AH huismerken lijken wel bijna erg op A-merk - maar ook al AH heeft het recht om zo´n product te leveren met een AH logo dat recht . Unilever wil gewoon aandacht net als Peijnenburg .quote:MAARSSEN - Levensmiddelenconcern Unilever sleept Albert Heijn (AH) voor het gerecht. De supermarktketen zou zijn huismerkproducten bewust zo verpakken dat ze lijken op de producten van Unilever.
Unilever eist nu dat AH de betreffende artikelen uit de schappen haalt en de verpakkingen aanpast.
De strijd gaat om artikelen als ijsthee, pindakaas en margarine, die Unilever verkoopt onder de merknamen Lipton, Calvé, Becel, Blue Band, Bertolli en Croma.
Veel geld mislopen
Het levensmiddelenconcern beschuldigt de grootgrutter ervan 'kleuren, letters, verpakkingen en teksten te gebruiken die precies of bijna hetzelfde' zijn als die van Unilever, zo bericht De Telegraaf.
Door de bewuste imitatie zouden klanten 'per ongeluk' producten kopen van het AH-huismerk in plaats van de A-merken van Unilever. Het levensmiddelenconcern zou daardoor 'veel geld' mislopen.
Verplaatsen producten
Behalve het kopiëren van de 'vorm, kleur, lettertype en woordkeus' van de producten zou AH ook zijn eigen producten hebben verplaatst naar de schappen waar eerst de Unilever-artikelen lagen. Daarmee zou AH bewust zijn klanten op het verkeerde been zetten.
Unilever zegt dat het een keer kan voorkomen dat een verpakking sprekend lijkt op die van een andere fabrikant. Maar als dat twaalf keer voorkomt, dan is er meer aan de hand, aldus het concern. AH zegt met Unilever over de kwestie te spreken. Op 12 april start de rechtszaak die Unilever heeft aangespannen.
De Telegraaf meldt dat de directeur van Unox (ook een Unilever-merk) onaangenaam verrast zou zijn geweest toen zijn vrouw hem een worst van AH voorzette. Zelfs zij had zich vergist omdat de AH-verpakking zo op die van Unox leek en in de schap lag waar eerst de Unox-worsten lagen.
Kan iemand dit vertalen?quote:Op dinsdag 22 maart 2005 12:44 schreef Meki het volgende:
AH huismerken lijken wel bijna erg op A-merk - maar ook al AH heeft het recht om zo´n product te leveren met een AH logo dat recht . Unilever wil gewoon aandacht net als Peijnenburg .![]()
Ik weet niet wat er in het contract staat t.a.v. schapruimtes en dergelijke. Wat ik wel weet is dat producten niet nagemaakt mogen worden qua uiterlijk. Als dit daadwerkelijk gebeurt, vind dat wel schandalig van AH.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 12:44 schreef Meki het volgende:
![]()
[..]
AH huismerken lijken wel bijna erg op A-merk - maar ook al AH heeft het recht om zo'n product te leveren met een AH logo dat recht . Unilever wil gewoon aandacht net als Peijnenburg .![]()
???quote:Op dinsdag 22 maart 2005 12:44 schreef Meki het volgende:
![]()
[..]
AH huismerken lijken wel bijna erg op A-merk - maar ook al AH heeft het recht om zo´n product te leveren met een AH logo dat recht . Unilever wil gewoon aandacht net als Peijnenburg .![]()
AH heeft in ieder geval óók een probleem als Unilever al haar producten niet meer levertquote:Op dinsdag 22 maart 2005 13:12 schreef Argento het volgende:
tja, dat is natuurlijk altijd lastig. De supermarkt die jouw produkten verkoopt, produceert en verkoopt zelf ook produkten. In feite laat je je concurrent zorgdragen voor de verkoop van jouw produkten en die van de concurrent zelf. Ja, hoe opmerkelijk is het dan dat de produkten van de concurrent een streepje voor hebben in de winkel van de concurrent? Wat die verpakkingen betreft? Tja, dat is een andere kwestie.
Die huismerk artikelen komen ook van Unilever (alleen is dat tegen een lagere prijs verkocht aan AH).quote:Op dinsdag 22 maart 2005 13:12 schreef Argento het volgende:
tja, dat is natuurlijk altijd lastig. De supermarkt die jouw produkten verkoopt, produceert en verkoopt zelf ook produkten. In feite laat je je concurrent zorgdragen voor de verkoop van jouw produkten en die van de concurrent zelf. Ja, hoe opmerkelijk is het dan dat de produkten van de concurrent een streepje voor hebben in de winkel van de concurrent? Wat die verpakkingen betreft? Tja, dat is een andere kwestie.
Heb je haar weer.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 18:43 schreef schatje het volgende:
[afbeelding]
Ja, dat Appie die kleuren heeft gekozen zal heus wel niet zonder reden zijn.
quote:Op dinsdag 22 maart 2005 19:10 schreef LePenseur het volgende:
AH heeft zoveel macht binnen Nederland en die macht breidt zich alleen maar uit. Natuurlijk doet AH dit bewust maar ik moet nog maar zien of er iets tegen gedaan kan worden.
De Albert Heijn olievlek breidt zich steeds verder uit en binnen enkele jaren zijn alle branchegenoten weggeconcureerd, is menig kleine ondernemer kapot gegaan aan de concurrentie met dat AH Huismerk en kunnen we alleen nog maar voor Appie kiezen! Dag marktwerking, dat worden lekkere woekerprijzen binnenkort
Toch klopt dat verhaaltje van LP wel. AH is de concurentie aan het slopen (getuige Casino/Laurus (Holding van Konmar, de Boer en blablabla)). En uiteindelijk is vooral de kleine buurtsuper op de hoek de pineut.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 19:14 schreef I.R.Baboon het volgende:. De AH heeft nu hooguit 35% van de markt, en ik denk niet dat ze ooit hoger dan 40% zullen komen. Bovendien zijn die buurtwinkels nu qua prijs ook al absoluut geen concurrenten, en de afgelopen jaren heb je aan de LIDL en de Aldi kunnen zien dat er vanzelf wel nieuwe winkels bijkomen als er ruimte is binnen een segment.
Ergo: storm in een glas water.
Uit de DFTquote:AMSTERDAM (Dow Jones/DFT) - De omzet van supermarkten is vorig jaar 700 miljoen lager uitgekomen dan onderzoeksbureau GfK had voorspeld. GfK wijt de daling aan de prijzenoorlog. Ten opzichte van 2003 daalde de omzet met 0,3 procent.
De 700 miljoen euro is het verschil tussen de daadwerkelijk gerealiseerde omzet en de prognose die GfK in september 2003 afgaf, zegt GfK-directeur Joop Holla. "We hebben in september 2003 een omzetgroei van 2,5 procent naar 25,4 miljard euro voorspeld voor 2004, maar de maand daarna brak de prijzenoorlog uit. Daardoor is de omzetontwikkeling anders gelopen dan we hadden geraamd."
De totale omzet van de supermarkten in Nederland in 2004 kwam volgens GfK uit op 24,7 miljard, 0,3 procent lager dan een jaar eerder. In 2003 was nog sprake van een omzetstijging van 1,8 procent ten opzichte van 2002.
Voor 2005 verwacht GfK dat de omzet met 1,4 procent zal groeien ten opzichte van de 24,7 miljard euro in 2004.
De gemiddelde omzet per kassabon daalde in 2004 met 2,4 procent tot 19,47 euro. In 2003 daalde de gemiddelde omzet per kassabon met 3,5 procent.
GfK signaleert verder dat Koninklijke Ahold nv-dochter Albert Heijn sinds begin dit jaar meer klanten over de vloer krijgt. In de weken 2 tot en met 4 van 2005 trokken de zogeheten hamsterweken meer klandizie, aldus GfK.
In de weken 6 tot en met 9 kwamen 220.000 huishoudens meer per week over de vloer dan in dezelfde weken in 2004. Wekelijks bezocht in de genoemde weken 39 procent van de 7 miljoen huishoudens een Albert Heijn-winkel.
Ehm, die verpakkingen lijken dus totaal niet op elkaar.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 18:43 schreef schatje het volgende:
[afbeelding]
Ja, dat Appie die kleuren heeft gekozen zal heus wel niet zonder reden zijn.
J.P.Chenet dus.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 19:14 schreef elcastel het volgende:
...
Overigens heeft AH net de rechtzaak (om een wijnetiket) met [merknaam kwijt] gewonnen.
bron DFTquote:Rechter akkoord met wijnetiket AH
DEN HAAG (ANP) - Albert Heijn hoeft het nieuwe etiket voor de wijnflessen van het merk J.A. Vigneau niet te veranderen. Het etiket wijkt voldoende af van de plakker op de flessen van J.P. Chenet. Dat heeft de rechtbank in Den Haag vrijdag bepaald in een kort geding dat was aangespannen door de supermarktketen.
De uitspraak van de rechter vormt een nieuw hoofdstuk in de twist tussen Albert Heijn en het Franse wijnhuis Les Grands Chais de France, de producent van Chenet. Het conflict laaide eind vorig jaar op. Toen de Fransen hun prijs flink verhoogden, besloot AH een eigen wijnfles te introduceren onder het Vigneau-merk. In december bepaalde de rechter echter dat de AH-flessen te veel leken op die van J.P. Chenet. Het supermarktbedrijf kreeg drie weken de tijd om het afgekeurde etiket te veranderen.
Een nieuw etiket zag het levenslicht. Uit voorzorg legde Albert Heijn die nieuwe vondst voor aan de Franse wijnproducent, die niet akkoord ging. "Vervolgens hebben we de rechter laten toetsen of het nieuwe etiket voldoende afwijkt van het Chenet-etiket, wat zo is", vatte een AH-woordvoerster de uitspraak van vrijdag samen.
Het merkenbureau Shield Mark stelde in een reactie dat deze uitspraak weer eens laat zien hoe subtiel het er in merkenkwesties aan toe kan gaan. "Verplaatsing van een enkel streepje of wijziging van een kleurtje kan het verschil al maken", zei directeur Bas Kist.
Volgens Kist is het logisch dat Albert Heijn heeft geprobeerd zijn Vigneau-etiket zo veel mogelijk te laten lijken op de plakker van Chenet. "Toen ze vorig jaar de Chenet-wijn de deur uitdeden, moesten ze hun klanten een lekkere wijn als alternatief bieden. En zo’n fles moet dan wel opvallen in het schap." Dat AH niet koos voor een geheel ander etiket, heeft volgens Kist te maken met de supermarktoorlog. "Ik denk dat AH graag in de buurt van de uitstraling van de A-merken blijft."
Net op rtl4 nieuws gezien? In grote lijnen kun je spreken van grote gelijkenis. Ik dacht altijd dat merken zichzelf door uiterlijk wilden onderscheiden? Het lijkt erop dat albert heijn makkelijk ( = goedkoop) mee wil liften op het na jaren opgebouwde succes van anderen. Erg slap dus.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 19:40 schreef k_man het volgende:
[..]
Ehm, die verpakkingen lijken dus totaal niet op elkaar.
Ja, dat weet ik, maar dit is alleen nog maar marktaandeel inhalen wat de AH de afgelopen jaren is kwijtgeraakt. Ik denk dat de traditionele buurtwinkels sowieso wel verdwijnen, en dat alleen islamitische of op een andere specifieke doelgroep gerichte kleine winkels echt nog toekomst hebben.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 19:23 schreef elcastel het volgende:
[..]
Toch klopt dat verhaaltje van LP wel. AH is de concurentie aan het slopen (getuige Casino/Laurus (Holding van Konmar, de Boer en blablabla)). En uiteindelijk is vooral de kleine buurtsuper op de hoek de pineut.
[..]
Uit de DFT
Overigens is de opmars van Lidl en Aldi al aardig terug gelopen, daarvalt ook niet veel terrein meer te winnen. Mensen lijken toch te vallen voor dat beetje extra dat AH geeft (of lijkt te geven). Mensen kijken erg naar hun portemonnee, maar ook naar de winkel zelf, dat blijkt uit alles. De prijzenoorlog lijkt leuk, maar dat is echt een korte termijn verhaal.
Het is dus een pure investering op gebied van klantenwerving en die slag lijkt AH toch flink te winnen, zelfs door niet eens de goedkoopste te zijn, de formule werkt gewoon.
Ach hoe lang lopen 'nep' cola's als 3es en anderen al niet in een rood jasje met een rode dop ? Waarom zou je geen gebruik maken van bepaalde herkenningspunten ? Het proberen waard lijkt me, Unilever pakt zelf wsl ook maar al te graag ideetjes van buitenlandse maatschappijen, iedereen doet het.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 20:11 schreef Redux het volgende:
Net op rtl4 nieuws gezien? In grote lijnen kun je spreken van grote gelijkenis. Ik dacht altijd dat merken zichzelf door uiterlijk wilden onderscheiden? Het lijkt erop dat albert heijn makkelijk ( = goedkoop) mee wil liften op het na jaren opgebouwde succes van anderen. Erg slap dus.
Ik heb me nog nooit kunnen vergissen tussen een fles van 3es, herschi of ander cola merk met een coca cola fles. Wat albert heijn hier doet is verdergaan dan gebruik maken van bepaalde herkenningspunten.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 20:17 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ach hoe lang lopen 'nep' cola's als 3es en anderen al niet in een rood jasje met een rode dop ? Waarom zou je geen gebruik maken van bepaalde herkenningspunten ? Het proberen waard lijkt me, Unilever pakt zelf wsl ook maar al te graag ideetjes van buitenlandse maatschappijen, iedereen doet het.
Kun je het nog vager formuleren?quote:Op dinsdag 22 maart 2005 20:11 schreef Redux het volgende:
Net op rtl4 nieuws gezien? In grote lijnen kun je spreken van grote gelijkenis.
Ja heel mooi, maar blijkbaar denkt unilever daar toch heel anders over, en ik geef ze groot gelijk.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 20:19 schreef k_man het volgende:
[..]
Kun je het nog vager formuleren?
De enige overeenkomst is dat in de verpakking van AH en die van Becel beiden blauw zit. Nou nou, poe poe.
Daar zullen ze blij mee zijn.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 20:20 schreef Redux het volgende:
[..]
Ja heel mooi, maar blijkbaar denkt unilever daar toch heel anders over, en ik geef ze groot gelijk.
AH is niet de eisende partij.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 20:22 schreef Redux het volgende:
[..]
Nee, albert heijn zal blij zijn dat jij het met hun eens bent zeg.
Over het eerste stuk van je reactie ben ik het niet eens. AH gaat hier wel iets verder dan alleen het rood van een ketchupfles of groen = engelse melange, grijs = earl gray. Zet de vloeibare boter van ah naast die van becel, en je ziet haast geen verschil.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 20:32 schreef anne_Chris het volgende:
Toch vraag ik me af: waarom nú? Is de omzet van Unilever produkten opeens zo achteruit gegaan?
Het is toch al járen zo dat huismerk-produkten - zoveel als binnen de wettelijke/merkenrechtelijke kaders mogelijk is - op elkaar lijken. Zoek eens naar een eenvoudig pakje thee: groen is Engelse melange, grijs is Earl Grey. En of er nou 1 of drie merken van in de winkel staan maakt niet uit. Aan kleur herkent men produkt. Simpel een kwestie van marketing dus. Zelfs de inhoud is voor een groot aantal produkten nagenoeg dezelfde. Vergelijkt u eens de korst van een AH kroket en een exemplaar van Mora. Als dát niet uit dezelfde fabriek komt... Van een aantal produkten heb ik zeker geweten dat ze voor AH bij bepaalde A-merk fabrikanten gemaakt werden (werkte ooit in de voedingsmiddelenindustrie).
Misschien is het niet sportief van AH maar dat is volgens mij ook niet de doelstelling van het bedrijf. Het is wel heel erg slim!!! Want de doelstelling is natuurlijk centjes verdienen! En ze verdienen leuk aan de huismerk-artikelen en iemand die een A-merk thee wil kopen loopt zich denk ik tegenswoordig de pestpokken te zoeken tussen de A- dan wel huis- dan wel C-merken met groene pakjes Engelse theemelange.
en ik drink bijna geen thee maar het is wel een sprekend voorbeeld
Ja de omzet van Unilever staat al een tijd ernstig onder druk door de huismerken.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 20:32 schreef anne_Chris het volgende:
Toch vraag ik me af: waarom nú? Is de omzet van Unilever produkten opeens zo achteruit gegaan?
Chocolade is ook een bekend voorbeeld. rood is puur, blauw is melk en groen is hazelnoot. Vrijwel geen merk die dat anders doet.quote:Zoek eens naar een eenvoudig pakje thee: groen is Engelse melange, grijs is Earl Grey. En of er nou 1 of drie merken van in de winkel staan maakt niet uit. Aan kleur herkent men produkt.
Unilever maakt (uit principe) geen huismerken.quote:Van een aantal produkten heb ik zeker geweten dat ze voor AH bij bepaalde A-merk fabrikanten gemaakt werden (werkte ooit in de voedingsmiddelenindustrie).
Op welk vlak ? De gekleurde dop ? De gele fles ? Volgens mij hebben alle vloeibare boters een gele fles, of in ieder geval meerdere. Dat zijn gewoon herkenningspunten, net zoals halfvolle melk in ene lichtblauw pak zit en karnemelk in een rode, enz. De titel 'bewust' die AH op zijn boter voert - die overigens best op Becel lijkt - vind ik dan meer misleidend, dat is de verpakking combineren met een slogun (die Becel meer dan tien jaar voerde), kijk daar zit wat. Voor de rest valt het allemaal best mee, volgens mij zit die rookworst van de vrouw van de directeur van Unilever (zie OP) meer dwars.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 20:45 schreef Redux het volgende:
Over het eerste stuk van je reactie ben ik het niet eens. AH gaat hier wel iets verder dan alleen het rood van een ketchupfles of groen = engelse melange, grijs = earl gray. Zet de vloeibare boter van ah naast die van becel, en je ziet haast geen verschil.
Waarom dan? Ik ben niet zo op de hoogte van al die verpakkingen, maar als ik naar dat plaatje eerder in het topic kijk zie ik nauwelijks overeenkomsten tussen Becel boter en AH boter.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 20:47 schreef Stuart het volgende:
Eerlijk gezegd kan ik Unilever geen ongelijk geven![]()
Volgens mij staat er in de klaagbaak een topic over het feit dat AH van die choclade kleuren afweek, zo zie je het is gewoon ouderwets zeiken. Iedereen wil natuurlijk even de David uithangen tegen de Goliath.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 20:50 schreef k_man het volgende:
Chocolade is ook een bekend voorbeeld. rood is puur, blauw is melk en groen is hazelnoot. Vrijwel geen merk die dat anders doet.
Het is ook nóóit goed!quote:Op dinsdag 22 maart 2005 20:52 schreef elcastel het volgende:
Volgens mij staat er in de klaagbaak een topic over het feit dat AH van die choclade kleuren afweek,
unilever heeft de huismerken en kleinere merken er uit gegooit omdat die niet genoeg opleverde ja ..quote:Op dinsdag 22 maart 2005 21:14 schreef k_man het volgende:
Zoals ik al zei maakt Unilever geen huismerken, dus hypocriet is het niet.
Ze hebben het aantal merken fors teruggebracht ja. Maar huismerken waren daar niet bij. Wel B-merken.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 21:22 schreef petre86 het volgende:
[..]
unilever heeft de huismerken en kleinere merken er uit gegooit omdat die niet genoeg opleverde ja ..
Rookworst !quote:Op dinsdag 22 maart 2005 22:45 schreef petre86 het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
?? die door elkaar halen?
Volgens mij is het ouderwetsche luiheid; veel mensen letten dus niet zo goed op wat ze in hun kar gooien maar we zijn met z'n allen al zó geconditioneerd dat we een *reep chocola, groen* in ons hoofd hebben. Merk wordt denk ik veel minder op gelet. En als je er achter komt dan zo'n gedachte als "hee, dat is niet het A-merk, maar het is net zo lekker en minder duur...". Einde A-merken behalve dan voor de die-hards en voor de mensen die niet kunnen kiezen.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 20:52 schreef elcastel het volgende:
[..]
Volgens mij staat er in de klaagbaak een topic over het feit dat AH van die choclade kleuren afweek, zo zie je het is gewoon ouderwets zeiken. Iedereen wil natuurlijk even de David uithangen tegen de Goliath.
maak je ook Ah rookworstquote:Op woensdag 23 maart 2005 01:28 schreef petre86 het volgende:
[..]
jaja, ik werk bij een fabrikant van rookworsten
yepquote:
dar roken en koken ze de worsten, en hammen en vanallesquote:Op woensdag 23 maart 2005 23:53 schreef Lestat het volgende:
rookkook?
maar ze moeten ook warm gemaakt worden he.. gekookt bijvquote:Op donderdag 24 maart 2005 15:29 schreef Lestat het volgende:
oh
ik dacht dat je gewoon een berg geur- kleur- smaak- en conserveermiddel en andere chemische troep in een mengbak mikte en dat daar dan gewoon de worsten uit komen rollen
Voor zover ik weet heeft AH al heel lang pindakaas met stukjes noot. En de verpakking van AH diepvries kroketten en frikandellen zijn paars en niet oranje, dus ik zie het probleem niet zoquote:Op woensdag 23 maart 2005 14:40 schreef Aventura het volgende:
Het na-apen is me jaren geleden al opgevallen. Niet alleen qua verpakkingen, maar ook qua type product. Van veel producten die eerst redelijk uniek waren en zijn uitgevonden door een ‘A’ - merk, maakt AH een eigen versie. Neem bv. pindakaas met stukjes noot, eerst had alleen Calvé dat, nu ook de AH. Diepvrieskoketten en -hamburgers zien er exact hetzelfde uit, ook qua verpakking (Oranje) dan die van Mora. Natuurlijk, er zijn meer supermarkten die een huismerk voeren, maar AH aapt de produkten en de verpakkingen wel heel erg precies na.
Hoe komt het dan dat hier niemand even een plaatje kan posten van AH-producten die erg veel op die van Unilever lijken?quote:Op zondag 27 maart 2005 23:49 schreef Integrity het volgende:
In het geval van Unilever is deze associatie DUIDELIJK zichtbaar,
Ik ben net als jij erg benieuwd waar de lijn ligt. Maar waarom is het zo verkeerd als je je produkt bewust op de concurrent laat lijken ?? Ik noemde eerder in dit topic al de klacht van J.P.Chenet wijn, die de(-zelfde) zaak verloren. Je kunt niet altijd maar overal beslag op leggen.quote:Op zondag 27 maart 2005 23:49 schreef Integrity het volgende:
Unilever heeft het volste recht dit te doen en wint dit voor 100 %. Ik geef een vergelijking naar de kleur groen van KPN en een andere aanbieder. Zodra je dezelfde verpakking hanteert, is dat niet echt een probleem. Het wordt wel een probleem wanneer je ook hetzelfde product EN dezelfde positionering inpikt, zulke zaken zijn allemaal in ons wetboek opgenomen. Ik weet zogauw niet onder welke noemer het valt, het heeft te maken met de naam die je kiest voor je bedrijf en de associatie de je concurrent wil maken met jouw diensten door hetzelfde te doen. Binnen redelijke grenzen kun je dan je concurrent verplichten zijn of haar naam te veranderen.
In het geval van Unilever is deze associatie DUIDELIJK zichtbaar, zij gaan zich beroepen op het schap en de lage productbetrokkenheid van een fastmoving consumer good. In dat geval MOET AH haar verpakking aanpassen. Zeg nou zelf, ze hebben het gewoon expres gedaan. Niets toeval bij zoveel producten. Let maar op, dit gaat AH geld kosten en terecht!
Ja ik snap het hele concept van de klacht wel, maar ik vraag me af wat er wel en niet kan volgens een rechter. En vooral wat er hard te maken valt.quote:Op maandag 28 maart 2005 21:30 schreef petre86 het volgende:
een consument wil gemak.. die staan maar heel kort voor een vak.. geen tijd om te kiezen..
alle volle melk dezelfde kleur, alle yoghurt dezelfde kleur, alle karnemelk rood, witte chocolade in witte/lichte wikkels, pure in de rode, hazelnotenvulling in de groene, olijfolie in glazen fles met blikken dop..
een consument verwacht dat producten met bepaalde eigenschappen makkelijk te vinden zijn, en makkelijk te herkennen zijn aan de verpakking.
een fabriekant begint een trend en deze wordt overgenomen met de verschillende merken van die fabriekant. logisch dat de concurrent, fabriekant of AH ook het gemak van de klant willen dienen en dezelfde kenmerken / ongeschreven regels gebruiken voor hun producten.
en deze rechtzaak gaat er om over hoever ze kunnen gaan..
Het is zo verkeerd, omdat jij jarenlange marketingcommunicatie- en ontwikkelingskosten (en wat voor kosten nog meer, zoals reorganisaties, adminstratief, software en andere investeringen) allemaal onder de noemer investeringen teniet worden gedaan. Om die reden is het octrooirecht van bijvoorbeeld medicijnen ook 12 jaar, anders zijn je investeringen voor niets geweest.quote:Op maandag 28 maart 2005 20:52 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ik ben net als jij erg benieuwd waar de lijn ligt. Maar waarom is het zo verkeerd als je je produkt bewust op de concurrent laat lijken ?? Ik noemde eerder in dit topic al de klacht van J.P.Chenet wijn, die de(-zelfde) zaak verloren. Je kunt niet altijd maar overal beslag op leggen.
En de redenering over het schap valt in mijn ogen helemaal af. Het winkelketen bepaald namelijk waar de spullen liggen en daar komen soms toezeggingen bij die verwerven bij prijsbesprekingen.
Hoe dan ook ik ben benieuwd. En dat mensen zich laten foppen mag geen reden zijn, dan moet je maar beter opletten. Is de naam echt zo belangrijk ? Waarom zet Becel dan niet gewoon enorm groot BECEL op, zodat het opvalt, nee ik geloof daar niet zo in. AH is gewoon slim bezig en het is tijd dat er weer eens iemand die grens opzoekt, goeie zaak.
Nee, zo werkt dat niet bij producten met een lage productbetrokkenheid. Een fast moving consumer good dus. Die nemen een kortere (ondoordachtere) route langs het aankoopbeslissingsproces. Als een product zichzelf verkocht, was er geen reclame nodig. Helaas werkt dat niet zo, die investeringen zitten oa in de verpakking, al hebben we het alleen maar over de verpakking geassocieerd met kwaliteit.quote:Op maandag 28 maart 2005 22:30 schreef elcastel het volgende:
Als het product daadwerkelijk zoveel beter is, dan merkt de consument dat zelf wel toch ? Het is gewoon goed gejat. Ik vind de namaak ook fout, maar ik betwijfel of het wel over de lijn is, wat mij betreft niet. Let wel, het gaat over kleurencombinatie's of oude slogans. Als ik 'bedenk je goed' gebruik, dan denk jij ook aan Rolo, maar bezit Rolo dan het alleen recht op een slogan ? Wat betreft de kleuren staat de klacht op losse schroeven wat mij betreft, het is geen logo, geen exclusiefrecht.
Je praat alsof de hele verpakking is overgenomen, maar er is vooral voor dezelfde kleuren gekozen, uiteraard om het verschil kleiner te maken, maar is dit illegaal ? Mijn vraag is dus niet of het netjes is, de vraag is of het mag of niet. En dan doel ik nogmaals op de uitspraak van de rechter in die zaak over het etiket van die wijn. Die leek ook, het zat in een fles (die leek) en het etiket had dezelfde kleurencombinatie en compositie. De rechter gaf Ahold gelijk. Zuur voor J.P.Chenet, maar geen zaak dus.quote:Op maandag 28 maart 2005 22:37 schreef Integrity het volgende:
Nee, zo werkt dat niet bij producten met een lage productbetrokkenheid. Een fast moving consumer good dus. Die nemen een kortere (ondoordachtere) route langs het aankoopbeslissingsproces. Als een product zichzelf verkocht, was er geen reclame nodig. Helaas werkt dat niet zo, die investeringen zitten oa in de verpakking, al hebben we het alleen maar over de verpakking geassocieerd met kwaliteit.
Als jouw logo nou eens niet werd nagemaakt en je verpakking, busjes, huisstijl, noem maar op wel. Daarmee willen mensen jouw product niet meer, waar sta je dan nog? Met een logo in je hand?
Het gaat om meerdere verpakkingen, niet 1 of 2. We hebben het niet alleen over 1 pakje boter dus.quote:Op maandag 28 maart 2005 22:44 schreef elcastel het volgende:
[..]
Je praat alsof de hele verpakking is overgenomen, maar er is vooral voor dezelfde kleuren gekozen, uiteraard om het verschil kleiner te maken, maar is dit illegaal ? Mijn vraag is dus niet of het netjes is, de vraag is of het mag of niet. En dan doel ik nogmaals op de uitspraak van de rechter in die zaak over het etiket van die wijn. Die leek ook, het zat in een fles (die leek) en het etiket had dezelfde kleurencombinatie en compositie. De rechter gaf Ahold gelijk. Zuur voor J.P.Chenet, maar geen zaak dus.
Ja en allemaal op het randje, maar de vraag is, is het eroverheen ? Ik ben - net als k_man - nog niets schokkends tegengekomen.quote:Op maandag 28 maart 2005 22:52 schreef Integrity het volgende:
Het gaat om meerdere verpakkingen, niet 1 of 2. We hebben het niet alleen over 1 pakje boter dus.
ROTFLMAOquote:Op dinsdag 22 maart 2005 19:23 schreef elcastel het volgende:
Overigens is de opmars van Lidl en Aldi al aardig terug gelopen, daarvalt ook niet veel terrein meer te winnen.
En toch heb ik laatst in een artikel gelezen dat de opmars afneemt. Volgens mij lees jij dat de opmars is gestopt, dat beweer ik niet. Het marktaandeel neemt nogsteeds toe, maar niet meer zo snel als de afgelopen jaren.quote:Op maandag 28 maart 2005 23:00 schreef Pietverdriet het volgende:
ROTFLMAO
AH heeft in het laatste onderzoek 0,1 procentpunt teruggewonnen van Lidl en Aldi.
5 jaar geleden was er geen lidl in NL ..
Aldi en Lidl hebben de laatste 5-10 jaar enorm terrein gewonnen in NL.
Niet alle AH-producten staan op Albert. Paar dagen geleden waren er wel foto's in een krant waarbij de producten naast elkaar werden gezet (misschien dat iemand weet welke krant en het kan inscannen?).quote:Op zondag 27 maart 2005 23:51 schreef k_man het volgende:
[..]
Hoe komt het dan dat hier niemand even een plaatje kan posten van AH-producten die erg veel op die van Unilever lijken?
SJaquote:Op maandag 28 maart 2005 23:06 schreef elcastel het volgende:
[..]
En toch heb ik laatst in een artikel gelezen dat de opmars afneemt. Volgens mij lees jij dat de opmars is gestopt, dat beweer ik niet. Het marktaandeel neemt nogsteeds toe, maar niet meer zo snel als de afgelopen jaren.
Misschien was ik wat te enthousiast met het tweede deel van mijn bewering, maar jouw cijfers tonen weer net aan dat de opmars van Aldi en Lidl is omgetoverd naar een (zeer kleine) terugval.
De weg kwijt ? Als ze door deze truc hun eigen merk beter verkopen en ze komen er mee weg dan is dat toch slim gespeelt ? Ze hebben betere marge's op hun huismerken, waardoor ze óf meer binnenhalen óf meer kunnen concureren. Het is gewoon je macht gebruiken. Dat ze zo naar de grens gaan, heeft er alles mee te maken dat het een prijzenoorlog is.quote:Op maandag 28 maart 2005 23:19 schreef Pietverdriet het volgende:
SJa
Als ik AH zie die hun huismerken nu de feel, de look, de kleur geeft van Unilever A merken, dan denk ik, AH geeft daarmee aan dat ze de weg kwijt zijn. Ze zien hun huismerk niet meer als A merk, maar als "ikke ook"
De naam AH is dus voor AH zelf niet meer voldoende als A merk, ze moeten mee liften op Unilever.
Dit geeft aan dat men intern dus de weg kwijt is en zweeft, op zoek is naar een andere richting.
Ik heb 2 producten op tv gezien, een pakje boter en een flesje vloeibaar braadboter. Ik zal de casus sowieso aan een docent voorleggen, die heeft ons dit blok marketingstrategie gegeven en heeft oa voor croma productontwikkeling gewerkt.quote:Op maandag 28 maart 2005 22:54 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ja en allemaal op het randje, maar de vraag is, is het eroverheen ? Ik ben - net als k_man - nog niets schokkends tegengekomen.
JIj trekt kromme vergelijkingen, EU Landbouwbeleid? Subsidies? We hebben het over 2 branches, kun je niet vergelijken. Het is illigaal en de wetgeving moet zich ontwikkelen daarin, am I right?quote:Op maandag 28 maart 2005 23:26 schreef elcastel het volgende:
[..]
De weg kwijt ? Als ze door deze truc hun eigen merk beter verkopen en ze komen er mee weg dan is dat toch slim gespeelt ? Ze hebben betere marge's op hun huismerken, waardoor ze óf meer binnenhalen óf meer kunnen concureren. Het is gewoon je macht gebruiken. Dat ze zo naar de grens gaan, heeft er alles mee te maken dat het een prijzenoorlog is.
Ik ben het verder met je eens die hele oorlog is in feite ook een paardenmiddel, boeren en dergelijke krijgen geen stijver voor een zak uien, Unilevers zien hun afzet dalen, uiteindelijk is de kleine supermarkt de pineut en uiteindelijk hou je minder aanbod over en zijn degene die nu markt veroveren en het redden, straks degene die hun versterkte positie dubbel kunnen gebruiken(/misbruiken).
Kwalijk ? Ik vind van wel. Illegaal ? Ik denk van niet. Ik denk dus dat AH het slim speelt.
Ow ja die prijzenoorlog zorgt er natuurlijk voor dat de boeren weer wel een goeie prijs krijgen voor hun producten.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 10:48 schreef Integrity het volgende:
JIj trekt kromme vergelijkingen, EU Landbouwbeleid? Subsidies? We hebben het over 2 branches, kun je niet vergelijken.
Het is de vraag of het illegaal is, daarom gaan ze naar de rechter, jij bent wel erg overtuigd van je eigen gelijk. Voorlopig is er nog helemaal nergens gelijk gegeven, tenzij je de vorige zaak ernaast legt, die je elke keer maar weer vergeet (J.P.Chenet). Nou succes ermee hè.quote:Het is illigaal en de wetgeving moet zich ontwikkelen daarin, am I right?
Danzij het landbouwbeleid in de EU krijgen de boeren een compensatie voor het tekort aan inkomsten, zodat zij kunnen blijven bestaan. Subsidies dus, hoewel dat wel wat minder is geworden voor ze de afgelopen jaren.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 11:07 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ow ja die prijzenoorlog zorgt er natuurlijk voor dat de boeren weer wel een goeie prijs krijgen voor hun producten.
.
[..]
Het is de vraag of het illegaal is, daarom gaan ze naar de rechter, jij bent wel erg overtuigd van je eigen gelijk. Voorlopig is er nog helemaal nergens gelijk gegeven, tenzij je de vorige zaak ernaast legt, die je elke keer maar weer vergeet (J.P.Chenet). Nou succes ermee hè.
Als je een beetje opgelet had, dan had je gelezen dat door de prijzenoorlog de prijzen op de afzetmarkt dramatisch zijn afgenomen, sterker nog de produkten worden onder de kostprijs verkocht, PUUR om afzet te hebben. Dat er meer - en wellicht grotere - problemen zijn ontken ik nergens.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 11:13 schreef Integrity het volgende:
Danzij het landbouwbeleid in de EU krijgen de boeren een compensatie voor het tekort aan inkomsten, zodat zij kunnen blijven bestaan. Subsidies dus, hoewel dat wel wat minder is geworden voor ze de afgelopen jaren.
Ik denk dat je nog een hoop moet leren. Een rechter kijkt naar de huidige wetgeving, al ongetwijfeld die andere zaak ernaast leggen en heeft niks te maken met hoe het eventueel in een ander wetje zou passen. Succes met je leerproces.quote:Ik denk dat de wetgeving aangepast zal worden, ik ben overtuigd omdat ik een hbo studie doe die marketing in het middelpunt stelt, commerciele economie heet het. Ik leer dit soort dingen begrijpen. Wetgeving die nog niet bestaat zou dus nog wel kunnen komen, snapt u?
Het 1e is een logisch verhaal, daar hebben ze ook wel wat op gevonden. Minder inhoud zelfde verpakking. Bezettingsgraad omhoog of omlaag, bezuinigen etc. Maar los van dit soort maatregelen zou een bedrijf natuurlijk nooit zonder voldoende opbrengsten kunnen draaien, althans nooit lang. Dus qua leerproces in het 1e stukje: een gulden kun je maar 1 keer uitgeven, simpel. Wat je zegt is niet reeel, dan zou het van andere divisies gesnoept kunnen worden en je weet wat dat betekent: afstoten!quote:Op dinsdag 29 maart 2005 11:20 schreef elcastel het volgende:
[..]
Als je een beetje opgelet had, dan had je gelezen dat door de prijzenoorlog de prijzen op de afzetmarkt dramatisch zijn afgenomen, sterker nog de produkten worden onder de kostprijs verkocht, PUUR om afzet te hebben. Dat er meer - en wellicht grotere - problemen zijn ontken ik nergens.
[..]
Ik denk dat je nog een hoop moet leren. Een rechter kijkt naar de huidige wetgeving, al ongetwijfeld die andere zaak ernaast leggen en heeft niks te maken met hoe het eventueel in een ander wetje zou passen. Succes met je leerproces.
Klopt en door de prijzenslag is de afzetmarkt ook nog eens verneukt en daarom een dubbele klap.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 11:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Landbouw beleid van de EU heeft er voor gezorgt dat er veel aanbod is en daarom zijn de prijzen kapot.
Dan moeten er maar wat boeren falliet, gaat voor de rest de prijs omhoog.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 11:38 schreef elcastel het volgende:
[..]
Klopt en door de prijzenslag is de afzetmarkt ook nog eens verneukt en daarom een dubbele klap.
Dat is een andere discussie Piet.quote:[b]Op dinsdag 29 maart 2005 11:40
Dan moeten er maar wat boeren falliet, gaat voor de rest de prijs omhoog.
Het is not-done voor een aziatisch merk (bv lexus) wat mercedestrekjes op 1 van haar modellen introduceert, dat heet goedkoop meeliften op het succes van een ander. Succes wat een ander over meerdere jaren of decennia's heeft opgebouwd. Zelfde vind ik hier. AH lift met deze truuk goedkoop mee op het succes van een ander merk.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 11:38 schreef elcastel het volgende:
Klopt en door de prijzenslag is de afzetmarkt ook nog eens verneukt en daarom een dubbele klap.
I like your statement very much, aanpassen de wetgeving. Met ontwikkeling hoort een wetsontwikkeling mee te gaan.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 12:11 schreef Redux het volgende:
[..]
Het is not-done voor een aziatisch merk (bv lexus) wat mercedestrekjes op 1 van haar modellen introduceert, dat heet goedkoop meeliften op het succes van een ander. Succes wat een ander over meerdere jaren of decennia's heeft opgebouwd. Zelfde vind ik hier. AH lift met deze truuk goedkoop mee op het succes van een ander merk.
Ik zou echter Lexus nu niet bepaald een B-Huismerk willen noemen, maar goed.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 12:11 schreef Redux het volgende:
[..]
Het is not-done voor een aziatisch merk (bv lexus) wat mercedestrekjes op 1 van haar modellen introduceert, dat heet goedkoop meeliften op het succes van een ander. Succes wat een ander over meerdere jaren of decennia's heeft opgebouwd. Zelfde vind ik hier. AH lift met deze truuk goedkoop mee op het succes van een ander merk.
Tov mercedes is lexus zeker geen a-merk. Dat beide merken in dezelfde regionen hun modellen aanbieden betekent niet automatisch dat het beide a-merken binnen die regionen zijn.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 12:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zou echter Lexus nu niet bepaald een B-Huismerk willen noemen, maar goed.
Okay, maar ik heb het over deze actie van AH in het algemeen.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 12:53 schreef elcastel het volgende:
Redux nu heb je het over een logo/beeldmerk, daar zijn wel degelijk andere bepalingen voor.
Dream on, lexus doet in kwaliteit niet onder tov mercedes.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 13:18 schreef Redux het volgende:
[..]
Tov mercedes is lexus zeker geen a-merk.
Ongetwijfeld, maar de boter van AH zelf zal ongetwijfeld niet viezer smaken dan die van becel.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 13:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Dream on, lexus doet in kwaliteit niet onder tov mercedes.
En dat imago, dat is een investering geweest. Als je met zoiets aan de haal gaat, dan ben je eigenlijk bezig met diefstal en dat is EXACT waar ik heen wil. Het is een vorm van diefstal, waar octrooirecht nog geen bescherming biedt.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 13:33 schreef Redux het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, maar de boter van AH zelf zal ongetwijfeld niet viezer smaken dan die van becel.
Het gaat erom dat het merk lexus niet de status heeft als die mercedes heeft. Daar komt toch een stuk imago bij om de hoek kijken. Netzoals dat een AH eigen merk een ander imago heeft dan becel heeft.
Sorry dude, maar wat is dit voor rare vraag?quote:Op dinsdag 29 maart 2005 12:53 schreef elcastel het volgende:
Redux nu heb je het over een logo/beeldmerk, daar zijn wel degelijk andere bepalingen voor.
Als AH daarmee de indruk wekt dat het gelijk staat aan de transformationele communicatieve beeldvorming dat gecreerd is door Coberco, dan zijn ze aan het kopieren. In Amerika mag dit dus wel en in Nederland is die wetgeving niet zo helder. Kan dus eigenlijk 2 kanten opgaan, vooralsnog heeft KPN dus wel een zaak gewonnen, waarbij een andere "aanbieder" dezelfde kleur groen gebruikte voor hun communicatiedoeleinden.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 23:55 schreef Pietverdriet het volgende:
HEt ligt er maar aan waar je de grens legt. Een exacte copie mag natuurlijk niet, maar mag AH zijn karnemelk ook in rode pakken doen net als Coberco?
Je hebt wel gelijk, maar je slaat de plank mis, de vraag is, waar leg je de grens,quote:Op dinsdag 29 maart 2005 23:59 schreef Integrity het volgende:
[..]
Als AH daarmee de indruk wekt dat het gelijk staat aan de transformationele communicatieve beeldvorming dat gecreerd is door Coberco, dan zijn ze aan het kopieren. In Amerika mag dit dus wel en in Nederland is die wetgeving niet zo helder. Kan dus eigenlijk 2 kanten opgaan, vooralsnog heeft KPN dus wel een zaak gewonnen, waarbij een andere "aanbieder" dezelfde kleur groen gebruikte voor hun communicatiedoeleinden.
Lang geleden, in het propedeusejaar, kreeg ik een casus voorgeschoven over een winkeltje Le Meuilleur. Een concurrent verderop had hetzelfde winkeltje en noemde zichzelf de beste, dit mocht dus niet volgens de wet. Deze naam gebruiken dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |