Leggen we daar de grens? Verspeel je internationaal al je rechten als je 10% van je eigen bevolking omlegt? Niet bij 1% of 20%? Amerikanen leggen ook genoeg van hun eigen landgenoten om. Niet genoeg soms?quote:Op vrijdag 1 april 2005 14:37 schreef Ultravolt het volgende:
[..]
Ze hebben dat recht niet omdat beide landen de dood van meer dan 10% van hun bevolking hebben veroorzaakt.
Hier is een Europeaan die dat ook vindt. Er zijn veel zinnige argumenten te bedenken voor het militair optreden van de VS, hoe belangrijk je die vindt is een kwestie van wegingsfactoren. Ik bijvoorbeeld, hecht veel waarde aan het aantal doden dat jaarlijks onder Saddam Hoessein viel, ik hecht meer waarde aan dat, dan ik hecht aan de niet gevonden massavernietigingswapens.quote:voor veel Amerikanen zijn de handelingen van Bush gewoon gerechtvaardigd, ze denken dat hun "boys" daadwerkelijk voor de goede zaak vechten.
HELEMAAL nergens op.quote:Omdat wij, europeanen, rationeler tegen zaken aankijken, waarschijnlijk meer begrip hebben en democratischer zijn dan de VS
Even een populaire mythe ontkrachten:quote:Waarom vind jij dat de VS wel en die landen niet, het souvereine recht, als vrije natie, hebben om hun eigen belangen te verdedigen?
Waarde? Volgens mij weet je niet eens wat dat betekent. Onder Saddams regime vielen enkele tientallen doden per jaar, nu zeker duizenden doden en dit zijn ook politieke doden want zij zijn tegen het huidge regime in Irak. De doden onder Saddam waren tegen zijn regime. Geen enkel verschil alleen dat er nu duizenden zo niet al honderd duizenden irakzen zijn gestorven.quote:Op vrijdag 1 april 2005 15:25 schreef Speth het volgende:
[..]
Hier is een Europeaan die dat ook vindt. Er zijn veel zinnige argumenten te bedenken voor het militair optreden van de VS, hoe belangrijk je die vindt is een kwestie van wegingsfactoren. Ik bijvoorbeeld, hecht veel waarde aan het aantal doden dat jaarlijks onder Saddam Hoessein viel, ik hecht meer waarde aan dat, dan ik hecht aan de niet gevonden massavernietigingswapens.
Bron? Dit is gewoon niet waar. Er zijn massagraven gevonden met naar schatting in totaal zo'n miljoen doden. Verder noem ik Halabja, een plaats die geheel door Saddam met gifgas is uitgeroeid. Naast de doden heb ik het nog niet gehad over de martel en verkrachtingskamers.quote:Onder Saddams regime vielen enkele tientallen doden per jaar
Je bedoelt: Irakezen die schietend op de Amerikanen af komen rennen, of in busjes proberen ze op te blazen.quote:nu zeker duizenden doden en dit zijn ook politieke doden want zij zijn tegen het huidge regime in Irak.
Afgezien van je vrij grove beledigingen: naar de motieven van de VS kunnen wij alleen raden. Ikzelf denk dat het lot van de Irakezen weldegelijk een rol heeft gespeeld, naast het ontsluiten van de Irakese oliemarkt, wat voordelen biedt voor zowel de Amerikanen als de Irakezen zelf. Belangrijker in deze discussie zijn de uitwerkingen van dit beleid. Die acht ik positief, en met reden.quote:Als jij zo naief bent en denkt dat de Amerikanen de irakezen wilden helpen door het regime van Saddam te verjagen waarom gaan ze dan niet de helft van Afrika veroveren? Daar zitten alleen maar dat soort regimes maar daar valt niks te halen. Hoe dom kan je zijn.
Vind jij. Allereerst valt moeilijk onomstotelijk te bewijzen of er inderdaad massavernietigingswapens waren. Mijn vader (een voormalig medewerker van het bedrijf dat nu Urenco heet, en goed ingelicht over de internationale verspreiding van atoomwapens) wist mij te vertellen dat het geheel niet onmogelijk was dat Abdul Khan zijn gestolen plannen voor ultracentrifuges naar andere landen dan Pakistan heeft verspreid. Een foto van enkele buizen afkomstig uit een Iraakse supply truck identificeerde hij (mijn pa dus) als ultracentrifuge-cilinders. Er zijn dus weldegelijk concrete aanwijzingen voor het atoomprogramma van Irak. Er zijn alleen geen wapens gevonden.quote:En om het jouw nog even duidelijk te maken. Als een regering zegt dat Irak een gevaar is omdat ze massavw zouden hebben en dat de reden is omdat land aan te vallen maar dat het achteraf blijkt dat dat nergens op gebaseerd was dan is dat heel erg kwalijk.
Ik verdedig het regime van Saddam niet, het gaat er mij om wat Amerika het recht geeft andere landen binnen te vallen, terwijl andere landen dat recht niet zouden mogen hebben. Irak was, hoe verwerpelijk het regime ook was, een onafhankelijk land.quote:Op vrijdag 1 april 2005 15:51 schreef Speth het volgende:
[..]
Even een populaire mythe ontkrachten:
"Soevereiniteit" betekent "het hoogste gezag in een land". Het betekent niet "een land heeft geen recht een ander land binnen te vallen". De soevereiniteit van Irak was vertegenwoordigd in de persoon Saddam Hoessein. De zin "het soevereine recht" betekent dus eigenlijk "de rechten van Saddam Hoessein". Persoonlijk hecht ik weinig waarde aan een massamoordende soeverein.
Als deze soeverein door de steun zou hebben gehad van een groot gedeelte van de bevolking, dan was de bevolking indirect soeverein en zou er iets te zeggen zijn geweest voor de soevereine rechten van het land. Als de bevolking van Irak in zou hebben gestemd met het moordende, verkrachtende, martelende regime van Saddam zou er inderdaad sprake zijn geweest van een ernstige schending van de soevereiniteit van Irak.
Van werkelijke steun van het volk was echter geen sprake, wat "de soevereiniteit van Irak" tot een hol begrip degradeert. Ik zou het ook kunnen uitleggen als "De bezetter Saddam Hoessein die de soevereiniteit van zijn eigen volk heeft geschonden is verdreven door de Amerikanen". Het gebruik van dergelijke abstracte begrippen als "soevereiniteit" ondermijnt een inhoudelijke discussie.
...en dan vooral de regering van de VS.quote:Op vrijdag 1 april 2005 12:10 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:
Er zullen weinig mensen zijn, die de VS haten. Er zullen wel veel mensen zijn, met name nadenkende mensen, die hun bedenkingen hebben bij de wijze waarop de VS zich in de wereld gedraagt.
Maar zoals ik al zei, dat heeft weinig waarde als de regering zich niets van zijn bevolking aantrekt, of die zelfs uitmoordt.quote:Irak was, hoe verwerpelijk het regime ook was, een onafhankelijk land.
Nee - ik stel dat in ieder land waarin dat het geval is, het begrip "soevereiniteit" alleen slaat op de regering. Als die regering zich vervolgens schuldig maakt aan schendingen van de mensenrechten zie ik soevereiniteit niet als een obstakel om daar iets aan te doen.quote:Ik begrijp dat jij stelt dat dus elk land waarin de meerderheid van de bevolking het regime niet steunt, aangevallen zou mogen worden?
Zie mijn vorige alinea.quote:We kunnen elk moment dus een Amerikaanse invasie in Nederland verwachten? Immers, momenteel kan een meerderheid van de bevolking het huidige "regime" niet luchten of zien.
Bush is gekozen volgens een wat vreemd democratisch stelsel, maar genoot bij zijn verkiezing wel de steun van tenminste pakweg 45% van zijn bevolking, en die steun is na zijn verkiezing - en zeker na 9/11 - sterk gestegen tot boven de 50%.quote:4 jaar geleden werd Bush zelf gekozen door een minderheid van zijn eigen bevolking. De enige reden waarom hij in het witte huis zit, is vanwege het niet-zo-democratische-kiesmannenstelsel dat ze daar kennen.
Nee, ik stel dat ik dat volgens de soevereiniteitsredenering zou kunnen stellen, en toon daarmee aan dat je met die redenering alle kanten op kan naar believen.quote:Verder stel jij dat Irak door de Amerikanen van Saddam is bevrijd.
De inval en de bezetting zijn twee afzonderlijke kwesties. Ik was voor de inval, bij de duur van de bezetting zet ik nu vraagtekens, in mijn ogen moet die niet langer duren dan strikt noodzakelijk.quote:die nog steeds met een inmense troepenmacht in het land aanwezig zijn. De ene bezetter is dus ingeruild voor de ander (De intenties erachter verder achterwege latend)
Jij begrijpt er echt niet zo veel van, he?quote:Op vrijdag 1 april 2005 13:16 schreef -Angel- het volgende:
De linkse afschuw voor het daadkrachtig ingrijpen van de VS.
Waar de Kuweiti de VS nog dankbaar voor zijn.
Het was beter geweest als de VS maar niets had gedaan als het gaat om Kuweit, toch?
Duh. Men negeerde rapporten van field agents over vlieglessen en mogelijke terroristen plus informatie uit het buitenland over bekende terroristen.quote:Op vrijdag 1 april 2005 14:10 schreef MrX1982 het volgende:
Dan weten ze die "kennis" uitermate slecht te gebruiken.
Laat mij niet lachen, Israel is een ander verhaal maar de Amerikanen zijn nog net zo naief als ze voorheen waren.quote:Heeft er niets mee te maken. Het ging erom dat de VS en Israël een stuk minder naïef zijn dan Europa.
Tijger_m dit was in reactie op een eerdere post van BarBaar. Wat je overigens had kunnen weten, wanneer je gelezen had. Hij gebruikte de bevrijding van Kuweit als een argument om aan te duiden dat de VS de slechterik is.quote:Op vrijdag 1 april 2005 16:41 schreef Tijger_m het volgende:
Jij begrijpt er echt niet zo veel van, he?
En welke oorlog heb jij het nu over, Golfoorlog of de invasie van Irak?
De eerste werdt onder de vlag van de VN gevoerd en niet die van de VS en de aanleiding was duidelijk en gerechtvaardigd.
Je mist mijn punt compleet... Ik heb niet gezegt dat ik het afkeur dat ze ingegrepen hebben.. De manier waarop trek ik wel in twijfel.. Maar wat mij nog meer stoort is dat het onder het mom gaat van "Je kan niet zomaar een land binnenvallen en opeisen". Daar is iedereen het mee eens...quote:Op vrijdag 1 april 2005 13:16 schreef -Angel- het volgende:
[..]
De linkse afschuw voor het daadkrachtig ingrijpen van de VS.
Waar de Kuweiti de VS nog dankbaar voor zijn.
Het was beter geweest als de VS maar niets had gedaan als het gaat om Kuweit, toch?
Dit is wel één van de domste, onzinnigste opmerkingen ooit.quote:Op vrijdag 1 april 2005 17:10 schreef longinus het volgende:
Omdat ik niks goed kan vinden over Amerika, ze moorden eerst de native bevolking uit en daarna de rest van de wereld.Bommetje erop zou ik niet erg vinden.
Wat een stupide reactie.quote:Op vrijdag 1 april 2005 17:10 schreef longinus het volgende:
Omdat ik niks goed kan vinden over Amerika, ze moorden eerst de native bevolking uit en daarna de rest van de wereld.Bommetje erop zou ik niet erg vinden.
Noem één persoon uit dit lijstje die door Amerika aan de macht is geholpen.quote:Op vrijdag 1 april 2005 12:48 schreef BarBaar het volgende:
[.Opmerkelijk is dan wel dat diezelfde, volgnes jou nadenkende mensen, vaak kritiekloos achter grote misdadigers als Korea Kim, Saddam, Saddat, Castro, of De Ayatollahs van Iran lopen.
[..].]
Vergeet niet dat deze 'grote misdadigers' niet zelden door Amerika zelf in het zadel zijn geholpen. En vergeet niet dat het misdadigers zijn naar westerse maatstaven.
Amerika is het eerste land dat de situatie in Sudan genocide noemt. Helaas vind de VN van niet. Amerika luistert naar de VN. je zou een gat in de lucht moeten springen, Amerika doet in het geval Sudan precies wat de Internationale Gemeenschap wil (aan de zijlijn iets licht afkeurends mompelen terwijl een genocide plaatsvindt..)quote:Op vrijdag 1 april 2005 13:01 schreef BarBaar het volgende:
[..]
Hmm, maar volgens mij grijpt Ameriak niet in in de situatie in Sudan (correct me if I'm wrong!).. Waarom daar niet.. en wel in Irak?
Saddam is aan de macht geholpen (mede) door de amerikanen.. Zelfde geld voor 's werelds meest gezochte man, Bin Laden.. Ook Iran is in het verleden sterk gesteunt door Amerikanen..quote:Op vrijdag 1 april 2005 18:01 schreef Viajero het volgende:
[..]
Noem één persoon uit dit lijstje die door Amerika aan de macht is geholpen.
Wacht, ik ga je helpen.
Kim: Aan de macht geholpen/in het zadel gehouden door de Russen.
Saddam: Aan de macht geholpen/in het zadel gehouden door de Russen.
Sadat: Aan de macht geholpen/in het zadel gehouden door de Russen.
Castro: Aan de macht geholpen/in het zadel gehouden door de Russen.
De Ayatollahs: Aan de macht geholpen/in het zadel gehouden door de Russen.
Mag ik je vragen waarom je niet anti-Russisch bent?
Ze nemen het op tegen het moslim geweld? Hebben ze dat niet zelf gecreerd? Zijn het niet de Amerikanen die even het oosten komen vertellen wat goed voor ze is?quote:De Verenigde Staten van Amerika,j wat moet ik er van zeggen!
Alles word er weer bijgehaald,oorlog zus,oorlog zo en dan vooral Sadam.
Laten we het wel even onder ogen zien,dat het enige land ter wereld is dat het kan en doet opnemen,zonder scrupules tegen het Moslim geweld.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |