De VVD was inderdaad niet erg gecharmeerd van deze plannen. De Graaf had ook meer ruimte moeten krijgen op dit punt. Echter, een punt van inzet was dit nu ook weer niet. Als de gekozen burgemeester er zou komen had niemand nog iets gezegd over het nieuwe kiesstelsel.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:02 schreef Sidekick het volgende:
[..]
[..]
De VVD staat achter geen van de varianten. De tekst in het regeerakkoord over het nieuwe kiesstelsel is vrij duidelijk, zeker in vergelijking met andere overeenkomsten in het akkoord.
Het regeerakkoord is duidelijk. Daar gaat het om. Of de fractie groot of klein is doet er niet toe.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:12 schreef sizzler het volgende:
Toch wel. Ze willen meer democratie en forceren dat op een ondemocratische wijze: de minderheid kan door middel van politieke spelletjes iets opleggen aan de minderheid.
Zeker waar. Dus volgt er een kabinetscrisis, als de VVD D66 niks te bieden heeft.quote:De fractie valt niets te verwijten waar het om de gekozen burgemeester gaat. Nu probeert D66 de schuld in de schoenen van de VVD te schuiven terwijl het standpunt van de VVD niets had uitgemaakt als De Graaf de burgemeesterverkiezingen er wél doorheen had gekregen. De attitudeverschuiving ligt bij -en werd mede veroorzaakt door- D66 zelf. De VVD is niet van standpunt veranderd.
Dat zal dan ongetwijfeld het geval zijn. Als de coalitie D66 niets meer te bieden heeft dan rest er niets anders het vertrouwen in het kabinet op te zeggen.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:15 schreef SCH het volgende:
Zeker waar. Dus volgt er een kabinetscrisis, als de VVD D66 niks te bieden heeft.
Daar zit wel wat in, maar om nou een partij in de regering op te nemen die gegijzeld wordt door de hoofddoekjes is toch van een heel andere orde.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:11 schreef Lemmeb het volgende:
Alsof die moslims nu de behandeling krijgen die ze verdienen. Tuurlijk, Verdonk doet haar best, maar Balkenende is er keer op keer als de kippen bij om moslims 'een hart onder de riem te steken' als de één of andere onverlaat een scheet heeft gelaten voor de deur van een moskee. Het is toch allemaal komedie.
Het is een beetje mythe dat alle overheidsuitgaven naar de "zwakkeren" gaan. Er wordt zoveel in bureaucratie of baantjes voor bekenden gestoken. De EU, de VN, ambassades in landen waar je nog nooit van gehoord hebt. En dan zwijg ik maar over al die kunstsubsidies en die lui van de publieke omroep. Dat zijn geen zwakkeren, maar mensen die een riante boterham verdienen op kosten van de bealstingbetaler. En dat is ook de maatschappij waar de PvdA voor staat: een totale verambtelijking onder het mom van sociaal beleid. Ik geloof bijvoorbeeld niet in gezinsvoogden die alles van achter de PC moeten regelen.quote:De PvdA heeft misschien een gat in de hand, maar het CDA en vooral de VVD menen dat gat te kunnen dichten ten koste van de zwakkeren in de samenleving. Het is maar de vraag wat per saldo erger is. Wat er echt moet gebeuren is dat de sterken dat gat voor het grootste deel dichten, maar dat is nu eenmaal teveel gevraagd in de walgelijke individualistische samenleving van vandaag.
We zijn het eensquote:Op donderdag 24 maart 2005 13:16 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat zal dan ongetwijfeld het geval zijn. Als de coalitie D66 niets meer te bieden heeft dan rest er niets anders het vertrouwen in het kabinet op te zeggen.
Voor jou niet dan. Voor mij wil het zeggen dat D66 erg veel geluk heeft gehad dat het, ondanks dat het zo'n kleine partij is, zo veel invloed op het regeerakkoord heeft kunnen uitoefenen. Dat moeten ze zich realiseren. Het maakt de houding van de VVD ook iets begrijpelijker als je die achtergrond meeneemt in je conclusie.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:15 schreef SCH het volgende:
[..]
Het regeerakkoord is duidelijk. Daar gaat het om. Of de fractie groot of klein is doet er niet toe.
[..]
Die conclusie deel ik niet. Het CDA ende VVD hebben heel veel geluk gehad dat D66 voor het eerst in hun bestaan aan een rechtse coalitie wilden deelnemen. Dat schept verplichtingen. Jij vindt dus dat de afspraken in het regeerakkoord niet gelijk zijn? Dat de ene afspraak van meer gewicht is dan de andere, afhankelijke van welke partij het heeft ingebracht. Dat lijkt me vrij ongeloofwaardig.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:19 schreef sizzler het volgende:
[..]
Voor jou niet dan. Voor mij wil het zeggen dat D66 erg veel geluk heeft gehad dat het, ondanks dat het zo'n kleine partij is, zo veel invloed op het regeerakkoord heeft kunnen uitoefenen. Dat moeten ze zich realiseren. Het maakt de houding van de VVD ook iets begrijpelijker als je die achtergrond meeneemt in je conclusie.
Heeft D66 wel zoveel invloed dan?quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:19 schreef sizzler het volgende:
[..]
Voor jou niet dan. Voor mij wil het zeggen dat D66 erg veel geluk heeft gehad dat het, ondanks dat het zo'n kleine partij is, zo veel invloed op het regeerakkoord heeft kunnen uitoefenen. Dat moeten ze zich realiseren. Het maakt de houding van de VVD ook iets begrijpelijker als je die achtergrond meeneemt in je conclusie.
Volgens mij heeft D'66 inderdaad zijn ziel verkocht om hun twee kroonjuwelen na bijna dertig jaar uiteindelijk te verzilveren... Nu dat niet lukt, blijft er voor hen verdomd weinig over. Voor D'66 is het over & sluiten.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:29 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Heeft D66 wel zoveel invloed dan?
Op sociaal-economisch terrein is het gewoon CDA-VVD beleid. In ruil daarvoor kregen ze de kleinere onderwerpen als de gekozen burgemeester en het kiesstelsel. Zonder dat hebben ze gewoon niets te bieden (tsja, een beetje geld voor Onderwijs, wat ook al weer tegenvalt).
Mee eens. D66 heeft veel minster- en staatssecretarisposten als je kijkt naar het aantal zetels. Dat wil dus zeggen dat het CDA en de VVD D66 hard nodig hadden. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het regeerakkoord. D66 kon met harde eisen komen ondanks dat het maar een kleine partij was. Voor hun was het een ideale kans om zich ondanks hun kleine aanhang, toch gesteund te voelen door grote partijen als het CDA en de VVD.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:02 schreef SCH het volgende:
[..]
erg opportunistische redenering dit. VVD en vooral het CDA had D66 nodig om dit kabinet te kunnen vormen. Getallen en percentages doen er niet toe, D66 moest en zou erbij, ze hebben dat gedaan en het is niet meer terecht dan dat ze willen dat de coalitiepartijen hun beloftes nakomen en de noodzaak van D66 in het kabinet veilig stellen. Zeer terecht.
Als het de "kleinere" onderwerpen betreft, waarom hebben ze die niet ingevoerd toen ze nog op 24 zetels stonden?quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:29 schreef Sidekick het volgende:
[..]
In ruil daarvoor kregen ze de kleinere onderwerpen als de gekozen burgemeester en het kiesstelsel. Zonder dat hebben ze gewoon niets te bieden (tsja, een beetje geld voor Onderwijs, wat ook al weer tegenvalt).
Tsja ik vind onderwerpen als de gekozen burgemeester en verandering van het kiesstelsel ook niet zo belangrijk, maar voor een 'echte' D66'er is het uitvoeren van deze plannen een natte droom.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:29 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Heeft D66 wel zoveel invloed dan?
Op sociaal-economisch terrein is het gewoon CDA-VVD beleid. In ruil daarvoor kregen ze de kleinere onderwerpen als de gekozen burgemeester en het kiesstelsel. Zonder dat hebben ze gewoon niets te bieden (tsja, een beetje geld voor Onderwijs, wat ook al weer tegenvalt).
Geen idee... maar het was iig een mooie smoes om mee te doen met Balki IIquote:Op donderdag 24 maart 2005 13:36 schreef sizzler het volgende:
[..]
Als het de "kleinere" onderwerpen betreft, waarom hebben ze die niet ingevoerd toen ze nog op 24 zetels stonden?
Dat is ook wel weer waar. Maar ik wou gewoon dat ik kon zeggen dat er sinds 2002 ècht wat veranderd is. Behalve een hoop geschreeuw en een poging tot zwaarder straffen, lijkt dat helaas niet zo te zijn.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:17 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Daar zit wel wat in, maar om nou een partij in de regering op te nemen die gegijzeld wordt door de hoofddoekjes is toch van een heel andere orde.
Op dit punt ben ik het voor het grootste deel met je eens. Het wordt tijd dat we in Nederland eens herijken wie de werkelijke 'zwakkeren' zijn. Dan heb ik het dus over bijstandsmoeders, chronisch zieken, gehandicapten etc. En zeker niet over kut-Marokkanen, draaideurcriminelen, 'kunstenaars'quote:Het is een beetje mythe dat alle overheidsuitgaven naar de "zwakkeren" gaan. Er wordt zoveel in bureaucratie of baantjes voor bekenden gestoken. De EU, de VN, ambassades in landen waar je nog nooit van gehoord hebt. En dan zwijg ik maar over al die kunstsubsidies en die lui van de publieke omroep. Dat zijn geen zwakkeren, maar mensen die een riante boterham verdienen op kosten van de bealstingbetaler.
Die verambtelijking, die regeltjescultuur, die overal in doorgedrongen is, bijvoorbeeld tot in het laagste niveau van de hulpverlening, daar walg ik ook vanquote:En dat is ook de maatschappij waar de PvdA voor staat: een totale verambtelijking onder het mom van sociaal beleid. Ik geloof bijvoorbeeld niet in gezinsvoogden die alles van achter de PC moeten regelen.
Maar je moet toch wat? Ik stem liever op de partij die het meeste overeenkomt met mijn ideaalbeeld, dan dat ik van ellende op de VVD stem vanwege het enige punt dat zij op papier de ambtenarij terug wil dringen (en daar ook niet bijster goed in slaagt).quote:De SP is wat dat betreft een stuk beter, alleen komen ze niet door die PvdA-kluwen heen.
Omdat ze destijds meer inspraak hadden op sociaal-economisch gebied. Die bestuurlijke vernieuwing van D66 is nooit erg populair geweest bij andere partijen en zelfs niet bij coalitiegenoten. Meestal konden ze D66 genoeg inspraak verlenen.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:36 schreef sizzler het volgende:
[..]
Als het de "kleinere" onderwerpen betreft, waarom hebben ze die niet ingevoerd toen ze nog op 24 zetels stonden?
Indien de SGP had deelgenomen aan dit kabinet hadden we hetzelfde probleem gehad. Ook één van hun paradepaardjes zou zijn afgeketst in de Eerste Kamer, namelijk het afpakken van kiesrecht voor vrouwen.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:43 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Omdat ze destijds meer inspraak hadden op sociaal-economisch gebied. Die bestuurlijke vernieuwing van D66 is nooit erg populair geweest bij andere partijen en zelfs niet bij coalitiegenoten. Meestal konden ze D66 genoeg inspraak verlenen.
Nu hadden we een zeer wanhopige CDA-VVD combinatie die zelfs de SGP benanderde om maar hun beleid voort te zetten. D66 was met hun bestuurlijke vernieuwing een betere partij dan de SGP met hun othodoxe religieuze zaken.
Dan hadden ze daar niet op in moeten zetten maar door moeten gaan met sociaal-economische issues, de kenniseconomie en zaken waar de overige coalitiepartijen wel wat in zagen. Je hoorde de partijbonzen al roepen: "Nou, een generaal pardon ipv de gekozen burgemeester is ook goed." Dan voelt de VVD natuurlijk ook al nattigheid.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:43 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Die bestuurlijke vernieuwing van D66 is nooit erg populair geweest bij andere partijen en zelfs niet bij coalitiegenoten. [...]
VVD en CDA hebben ingestemd met het regeerakkoord dus het doet er verder niet zoveel toe.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:57 schreef sizzler het volgende:
[..]
Dan hadden ze daar niet op in moeten zetten maar door moeten gaan met sociaal-economische issues, de kenniseconomie en zaken waar de overige coalitiepartijen wel wat in zagen. Je hoorde de partijbonzen al roepen: "Nou, een generaal pardon ipv de gekozen burgemeester is ook goed." Dan voelt de VVD natuurlijk ook al nattigheid.
Maar als de burgemeesterverkiezing wél door de EK was gekomen was er niets aan de hand.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:59 schreef SCH het volgende:
[..]
VVD en CDA hebben ingestemd met het regeerakkoord dus het doet er verder niet zoveel toe.
Dan zal het kabinet dus ook niet vallen.quote:Op donderdag 24 maart 2005 14:02 schreef sizzler het volgende:
[..]
Maar als de burgemeesterverkiezing wél door de EK was gekomen was er niets aan de hand.
Zaken buiten het regeerakkoord doen er dan blijkbaar wel toe. Anders had D66 er wel eerder een punt van gemaakt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |