Gooi de prijs van de mixdrankjes en breezers maar omhoog hoor.quote:Indrinken in de keet: een half kratje op een avond
UTRECHT - Jongeren, vooral op het platteland, drinken op zogenoemde indrinkavonden in eigen keten ongeveer een half kratje bier per persoon op een avond. Dat laat onderzoek zien van de Utrechtse Stichting Alcoholpreventie STAP.
De keten, oude caravans, hokken of zolderruimtes, zijn in de meeste gevallen brandgevaarlijk. Vrijdag- en zaterdagavond zijn de favoriete indrinkavonden. De onderzoekers hebben 51 keten bezocht en 204 jongeren ondervraagd. De jongste bezoekers zijn 13 jaar, de gemiddelde leeftijd is 18. Op een drinkavond zitten twintig tot 25 jongeren op elkaar gepropt binnen circa 20 vierkante meter.
Naar schatting zijn er 1500 van dit soort keten, de meesten op particuliere grond, ergens buiten. De laatste jaren zijn er veel bijgekomen. Bijna een kwart van de keten is elke avond geopend. Het alcoholgebruik is ,,zorgwekkend hoog''. De jongeren drinken ieder per avond ongeveer twaalf flesjes of vijftien glazen voor een prijs van tussen de 50 eurocent en 1 euro per flesje.
Steenwijkerland maakt zich zorgen
De gemeente Steenwijkerland wil juridische stappen ondernemen om overlast door drinkende jongeren terug te dringen. ,,Ze drinken vanaf twaalf jaar in de eigen keet. De plaatselijke supermarkt levert het bier'', zegt burgemeester H. Apotheker van Steenwijkerland. In Steenwijkerland neemt volgens Apotheker aan drank gerelateerd geweld toe.
De burgemeester wil onderzoeken of de keten op grond van de Horecawet of via de Wet op de ruimtelijke ordening aan te pakken zijn. ,,Keten bevinden zich in een grijs gebied en onttrekken zich zodoende aan de huidige regelgeving.''
Minstens 1 1/2 kratquote:Op donderdag 31 maart 2005 15:17 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Halve krat.... pfff dat deden wij toch beter vroeger !
Ja, en toen zat er ook nog 0,33 cl in zo'n flesje, tegen 0,3 nuquote:Op donderdag 31 maart 2005 15:17 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Halve krat.... pfff dat deden wij toch beter vroeger !
dat waren pas feestenquote:Op donderdag 31 maart 2005 15:19 schreef Simulacrum het volgende:
Doet mij er weer aan denken. Binnenkort schuurfeesten
Van bier moet je veel pissen hè.quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:36 schreef JanPoedel het volgende:
Wat ik niet begrijp van bier. Hoe kan iemand een half krat of zelfs meer drinken? Dat is 12x0,33=4ltr. Ik krijg niet eens 2 liter van mijn ranja op, laat staan 4. Ook niet over een hele avond.
Waarom?quote:
Je moet ook eerst water bij de ranja doen!quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:36 schreef JanPoedel het volgende:
Wat ik niet begrijp van bier. Hoe kan iemand een half krat of zelfs meer drinken? Dat is 12x0,33=4ltr. Ik krijg niet eens 2 liter van mijn ranja op, laat staan 4. Ook niet over een hele avond.
quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:45 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Je moet ook eerst water bij de ranja doen!
Nou en? Ik ga toch ook niet naar de wc omdat er na 2 glazen ranja geen nieuwe ranja meer bij in past?quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:43 schreef robh het volgende:
[..]
Omdat er anders geen nieuw bier bij in past
Maar wat is er nu zo schokkend aan het nieuws, denken instanties dat jongeren wachten tot hun 16e voordat ze hun eerste zwakalcoholische versnapering tot zich nemen en het dan laten bij 2 pilsjes op een zaterdagavond?quote:
Blijkbaar denken de mensen die dit tegen proberen te houden dat inderdaad. Sommige mensen worden oud geboren lijkt het wel.quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:46 schreef Elgigante het volgende:
Maar wat is er nu zo schokkend aan het nieuws, denken instanties dat jongeren wachten tot hun 16e voordat ze hun eerste zwakalcoholische versnapering tot zich nemen en het dan laten bij 2 pilsjes op een zaterdagavond?
moghe westlanderquote:Op donderdag 31 maart 2005 15:43 schreef Volano het volgende:
Zaterdag schuurfeestbtw dat hok van de frontpage.. daar zitten bekenden in.. humor
Ik zie ook niet in waarom bierprijzen verhoogd zouden moetenw worden omdat kleine jochies hun verantwoordelijkheid niet kunnen nemen.quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:49 schreef robh het volgende:
[..]
Blijkbaar denken de mensen die dit tegen proberen te houden dat inderdaad. Sommige mensen worden oud geboren lijkt het wel.
Met half kratje stelde ik me een kratje van 12 voor, 6 flesjes dus.quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:52 schreef Posdnous het volgende:
12 flesjes indrinken is best wel netjes hoor.
Dat betekent namelijk dat het puur is om er in te komen en de avond dan pas begint.
Ga nou eerst maar eens bier drinken en dan praten we verderquote:Op donderdag 31 maart 2005 16:03 schreef JanPoedel het volgende:
Dat zeg ik. Waarom zou ik 4L aan bier besteden als ik af kan met 1L cola? Beetje zonde van mijn geld als ik het toch direct moet uitpissen.
Hoe kan dit nou eigenlijk?! Ik bedoel een liter is een liter. Het past of het past nietquote:Op donderdag 31 maart 2005 15:55 schreef egilio het volgende:
@JanPoedelieboepsie: Drink eerst eens een paar keer bier voordat je je af gaat vragen hoeveel je ervan op kunt. 4L cola krijg ik ook niet weg op een avond, 4L bier is goed te doen, 1L ranje en ik lig te kotsen.
Waarom vertel je me niet gewoon wat de meerwaarde is?quote:Op donderdag 31 maart 2005 16:04 schreef egilio het volgende:
[..]
Ga nou eerst maar eens bier drinken en dan praten we verder![]()
Je zal vast en zeker ook wel denken waarom uitgaan, als ik thuis ook alleen kan feestenquote:Op donderdag 31 maart 2005 16:03 schreef JanPoedel het volgende:
Dat zeg ik. Waarom zou ik 4L aan bier besteden als ik af kan met 1L cola? Beetje zonde van mijn geld als ik het toch direct moet uitpissen.
Bier is beter voor het glazuur op je tanden.quote:Op donderdag 31 maart 2005 16:03 schreef JanPoedel het volgende:
Is het dan niet praktischer dat je een mondstukje neemt met daarin bier?quote:Op donderdag 31 maart 2005 16:09 schreef robh het volgende:
[..]
Bier is beter voor het glazuur op je tanden.
Op vrijdagmiddag, dat waren nog eens tijden.quote:Op donderdag 31 maart 2005 16:09 schreef MisterLovaLova het volgende:
Vroeger de guldenbar...........gulden per biertje.
Ik vind je usericon erg mooi. Ruilen?quote:Op donderdag 31 maart 2005 16:08 schreef DaYwALKuR het volgende:
[..]
Je zal vast en zeker ook wel denken waarom uitgaan, als ik thuis ook alleen kan feesten?
Vraag de tandartsquote:Op donderdag 31 maart 2005 16:11 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Is het dan niet praktischer dat je een mondstukje neemt met daarin bier?
bij ons 1,80quote:Op donderdag 31 maart 2005 16:09 schreef MisterLovaLova het volgende:
Vroeger de guldenbar...........gulden per biertje. nu dan de eurobar!! euro per biertje nog altijd beter dan de 2,45 in alle andere tenten.
ENn als ze dan ook nog Amstel tray halve liters in de aanbieding zetten dan wordt het thuis opwarmen uiteraard.
![]()
![]()
quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:42 schreef AgLarrr het volgende:
Volgens mij is dat van alle generaties: een half krat pils pp. Ik heb dat " vroeger" regelmatig gedaan. Hoort er gewoon bij als je 16 bent.
Waar maken die mensen zich druk om? Met ons is het toch ook goed gekomen?
dan behoor jij tot 99% van de bevolking, de overige 1% is van het soort dat toeslag wil op bier om 'zuipen' tegen te gaanquote:Op donderdag 31 maart 2005 16:22 schreef PLAE@ het volgende:
12 flesjes wel helemaal. Dit vraagt om maatregelen!!!!
lekker goedkoop zuipen en dan al half dronken naar een discotheek gaan ofzo. Dat deed ik ook toen ik 16 was![]()
![]()
Lang leve de smokkelaars!quote:Op donderdag 31 maart 2005 16:44 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
dan behoor jij tot 99% van de bevolking, de overige 1% is van het soort dat toeslag wil op bier om 'zuipen' tegen te gaan
nekschot voor die zeikerdsquote:Op donderdag 31 maart 2005 16:44 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
dan behoor jij tot 99% van de bevolking, de overige 1% is van het soort dat toeslag wil op bier om 'zuipen' tegen te gaan
Ja en? Het is toch mijn eigen korte termijngeheugen, als ik dat naar de klote wil zuipen, waarom zou ik dat dan niet mogen?quote:Op donderdag 31 maart 2005 17:08 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Alcohol is slecht voor je korte termijngeheugen
Is dat een doodsverwensing?quote:Op donderdag 31 maart 2005 16:58 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
nekschot voor die zeikerds [afbeelding]
"Ik wil aangifte doen wegens de doodsbedreiging aan mezelf'...quote:Op donderdag 31 maart 2005 17:16 schreef JanPoedel het volgende:
Is dat een doodsverwensing?
janpoedel, stfu nou eens ff.. zo irritant eh.. bier zuip je om lekker gezellig te wordenquote:Op donderdag 31 maart 2005 16:06 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Waarom vertel je me niet gewoon wat de meerwaarde is?
Negeer die vent toch gewoon... Ben je er ook zo van afquote:Op donderdag 31 maart 2005 18:05 schreef Kleine_Jelle het volgende:
[..]
janpoedel, stfu nou eens ff.. zo irritant eh.. bier zuip je om lekker gezellig te wordenals je daar geen vrede mee, hebt kruip dan maar weer terug in je donkere hoekje
Ah joh. Het is een moslimfundi-Turk die overspel via de wet strafbaar wil hebben, het is maar effe dat je weet met wat voor sucker je te maken hebt. Niets om je druk om te maken.quote:Op donderdag 31 maart 2005 18:05 schreef Kleine_Jelle het volgende:
[..]
janpoedel, stfu nou eens ff.. zo irritant eh.. bier zuip je om lekker gezellig te wordenals je daar geen vrede mee, hebt kruip dan maar weer terug in je donkere hoekje
Na een half krat is jouw gezemel ineens een stuk minder irritant. Da's een behoorlijke meerwaarde.quote:Op donderdag 31 maart 2005 16:06 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Waarom vertel je me niet gewoon wat de meerwaarde is?
Mooi en drink nu je cola maar opquote:Op vrijdag 1 april 2005 09:44 schreef JanPoedel het volgende:
Aaah, het is dus een verdovend middel, bedoeld voor mensen die in hun gewone doen niet gezellig zijn, volgens een user hier dan. Zeg dat dan gewoon.
Nou vooruit, ik zal jullie loze tijdsbestedingen niet onder de loep nemen. Een degelijk antwoord komt er toch niet.
gefunden,quote:Op vrijdag 1 april 2005 18:23 schreef mechatronics het volgende:
k zag vandaag toch een stukje in de Spits, het was echt een opdramming van feiten, ff kijken of ik het van internet kan kopieren
Er stond ook een leuk plaatje bij van "De Krat" in Naaldwijk, Westlandquote:Drankgebruik op platteland onder jeugd baart zorgen
Jongerenkeet ter discussie
UTRECHT - Steeds vaker drinken jongeren, vooral op het platteland, op zogenoemde indrinkavonden in eigen keten ongeveer een half kratje bier per persoon op een avond. De keten, oude caravans, hokken of zolderruimtes, zijn vaak brandgevaarlijk. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Utrechtse Stichting Alcoholpreventie STAP gisteren presenteerde.
Wilders is er niks bij, gelijk maar sluiten. Eigenlijk zijn verjaardagen bij mensen ook niks, daar word ook gedronken.quote:De Tweede Kamer en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vinden dat gemeenten moeten optreden tegen deze indrinkavonden in de jongerenketen. De KHN wil dat gemeenten de locaties sluiten. CDA en PvdA zijn bezorgd over de gevaarlijke situaties in de jongerenketen en leggen de verantwoordelijkheid bij de gemeenten. Zij moeten voor fatsoenlijke voorzieningen voor jongeren zorgen.
dat zeg ikquote:De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zegt vooral een handhavingsbeleid te volgen bij de gelegenheden. De gemeenten controleren de brandveiligheid en treden op bij overlast. Pas als er geen sprake is van een brandveiligheidsvergunning, kan een dergelijke keet worden gesloten.
jawel, zoals gezegd word, je mag geen café oid gaan vormen, waar zomaar iedereen naar binnen kan.quote:Volgens een woordvoerder van de VNG hebben de gemeenten verder geen instrumenten om tegen het drankgebruik in bijvoorbeeld een caravan achter in een tuin op te treden. "Daarbij vallen de controles van de ambtenaren van de Drank- en Horecawet onder de Rijkswet."
quote:De onderzoekers hebben 51 keten bezocht en 204 jongeren ondervraagd.
quote:De jongste bezoekers zijn 13 jaar, de gemiddelde leeftijd is 18.
quote:Naar schatting zijn er 1500 van dit soort keten, de meeste op particuliere grond, ergens buiten. De laatste jaren zijn er veel bijgekomen.
quote:Vrijdag- en zaterdagavond zijn de favoriete indrinkavonden. Bijna een kwart van de keten is elke avond geopend.
nee hoor, soms was het bier bij ons wel eens op hoorquote:Het alcoholgebruik is "zorgwekkend hoog". Alcohol is continu en in grote hoeveelheden aanwezig, vooral bier.
quote:De jongeren drinken ieder per avond ongeveer twaalf flesjes of vijftien glazen voor een prijs tussen 50 eurocent en ¤1 per flesje.
quote:De drank is voor de 'leden', meest jongens, en verder voor bezoekers buiten de vaste kern.
ja duh, niemand gaat er rijk van wordenquote:De winst wordt weer in de keet gestoken.
gewoonlijk stellen mensen met een gemiddelde leeftijd van 18-19 het niet op prijs als er 13 jarige pikkies erbij gaan zitten om te bierenquote:Leeftijdsgrenzen in het drankgebruik zijn er niet, jongeren onder de 16 kunnen zonder probleem meedrinken.
studentenhuizen doen dat ook hoor, studentenservice heet dat danquote:Ze kopen hun kratjes meestal in de supermarkt, soms levert die het bier af bij de keet.
een van de redenen dat ik ook gekapt ben, Korsakoff stond denk ik om de hoekquote:Volgens de Jellinek-kliniek hebben deze jongeren grote kans om op latere leeftijd aan alcohol verslaafd te raken.
dik worden is mij nog niet geluktquote:Jongeren die overmatig alcohol drinken, hebben tijdens hun tienerjaren al geheugenproblemen, worden dik en vet en hebben een te hoge bloeddruk.
vast wel, maar op mijn 14e dronk ik geen 15 flesjes per dag...quote:Daarnaast ligt de grens van alcoholvergiftiging een stuk lager bij de nog niet volgroeide lichamen van de jongeren.
bron: http://spitsnet.nl/cci.php?rid=1&id=42493quote:Uit het STAP-onderzoek blijkt dat het met de brandveiligheid in een keet vaak slecht is gesteld. Bijna de helft heeft geen brandblusser of nooduitgang.
ik bedoel maarquote:Op vrijdag 1 april 2005 19:18 schreef numero_uno het volgende:
In t dorp verderop staat ook een zo´n keet alleen heet het dan jeugdhonk. alsk op zo´n avond kom wordt er idd wel aardig wat weggetankt maar om je er nou zorgen over te maken.
Als het nou elke dag zou zijn ok maar dit is weer iets typisch nederlands om kleine problemen weer groots te gaan aanpakken
Dit klinkt ook weer mooiquote:Op vrijdag 1 april 2005 18:33 schreef mechatronics het volgende:
[..]
gefunden,
ik kan er ook even bij zeggen dat ik zelf ook jaren in een hok heb gezeten, maar ik ben er een half jaar geleden uitgestapt, omdat ik niet meer het idee had dat ik er nog wat te doen had ofzo.
quote:Op donderdag 31 maart 2005 16:11 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Is het dan niet praktischer dat je een mondstukje neemt met daarin bier?
Neejoh, als de kinders 13-14 zijn kan je ze niet meer houden, en als ze dan bijv. stenen van het viaduct gooien is dat keihard de schuld van de politiequote:Op zaterdag 2 april 2005 10:21 schreef -DailaLama- het volgende:
Het is de verantwoordelijkheid van de ouders. DE OUDERS!? Ja die zijn er ook nog.
quote:
Dan hoop ik wel dat je ranja bedoeld ! Anders ben je wel heeel erg van de planeet als je het al weg krijgt. Heb ooit eens 11 liter bier op een dag gedronken maar jah dat was tijdens de oktoberfest bierfeesten in munchen. 11 grote potten bier verdeeld over een hele dag. (11:00 tot 11:00) koningen werk dacht ik zo !quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:38 schreef renkie het volgende:
Och, over 4 uur verspreid ? lukt 10 liter nog wel
Dan wel ja. Maar dat is ook criminaliteit, en dus nogal offtopic.quote:Op zaterdag 2 april 2005 16:29 schreef mechatronics het volgende:
[..]
Neejoh, als de kinders 13-14 zijn kan je ze niet meer houden, en als ze dan bijv. stenen van het viaduct gooien is dat keihard de schuld van de politie
de planeet Fanta zul je bedoelenquote:Op zondag 3 april 2005 21:22 schreef Sigmund_Freud het volgende:
[..]
Dan hoop ik wel dat je ranja bedoeld ! Anders ben je wel heeel erg van de planeet als je het al weg krijgt. Heb ooit eens 11 liter bier op een dag gedronken maar jah dat was tijdens de oktoberfest bierfeesten in munchen. 11 grote potten bier verdeeld over een hele dag. (11:00 tot 11:00) koningen werk dacht ik zo !
Er wordt verteld dat er een 13 jarige bijzat, misschien gewoon een broertje van wie het hok is, die dus 40 meter van het hok woont, en eens een kijkje komt nemen. (ja ik zat ook in een hok en ja dat gastje van 13-14 kwam soms ook eens kijken)quote:Op maandag 4 april 2005 18:15 schreef JoPiDo het volgende:
maar de horeca mag geen mensen bier verkopen die nog geen 16 zijn, dus dat is een onzinnig argument
Generaliseer eens niet zo, ik dronk vaak gewoon 3-4 flesjes hoor.quote:Op maandag 4 april 2005 01:09 schreef dVTB het volgende:
Dit gaat weer een gevalletje van symptoombestrijding worden: gemeenten zullen waarschijnlijk wel de keten gaan aanpakken, met allerlei miezerige regeltjes waardoor het haast onmogelijk wordt om nog zo'n keet te bekostigen.
Dat terwijl de OORZAAK van dit fenomeen natuurlijk ligt bij de Horeca. Omdat daar de prijzen belachelijk hoog zijn, kiezen jongeren voor een keet, waar ze sommigen door de goedkopere prijs natuurlijk veel sneller te veel drinken.
Is jouw wijk ook recentelijk op tv geweest?quote:Op maandag 4 april 2005 23:31 schreef JoPiDo het volgende:
toen ik 16 was en ik kwam thuis met minder dan een half kratje bier achter mijn kiezen, gingen mijn ouders zich zorgen maken of ik wel vrienden had
quote:Op maandag 4 april 2005 23:31 schreef JoPiDo het volgende:
toen ik 16 was en ik kwam thuis met minder dan een half kratje bier achter mijn kiezen, gingen mijn ouders zich zorgen maken of ik wel vrienden had
Wij deden het altijd met party-crushen ( is erg makkelijk in een dorp) en verplaatsten ons wekelijks van de ene woning naar de andere en hielden uiteraard de vakantieroosters van de ouders bij.quote:Op dinsdag 5 april 2005 13:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
![]()
![]()
hier ook zoiets pap en mam vonden wel eens nodig dat ik het ging leren drinken dus betaald uitgegaan een paar keer![]()
.
maar in keten zie je mij niet eerder een roulatie systeem met huizen is veel comfortabeler.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |