Ik zei waarschijnlijk.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 15:51 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik denk het niet.
Weet D66 een minister voor Onderwijs eruit te slepen, dan zou dat geen dooie mus zijn. Ook het overstag gaan van de VVD op het gebied van het kiesstelsel is een goed en rechtvaardig resultaat waar D66 mee thuis kan komen.
Een beetje extra geld voor Onderwijs is daarentegen wel een dooie mus.
Maar we zullen zien; ik oordeel liever naderhand dan op voorhand de oppositie woorden in de mond te leggen.
Vrijwillig zal dat i.i.g. niet gaan nee.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 15:52 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Hoe kom je erbij dat Van der Hoeven naar achteren zou stappen t.b.v. een D'66 minister??
En ik geef aan dat je daar fout zit.quote:
We zullen zien. De PvdA kennende zal er wel een extra drempel bij worden verzonnen voor D66.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 15:56 schreef Sidekick het volgende:
[..]
En ik geef aan dat je daar fout zit.
Niet iedere toezegging zal als dooie mus worden bestempeld. Niet waarschijnlijk, niet misschien. Mijn voorbeelden zijn simpel (en tegelijkertijd zeer lastig) en tonen al aan dat je stelling ongeloofwaardig is.
quote:Over de doodsoorzaak doet VROM geen mededelingen. Dat is een privé-zaak, zegt een woordvoerder
Ik denk dat een minderheidskabinet niet verder komt dan nieuwe verkiezingen. Hoe kunnen zij ooit een meerderheid vinden in de Tweede Kamer die vindt dat een dergelijk kabinet nog eens 2 jaar kan regeren?quote:Op vrijdag 25 maart 2005 15:30 schreef Sidekick het volgende:
Ik denk dat een minderheidskabinet een beter scenario is dan nieuwe verkiezingen, in de ogen van CDA en VVD.
D66 was al blijgemaakt met een dooie mus, dat lukt niet nog een keer.quote:Een nog beter scenario is D66 blij maken met een dooie mus en verder gaan regeren. En dat is ook nog eens de meest reele oplossing voor het conflict. Maar deze onduidelijkheid en politieke chaos moet niet te lang doorgaan, want dan wordt het steeds moeilijker om tot een compromis te komen die je kan verantwoorden aan de kiezer.
Op grond waarvan hebben ze volgens jou niets te eisen? De uitgangspunten waarop dit kabinet is geformeerd zijn aangetast. Het lijkt me niet meer dan logisch dat je dan om de tafel gaat zitten om te kijken of dit kabinet nog wel bestaansrecht heeft.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 19:04 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Ik vind het echt steeds lachwekkender worden. Ze hebben geen drol te eisen, maar zetten CDA en VVD voor het blok. Lekkere coalitie zo, dat houdt het niet lang vol.
quote:[...]
Boris Dittrich deelt vervolgens mee dat de komende dagen onderhandeld wordt over de basis waarop het kabinet verder kan. Hij draagt geen opvolger voor De Graaf voor voordat dat rond is. In de wandelgangen gaat echter het gerucht dat Boris Dittrich zijn ministerspak al geperst heeft. Lousewies van der Laan laat hier en daar weten dat zij de nieuwe fractieleider van D66 wordt. Toch is er dus niet alleen sprake van een aftredende minister en nieuwe carrières, maar ook van een discussie over de basis van deelname van D66 aan deze conservatieve coalitie.
[...]
quote:Analyse
Grillig D66 wordt de LPF van Balkenende II
Frank Poorthuis
Ze zullen het niet graag horen, bij D66. Maar de in- en infatsoenlijke democraten dreigen de LPF van Balkenende II te worden. Het is niet alleen omdat zich dinsdag en woensdag in de top van de partij een drama afspeelde. Een drama dat herinneringen oproept aan de machinaties, ruzies en matpartijen die de Lijst Pim Fortuyn twee jaar lang de lieveling van de media maakten. De wijze waarop partijleider Boris Dittrich zijn vice-premier Thom de Graaf in de steek liet, is materiaal voor een aangrijpend televisiedrama. Terwijl De Graaf vocht voor zijn portefeuille bestuurlijke vernieuwing, waarvoor hij D66 het kabinet-Balkenende had binnengeleid, kwam Dittrich met de andere coalitiepartijen overeen dat die er niet meer zo toe deed.
Er is meer dat noopt tot het trekken van de historische parallel tussen D66 en de erfgenamen van Pim. Door het vertrek van De Graaf begint een nieuwe formatieronde en duikt een beeld op dat we kennen van de formatie van het eerste kabinet-Balkenende: de black box, de onberekenbare factor.
In 2002 werd de nieuwe 26-man sterke fractie van de LPF vaak zo genoemd. Ze had geen leider, alleen zijn boek. Ze kenden elkaar niet, behalve van de foto. Wat hun stemgedrag zou zijn, hoe hun politieke mores waren, niemand had enig idee. Kon hun leider, de voorlichter van Pim die aan tafel zat met Jan Peter Balkenende en Gerrit Zalm, wel voor hen in staan?
Natuurlijk, de fractie van de D66 is niet die van Mat Herben, al was het maar door de geringe omvang ervan. Maar wat D66 tot de onberekenbare factor van de (nieuwe) formatie maakt, is dat de handtekening van de onderhandelaar geen garantie voor een waterdichte afspraak is.
Gewone leden, coryfeeën en zittend kader van D66 maakten gisteren duidelijk dat zij een finaal oordeel willen vellen over de uitkomst. Het voortbestaan van het kabinet-Balkenende II is dus afhankelijk van het waarschijnlijk extra voorjaarscongres van D66.
Waarvoor Boris Dittrich en Balkenende angst moeten hebben, is dat dat de achterban minder gemakkelijk dan de Kamerfractie afstand neemt van de veertig jaar gekoesterde vernieuwingsidealen. Zij vraagt grote compensatie voor het niet-binnenslepen van een nieuw kiesstelsel en de introductie van de gekozen burgemeester.
Het vileine is dat Jozias van Aartsen en Maxime Verhagen, de onderhandelaars van VVD en CDA, daartoe niet zomaar bereid zijn. Die voelen zich zijdelings verantwoordelijk voor de crisis. 'Ik voel me helemaal niet in de positie dat ik iets iemand hoef aan te bieden', liet van Aartsen voor aanvang van de eerste besprekingen horen.
Dat is niet een gewone, stoere beginzet, maar een regelrecht dreigement aan het adres van D66. Er valt bij de VVD weinig te halen.
Balkenende onderhandelt, als premier, niet direct mee. Dat doet fractieleider Verhagen voor hem. Het zijn de drie partijen die het regeerakkoord moeten herschrijven. Via Verhagen kijkt de premier natuurlijk wel mee.
De drie onderhandelaars beseffen dat niemand baat heeft bij tussentijdse verkiezingen. Dat biedt Balkenende op dit moment waarschijnlijk nog de meeste hoop op een goede afloop van zijn tweede kabinet. Maar gezien alle onrust in de partijen biedt dat besef op dit moment te weinig zekerheid voor Balkenende ('Ik heb er alle vertrouwen in') om zo veel rust uit te stralen.
de Volkskrant
En vanavond in Barend en van Dorp (23:50) Wouter Bos.quote:Gaat het kabinet het redden?
D66 is in onderhandeling met coalitiepartners CDA en VVD over verlenging van de deelname aan het kabinet-Balkenende II. De D66-achterban is zeer verdeeld over de koers van partijleider Boris Dittrich.
De onderhandelingen zijn voor vandaag stilgelegd, morgen praten de coalitiepartners verder. De besprekingen duren volgens Dittrich nog zeker een week. Komt het nog goed met dit kabinet?
In NOVA Politiek zijn te gast D66-Kamerlid Bert Bakker, oud-D66'er Hein van Meeteren en D66-voorzitter in Amsterdam Ageeth Telleman. Ook een reactie van de commissaris van de koningin in Utrecht, D66'er Boele Staal.
Verder de zetelverdeling volgens de jongste Politieke Barometer en de meningen uit Naarden, waar bijna het gehele kabinet naar de Matthäus Passion kwam luisteren. Afwezig waren alleen de twee D66 bewindslieden.
Presentatie: Ferry Mingelen en Clairy Polak
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | % *=zetels **18 MAART **25 MAART 1/2 *************************************** PvdA **32,4 50 **30,3 47 **-3 *************************************** CDA **20,9 32 **20,8 32 ** 0 *************************************** VVD *******18,1 28 **19,2 30 **+2 *************************************** D66 ** 3,2 4 ** 3,3 5 **+1 *************************************** GroenLinks ** 6,4 10 ** 5,1 8 **-2 *************************************** SP ** 8,4 13 ** 9,5 14 **+1 *************************************** ChristenUnie ** 3,1 5 ** 2,6 4 **-1 *************************************** SGP ** 1,8 2 ** 1,8 2 ** 0 *************************************** LPF ** 1,1 1 ** 1,0 1 ** 0 *************************************** Wilders ***3,3 5 ** 5,1 7 **+2 *************************************** Overige ***1,3 0 ** 1,3 0 ** 0 |
Die is er al, vind ik. Maar dat de lijmpoging gaat mislukken lijkt me onwaarschijnlijk.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 22:57 schreef -DailaLama- het volgende:
Er komt geen kabinetscrisis.
Boris v/d Ham is zo in B&vD.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 23:23 schreef the_disheaver het volgende:
Die reconstructie is al op internet (zie het topic De graaf afgetreden, kabinetscrisis?
Wie wel?quote:Op vrijdag 25 maart 2005 23:30 schreef Toad het volgende:
[..]
Boris v/d Ham is zo in B&vD.
Hebben FOK!kers volgens jou een goed en helder beeld wat er gebeurd is?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |