quote:
Op vrijdag 1 april 2005 18:23 schreef mechatronics het volgende:k zag vandaag toch een stukje in de Spits, het was echt een opdramming van feiten, ff kijken of ik het van internet kan kopieren
![]()
gefunden,
ik kan er ook even bij zeggen dat ik zelf ook jaren in een hok heb gezeten, maar ik ben er een half jaar geleden uitgestapt, omdat ik niet meer het idee had dat ik er nog wat te doen had ofzo.
dat blad was echt n opdramming van feiten, raar gewoon.
komt ie dan he
quote:
Drankgebruik op platteland onder jeugd baart zorgen
Jongerenkeet ter discussie
UTRECHT - Steeds vaker drinken jongeren, vooral op het platteland, op zogenoemde indrinkavonden in eigen keten ongeveer een half kratje bier per persoon op een avond. De keten, oude caravans, hokken of zolderruimtes, zijn vaak brandgevaarlijk. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Utrechtse Stichting Alcoholpreventie STAP gisteren presenteerde.
Er stond ook een leuk plaatje bij van "De Krat" in Naaldwijk, Westland
Wat er dan niet bij verteld word is dat hokken gekeurd moeten zijn door de brandweer, dat ze geen brandbare materialen mogen bevatten zodat er een volendam 2 ontstaat, dat er een brandblusser aanwezig moet zijn en een nooduitgang. (tenminste, in het westland dan)
Deze hadden we allemaal, op de 1e en de 2e lokatie.
Tevens kan ik er ook bij zeggen, dat hokken die brandgevaarlijk zijn, niet getolereerd worden hier.
Positief, er is zelfs een competitie gaande, georganiseerd door de krant hier, over welk hok nu het mooist is. Best website, schoonste omgeving etc.
quote:
De Tweede Kamer en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vinden dat gemeenten moeten optreden tegen deze indrinkavonden in de jongerenketen. De KHN wil dat gemeenten de locaties sluiten. CDA en PvdA zijn bezorgd over de gevaarlijke situaties in de jongerenketen en leggen de verantwoordelijkheid bij de gemeenten. Zij moeten voor fatsoenlijke voorzieningen voor jongeren zorgen.
Wilders is er niks bij, gelijk maar sluiten. Eigenlijk zijn verjaardagen bij mensen ook niks, daar word ook gedronken.
![]()
quote:
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zegt vooral een handhavingsbeleid te volgen bij de gelegenheden. De gemeenten controleren de brandveiligheid en treden op bij overlast. Pas als er geen sprake is van een brandveiligheidsvergunning, kan een dergelijke keet worden gesloten.
dat zeg ik
quote:
Volgens een woordvoerder van de VNG hebben de gemeenten verder geen instrumenten om tegen het drankgebruik in bijvoorbeeld een caravan achter in een tuin op te treden. "Daarbij vallen de controles van de ambtenaren van de Drank- en Horecawet onder de Rijkswet."
jawel, zoals gezegd word, je mag geen café oid gaan vormen, waar zomaar iedereen naar binnen kan.
Het feitengestamp zonder verhaal begint hier ongeveer....
quote:
De onderzoekers hebben 51 keten bezocht en 204 jongeren ondervraagd.
quote:
De jongste bezoekers zijn 13 jaar, de gemiddelde leeftijd is 18.
quote:
Naar schatting zijn er 1500 van dit soort keten, de meeste op particuliere grond, ergens buiten. De laatste jaren zijn er veel bijgekomen.
quote:
Vrijdag- en zaterdagavond zijn de favoriete indrinkavonden. Bijna een kwart van de keten is elke avond geopend.
quote:
Het alcoholgebruik is "zorgwekkend hoog". Alcohol is continu en in grote hoeveelheden aanwezig, vooral bier.
nee hoor, soms was het bier bij ons wel eens op hoor
quote:
De jongeren drinken ieder per avond ongeveer twaalf flesjes of vijftien glazen voor een prijs tussen 50 eurocent en ¤1 per flesje.
quote:
De drank is voor de 'leden', meest jongens, en verder voor bezoekers buiten de vaste kern.
quote:
De winst wordt weer in de keet gestoken.
ja duh, niemand gaat er rijk van worden
quote:
Leeftijdsgrenzen in het drankgebruik zijn er niet, jongeren onder de 16 kunnen zonder probleem meedrinken.
gewoonlijk stellen mensen met een gemiddelde leeftijd van 18-19 het niet op prijs als er 13 jarige pikkies erbij gaan zitten om te bieren
quote:
Ze kopen hun kratjes meestal in de supermarkt, soms levert die het bier af bij de keet.
studentenhuizen doen dat ook hoor, studentenservice heet dat dan
quote:
Volgens de Jellinek-kliniek hebben deze jongeren grote kans om op latere leeftijd aan alcohol verslaafd te raken.
een van de redenen dat ik ook gekapt ben, Korsakoff stond denk ik om de hoek
quote:
Jongeren die overmatig alcohol drinken, hebben tijdens hun tienerjaren al geheugenproblemen, worden dik en vet en hebben een te hoge bloeddruk.
dik worden is mij nog niet gelukt
quote:
Daarnaast ligt de grens van alcoholvergiftiging een stuk lager bij de nog niet volgroeide lichamen van de jongeren.
vast wel, maar op mijn 14e dronk ik geen 15 flesjes per dag...
quote:
Uit het STAP-onderzoek blijkt dat het met de brandveiligheid in een keet vaak slecht is gesteld. Bijna de helft heeft geen brandblusser of nooduitgang.
bron:
http://spitsnet.nl/cci.php?rid=1&id=42493[ Bericht 1% gewijzigd door mechatronics op 01-04-2005 19:19:03 ]