Lijkt me toch redelijk met levensbeschouwing te maken te hebben.quote:Op woensdag 30 maart 2005 07:22 schreef Alicey het volgende:
Welke kant wil je op met deze topic? Wat is je eigen mening? Suggesties?
Zoals de topic nu is past deze imo in ieder geval niet in WFL.
Centraal WFL Feedback topic deel 6quote:Op woensdag 30 maart 2005 08:20 schreef Kjew het volgende:
[..]
Lijkt me toch redelijk met levensbeschouwing te maken te hebben.
Is daar een verschil tussen dan?quote:Op woensdag 30 maart 2005 08:28 schreef Toeps het volgende:
Ik ken trouwens een Hindoestaans meisje en een Hindoe meisje
Hij is trouwens niet 'de' priester van de mandir, maar één van ze. Zijn zoon is een bekendere pandit en heeft heel andere denkbeelden blijkbaar.quote:Op woensdag 30 maart 2005 06:34 schreef Akkersloot het volgende:
Gezien op PREMtime dinsdag 29 maart.
In de regio Den Haag zouden jaarlijks zo'n 60 à 80 hindoemeisjes al dan niet geslaagde zelfmoordpogingen ondernemen. Een relatief hoog aantal. Aan de priester van de grootste tempel in Den Haag, en tevens van Nederland, werd gevraagd wat volgens hem de oorzaak was.
Nee het lag dan niet aan de grote druk van de ouders betreffende partnerkeuze e.d. maar "die meisjes zijn gewoon opstandig en vragen aandacht" en de schuldige was dan "ook onze westerse samenleving".
Wat een akelige klootzak.
quote:Zelfmoord-epidemie onder Hindoestanen
(...)
Pandit Attry Ramdhani heeft zo zijn bedenkingen bij het plan voor een hindoestaanse crisis opvang. 'Het is de zoveelste kreet van onmacht. Oplossingen hebben pas effect als het taboe verdwijnt en de levensstijl van hindoestanen verandert.
Ramdhani, die als hindoestaanse geestelijke bij het Haagse Westeinde Ziekenhuis en diverse huizen van bewaring werkt, ziet een groeiende kloof binnen zijn gemeenschap: zij die de openheid zoeken en zij die traditiegetrouw de zaken binnenskamers willen houden. Maar openheid brengt volgens hem ook de nodige risico's. 'Hindoestanen houden van dramatiek. Theatraliteit. Het gaat erom de waarheid achter de problemen te vinden.'
Dat lukt niet door de hindoestaanse ouders te wijzen op de problemen, of ze dwingend te vragen hun kinderen meer vrijheid te geven. 'Daarmee stigmatiseer je ze en zet je de jongen of het meisje voor schut. Ze weten heus wel dat ze zaken onderdrukken. Dat hun gezinssituatie geen familie-Huxtabletaferelen kent. Het gaat er niet om de vuile was buiten te hangen, maar ze schoon te krijgen.'
Wat volgens Ramdhani helpt? Tijd nemen, signalen opvangen. Als pandit heeft hij dit jaar al tien keer geestelijke bijstand verleend na een zelfmoordpoging. Bijna even vaak wist hij een jonge hindoestaan van zijn voornemen af te houden. 'Ik geef ze een doel mee waarmee ze verder kunnen werken. Of spreek met ouders over hun motieven om zo beschermend te zijn.'
Daarom pleit Ramdhani voor een verdieping in de rol van zijn eigen beroepsgroep, de pandits. Die moeten zich niet langer beperken tot religieuze voorschriften maar meer aan zingeving doen. Ramdhani: 'De mens moet centraal staan. En het besef moet ontstaan dat eeuwenoude hindoestaanse normen ook wel eens verlegd mogen worden. Pas dan voorkom je dat jongeren zichzelf moeten wegdrukken en uiteindelijk willen vernietigen.'
Dat heeft niks met hindoe-extremisme te maken, maar met conservatisme. Bij extremere religieuze hindoe-bewegingen zie je juist betere participatie van vrouwen.quote:hindoe-extremisten
Dit klopt niet. 'Hindoestaans' betekent van Indiase afkomst. Dit slaat inderdaad meestal op de Hindoestanen van Suriname. Dit kunnen ook moslims of christenen zijn. 'Hindoe' betekent dat je aanhanger bent van het hindoeïsme, een religieuze aanduiding dus. Een Hindoestaan kan dus hindoe zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn (je hebt ook veel Hindoestaanse moslims) en je hebt ook hindoes die geen Hindoestaan zijn (Nepalezen, Balinezen en ook autochtone Nederlanders).quote:Op woensdag 30 maart 2005 09:48 schreef Toeps het volgende:
Ja, Hindoestanen komen uit Suriname, Hindoes uit India.
Net als in Bend it like Beckham.quote:Op woensdag 30 maart 2005 08:28 schreef Toeps het volgende:
Ik ken trouwens een Hindoestaans meisje en een Hindoe meisje, en die ouders zijn inderdaad vaak heel streng. Havo is niet goed genoeg, vriendjes moeten aan alle mogelijke eisen voldoen... En ook is de cultuur een gigantische roddelcultuur, waarin het haast niet uitmaakt wat de waarheid is. Als de roddel er eenmaal is, kom je er moeilijk weer vanaf. De tante van het Hindoestaanse meisje had mij en mijn vriendin een keer gezien van een afstand, en dacht dat ik een jongen was. (Ik had toen kort haar, en een wijde jas.) Wij kwamen thuis, en meteen wilde haar moeder alles weten. We konden haar gelukkig uitleggen dat die 'jongen met een blauwe jas' eigenlijk ik was. Maar zo gaat het daar dus vaak. Als iemand denkt iets gezien of gehoord te hebben, gaat het de hele familie door.
Ja sociale controlle heet datquote:Op woensdag 30 maart 2005 08:28 schreef Toeps het volgende:
Ik ken trouwens een Hindoestaans meisje en een Hindoe meisje, en die ouders zijn inderdaad vaak heel streng. Havo is niet goed genoeg, vriendjes moeten aan alle mogelijke eisen voldoen... En ook is de cultuur een gigantische roddelcultuur, waarin het haast niet uitmaakt wat de waarheid is. Als de roddel er eenmaal is, kom je er moeilijk weer vanaf. De tante van het Hindoestaanse meisje had mij en mijn vriendin een keer gezien van een afstand, en dacht dat ik een jongen was. (Ik had toen kort haar, en een wijde jas.) Wij kwamen thuis, en meteen wilde haar moeder alles weten. We konden haar gelukkig uitleggen dat die 'jongen met een blauwe jas' eigenlijk ik was. Maar zo gaat het daar dus vaak. Als iemand denkt iets gezien of gehoord te hebben, gaat het de hele familie door.
Jaja, ik weet het, maar globaal genomen komen Hindoestanen uit Suriname, en Hindoes uit India.quote:Op woensdag 30 maart 2005 10:02 schreef VAK het volgende:
Dit klopt niet. 'Hindoestaans' betekent van Indiase afkomst. Dit slaat inderdaad meestal op de Hindoestanen van Suriname. Dit kunnen ook moslims of christenen zijn. 'Hindoe' betekent dat je aanhanger bent van het hindoeïsme, een religieuze aanduiding dus. Een Hindoestaan kan dus hindoe zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn (je hebt ook veel Hindoestaanse moslims) en je hebt ook hindoes die geen Hindoestaan zijn (Nepalezen, Balinezen en ook autochtone Nederlanders).
Hebben we het een keer over een andere religie dan de islam en imans. Kan het woord moslim even niet meer horen. ( tot vanavondquote:Op woensdag 30 maart 2005 07:22 schreef Alicey het volgende:
Zoals de topic nu is past deze imo in ieder geval niet in WFL.
Nee, 'hindoe' is een religieuze term en 'Hindoestaan' eentje van afkomst. Het is ongeveer alsof je zegt dat Europeanen uit Italië komen en christenen uit Spanje, het zijn twee termen die twee verschillende dingen aanduiden maar een grote overlapping kennen. Kijk bijv. naar de woordenboekdefinitie:quote:Op woensdag 30 maart 2005 10:38 schreef Toeps het volgende:
[..]
Jaja, ik weet het, maar globaal genomen komen Hindoestanen uit Suriname, en Hindoes uit India.
Letten op kaste komt gelukkig weinig voor in Suriname en in Nederland. Is ook vrij zinloos aangezien de meesten alle tekens van kaste (incl. achternaam) weglieten bij de overtocht.quote:Op woensdag 30 maart 2005 10:35 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Ja sociale controlle heet dat
Daarom heb e ook zo wweiig hindoestaanse criminelen
Goede vriendin van ons is hindoestani
Ze heeft een vriendje en weet dat haar ouders hier niet gelukkig mee zouden zijn
Ze behoort tot een bepaalde kaste en behoort in haar kaste te trouwen (of naarboven)
Er was eigenlijk een leuk topic op lager opgeleide vriendjes vriendinnetjes op FOK ook
De vriendin in questie wil echter zelf gewoon ook aan de traditie gehoor geven,
Het is bij de hindoestanen namelijk geen blind uithuwelijken,
Ze hebben een soort van wehkamp gids met vrijgezellen, waarin opleiding en afkomst vermeld staat en de vrouw en man worden aan elkaar voorgesteld gaan enkele keren uit en DE VROUW maakt de beslissing of ze gintreseerd zou zijn in een huwelijk.
In haar familie zijn er twee niet uitgehuwelijkt een is inmiddels gescheiden (wat onder de hindoestaanse religie geen enkel probleem schijnt te zijn) De ander is een jaar geleden uit de kliniek gekomen na een zelfmoord poging
het is maar waar je voor gaat... ik geloof die druk niet zo...
Eerder topic: Hindoeïsme: wat wel en wat nietquote:Op woensdag 30 maart 2005 13:47 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Dat hinduïsme is wel een bijzonder onfrisse religie. Een religie van apartheid met zijn kastenstelsel. Weerzinwekkend. En dergelijke priesters kunnen vervolgens vrijuit die vuiligheid verkondigen terwijl neo-nazi's worden bestreden.
Tijd om ook eens het hinduïsme eens onder de loep te leggen. Mischien iets voor een topic? weet er eigenlijk weinig van. Zou een leuke discussie zijn, zeker als die landelijk gevoerd wordt. Ik zie Prem al schuimbekken, of mischien niet? Rare gozer.
Gezien en een tvp geplaatst. Zal het eens rustig bekijken.quote:Op woensdag 30 maart 2005 15:47 schreef VAK het volgende:
[..]
Eerder topic: Hindoeïsme: wat wel en wat niet
bla bla blaquote:Op woensdag 30 maart 2005 09:39 schreef Deetch het volgende:
Achtebakse types die hindoe-extremisten, vrouwen zijn er niets waard afgezien van hun handelswaarde in een huwelijk met een andere (rijke) hindoestaan, maakt niet uit dat het een klootzak is en die meid het liefst geneeskunde zou gaan studeren en met heel iemand anders had willen trouwen.
Die meiden worden in sommige families tot het randje gepusht en er overheen met hun gestapo controle, huisarrest, prestatiedruk en als ze vervolgens getrouwd zijn is hun enige recht het aanrecht. Waarom laat je ze dan zo goed presteren op school als ze er toch nooit iets mee kunnen doen.
NEEquote:Op woensdag 30 maart 2005 10:38 schreef Toeps het volgende:
[..]
Jaja, ik weet het, maar globaal genomen komen Hindoestanen uit Suriname, en Hindoes uit India.
Dat je deze vragen nog stelt zeg. Ik begin serieus te denken dat jij nog dommer bent dan Akkersloot zelf. Of het heeft met een teveel aan vrije tijd te maken dat je van verveling niet weet wie je moet gaan lopen corrigeren. Get a life...quote:Op woensdag 30 maart 2005 07:22 schreef Alicey het volgende:
Wat zeg je dat op een aardige manier.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 13:57 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Dat je deze vragen nog stelt zeg. Ik begin serieus te denken dat jij nog dommer bent dan Akkersloot zelf. Of het heeft met een teveel aan vrije tijd te maken dat je van verveling niet weet wie je moet gaan lopen corrigeren. Get a life...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |