abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18676070
Bedoeling van dit topic
Er heersen veel misverstanden over het hindoeïsme. Zo zouden hindoes allemaal geloven in een kastenstelsel, 330 miljoen goden, kinderhuwelijken, het verbranden van weduwen, en het aanbidden van koeien. De bedoeling van dit topic is om dit soort misverstanden en vooroordelen weg te nemen en te vertellen wat het hindoeïsme dan wel inhoudt.

Vragen proberen we (de hindoes op dit forum) zo goed mogelijk te beantwoorden volgens ieders eigen perspectief en kennis. Om even met een aantal punten te beginnen:

WAT WEL

Wat is het hindoeïsme?
Er is geen eenduidige definitie van het hindoeïsme en er is ook geen echte stichter. Vaak worden alle religies/levenswijzen die in India zijn ontstaan tot het hindoeïsme gerekend. Op die manier vallen er zelfs atheïstische stromingen zoals het boeddhisme onder. Je zal dan ook veel verschillende ideeën en meningen aantreffen binnen het hindoeïsme. Deze verschillen zijn vaak groter dan die tussen het jodendom, christendom en de islam. Al deze ideeën konden bestaan in India en er zijn nooit godsdienstoorlogen geweest tussen deze stromingen. In dit topic worden vooral de ideeën behandeld die voor het grootste segment uit het hindoeïsme geldt.

Waar geloven hindoes in?
God
Hindoes geloven in God met vele aspecten. Soms wordt elk aspect afzonderlijk aanbeden. Men aanbidt op verschillende manieren waaronder meditatie, gebeden, gezang en d.m.v. beelden. Maar vooral door het juiste handelen 'bereikt' men God.

Men gelooft ook in karma; als je juist handelt zul je daarvoor beloond worden en als je slecht handelt zul je daarvoor gestraft worden. Dit komt tot uiting in het geloof in reïncarnatie. Als je in een leven goed gehandeld hebt zul je in een volgend leven goed terechtkomen. Dit is dus geen lotsbeschikking: je bepaalt door je handelen zelf wat je 'lot' is. Elk persoon wordt op z'n handelen beoordeeld en niet op zijn geloof in een bepaalde god of profeet.

Doel
Een doel is het bereiken van de 'verlossing': een toestand van hemels geluk waarin men lang niet meer geboren wordt. Dit is echter niet het enige doel. Het gelukkig leven op aarde is ook een doel.

Geschriften
Een aantal van de belangrijke geschriften in het hindoeïsme:
  • Veda's
    De oudste geschriften die de basis vormen voor het hindoeïsme. Er staan geen wetten/regels in, maar veel over God, filosofie, het universum, de natuur en de juiste levenswijze. De Veda's zijn meer dan 5000 jaar oud.
  • Bhagavad-Gita
    Dit bekende geschrift is een toespraak die Shri Krishna hield tegen de prins Arjun voor een grote strijd. Het gaat vooral over het vinden van God en het juiste handelen. Het is onderdeel van de Mahabharat.
  • Upanishads
    Dit zijn commentaarwerken op de Veda's en behandelen diverse onderwerpen.
  • Ramayan
    De Ramayan vertelt het verhaal van de kroonprins Ram en zijn vrouw Sita. Ram wordt verbannen en dwaalt samen met Sita een tijd rond in het bos. Na de ontvoering van Sita maakt Ram een einde aan het bewind van de slechte koning Ravan. Ram en Sita worden gezien als voorbeeldpersonen.
  • Mahabharat
    Het verhaal over de strijd tussen de Pandava's en de Kaurava's. Het staat vol met verhalen over zelfopoffering, het juist handelen enz. Het is ongeveer 100.000 verzen lang.
  • Purana's
    De Purana's zijn 'mythische verhalen' die bepaalde ideeën illustreren.

WAT NIET

330 miljoen goden?
    Vaak wordt gezegd dat het hindoeïsme een polytheïstische religie is met 330 miljoen goden. Dit is echter niet waar. In het hindoeïsme aanbidt men 1 God met verschillende aspecten, bijvoorbeeld het scheppende, onderhoudende en vernietigende. Soms aanbidt men die aspecten afzonderlijk en daardoor lijkt het erop dat hindoes in meer goden geloven.

Kastenstelsel
    De meeste kritiek op het hindoeïsme is gericht op het kastenstelsel. Het kastenstelsel houdt in dat een persoon geboren wordt in een bepaalde hoge of lage kaste (waarvan er duizenden zijn) en daar zijn hele leven in moet blijven. De hoge kasten onderdrukken de lage kasten. Dit kastenstelsel is niet volgens de hindoeïstische geschriften.

'Kaste' is een Portugees woord. In de geschriften heeft men het over het 'varna'-stelsel, dat ik klassenstelsel zal noemen. In de geschriften staat dat iedereen naar hun karakter en gedrag in een bepaalde klasse wordt geplaatst. Er zijn ook zeer veel voorbeelden uit geschriften van personen die door hun gedrag in een andere klasse werden geplaatst.

In de praktijk komt de onderdrukkende variant nog in enkele, vooral afgelegen delen van India voor. Voor veel andere Indiërs betekent een kaste zoiets als een bepaalde gemeenschap waar binnen bijv. getrouwd wordt. Alle hindoe-groeperingen, van de geweldloze Gandhistische tot de militante, werken met succes om het kastenstelsel uit te roeien. Bij hindoes buiten India heeft het kastenstelsel vrijwel geen invloed.

Weduweverbranding, bruidsschat, kinderhuwelijken...
    Deze praktijken zijn vaak in een bepaalde tijd ontstaan en gaan lijnrecht in tegen de hindoeïstische geschriften die de vrouw oa. recht geven op het kiezen van haar man, onderwijs en werk. Deze rechten werden ook volledig uitgeoefend in de geschiedenis.

De praktijk van weduweverbranding ('sati') kwam vroeger alleen voor bij de Rajputs, een strijdersvolk. Vermoed wordt dat dit volk afstamt van de Scythen bij wie een dergelijke praktijk ook voor komt. Dit gebruik werd populairder tijdens de verovering door moslims van India. Vaak waren de Rajput-strijders in de minderheid en wisten ze dat ze zouden sterven. Hun vrouwen zouden zeker verkracht worden en als slaven worden meegenomen. Om dat te voorkomen pleegden de vrouwen collectief zelfmoord (jauhar) door in een groot vuur te stappen. Op die manier werd het door iedereen gezien als een eervolle daad en verspreidde het zich wat verder. Het gebruik is echter nooit wijdverbreid geweest en gebeurt tegenwoordig niet meer. Ook de kinderhuwelijken vinden hun oorsprong tijdens de islamitische invasies. Een ongetrouwde jonge vrouw werd makkelijker ontvoerd en misbruikt door hun. In de geschriften bestaat kinderhuwelijk niet.

De huidige vorm van bruidsschat is zelfs nog later in zwang geraakt. Dit ontstond in de beginperiode van de Britse overheersing toen men aanpassingen maakte in het eigendomsrecht en andere veranderingen doorvoerde. Het vermoorden van pasgeboren meisjes werd ook aangemoedigd door deze wetten. Meer over deze onderwerpen is hier te vinden.

Koeien "aanbidden"
    Vrijwel geen enkele hindoe eet rund. Veel mensen denken dat dat komt doordat hindoes koeien zouden aanbidden. De relatie van het hindoeïsme met koeien ligt echter anders.

Het hindoeïstische ideaal is vegetarisme omdat elk dier als een levend wezen wordt beschouwd dat niet zomaar mag worden gedood (ahinsa, geweldloosheid). De koe heeft dan nog een streepje voor omdat zij de mens zoveel geeft. Zo wordt een kind vaak gevoed met melk van de koe waardoor men de koe (symbolisch) als moeder beschouwt. Ook levert de koe zoveel meer voedsel met haar melk dan met haar vlees dat het een oorzaak voor honger is om haar te doden. Vaak doet ze met het geven van die melk haar eigen kalveren tekort. Hindoes vinden het dan te ver gaan om de koe dan ook nog op te eten.

Arische Invasie
    In stukken over de geschiedenis van het hindoeïsme zul je vaak tegengekomen dat het gesticht is door blanke, nomadische Ariërs van buiten India die zichzelf in hoge kasten indeelden en de donkere bewoners in lage kasten. Deze theorie is echter al lang gefalsificeerd. Meer daarover in deze thread.

Maar ik zag op Discovery / las in de krant dat...
    Vaak zul je op TV hindoes de raarste dingen zien doen. Zo lijkt het alsof iedere hindoe z'n kind aan een haak rond laat draaien en vervolgens het bloed van een geit ritueel over een beeld heen laat lopen. Natuurlijk is men juist geïnteresseerd in dit soort "spektakelbeelden". Een hindoe die rustig mediteert of verhalen vertelt is bij lange na niet zo interessant. Dit soort gedrag vindt meestal plaats op bepaalde plekken en in bepaalde gemeenschappen. Het heeft weinig te maken met het algemeen hindoeïsme, maar des te meer met lokale gebruiken die zich in de loop der tijd ontwikkeld hebben.

Veel wandaden, zoals het kastenstelsel, weduweverbranding, kinderhuwelijken enz. worden zelf door hindoe-groeperingen bestreden. Op die manier worden de zaken die men onterecht met het hindoeïsme associeert steeds meer een zeldzaamheid.

Hiermee hoop ik dat jullie een duidelijker beeld hebben van wat het hindoeïsme wel en niet inhoudt.
  •   zondag 25 april 2004 @ 23:09:24 #2
    17829 Lone_Gunman
    Badda Bing Badda Bang
    pi_18682934
    Laat ik de eerste zijn om je te feliciteren met het schrijven van deze verhelderende thread

Een stap in de goede richting van het verwijderen van misverstanden omtrent dit onderwerp.
    "Go Ahead, Make My Day !!"
    pi_18690790
    ten eerste mijn complimenten voor de zeer goeie uitleg!

Nog een "misverstand" die ik hoorde, ging over de Mahabharat. Dat vergeleken wordt met de jihad. Er zit een zeer groot verschil tussen. De Mahabharat ging tussen goed en kwaad en het ging tussen 2 families, waarbij geloofsovertuiging niet de oorzaak was. Het Hindoeisme kent dus geen oorlog net als in de islam en christendom.
    Het gebruik van de sindhur (rode kleurstof) door vrouwen, is meer een gebruik ontstaan uit de tijd van de islamitische overheersing. Om te voorkomen dat vrouwen verkracht of ontvoerd werden, brachten ze de sindhur aan, hetgeen voor de overheersers herkenbaar was dat de betreffende vrouw getrouwd was en met rust gelaten diende te worden.
    Geen handtekening op dit moment
    pi_18695848
    Dankje voor de uitleg
    ik ben eigenlijk erg geinteresseerd in de mystieke (en de ascetische) kant van Hindoeisme, welke bronnen raad je mij aan?
    pi_18698875
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 23:09 schreef Lone_Gunman het volgende:
    Laat ik de eerste zijn om je te feliciteren met het schrijven van deze verhelderende thread

Een stap in de goede richting van het verwijderen van misverstanden omtrent dit onderwerp.
    Bedankt.

't Ziet er niet naar uit dat dit een flinke discussiethread gaat worden, maar als iemand weer iets verkeerds beweert over het hindoeïsme kunnen we het hier de grond in boren. En anders misschien ook voor ons zelf een verzameling aanleggen van alle misverstanden.
    quote:
    Op maandag 26 april 2004 12:24 schreef Asha het volgende:
    ten eerste mijn complimenten voor de zeer goeie uitleg!

Nog een "misverstand" die ik hoorde, ging over de Mahabharat. Dat vergeleken wordt met de jihad. Er zit een zeer groot verschil tussen. De Mahabharat ging tussen goed en kwaad en het ging tussen 2 families, waarbij geloofsovertuiging niet de oorzaak was. Het Hindoeisme kent dus geen oorlog net als in de islam en christendom.
    Het gebruik van de sindhur (rode kleurstof) door vrouwen, is meer een gebruik ontstaan uit de tijd van de islamitische overheersing. Om te voorkomen dat vrouwen verkracht of ontvoerd werden, brachten ze de sindhur aan, hetgeen voor de overheersers herkenbaar was dat de betreffende vrouw getrouwd was en met rust gelaten diende te worden.
    Mooi, weer een aantal toevoegingen.

Het is inderdaad onmogelijk om de jihad te vergelijken met de Mahabharat. Beide groepen waren 'hindoes' (had je natuurlijk nog niet echt toen), zelfs familie van elkaar... Dat verhaal over de sindhur heb ik inderdaad ook gehoord.
    quote:
    Op maandag 26 april 2004 15:56 schreef The_Shining het volgende:
    Dankje voor de uitleg
    ik ben eigenlijk erg geinteresseerd in de mystieke (en de ascetische) kant van Hindoeisme, welke bronnen raad je mij aan?
    Zelf ben ik niet zo thuis in deze richting. Ik denk dat je de meeste informatie zal vinden bij de Advaita Vedanta filosofie. Een aantal bekende personen daarvan zijn Sri Aurobindo, Swami Vivekananda en Sri Ramakrishna.
    pi_18712568
    quote:
    Op maandag 26 april 2004 17:53 schreef VAK het volgende:
    Zelf ben ik niet zo thuis in deze richting. Ik denk dat je de meeste informatie zal vinden bij de Advaita Vedanta filosofie. Een aantal bekende personen daarvan zijn Sri Aurobindo, Swami Vivekananda en Sri Ramakrishna.
    dankje, swami Vivekananda heb ik 1 boek van gelezen (karma) zal die anderen eens naar kijken
    pi_18717064
    quote:
    Op maandag 26 april 2004 17:53 schreef VAK het volgende:

.Een aantal bekende personen daarvan zijn Sri Aurobindo, Swami Vivekananda
    Deze 2 ken ik ook. Helaas nog geen tijd gehad om echt alles door te nemen. Ik kwam laatst een engelstalig boek over de Veda's in een Amerikaanse boekenwinkel tegen. Het zag er goed geschreven uit. Ik ga nog een keer kijken, wat het boek nou precies inhoudt. Ik heb, voor zover ik weet, weining tot geen boeken over de inhoud van de Veda's gezien. Weet 1 van jullie dit misschien?
    pi_18717593
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 12:20 schreef Asha het volgende:

[..]

Deze 2 ken ik ook. Helaas nog geen tijd gehad om echt alles door te nemen. Ik kwam laatst een engelstalig boek over de Veda's in een Amerikaanse boekenwinkel tegen. Het zag er goed geschreven uit. Ik ga nog een keer kijken, wat het boek nou precies inhoudt. Ik heb, voor zover ik weet, weining tot geen boeken over de inhoud van de Veda's gezien. Weet 1 van jullie dit misschien?
    Volgens mij zijn de enige commentaarwerken op de Veda's die nu bestaan die van Swami Dayanand, Aurobindo en Sayana.

In die van Sayana (13e eeuws, geloof ik) komt het voor alsof er in de Veda's alleen maar offeringen ed. staan. De vertalingen van Muller en Wilson zijn daarop gebaseerd.

Het commentaarwerk van Aurobindo is juist heel 'mystiek', heel veel opvatten als symbolisme en spiritualisme.

Het commentaarwerk van Swami Dayanand zit daar dan wat tussenin. Er wordt wel nagedacht over de woorden, dus niet alleen de nu gangbare vertaling van een woord wordt gekozen, maar ook wordt er niet teveel achter gezocht.

Overigens heb ik geen enkel commentaarwerk gelezen, dus dit is allemaal uit de 2e hand.

Ik ben nu wel een vertaling van Swami Dayanand's Introduction to the Veda's aan het lezen. Dan begrijp je toch wat beter wat er in de Veda's staat en hoe het dan begrepen moet worden.

In normale boekenwinkels heb ik zelden iets zien staan over het hindoeïsme, hoogstens heel algemene verhalen of wat verhalen. Volgens mij zijn de meeste boeken over de Veda's gebaseerd op een ruime interpretatie van Sayana's commentaar / Engelse vertalingen.
      dinsdag 27 april 2004 @ 13:00:11 #9
    46511 Linz
    held der helden
    pi_18717905
    Ook helemaal zelf geschreven? Netjes hoor! Ik moet gauw iets aan mijn eigen kennis gaan doen als ik jullie zo zie schrijven. Dat van die sindhur vind ik wel interessant om te horen. Ik dacht eerst dat het iets typisch hindoeistisch was, maar het heeft dus misschien een andere oorsprong.
    "Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
    pi_18718561
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 12:46 schreef VAK het volgende:

[..]

Volgens mij zijn de enige commentaarwerken op de Veda's die nu bestaan die van Swami Dayanand, Aurobindo en Sayana.

In die van Sayana (13e eeuws, geloof ik) komt het voor alsof er in de Veda's alleen maar offeringen ed. staan. De vertalingen van Muller en Wilson zijn daarop gebaseerd.

Het commentaarwerk van Aurobindo is juist heel 'mystiek', heel veel opvatten als symbolisme en spiritualisme.

Het commentaarwerk van Swami Dayanand zit daar dan wat tussenin. Er wordt wel nagedacht over de woorden, dus niet alleen de nu gangbare vertaling van een woord wordt gekozen, maar ook wordt er niet teveel achter gezocht.

Overigens heb ik geen enkel commentaarwerk gelezen, dus dit is allemaal uit de 2e hand.

Ik ben nu wel een vertaling van Swami Dayanand's Introduction to the Veda's aan het lezen. Dan begrijp je toch wat beter wat er in de Veda's staat en hoe het dan begrepen moet worden.

In normale boekenwinkels heb ik zelden iets zien staan over het hindoeïsme, hoogstens heel algemene verhalen of wat verhalen. Volgens mij zijn de meeste boeken over de Veda's gebaseerd op een ruime interpretatie van Sayana's commentaar / Engelse vertalingen.
    Ik heb even rondgekeken op de site van de boekenwinkel. Maar om meer te weten te komen zou je de achtergronden van de schrijvers moeten kennen. Ik ben niet snel enthousiast over bepaalde Engelse vertalingen door Amerikanen en/of Engelsen.
    Misschien komen sommige titels jullie bekend voor.
    pi_18718637
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 13:00 schreef Linz het volgende:
    Ook helemaal zelf geschreven? Netjes hoor! Ik moet gauw iets aan mijn eigen kennis gaan doen als ik jullie zo zie schrijven. Dat van die sindhur vind ik wel interessant om te horen. Ik dacht eerst dat het iets typisch hindoeistisch was, maar het heeft dus misschien een andere oorsprong.
    Zo leren we van elkaar.
    pi_18720648
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 13:25 schreef Asha het volgende:

[..]

Ik heb even rondgekeken op de site van de boekenwinkel. Maar om meer te weten te komen zou je de achtergronden van de schrijvers moeten kennen. Ik ben niet snel enthousiast over bepaalde Engelse vertalingen door Amerikanen en/of Engelsen.
    Misschien komen sommige titels jullie bekend voor.
    Even snel een paar kijken...
    Rig Veda Samhita, Vol.1 : First Ashtaka, 121 Hymns, Sanskrit Text, Word-Meaning, Translatio
    Kashyap, Dr. R.L.
    Het ISBN op Amazon intikken en als uitgever komt uit: Sri Aurobindo Ashram. Dit zal dus wel niet slecht zijn.

Rig Veda: A Metrically Restored Text with an Introduction and Notes
    Van Nooten, Berend A.|Holland, Gary B.|
    Hmm, Amerikaanse universiteitsuitgeverij. Meestal een slecht teken...

Sacred Verses, Healing Sounds, Volumes I and II: The Bhagavad Gita, Hymns of the Rig Veda
    Chopra, Deepak
    Deepak Chopra zal je wel kennen, niet zo inhoudelijk.

Sama Veda
    GANAPATI, S.V.|
    Kan er niet zo veel over vinden eigenlijk... Behalve:
    even though it has been repeated quite recently in Ganapati's SV-translation (1982) where the 'Aryans' are portrayed as having lived "on the Polar circle". Beetje raar dus ook.

The Rig Veda: An Anthology of One Hundred Eight Hymns
    O'Flaherty, Wendy D.|
    Editor is Wendy Doniger. Die staat bekend als een van de grootste anti-hindoeïsme figuren die rondlopen op de Amerikaanse universiteiten.

Nog even verder kijken dus?

Alleen die van Kashyap ziet er wel redelijk uit. Hier staat een stukje van z'n commentaar:
    http://www.missouri.edu/~(...)deshV4N1Jan-2001.pdf

Maar zoals ik al zei, komt uit de Aurobindo-hoek en is erg symbolisch, spiritueel, mystiek-achtig.

[ Bericht 3% gewijzigd door VAK op 27-04-2004 14:54:08 ]
    pi_18733977
    quote:
    Op dinsdag 27 april 2004 14:46 schreef VAK het volgende:

[..]

Even snel een paar kijken...
    Rig Veda Samhita, Vol.1 : First Ashtaka, 121 Hymns, Sanskrit Text, Word-Meaning, Translatio
    Kashyap, Dr. R.L.
    Het ISBN op Amazon intikken en als uitgever komt uit: Sri Aurobindo Ashram. Dit zal dus wel niet slecht zijn.
    Het zag er niet slecht uit.
    quote:
    Rig Veda: A Metrically Restored Text with an Introduction and Notes
    Van Nooten, Berend A.|Holland, Gary B.|
    Hmm, Amerikaanse universiteitsuitgeverij. Meestal een slecht teken...
    Hahahaha, helaas wel.
    quote:
    Sacred Verses, Healing Sounds, Volumes I and II: The Bhagavad Gita, Hymns of the Rig Veda
    Chopra, Deepak
    Deepak Chopra zal je wel kennen, niet zo inhoudelijk.
    Ik heb hem weleens op tv gezien, voornamelijk "omringd" door grote Hollywoodsterren.
    quote:
    The Rig Veda: An Anthology of One Hundred Eight Hymns
    O'Flaherty, Wendy D.|
    Editor is Wendy Doniger. Die staat bekend als een van de grootste anti-hindoeïsme figuren die rondlopen op de Amerikaanse universiteiten.
    Oppassen dus.
    quote:
    Maar zoals ik al zei, komt uit de Aurobindo-hoek en is erg symbolisch, spiritueel, mystiek-achtig.

Ik hoop dat ik binnenkort meer tijd om mij hierin te verdiepen.
    pi_18742539
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 18:29 schreef VAK het volgende:

WAT NIET

330 miljoen goden?
    Vaak wordt gezegd dat het hindoeïsme een polytheïstische religie is met 330 miljoen goden. Dit is echter niet waar. In het hindoeïsme aanbidt men 1 God met verschillende aspecten, bijvoorbeeld het scheppende, onderhoudende en vernietigende. Soms aanbidt men die aspecten afzonderlijk en daardoor lijkt het erop dat hindoes in meer goden geloven.
    1voorbeeld:

Matsya (vismens) (dit is 1 van incarnaties van Vishnu, de behoeder van de Veda's tijdens de vloedgolf)
    Als belangrijke wijsgeer, in de vorm van een vis (matsya) behoedde hij
    de veda’s tijdens een enorme vloedgolf.
    Manu, de voorvader van de mensheid kreeg de opdracht een boot te bouwen om dat er een zondvloed zou komen. Deze boot, waarin van elk levend wezen een paar aanwezig was werd voortgetrokken door een grote vis Matsya. Matsya daalde af naar de diepte van de oceaan en bracht de heilige boeken (4 Veda”s) boven water. Zijn gemalin Laksmi is uit het karnen van de oceaan ontstaan. Zij is de godin van rijkdom en voorspoed. Ze wordt staand of zittend op een lotus afgebeeld terwijl er muntjes uit haar hand rollen.
    pi_18742937
    ik heb nog een vraagje voor de hindus: hoe denken jullie (over) moksha (te bereiken)?
      woensdag 28 april 2004 @ 13:20:06 #16
    35446 NT-T.BartMan
    voorgoed vertrokken
    pi_18743107
    Kan je wat meer vertellen over de uitleg van de term Satyagraha? Dit wordt soms vertaald als 'geweldloosheid', maar soms ook als 'volharding in de waarheid'?

(Overigens: het zou ook een Boeddhistische term kunnen zijn, in dat geval mijn excuses!)
    pi_18743551
    quote:
    Op woensdag 28 april 2004 13:12 schreef The_Shining het volgende:
    ik heb nog een vraagje voor de hindus: hoe denken jullie (over) moksha (te bereiken)?
    Ik hoop op een volgend leven op aarde.

Ontopic:
    Goeie vraag!
    Ik heb mij weleens afgevraagd hoe vaak ik geboren moet worden eer ik uiteindelijk moksha bereikt zal hebben. Ik kom erop terug. Nu even wat werk verrichten.
    pi_18743776
    quote:
    Op woensdag 28 april 2004 13:20 schreef NT-T.BartMan het volgende:
    Kan je wat meer vertellen over de uitleg van de term Satyagraha? Dit wordt soms vertaald als 'geweldloosheid', maar soms ook als 'volharding in de waarheid'?

(Overigens: het zou ook een Boeddhistische term kunnen zijn, in dat geval mijn excuses!)
    Als ik op mijn Hindi/Sanskrietkennis moet afgaan, dan lijkt dat het woord Satya waarheid betekent. Maar ik kan het ook mis hebben. Zodra ik iets weet zal ik het posten. Misschien dat iemand anders me voor is.

Ook al zou het een Boeddhistische term zijn, het is helemaal niet erg dat je dat hier vraagt. Er zijn nl veel overeenkomsten met het Hindoeisme. En zo leer ik en misschien ook andere bezoekers interessante dingen.

pi_18744205

Nice!

Kun je links van die geschriften ook hier neerplanten ?

En jah ik ben lui
    pi_18744977
    quote:
    Op woensdag 28 april 2004 13:45 schreef Asha het volgende:

[..]

Als ik op mijn Hindi/Sanskrietkennis moet afgaan, dan lijkt dat het woord Satya waarheid betekent. Maar ik kan het ook mis hebben. Zodra ik iets weet zal ik het posten. Misschien dat iemand anders me voor is.

Ook al zou het een Boeddhistische term zijn, het is helemaal niet erg dat je dat hier vraagt. Er zijn nl veel overeenkomsten met het Hindoeisme. En zo leer ik en misschien ook andere bezoekers interessante dingen.

(ben nog niet zo ver gevorderd dus correct me if I'm wrong)
    Het sanskriet wordt in beide geloven gebruikt, het boeddhistisch principe is Ahimsa (hetzelfde woord dus als hindoeisme) maar is niet exclusief boeddhistisch. Siddharta Gautama (de historische boeddha en die het boeddhisme in de wereld bracht) groeide op in een hindoeistische omgeving, je vind veel elementen terug in het boeddhisme.

Voor zover ik weet is het principe/de methode uitgewerkt door Mahatma Gandhi, op basis van/beinvloedt door het Hindoeisme. Het betekend ook: de (geweldloze) jacht naar waarheid.

Satya = waarheid (sprekend), openheid, eerlijk zijn.
    Ahimsa = het weigeren/onthouden van het beschadigen van anderen, zowel lichamelijk als geestelijk.
    Tapasya= bereidheid voor zelfopoffering

Voor de betekenis van graha : http://vedabase.net/sanskrit/g/graha

Een Satyagrahi (iemand die satyagraha beoefent) dient zijn eigenbelang ondergeschikt te stellen aan het belang van het algemeen goed. Het doel is niet een overwinning behalen op een opponent maar om een bredere kijk te behalen op "waarheid" (dus ook vanuit het perspectief van een ander). De Satyagrahi dient dan ook tijdens bv. een debat over "waarheid" (in politieke context) de opponent altijd een wijze aanbieden waardoor de opponent geen gezichtsverlies dient te ondergaan. Het Nederlandse spreekwoord "Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn" lijkt hier enigzins op. De vliegen zijn in dit geval de politieke opponenten die getransformeerd dienen te worden naar een "hogere" waarheid (purificatie) (niet onderworpen worden). Maar behalve in de politiek is de methode ook bruikbaar binnen een man-vrouw relatie, conflicten binnen de familie of binnen een ouder-kind relatie.

Een Satyagrahi ondergaat lijden met een glimlach wanneer deze op tegenstand stuit.

Mahatma Gandhi bedacht en gebruikte deze methode in de omgang met de Britse bezetter: het wordt vrij vertaald als passief verzet en geweldloos tegenstand bieden. Passief verzet is hier niet helemaal juist (verschil in Westers denken) want het impliceert geweld, in feite is het "verzet" niet verzetten tegen maar het onthouden van geweld wanneer men in een positie verkeert dat deze geweld ondergaat. Een absentie van forceren.

Zie ook : http://www.mkgandhi.org/nonviolence/birthsatyagraha.htm

[ Bericht 1% gewijzigd door The_Shining op 28-04-2004 14:41:39 ]
    pi_18754847
    quote:
    Op woensdag 28 april 2004 13:12 schreef The_Shining het volgende:
    Moksh bereiken is een levensdoel, maar niet het enige. Op het leven op aarde is ook nog veel om van te genieten. Pas als je je daarvan onthecht en volledig inzicht heb in de waarheid en enkel goed handelt bereik je Moksh. Ik geloof niet dat Moksh eeuwig is; het is alleen heel lang.
    quote:
    Op woensdag 28 april 2004 14:01 schreef k3vil het volgende:

Nice!

Kun je links van die geschriften ook hier neerplanten ?

En jah ik ben lui
    Voor de Veda's is dat heel lastig. Voor zover ik zie zijn de enige Engelse vertalingen die op internet staan, die door Max Muller en de Britten. En daar heb je helemaal niks aan, ik kan daar ook een aantal voorbeelden van geven (van compleet verkeerde vertalingen).

Voor de Bhagavad-Gita zijn er volgens mij wel redelijke vertalingen. Ik moet zeggen dat ik ze niet heb gelezen, maar hier staan er een aantal Engelse:
    http://www.gitasupersite.iitk.ac.in/
    Welke goed zijn weet ik dus niet.

Hier staan normaal vertalingen van 108 Upanishads, maar de bandbreedte is overschreden zie ik:
    http://www.celextel.org/ebooks/upanishads/108_upanishads_list.htm
    Overigens zijn er maar 10 of 11 'authentieke' Upanishads, de rest is wat nieuwer. Ook hier gaat er heel veel verloren bij de vertaling. Veel dingen worden ook verkeerd vertaald vaak.

Van de anderen heb ik geen links... Ik weet ook niet welke goede versies zijn. Vooral van de Ramayan zijn heel veel verschillende versies.
    quote:
    Op woensdag 28 april 2004 14:34 schreef The_Shining het volgende:

[..]

(ben nog niet zo ver gevorderd dus correct me if I'm wrong)
    Het sanskriet wordt in beide geloven gebruikt, het boeddhistisch principe is Ahimsa (hetzelfde woord dus als hindoeisme) maar is niet exclusief boeddhistisch. Siddharta Gautama (de historische boeddha en die het boeddhisme in de wereld bracht) groeide op in een hindoeistische omgeving, je vind veel elementen terug in het boeddhisme.

Voor zover ik weet is het principe/de methode uitgewerkt door Mahatma Gandhi, op basis van/beinvloedt door het Hindoeisme. Het betekend ook: de (geweldloze) jacht naar waarheid.

Satya = waarheid (sprekend), openheid, eerlijk zijn.
    Ahimsa = het weigeren/onthouden van het beschadigen van anderen, zowel lichamelijk als geestelijk.
    Tapasya= bereidheid voor zelfopoffering

Voor de betekenis van graha : http://vedabase.net/sanskrit/g/graha

Een Satyagrahi (iemand die satyagraha beoefent) dient zijn eigenbelang ondergeschikt te stellen aan het belang van het algemeen goed. Het doel is niet een overwinning behalen op een opponent maar om een bredere kijk te behalen op "waarheid" (dus ook vanuit het perspectief van een ander). De Satyagrahi dient dan ook tijdens bv. een debat over "waarheid" (in politieke context) de opponent altijd een wijze aanbieden waardoor de opponent geen gezichtsverlies dient te ondergaan. Het Nederlandse spreekwoord "Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn" lijkt hier enigzins op. De vliegen zijn in dit geval de politieke opponenten die getransformeerd dienen te worden naar een "hogere" waarheid (purificatie) (niet onderworpen worden). Maar behalve in de politiek is de methode ook bruikbaar binnen een man-vrouw relatie, conflicten binnen de familie of binnen een ouder-kind relatie.

Een Satyagrahi ondergaat lijden met een glimlach wanneer deze op tegenstand stuit.

Mahatma Gandhi bedacht en gebruikte deze methode in de omgang met de Britse bezetter: het wordt vrij vertaald als passief verzet en geweldloos tegenstand bieden. Passief verzet is hier niet helemaal juist (verschil in Westers denken) want het impliceert geweld, in feite is het "verzet" niet verzetten tegen maar het onthouden van geweld wanneer men in een positie verkeert dat deze geweld ondergaat. Een absentie van forceren.

Zie ook : http://www.mkgandhi.org/nonviolence/birthsatyagraha.htm

Kan alleen maar wat kleine toevoeginkjes geven. Aan dat woordenboek heb je volgens mij niet zo heel veel. Het geeft de betekenis van het woord in heel specifieke situaties. Met Sanskrit werken woordenboeken nooit zo goed.

Verder verschilt de precieze definitie van een Satyagrahi en Ahinsa per opvatting. De opstelling in een debat kan bijv. anders zijn. Ook hoeft Ahinsa niet persee te zijn wat Gandhi bedoelde. Daar waren in zijn tijd ook al discussies over. Zijn hongerstakingen bijvoorbeeld passen niet bij een Satyagrahi en ahinsa omdat dat gericht moet zijn op "overtuigen" en een hongerstaking eigenlijk dreigen met geweld (zelfmoord) is.
      donderdag 29 april 2004 @ 00:36:40 #22
    50314 Tuana
    Turkse Troel
    pi_18761102
    Misschien interessant om te lezen, hier kan je verschillende boeken downloaden waaronder Srimad Bhagavatam - Krishna legendenen en Srimad Bhagavatam - Lessen in wijsheid.... Indien je het interessant vindt, moet je zeker op deze site kijken: http://www.arsfloreat.nl/downloads.html
    I will permit no man to narrow and degrade my soul by making me hate him ...
    "I never did give anybody hell. I just told them the truth and they thought it was hell." - Harry Truman
    pi_18763997
    quote:
    Op woensdag 28 april 2004 13:36 schreef Asha het volgende:

[..]

Ik hoop op een volgend leven op aarde.

Ontopic:
    Goeie vraag!
    Ik heb mij weleens afgevraagd hoe vaak ik geboren moet worden eer ik uiteindelijk moksha bereikt zal hebben. Ik kom erop terug. Nu even wat werk verrichten.
    Om hierop terug te komen.
    Toen ik heel wat jaartjes jonger was, wist ik niet dat uiteindelijke doel van een Hindoe is om moksha te bereiken. Ik begreep van iemand dat je alleen moksha kan bereiken door te leven als een sadhoe. Ik was het daar niet helemaal mee eens.Lang niet iedereen kan op deze manier leven. Een mens heeft ook een plicht (goeie daden/juiste handelen)te vervullen op aarde en daarnaast kan men zich bezighouden met religieuze "verplichtingen".

[ Bericht 5% gewijzigd door Asha op 29-04-2004 09:05:49 ]
    pi_18764082
    quote:
    Op donderdag 29 april 2004 00:36 schreef Tuana het volgende:
    Misschien interessant om te lezen, hier kan je verschillende boeken downloaden waaronder Srimad Bhagavatam - Krishna legendenen en Srimad Bhagavatam - Lessen in wijsheid.... Indien je het interessant vindt, moet je zeker op deze site kijken: http://www.arsfloreat.nl/downloads.html
    Zal er zeker naar kijken.
    pi_19310884
    Het boek 'Hindoeïsme binnen ieders bereik' van de Studiegroep Hindoeïsme is een hele goede steun bij het verwerven van kennis over en inzicht in het Hindoeïsme. Bijna alles wordt erin besproken. Ik heb er in ieder geval veel van geleerd. Heel informatief!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')