FOK!forum / Literatuur, Taal en Kunst / Raad de allegorie
Zdonderdag 31 maart 2005 @ 19:24
quote:
al·le·go·rie (de ~ (v.), ~ën)
1 symbolische voorstelling van een idee of een ander abstract begrip in de kunst
Wat zeggen kunstwerken en wat stellen ze voor? Heeft de kunstenaar er een boodschap in verborgen? Schilders putten uit een buitengewoon uitgebreid repetoire van symbolen, maar vaak is de sleutel voor de interpretatie van hun werk verloren gegaan. Die symbolen zijn wezelijke onderdelen van het kunstwerk. Slechts wanneer we ze herkennen zijn we in staat de betekenis van de voorstellingen te begrijpen.
(uit Symbolen en Allegorieen)

Als je aan allegorieen of symboliek denkt dan denk je misschien dat dat alleen in oude schilderijen voorkomt, maar dat is niet zo. Bijvoorbeeld dit werk van Chagall (de titel zegt het eigenlijk al):

De tijd is een oeverloze rivier (1930-1939)

  • De gevleugelde vis is een symbool van Christus die aan de wereld ontstijgt.
  • De klok staat voor de menselijke lotsbestemming.
  • De rivier staat o.a. voor de wegstromende tijd.
  • Het verliefde paartje verbeelt de 'bevruchtende kracht' van het water.

    Het kan ook wel wat concreter:



    Pieter Bruegel - Nederlandse spreekwoorden

    Er zijn ongeveer 100 spreekwoorden verwerkt in dit schilderij.

    En nog een voorbeeld van een Allegorie:



    Allegorie met Venus en Amor - Agnolo Bronzino

  • De duif staat al eeuwen voor de liefde
  • De krijsende figuur staat waarschijnlijk voo jaloezie of wanhoop
  • De maskers staan voor bedrog/schijnheiligheid
  • Venus, de liefde, is de centrale figuur, en het centrale thema.
  • De man met de baard is 'Tijd'. Vijand van de frisse/jonge liefde
  • Het jongetje met de krullen staat voor de zotte/vrolijke kant van de liefde

    Kortom een allegorie van de liefde.

    Dit topic lijkt mij wel leuk, en leerzaam, en een mooie mogelijkheid om wat met je kennis te patsen. En er kunnen natuurlijk niet genoeg 'Raad de/je...' topics zijn!


    Laten beginnen met het raden van deze:

  • Gelliusdonderdag 31 maart 2005 @ 19:38
    Allegorie van de onregelmatige stoelgang, eind zeventiende eeuw.
    Gajusdonderdag 31 maart 2005 @ 19:48
    Waar twee vechten om een been ...
    toch wel handig als je titel en maker vermeldt ... zo dreigt het te ontaarden in een tweede BdT
    Zdonderdag 31 maart 2005 @ 20:09
    Mjah de titel verraad de allegorie ...

    Schiderij is van eind 16e eeuw Gellius.

    De meneer is het midden is Hercules!
    Suus-chandonderdag 31 maart 2005 @ 21:46
    heeft het iets te maken met het kleurgebruik in de kleding?

    sorry, maar ik kan hier de allegorie - nog - niet in vinden...
    De-oneven-2donderdag 31 maart 2005 @ 21:53
    Meneer in het midden wil meneer rechts behoeden voor het kwaad dat lijkt te schuilen in mevrouw...

    Tvp, dus.
    Zdonderdag 31 maart 2005 @ 21:53
    Waarschijnlijk wel, ik weet het alleen niet zeker. Het gaat vooral om de keuze tussen de twee vrouwen ... (reactie op Suus-chan).

    Het is vrouw(en) vs. man DO!
    Suus-chandonderdag 31 maart 2005 @ 22:00
    quote:
    Op donderdag 31 maart 2005 21:53 schreef Z het volgende:
    Waarschijnlijk wel, ik weet het alleen niet zeker. Het gaat vooral om de keuze tussen de twee vrouwen ... (reactie op Suus-chan).

    Het is vrouw(en) vs. man DO!
    ja, nu je t zo stelt, inderdaad...
    Zdonderdag 31 maart 2005 @ 22:02
    Do = De-oneven-2 .

    En ook nog een vrouw tegen vrouw bedenk ik me nu.
    De-oneven-2donderdag 31 maart 2005 @ 22:03
    quote:
    Op donderdag 31 maart 2005 21:53 schreef Z het volgende:
    Het is vrouw(en) vs. man DO!
    Waar bemoeit die Hercules zich dan mee, .
    Suus-chandonderdag 31 maart 2005 @ 22:04
    Heeft gajus dan niet een beetje gelijk? er is dan wel geen derde die er mee heen gaat... maar het zijn wel 'twee die vechten om een been'
    Zdonderdag 31 maart 2005 @ 22:06
    quote:
    Op donderdag 31 maart 2005 22:04 schreef Suus-chan het volgende:
    Heeft gajus dan niet een beetje gelijk? er is dan wel geen derde die er mee heen gaat... maar het zijn wel 'twee die vechten om een been'
    Een beetje wel, maar vooraln om de keus van Hercules.
    BTMvrijdag 1 april 2005 @ 10:44
    Al tijd voor een nieuwe?


    De titel geef ik er toch maar niet bij; anders wordt het wel heel makkelijk opzoeken. Maar waarschijnlijk is de schilder toch niet zo moeilijk te raden...
    Zvrijdag 1 april 2005 @ 10:48
    De mijne is nog niet geraden, maar misschien een beetje te lastig, want er zijn wat weinig aanknopingspunten. In tegestelling tot die van BTM.

    Ik laat de mijne tot vanavond staan, en daarna kunnen verder met die van BTM.
    BTMvrijdag 1 april 2005 @ 11:05
    quote:
    Op vrijdag 1 april 2005 10:48 schreef Z het volgende:
    De mijne is nog niet geraden, maar misschien een beetje te lastig, want er zijn wat weinig aanknopingspunten.
    Ik ken het schilderij zelf niet, maar dit moet van een Venetiaanse schilder zijn - niet Titiaan zelf, maar wel iemand uit dezelfde kring. Hercules moet kiezen tussen... eh, Trouw en Ontrouw?
    Zvrijdag 1 april 2005 @ 11:15
    Trouw en ontrouw, deugd en ondeugd allemaal 1 pot nat

    Ik reken het goed; 'Allegory of Virtue and Vice' geschilderd door Paolo Veronese. Het preciese verhaal moet ik jullie even schuldig blijven, dat weet ik niet uit m'n hoofd.

    Verder met die van BTM.

    ik ga me er later even in verdiepen
    Gajusvrijdag 1 april 2005 @ 12:39
    quote:
    Op vrijdag 1 april 2005 10:44 schreef BTM het volgende:
    Al tijd voor een nieuwe?

    [afbeelding]
    De titel geef ik er toch maar niet bij; anders wordt het wel heel makkelijk opzoeken. Maar waarschijnlijk is de schilder toch niet zo moeilijk te raden...
    Die dame ter linkerzijde lijkt zo weggelopen uit het schilderij "de geboorte van Venus". Ik neem aan dat beide schilderijen door dezelfde meester zijn geconcipieerd, door Sandro Botticelli dus.
    BTMvrijdag 1 april 2005 @ 12:43
    Zoals ik al zei: niet zo moeilijk te raden, die schilder...

    nou die allegorie nog.
    Zvrijdag 1 april 2005 @ 12:44
    Maar wat doet ze met die slang om haar lichaam. De slang staat vaak voor wedergeboorte iig. Het zou ook Eva kunnen zijn natuurlijk, en dan wijst ze naar God? En er what's de deal met al dat getrek en gepiel aan haar ...?
    Frollovrijdag 1 april 2005 @ 12:52
    Die vrouw links zal inderdaad Eva zijn die naar de appel reikt, terwijl een duistere figuur handenwrijvend staat toe te kijken. Het groepje helemaal rechts is denk ik een koning die zich van alles laat influisteren.
    Het middelste groepje snap ik nog niet helemaal, maar zou het al met al misschien een waarschuwing kunnen zijn tegen slechte raadgevers?
    Gajusvrijdag 1 april 2005 @ 12:52
    Allegorische gedachte: de naakte waarheid ligt op straat.
    BTMvrijdag 1 april 2005 @ 12:53
    Da's geen slang, maar een streng van heur haar waarmee ze d'r schaamte bedekt; als je de grote versie van het plaatje bekijkt is het net te zien (hoewel ik toegeef dat het nogal onduidelijk is). Haar naaktheid is belangrijk - ze is geen Bijbelse figuur. Wat dat gepriegel met kapsels betekent weet ik eigenlijk ook niet...
    BTMvrijdag 1 april 2005 @ 12:54
    quote:
    Op vrijdag 1 april 2005 12:52 schreef Gajus het volgende:
    Allegorische gedachte: de naakte waarheid ligt op straat.
    De Naakte Waarheid: da's één!
    BTMvrijdag 1 april 2005 @ 12:55
    quote:
    Op vrijdag 1 april 2005 12:52 schreef Frollo het volgende:
    Het middelste groepje snap ik nog niet helemaal, maar zou het al met al misschien een waarschuwing kunnen zijn tegen slechte raadgevers?
    Dat komt al erg dicht bij de kern.
    Zvrijdag 1 april 2005 @ 13:00
    Heur haar

    Heeft vroomheid er ook iets mee te maken?
    BTMvrijdag 1 april 2005 @ 13:05
    quote:
    Op vrijdag 1 april 2005 13:00 schreef Z het volgende:
    Heur haar

    Heeft vroomheid er ook iets mee te maken?
    Niks! Laat iedere gedachte aan christelijke symboliek/christelijke deugden varen en concentreer je op de Klassieken!
    Gajusvrijdag 1 april 2005 @ 13:15
    Bedoel je dit?
    quote:
    Classical Greek philosophers considered the foremost virtues to be prudence, temperance, courage, and justice.
    Maar in dit rijtje ontbreekt truth !
    Zvrijdag 1 april 2005 @ 13:20
    Justice -> Die persoon die aan het haar mee wordt gesleept, staat die terrecht oid? Daar past 'de naakte waarheid' dan weer bij, en wellicht 'Spijt'?
    Gajusvrijdag 1 april 2005 @ 13:27
    quote:
    Op vrijdag 1 april 2005 13:20 schreef Z het volgende:
    Justice -> Die persoon die aan het haar mee wordt gesleept, staat die terrecht oid? Daar past 'de naakte waarheid' dan weer bij, en wellicht 'Spijt'?
    Alsmede boete.
    Allegorie: het boetekleed dragen, zoals de in het zwart gehulde vrouw.
    BTMvrijdag 1 april 2005 @ 13:33
    Er zijn nogal wat klassieke Deugden en Ondeugden (die laatste zijn trouwens prominenter in dit plaatje!), waaronder de vier die je nu noemt - hoewel ik 'courage' een nogal vrije vertaling vind van 'Fortitudo'. Er zijn ook personificaties die niet in die categorieën vallen, zoals Tijd en Waarheid. De personificaties in deze voorstelling zijn helaas niet de meest gangbare. De vermeende bedenker van deze allegorie - niet Botticelli! - naar wie de voorstelling is vernoemd, zag zichzelf in de figuur van de jongeman die over de grond wordt gesleept.
    BTMvrijdag 1 april 2005 @ 13:34
    quote:
    Op vrijdag 1 april 2005 13:20 schreef Z het volgende:
    Justice -> Die persoon die aan het haar mee wordt gesleept, staat die terrecht oid? Daar past 'de naakte waarheid' dan weer bij, en wellicht 'Spijt'?
    Spijt of Wroeging (de oude vrouw die zich van het tafereel afwendt en naar de naakte Waarheid kijkt): da's twee!
    De-oneven-2vrijdag 1 april 2005 @ 15:22
    Ik denk aan verloochening van idealen en wensen; droombeelden die in de kiem gesmoord dienen te worden...
    De-oneven-2vrijdag 1 april 2005 @ 15:44
    Ja, ik roep ook maar wat...
    BTMvrijdag 1 april 2005 @ 15:59
    Zo etherisch is het allemaal niet... iedereen op het schilderij is een personificatie, maar de centrale vrouwenfiguur in het blauw-witte gewaad is de belangrijkste: aan haar (en aan de schilder die verantwoordelijk zou zijn geweest voor de inventie van de voorstelling) is de titel van het schilderij ontleend. Let ook op de koning: kijk goed en je zou hem kunnen identificeren...

    Nog een (beetje elliptische) hint: 'schoenmaker, blijf bij je leest'.

    EDIT: sorry, heb me vergist... niet de centrale vrouwenfiguur maar de bebaarde man die voor de troon staat is degene waar het allemaal om draait...

    [ Bericht 8% gewijzigd door BTM op 01-04-2005 16:06:34 ]
    Suus-chanzaterdag 2 april 2005 @ 14:29
    heeft het misschien iets te maken met het verdervelijke leven dat mensen op aarde leven (de vrouwen die verleiden) en dat ze meer moeten denken aan het hiernamaals (in de hemel komen, o.i.d.)?
    BTMdinsdag 5 april 2005 @ 10:15
    Whoa... het ligt helemaal stil hier (en dat komt door mij natuurlijk)...

    Ik zal nog eens een vette hint geven... de voorstelling die hier door Botticelli op doek is gezet zou het geesteskind zijn van een antieke Griekse schilder... diens originele werk ging al lang geleden verloren, maar wat er op te zien was stond op schrift, en naar die beschrijving maakte Botticelli zijn schilderij. Zoals ik al zei zag de antieke schilder zichzelf in de figuur van de onschuldige jongeman (of de Onschuld) die over de grond wordt gesleept...

    ideas, anyone?
    Zwoensdag 6 april 2005 @ 09:15
    Er is geen haast hoor BTM.

    De meneer wordt dus berecht, en is onschuldig.
    Zwoensdag 6 april 2005 @ 09:25
    Dan zijn er ook zeker wel figuren als 'Verdenking' en 'Bedrog' te vinden
    PopeOfTheSubspacevrijdag 2 februari 2007 @ 12:41
    De plaatjes zijn kapot, doe s maken dan.
    Zvrijdag 2 februari 2007 @ 13:44
    Ik zal eens opzoek gaan naar een nieuwe.
    Frollovrijdag 2 februari 2007 @ 13:45
    Handig zo'n MyAT
    PopeOfTheSubspacevrijdag 2 februari 2007 @ 14:07
    Nee, ik wil die oude!
    Frollovrijdag 2 februari 2007 @ 14:08
    PopeOfTheSubspacevrijdag 2 februari 2007 @ 14:09
    offtopic: Waar haal je die mooie plaatjes vandaan?

    ontopic: zijn dit die ouwe?
    Frollovrijdag 2 februari 2007 @ 14:12
    quote:
    Op vrijdag 2 februari 2007 14:09 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
    offtopic: Waar haal je die mooie plaatjes vandaan?

    ontopic: zijn dit die ouwe?
    offtopic: geen idee

    ontopic: het plaatje dat ik zojuist geplaatst heb komt eigenlijk uit deze post

    Die uit de OP zijn niet meer terug te halen
    Zdinsdag 13 februari 2007 @ 21:13
    Gelegenheids allegorie:



    Gelliusdinsdag 13 februari 2007 @ 21:15
    .

    Hm, hm... zinnelijkheid en afgunst - zoiets?
    Zdinsdag 13 februari 2007 @ 21:17
    Heeft er zeker iets mee te maken.
    Gelliusdinsdag 13 februari 2007 @ 21:20
    wat zien we allemaal: een plezierig vormgegeven vrouw, met een gouden appel. Een theatermasker. Iemand die groen van jaloezie zich naar het hoofd grijpt. Een vrij boze oudere man. Het overhandigen van het een of ander. Een duif. Het moet allemaal toch iets met de liefde te maken hebben lijkt me zo.
    Zdinsdag 13 februari 2007 @ 21:27
    Juist!

    Links in het midden een krijzend figuur; Jalouzie of wanhoop.
    Maskers zijn het symbool voor bedrog en schijn.
    Linksonder de duif die symboliseert de liefde.
    De persoon rechtsboven symboliseert de Tijd (vijand van de frisse/jonge liefde).
    De vrouwfiguur is Venus, zie ook de gouden appel.
    Venus wordt geknuffeld (oid) door Amor of Cupido.

    De liefde dus.

    Schilderij is van Agnolo Bronzino en heet Allegorie met Veus en amor,
    Claudia_xdinsdag 13 februari 2007 @ 22:06
    quote:
    Op dinsdag 13 februari 2007 21:27 schreef Z het volgende:

    Venus wordt geknuffeld (oid) door Amor of Cupido.


    Leerzaam! Leuk!
    Zdinsdag 13 februari 2007 @ 22:08
    Slowchat!
    Gelliusdinsdag 13 februari 2007 @ 22:20
    Post nog even van wie het schilderij is, hoe het heet en waar het hangt en hoeveel bij hoeveel centimeter het is enzo, Z.
    Zdinsdag 13 februari 2007 @ 22:28
    Befoezeld?

    146,5 bij 116,8 cm en het hangt in de National Gallery in Londen.
    Gelliusdinsdag 13 februari 2007 @ 22:33
    Wat een leuk spelletje is dit toch eigenlijk .
    Claudia_xdinsdag 13 februari 2007 @ 22:49
    Nog een?
    Gelliusdinsdag 13 februari 2007 @ 22:51
    Graag!
    dikkedoruswoensdag 14 februari 2007 @ 03:04
    Demn dit is echt te hoog gegrepen voor mijn Neanderthaler hersenen.
    Zwoensdag 14 februari 2007 @ 09:22
    Vier in één.






    Claudia_xwoensdag 14 februari 2007 @ 09:32
    Het ligt voor de hand, maarehm: de vier seizoenen (herfst, zomer, lente,winter).

    Geinige oorbellen, trouwens.
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 09:36
    Is dat een kweepeer? Ik zag laatste kweeperen liggen. Ze klinken zo fijn, maar ik heb geen idee wat je er eigenlijk mee kan.
    Claudia_xwoensdag 14 februari 2007 @ 09:38
    Welke bedoel je, Gellius?
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 09:40
    Die gele vrucht uit de keel van meneer Winter. Het zal wel een citroen zijn. Maar ik wilde zo graag even het woord "kweepeer" laten vallen.
    Claudia_xwoensdag 14 februari 2007 @ 09:45
    Dat tuutje onderaan lijkt me vrij karakteristiek voor citroenen inderdaad (en niet kweeperen).

    Wat ik niet begrijp, is waarom citroenen bij meneer Winter horen. "Lemons grow in tropical and sub-tropical climates and cannot withstand frosts and very cold temperatures. Their favored temperature is between 15–30 °C (60–85 °F) and they need ample quantities of sunlight." Heb jij daar een verklaring voor, Gellius? (Medicinale werking ofzo?)
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 09:49
    Ik heb er géén verklaring voor.
    Claudia_xwoensdag 14 februari 2007 @ 09:50
    Die citroenen groeien ook niet van die boom, of zie ik dat verkeerd?
    Zwoensdag 14 februari 2007 @ 09:51
    Zo makkelijk kan het zijn! De vier jaargetijden inderdaad. Geschilderd door Giuseppe Arcimboldo.

    Winter hangt in het Kunsthistorisches Museum, Wenen. Lente in de Real Academia de Bellas Artes de San Fernando in Madrid. Zomer en herfst in het Louvre. Afmetingen kan ik even niet vinden.

    Leuk linkje:
    http://de.wikipedia.org/wiki/Jahreszeiten_(Ikonographie)
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 09:54
    Zwoensdag 14 februari 2007 @ 09:54
    Die 16e-eeuwers hadden natuurlijk de ballen verstand van buitenlands fruit. Het kan ook iets te maken hebben met de associatie zijn die ze met het fruit hadden. Ik zal eens kijken of ik er iets meer over kan vinden.
    Claudia_xwoensdag 14 februari 2007 @ 09:57
    Ik heb al zitten googelen en vond dit:
    quote:
    Arcimboldo made the four seasons according to the 12 Astrological signs.

    The Spring: is a portrait made from flowers. The rose is a symbol for Venus and Mars, and the Lily on his head is a symbol of Mercury. Hear we have the three Spring signs. Aries that is ruled by Mars, Taurus that is ruled by Venus and Gemini ruled by Mercury.

    The Summer: is a portrait made from fruit as vegetables. The cucumber is ruled by Cancer, the peach is ruled by Leo and the corn is the symbol of Virgo.

    The Autumn: is a portrait of a man made of fruits. The pomegranate is the symbol of Venus that is rulings Libra. The cask is the symbol to Scorpio and the grape is the symbol of Jupiter.

    The Winter: is a portrait of a tree. The lemon is hanged on the tree and not growing from the tree so its the symbol of the illusions of the Pisces. The leafs and the tree
    is the symbol of Aquarius. The heavy coat is a symbol of Capricorn.

    That is the symbolic way of Arcimboldo painting to show us the the twelve signs as rulings the four seasons that are rulings people, because nature is rulings us.

    Bron
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 09:59
    Ach, de citroen is voor de Vissen. Ik pik mijn eigen sterrenbeeld er gelijk uit.
    Zwoensdag 14 februari 2007 @ 10:29
    Citroen en vis

    Ik herken het schilderij Gellius, maar waar het ook alweer voor stond moet ik even over nadenken.
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 10:32
    Het is niet een heel moeilijke, meerlagige allegorie. Ik heb rekening gehouden met de Neanderthalers.

    [ Bericht 2% gewijzigd door Gellius op 14-02-2007 10:42:21 ]
    Zwoensdag 14 februari 2007 @ 10:36
    Waar is dikkedorus als je 'm nodig hebt.
    Claudia_xwoensdag 14 februari 2007 @ 10:54
    Ik ken het schilderij niet, maar wat opvalt zijn de twee leeuwen waarvan er één naar het westen kijkt en één naar het oosten. Misschien heeft dat iets te maken met de baan van de zon? Misschien is er een relatie tussen wat ze op hun rug hebben en de zon?

    Naar aanleiding van dat schilderij moest ik denken aan een epos waarin de elementen 'goud', 'rug' en 'onkwetsbaarheid' voorkwamen. Dat zal dan wel het Nibelungenlied zijn (Siegfried), maar ik herinner me echt iets met een 'gouden blad' op een rug en daar kan ik niks over vinden. Bah. Daarom heb ik nou zo'n hekel aan spelletjes.
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 10:56
    Dat zou goed kunnen. Ik heb geen extensieve uitleg van deze allegorie gevonden. De leeuwen beschermen haar, in ieder geval. Hoewel ze er al vrij onneembaar uitziet, moet ik zeggen. .
    Claudia_xwoensdag 14 februari 2007 @ 11:02
    Ja, zie, ik denk weer te ver door. Daarom heb ik letterkunde ook laten vallen.
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 11:06
    Geen letterkunde en geen spelletjes. Wat leidt je toch een ascetisch leven, Claudia.
    Zwoensdag 14 februari 2007 @ 11:27
    Staat ze symbool voor de maagdelijkheid?
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 11:28
    Zo goed als, Z!
    Zwoensdag 14 februari 2007 @ 11:45
    Reinheid?
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 11:45
    Njááá-nee. Niet helemaal.
    Zwoensdag 14 februari 2007 @ 11:54
    Goddelijke liefde?
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 12:04
    Nee, nee, nu drijf je weg. Maagdelijkheid was al heel close. Laat ik zeggen dat je je maagdelijkheid maar één keer kunt verliezen, maar dat je ook na een losbandig leven nog terug kunt keren tot de alhier verbeelde deugd.
    Zwoensdag 14 februari 2007 @ 12:06
    Zedelijkheid?
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 12:07
    Njèèmwwwwnee. Je kunt die deugd waar ik het over heb ook afdwingen met een gordel. maar da's lang zo mooi niet natuurijk.
    Zwoensdag 14 februari 2007 @ 12:12
    Nu ga ik natuurlijk geen antwoord meer geven. Wellicht weet dikkedorus het.
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 12:18
    Ik kon je toch niet langer zo laten spartelen, Z.
    Zwoensdag 14 februari 2007 @ 12:20
    Ik was er bijna.
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 12:22
    Ik zal het nooit meer doen!
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 13:37
    Iemand anders dan?
    Lienekienwoensdag 14 februari 2007 @ 13:38
    Kuisheid.
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 13:41
    Krek. De kuise vrouw als onneembare vesting.

    Ga je nog voor de bonuspunten voor titel, schilder en afmetingen?
    Lienekienwoensdag 14 februari 2007 @ 13:43
    Laat ik dat maar niet doen.
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 13:49
    Allegorie van de Kuisheid, door Hans Memling (1475, olieverf op paneel), Musée Jacquemart-Andre, Paris. Ik kan de afmetingen niet vinden.
    dikkedoruswoensdag 14 februari 2007 @ 14:10
    quote:
    Op woensdag 14 februari 2007 10:36 schreef Z het volgende:
    Waar is dikkedorus als je 'm nodig hebt.
    Ik knik wel gewoon virtueel mee, en doe net of ik het zelf allang had uitgevogeld.

    Ik had zelf gegokt om onschuld trouwens, en ik zat nog te denken iets met dat water. Maar wat die leeuwen daar nou doen met hun kekke schildjes.

    [ Bericht 18% gewijzigd door dikkedorus op 14-02-2007 14:18:38 ]
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 14:11
    Potverdorie dikkedorus, je bent wel een beetje laat.
    dikkedoruswoensdag 14 februari 2007 @ 14:47
    Ja verdorie, ik kon niet eerder deze pagina bezoeken. Ik wist niet dat jullie zo "vroeg" de oplossing al zouden vinden. De slak was gewoon te snel.
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 16:30
    Post maar 'n verse allegorie dan.
    dikkedoruswoensdag 14 februari 2007 @ 17:29
    Iik weet absoluut niets van dit soort dingen, ik zie geen verschil tussen Karel Appel of Frans Hals. Ik onderscheid een Da Vinci niet van een Picasso.
    Allegoriën, ik weet net wat ze zijn.
    Onwetendheid is een slecht excuus, maar ik wil het toch proberen.
    Zwoensdag 14 februari 2007 @ 19:48
    Een excuus te maken of een allegorie plaatsen?
    dikkedoruswoensdag 14 februari 2007 @ 20:35
    Dat eerste, beste Z.
    Zwoensdag 14 februari 2007 @ 20:43
    Een moeilijke denk ik:

    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 20:54
    Da's gewoon Filips de Tweede die in het Alhambra aan het stoeien is met twee hofdeernes!
    De-oneven-2woensdag 14 februari 2007 @ 21:01
    Verleiding. Verlokking. Onraad. Gevaar. Hulp. Help.
    dikkedoruswoensdag 14 februari 2007 @ 21:11
    Het lijkt erop dat hij vlucht naar de rechter persoon.

    Misschien omdat die blote vrouw een stuk van z'n kuit heeft opengesneden?
    Geen idee wat het betekent trouwens, behalve "kijk uit voor blote kuitensnijders"

    edit: links en rechts weer es verwisseld.
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 21:27
    Die kuit! Helemaal niet gezien! Heel scherp, dikke!
    Zwoensdag 14 februari 2007 @ 21:35
    Samen geven jullie bijna het goede antwoord. De meneer is Hercules en die moet een keuze maken tussen ... en ... De kleuren zeggin in dit geval wat maar dat moet je maar net weten. Mevrouw links heeft ook een spel kaarten in haar hand.
    Staliwoensdag 14 februari 2007 @ 21:40
    quote:
    Op woensdag 14 februari 2007 21:27 schreef Gellius het volgende:
    Die kuit! Helemaal niet gezien! Heel scherp, dikke!
    Zie ook de slangenvoet.
    Rewimowoensdag 14 februari 2007 @ 21:42
    Groen = jaloezie, afgunst?
    Staliwoensdag 14 februari 2007 @ 21:45
    Oeps... dacht dat ik in betitel de titel zat... bestaat dat nog?
    Staliwoensdag 14 februari 2007 @ 21:49
    quote:
    Op woensdag 14 februari 2007 21:42 schreef Rewimo het volgende:
    Groen = jaloezie, afgunst?
    Almelo op de groene mat. .
    Zwoensdag 14 februari 2007 @ 21:55
    Die kuit is een zogenaamde sfinx, en er staat een mes tegen haar borst. De 'groene' is de goede. Het doek is overigens 219 bij 169,5 Gellius.
    Staliwoensdag 14 februari 2007 @ 21:57
    quote:
    Op woensdag 14 februari 2007 21:55 schreef Z het volgende:
    Die kuit is een zogenaamde sfinx, en er staat een mes tegen haar borst. De 'groene' is de goede. Het doek is overigens 219 bij 169,5 Gellius.
    Jij geeft natuurlijk niets om voetbal he?
    Zwoensdag 14 februari 2007 @ 22:00
    Ik kan me juist enorm opwinden over voetbal, maar ik kijk eigenlijk nauwelijks televisie en weet al helemaal niet wat wanneer uitgezonden wordt. 3-0 voor de duitsers
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 22:22
    We bedoelen dacht ik de kuit van die meneer, Z. Die ziet er nogal opengesneden uit. Er hangt ook een lapje stof naar benêe.
    Zwoensdag 14 februari 2007 @ 22:27
    Ah! Ik lees nu dat dat inderdaad een scheur is in de kousenbroek van meneer, dat komt door de scherpe nagels van mevrouw links.

    Hintje:
    Kuisheid is een .....
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 22:33
    quote:
    Op woensdag 14 februari 2007 22:27 schreef Z het volgende:
    Hintje:
    Kuisheid is een .....
    ... hoge berg om te beklimmen?
    Claudia_xwoensdag 14 februari 2007 @ 22:39
    Misschien staat rood voor het leven (en groen voor de dood (of het eeuwige leven))?
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 22:44
    Groen is de afgunst, toch?
    Claudia_xwoensdag 14 februari 2007 @ 22:47
    Wat staat er bovenin? Amor et virtus post mortem floret?
    PopeOfTheSubspacewoensdag 14 februari 2007 @ 22:48
    ka

    [ Bericht 98% gewijzigd door PopeOfTheSubspace op 14-02-2007 23:15:22 (expliciete schaamte) ]
    PopeOfTheSubspacewoensdag 14 februari 2007 @ 22:51
    ka

    [ Bericht 98% gewijzigd door PopeOfTheSubspace op 14-02-2007 23:15:11 (expliciete schaamte) ]
    Claudia_xwoensdag 14 februari 2007 @ 22:58
    Ik moet vast weer simpeler denken: de goede mevrouw staat voor de deugd?
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 22:59
    Ach kijk: Paolo Veronese - Allegorie van de deugd en de ondeugd. (1580)
    PopeOfTheSubspacewoensdag 14 februari 2007 @ 23:00
    -blabla-
    dikkedoruswoensdag 14 februari 2007 @ 23:01
    Probeert hij zijn eigen kuisheid te beschermen van de gemene kuiten-snijdende vrouw? Het lijkt ook wel of die groene dame zijn kleren optilt om de wond te laten zien, of te bekijken.
    Zwoensdag 14 februari 2007 @ 23:13
    Driewerf hoera voor Claudia. En Gellius mooi ingekopt.

    Honor et Virtus pos mortem floret. Eer en Deugd bloeien op na de dood.
    PopeOfTheSubspacewoensdag 14 februari 2007 @ 23:14
    Wtf heeft die blauwe ermee te maken!?Ik snap er geen hol van, ik ben hier te stom voor.
    Zwoensdag 14 februari 2007 @ 23:20
    Ik kan niks vinden over de kleuren.
    PopeOfTheSubspacewoensdag 14 februari 2007 @ 23:21
    De vrouw in het blauw, what about her?
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 23:22
    PopeOfTheSubspacewoensdag 14 februari 2007 @ 23:25
    Plato, de allegorie van de grot. We leven in een wereld van illusies en we kunnen druit lope als we goed zijn. Even snel.
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 23:26
    Ik had al op je gerekend, Pope.

    PopeOfTheSubspacewoensdag 14 februari 2007 @ 23:27
    Ja. Kan ik nu m'n bier bij je komen ophalen als beloning?
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 23:28
    Nee, ik ga nu slapen.
    PopeOfTheSubspacewoensdag 14 februari 2007 @ 23:29
    Hond. . IK WIL MIJN PINPAS.
    Gelliuswoensdag 14 februari 2007 @ 23:31
    Pope --> mentrix.
    PopeOfTheSubspacewoensdag 14 februari 2007 @ 23:34
    M'n mentrix heeft geen bier voor me, dat kind drinkt volgens mij geeneens alcohol. Bovendien mag ik alleen bij haar komen om kaas te eten oid.
    dikkedoruswoensdag 14 februari 2007 @ 23:58
    Wat was nou de clou van die kuitensnijder? Ik ben het even kwijt. Samenvatting?
    dikkedorusdonderdag 15 februari 2007 @ 18:47
    Ik heb het topic stuk gemaakt geloof ik.
    Stalivrijdag 16 februari 2007 @ 21:34
    quote:
    Op donderdag 15 februari 2007 18:47 schreef dikkedorus het volgende:
    Ik heb het topic stuk gemaakt geloof ik.
    Plaats gewoon een nieuwe. .
    Gelliusdinsdag 20 februari 2007 @ 10:43
    .
    Zdinsdag 20 februari 2007 @ 10:53
    Prachtig! Ik moet er nog even over nadenken.
    egeltje1985dinsdag 20 februari 2007 @ 10:59
    De mens in het midden die wordt gewezen op zn geschiedenis, christendom.
    Lienekiendinsdag 20 februari 2007 @ 11:03
    Ik zie Mozes die de stenen tafelen ontvangt (linksboven), Adam en Eva die door de slang worden verleid (links midden), rechtsonder Jezus die de dood overwint, de kruisiging, en rechtsboven de engel die Maria vertelt dat ze de moeder van Jezus wordt?
    Claudia_xdinsdag 20 februari 2007 @ 11:04
    Even kijken wat ik allemaal zie: Mozes die de tien geboden in ontvangst neemt van de Heere God op de berg Sinaï (lex = wet) na dat drama met het Gouden Kalf. En de zondeval uitgebeeld door Adam, Eva, een appelboom en de slang (peccatum = zonde).

    Ergo: de mens is een zondig wezen dat zich niet aan de geboden van god houdt. Rechts zien we dan nog de Heere Jezus sterven voor de zonden van de mens. En ineens zien we "Gratia" (gunst). Is dat de Heere Jezus rechtsonderin die uit z'n graf opstaat? (Maar hij lag toch in een soort grot met een grote rots ervoor?)

    Er lijkt een soort contrast te zijn tussen links (de mens en zijn zonde) en rechts (het lam van god en gunst/genade/redding)?
    Claudia_xdinsdag 20 februari 2007 @ 11:08
    Link is trouwens de profeet Jesaja (OT) en rechts Johannes de Doper (NT).
    Gelliusdinsdag 20 februari 2007 @ 11:09
    Claudia zit er het dichtste bij. Het beeld is precies doormidden gedeeld. Dat betekent dat links en rechts hier tegenover elkaar worden gesteld. De mens in het midden maakt de overgang.
    Gelliusdinsdag 20 februari 2007 @ 11:09
    quote:
    Op dinsdag 20 februari 2007 11:08 schreef Claudia_x het volgende:
    Link is trouwens de profeet Jesaja (OT) en rechts Johannes de Doper (NT).
    Ja! Ja! Je hebt 'm bijna!
    PopeOfTheSubspacedinsdag 20 februari 2007 @ 11:11
    Ik weet 't.

    Ora et labora.
    Gelliusdinsdag 20 februari 2007 @ 11:12
    quote:
    Op dinsdag 20 februari 2007 11:11 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
    Ik weet 't.

    Ora et labora.
    Helaas. Nog 'n tramritje over de Hoge Sluis voor jou.
    PopeOfTheSubspacedinsdag 20 februari 2007 @ 11:14
    Ik ben 't woord kwijt, het gaat om, Jezus, nieuwe tijden, etc, blabla, ommekeer, geloof ik, fuck, gehele terminologie kwijt, kut...
    Claudia_xdinsdag 20 februari 2007 @ 11:16
    Links is wat er allemaal in het OT gebeurt en rechts wat er allemaal in het NT plaatsvindt?

    Ik vond de Heere God van het oude testament altijd zo gemeen. Mozes deed zijn best. Hij heeft zijn volk verlost van de Egyptenaren en geleid naar het beloofde land. Al die jaren, al die moeite, al die ondankbaarheid van dat rotvolk. En dan komt hij uiteindelijk bij dat beloofde fuckin' land - mag hij niet naar binnen van God! Zó gemeen!

    (En die God staat in contrast met de God van het nieuwe testament die een vergevende God is).
    Viking84dinsdag 20 februari 2007 @ 11:18
    TVP , even alles lezen .
    Gelliusdinsdag 20 februari 2007 @ 11:20
    quote:
    Op dinsdag 20 februari 2007 11:16 schreef Claudia_x het volgende:
    Links is wat er allemaal in het OT gebeurt en rechts wat er allemaal in het NT plaatsvindt?

    Ik vond de Heere God van het oude testament altijd zo gemeen. Mozes deed zijn best. Hij heeft zijn volk verlost van de Egyptenaren en geleid naar het beloofde land. Al die jaren, al die moeite, al die ondankbaarheid van dat rotvolk. En dan komt hij uiteindelijk bij dat beloofde fuckin' land - mag hij niet naar binnen van God! Zó gemeen!

    (En die God staat in contrast met de God van het nieuwe testament die een vergevende God is).
    God's wil is Wet, denk daaraan. Zowel in het NT als in het OT.

    Iemand de schilder al herkend, overigens?
    KroJodinsdag 20 februari 2007 @ 11:23
    het beeld beschrijft het Nieuwe testament als de weg van het leven, en als de enige juist godsdienst, waarbij God zijn gratie aan de mens geeft

    terwijl het het Oude Testament als een tijd van zonde en repentie beschrijft (de zondeval, aanbidding van het gouden kalf en de oplegging van de wet van mozes)...
    waar het Ot een vorm van slechtheid beschrijft, en de wet als 'wiloplegging, is het Nieuwe testament een vorm van 'verlossing van zonde'.... en wordt Jezus voorgesteld als de 'Enige Ware Weg', en als offer die de zonde van de mens opheft

    Ik heb het idee dat de achtergrond achter dit idee bepaalde vroeg-lutheraanse ideeen zijn over de mensenlijke zonde en Christus als verlosser van die zonde, en het duidelijk 'afzetten tegen het oude testament en de afgodverheerlijikingen (die veel lutheranen weer meensen terug te zien in de toenmalige katholieke kerk)...

    qua schilder denk ik aan een duitse in de vroege reformatie, Cranach misschien?
    Gelliusdinsdag 20 februari 2007 @ 11:26
    Ik reken het goed.
    quote:
    Hans Holbein the Younger (1497/8–1543)
    Allegory of the Old and New Law (1533–5)
    Oil on oak
    490 x 600 mm


    In the centre of the painting is ‘miserable’ man, the sinner who turns from the Old Law on the left, represented by the prophet Isaiah and Old Testament scenes, towards the New Law on the right. John the Baptist directs his gaze towards Christ, shown on the cross saving mankind and again with his disciples. Many versions of a similar composition were produced in Protestant Germany.

    The fact that the painting is on oak suggests Holbein’s composition was made in England for a patron sympathetic to the Reformation.
    Geen Cranach , dus.
    Claudia_xdinsdag 20 februari 2007 @ 11:27
    Ik zie er geen eik in.
    Gelliusdinsdag 20 februari 2007 @ 11:28
    ... dat is ook best lastig te verifiëren in JPEG.
    Claudia_xdinsdag 20 februari 2007 @ 11:32
    Gelliusdinsdag 20 februari 2007 @ 11:33
    Allegorie van de volksdichtkunst?
    Claudia_xdinsdag 20 februari 2007 @ 11:42
    quote:
    Op dinsdag 20 februari 2007 11:33 schreef Gellius het volgende:
    Allegorie van de volksdichtkunst?
    Gelliusdinsdag 20 februari 2007 @ 11:45
    !
    KroJodinsdag 20 februari 2007 @ 11:53
    Gelliusdinsdag 20 februari 2007 @ 11:55
    Spiegeltjes, juwelen, vrouwen: IJdelheid?
    Viking84dinsdag 20 februari 2007 @ 13:49
    quote:
    Op dinsdag 20 februari 2007 11:55 schreef Gellius het volgende:
    Spiegeltjes, juwelen, vrouwen: IJdelheid?
    de wolf die de spiegel ophoudt zal ook wel wat te betekenen hebben .

    Wat staat er onder in? Volgens mij Latijn, maar verder kan ik niet zien welke letters het zijn.
    PopeOfTheSubspacedinsdag 20 februari 2007 @ 13:49
    (Sorry gelliUs, maar die laatste van je vond ik echt bagger. Mooi plaatje, maar de allegorie is dus gewoon een opsomming van wat afgebeeld is?)
    KroJodinsdag 20 februari 2007 @ 15:02
    quote:
    Op dinsdag 20 februari 2007 13:49 schreef Viking84 het volgende:

    [..]

    de wolf die de spiegel ophoudt zal ook wel wat te betekenen hebben .

    Wat staat er onder in? Volgens mij Latijn, maar verder kan ik niet zien welke letters het zijn.
    er staat 'Superbia' onder:
    dat is één van de 7 Hoofdzonden en staat voor de Hoogmoed en trots, welke veelal de bron is van ook de andere hoofdzonden..

    idd zat gelius er al gelijk goed op
    Viking84dinsdag 20 februari 2007 @ 15:27
    quote:
    Op dinsdag 20 februari 2007 15:02 schreef KroJo het volgende:

    [..]

    er staat 'Superbia' onder:
    dat is één van de 7 Hoofdzonden en staat voor de Hoogmoed en trots, welke veelal de bron is van ook de andere hoofdzonden..

    idd zat gelius er al gelijk goed op
    als je dat weet, wordt het meteen wel erg makkelijk .
    PopeOfTheSubspacedinsdag 20 februari 2007 @ 15:53
    quote:
    Op dinsdag 20 februari 2007 15:27 schreef Viking84 het volgende:

    [..]

    als je dat weet, wordt het meteen wel erg makkelijk .
    .
    Gelliusdinsdag 20 februari 2007 @ 21:46
    .

    [ Bericht 6% gewijzigd door Gellius op 20-02-2007 22:09:02 ]
    Viking84dinsdag 20 februari 2007 @ 22:13
    de dreigende dood, Willem van Oranje? Koninklijke familie?
    Gelliusdinsdag 20 februari 2007 @ 22:17
    Ik heb geen beschrijving of uitleg bij deze allegorie gevonden, dus ik moet een beetje met jullie meeraden naar de betekenis van de verschillende figuren. Maar je zit aardig in de buurt: Willem van Oranje is in ieder geval vertegenwoordigd op dit schilderij. Maar kijk even goed: wie is de centrale figuur?
    Claudia_xdinsdag 20 februari 2007 @ 22:57
    Maurits of Frederik-Hendrik?
    OllieAdinsdag 20 februari 2007 @ 23:22
    De geboorte van een nieuwe republiek, die provinciën samenbindt, en eenieder welvaart verschaft? Zoiets?
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 08:25
    Vrede?
    Gelliuswoensdag 21 februari 2007 @ 08:44
    Claudia is slimmer dan jullie. Het is inderdaad een allegorie op de geboorte van Frederik Hendrik (Caesar van Everdingen (1617- 1678), en die is bepaald niet vredig.Hij wordt op een schild gepresenteerd door de Nederlandse Maagd. De oorlogsgod Mars overhandigt hem een lans. Het schild wordt gedragen door de Nederlandse leeuw. We zien links zijn lieve moedertje, Louise de Coligny en achter hem zijn vader, Willem van Oranje, die enkele maanden na de geboorte van FH zou worden vermoord. Dat is de betekenis van het skelet achter de beschaduwde gestalte van Willem de Zwijger, denk ik.
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 08:45
    Oh, is het een wedstrijd om te zien wie de slimste is.
    Gelliuswoensdag 21 februari 2007 @ 08:46
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 08:45 schreef Lienekien het volgende:
    Oh, is het een wedstrijd om te zien wie de slimste is.
    Nee, het is een spelletje om de allegorie te raden. Degene met het scherpste inzicht slaagt daar meestal het beste in. In dit geval dus Claudia.
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 08:48
    Halleluja.
    Gelliuswoensdag 21 februari 2007 @ 09:08
    Neem nog 'n zuurtje, Liene.
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 09:10
    Ja, dat werkt goed tegen de vieze smaak.
    Gelliuswoensdag 21 februari 2007 @ 09:18
    Post maar een nieuwe allegorie, dat is pas sportief!
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 09:28
    Maar niet zuur genoeg.
    Zwoensdag 21 februari 2007 @ 09:37
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 09:40
    Ik gok de vergankelijkheid.
    Zwoensdag 21 februari 2007 @ 09:41
    Vanitas inderdaad.
    Zwoensdag 21 februari 2007 @ 09:43
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 08:48 schreef Lienekien het volgende:
    Halleluja.


    Gelliuswoensdag 21 februari 2007 @ 09:45
    Afgunst. .
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 09:45
    Ja, daar kon je op wachten.
    Gelliuswoensdag 21 februari 2007 @ 09:47
    Het is me niet helemaal duidelijk wat Danny de Munck op dat schilderij doet.
    Zwoensdag 21 februari 2007 @ 09:49
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 09:45 schreef Gellius het volgende:
    Afgunst. .
    Nope.
    Gelliuswoensdag 21 februari 2007 @ 09:51
    Hmz. Jaloezie? Waanzin?
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 09:53
    Tweespalt.
    Zwoensdag 21 februari 2007 @ 10:59
    Nope. Wel een zonde inderdaad.
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 11:04
    Gramschap.
    Gelliuswoensdag 21 februari 2007 @ 11:05
    Onmatigheid dan.
    Claudia_xwoensdag 21 februari 2007 @ 11:11
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 09:47 schreef Gellius het volgende:
    Het is me niet helemaal duidelijk wat Danny de Munck op dat schilderij doet.


    Hebzucht?
    Zwoensdag 21 februari 2007 @ 11:25
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 11:04 schreef Lienekien het volgende:
    Gramschap.
    Juist.
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 11:32
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 11:25 schreef Z het volgende:

    [..]

    Juist.
    Hoera.
    Zwoensdag 21 februari 2007 @ 11:36
    Ik zal eens opzoek gaan naar een deugd.
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 11:37
    Gelliuswoensdag 21 februari 2007 @ 11:44
    Wat een eigenaardige allegorie! Ik zie een beteugelde vrouw, met een klokje op haar hoofd, een bril in haar hand en een molen in huis!
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 11:46
    Ja, ik ben vooral benieuwd naar jullie verklaringen.
    Gelliuswoensdag 21 februari 2007 @ 11:47
    Is het een deugd?
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 11:48
    Ja.
    Gelliuswoensdag 21 februari 2007 @ 11:51
    Ik weet haast niet waar te beginnen. Dat bit en die teugels zijn het eenvoudigste, denk ik. Dit is de volgzame, getemde, onmondige vrouw. Er zijn mensen die dat een deugd vinden.
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 11:54
    Wie temt haar?
    Gelliuswoensdag 21 februari 2007 @ 11:56
    Hm. De tijd, zou ik denken, ALS dat een klokje op haar hoofd is.
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 11:58
    Ja, dat is een klokje.
    Zwoensdag 21 februari 2007 @ 12:02
    Is het 'Geloof'? Ondanks alle gebeurtenissen/gedoe om haar heen blijft ze gelove?
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 12:03
    Het is niet geloof.
    Zwoensdag 21 februari 2007 @ 12:06
    IJver?
    Gelliuswoensdag 21 februari 2007 @ 12:08
    Ik denk aan "prudentia", als één van de klassieke deugden.
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 12:08
    Nee. Even terug naar wat Gellius zei: ze heeft zelf de leidsels in handen.
    Viking84woensdag 21 februari 2007 @ 12:13
    kuisheid, matigheid? (aangezien ze zelf kan beslissen wanneer ze de teugels zal los laten).
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 12:14
    Heel goed, Viking. Matigheid, oftewel temperantia.
    Viking84woensdag 21 februari 2007 @ 12:14
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 12:14 schreef Lienekien het volgende:
    Heel goed, Viking. Matigheid, oftewel temperantia.
    *jee*, m'n eerste goed. En het stomme is: ik zat er al een hele tijd mee in m'n hoofd, maar ik dacht: "Jullie weten het hier vast beter" .

    Moet ik nu eigenlijk een nieuwe posten?
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 12:17
    Moet niet, mag.
    Viking84woensdag 21 februari 2007 @ 12:19
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 12:17 schreef Lienekien het volgende:
    Moet niet, mag.
    dan laat ik iemand anders even . Ik heb wel een boek over iconografie, maar daar staat niet echt iets bruikbaars in.
    Gelliuswoensdag 21 februari 2007 @ 12:24
    Hoe zit het nu met die molen?
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 13:00
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 12:24 schreef Gellius het volgende:
    Hoe zit het nu met die molen?
    Ik heb nog geen uitleg kunnen vinden.
    Viking84woensdag 21 februari 2007 @ 13:03
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 13:00 schreef Lienekien het volgende:

    [..]

    Ik heb nog geen uitleg kunnen vinden.
    wat is de titel van de prent?
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 13:08
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 13:03 schreef Viking84 het volgende:

    [..]

    wat is de titel van de prent?
    Deze informatie stond erbij: Allegory of Temperantia
    from a fifteenth-century manuscript De quattuor
    virtutibus cardinalibus by Pseudo-Seneca.
    Dresden, Sachisische Landesbibliothek

    Hier wordt de afbeelding beschreven.

    En hier wordt de windmolen genoemd als symbool van de matigheid, maar verder niet uitgelegd.
    LXIVwoensdag 21 februari 2007 @ 13:09
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 12:24 schreef Gellius het volgende:
    Hoe zit het nu met die molen?
    Ik zou zeggen: vlijt.
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 13:10
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 13:09 schreef LXIV het volgende:

    [..]

    Ik zou zeggen: vlijt.
    De allegorie is al geraden.
    LXIVwoensdag 21 februari 2007 @ 13:11
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 13:10 schreef Lienekien het volgende:

    [..]

    De allegorie is al geraden.
    Ja, dat weet ik. Maar het ging specifiek over de molen.
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 13:12
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 13:11 schreef LXIV het volgende:

    [..]

    Ja, dat weet ik. Maar het ging specifiek over de molen.
    Ja, de uitleg van de windmolen als symbool voor de matigheid.

    Vlijt is een aparte deugd.
    LXIVwoensdag 21 februari 2007 @ 13:14
    Ik snap de windmolen niet als symbool voor de matigheid.
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 13:15
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 13:14 schreef LXIV het volgende:
    Ik snap de windmolen niet als symbool voor de matigheid.
    Nee, wij ook niet.
    LXIVwoensdag 21 februari 2007 @ 13:22
    Nu hebben molens, naar het blijkt, allerlei symbolische waarde.
    Wanneer iets zo overal symbool voor kan staan, verliest het voor mij dan weer wat van zijn waarde. Nijverheid vind ik nog het meest voor de hand liggend.
    quote:
    Symbool voor huwelijk en voortplanting
    Voor onze voorouders stond de molen onbetwistbaar symbool voor huwelijk en voortplanting. Dit is treffend te illustreren met een bekend schilderij van Breughel “De bruiloftstoet”. In het korte leven van de 16de eeuw was er weinig ruimte voor vreugde en overvloed. Het feestelijk hoogtepunt in het mensenleven was het huwelijk: het was een essentiële schakel in het levens- en overlevingsproces. Het huwelijk is de ruimte van feestelijke vruchtbaarheid, in verbondenheid met landschap dat leven gaf en geeft. Het is niet toevallig dat bruid én molen in dit moralistisch schilderij van Brueghel centraal staan. De bruidegom daarentegen loopt er wat verloren bij. De bruid is duidelijk zwanger, terwijl de molenaar toekijkt, zijn volle zak klaar hangt om het graan binnen te halen, in het kropgat te storten om het te malen tot levensverschaffend meel. Dit is geen eenmalige interpretatie: er zijn tientallen schilderijen en liederen aan te duiden met diezelfde symboliek.

    Symbool en metafoor voor sexuele beleving
    Onze voorouders zagen sterke sexuele symboliek in de molen. Dat is niet zo verwonderlijk omwille van de vruchtbaarheidssymboliek: graan of zaad wordt via een gat (het kropgat) tot levensbrengend meel omgezet.

    Jacob Cats dichtte het in de zeventiende eeuw als volgt: "den man is met de vrouw gelijk twee molenstenen. Want als er een zijn beweging staakt, ofschoon de tweede maalt, daar wordt geen bloem gemaakt !" Het is trouwens een onloochenbaar gegeven dat in de oude plastische Nederlandse taal “malen” een tweede betekenis had. Geef toe: “malen” klinkt toch heel wat menselijker en plezanter (in elke betekenis van het woord) dan het harteloze hedendaagse (en Noord-Nederlandse) woord “neuken”.

    Molenaars worden daarom in tal van liederen en verhalen bezongen om hun seksuele exploten. Maar ook de molenaarsvrouwen lieten zich volgens de volksmond niet onbetuigd. Het is niet toevallig dat, "des winters als het regent", het “loze vissertje” wordt aangeklampt door het molenarinnetje. In de Nederlandse volkscultuur, in liedjes en kluchtige tonelen, waren het dikwijls de molenaarsvrouwen die gretig gebruik maakten van de molen om hun seksuele lusten bot te vieren.

    Symbool van de liefde
    Daarbij aansluitend werd de molen meermaals aangehaald als symbool voor de liefde: liefde is als de windmolen: zonder de wind of het water (uw liefde) kan hij niet draaien (leeft hij niet). Dit wordt treffend verbeeld in een prent, emblemata, van de Leidense hoogleraar van Gentse afkomst, Heinsius. “Een windmolen, die niet in beweging is gebracht als de wind niet waait, staat stil: zo zal ik, zonder de bezieling van uw genegenheid, een (zielloze) klomp vlees zijn”.

    Symbool, metafoor van de blinde liefde
    De molen, en meer bepaald de rosmolen, aangedreven door een paard (met oogkleppen), stond dan weer symbool voor de blinde liefde. Hier wordt dit verduidelijkt door eveneens een prent van Heinsius. “Waar vlucht je, o dwaas? De straf achtervolgt je, zoals de zware gewichten van een sjofele molen het lastdier volgen”. De metafoor is duidelijk: blinde liefde stort een mens in het ongeluk !

    Symbool van de terugkerende jeugd
    De molen was ook symbool van de terugkerende jeugd, en dat werd treffend gesymboliseerd met de zogenaamde “oude wijvenmolen”. Er bestaan honderden varianten van dit thema in beeld en gedicht. Oude mannen brengen hierin hun vrouw naar de molenaar, die haar maalt – jawel – en die de echtgenoot een nieuwe jonge echtgenote aflevert.

    Symbool van nijverheid en gezond verstand
    En natuurlijk fungeert de molen als symbool van taak en inzet, noeste en zinvolle arbeid, nijverheid en gezond verstand. Ook dat vinden we weer bij Breughel in overvloed terug: bijvoorbeeld “De Misantroop”, “De Heks van Mallegem”, “De toren van Babel”. In zijn verachting voor de mensheid gaat de misantroop voorbij aan de concrete dingen van het leven. Molen, paarden en karren verzinnebeelden het geëngageerde bestaan.

    Symbool en metafoor voor de verbondenheid tussen hemel en aarde
    De molen stond ook symbool voor de verbondenheid tussen hemel en aarde. Samen met de even onafscheidelijke kerktoren in het Vlaamse landschap reikte de windmolen naar de hemel. In vele schilderijen kreeg de windmolen een haast menselijke gedaante, die met zijn armen letterlijk naar de hemel reikte en tegelijkertijd een kruis maakte.

    Metafoor van offer en vervulling
    Tegelijk was hij een metafoor voor offer en vervulling. In het schilderij "De Kruisdraging" van Breughel neemt ook hier de windmolen een centrale plaats in, malend hoog op de rots en reikend naar de hemel. Zoals het graan wordt omgezet tot meel: zo is hier de molen de omzet van het offer en het lijden in overwinning en vervulling. Het is geen toeval dat “mola”, Latijn voor molen(steen), ook “offergave” betekent!

    Daarbij aansluitend was de molen het symbool van de eucharistie en de daaraan verbonden verlossing. De molen was met nog andere woorden het symbool van de heilsboodschap van de Menswording, kruisdood en verrijzenis. De molen was dit nog veel meer dan de wijnpers. Aan dit instrument dankt de mens zijn brood, en dus indirect het behoud van zijn leven. De molen is de schakel tussen het woord van Christus en het voedzame leven. Die schakel is Christus, verzinnebeeld door de molen. De windmolen fungeert zo ook als een allegorisch instrument van Christus. Lees in de tentoonstelling het molengedicht uit Heist van omstreeks 1800: “uw ziel zal uit het kwaad niet draaien, zo gods gratie niet wilt waaien !”

    Symbool van het leven
    Molens werden dus ook beschouwd als uitgesproken symbolen van het leven. Nu nog kennen de molenaars de betekenis van de stand der wieken, die belangrijke gemoedstoestanden en belangrijke keerpunten in het leven kunnen symboliseren: rouw, vreugde, rust.

    Symbool van verval
    Een recenter symbool is de molen als teken van verval, als teken van het einde van een menselijke, begrijpbare wereld. Dikwijls krijgt de molen dan antropomorfe of menselijke trekken, schreeuwend om aandacht en hulp. Het beeld van een windmolen of watermolen in verval schept nog altijd sterk onbehagen. Het zal blijken in deze tentoonstelling.

    Molens zijn dus overbeladen met symboliek. Hier werden maar enkele historische symboolswaarden van de molens aangehaald: er zijn er tientallen meer.
    LXIVwoensdag 21 februari 2007 @ 13:25
    Het enige wat ik nog kan bedenken is, dat een molenaar afhankelijk is van de wind, en wanneer deze dus niet waait, en hij geen inkomsten heeft, hij dan gedwongen wordt tot matigheid. Is dat te ver gezocht?
    Claudia_xwoensdag 21 februari 2007 @ 13:28
    Dat lijkt me te ver gezocht. Als de zandloper ook een symbool van matigheid kan zijn, dan lijkt het me meer voor de hand liggen dat het gaat om het gestage malen van een molen.
    LXIVwoensdag 21 februari 2007 @ 13:30
    Dat zou best kunnnen. Via google vind ik in ieder geval niets relevants over windmolens en matigheid.
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 13:30
    Zelf zit ik te denken aan het controle-aspect. Je hoeft de molen niet altijd te laten draaien, ook al is er wind.
    Claudia_xwoensdag 21 februari 2007 @ 13:32
    Maar wat is dan het verband tussen een zandloper en matigheid? En wat heeft dat klokje op haar hoofd er nu mee te maken?
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 13:33
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 13:32 schreef Claudia_x het volgende:
    Maar wat is dan het verband tussen een zandloper en matigheid? En wat heeft dat klokje op haar hoofd er nu mee te maken?
    Bij de dingen stilstaan?
    Claudia_xwoensdag 21 februari 2007 @ 13:34
    quote:
    Een stilleven met een waarschuwende boodschap heet een vanitasstilleven: een schilderij in de vorm van een stilleven waarbij de afgebeelde voorwerpen een symbolische betekenis hebben. De eindigheid van het leven en de dood staan hierbij centraal. Veel voorkomende voorwerpen zijn: een schedel, een zandloper en een uitgebluste of bijna opgebrande kaars. Het genre werd vooral in de 17e eeuw beoefend door Nederlandse schilders. Johannes van der Beek schildert allegorie op matigheid. Boodschap= matigheid duurt het langst. Voor wie geen maat weet zal het slecht aflopen.
    Zwoensdag 21 februari 2007 @ 13:40
    Is het niet een verzamelprent van diverse deugden?
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 13:45
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 13:40 schreef Z het volgende:
    Is het niet een verzamelprent van diverse deugden?
    Nee hoor. En ik vind ook bronnen waar de windmolen als symbool van matigheid wordt genoemd, alleen uitleg ontbreekt.
    Gelliuswoensdag 21 februari 2007 @ 14:55
    'n Beroemde:

    KroJowoensdag 21 februari 2007 @ 15:48
    is dat beeld beschadigd...?
    ik probeer te zien wat er precies met de rechterhand van die vrouw is, dat zou volgens mij een symbolische betekenis moeten hebben, iets dat ze daar zou moeten dragen, een schaal ofzo..

    iig lijkt de rest van het beeld iets van doen te hebben met de dood, en de weg naar de hemel, die naakte vrouw lijkt omhoog gesleurd te worden, weggeslsuerd door de dood...

    Ik vermoed dat devrouw onder een deugd is, die de ziel van de mensen red van de hel oid, maar welke deugd is nu net niet te zien omdat iedere symboliek daarin ontbreekt (of heeft de rode kleur van haar kleed ook een betekenis)

    Of is het juist misschien een wraakgodin (omdat dat rood uit haar kleed ook 'uit de hemel' lijkt te komen)

    Qua stijl lijkt het me trouwens een vroege Klimt, uit die tijd dat hij ook die Wagner-beelden maakte... was dr geen schandaal in de Weense Opera omtrtrend zijn plafondschilderingen, maar die hadden toch met de Ring des Nibelungen van doen?
    Gelliuswoensdag 21 februari 2007 @ 16:14
    Het is een muurschildering die in de tweede wereldoorlog verloren is gegaan. Het is van Klimt inderdaad, één van zijn "Universtiteitsfresco's". Op deze studie is alles wat beter te zien:



    [ Bericht 13% gewijzigd door Gellius op 22-02-2007 09:14:06 ]
    KroJowoensdag 21 februari 2007 @ 16:22
    die ziet er al heel anders uit ...

    iig heeft ze een soort van slang in dr handen, die ze bezwerend vooruit houd, en ind r linkerhand idd een schaal, maar wel een kleintje.
    verder lijkt het me een erg rijke dame, met al die versierselen (iets van Voorspoed, misschien het bestrijden van hongersnoden, met die overmaat aan dood en uitgemergeklde en lijdende figutrren erachter)
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 16:23
    Is het de zondeval?
    Gelliuswoensdag 21 februari 2007 @ 16:25
    Er bestaan verschillende versies (ik heb er wel 4 of 5 gezien bij de Klimt tentoonstelling in het Gemeentemuseum in Den Haag, een paar maanden geleden). . De onderste is bovendien een uitsnede, waarop de centrale juffer beter te zien is. Ze draagt een slang en een schaal inderdaad. Dat symboliseert iets. Een beroep, in dit geval.

    [ Bericht 2% gewijzigd door Gellius op 21-02-2007 16:37:46 ]
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 16:26
    Artsenij?
    Gelliuswoensdag 21 februari 2007 @ 16:26
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 16:23 schreef Lienekien het volgende:
    Is het de zondeval?
    Wat zou een faculteit van de Weense universiteit nou met de zondeval moeten?
    Lienekienwoensdag 21 februari 2007 @ 16:27
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 16:26 schreef Gellius het volgende:

    [..]

    Wat zou een faculteit van de Weense universiteit nou met de zondeval moeten?
    Waarom zou dat niet kunnen?
    Gelliuswoensdag 21 februari 2007 @ 16:32
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 16:26 schreef Lienekien het volgende:
    Artsenij?
    Dat reken ik goed: Medizin is de titel.
    quote:
    Despite the attacks, Klimt presented Medicine (figure) at the 10th exhibition of the Secession group in 1901. Medicine resembled Philosophy, with a column of naked figures beside which a nude young female, representing Life, floated in space, with a newborn infant in front of her feet. Death was represented as a skeleton placed centrally, in the river of life, which was formed by the human bodies. At the bottom of the picture the dominating figure of Hygieia confronted the spectator with the Aesculapian snake around her arm, holding the cup of Lethe [oblivion]. The only links between the drifting bodies and Life were provided by Life's extended arm and the arm of a male nude shown from the back. It was obvious that the painter wanted to emphasise the powerlessness of the healing arts and made no attempt to represent the triumph of medicine in the way that doctors would expect. An editorial in the Medizinische Wochenschrift complained that the painter had ignored doctors' two main achievements, prevention and cure. At a time when Vienna was leading the world in medical research thanks to the pioneering work of doctors such as Theodor Billroth (1829-94), Frantisek Chvostek (1835-84), and Ludwig Türck (1810-68) Klimt presented medicine's field as “a fantasmagoria of half dreaming humanity, sunk in instinctual semisurrender, passive in the flow of fate.”

    Art critics attacked Klimt's work, saying that the project was beyond his intellectual level. Vienna's most trenchant journalist, Karl Kraus, scornfully described Medicine as a painting in which the chaotic confusion of decrepit bodies symbolises the situation in a state hospital. Accusations of pornography were also raised; the public prosecutor was called in, and, although he did not proceed to action, the issue reached parliament —the first time that a cultural debate had ever been raised there. The education minister again defended Klimt's work, but when Klimt was once again elected to a professorship at the Academy in 1901, the government refused to ratify the election. He was never offered a teaching post anywhere again.
    Zwoensdag 21 februari 2007 @ 22:59
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 14:55 schreef Gellius het volgende:
    'n Beroemde:

    [afbeelding]
    Prachtig.
    dikkedoruswoensdag 21 februari 2007 @ 23:23
    Die laatste is idd echt mooi
    Gelliusdonderdag 22 februari 2007 @ 09:13
    Helaas niet meer te bewonderen dus.
    Gelliusdonderdag 22 februari 2007 @ 09:36
    't Is niet zo'n best plaatje, maar wèl een leuke allegorie:

    Lienekiendonderdag 22 februari 2007 @ 10:38
    Ik vermoed een huwelijk tussen een Duitse adellijke dame en een... Schot?
    Gelliusdonderdag 22 februari 2007 @ 10:40
    Het is een allegorie, niet een allegorie op, zoals bij FH. Dat is ook niet helemaal waar. het is een allegorie op een historische gebeurtenis. Dat was geen huwelijk, het huwelijk is in overdrachtelijke zin.
    KroJodonderdag 22 februari 2007 @ 10:46
    hmm een schip op een zee of rivier, met een opvallend e egyptische boeg ...

    waar onder een baldakijn een soort van ontmoeting plaatsvind, tussen enerzijds europese figuren (habsburgers) en aan de andere kant Ottomanen.

    verder nog de twee watenjoffers die elkaar omarmen, de ene met blond en de ander met zwart haar ...

    ik zou denken aan 'de ontmoeting tussen Oost en west' of misschien minder abstract zou het een allegoerie op de rivier de Donau kunnen zijn (die van het westen naar het oosten gaat)
    Gelliusdonderdag 22 februari 2007 @ 10:51
    Je zit al verdomde dichtbij. Egypte heeft er mee te maken. De allegorie draait vooral om de waterjuffers. Het gaat hier echter niet om de Donau, maar op andere wateren. Als je het schilderij in de tijd probeert te plaatsen, ben je er zo achter.
    Lienekiendonderdag 22 februari 2007 @ 10:52
    Het Suez-kanaal.
    Viking84donderdag 22 februari 2007 @ 10:53
    de Nijl.
    Gelliusdonderdag 22 februari 2007 @ 10:54
    quote:
    Op donderdag 22 februari 2007 10:52 schreef Lienekien het volgende:
    Het Suez-kanaal.
    Klopt! Allegory of the linking of the two seas: de Middellandse Zee en de Rode Zee.
    sannidonderdag 22 februari 2007 @ 11:06
    was iemand mij al voor met het juiste antwoord.
    Gelliusdonderdag 22 februari 2007 @ 11:11
    Dat is de essentie van een spelletje.
    JAMdonderdag 22 februari 2007 @ 12:10
    .

    Nou? Nou?
    JAMdonderdag 22 februari 2007 @ 12:13
    Hier zien wij de ooievaar, het symbool van Den Haag. Hier zonder ogen afgebeeld (d.w.z; blind) en strak, kil vormgegeven. Dit is natuurlijk een kritiek op het blinde (!) beleid van nieuwbouwpleging (dit lezen wij af aan de moderne, strakke en kille vormgeving van de ooievaar; dat staat natuurlijk voor de moderne, strakke en kille gebouwen welke steeds dominanter worden in het Haagse straatbeeld), door heer Deetman (boven in beeld de groenstrook, ook kleur van het CDA), en vrinden.
    Ook het 'omdraaien' van aarde en lucht, het tegennatuurlijke, is hier symbool. Immers; de Hagnees leeft van nature twee-hoog-achter i.p.v. zestienhoog-doorzon.

    Een prachtige allegorie, al zeg ik het zelf.
    Zdonderdag 22 februari 2007 @ 12:18
    Het raden van zelfgeplaatste allegorieen is net zoiets als het uitleggen van een mop, en dan heb ik ook nog eens een hekel aan moppen.
    KroJodonderdag 22 februari 2007 @ 12:23
    Nog een erg mooie allegorie (en een erg bekend werk, dat een tijdje terug gestolen werd maar godzijdank weer terecht is):

    Gelliusdonderdag 22 februari 2007 @ 12:23
    Het is je reinste mas-tur-ba-tie, Z.
    JAMdonderdag 22 februari 2007 @ 12:26
    quote:
    Op donderdag 22 februari 2007 12:23 schreef KroJo het volgende:
    Nog een erg mooie allegorie (en een erg bekend werk, dat een tijdje terug gestolen werd maar godzijdank weer terecht is):

    [afbeelding]
    Hallelujah, hallelujah - dat 't weer terecht is- hallelujah !
    Gelliusdonderdag 22 februari 2007 @ 12:37
    Enfin, aan het werk: Poseidon/Neptunus, hmmn?
    Lienekiendonderdag 22 februari 2007 @ 12:38
    Atlantis.
    KroJodonderdag 22 februari 2007 @ 12:55
    quote:
    Op donderdag 22 februari 2007 12:37 schreef Gellius het volgende:
    Enfin, aan het werk: Poseidon/Neptunus, hmmn?
    het is en toepasbaar serviesstuk. wat dus met een bepaald doel op (eet)tafel kan staan, de allegorische figuren symboliseren ook weer de toepassing
    en je zit in de goede richting voor de ene
    Lienekiendonderdag 22 februari 2007 @ 12:58
    Is dat bakje om de visgraatjes in te doen?

    Of kaviaar?
    Viking84donderdag 22 februari 2007 @ 13:00
    Of om je handen in te wassen na het spareribs eten . (maar ik denk dat spareribs ten tijde van de vervaardiging van dit voorwerp nog niet bestonden ).
    Rewimodonderdag 22 februari 2007 @ 13:05
    Zoutvat volgens mij
    Automatic_Rockdonderdag 22 februari 2007 @ 15:42
    JAM, grappen en grollen worden hier niet zo gewaardeerd. Dus graag serieus posten, of niet posten
    KroJodonderdag 22 februari 2007 @ 16:08
    quote:
    Op donderdag 22 februari 2007 13:05 schreef Rewimo het volgende:
    Zoutvat volgens mij
    Klopt de schaal is idd voor het zout, de figuur van Neptunus representeerd de zee, waaruit het zout voortkomt.
    De tempel is een vat voor peper en de vrouwelijke figuur is de Godin der Aarde, welke de peper voortbrengt en de manier waarop de benen verstrengeld zijn representeed hoe de bergen in de zee overlopen ...
    de sokkel bevat meerder verworven allegoerieen van de jaarsgetijden en de dagdelen.
    PopeOfTheSubspacedonderdag 22 februari 2007 @ 20:58
    Leuk, zo'n allegorie voor gebruiksvoorwerpen.
    Stalidonderdag 22 februari 2007 @ 21:46
    quote:
    Op donderdag 22 februari 2007 12:18 schreef Z het volgende:
    Het raden van zelfgeplaatste allegorieen is net zoiets als het uitleggen van een mop, en dan heb ik ook nog eens een hekel aan moppen.
    Kom, plaats jij dan een nieuwe. Die vorige heb je ook heel goed gedaan. .
    Stalidonderdag 22 februari 2007 @ 21:50
    quote:
    Op donderdag 22 februari 2007 15:42 schreef Automatic_Rock het volgende:
    JAM, grappen en grollen worden hier niet zo gewaardeerd. Dus graag serieus posten, of niet posten
    Jij houdt TTK liever zo klein mogelijk?
    Zdonderdag 22 februari 2007 @ 22:53
    Ik vond het ook wel een goede, hij had alleen niet het antwoord moeten posten, masturbantje dat hij is.
    Stalivrijdag 23 februari 2007 @ 00:16
    quote:
    Op donderdag 22 februari 2007 22:53 schreef Z het volgende:
    Ik vond het ook wel een goede, hij had alleen niet het antwoord moeten posten, masturbantje dat hij is.
    topic-killer...
    Mooie reeks, jij de volgende want de 'rest' doet het niet.
    Viking84vrijdag 23 februari 2007 @ 09:45
    Ik post er wel één, een vrij bekende:



    Wat kunnen jullie hiermee? (ik heb zelf een betere afbeelding, maar die kan ik niet scannen helaas).
    Lienekienvrijdag 23 februari 2007 @ 09:51
    Ze is zwanger en ze staat met een weegschaaltje. Jongen/meisje?
    Gelliusvrijdag 23 februari 2007 @ 10:00
    Vermeer . Het schilderij op de achtergrond is het Laatste Oordeel.
    Lienekienvrijdag 23 februari 2007 @ 10:28
    Was dat de allegorie die geraden moest worden?
    Gelliusvrijdag 23 februari 2007 @ 10:33
    Nee, ik denk dat we hier te maken hebben met een zeldzame raamallegorie. .

    Ik zou zeggen: wederom 'de gematigdheid'?
    Abbadonvrijdag 23 februari 2007 @ 11:19
    quote:
    Op vrijdag 23 februari 2007 10:33 schreef Gellius het volgende:
    Nee, ik denk dat we hier te maken hebben met een zeldzame raamallegorie. .

    Ik zou zeggen: wederom 'de gematigdheid'?
    gematigdheid? zou goed kunnen...

    het laatste oordeel, in de lichtinval vanuit het raam, tegenover het juwelenkistje, staande in de schaduw...aards genoegen tegenover de noodzaak van een sober, vroom leven...en de weegschaal precies in het midden, en precies in balans...
    KroJovrijdag 23 februari 2007 @ 11:52
    Hmm, de zwangere vrouw is ook een symboliek uit de Openbaringen, de 'geboorte van het Rijk Gods' uit een zwangere vrouw na het verbreken van het zevende zegel die vervolgens de zevenkoppige draak verslaat...
    In de openbaringen komt ook een (zwarte) ruiter voor die en wegschaal draagt, en die symboliseert de oneerlijkheid en oplichterij ...

    de blauwe jas van de zwangere dame maakt iig duidelijk dat ze een 'hemels' figuur is, een maria-achtige vrouw ... maar dat was mogelijk bij vermeer juist een 'gevaarlijk' thema, was hij zelf geen katholiek die voornamelijk voor protestantse opdrachtgevers werkte en meestal qua onderwerpskeuze zeer zich naar zn opdrachtgevers boog?

    maar dat is allemaal eerder symboliek en daaruit kan ik geen eenduidige allegorische afbeeldingen ontdekken... of het zou iets heel erg direkts moeten zijn, zoals bv de 'onschuld' of 'Eerlijkheid'
    Gelliusvrijdag 23 februari 2007 @ 11:55
    Then again, er is nog steeds debat onder Vermeereologen of de mevrouw wel zwanger is, of dat het gewoon de stijl van de jurk is.

    [ Bericht 0% gewijzigd door Gellius op 23-02-2007 12:35:09 ]
    Zvrijdag 23 februari 2007 @ 12:13
    Vroomheid.
    Viking84vrijdag 23 februari 2007 @ 12:42
    Het is mij ook niet bekend of ze zwanger is of niet. Hint: let vooral op het schilderij erachter (Laatste oordeel idd) en het weegschaaltje. Overigens maakt het schilderij deel uit van een bepaalde traditie.
    Heroduszondag 4 maart 2007 @ 14:36
    Ze is haar eigen ziel aan het wegen. Altijd leuk voor een dood moment.
    Gelliusdinsdag 13 maart 2007 @ 17:56
    Kunnen we nog een verlossend antwoord tegemoet zien?
    Lienekienwoensdag 14 maart 2007 @ 09:05
    Wie doet een nieuwe?
    Viking84woensdag 14 maart 2007 @ 09:14
    quote:
    Op dinsdag 13 maart 2007 17:56 schreef Gellius het volgende:
    Kunnen we nog een verlossend antwoord tegemoet zien?
    Ja sorry , dit topic bloedde een beetje dood . Eh, de betekenis van het schilderij is inderdaad (de persoon die het over ziel afwegen had zit in de buurt) dat de vrouw haar eigen lot afweegt .
    Gelliuswoensdag 14 maart 2007 @ 09:40
    Sigaar voor Hero, dus!

    [ Bericht 4% gewijzigd door Gellius op 14-03-2007 10:52:35 ]
    Gelliuswoensdag 14 maart 2007 @ 10:52
    KroJowoensdag 14 maart 2007 @ 12:37
    het lijkt me een allegorie over de mecencas, de steun aan de kunsten en wetenschappen...

    de schilder, muzikanten, dichters, beeldhouwers en disputerende wetenschappers die door de dame in het midden waarschijnlijk financieel op de been gehouden worden, terwijl het 'gewone volk' aan de rand bewonderend toekijkt
    Gelliuswoensdag 14 maart 2007 @ 13:34
    quote:
    Op woensdag 14 maart 2007 12:37 schreef KroJo het volgende:
    het lijkt me een allegorie over de mecencas, de steun aan de kunsten en wetenschappen...

    de schilder, muzikanten, dichters, beeldhouwers en disputerende wetenschappers die door de dame in het midden waarschijnlijk financieel op de been gehouden worden, terwijl het 'gewone volk' aan de rand bewonderend toekijkt
    , :
    quote:
    Allegory of the Arts and Sciences Gerard Thomas (Antwerp 1663 – Antwerp 1720/21), Second half of 17th century, National Museum in Poznań.

    The artist depicted a scene with a multitude of figures in groups which were to symbolize various branches of knowledge and art. The artists and scholars follow their crafts under the patronage of Jove, Athena and Mercury in the clouds high above, while ancient men of wisdom are watching the artists and scholars from the balcony above the entrance to the temple-academy.

    Gerard Thomas – Flemish painter, son of Pieter, in 1680- 1681 he was a pupil of Gottfried Maes, in 1688/89 becoming a master in the painters’ guild in Antwerp. Under the influence of David Teiniers the Younger he painted multifigural allegorical scenes, and also particulary alchemists’ rooms and artists’ studios, frequently as pendants.