abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25657071
quote:
MAARSSEN - Levensmiddelenconcern Unilever sleept Albert Heijn (AH) voor het gerecht. De supermarktketen zou zijn huismerkproducten bewust zo verpakken dat ze lijken op de producten van Unilever.


Unilever eist nu dat AH de betreffende artikelen uit de schappen haalt en de verpakkingen aanpast.
De strijd gaat om artikelen als ijsthee, pindakaas en margarine, die Unilever verkoopt onder de merknamen Lipton, Calvé, Becel, Blue Band, Bertolli en Croma.
Veel geld mislopen
Het levensmiddelenconcern beschuldigt de grootgrutter ervan 'kleuren, letters, verpakkingen en teksten te gebruiken die precies of bijna hetzelfde' zijn als die van Unilever, zo bericht De Telegraaf.
Door de bewuste imitatie zouden klanten 'per ongeluk' producten kopen van het AH-huismerk in plaats van de A-merken van Unilever. Het levensmiddelenconcern zou daardoor 'veel geld' mislopen.

Verplaatsen producten
Behalve het kopiëren van de 'vorm, kleur, lettertype en woordkeus' van de producten zou AH ook zijn eigen producten hebben verplaatst naar de schappen waar eerst de Unilever-artikelen lagen. Daarmee zou AH bewust zijn klanten op het verkeerde been zetten.
Unilever zegt dat het een keer kan voorkomen dat een verpakking sprekend lijkt op die van een andere fabrikant. Maar als dat twaalf keer voorkomt, dan is er meer aan de hand, aldus het concern. AH zegt met Unilever over de kwestie te spreken. Op 12 april start de rechtszaak die Unilever heeft aangespannen.
De Telegraaf meldt dat de directeur van Unox (ook een Unilever-merk) onaangenaam verrast zou zijn geweest toen zijn vrouw hem een worst van AH voorzette. Zelfs zij had zich vergist omdat de AH-verpakking zo op die van Unox leek en in de schap lag waar eerst de Unox-worsten lagen.
AH huismerken lijken wel bijna erg op A-merk - maar ook al AH heeft het recht om zo´n product te leveren met een AH logo dat recht . Unilever wil gewoon aandacht net als Peijnenburg .
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 13:02:21 #2
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_25657435
Iemand foto's?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_25657505
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 12:44 schreef Meki het volgende:
AH huismerken lijken wel bijna erg op A-merk - maar ook al AH heeft het recht om zo´n product te leveren met een AH logo dat recht . Unilever wil gewoon aandacht net als Peijnenburg .
Kan iemand dit vertalen?
pi_25657527
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 12:44 schreef Meki het volgende:

[..]

AH huismerken lijken wel bijna erg op A-merk - maar ook al AH heeft het recht om zo'n product te leveren met een AH logo dat recht . Unilever wil gewoon aandacht net als Peijnenburg .
Ik weet niet wat er in het contract staat t.a.v. schapruimtes en dergelijke. Wat ik wel weet is dat producten niet nagemaakt mogen worden qua uiterlijk. Als dit daadwerkelijk gebeurt, vind dat wel schandalig van AH.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 13:09:14 #5
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_25657556
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 12:44 schreef Meki het volgende:

[..]

AH huismerken lijken wel bijna erg op A-merk - maar ook al AH heeft het recht om zo´n product te leveren met een AH logo dat recht . Unilever wil gewoon aandacht net als Peijnenburg .
???
Doe toch eens normaal!
Koranfascisme bedankt Islam
pi_25657624
tja, dat is natuurlijk altijd lastig. De supermarkt die jouw produkten verkoopt, produceert en verkoopt zelf ook produkten. In feite laat je je concurrent zorgdragen voor de verkoop van jouw produkten en die van de concurrent zelf. Ja, hoe opmerkelijk is het dan dat de produkten van de concurrent een streepje voor hebben in de winkel van de concurrent? Wat die verpakkingen betreft? Tja, dat is een andere kwestie.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_25657709
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 13:12 schreef Argento het volgende:
tja, dat is natuurlijk altijd lastig. De supermarkt die jouw produkten verkoopt, produceert en verkoopt zelf ook produkten. In feite laat je je concurrent zorgdragen voor de verkoop van jouw produkten en die van de concurrent zelf. Ja, hoe opmerkelijk is het dan dat de produkten van de concurrent een streepje voor hebben in de winkel van de concurrent? Wat die verpakkingen betreft? Tja, dat is een andere kwestie.
AH heeft in ieder geval óók een probleem als Unilever al haar producten niet meer levert Andersom misschien nog wel erger, maar het geeft wel een duidelijke statement van: niet continue blijven kloten met je leveranciers, dat gaat een keer fout.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 13:43:05 #8
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_25658281
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 13:12 schreef Argento het volgende:
tja, dat is natuurlijk altijd lastig. De supermarkt die jouw produkten verkoopt, produceert en verkoopt zelf ook produkten. In feite laat je je concurrent zorgdragen voor de verkoop van jouw produkten en die van de concurrent zelf. Ja, hoe opmerkelijk is het dan dat de produkten van de concurrent een streepje voor hebben in de winkel van de concurrent? Wat die verpakkingen betreft? Tja, dat is een andere kwestie.
Die huismerk artikelen komen ook van Unilever (alleen is dat tegen een lagere prijs verkocht aan AH).
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  dinsdag 22 maart 2005 @ 13:44:48 #9
72979 Stoelpoot
Stoelpoot vermoord
pi_25658325
AH :R
02-11-2003 - 28-03-2005 R.I.P. ;( Vermoord door Rhapsody :(
pi_25664249
De verpakking van de AH sultana's lijkt ook wel op die van de echte sultana. Ik heb zelf een aantal keer per ongeluk de verkeerde gekocht. :|
pi_25664333
De AH doet dat uiteraard expres, en dat is niet netjes, maar ik denk niet dat de consument 'per ongeluk' verkeerde producten koopt, althans, niet vaak, en dus is Unilever aan het miepen. Gratis reclame is nooit weg, en met een beetje geluk wordt Unilever nog in het gelijk gesteld ook.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_25664752


Ja, dat Appie die kleuren heeft gekozen zal heus wel niet zonder reden zijn.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 19:10:26 #13
101723 LePenseur
*kraak* *kraak*
pi_25665534
AH heeft zoveel macht binnen Nederland en die macht breidt zich alleen maar uit. Natuurlijk doet AH dit bewust maar ik moet nog maar zien of er iets tegen gedaan kan worden.
De Albert Heijn olievlek breidt zich steeds verder uit en binnen enkele jaren zijn alle branchegenoten weggeconcureerd, is menig kleine ondernemer kapot gegaan aan de concurrentie met dat AH Huismerk en kunnen we alleen nog maar voor Appie kiezen! Dag marktwerking, dat worden lekkere woekerprijzen binnenkort
If your havin' girl problems i feel bad for you son,,,
I got 99 problems but a bitch ain't one!
Feauteau Bouque
  dinsdag 22 maart 2005 @ 19:14:08 #14
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25665660
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 18:43 schreef schatje het volgende:
[afbeelding]

Ja, dat Appie die kleuren heeft gekozen zal heus wel niet zonder reden zijn.
Heb je haar weer.
.

Ontopic : begrijpelijk dat AH dit doet en ik ben er ook niet per sé op tegen. Van Unilever ook begrijpelijk natuurlijk, heel frustrerend als je zelf ook een b-produkt maakt voor een AH en datdan ook nog eens in nagenoeg hetzelfde wikkel ziet in de schappen.

Ik ben erg benieuwd hoe de rechter hier over denkt, er is ook al een vergelijkbare discussie tussen de ANWB en Route Mobiel, schijnt iets met geel te maken .... Overigens heeft AH net de rechtzaak (om een wijnetiket) met [merknaam kwijt] gewonnen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 19:14:29 #15
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_25665680
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 19:10 schreef LePenseur het volgende:
AH heeft zoveel macht binnen Nederland en die macht breidt zich alleen maar uit. Natuurlijk doet AH dit bewust maar ik moet nog maar zien of er iets tegen gedaan kan worden.
De Albert Heijn olievlek breidt zich steeds verder uit en binnen enkele jaren zijn alle branchegenoten weggeconcureerd, is menig kleine ondernemer kapot gegaan aan de concurrentie met dat AH Huismerk en kunnen we alleen nog maar voor Appie kiezen! Dag marktwerking, dat worden lekkere woekerprijzen binnenkort
. De AH heeft nu hooguit 35% van de markt, en ik denk niet dat ze ooit hoger dan 40% zullen komen. Bovendien zijn die buurtwinkels nu qua prijs ook al absoluut geen concurrenten, en de afgelopen jaren heb je aan de LIDL en de Aldi kunnen zien dat er vanzelf wel nieuwe winkels bijkomen als er ruimte is binnen een segment.

Ergo: storm in een glas water.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 19:23:29 #16
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25666012
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 19:14 schreef I.R.Baboon het volgende:
. De AH heeft nu hooguit 35% van de markt, en ik denk niet dat ze ooit hoger dan 40% zullen komen. Bovendien zijn die buurtwinkels nu qua prijs ook al absoluut geen concurrenten, en de afgelopen jaren heb je aan de LIDL en de Aldi kunnen zien dat er vanzelf wel nieuwe winkels bijkomen als er ruimte is binnen een segment.

Ergo: storm in een glas water.
Toch klopt dat verhaaltje van LP wel. AH is de concurentie aan het slopen (getuige Casino/Laurus (Holding van Konmar, de Boer en blablabla)). En uiteindelijk is vooral de kleine buurtsuper op de hoek de pineut.
quote:
AMSTERDAM (Dow Jones/DFT) - De omzet van supermarkten is vorig jaar 700 miljoen lager uitgekomen dan onderzoeksbureau GfK had voorspeld. GfK wijt de daling aan de prijzenoorlog. Ten opzichte van 2003 daalde de omzet met 0,3 procent.

De 700 miljoen euro is het verschil tussen de daadwerkelijk gerealiseerde omzet en de prognose die GfK in september 2003 afgaf, zegt GfK-directeur Joop Holla. "We hebben in september 2003 een omzetgroei van 2,5 procent naar 25,4 miljard euro voorspeld voor 2004, maar de maand daarna brak de prijzenoorlog uit. Daardoor is de omzetontwikkeling anders gelopen dan we hadden geraamd."

De totale omzet van de supermarkten in Nederland in 2004 kwam volgens GfK uit op 24,7 miljard, 0,3 procent lager dan een jaar eerder. In 2003 was nog sprake van een omzetstijging van 1,8 procent ten opzichte van 2002.
Voor 2005 verwacht GfK dat de omzet met 1,4 procent zal groeien ten opzichte van de 24,7 miljard euro in 2004.

De gemiddelde omzet per kassabon daalde in 2004 met 2,4 procent tot 19,47 euro. In 2003 daalde de gemiddelde omzet per kassabon met 3,5 procent.
GfK signaleert verder dat Koninklijke Ahold nv-dochter Albert Heijn sinds begin dit jaar meer klanten over de vloer krijgt. In de weken 2 tot en met 4 van 2005 trokken de zogeheten hamsterweken meer klandizie, aldus GfK.
In de weken 6 tot en met 9 kwamen 220.000 huishoudens meer per week over de vloer dan in dezelfde weken in 2004. Wekelijks bezocht in de genoemde weken 39 procent van de 7 miljoen huishoudens een Albert Heijn-winkel.
Uit de DFT

Overigens is de opmars van Lidl en Aldi al aardig terug gelopen, daarvalt ook niet veel terrein meer te winnen. Mensen lijken toch te vallen voor dat beetje extra dat AH geeft (of lijkt te geven). Mensen kijken erg naar hun portemonnee, maar ook naar de winkel zelf, dat blijkt uit alles. De prijzenoorlog lijkt leuk, maar dat is echt een korte termijn verhaal.

Het is dus een pure investering op gebied van klantenwerving en die slag lijkt AH toch flink te winnen, zelfs door niet eens de goedkoopste te zijn, de formule werkt gewoon.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_25666434
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 18:43 schreef schatje het volgende:
[afbeelding]

Ja, dat Appie die kleuren heeft gekozen zal heus wel niet zonder reden zijn.
Ehm, die verpakkingen lijken dus totaal niet op elkaar.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 19:53:24 #18
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25666575
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 19:14 schreef elcastel het volgende:
...
Overigens heeft AH net de rechtzaak (om een wijnetiket) met [merknaam kwijt] gewonnen.
J.P.Chenet dus.
quote:
Rechter akkoord met wijnetiket AH

DEN HAAG (ANP) - Albert Heijn hoeft het nieuwe etiket voor de wijnflessen van het merk J.A. Vigneau niet te veranderen. Het etiket wijkt voldoende af van de plakker op de flessen van J.P. Chenet. Dat heeft de rechtbank in Den Haag vrijdag bepaald in een kort geding dat was aangespannen door de supermarktketen.


De uitspraak van de rechter vormt een nieuw hoofdstuk in de twist tussen Albert Heijn en het Franse wijnhuis Les Grands Chais de France, de producent van Chenet. Het conflict laaide eind vorig jaar op. Toen de Fransen hun prijs flink verhoogden, besloot AH een eigen wijnfles te introduceren onder het Vigneau-merk. In december bepaalde de rechter echter dat de AH-flessen te veel leken op die van J.P. Chenet. Het supermarktbedrijf kreeg drie weken de tijd om het afgekeurde etiket te veranderen.

Een nieuw etiket zag het levenslicht. Uit voorzorg legde Albert Heijn die nieuwe vondst voor aan de Franse wijnproducent, die niet akkoord ging. "Vervolgens hebben we de rechter laten toetsen of het nieuwe etiket voldoende afwijkt van het Chenet-etiket, wat zo is", vatte een AH-woordvoerster de uitspraak van vrijdag samen.

Het merkenbureau Shield Mark stelde in een reactie dat deze uitspraak weer eens laat zien hoe subtiel het er in merkenkwesties aan toe kan gaan. "Verplaatsing van een enkel streepje of wijziging van een kleurtje kan het verschil al maken", zei directeur Bas Kist.

Volgens Kist is het logisch dat Albert Heijn heeft geprobeerd zijn Vigneau-etiket zo veel mogelijk te laten lijken op de plakker van Chenet. "Toen ze vorig jaar de Chenet-wijn de deur uitdeden, moesten ze hun klanten een lekkere wijn als alternatief bieden. En zo’n fles moet dan wel opvallen in het schap." Dat AH niet koos voor een geheel ander etiket, heeft volgens Kist te maken met de supermarktoorlog. "Ik denk dat AH graag in de buurt van de uitstraling van de A-merken blijft."
bron DFT
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_25667016
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 19:40 schreef k_man het volgende:

[..]

Ehm, die verpakkingen lijken dus totaal niet op elkaar.
Net op rtl4 nieuws gezien? In grote lijnen kun je spreken van grote gelijkenis. Ik dacht altijd dat merken zichzelf door uiterlijk wilden onderscheiden? Het lijkt erop dat albert heijn makkelijk ( = goedkoop) mee wil liften op het na jaren opgebouwde succes van anderen. Erg slap dus.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 20:16:12 #20
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_25667173
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 19:23 schreef elcastel het volgende:

[..]

Toch klopt dat verhaaltje van LP wel. AH is de concurentie aan het slopen (getuige Casino/Laurus (Holding van Konmar, de Boer en blablabla)). En uiteindelijk is vooral de kleine buurtsuper op de hoek de pineut.
[..]

Uit de DFT

Overigens is de opmars van Lidl en Aldi al aardig terug gelopen, daarvalt ook niet veel terrein meer te winnen. Mensen lijken toch te vallen voor dat beetje extra dat AH geeft (of lijkt te geven). Mensen kijken erg naar hun portemonnee, maar ook naar de winkel zelf, dat blijkt uit alles. De prijzenoorlog lijkt leuk, maar dat is echt een korte termijn verhaal.

Het is dus een pure investering op gebied van klantenwerving en die slag lijkt AH toch flink te winnen, zelfs door niet eens de goedkoopste te zijn, de formule werkt gewoon.
Ja, dat weet ik, maar dit is alleen nog maar marktaandeel inhalen wat de AH de afgelopen jaren is kwijtgeraakt. Ik denk dat de traditionele buurtwinkels sowieso wel verdwijnen, en dat alleen islamitische of op een andere specifieke doelgroep gerichte kleine winkels echt nog toekomst hebben.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 20:17:01 #21
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25667202
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 20:11 schreef Redux het volgende:
Net op rtl4 nieuws gezien? In grote lijnen kun je spreken van grote gelijkenis. Ik dacht altijd dat merken zichzelf door uiterlijk wilden onderscheiden? Het lijkt erop dat albert heijn makkelijk ( = goedkoop) mee wil liften op het na jaren opgebouwde succes van anderen. Erg slap dus.
Ach hoe lang lopen 'nep' cola's als 3es en anderen al niet in een rood jasje met een rode dop ? Waarom zou je geen gebruik maken van bepaalde herkenningspunten ? Het proberen waard lijkt me, Unilever pakt zelf wsl ook maar al te graag ideetjes van buitenlandse maatschappijen, iedereen doet het.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_25667251
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 20:17 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ach hoe lang lopen 'nep' cola's als 3es en anderen al niet in een rood jasje met een rode dop ? Waarom zou je geen gebruik maken van bepaalde herkenningspunten ? Het proberen waard lijkt me, Unilever pakt zelf wsl ook maar al te graag ideetjes van buitenlandse maatschappijen, iedereen doet het.
Ik heb me nog nooit kunnen vergissen tussen een fles van 3es, herschi of ander cola merk met een coca cola fles. Wat albert heijn hier doet is verdergaan dan gebruik maken van bepaalde herkenningspunten.
En je mening sterken met een aanname (Unilever pakt zelf wsl ook maar al te graag ideetjes van buitenlandse maatschappijen) gaat natuurlijk niet op he?!
pi_25667258
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 20:11 schreef Redux het volgende:
Net op rtl4 nieuws gezien? In grote lijnen kun je spreken van grote gelijkenis.
Kun je het nog vager formuleren?

De enige overeenkomst is dat in de verpakking van AH en die van Becel beiden blauw zit. Nou nou, poe poe.
pi_25667289
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 20:19 schreef k_man het volgende:

[..]

Kun je het nog vager formuleren?

De enige overeenkomst is dat in de verpakking van AH en die van Becel beiden blauw zit. Nou nou, poe poe.
Ja heel mooi, maar blijkbaar denkt unilever daar toch heel anders over, en ik geef ze groot gelijk.
pi_25667343
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 20:20 schreef Redux het volgende:

[..]

Ja heel mooi, maar blijkbaar denkt unilever daar toch heel anders over, en ik geef ze groot gelijk.
Daar zullen ze blij mee zijn.
pi_25667372
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 20:21 schreef k_man het volgende:

[..]

Daar zullen ze blij mee zijn.
Nee, albert heijn zal blij zijn dat jij het met hun eens bent zeg.
pi_25667570
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 20:22 schreef Redux het volgende:

[..]

Nee, albert heijn zal blij zijn dat jij het met hun eens bent zeg.
AH is niet de eisende partij. Unilver moet eerst maar eens zien dat ze een rechter kunnen overtuigen van het onrecht dat ze wordt aangedaan.
pi_25667602
We gaan het vanzelf meemaken.
pi_25667689
Toch vraag ik me af: waarom nú? Is de omzet van Unilever produkten opeens zo achteruit gegaan?

Het is toch al járen zo dat huismerk-produkten - zoveel als binnen de wettelijke/merkenrechtelijke kaders mogelijk is - op elkaar lijken. Zoek eens naar een eenvoudig pakje thee: groen is Engelse melange, grijs is Earl Grey. En of er nou 1 of drie merken van in de winkel staan maakt niet uit. Aan kleur herkent men produkt. Simpel een kwestie van marketing dus. Zelfs de inhoud is voor een groot aantal produkten nagenoeg dezelfde. Vergelijkt u eens de korst van een AH kroket en een exemplaar van Mora. Als dát niet uit dezelfde fabriek komt... Van een aantal produkten heb ik zeker geweten dat ze voor AH bij bepaalde A-merk fabrikanten gemaakt werden (werkte ooit in de voedingsmiddelenindustrie).

Misschien is het niet sportief van AH maar dat is volgens mij ook niet de doelstelling van het bedrijf. Het is wel heel erg slim!!! Want de doelstelling is natuurlijk centjes verdienen! En ze verdienen leuk aan de huismerk-artikelen en iemand die een A-merk thee wil kopen loopt zich denk ik tegenswoordig de pestpokken te zoeken tussen de A- dan wel huis- dan wel C-merken met groene pakjes Engelse theemelange.

en ik drink bijna geen thee maar het is wel een sprekend voorbeeld
hier kommt die Sonne!
alias Idril-2, alias anneVi
pi_25668082
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 20:32 schreef anne_Chris het volgende:
Toch vraag ik me af: waarom nú? Is de omzet van Unilever produkten opeens zo achteruit gegaan?

Het is toch al járen zo dat huismerk-produkten - zoveel als binnen de wettelijke/merkenrechtelijke kaders mogelijk is - op elkaar lijken. Zoek eens naar een eenvoudig pakje thee: groen is Engelse melange, grijs is Earl Grey. En of er nou 1 of drie merken van in de winkel staan maakt niet uit. Aan kleur herkent men produkt. Simpel een kwestie van marketing dus. Zelfs de inhoud is voor een groot aantal produkten nagenoeg dezelfde. Vergelijkt u eens de korst van een AH kroket en een exemplaar van Mora. Als dát niet uit dezelfde fabriek komt... Van een aantal produkten heb ik zeker geweten dat ze voor AH bij bepaalde A-merk fabrikanten gemaakt werden (werkte ooit in de voedingsmiddelenindustrie).

Misschien is het niet sportief van AH maar dat is volgens mij ook niet de doelstelling van het bedrijf. Het is wel heel erg slim!!! Want de doelstelling is natuurlijk centjes verdienen! En ze verdienen leuk aan de huismerk-artikelen en iemand die een A-merk thee wil kopen loopt zich denk ik tegenswoordig de pestpokken te zoeken tussen de A- dan wel huis- dan wel C-merken met groene pakjes Engelse theemelange.

en ik drink bijna geen thee maar het is wel een sprekend voorbeeld
Over het eerste stuk van je reactie ben ik het niet eens. AH gaat hier wel iets verder dan alleen het rood van een ketchupfles of groen = engelse melange, grijs = earl gray. Zet de vloeibare boter van ah naast die van becel, en je ziet haast geen verschil.
pi_25668157
Eerlijk gezegd kan ik Unilever geen ongelijk geven
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
pi_25668239
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 20:32 schreef anne_Chris het volgende:
Toch vraag ik me af: waarom nú? Is de omzet van Unilever produkten opeens zo achteruit gegaan?
Ja de omzet van Unilever staat al een tijd ernstig onder druk door de huismerken.
quote:
Zoek eens naar een eenvoudig pakje thee: groen is Engelse melange, grijs is Earl Grey. En of er nou 1 of drie merken van in de winkel staan maakt niet uit. Aan kleur herkent men produkt.
Chocolade is ook een bekend voorbeeld. rood is puur, blauw is melk en groen is hazelnoot. Vrijwel geen merk die dat anders doet.
quote:
Van een aantal produkten heb ik zeker geweten dat ze voor AH bij bepaalde A-merk fabrikanten gemaakt werden (werkte ooit in de voedingsmiddelenindustrie).
Unilever maakt (uit principe) geen huismerken.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 20:50:36 #33
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25668246
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 20:45 schreef Redux het volgende:
Over het eerste stuk van je reactie ben ik het niet eens. AH gaat hier wel iets verder dan alleen het rood van een ketchupfles of groen = engelse melange, grijs = earl gray. Zet de vloeibare boter van ah naast die van becel, en je ziet haast geen verschil.
Op welk vlak ? De gekleurde dop ? De gele fles ? Volgens mij hebben alle vloeibare boters een gele fles, of in ieder geval meerdere. Dat zijn gewoon herkenningspunten, net zoals halfvolle melk in ene lichtblauw pak zit en karnemelk in een rode, enz. De titel 'bewust' die AH op zijn boter voert - die overigens best op Becel lijkt - vind ik dan meer misleidend, dat is de verpakking combineren met een slogun (die Becel meer dan tien jaar voerde), kijk daar zit wat. Voor de rest valt het allemaal best mee, volgens mij zit die rookworst van de vrouw van de directeur van Unilever (zie OP) meer dwars.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_25668285
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 20:47 schreef Stuart het volgende:
Eerlijk gezegd kan ik Unilever geen ongelijk geven
Waarom dan? Ik ben niet zo op de hoogte van al die verpakkingen, maar als ik naar dat plaatje eerder in het topic kijk zie ik nauwelijks overeenkomsten tussen Becel boter en AH boter.

Heeft iemand meer plaatjes?
  dinsdag 22 maart 2005 @ 20:52:31 #35
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25668299
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 20:50 schreef k_man het volgende:
Chocolade is ook een bekend voorbeeld. rood is puur, blauw is melk en groen is hazelnoot. Vrijwel geen merk die dat anders doet.
Volgens mij staat er in de klaagbaak een topic over het feit dat AH van die choclade kleuren afweek, zo zie je het is gewoon ouderwets zeiken. Iedereen wil natuurlijk even de David uithangen tegen de Goliath.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_25668332
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 20:52 schreef elcastel het volgende:
Volgens mij staat er in de klaagbaak een topic over het feit dat AH van die choclade kleuren afweek,
Het is ook nóóit goed!
pi_25668873
die AH- worsten worden op mijn werk gemaakt, niet in de unox fabriek.. en dat zit unox gewoon dwars..
als het nou huismerken waren die bij dezelfde fabriek gemaakt werden.. dan was er niks aan de hand geweest..
maar nu wel.. beetje hypocriet
dag
pi_25668938
Zoals ik al zei maakt Unilever geen huismerken, dus hypocriet is het niet.
pi_25669187
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 21:14 schreef k_man het volgende:
Zoals ik al zei maakt Unilever geen huismerken, dus hypocriet is het niet.
unilever heeft de huismerken en kleinere merken er uit gegooit omdat die niet genoeg opleverde ja ..
dag
pi_25670236
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 21:22 schreef petre86 het volgende:

[..]

unilever heeft de huismerken en kleinere merken er uit gegooit omdat die niet genoeg opleverde ja ..
Ze hebben het aantal merken fors teruggebracht ja. Maar huismerken waren daar niet bij. Wel B-merken.
pi_25670882


of
of

Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_25671117
Tja... ik zie de grote gelijkenis niet hoor.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 22:23:23 #43
72979 Stoelpoot
Stoelpoot vermoord
pi_25671188
Je hebt er ook pindakaas van Calve in blauw (zoveel % minder vet nog wat)
AH doet het gewoon precies na. zelfde hoeveelheid minder vet en bijna een kopie verpakking van calve
02-11-2003 - 28-03-2005 R.I.P. ;( Vermoord door Rhapsody :(
pi_25671309
Plaatje?
pi_25671932
Bij dit soort nieuwsberichten begin ik gelijk te twijfelen wat de doelstelling is... - Heeft Unilever nou *echt* een probleem met die Albert Heijn-producten, of wil Unilever gewoon wat gratis publiciteit voor hun A-merken in deze dure tijden. Hoe je ook wendt of keert: namen als Calvé, Lipton en Bertolli worden weer even genoemd...

Laatst ook zo'n voorvalletje. DubbelFrisss werd aangeklaagd vanwege het hondje in de reclame. Het zou zogenaamd te veel doen denken aan een reclame die Page toiletpapier jaren geleden had. Geen hond (onbedoelde woordspeling) die zich dat nog herinnert, maar goed... - Dankzij de rechtszaak die Page heeft aangespannen is het geheugen weer even opgefrissst (bedoelde woordspeling).
pi_25671934


?? die door elkaar halen?
dag
pi_25672172
jah petre

Unilever denkt dat wij dom zijn en blind zijn
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 22:54:45 #48
72979 Stoelpoot
Stoelpoot vermoord
pi_25672230
als ik in de supermarkt ben, kijk ik toch bijna altijd naar het merk.
Als ik thuis in de kast naar voedsel zoek juist niet
02-11-2003 - 28-03-2005 R.I.P. ;( Vermoord door Rhapsody :(
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:34:08 #49
72979 Stoelpoot
Stoelpoot vermoord
pi_25673647
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 22:45 schreef petre86 het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
?? die door elkaar halen?
Rookworst !

02-11-2003 - 28-03-2005 R.I.P. ;( Vermoord door Rhapsody :(
pi_25675248
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:34 schreef Stoelpoot het volgende:

[..]

Rookworst !

jaja, ik werk bij een fabrikant van rookworsten
dag
pi_25676048
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 20:52 schreef elcastel het volgende:

[..]

Volgens mij staat er in de klaagbaak een topic over het feit dat AH van die choclade kleuren afweek, zo zie je het is gewoon ouderwets zeiken. Iedereen wil natuurlijk even de David uithangen tegen de Goliath.
Volgens mij is het ouderwetsche luiheid; veel mensen letten dus niet zo goed op wat ze in hun kar gooien maar we zijn met z'n allen al zó geconditioneerd dat we een *reep chocola, groen* in ons hoofd hebben. Merk wordt denk ik veel minder op gelet. En als je er achter komt dan zo'n gedachte als "hee, dat is niet het A-merk, maar het is net zo lekker en minder duur...". Einde A-merken behalve dan voor de die-hards en voor de mensen die niet kunnen kiezen.

Ik vind dit een leuk onderwerp om te volgen. Ben best geïnteresseerd in consumenten-marketing en ik vind het gewoon leuk hoe AH alsmaar op het randje balanceert van wat wel en wat niet meer kan wat dat betreft. Denk dat Unilever dit proces niet gaat winnen; wat ze er idd wel aan overhouden is dat iedereen weer over hun merken praat. Maar ja, zoals het spreekwoord zegt: het maakt niet veel uit hóe ze over je praten, áls ze maar over je praten. (Waarbij natuurlijk gelijk een voorbehoud moet worden gemaakt voor zaken als Exota etc.)
hier kommt die Sonne!
alias Idril-2, alias anneVi
pi_25683412
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 01:28 schreef petre86 het volgende:

[..]

jaja, ik werk bij een fabrikant van rookworsten
maak je ook Ah rookworst
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  woensdag 23 maart 2005 @ 14:40:39 #53
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_25683653
Het na-apen is me jaren geleden al opgevallen. Niet alleen qua verpakkingen, maar ook qua type product. Van veel producten die eerst redelijk uniek waren en zijn uitgevonden door een ‘A’ - merk, maakt AH een eigen versie. Neem bv. pindakaas met stukjes noot, eerst had alleen Calvé dat, nu ook de AH. Diepvrieskoketten en -hamburgers zien er exact hetzelfde uit, ook qua verpakking (Oranje) dan die van Mora. Natuurlijk, er zijn meer supermarkten die een huismerk voeren, maar AH aapt de produkten en de verpakkingen wel heel erg precies na.
pi_25688115
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 14:30 schreef Meki het volgende:

[..]

maak je ook Ah rookworst
yep
ik sta morgennacht weer op de afdeling rookkook, dus dan maak ik er weer een paar duizend klaar voor jullie
dag
  woensdag 23 maart 2005 @ 23:53:02 #55
9902 Lestat
the vampire...
pi_25697766
rookkook?
Memento Mori
pi_25698531
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 23:53 schreef Lestat het volgende:
rookkook?
dar roken en koken ze de worsten, en hammen en vanalles
dag
  donderdag 24 maart 2005 @ 15:29:23 #57
9902 Lestat
the vampire...
pi_25708175
oh

ik dacht dat je gewoon een berg geur- kleur- smaak- en conserveermiddel en andere chemische troep in een mengbak mikte en dat daar dan gewoon de worsten uit komen rollen
Memento Mori
pi_25711915
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 15:29 schreef Lestat het volgende:
oh

ik dacht dat je gewoon een berg geur- kleur- smaak- en conserveermiddel en andere chemische troep in een mengbak mikte en dat daar dan gewoon de worsten uit komen rollen
maar ze moeten ook warm gemaakt worden he.. gekookt bijv
of door een heteluchttunnel(oven) etc.
dag
pi_25739836
AH is nogal agressief bezig in de markt, de laatste tijd. Gewoon keihard andere supermarkten uit de markt drukken. Opzich mogen ze dat, maar het is inderdaad verwarrend. Ik denk toch dat ze het expres gedaan hebben.
pi_25793687
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 14:40 schreef Aventura het volgende:
Het na-apen is me jaren geleden al opgevallen. Niet alleen qua verpakkingen, maar ook qua type product. Van veel producten die eerst redelijk uniek waren en zijn uitgevonden door een ‘A’ - merk, maakt AH een eigen versie. Neem bv. pindakaas met stukjes noot, eerst had alleen Calvé dat, nu ook de AH. Diepvrieskoketten en -hamburgers zien er exact hetzelfde uit, ook qua verpakking (Oranje) dan die van Mora. Natuurlijk, er zijn meer supermarkten die een huismerk voeren, maar AH aapt de produkten en de verpakkingen wel heel erg precies na.
Voor zover ik weet heeft AH al heel lang pindakaas met stukjes noot. En de verpakking van AH diepvries kroketten en frikandellen zijn paars en niet oranje, dus ik zie het probleem niet zo

Ben benieuwd wie dit proces gaat winnen.
pi_25794867
Unilever heeft het volste recht dit te doen en wint dit voor 100 %. Ik geef een vergelijking naar de kleur groen van KPN en een andere aanbieder. Zodra je dezelfde verpakking hanteert, is dat niet echt een probleem. Het wordt wel een probleem wanneer je ook hetzelfde product EN dezelfde positionering inpikt, zulke zaken zijn allemaal in ons wetboek opgenomen. Ik weet zogauw niet onder welke noemer het valt, het heeft te maken met de naam die je kiest voor je bedrijf en de associatie de je concurrent wil maken met jouw diensten door hetzelfde te doen. Binnen redelijke grenzen kun je dan je concurrent verplichten zijn of haar naam te veranderen.

In het geval van Unilever is deze associatie DUIDELIJK zichtbaar, zij gaan zich beroepen op het schap en de lage productbetrokkenheid van een fastmoving consumer good. In dat geval MOET AH haar verpakking aanpassen. Zeg nou zelf, ze hebben het gewoon expres gedaan. Niets toeval bij zoveel producten. Let maar op, dit gaat AH geld kosten en terecht!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')