite die ik met religie heb, is vooral met de priesters, niet zozeer met de gelovigen. Vooral de claim dat deze priesters bijzondere inzichten zouden hebben in morele vraagstukken, meer dan atheïsten, goddelozen, vind ik wel zo stuitend. Het is ook zo onwaar, zo'n geweldige leugen. Eén blik op de geschiedenis, het heden, de heilige boeken, en je weet wel beter.quote:Ik denk dat jouw moeite met de kerk vooral komt door de geschiedenis van kerken en dergelijke, maar vergeet niet dat alles vroeger anders was. Als je kritiek wilt hebben op de kerk of op religies dan zijn er voldoende punten (ook nu nog) om je pijlen op te schieten, maar staar je niet blind op al het negatieve. Er is ook een positieve kant aan religie.
Zwaartekracht is toch gewoon een feit? En voor dit feit, of fenomeen, heeft Newton een model gemaakt op basis waarvan je voorspellingen kunt maken. Omgaan met het feit zwaartekracht.quote:Op vrijdag 8 april 2005 12:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het draait hier beide niet om feiten, maar om modellen. Daar zit een fundamenteel verschil tussen: een model is net zo lang correct totdat het moet worden uitgebreid of, in het extreme geval, compleet moet worden verworpen. Evolutie is het meest passende model omtrend natuurlijke ontwikkelingen, en daarom is het vreemd om het op religieuze basis te verwerpen; in mijn ogen verwerp je dan de schepping zelf. Het model "evolutie" kan natuurlijk worden aangepast, maar met al haar verklaringen zal de gemiddelde bioloog denk ik vreemd opkijken als zou blijken dat het compleet moet worden verworpen.
Beletten impliceert mensen het zwijgen willen opleggen, ze mogen hun mening verkondigen, vrijheid van meningsuiting is een groot goed ( en tot stand gekomen onder groot verzet van priesters)quote:Op vrijdag 8 april 2005 13:03 schreef Storing het volgende:
Maar priesters hebben het niet (meer) voor het zeggen. Ze hebben een adviserende rol en wie zijn wij om ze dat te beletten. Er zijn velen die de adviezen van een priester wél waarderen.
Een priester is een individue in een groter geheel, dat is natuurlijk zo. Je ziet dat de meest fanatieke en radicale individuen, dat zijn ook de meest ambitieuze, binnen zo'n organisatie aan de top staan. Een individiuele priester kan een heel achtbaar mens zijn, maar ''gevangen'' zitten in een systeem dat veel radicaler en dogmatischer is dan hij zelf. Zie de katholieke kerk in Europa.quote:Priesters zijn mensen, individuen. Ze zijn dus wel degelijk te onderscheiden van een kerk (instituut) of religie (systeem). Hugo fulmineerde tegen individuen. Priesters ontlenen hun status aan gelovigen, dat is wellicht waar. Maar priesters zijn geen priesters geworden om hun status, maar uit overtuiging (uitzonderingen daargelaten) en hebben bovendien tegenwoordig allen een opleiding achter de rug. Zij zijn dus net zo gekwalificeerd om adviezen te geven als sociaal werkers of iets dergelijks. Waarom zou er dus iets op tegen zijn?
Link doet het nu. Géén idee waarom het op die andere manier niet luktequote:Op vrijdag 8 april 2005 13:51 schreef Storing het volgende:
.....................
Edit: je linkje werkt niet. Jammer, want het lijkt me een mooi artikel. Probeer het nog eens a.u.b.
Neuh, ik zie het meer als een waarneming. Maar dat is misschien mierenneukerij om het woordje "feit"quote:Op vrijdag 8 april 2005 12:59 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Zwaartekracht is toch gewoon een feit? En voor dit feit, of fenomeen, heeft Newton een model gemaakt op basis waarvan je voorspellingen kunt maken. Omgaan met het feit zwaartekracht.
Nou het is in elk geval een stuk beter dan je eerste aanpassing.quote:Op vrijdag 8 april 2005 21:40 schreef Alicey het volgende:
TT wederom aangepast. Hopelijk is ts het met deze eens.
Nee hoor want Haushofer vraagt natuurlijk om bewijs dat Abraham en Ismaël niet bestaan hebben. (omkering van bewijslast dus )quote:Op woensdag 6 april 2005 13:05 schreef gr8w8 het volgende:
Dit is behoorlijk mierenneuken, alsof er een orthodoxe aartsconservatieve gelovige aan het spreken is....
Als atheïst de mening hebben dat de bijbel van oorsprong goddelijk moet zijn ?quote:Op woensdag 6 april 2005 13:14 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[Als of je een atheïst (die niet in God gelooft, laat staan iets goddelijks) hoort zeggen dat de bijbel van oorsprong wel goddelijk is maar "de vertalingen niet kloppen". ]
Dat haal ik er al niet uit. Maar zelfs al zou dat zo zijn, waarom ga je dan zo te keer? Is het soms verboden om die mening te hebben?
Kan je iemand ook inhoudelijk afmaken ipv dat mierenneuken?quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:06 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Als atheïst de mening hebben dat de bijbel van oorsprong goddelijk moet zijn ?
Heb je door dat je plank volledig mis slaat ?
Deze discussie is hiermee begonnen : (De relevantie van) Het al dan niet bestaan van Abraham c.s.quote:Op zaterdag 9 april 2005 18:13 schreef Tobbes het volgende:
Kan je iemand ook inhoudelijk afmaken ipv dat mierenneuken?
Er ging nog iemand verder die beweerde dat de islam zelfs ontstaan zou zijn door ismaël.quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:04 schreef DionysuZ het volgende:
ik geloof, als atheist, al is agnost denk ik n betere omschrijving, in het bestaan van abraham en ismael. So?
Alweer omkering van bewijslast!quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:51 schreef Haushofer het volgende:
Heb je hier ook bronnen van?
Nou ja, het is toch wel es fijn als er wat bronnen bij komen. Over hoe aannemelijk het bestaan van godsdienstige figuren als Abraham is. Dat is toch niet raar? Het draait hier om geschiedenis, tenslottequote:Op zaterdag 9 april 2005 20:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Alweer omkering van bewijslast!![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |