Hoezo 'promotie', als Judas het deze keer níet gedaan heeft?quote:Op maandag 10 april 2006 00:17 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Promotie van het slachtofferschap van de joden. Niks meer en niks minder.
idd Judas was een Jood, is altijd valselijk beschuldigd door de kerk bla bla bla antisemitisme bla bla bla tweede wereldoorlog bla bla bla 6 miljoen bla bla bla gaskamers bla bla bla verbrand bla la bla herstelbetalingen...quote:Op maandag 10 april 2006 00:25 schreef Doffy het volgende:
[..]
Hoezo 'promotie', als Judas het deze keer níet gedaan heeft?
dan heb je hem juist net te vroeg uitgezet daarmee begonnen ze na het eerste uur.quote:Op maandag 10 april 2006 07:59 schreef teamlead het volgende:
ik heb de docu na bijna een uur maar gewoon uitgezet.. Er werd zo goed als niets verteld over de inhoud van het evangelie van Judas, maar een hoop gebla er omheen.
Ik vond het een schokkend slechte documantaire en ik kan alleen maar hopen dat de wetenschappers hun onderzoek zorgvuldiger hebben gedaan dan dat het nu in beeld gebracht werd
Ja dat weet ik. Heb het zelf ook gezien. Maar als die Emmer wist dat het zo'n waardevol document was, had hij het toch nooit moeten laten gaan? En nu vrolijk meewerken aan het herstel van het manuscript, terwijl hij er zelf mede debet aan is dat het nu in zo'n slechte staat is.quote:Op zondag 9 april 2006 23:56 schreef Doffy het volgende:
[..]
Heeft te maken met de nogal duistere manier waarop er met het manuscript is omgesprongen. Degene die het in bezit had, vroeg er miljoenen voor maar niemand wilde dat betalen. Toen liet hij een aantal wetenschappers naar het manuscript kijken om te bevestigen dat het echt was - maar ze mochten het niet meenemen of echt onderzoeken. Het duurde nog tot begin 21e eeuw voordat het manuscript door iemand gekocht werd - in de tussentijd is het gewoon slecht bewaard.
Wat had hij moeten doen dan?quote:Op maandag 10 april 2006 09:25 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ja dat weet ik. Heb het zelf ook gezien. Maar als die Emmer wist dat het zo'n waardevol document was, had hij het toch nooit moeten laten gaan? En nu vrolijk meewerken aan het herstel van het manuscript, terwijl hij er zelf mede debet aan is dat het nu in zo'n slechte staat is.
hmz.. dan maar wachten op de herhalingquote:Op maandag 10 april 2006 09:16 schreef _Etter_ het volgende:
[..]
dan heb je hem juist net te vroeg uitgezet daarmee begonnen ze na het eerste uur.
vond het toch wel een aardig goeie docu, eerst was ik bang dat alles binnen 1 uur werd gepropt en daarom weinig over de inhoud zou gaan (na 3 kwartier) maar het ging daarna nog een uur door
en mijn ideeen werden aan het eind nog versterkt dat het gnotische stroming eigenlijk Christendom voor gevorderde was. Ik denk dus ook dat het meer de stroming was van Jesus dan de Orthodoxe stroming want Jesus was zelf ook geen beginner.
idd, die zwarte markt handelaren zijn meestal niet de vriendelijkste lui..quote:Op maandag 10 april 2006 09:25 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ja dat weet ik. Heb het zelf ook gezien. Maar als die Emmer wist dat het zo'n waardevol document was, had hij het toch nooit moeten laten gaan? En nu vrolijk meewerken aan het herstel van het manuscript, terwijl hij er zelf mede debet aan is dat het nu in zo'n slechte staat is.
Wel minder. Wat een onzin.quote:Op maandag 10 april 2006 00:17 schreef NorthernStar het volgende:
Promotie van het slachtofferschap van de joden. Niks meer en niks minder.
Ja, dat viel mij ook op eigenlijkquote:Op maandag 10 april 2006 11:36 schreef speknek het volgende:
Viel het mij trouwens als enige op dat de tuin van Gethsemane scene precies hetzelfde was als the Passion (de cinematografie, niet het verhaal, dat komt uit de bijbel, duh)?
Gnostici zagen (zoals ook kort benoemd in de docu) het stoffelijke lichaam als iets anders dan de geestelijke. Eigenlijk als de gevangenis die de geest in deze wereld vasthoudt. Ik neem aan dat de uitdrukking betekent: jij zult degene zijn, die mijn stoffelijke lichaam opoffert (zodat mijn geest vrij de hemel in treedt).quote:Op maandag 10 april 2006 12:25 schreef Slayage het volgende:
Geen kruisiging, geen wederopstanding merkwaardig.
Wat betekent dit dan?: "Jij zult degene zijn, die de man opoffert die mij bekleedt"
Kan toeval zijn, maar ik moest hier aan denkenquote:Op maandag 10 april 2006 12:30 schreef speknek het volgende:
[..]
Gnostici zagen (zoals ook kort benoemd in de docu) het stoffelijke lichaam als iets anders dan de geestelijke. Eigenlijk als de gevangenis die de geest in deze wereld vasthoudt. Ik neem aan dat de uitdrukking betekent: jij zult degene zijn, die mijn stoffelijke lichaam opoffert (zodat mijn geest vrij de hemel in treedt).
Israel heb ik nooit genoemd.quote:Op maandag 10 april 2006 11:03 schreef speknek het volgende:
[..]
Wel minder. Wat een onzin.
Het was een harde aanval op het Christendom, misschien wel te hard ja. Maar een politieke boodschap om Israel te steunen? Oh please.
Een mysteriereligie die het Jezus verhaal gewoon gekaapt heeft.quote:
The codex was written by Gnostic Christians to dovetail with their theological beliefs.
Gnosticism is the doctrine of salvation through special knowledge. If someone was comparing that 2nd century religion with a contemporary one, gnosticism would be best compared to Scientology. The philosophy of gnosticism was declared heretical by the early Roman church.
It is a religion that combines occultism, mysticism, astrology, magic, esoteric Judaism, a modified view Christian perspective of redemption—and Zoroastrianism. Included also are the ancient rituals of Egypt and Mesopotamia that are prevalent in Free Masonry today. The Gnostics beliefs in resurrection and dualism come from Assyrian-Zoroastrian religious ritualism.
Gnosticism is a philosophical movement that actually predates Christianity
bron
Yep. En niet alleen met Pasen. Ook met Kerst.quote:
Fr John Flader told The World Today on Friday: "My first reaction was every year at Easter time we come up with some new book, some new allegation some new article that shows that Jesus didn't exist or he didn't die on the cross or he didn't rise from the dead."
Sydney priest "chuckles" at Judas reports
Als je dit claimt, wil je het dan ook even onderbouwen (deze keer wel graagquote:Op maandag 10 april 2006 16:28 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Een mysteriereligie die het Jezus verhaal gewoon gekaapt heeft.
Bewijzen dat de vier evangelien uit de bijbel waarheidsgetrouw zijn kan ik natuurlijk niet, dat kan niemand. Ze zijn wel de oudste. En die Jezus was geen gnosticus.quote:Op maandag 10 april 2006 16:46 schreef Doffy het volgende:
[..]
Als je dit claimt, wil je het dan ook even onderbouwen (deze keer wel graag). En wil je meteen even duidelijk maken dat de historische Jezus (waar jij blijkbaar veel vanaf weet) geen gnosticus heeft kunnen zijn?
Het evangelie van Thomas is net zo oud, zo niet jonger dan de 4 canonieke evangeliën. En die Jezus is wél een gnosticus.quote:Op maandag 10 april 2006 16:59 schreef NorthernStar het volgende:
Bewijzen dat de vier evangelien uit de bijbel waarheidsgetrouw zijn kan ik natuurlijk niet, dat kan niemand. Ze zijn wel de oudste. En die Jezus was geen gnosticus.
Gnostici hadden niet één stroming, en ook niet één 'verlosser'. Jezus was, zoals ik al zei, een soort Buddha, een ultiem verlicht mens die daarom nu in de Pleroma (zeg maar Nirvana) verkeert. Zij hebben van Jezus geen god gemaakt, ze zagen zijn leringen gewoon in een andere context. En wie ben jij om even te claimen of ze wel of geen gelijk hadden?quote:De gnostiek bestond verder al ver voor Jezus zijn geboorte. (al duizenden jaren als je teruggaat naar de roots) Toen het christendom opkwam hebben ze de hoofdfiguren in de al bestaande setting van hun geloof gezet.
Jij claimt nogal stellige zaken, terwijl je zelf claimt een scepticus te zijn. Dergelijke claims zou je dus niet zo sterk mogen verwoorden, tenzij je er zeer goede argumenten en/of bronnen voor hebt. Dat is mijn punt, meer niet.quote:Je doet net of dit een heel nieuwe openbaring is ofzo.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |