abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25923890
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 01:57 schreef dVTB het volgende:
Qua ernstigheid maakt dat wel verschil uit, maar moet dat dan per definitie een verschil uitmaken in de opgelegde straf? Als het nu ALLEEN om deze jongen ging, dan zou het mogen meewegen. Maar hij heeft er nog drie verkracht. Genoeg gezegd.
Lijkt me wel ja. In principe geldt toch; hoe ernstiger het misdrijf hoe hoger de straf.
quote:
Ik doel niet op media-aandacht, ik doel op de bepaling van de strafmaat. En dat ontvoerde meisje in Eibergen is inderdaad een geweldig voorbeeld. Een geweldig voorbeeld van hoe een gevaarlijke psychopaat, een eerdere dader, onbegeleid proefverlof krijgt en daardoor opnieuw kan toeslaan. Weer een mensenleven ernstig aangetast. En het was te voorkomen geweest als we eens anders tegen daders - en ZEKER die van zedendelicten - gaan aankijken dan aansturen op een zo spoedig mogelijke terugkeer in de maatschappij. Wat ik al eerder zei: Het verdient prioriteit om de maatschappij tegen dit soort tijdbommen te beschermen. De rechten van de dader horen NIET thuis op de eerste plaats.
Dit vind ik dus té simplistisch. Als je ervan uitgaat dat een zedendelinquent niet altijd per definitie levenslang krijgt opgelegd, komen zulke mensen vroeger of later terug in de maatschappij. Hoe verschrikkelijk ook, je houdt daarbij altijd een kans op fouten dat geldt overigens ook voor veel andere criminelen.

Achteraf kun je makkelijk zeggen dat deze man nog niet toe was aan proefverlof, maar om nou als leek te gaan roepen dat het allemaal makkelijk te voorkomen was geweest is té makkelijk. Wij kennen de details niet, wij hebben de man niet behandeld. En de psychologen die hem wel behandeld hebben zullen vast naar beste eer en geweten gehandeld hebben.
pi_25924134
In de gevangenis weten ze wel raad met pedofielen
don't worry!

Dat is het ergste vergrijp in een gevangenis en dat soort lui pakken ze keihard aan!
Als die gast zijn zeepje moet oprapen
komt Bruut met zijn joekel hem wel even opvrolijken
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_25924162
Jij kijkt te veel tv.
pi_25928047
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 00:35 schreef k_man het volgende:

[..]

Sommige users staan hier meteen klaar met een mening op basis van zo'n kort berichtje, en dan niet zo maar een mening - nee, die man moet maar eens onderhanden genomen worden met een bot mes. Daar word ik dus niet goed van.
Vier kinderen misbruikt in de leeftijd van 7-13 jaar en heeft daar 2 jaar straf voor gekregen. Meer hoef ik niet te weten. Kennelijk is de man in kwestie ook zelf misbruikt geweest, dat is een gegronde reden voor een lagere straf, maar des te vreemder dat hem geen dwangverpleging is opgelegd. En zelfs met zijn achtergrond rekening houdend is een straf van 2 jaar lachwekkend.
pi_25928631
De man ondergaat al therapie. Denk je dat gedwongen behandeling beter werkt dan vrijwillige?
pi_25928733
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 12:28 schreef nikk het volgende:

Meer hoef ik niet te weten. Kennelijk is de man in kwestie ook zelf misbruikt geweest, dat is een gegronde reden voor een lagere straf, maar des te vreemder dat hem geen dwangverpleging is opgelegd. En zelfs met zijn achtergrond rekening houdend is een straf van 2 jaar lachwekkend.
Inderdaad.

En verder ben ik het extreem eens met dVTB, die mijn gedachten hierover prima verwoordt in deze discussie, had het niet beter kunnen zeggen.

Ik kom in diverse fora stukjes tegen van ouders van misbruikte kinderen en die melden dan altijd hoe weinig oog er in de rechtzaak was voor de pijn van hun kinderen. Die kinderen lijden jaren later nog onder het ooit gepleegde misbruik. Justitie gaat daar vrij 'koud' mee om.

Ik ben dus ook voor zwaardere straffen, maar meer ter bescherming van de maatschappij dan vanwege wraak ofzo. Zoals iemand al eerder zei: dat meisje uit Eibergen is een treffende zaak waaruit blijkt hoe gigantisch het kan misgaan, als je alleen maar denkt aan hoe snel de dader weer terug moet keren in de maatschappij.

En dat HansJans het verkrachten van kinderen gaat vergelijken met pesten, vind ik zeer kwalijk. Zo kan je alles wel wegrelativeren.
pi_25928890
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:02 schreef Bagheera het volgende:
Ik kom in diverse fora stukjes tegen van ouders van misbruikte kinderen en die melden dan altijd hoe weinig oog er in de rechtzaak was voor de pijn van hun kinderen. Die kinderen lijden jaren later nog onder het ooit gepleegde misbruik. Justitie gaat daar vrij 'koud' mee om.
Wat verwacht je dan van Justitie?

OM en de rechters zijn er om de dader te vervolgen en straf op te leggen. Niet om op te treden als een sooirt maatschappelijk werker. Daarvoor zijn andere instanties.
pi_25928930
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 12:57 schreef k_man het volgende:
De man ondergaat al therapie. Denk je dat gedwongen behandeling beter werkt dan vrijwillige?
Dat interesseert me eerlijk gezegd niet. De man heeft kinderen misbruikt en een behandeling op vrijwillige basis lijkt me niet erg correct.
pi_25928974
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:11 schreef nikk het volgende:
Dat interesseert me eerlijk gezegd niet. De man heeft kinderen misbruikt en een behandeling op vrijwillige basis lijkt me niet erg correct.
Het gaat je dus niet zozeer om het resultaat, maar meer om de procedure?
pi_25929106
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:13 schreef k_man het volgende:

[..]

Het gaat je dus niet zozeer om het resultaat, maar meer om de procedure?
Het doel heiligt niet alle middelen.
pi_25929123
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:09 schreef k_man het volgende:

[..]

OM en de rechters zijn er om de dader te vervolgen en straf op te leggen. Niet om op te treden als een sooirt maatschappelijk werker. Daarvoor zijn andere instanties.
En dat is wel degelijk een onderdeel van ons strafrecht. Denk bijvoorbeeld aan taak- en leerstraffen of boetes.
pi_25929194
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 12:28 schreef nikk het volgende:

maar des te vreemder dat hem geen dwangverpleging is opgelegd.
De man is nu al op vrijwillige basis in behandeling ... om eerlijk te zijn TBS en dwangverpleging zijn als behandelingsmethode absoluut ineffectief, omdat voor mensen met bepaalde psychische problemen juist het zelf erkennen en belangrijker punt is, het is niet iets dat je met een pilletje en drie praatsessie's opeens 'oplost ...

Verder, de man heeft nu een vrouwelijke partner van zijn leeftijd, ten tijde van het misbruik was hij zelf alleenstaand .. het is een onderdeel van pedofilie dat de mensen geen of moeilijk een sexuele gelijkaardige relatie kunnen opbouwen met mensen van hu eigen leeftijd, bv in dit geval door het misbruikt zijn zelf van de dader op vroege leeftijd ...
Dat hij nu een partner heeft en deze op de hoogte is van zijn verleden, zowel het zelf misbruikt zijn, als het feit dat hijzelf misbruik gepleegd heeft, is waarschijnlijk een hoopvoller teken dat de man misschien niet meer in herhaling zal vallen, dan wat voor straf dan ook die de rechter op zou kunnen leggen ...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_25929246
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:09 schreef k_man het volgende:

[..]

Ik bedoelde ermee dat in het vonnis het dan kort gaat over de misdaad zelf en de gevolgen ervan voor het kind, maar met name gaat het over de toekomst van de dader en dat hij toch snel moet herstellen en dan weer terug moet naar de maatschappij. Maar hoe zit het met de toekomst van het kind? Daar mag meer aandacht aan besteedt worden in het vonnis.

Maar de 'koudheid' uit zich met name in de strafmaat, die vaak belachelijk laag is. Dat is inderdaad vanuit boetedoening gedacht, maar toch ook belangrijk voor de slachtoffers en hun ouders. Het leven van zo'n gezin is totaal ontwricht. Als de dader dan ook nog zo'n lage straf krijgt moet dat extra pijn doen.
pi_25929518
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:25 schreef RM-rf het volgende:

[..]

De man is nu al op vrijwillige basis in behandeling ... om eerlijk te zijn TBS en dwangverpleging zijn als behandelingsmethode absoluut ineffectief, omdat voor mensen met bepaalde psychische problemen juist het zelf erkennen en belangrijker punt is, het is niet iets dat je met een pilletje en drie praatsessie's opeens 'oplost ...
Dat TBS niet altijd erg effectief is bevreemd mij niet. Echter, ervan uitgaande dat er rekening is gehouden met zijn achtergrond in de strafmaat en onderkent word dat de man ernstige psychische problemen heeft vind ik het erg vreemd dat er geen dwangverpleging is opgelegd. Je kunt m.i. niet stellen dat de man psychische problemen heeft en daardoor de misdrijven heeft begaan (en dus een lagere straf opgelegd gekregen) en vervolgens stellen dat hij geen gevaar vormt. Ik zou dolgraag de rechterlijke overwegingen willen nalezen.
quote:
Verder, de man heeft nu een vrouwelijke partner van zijn leeftijd, ten tijde van het misbruik was hij zelf alleenstaand .. het is een onderdeel van pedofilie dat de mensen geen of moeilijk een sexuele gelijkaardige relatie kunnen opbouwen met mensen van hu eigen leeftijd, bv in dit geval door het misbruikt zijn zelf van de dader op vroege leeftijd ...
Dat hij nu een partner heeft en deze op de hoogte is van zijn verleden, zowel het zelf misbruikt zijn, als het feit dat hijzelf misbruik gepleegd heeft, is waarschijnlijk een hoopvoller teken dat de man misschien niet meer in herhaling zal vallen, dan wat voor straf dan ook die de rechter op zou kunnen leggen ...
Prima. Het is natuurlijk fantastisch als de man in het vervolg een gelukkig en normaal leven kan leiden. Maar dat rechtvaardigt een straf van 2 jaar bij lange na niet m.i.
pi_25936292
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:21 schreef nikk het volgende:

[..]

En dat is wel degelijk een onderdeel van ons strafrecht. Denk bijvoorbeeld aan taak- en leerstraffen of boetes.
Die worden opgelegd aan daders.

Justitie houdt zich eigenlijk per definitie niet bezig met hulp aan de slachtoffers.
pi_25936617
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 18:58 schreef k_man het volgende:

[..]

Die worden opgelegd aan daders.

Justitie houdt zich eigenlijk per definitie niet bezig met hulp aan de slachtoffers.
Uiteraard, maar het OM en Justitie zijn i.t.t. datgene dat je zei wel degelijk een soort van maatschappelijk werkers.
pi_25972885
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 16:34 schreef attila het volgende:

[..]

Nee nee. WIj weten er helemaal niks van volgens Rob_de_rechter. Volgens hem hebben zulke kinderen maar een klein traumatje. En het is ten slotte maar sex. Daarom is het allemaal minder erg.

rob, rob, rob toch. hoe kun je nu met zulke argumenten komen.
Ik zal het je sterker melden. Wanneer sexueel misbruik plaatsvindt op jonge leeftijd, gepleegd door een onbekende en zonder dat penetratie plaatsvindt, is het trauma groter door de reactie van de samenleving dan door het misbruik zelf.

Overigens is sexueel misbruik een ernstig misdrijf. Ik heb nooit beweerd dat het niet zo erg is. Je moet alleen niet aanstoots aannemen dat ieder misbruik zal leiden tot een levensgroot trauma waar je nooit meer bovenop komt. Ook binnen het sexueel misbruik is er sprake van gradatie en daarom is het fijn dat een straf toegesneden kan worden op het geval.
Love me, Hate me.
Mijn doel hier is vrienden krijgen.
  maandag 4 april 2005 @ 11:38:49 #98
3542 Gia
User under construction
pi_25973176
quote:
Op maandag 4 april 2005 11:23 schreef rob_de_rechter het volgende:

[..]

Ik zal het je sterker melden. Wanneer sexueel misbruik plaatsvindt op jonge leeftijd, gepleegd door een onbekende en zonder dat penetratie plaatsvindt, is het trauma groter door de reactie van de samenleving dan door het misbruik zelf.
Ik ben groot geworden zonder dat de naaste omgeving maar iets wist van het misbruik dat mijn grootvader van mij gemaakt had van mijn 4 tot mijn 9de. Ik ondervond hier vanaf mijn 13de al de gevolgen van, namelijk problemen met sexualiteit, verwarring enz...
Pas op mijn 23ste is de familie erachter gekomen, maar het trauma had ik al veel eerder. Daar hadden de reacties van de familie verder weinig invloed op.

Dus jouw verhaaltje gaat niet op. En ik denk niet dat ik een uitzondering ben wat dat betreft.
Geloof ook absoluut niet dat het iets had uitgemaakt als het een onbekende was geweest. Want na één of twee keer is die onbekende ook een bekende. En aangezien zo iemand toegang heeft tot een kind is het vrijwel nooit een onbekende. Behalve bij een eenmalige gebeurtenis.
  maandag 4 april 2005 @ 11:41:56 #99
74163 Tha_Ramsush
Beter wel, dan niet
pi_25973254
Hoorde pas van een kennis dat zulke 'misdaden' in de bak ook als zwaarder worden gezien als diefstal of moord ofzo, ondanks dat ze minder lang hoeven te zitten.

insest, pedofielie en verkrachtig staan qua 'rangschikking' van zwaar en laag nog hoger als moord in de gevangenis..

worden dus door medegevangen in de gevangenis echt min aangekeken en indien het mogelijk is teruggepakt...
Soms is er zoveel wat we voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen... ©
  maandag 4 april 2005 @ 11:46:22 #100
74163 Tha_Ramsush
Beter wel, dan niet
pi_25973351
misschien wat on-topic, maar wilde ff kwijt...

Hij vertelde dat in de gevangenis dichtbij plaatsje Zeeland iedereen voor 10 uur op kamer moet zijn zegmaar.

gingen ze iets eerder naar kamers en dan om vijf voor tien nog ff snel de kamer van een verkrachter binnen en die z'n bed onder pissen, dan naar eigen kamer en kwam die 'verkrachter' zijn kamer binnen iets voor tienen, en mocht dus niet meer eraf of lawaai maken. Kon dus nacht op de vloer slapen...
Soms is er zoveel wat we voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen... ©
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')