abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 april 2006 @ 00:25:38 #276
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_36810614
quote:
Op maandag 10 april 2006 00:17 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Promotie van het slachtofferschap van de joden. Niks meer en niks minder.
Hoezo 'promotie', als Judas het deze keer níet gedaan heeft?
'Nuff said
pi_36812059
quote:
Op maandag 10 april 2006 00:25 schreef Doffy het volgende:
[..]
Hoezo 'promotie', als Judas het deze keer níet gedaan heeft?
idd Judas was een Jood, is altijd valselijk beschuldigd door de kerk bla bla bla antisemitisme bla bla bla tweede wereldoorlog bla bla bla 6 miljoen bla bla bla gaskamers bla bla bla verbrand bla la bla herstelbetalingen...
Die 2 kratten bier waren oke, maar van die borrelnootjes moest ik kotsen.
  maandag 10 april 2006 @ 07:59:54 #278
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_36813212
ik heb de docu na bijna een uur maar gewoon uitgezet.. Er werd zo goed als niets verteld over de inhoud van het evangelie van Judas, maar een hoop gebla er omheen.
Ik vond het een schokkend slechte documantaire en ik kan alleen maar hopen dat de wetenschappers hun onderzoek zorgvuldiger hebben gedaan dan dat het nu in beeld gebracht werd
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_36813875
quote:
Op maandag 10 april 2006 07:59 schreef teamlead het volgende:
ik heb de docu na bijna een uur maar gewoon uitgezet.. Er werd zo goed als niets verteld over de inhoud van het evangelie van Judas, maar een hoop gebla er omheen.
Ik vond het een schokkend slechte documantaire en ik kan alleen maar hopen dat de wetenschappers hun onderzoek zorgvuldiger hebben gedaan dan dat het nu in beeld gebracht werd
dan heb je hem juist net te vroeg uitgezet daarmee begonnen ze na het eerste uur.

vond het toch wel een aardig goeie docu, eerst was ik bang dat alles binnen 1 uur werd gepropt en daarom weinig over de inhoud zou gaan (na 3 kwartier) maar het ging daarna nog een uur door

en mijn ideeen werden aan het eind nog versterkt dat het gnotische stroming eigenlijk Christendom voor gevorderde was. Ik denk dus ook dat het meer de stroming was van Jesus dan de Orthodoxe stroming want Jesus was zelf ook geen beginner.
  maandag 10 april 2006 @ 09:25:04 #280
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_36813978
quote:
Op zondag 9 april 2006 23:56 schreef Doffy het volgende:

[..]

Heeft te maken met de nogal duistere manier waarop er met het manuscript is omgesprongen. Degene die het in bezit had, vroeg er miljoenen voor maar niemand wilde dat betalen. Toen liet hij een aantal wetenschappers naar het manuscript kijken om te bevestigen dat het echt was - maar ze mochten het niet meenemen of echt onderzoeken. Het duurde nog tot begin 21e eeuw voordat het manuscript door iemand gekocht werd - in de tussentijd is het gewoon slecht bewaard.
Ja dat weet ik. Heb het zelf ook gezien. Maar als die Emmer wist dat het zo'n waardevol document was, had hij het toch nooit moeten laten gaan? En nu vrolijk meewerken aan het herstel van het manuscript, terwijl hij er zelf mede debet aan is dat het nu in zo'n slechte staat is.
Niet meer actief op Fok!
  maandag 10 april 2006 @ 09:38:14 #281
27698 Doffy
pi_36814165
quote:
Op maandag 10 april 2006 09:25 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ja dat weet ik. Heb het zelf ook gezien. Maar als die Emmer wist dat het zo'n waardevol document was, had hij het toch nooit moeten laten gaan? En nu vrolijk meewerken aan het herstel van het manuscript, terwijl hij er zelf mede debet aan is dat het nu in zo'n slechte staat is.
Wat had hij moeten doen dan?
'Nuff said
  maandag 10 april 2006 @ 09:49:11 #282
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_36814328
quote:
Op maandag 10 april 2006 09:16 schreef _Etter_ het volgende:

[..]

dan heb je hem juist net te vroeg uitgezet daarmee begonnen ze na het eerste uur.

vond het toch wel een aardig goeie docu, eerst was ik bang dat alles binnen 1 uur werd gepropt en daarom weinig over de inhoud zou gaan (na 3 kwartier) maar het ging daarna nog een uur door

en mijn ideeen werden aan het eind nog versterkt dat het gnotische stroming eigenlijk Christendom voor gevorderde was. Ik denk dus ook dat het meer de stroming was van Jesus dan de Orthodoxe stroming want Jesus was zelf ook geen beginner.
hmz.. dan maar wachten op de herhaling
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_36814847
quote:
Op maandag 10 april 2006 09:25 schreef Viking84 het volgende:

[..]

idd, die zwarte markt handelaren zijn meestal niet de vriendelijkste lui..
  maandag 10 april 2006 @ 11:03:35 #284
8369 speknek
Another day another slay
pi_36815919
quote:
Op maandag 10 april 2006 00:17 schreef NorthernStar het volgende:
Promotie van het slachtofferschap van de joden. Niks meer en niks minder.
Wel minder. Wat een onzin.
Het was een harde aanval op het Christendom, misschien wel te hard ja. Maar een politieke boodschap om Israel te steunen? Oh please .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 10 april 2006 @ 11:05:34 #285
8369 speknek
Another day another slay
pi_36815963
Ik vond het een goede documentaire trouwens. Knap hoe ze van zoiets stoffigs toch nog iets heel spannends wisten te maken. Hoge production values, met al die Romeinse kostuums en omgevingen. Ik had wel graag iets meer inhoud gezien, maar eigenlijk vertelt dat evangelie van Judas natuurlijk gewoon wat we al heel lang wisten van het gnosticisme.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 10 april 2006 @ 11:11:01 #286
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_36816094
Weet niet op het al voorbij is gekomen in deze thread maar de timing is geweldig. In de week voor de zondag waarop kinderen de feestelijke intocht van Jezus vieren met palpaaskruizen met daaraan de dertig zilverlingen die Judas betaalt kreeg kwam dit nieuws naar buiten. Toen ik het nieuws bericht voor het eerst las dacht ik 'owh leuk' nu ik ook de marketing technische achtergrond van NatsGeo's ontdekking zie is het prachtig.

"Hoe gebruik ik een Christelijke feest/gedenkings periode als reclamecampagne." Het team van NatGeo verdient per direct de marketingsprijs voor deze eeuw.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  maandag 10 april 2006 @ 11:36:46 #287
8369 speknek
Another day another slay
pi_36816798
Viel het mij trouwens als enige op dat de tuin van Gethsemane scene precies hetzelfde was als the Passion (de cinematografie, niet het verhaal, dat komt uit de bijbel, duh)?
  maandag 10 april 2006 @ 12:25:03 #288
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_36818290
Een hele subsite gewijd aan de gospel (Engelstalig)
http://www9.nationalgeographic.com/lostgospel/

Inclusife een transcript in het koptisch

En een vertaling in het engels

voor de geinteresseerden....
quote:
Op maandag 10 april 2006 11:36 schreef speknek het volgende:
Viel het mij trouwens als enige op dat de tuin van Gethsemane scene precies hetzelfde was als the Passion (de cinematografie, niet het verhaal, dat komt uit de bijbel, duh)?
Ja, dat viel mij ook op eigenlijk
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_36818295
Geen kruisiging, geen wederopstanding merkwaardig.

Wat betekent dit dan?: "Jij zult degene zijn, die de man opoffert die mij bekleedt"
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  maandag 10 april 2006 @ 12:30:30 #290
8369 speknek
Another day another slay
pi_36818445
quote:
Op maandag 10 april 2006 12:25 schreef Slayage het volgende:
Geen kruisiging, geen wederopstanding merkwaardig.

Wat betekent dit dan?: "Jij zult degene zijn, die de man opoffert die mij bekleedt"
Gnostici zagen (zoals ook kort benoemd in de docu) het stoffelijke lichaam als iets anders dan de geestelijke. Eigenlijk als de gevangenis die de geest in deze wereld vasthoudt. Ik neem aan dat de uitdrukking betekent: jij zult degene zijn, die mijn stoffelijke lichaam opoffert (zodat mijn geest vrij de hemel in treedt).
pi_36818705
quote:
Op maandag 10 april 2006 12:30 schreef speknek het volgende:

[..]

Gnostici zagen (zoals ook kort benoemd in de docu) het stoffelijke lichaam als iets anders dan de geestelijke. Eigenlijk als de gevangenis die de geest in deze wereld vasthoudt. Ik neem aan dat de uitdrukking betekent: jij zult degene zijn, die mijn stoffelijke lichaam opoffert (zodat mijn geest vrij de hemel in treedt).
Kan toeval zijn, maar ik moest hier aan denken

“And concerning their saying, 'We killed the Messiah Jesus son of Mary, Allah's Messenger.' They killed him not, nor crucified, but it appeared so to them. Indeed those who disagree concerning it are in doubt about it. They have no (true) knowledge about it except that they follow conjecture. Surely, they did not kill him. But Allah did take him up unto Himself. Allah is ever Mighty, Wise.” (An-Nisaa’:157 -158) (Koran)
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  maandag 10 april 2006 @ 12:46:18 #292
8369 speknek
Another day another slay
pi_36818925
Nouja de gnostici gingen er toch zeer zeker wel vanuit dat Jezus gekruisigd werd. Maar bezien in hoeverre de islam is beinvloed door het gnosticisme is misschien wel eens interessant.
  maandag 10 april 2006 @ 13:23:23 #293
38070 Kabouter_Krulleput
Kabouter_Krulleput
pi_36820094
Goeie, vermakelijke documentaire. Was bang dat ze het iets te spectaculair zouden brengen en het de complottheorie-kant op zou gaan. Maar het had een uitstekende conclusie.
I don't really come from outer space || Last.fm
  † In Memoriam † maandag 10 april 2006 @ 16:19:38 #294
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_36825925
quote:
Op maandag 10 april 2006 11:03 schreef speknek het volgende:

[..]

Wel minder. Wat een onzin.
Het was een harde aanval op het Christendom, misschien wel te hard ja. Maar een politieke boodschap om Israel te steunen? Oh please .
Israel heb ik nooit genoemd.

Een docu over het 'evangelie van Judas' die over antisemitsme gaat.. oww please
  † In Memoriam † maandag 10 april 2006 @ 16:28:33 #295
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_36826207
quote:

The codex was written by Gnostic Christians to dovetail with their theological beliefs.

Gnosticism is the doctrine of salvation through special knowledge. If someone was comparing that 2nd century religion with a contemporary one, gnosticism would be best compared to Scientology. The philosophy of gnosticism was declared heretical by the early Roman church.

It is a religion that combines occultism, mysticism, astrology, magic, esoteric Judaism, a modified view Christian perspective of redemption—and Zoroastrianism. Included also are the ancient rituals of Egypt and Mesopotamia that are prevalent in Free Masonry today. The Gnostics beliefs in resurrection and dualism come from Assyrian-Zoroastrian religious ritualism.

Gnosticism is a philosophical movement that actually predates Christianity

bron 

Een mysteriereligie die het Jezus verhaal gewoon gekaapt heeft.
quote:

Fr John Flader told The World Today on Friday: "My first reaction was every year at Easter time we come up with some new book, some new allegation some new article that shows that Jesus didn't exist or he didn't die on the cross or he didn't rise from the dead."

Sydney priest "chuckles" at Judas reports

Yep. En niet alleen met Pasen. Ook met Kerst.

maandag 10 april 2006 @ 16:46:59 #296
27698 Doffy
pi_36826895
quote:
Op maandag 10 april 2006 16:28 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Een mysteriereligie die het Jezus verhaal gewoon gekaapt heeft.
Als je dit claimt, wil je het dan ook even onderbouwen (deze keer wel graag ). En wil je meteen even duidelijk maken dat de historische Jezus (waar jij blijkbaar veel vanaf weet) geen gnosticus heeft kunnen zijn?
'Nuff said
  maandag 10 april 2006 @ 16:56:38 #297
27698 Doffy
pi_36827228
En oh ja, wil je meteen ook even duidelijk maken waarom het orthodoxe christendom géén mysterie-religie is, met z'n lichaam en bloed van christus, z'n doop, etc?
'Nuff said
  maandag 10 april 2006 @ 16:59:03 #298
8369 speknek
Another day another slay
pi_36827323
Ik zou daar best wat in kunnen zien, dat de gnostici jezus gepakt hebben en, om de andere christenen nog even te irriteren, hun leer omgedraaid hebben. En dit vanuit een intellectueel, elitair esoterisme. Misschien is over 2000 jaar het pastafarisme wel een booming spirituele beweging.

Maar je kunt niet met droge ogen claimen dat het gnosticisme een verzameling van allemaal verschillende religieuze invloeden is, en dan het orthodoxe christendom een rechtlijnig en originele godsdienst noemen. Ik denk dat nou juist dat de belangrijkste wetenschappelijke informatie is die we in de laatste honderd jaar middels het vinden van al die andere evangelieen en de geschiedenis van Irenaeus/Nicea geleerd hebben.
  † In Memoriam † maandag 10 april 2006 @ 16:59:30 #299
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_36827341
quote:
Op maandag 10 april 2006 16:46 schreef Doffy het volgende:

[..]

Als je dit claimt, wil je het dan ook even onderbouwen (deze keer wel graag ). En wil je meteen even duidelijk maken dat de historische Jezus (waar jij blijkbaar veel vanaf weet) geen gnosticus heeft kunnen zijn?
Bewijzen dat de vier evangelien uit de bijbel waarheidsgetrouw zijn kan ik natuurlijk niet, dat kan niemand. Ze zijn wel de oudste. En die Jezus was geen gnosticus.

De gnostiek bestond verder al ver voor Jezus zijn geboorte. (al duizenden jaren als je teruggaat naar de roots) Toen het christendom opkwam hebben ze de hoofdfiguren in de al bestaande setting van hun geloof gezet.

Je doet net of dit een heel nieuwe openbaring is ofzo.
  maandag 10 april 2006 @ 17:07:16 #300
27698 Doffy
pi_36827594
quote:
Op maandag 10 april 2006 16:59 schreef NorthernStar het volgende:
Bewijzen dat de vier evangelien uit de bijbel waarheidsgetrouw zijn kan ik natuurlijk niet, dat kan niemand. Ze zijn wel de oudste. En die Jezus was geen gnosticus.
Het evangelie van Thomas is net zo oud, zo niet jonger dan de 4 canonieke evangeliën. En die Jezus is wél een gnosticus.
quote:
De gnostiek bestond verder al ver voor Jezus zijn geboorte. (al duizenden jaren als je teruggaat naar de roots) Toen het christendom opkwam hebben ze de hoofdfiguren in de al bestaande setting van hun geloof gezet.
Gnostici hadden niet één stroming, en ook niet één 'verlosser'. Jezus was, zoals ik al zei, een soort Buddha, een ultiem verlicht mens die daarom nu in de Pleroma (zeg maar Nirvana) verkeert. Zij hebben van Jezus geen god gemaakt, ze zagen zijn leringen gewoon in een andere context. En wie ben jij om even te claimen of ze wel of geen gelijk hadden?
quote:
Je doet net of dit een heel nieuwe openbaring is ofzo.
Jij claimt nogal stellige zaken, terwijl je zelf claimt een scepticus te zijn. Dergelijke claims zou je dus niet zo sterk mogen verwoorden, tenzij je er zeer goede argumenten en/of bronnen voor hebt. Dat is mijn punt, meer niet.
'Nuff said
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')