Z | donderdag 31 maart 2005 @ 19:24 |
quote:Wat zeggen kunstwerken en wat stellen ze voor? Heeft de kunstenaar er een boodschap in verborgen? Schilders putten uit een buitengewoon uitgebreid repetoire van symbolen, maar vaak is de sleutel voor de interpretatie van hun werk verloren gegaan. Die symbolen zijn wezelijke onderdelen van het kunstwerk. Slechts wanneer we ze herkennen zijn we in staat de betekenis van de voorstellingen te begrijpen. (uit Symbolen en Allegorieen) Als je aan allegorieen of symboliek denkt dan denk je misschien dat dat alleen in oude schilderijen voorkomt, maar dat is niet zo. Bijvoorbeeld dit werk van Chagall (de titel zegt het eigenlijk al): ![]() De tijd is een oeverloze rivier (1930-1939) Het kan ook wel wat concreter: ![]() Pieter Bruegel - Nederlandse spreekwoorden Er zijn ongeveer 100 spreekwoorden verwerkt in dit schilderij. En nog een voorbeeld van een Allegorie: ![]() Allegorie met Venus en Amor - Agnolo Bronzino Kortom een allegorie van de liefde. Dit topic lijkt mij wel leuk, en leerzaam, en een mooie mogelijkheid om wat met je kennis te patsen. En er kunnen natuurlijk niet genoeg 'Raad de/je...' topics zijn! Laten beginnen met het raden van deze: ![]() | |
Gellius | donderdag 31 maart 2005 @ 19:38 |
Allegorie van de onregelmatige stoelgang, eind zeventiende eeuw. | |
Gajus | donderdag 31 maart 2005 @ 19:48 |
Waar twee vechten om een been ... toch wel handig als je titel en maker vermeldt ... zo dreigt het te ontaarden in een tweede BdT | |
Z | donderdag 31 maart 2005 @ 20:09 |
Mjah de titel verraad de allegorie ... Schiderij is van eind 16e eeuw Gellius. De meneer is het midden is Hercules! | |
Suus-chan | donderdag 31 maart 2005 @ 21:46 |
heeft het iets te maken met het kleurgebruik in de kleding? sorry, maar ik kan hier de allegorie - nog - niet in vinden... | |
De-oneven-2 | donderdag 31 maart 2005 @ 21:53 |
Meneer in het midden wil meneer rechts behoeden voor het kwaad dat lijkt te schuilen in mevrouw... Tvp, dus. | |
Z | donderdag 31 maart 2005 @ 21:53 |
Waarschijnlijk wel, ik weet het alleen niet zeker. Het gaat vooral om de keuze tussen de twee vrouwen ... (reactie op Suus-chan). Het is vrouw(en) vs. man DO! | |
Suus-chan | donderdag 31 maart 2005 @ 22:00 |
quote:ja, nu je t zo stelt, inderdaad... ![]() | |
Z | donderdag 31 maart 2005 @ 22:02 |
![]() En ook nog een vrouw tegen vrouw bedenk ik me nu. | |
De-oneven-2 | donderdag 31 maart 2005 @ 22:03 |
quote:Waar bemoeit die Hercules zich dan mee, ![]() | |
Suus-chan | donderdag 31 maart 2005 @ 22:04 |
Heeft gajus dan niet een beetje gelijk? er is dan wel geen derde die er mee heen gaat... maar het zijn wel 'twee die vechten om een been' | |
Z | donderdag 31 maart 2005 @ 22:06 |
quote:Een beetje wel, maar vooraln om de keus van Hercules. | |
BTM | vrijdag 1 april 2005 @ 10:44 |
Al tijd voor een nieuwe?![]() De titel geef ik er toch maar niet bij; anders wordt het wel heel makkelijk opzoeken. Maar waarschijnlijk is de schilder toch niet zo moeilijk te raden... | |
Z | vrijdag 1 april 2005 @ 10:48 |
De mijne is nog niet geraden, maar misschien een beetje te lastig, want er zijn wat weinig aanknopingspunten. In tegestelling tot die van BTM. Ik laat de mijne tot vanavond staan, en daarna kunnen verder met die van BTM. | |
BTM | vrijdag 1 april 2005 @ 11:05 |
quote:Ik ken het schilderij zelf niet, maar dit moet van een Venetiaanse schilder zijn - niet Titiaan zelf, maar wel iemand uit dezelfde kring. Hercules moet kiezen tussen... eh, Trouw en Ontrouw? | |
Z | vrijdag 1 april 2005 @ 11:15 |
Trouw en ontrouw, deugd en ondeugd allemaal 1 pot nat ![]() Ik reken het goed; 'Allegory of Virtue and Vice' geschilderd door Paolo Veronese. Het preciese verhaal moet ik jullie even schuldig blijven, dat weet ik niet uit m'n hoofd. Verder met die van BTM. ik ga me er later even in verdiepen | |
Gajus | vrijdag 1 april 2005 @ 12:39 |
quote:Die dame ter linkerzijde lijkt zo weggelopen uit het schilderij "de geboorte van Venus". Ik neem aan dat beide schilderijen door dezelfde meester zijn geconcipieerd, door Sandro Botticelli dus. | |
BTM | vrijdag 1 april 2005 @ 12:43 |
Zoals ik al zei: niet zo moeilijk te raden, die schilder... nou die allegorie nog. | |
Z | vrijdag 1 april 2005 @ 12:44 |
Maar wat doet ze met die slang om haar lichaam. De slang staat vaak voor wedergeboorte iig. Het zou ook Eva kunnen zijn natuurlijk, en dan wijst ze naar God? En er what's de deal met al dat getrek en gepiel aan haar ...? | |
Frollo | vrijdag 1 april 2005 @ 12:52 |
Die vrouw links zal inderdaad Eva zijn die naar de appel reikt, terwijl een duistere figuur handenwrijvend staat toe te kijken. Het groepje helemaal rechts is denk ik een koning die zich van alles laat influisteren. Het middelste groepje snap ik nog niet helemaal, maar zou het al met al misschien een waarschuwing kunnen zijn tegen slechte raadgevers? | |
Gajus | vrijdag 1 april 2005 @ 12:52 |
Allegorische gedachte: de naakte waarheid ligt op straat. | |
BTM | vrijdag 1 april 2005 @ 12:53 |
Da's geen slang, maar een streng van heur haar waarmee ze d'r schaamte bedekt; als je de grote versie van het plaatje bekijkt is het net te zien (hoewel ik toegeef dat het nogal onduidelijk is). Haar naaktheid is belangrijk - ze is geen Bijbelse figuur. Wat dat gepriegel met kapsels betekent weet ik eigenlijk ook niet... | |
BTM | vrijdag 1 april 2005 @ 12:54 |
quote:De Naakte Waarheid: da's één! | |
BTM | vrijdag 1 april 2005 @ 12:55 |
quote:Dat komt al erg dicht bij de kern. | |
Z | vrijdag 1 april 2005 @ 13:00 |
Heur haar ![]() Heeft vroomheid er ook iets mee te maken? | |
BTM | vrijdag 1 april 2005 @ 13:05 |
quote:Niks! Laat iedere gedachte aan christelijke symboliek/christelijke deugden varen en concentreer je op de Klassieken! | |
Gajus | vrijdag 1 april 2005 @ 13:15 |
Bedoel je dit?quote:Maar in dit rijtje ontbreekt truth ! | |
Z | vrijdag 1 april 2005 @ 13:20 |
Justice -> Die persoon die aan het haar mee wordt gesleept, staat die terrecht oid? Daar past 'de naakte waarheid' dan weer bij, en wellicht 'Spijt'? | |
Gajus | vrijdag 1 april 2005 @ 13:27 |
quote:Alsmede boete. Allegorie: het boetekleed dragen, zoals de in het zwart gehulde vrouw. | |
BTM | vrijdag 1 april 2005 @ 13:33 |
Er zijn nogal wat klassieke Deugden en Ondeugden (die laatste zijn trouwens prominenter in dit plaatje!), waaronder de vier die je nu noemt - hoewel ik 'courage' een nogal vrije vertaling vind van 'Fortitudo'. Er zijn ook personificaties die niet in die categorieën vallen, zoals Tijd en Waarheid. De personificaties in deze voorstelling zijn helaas niet de meest gangbare. De vermeende bedenker van deze allegorie - niet Botticelli! - naar wie de voorstelling is vernoemd, zag zichzelf in de figuur van de jongeman die over de grond wordt gesleept. | |
BTM | vrijdag 1 april 2005 @ 13:34 |
quote:Spijt of Wroeging (de oude vrouw die zich van het tafereel afwendt en naar de naakte Waarheid kijkt): da's twee! | |
De-oneven-2 | vrijdag 1 april 2005 @ 15:22 |
Ik denk aan verloochening van idealen en wensen; droombeelden die in de kiem gesmoord dienen te worden... | |
De-oneven-2 | vrijdag 1 april 2005 @ 15:44 |
Ja, ik roep ook maar wat... | |
BTM | vrijdag 1 april 2005 @ 15:59 |
Zo etherisch is het allemaal niet... iedereen op het schilderij is een personificatie, maar de centrale vrouwenfiguur in het blauw-witte gewaad is de belangrijkste: aan haar (en aan de schilder die verantwoordelijk zou zijn geweest voor de inventie van de voorstelling) is de titel van het schilderij ontleend. Let ook op de koning: kijk goed en je zou hem kunnen identificeren... Nog een (beetje elliptische) hint: 'schoenmaker, blijf bij je leest'. EDIT: sorry, heb me vergist... niet de centrale vrouwenfiguur maar de bebaarde man die voor de troon staat is degene waar het allemaal om draait... [ Bericht 8% gewijzigd door BTM op 01-04-2005 16:06:34 ] | |
Suus-chan | zaterdag 2 april 2005 @ 14:29 |
heeft het misschien iets te maken met het verdervelijke leven dat mensen op aarde leven (de vrouwen die verleiden) en dat ze meer moeten denken aan het hiernamaals (in de hemel komen, o.i.d.)? | |
BTM | dinsdag 5 april 2005 @ 10:15 |
Whoa... het ligt helemaal stil hier (en dat komt door mij natuurlijk)... Ik zal nog eens een vette hint geven... de voorstelling die hier door Botticelli op doek is gezet zou het geesteskind zijn van een antieke Griekse schilder... diens originele werk ging al lang geleden verloren, maar wat er op te zien was stond op schrift, en naar die beschrijving maakte Botticelli zijn schilderij. Zoals ik al zei zag de antieke schilder zichzelf in de figuur van de onschuldige jongeman (of de Onschuld) die over de grond wordt gesleept... ideas, anyone? | |
Z | woensdag 6 april 2005 @ 09:15 |
Er is geen haast hoor BTM. De meneer wordt dus berecht, en is onschuldig. | |
Z | woensdag 6 april 2005 @ 09:25 |
Dan zijn er ook zeker wel figuren als 'Verdenking' en 'Bedrog' te vinden | |
PopeOfTheSubspace | vrijdag 2 februari 2007 @ 12:41 |
De plaatjes zijn kapot, doe s maken dan. | |
Z | vrijdag 2 februari 2007 @ 13:44 |
Ik zal eens opzoek gaan naar een nieuwe. | |
Frollo | vrijdag 2 februari 2007 @ 13:45 |
Handig zo'n MyAT ![]() | |
PopeOfTheSubspace | vrijdag 2 februari 2007 @ 14:07 |
Nee, ik wil die oude! | |
Frollo | vrijdag 2 februari 2007 @ 14:08 |
![]() | |
PopeOfTheSubspace | vrijdag 2 februari 2007 @ 14:09 |
offtopic: Waar haal je die mooie plaatjes vandaan? ontopic: zijn dit die ouwe? | |
Frollo | vrijdag 2 februari 2007 @ 14:12 |
quote:offtopic: geen idee ontopic: het plaatje dat ik zojuist geplaatst heb komt eigenlijk uit deze post Die uit de OP zijn niet meer terug te halen ![]() | |
Z | dinsdag 13 februari 2007 @ 21:13 |
Gelegenheids allegorie:![]() ![]() | |
Gellius | dinsdag 13 februari 2007 @ 21:15 |
![]() Hm, hm... zinnelijkheid en afgunst - zoiets? | |
Z | dinsdag 13 februari 2007 @ 21:17 |
Heeft er zeker iets mee te maken. | |
Gellius | dinsdag 13 februari 2007 @ 21:20 |
wat zien we allemaal: een plezierig vormgegeven vrouw, met een gouden appel. Een theatermasker. Iemand die groen van jaloezie zich naar het hoofd grijpt. Een vrij boze oudere man. Het overhandigen van het een of ander. Een duif. Het moet allemaal toch iets met de liefde te maken hebben lijkt me zo. | |
Z | dinsdag 13 februari 2007 @ 21:27 |
Juist! Links in het midden een krijzend figuur; Jalouzie of wanhoop. Maskers zijn het symbool voor bedrog en schijn. Linksonder de duif die symboliseert de liefde. De persoon rechtsboven symboliseert de Tijd (vijand van de frisse/jonge liefde). De vrouwfiguur is Venus, zie ook de gouden appel. Venus wordt geknuffeld (oid) door Amor of Cupido. De liefde dus. Schilderij is van Agnolo Bronzino en heet Allegorie met Veus en amor, | |
Claudia_x | dinsdag 13 februari 2007 @ 22:06 |
quote: ![]() Leerzaam! Leuk! | |
Z | dinsdag 13 februari 2007 @ 22:08 |
Slowchat! | |
Gellius | dinsdag 13 februari 2007 @ 22:20 |
Post nog even | |
Z | dinsdag 13 februari 2007 @ 22:28 |
Befoezeld? 146,5 bij 116,8 cm en het hangt in de National Gallery in Londen. | |
Gellius | dinsdag 13 februari 2007 @ 22:33 |
Wat een leuk spelletje is dit toch eigenlijk ![]() | |
Claudia_x | dinsdag 13 februari 2007 @ 22:49 |
Nog een? | |
Gellius | dinsdag 13 februari 2007 @ 22:51 |
Graag! | |
dikkedorus | woensdag 14 februari 2007 @ 03:04 |
Demn dit is echt te hoog gegrepen voor mijn Neanderthaler hersenen. | |
Z | woensdag 14 februari 2007 @ 09:22 |
Vier in één.![]() ![]() ![]() ![]() | |
Claudia_x | woensdag 14 februari 2007 @ 09:32 |
Het ligt voor de hand, maarehm: de vier seizoenen (herfst, zomer, lente,winter). Geinige oorbellen, trouwens. | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 09:36 |
Is dat een kweepeer? Ik zag laatste kweeperen liggen. Ze klinken zo fijn, maar ik heb geen idee wat je er eigenlijk mee kan. | |
Claudia_x | woensdag 14 februari 2007 @ 09:38 |
Welke bedoel je, Gellius? | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 09:40 |
Die gele vrucht uit de keel van meneer Winter. Het zal wel een citroen zijn. Maar ik wilde zo graag even het woord "kweepeer" laten vallen. | |
Claudia_x | woensdag 14 februari 2007 @ 09:45 |
Dat tuutje onderaan lijkt me vrij karakteristiek voor citroenen inderdaad (en niet kweeperen). Wat ik niet begrijp, is waarom citroenen bij meneer Winter horen. "Lemons grow in tropical and sub-tropical climates and cannot withstand frosts and very cold temperatures. Their favored temperature is between 15–30 °C (60–85 °F) and they need ample quantities of sunlight." Heb jij daar een verklaring voor, Gellius? (Medicinale werking ofzo?) | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 09:49 |
Ik heb er géén verklaring voor. | |
Claudia_x | woensdag 14 februari 2007 @ 09:50 |
Die citroenen groeien ook niet van die boom, of zie ik dat verkeerd? | |
Z | woensdag 14 februari 2007 @ 09:51 |
Zo makkelijk kan het zijn! De vier jaargetijden inderdaad. Geschilderd door Giuseppe Arcimboldo. Winter hangt in het Kunsthistorisches Museum, Wenen. Lente in de Real Academia de Bellas Artes de San Fernando in Madrid. Zomer en herfst in het Louvre. Afmetingen kan ik even niet vinden. Leuk linkje: http://de.wikipedia.org/wiki/Jahreszeiten_(Ikonographie) | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 09:54 |
![]() | |
Z | woensdag 14 februari 2007 @ 09:54 |
Die 16e-eeuwers hadden natuurlijk de ballen verstand van buitenlands fruit. Het kan ook iets te maken hebben met de associatie zijn die ze met het fruit hadden. Ik zal eens kijken of ik er iets meer over kan vinden. | |
Claudia_x | woensdag 14 februari 2007 @ 09:57 |
Ik heb al zitten googelen en vond dit:quote: | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 09:59 |
Ach, de citroen is voor de Vissen. Ik pik mijn eigen sterrenbeeld er gelijk uit. | |
Z | woensdag 14 februari 2007 @ 10:29 |
Citroen en vis ![]() Ik herken het schilderij Gellius, maar waar het ook alweer voor stond moet ik even over nadenken. | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 10:32 |
Het is niet een heel moeilijke, meerlagige allegorie. Ik heb rekening gehouden met de Neanderthalers. [ Bericht 2% gewijzigd door Gellius op 14-02-2007 10:42:21 ] | |
Z | woensdag 14 februari 2007 @ 10:36 |
Waar is dikkedorus als je 'm nodig hebt. | |
Claudia_x | woensdag 14 februari 2007 @ 10:54 |
Ik ken het schilderij niet, maar wat opvalt zijn de twee leeuwen waarvan er één naar het westen kijkt en één naar het oosten. Misschien heeft dat iets te maken met de baan van de zon? Misschien is er een relatie tussen wat ze op hun rug hebben en de zon? Naar aanleiding van dat schilderij moest ik denken aan een epos waarin de elementen 'goud', 'rug' en 'onkwetsbaarheid' voorkwamen. Dat zal dan wel het Nibelungenlied zijn (Siegfried), maar ik herinner me echt iets met een 'gouden blad' op een rug en daar kan ik niks over vinden. Bah. Daarom heb ik nou zo'n hekel aan spelletjes. | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 10:56 |
Dat zou goed kunnen. Ik heb geen extensieve uitleg van deze allegorie gevonden. De leeuwen beschermen haar, in ieder geval. Hoewel ze er al vrij onneembaar uitziet, moet ik zeggen. ![]() | |
Claudia_x | woensdag 14 februari 2007 @ 11:02 |
Ja, zie, ik denk weer te ver door. Daarom heb ik letterkunde ook laten vallen. | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 11:06 |
Geen letterkunde en geen spelletjes. Wat leidt je toch een ascetisch leven, Claudia. | |
Z | woensdag 14 februari 2007 @ 11:27 |
Staat ze symbool voor de maagdelijkheid? | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 11:28 |
Zo goed als, Z! | |
Z | woensdag 14 februari 2007 @ 11:45 |
Reinheid? | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 11:45 |
Njááá-nee. Niet helemaal. | |
Z | woensdag 14 februari 2007 @ 11:54 |
Goddelijke liefde? | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 12:04 |
Nee, nee, nu drijf je weg. Maagdelijkheid was al heel close. Laat ik zeggen dat je je maagdelijkheid maar één keer kunt verliezen, maar dat je ook na een losbandig leven nog terug kunt keren tot de alhier verbeelde deugd. | |
Z | woensdag 14 februari 2007 @ 12:06 |
Zedelijkheid? | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 12:07 |
Njèèmwwwwnee. Je kunt die deugd waar ik het over heb ook afdwingen met een gordel. maar da's lang zo mooi niet natuurijk. | |
Z | woensdag 14 februari 2007 @ 12:12 |
Nu ga ik natuurlijk geen antwoord meer geven. Wellicht weet dikkedorus het. | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 12:18 |
Ik kon je toch niet langer zo laten spartelen, Z. | |
Z | woensdag 14 februari 2007 @ 12:20 |
Ik was er bijna. | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 12:22 |
Ik zal het nooit meer doen! | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 13:37 |
Iemand anders dan? | |
Lienekien | woensdag 14 februari 2007 @ 13:38 |
Kuisheid. | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 13:41 |
Krek. De kuise vrouw als onneembare vesting. Ga je nog voor de bonuspunten voor titel, schilder en afmetingen? | |
Lienekien | woensdag 14 februari 2007 @ 13:43 |
Laat ik dat maar niet doen. | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 13:49 |
Allegorie van de Kuisheid, door Hans Memling (1475, olieverf op paneel), Musée Jacquemart-Andre, Paris. Ik kan de afmetingen niet vinden. | |
dikkedorus | woensdag 14 februari 2007 @ 14:10 |
quote:Ik knik wel gewoon virtueel mee, en doe net of ik het zelf allang had uitgevogeld. Ik had zelf gegokt om onschuld trouwens, en ik zat nog te denken iets met dat water. Maar wat die leeuwen daar nou doen met hun kekke schildjes. [ Bericht 18% gewijzigd door dikkedorus op 14-02-2007 14:18:38 ] | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 14:11 |
Potverdorie dikkedorus, je bent wel een beetje laat. | |
dikkedorus | woensdag 14 februari 2007 @ 14:47 |
Ja verdorie, ik kon niet eerder deze pagina bezoeken. Ik wist niet dat jullie zo "vroeg" de oplossing al zouden vinden. De slak was gewoon te snel. | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 16:30 |
Post maar 'n verse allegorie dan. | |
dikkedorus | woensdag 14 februari 2007 @ 17:29 |
Iik weet absoluut niets van dit soort dingen, ik zie geen verschil tussen Karel Appel of Frans Hals. Ik onderscheid een Da Vinci niet van een Picasso. Allegoriën, ik weet net wat ze zijn. Onwetendheid is een slecht excuus, maar ik wil het toch proberen. | |
Z | woensdag 14 februari 2007 @ 19:48 |
Een excuus te maken of een allegorie plaatsen? | |
dikkedorus | woensdag 14 februari 2007 @ 20:35 |
Dat eerste, beste Z. | |
Z | woensdag 14 februari 2007 @ 20:43 |
Een moeilijke denk ik:![]() | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 20:54 |
Da's gewoon Filips de Tweede die in het Alhambra aan het stoeien is met twee hofdeernes! | |
De-oneven-2 | woensdag 14 februari 2007 @ 21:01 |
Verleiding. Verlokking. Onraad. Gevaar. Hulp. Help. | |
dikkedorus | woensdag 14 februari 2007 @ 21:11 |
Het lijkt erop dat hij vlucht naar de rechter persoon. Misschien omdat die blote vrouw een stuk van z'n kuit heeft opengesneden? Geen idee wat het betekent trouwens, behalve "kijk uit voor blote kuitensnijders" edit: links en rechts weer es verwisseld. | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 21:27 |
Die kuit! Helemaal niet gezien! Heel scherp, dikke! | |
Z | woensdag 14 februari 2007 @ 21:35 |
Samen geven jullie bijna het goede antwoord. De meneer is Hercules en die moet een keuze maken tussen ... en ... De kleuren zeggin in dit geval wat maar dat moet je maar net weten. Mevrouw links heeft ook een spel kaarten in haar hand. | |
Stali | woensdag 14 februari 2007 @ 21:40 |
quote:Zie ook de slangenvoet. | |
Rewimo | woensdag 14 februari 2007 @ 21:42 |
Groen = jaloezie, afgunst? | |
Stali | woensdag 14 februari 2007 @ 21:45 |
Oeps... dacht dat ik in betitel de titel zat... bestaat dat nog? | |
Stali | woensdag 14 februari 2007 @ 21:49 |
quote:Almelo op de groene mat. ![]() | |
Z | woensdag 14 februari 2007 @ 21:55 |
Die kuit is een zogenaamde sfinx, en er staat een mes tegen haar borst. De 'groene' is de goede. Het doek is overigens 219 bij 169,5 Gellius. | |
Stali | woensdag 14 februari 2007 @ 21:57 |
quote:Jij geeft natuurlijk niets om voetbal he? | |
Z | woensdag 14 februari 2007 @ 22:00 |
Ik kan me juist enorm opwinden over voetbal, maar ik kijk eigenlijk nauwelijks televisie en weet al helemaal niet wat wanneer uitgezonden wordt. 3-0 voor de duitsers ![]() | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 22:22 |
We bedoelen dacht ik de kuit van die meneer, Z. Die ziet er nogal opengesneden uit. Er hangt ook een lapje stof naar benêe. | |
Z | woensdag 14 februari 2007 @ 22:27 |
Ah! Ik lees nu dat dat inderdaad een scheur is in de kousenbroek van meneer, dat komt door de scherpe nagels van mevrouw links. Hintje: Kuisheid is een ..... | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 22:33 |
quote:... hoge berg om te beklimmen? | |
Claudia_x | woensdag 14 februari 2007 @ 22:39 |
Misschien staat rood voor het leven (en groen voor de dood (of het eeuwige leven))? | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 22:44 |
Groen is de afgunst, toch? | |
Claudia_x | woensdag 14 februari 2007 @ 22:47 |
Wat staat er bovenin? Amor et virtus post mortem floret? | |
PopeOfTheSubspace | woensdag 14 februari 2007 @ 22:48 |
ka [ Bericht 98% gewijzigd door PopeOfTheSubspace op 14-02-2007 23:15:22 (expliciete schaamte) ] | |
PopeOfTheSubspace | woensdag 14 februari 2007 @ 22:51 |
ka [ Bericht 98% gewijzigd door PopeOfTheSubspace op 14-02-2007 23:15:11 (expliciete schaamte) ] | |
Claudia_x | woensdag 14 februari 2007 @ 22:58 |
Ik moet vast weer simpeler denken: de goede mevrouw staat voor de deugd? | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 22:59 |
Ach kijk: Paolo Veronese - Allegorie van de deugd en de ondeugd. (1580) | |
PopeOfTheSubspace | woensdag 14 februari 2007 @ 23:00 |
-blabla- | |
dikkedorus | woensdag 14 februari 2007 @ 23:01 |
Probeert hij zijn eigen kuisheid te beschermen van de gemene kuiten-snijdende vrouw? Het lijkt ook wel of die groene dame zijn kleren optilt om de wond te laten zien, of te bekijken. | |
Z | woensdag 14 februari 2007 @ 23:13 |
Driewerf hoera voor Claudia. En Gellius mooi ingekopt. Honor et Virtus pos mortem floret. Eer en Deugd bloeien op na de dood. | |
PopeOfTheSubspace | woensdag 14 februari 2007 @ 23:14 |
Wtf heeft die blauwe ermee te maken!?Ik snap er geen hol van, ik ben hier te stom voor. | |
Z | woensdag 14 februari 2007 @ 23:20 |
Ik kan niks vinden over de kleuren. | |
PopeOfTheSubspace | woensdag 14 februari 2007 @ 23:21 |
De vrouw in het blauw, what about her? | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 23:22 |
![]() | |
PopeOfTheSubspace | woensdag 14 februari 2007 @ 23:25 |
Plato, de allegorie van de grot. We leven in een wereld van illusies en we kunnen druit lope als we goed zijn. Even snel. | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 23:26 |
Ik had al op je gerekend, Pope. ![]() | |
PopeOfTheSubspace | woensdag 14 februari 2007 @ 23:27 |
Ja. Kan ik nu m'n bier bij je komen ophalen als beloning? | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 23:28 |
Nee, ik ga nu slapen. | |
PopeOfTheSubspace | woensdag 14 februari 2007 @ 23:29 |
Hond. ![]() | |
Gellius | woensdag 14 februari 2007 @ 23:31 |
Pope --> mentrix. | |
PopeOfTheSubspace | woensdag 14 februari 2007 @ 23:34 |
M'n mentrix heeft geen bier voor me, dat kind drinkt volgens mij geeneens alcohol. Bovendien mag ik alleen bij haar komen om kaas te eten oid. | |
dikkedorus | woensdag 14 februari 2007 @ 23:58 |
Wat was nou de clou van die kuitensnijder? Ik ben het even kwijt. Samenvatting? | |
dikkedorus | donderdag 15 februari 2007 @ 18:47 |
Ik heb het topic stuk gemaakt geloof ik. | |
Stali | vrijdag 16 februari 2007 @ 21:34 |
quote:Plaats gewoon een nieuwe. ![]() | |
Gellius | dinsdag 20 februari 2007 @ 10:43 |
![]() | |
Z | dinsdag 20 februari 2007 @ 10:53 |
Prachtig! Ik moet er nog even over nadenken. | |
egeltje1985 | dinsdag 20 februari 2007 @ 10:59 |
De mens in het midden die wordt gewezen op zn geschiedenis, christendom. | |
Lienekien | dinsdag 20 februari 2007 @ 11:03 |
Ik zie Mozes die de stenen tafelen ontvangt (linksboven), Adam en Eva die door de slang worden verleid (links midden), rechtsonder Jezus die de dood overwint, de kruisiging, en rechtsboven de engel die Maria vertelt dat ze de moeder van Jezus wordt? | |
Claudia_x | dinsdag 20 februari 2007 @ 11:04 |
Even kijken wat ik allemaal zie: Mozes die de tien geboden in ontvangst neemt van de Heere God op de berg Sinaï (lex = wet) na dat drama met het Gouden Kalf. En de zondeval uitgebeeld door Adam, Eva, een appelboom en de slang (peccatum = zonde). Ergo: de mens is een zondig wezen dat zich niet aan de geboden van god houdt. Rechts zien we dan nog de Heere Jezus sterven voor de zonden van de mens. En ineens zien we "Gratia" (gunst). Is dat de Heere Jezus rechtsonderin die uit z'n graf opstaat? (Maar hij lag toch in een soort grot met een grote rots ervoor?) Er lijkt een soort contrast te zijn tussen links (de mens en zijn zonde) en rechts (het lam van god en gunst/genade/redding)? | |
Claudia_x | dinsdag 20 februari 2007 @ 11:08 |
Link is trouwens de profeet Jesaja (OT) en rechts Johannes de Doper (NT). | |
Gellius | dinsdag 20 februari 2007 @ 11:09 |
Claudia zit er het dichtste bij. Het beeld is precies doormidden gedeeld. Dat betekent dat links en rechts hier tegenover elkaar worden gesteld. De mens in het midden maakt de overgang. | |
Gellius | dinsdag 20 februari 2007 @ 11:09 |
quote:Ja! Ja! Je hebt 'm bijna! | |
PopeOfTheSubspace | dinsdag 20 februari 2007 @ 11:11 |
Ik weet 't. Ora et labora. | |
Gellius | dinsdag 20 februari 2007 @ 11:12 |
quote:Helaas. Nog 'n tramritje over de Hoge Sluis voor jou. | |
PopeOfTheSubspace | dinsdag 20 februari 2007 @ 11:14 |
Ik ben 't woord kwijt, het gaat om, Jezus, nieuwe tijden, etc, blabla, ommekeer, geloof ik, fuck, gehele terminologie kwijt, kut... | |
Claudia_x | dinsdag 20 februari 2007 @ 11:16 |
Links is wat er allemaal in het OT gebeurt en rechts wat er allemaal in het NT plaatsvindt? Ik vond de Heere God van het oude testament altijd zo gemeen. Mozes deed zijn best. Hij heeft zijn volk verlost van de Egyptenaren en geleid naar het beloofde land. Al die jaren, al die moeite, al die ondankbaarheid van dat rotvolk. En dan komt hij uiteindelijk bij dat beloofde fuckin' land - mag hij niet naar binnen van God! Zó gemeen! (En die God staat in contrast met de God van het nieuwe testament die een vergevende God is). | |
Viking84 | dinsdag 20 februari 2007 @ 11:18 |
TVP ![]() ![]() | |
Gellius | dinsdag 20 februari 2007 @ 11:20 |
quote:God's wil is Wet, denk daaraan. Zowel in het NT als in het OT. Iemand de schilder al herkend, overigens? | |
KroJo | dinsdag 20 februari 2007 @ 11:23 |
het beeld beschrijft het Nieuwe testament als de weg van het leven, en als de enige juist godsdienst, waarbij God zijn gratie aan de mens geeft terwijl het het Oude Testament als een tijd van zonde en repentie beschrijft (de zondeval, aanbidding van het gouden kalf en de oplegging van de wet van mozes)... waar het Ot een vorm van slechtheid beschrijft, en de wet als 'wiloplegging, is het Nieuwe testament een vorm van 'verlossing van zonde'.... en wordt Jezus voorgesteld als de 'Enige Ware Weg', en als offer die de zonde van de mens opheft Ik heb het idee dat de achtergrond achter dit idee bepaalde vroeg-lutheraanse ideeen zijn over de mensenlijke zonde en Christus als verlosser van die zonde, en het duidelijk 'afzetten tegen het oude testament en de afgodverheerlijikingen (die veel lutheranen weer meensen terug te zien in de toenmalige katholieke kerk)... qua schilder denk ik aan een duitse in de vroege reformatie, Cranach misschien? | |
Gellius | dinsdag 20 februari 2007 @ 11:26 |
Ik reken het goed. quote:Geen ![]() ![]() | |
Claudia_x | dinsdag 20 februari 2007 @ 11:27 |
Ik zie er geen eik in. | |
Gellius | dinsdag 20 februari 2007 @ 11:28 |
... dat is ook best lastig te verifiëren in JPEG. ![]() | |
Claudia_x | dinsdag 20 februari 2007 @ 11:32 |
![]() | |
Gellius | dinsdag 20 februari 2007 @ 11:33 |
Allegorie van de volksdichtkunst? | |
Claudia_x | dinsdag 20 februari 2007 @ 11:42 |
quote: ![]() | |
Gellius | dinsdag 20 februari 2007 @ 11:45 |
![]() | |
KroJo | dinsdag 20 februari 2007 @ 11:53 |
![]() | |
Gellius | dinsdag 20 februari 2007 @ 11:55 |
Spiegeltjes, juwelen, vrouwen: IJdelheid? | |
Viking84 | dinsdag 20 februari 2007 @ 13:49 |
quote:de wolf die de spiegel ophoudt zal ook wel wat te betekenen hebben ![]() Wat staat er onder in? Volgens mij Latijn, maar verder kan ik niet zien welke letters het zijn. | |
PopeOfTheSubspace | dinsdag 20 februari 2007 @ 13:49 |
(Sorry gelliUs, maar die laatste van je vond ik echt bagger. Mooi plaatje, maar de allegorie is dus gewoon een opsomming van wat afgebeeld is?) | |
KroJo | dinsdag 20 februari 2007 @ 15:02 |
quote:er staat 'Superbia' onder: dat is één van de 7 Hoofdzonden en staat voor de Hoogmoed en trots, welke veelal de bron is van ook de andere hoofdzonden.. idd zat gelius er al gelijk goed op ![]() | |
Viking84 | dinsdag 20 februari 2007 @ 15:27 |
quote:als je dat weet, wordt het meteen wel erg makkelijk ![]() | |
PopeOfTheSubspace | dinsdag 20 februari 2007 @ 15:53 |
quote: ![]() | |
Gellius | dinsdag 20 februari 2007 @ 21:46 |
![]() [ Bericht 6% gewijzigd door Gellius op 20-02-2007 22:09:02 ] | |
Viking84 | dinsdag 20 februari 2007 @ 22:13 |
de dreigende dood, Willem van Oranje? Koninklijke familie? | |
Gellius | dinsdag 20 februari 2007 @ 22:17 |
Ik heb geen beschrijving of uitleg bij deze allegorie gevonden, dus ik moet een beetje met jullie meeraden naar de betekenis van de verschillende figuren. Maar je zit aardig in de buurt: Willem van Oranje is in ieder geval vertegenwoordigd op dit schilderij. Maar kijk even goed: wie is de centrale figuur? | |
Claudia_x | dinsdag 20 februari 2007 @ 22:57 |
Maurits of Frederik-Hendrik? | |
OllieA | dinsdag 20 februari 2007 @ 23:22 |
De geboorte van een nieuwe republiek, die provinciën samenbindt, en eenieder welvaart verschaft? Zoiets? | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 08:25 |
Vrede? | |
Gellius | woensdag 21 februari 2007 @ 08:44 |
Claudia is slimmer dan jullie. Het is inderdaad een allegorie op de geboorte van Frederik Hendrik (Caesar van Everdingen (1617- 1678), en die is bepaald niet vredig.Hij wordt op een schild gepresenteerd door de Nederlandse Maagd. De oorlogsgod Mars overhandigt hem een lans. Het schild wordt gedragen door de Nederlandse leeuw. We zien links zijn lieve moedertje, Louise de Coligny en achter hem zijn vader, Willem van Oranje, die enkele maanden na de geboorte van FH zou worden vermoord. Dat is de betekenis van het skelet achter de beschaduwde gestalte van Willem de Zwijger, denk ik. | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 08:45 |
Oh, is het een wedstrijd om te zien wie de slimste is. ![]() | |
Gellius | woensdag 21 februari 2007 @ 08:46 |
quote:Nee, het is een spelletje om de allegorie te raden. Degene met het scherpste inzicht slaagt daar meestal het beste in. In dit geval dus Claudia. | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 08:48 |
Halleluja. | |
Gellius | woensdag 21 februari 2007 @ 09:08 |
Neem nog 'n zuurtje, Liene. | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 09:10 |
Ja, dat werkt goed tegen de vieze smaak. | |
Gellius | woensdag 21 februari 2007 @ 09:18 |
Post maar een nieuwe allegorie, dat is pas sportief! | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 09:28 |
Maar niet zuur genoeg. | |
Z | woensdag 21 februari 2007 @ 09:37 |
![]() | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 09:40 |
Ik gok de vergankelijkheid. | |
Z | woensdag 21 februari 2007 @ 09:41 |
Vanitas inderdaad. | |
Z | woensdag 21 februari 2007 @ 09:43 |
quote: ![]() ![]() | |
Gellius | woensdag 21 februari 2007 @ 09:45 |
Afgunst. ![]() | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 09:45 |
Ja, daar kon je op wachten. | |
Gellius | woensdag 21 februari 2007 @ 09:47 |
Het is me niet helemaal duidelijk wat Danny de Munck op dat schilderij doet. | |
Z | woensdag 21 februari 2007 @ 09:49 |
quote:Nope. | |
Gellius | woensdag 21 februari 2007 @ 09:51 |
Hmz. Jaloezie? Waanzin? | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 09:53 |
Tweespalt. | |
Z | woensdag 21 februari 2007 @ 10:59 |
Nope. Wel een zonde inderdaad. | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 11:04 |
Gramschap. | |
Gellius | woensdag 21 februari 2007 @ 11:05 |
Onmatigheid dan. | |
Claudia_x | woensdag 21 februari 2007 @ 11:11 |
quote: ![]() Hebzucht? | |
Z | woensdag 21 februari 2007 @ 11:25 |
quote:Juist. | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 11:32 |
quote:Hoera. | |
Z | woensdag 21 februari 2007 @ 11:36 |
Ik zal eens opzoek gaan naar een deugd. | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 11:37 |
Gellius | woensdag 21 februari 2007 @ 11:44 |
Wat een eigenaardige allegorie! Ik zie een beteugelde vrouw, met een klokje op haar hoofd, een bril in haar hand en een molen in huis! | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 11:46 |
Ja, ik ben vooral benieuwd naar jullie verklaringen. | |
Gellius | woensdag 21 februari 2007 @ 11:47 |
Is het een deugd? | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 11:48 |
Ja. | |
Gellius | woensdag 21 februari 2007 @ 11:51 |
Ik weet haast niet waar te beginnen. Dat bit en die teugels zijn het eenvoudigste, denk ik. Dit is de volgzame, getemde, onmondige vrouw. Er zijn mensen die dat een deugd vinden. | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 11:54 |
Wie temt haar? | |
Gellius | woensdag 21 februari 2007 @ 11:56 |
Hm. De tijd, zou ik denken, ALS dat een klokje op haar hoofd is. | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 11:58 |
Ja, dat is een klokje. | |
Z | woensdag 21 februari 2007 @ 12:02 |
Is het 'Geloof'? Ondanks alle gebeurtenissen/gedoe om haar heen blijft ze gelove? | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 12:03 |
Het is niet geloof. | |
Z | woensdag 21 februari 2007 @ 12:06 |
IJver? | |
Gellius | woensdag 21 februari 2007 @ 12:08 |
Ik denk aan "prudentia", als één van de klassieke deugden. | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 12:08 |
Nee. Even terug naar wat Gellius zei: ze heeft zelf de leidsels in handen. | |
Viking84 | woensdag 21 februari 2007 @ 12:13 |
kuisheid, matigheid? (aangezien ze zelf kan beslissen wanneer ze de teugels zal los laten). | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 12:14 |
Heel goed, Viking. Matigheid, oftewel temperantia. | |
Viking84 | woensdag 21 februari 2007 @ 12:14 |
quote:*jee*, m'n eerste goed. En het stomme is: ik zat er al een hele tijd mee in m'n hoofd, maar ik dacht: "Jullie weten het hier vast beter" ![]() Moet ik nu eigenlijk een nieuwe posten? | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 12:17 |
Moet niet, mag. | |
Viking84 | woensdag 21 februari 2007 @ 12:19 |
quote:dan laat ik iemand anders even ![]() | |
Gellius | woensdag 21 februari 2007 @ 12:24 |
Hoe zit het nu met die molen? | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 13:00 |
quote:Ik heb nog geen uitleg kunnen vinden. | |
Viking84 | woensdag 21 februari 2007 @ 13:03 |
quote:wat is de titel van de prent? | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 13:08 |
quote:Deze informatie stond erbij: Allegory of Temperantia from a fifteenth-century manuscript De quattuor virtutibus cardinalibus by Pseudo-Seneca. Dresden, Sachisische Landesbibliothek Hier wordt de afbeelding beschreven. En hier wordt de windmolen genoemd als symbool van de matigheid, maar verder niet uitgelegd. | |
LXIV | woensdag 21 februari 2007 @ 13:09 |
quote:Ik zou zeggen: vlijt. | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 13:10 |
quote:De allegorie is al geraden. ![]() | |
LXIV | woensdag 21 februari 2007 @ 13:11 |
quote:Ja, dat weet ik. Maar het ging specifiek over de molen. | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 13:12 |
quote:Ja, de uitleg van de windmolen als symbool voor de matigheid. ![]() Vlijt is een aparte deugd. | |
LXIV | woensdag 21 februari 2007 @ 13:14 |
Ik snap de windmolen niet als symbool voor de matigheid. | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 13:15 |
quote:Nee, wij ook niet. | |
LXIV | woensdag 21 februari 2007 @ 13:22 |
Nu hebben molens, naar het blijkt, allerlei symbolische waarde. Wanneer iets zo overal symbool voor kan staan, verliest het voor mij dan weer wat van zijn waarde. Nijverheid vind ik nog het meest voor de hand liggend. quote: | |
LXIV | woensdag 21 februari 2007 @ 13:25 |
Het enige wat ik nog kan bedenken is, dat een molenaar afhankelijk is van de wind, en wanneer deze dus niet waait, en hij geen inkomsten heeft, hij dan gedwongen wordt tot matigheid. Is dat te ver gezocht? | |
Claudia_x | woensdag 21 februari 2007 @ 13:28 |
Dat lijkt me te ver gezocht. Als de zandloper ook een symbool van matigheid kan zijn, dan lijkt het me meer voor de hand liggen dat het gaat om het gestage malen van een molen. | |
LXIV | woensdag 21 februari 2007 @ 13:30 |
Dat zou best kunnnen. Via google vind ik in ieder geval niets relevants over windmolens en matigheid. | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 13:30 |
Zelf zit ik te denken aan het controle-aspect. Je hoeft de molen niet altijd te laten draaien, ook al is er wind. | |
Claudia_x | woensdag 21 februari 2007 @ 13:32 |
Maar wat is dan het verband tussen een zandloper en matigheid? En wat heeft dat klokje op haar hoofd er nu mee te maken? | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 13:33 |
quote:Bij de dingen stilstaan? | |
Claudia_x | woensdag 21 februari 2007 @ 13:34 |
quote: | |
Z | woensdag 21 februari 2007 @ 13:40 |
Is het niet een verzamelprent van diverse deugden? | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 13:45 |
quote:Nee hoor. En ik vind ook bronnen waar de windmolen als symbool van matigheid wordt genoemd, alleen uitleg ontbreekt. | |
Gellius | woensdag 21 februari 2007 @ 14:55 |
'n Beroemde:![]() | |
KroJo | woensdag 21 februari 2007 @ 15:48 |
is dat beeld beschadigd...? ik probeer te zien wat er precies met de rechterhand van die vrouw is, dat zou volgens mij een symbolische betekenis moeten hebben, iets dat ze daar zou moeten dragen, een schaal ofzo.. iig lijkt de rest van het beeld iets van doen te hebben met de dood, en de weg naar de hemel, die naakte vrouw lijkt omhoog gesleurd te worden, weggeslsuerd door de dood... Ik vermoed dat devrouw onder een deugd is, die de ziel van de mensen red van de hel oid, maar welke deugd is nu net niet te zien omdat iedere symboliek daarin ontbreekt (of heeft de rode kleur van haar kleed ook een betekenis) Of is het juist misschien een wraakgodin (omdat dat rood uit haar kleed ook 'uit de hemel' lijkt te komen) Qua stijl lijkt het me trouwens een vroege Klimt, uit die tijd dat hij ook die Wagner-beelden maakte... was dr geen schandaal in de Weense Opera omtrtrend zijn plafondschilderingen, maar die hadden toch met de Ring des Nibelungen van doen? | |
Gellius | woensdag 21 februari 2007 @ 16:14 |
Het is een muurschildering die in de tweede wereldoorlog verloren is gegaan. Het is van Klimt inderdaad, één van zijn "Universtiteitsfresco's". Op deze studie is alles wat beter te zien: ![]() ![]() [ Bericht 13% gewijzigd door Gellius op 22-02-2007 09:14:06 ] | |
KroJo | woensdag 21 februari 2007 @ 16:22 |
die ziet er al heel anders uit ... iig heeft ze een soort van slang in dr handen, die ze bezwerend vooruit houd, en ind r linkerhand idd een schaal, maar wel een kleintje. verder lijkt het me een erg rijke dame, met al die versierselen (iets van Voorspoed, misschien het bestrijden van hongersnoden, met die overmaat aan dood en uitgemergeklde en lijdende figutrren erachter) | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 16:23 |
Is het de zondeval? | |
Gellius | woensdag 21 februari 2007 @ 16:25 |
Er bestaan verschillende versies (ik heb er wel 4 of 5 gezien bij de Klimt tentoonstelling in het Gemeentemuseum in Den Haag, een paar maanden geleden). . De onderste is bovendien een uitsnede, waarop de centrale juffer beter te zien is. Ze draagt een slang en een schaal inderdaad. Dat symboliseert iets. Een beroep, in dit geval. [ Bericht 2% gewijzigd door Gellius op 21-02-2007 16:37:46 ] | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 16:26 |
Artsenij? | |
Gellius | woensdag 21 februari 2007 @ 16:26 |
quote:Wat zou een faculteit van de Weense universiteit nou met de zondeval moeten? | |
Lienekien | woensdag 21 februari 2007 @ 16:27 |
quote:Waarom zou dat niet kunnen? | |
Gellius | woensdag 21 februari 2007 @ 16:32 |
quote:Dat reken ik goed: Medizin is de titel. quote: | |
Z | woensdag 21 februari 2007 @ 22:59 |
quote:Prachtig. | |
dikkedorus | woensdag 21 februari 2007 @ 23:23 |
Die laatste is idd echt mooi | |
Gellius | donderdag 22 februari 2007 @ 09:13 |
Helaas niet meer te bewonderen dus. | |
Gellius | donderdag 22 februari 2007 @ 09:36 |
't Is niet zo'n best plaatje, maar wèl een leuke allegorie: ![]() | |
Lienekien | donderdag 22 februari 2007 @ 10:38 |
Ik vermoed een huwelijk tussen een Duitse adellijke dame en een... Schot? | |
Gellius | donderdag 22 februari 2007 @ 10:40 |
KroJo | donderdag 22 februari 2007 @ 10:46 |
hmm een schip op een zee of rivier, met een opvallend e egyptische boeg ... waar onder een baldakijn een soort van ontmoeting plaatsvind, tussen enerzijds europese figuren (habsburgers) en aan de andere kant Ottomanen. verder nog de twee watenjoffers die elkaar omarmen, de ene met blond en de ander met zwart haar ... ik zou denken aan 'de ontmoeting tussen Oost en west' of misschien minder abstract zou het een allegoerie op de rivier de Donau kunnen zijn (die van het westen naar het oosten gaat) | |
Gellius | donderdag 22 februari 2007 @ 10:51 |
Je zit al verdomde dichtbij. Egypte heeft er mee te maken. De allegorie draait vooral om de waterjuffers. Het gaat hier echter niet om de Donau, maar op andere wateren. Als je het schilderij in de tijd probeert te plaatsen, ben je er zo achter. | |
Lienekien | donderdag 22 februari 2007 @ 10:52 |
Het Suez-kanaal. | |
Viking84 | donderdag 22 februari 2007 @ 10:53 |
de Nijl. | |
Gellius | donderdag 22 februari 2007 @ 10:54 |
quote:Klopt! Allegory of the linking of the two seas: de Middellandse Zee en de Rode Zee. | |
sanni | donderdag 22 februari 2007 @ 11:06 |
![]() ![]() | |
Gellius | donderdag 22 februari 2007 @ 11:11 |
Dat is de essentie van een spelletje. | |
JAM | donderdag 22 februari 2007 @ 12:10 |
![]() Nou? Nou? | |
JAM | donderdag 22 februari 2007 @ 12:13 |
Hier zien wij de ooievaar, het symbool van Den Haag. Hier zonder ogen afgebeeld (d.w.z; blind) en strak, kil vormgegeven. Dit is natuurlijk een kritiek op het blinde (!) beleid van nieuwbouwpleging (dit lezen wij af aan de moderne, strakke en kille vormgeving van de ooievaar; dat staat natuurlijk voor de moderne, strakke en kille gebouwen welke steeds dominanter worden in het Haagse straatbeeld), door heer Deetman (boven in beeld de groenstrook, ook kleur van het CDA), en vrinden. Ook het 'omdraaien' van aarde en lucht, het tegennatuurlijke, is hier symbool. Immers; de Hagnees leeft van nature twee-hoog-achter i.p.v. zestienhoog-doorzon. Een prachtige allegorie, al zeg ik het zelf. | |
Z | donderdag 22 februari 2007 @ 12:18 |
Het raden van zelfgeplaatste allegorieen is net zoiets als het uitleggen van een mop, en dan heb ik ook nog eens een hekel aan moppen. | |
KroJo | donderdag 22 februari 2007 @ 12:23 |
Nog een erg mooie allegorie (en een erg bekend werk, dat een tijdje terug gestolen werd maar godzijdank weer terecht is):![]() | |
Gellius | donderdag 22 februari 2007 @ 12:23 |
Het is je reinste mas-tur-ba-tie, Z. | |
JAM | donderdag 22 februari 2007 @ 12:26 |
quote:Hallelujah, hallelujah - dat 't weer terecht is- hallelujah ! | |
Gellius | donderdag 22 februari 2007 @ 12:37 |
Enfin, aan het werk: Poseidon/Neptunus, hmmn? | |
Lienekien | donderdag 22 februari 2007 @ 12:38 |
Atlantis. | |
KroJo | donderdag 22 februari 2007 @ 12:55 |
quote:het is en toepasbaar serviesstuk. wat dus met een bepaald doel op (eet)tafel kan staan, de allegorische figuren symboliseren ook weer de toepassing ![]() en je zit in de goede richting voor de ene | |
Lienekien | donderdag 22 februari 2007 @ 12:58 |
Is dat bakje om de visgraatjes in te doen? Of kaviaar? ![]() | |
Viking84 | donderdag 22 februari 2007 @ 13:00 |
Of om je handen in te wassen na het spareribs eten ![]() ![]() | |
Rewimo | donderdag 22 februari 2007 @ 13:05 |
Zoutvat volgens mij ![]() | |
Automatic_Rock | donderdag 22 februari 2007 @ 15:42 |
JAM, grappen en grollen worden hier niet zo gewaardeerd. Dus graag serieus posten, of niet posten | |
KroJo | donderdag 22 februari 2007 @ 16:08 |
quote:Klopt ![]() De tempel is een vat voor peper en de vrouwelijke figuur is de Godin der Aarde, welke de peper voortbrengt en de manier waarop de benen verstrengeld zijn representeed hoe de bergen in de zee overlopen ... de sokkel bevat meerder verworven allegoerieen van de jaarsgetijden en de dagdelen. | |
PopeOfTheSubspace | donderdag 22 februari 2007 @ 20:58 |
Leuk, zo'n allegorie voor gebruiksvoorwerpen. | |
Stali | donderdag 22 februari 2007 @ 21:46 |
quote:Kom, plaats jij dan een nieuwe. Die vorige heb je ook heel goed gedaan. ![]() | |
Stali | donderdag 22 februari 2007 @ 21:50 |
quote:Jij houdt TTK liever zo klein mogelijk? | |
Z | donderdag 22 februari 2007 @ 22:53 |
Ik vond het ook wel een goede, hij had alleen niet het antwoord moeten posten, masturbantje dat hij is. | |
Stali | vrijdag 23 februari 2007 @ 00:16 |
quote:topic-killer... Mooie reeks, jij de volgende want de 'rest' doet het niet. | |
Viking84 | vrijdag 23 februari 2007 @ 09:45 |
Ik post er wel één, een vrij bekende:![]() Wat kunnen jullie hiermee? ![]() | |
Lienekien | vrijdag 23 februari 2007 @ 09:51 |
Ze is zwanger en ze staat met een weegschaaltje. Jongen/meisje? | |
Gellius | vrijdag 23 februari 2007 @ 10:00 |
Vermeer ![]() | |
Lienekien | vrijdag 23 februari 2007 @ 10:28 |
Was dat de allegorie die geraden moest worden? | |
Gellius | vrijdag 23 februari 2007 @ 10:33 |
Nee, ik denk dat we hier te maken hebben met een zeldzame raamallegorie. ![]() Ik zou zeggen: wederom 'de gematigdheid'? | |
Abbadon | vrijdag 23 februari 2007 @ 11:19 |
quote:gematigdheid? zou goed kunnen... het laatste oordeel, in de lichtinval vanuit het raam, tegenover het juwelenkistje, staande in de schaduw...aards genoegen tegenover de noodzaak van een sober, vroom leven...en de weegschaal precies in het midden, en precies in balans... | |
KroJo | vrijdag 23 februari 2007 @ 11:52 |
Hmm, de zwangere vrouw is ook een symboliek uit de Openbaringen, de 'geboorte van het Rijk Gods' uit een zwangere vrouw na het verbreken van het zevende zegel die vervolgens de zevenkoppige draak verslaat... In de openbaringen komt ook een (zwarte) ruiter voor die en wegschaal draagt, en die symboliseert de oneerlijkheid en oplichterij ... de blauwe jas van de zwangere dame maakt iig duidelijk dat ze een 'hemels' figuur is, een maria-achtige vrouw ... maar dat was mogelijk bij vermeer juist een 'gevaarlijk' thema, was hij zelf geen katholiek die voornamelijk voor protestantse opdrachtgevers werkte en meestal qua onderwerpskeuze zeer zich naar zn opdrachtgevers boog? maar dat is allemaal eerder symboliek en daaruit kan ik geen eenduidige allegorische afbeeldingen ontdekken... of het zou iets heel erg direkts moeten zijn, zoals bv de 'onschuld' of 'Eerlijkheid' | |
Gellius | vrijdag 23 februari 2007 @ 11:55 |
Then again, er is nog steeds debat onder Vermeereologen of de mevrouw wel zwanger is, of dat het gewoon de stijl van de jurk is. [ Bericht 0% gewijzigd door Gellius op 23-02-2007 12:35:09 ] | |
Z | vrijdag 23 februari 2007 @ 12:13 |
Vroomheid. | |
Viking84 | vrijdag 23 februari 2007 @ 12:42 |
Het is mij ook niet bekend of ze zwanger is of niet. Hint: let vooral op het schilderij erachter (Laatste oordeel idd) en het weegschaaltje. Overigens maakt het schilderij deel uit van een bepaalde traditie. | |
Herodus | zondag 4 maart 2007 @ 14:36 |
Ze is haar eigen ziel aan het wegen. Altijd leuk voor een dood moment. | |
Gellius | dinsdag 13 maart 2007 @ 17:56 |
Kunnen we nog een verlossend antwoord tegemoet zien? | |
Lienekien | woensdag 14 maart 2007 @ 09:05 |
Wie doet een nieuwe? | |
Viking84 | woensdag 14 maart 2007 @ 09:14 |
quote:Ja sorry ![]() ![]() ![]() | |
Gellius | woensdag 14 maart 2007 @ 09:40 |
Sigaar voor Hero, dus! [ Bericht 4% gewijzigd door Gellius op 14-03-2007 10:52:35 ] | |
Gellius | woensdag 14 maart 2007 @ 10:52 |
![]() | |
KroJo | woensdag 14 maart 2007 @ 12:37 |
het lijkt me een allegorie over de mecencas, de steun aan de kunsten en wetenschappen... de schilder, muzikanten, dichters, beeldhouwers en disputerende wetenschappers die door de dame in het midden waarschijnlijk financieel op de been gehouden worden, terwijl het 'gewone volk' aan de rand bewonderend toekijkt ![]() | |
Gellius | woensdag 14 maart 2007 @ 13:34 |
quote: ![]() ![]() quote: |