abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 maart 2005 @ 16:06:57 #1
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_25637128
Altijd wordt de term populisme gelinkt aan rechtse politici als Berlusconi, Wilders, Fortuyn. Mijns inziens onterecht, want er bestaat OOK links pupolisme, zekers wel. Alleen werd dat dan vaak niet onder die noemer geschaard, maar onder demagogie. Wat te denken van Marcel van Dam, maar ook Eus Marijnissen, Trutje Halsema, Rozenluller.

Totdat vandaag Wouter Bos het ultieme voorbeeld van links populisme gaf:

'Kabinet moet alle burgers 200 euro teruggeven'

Maar waarom is de term populisme gelieerd aan rechts? Wie weet dat?
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_25637249
omdat het een discussie-stopper van links is?

(misschien werden de nazi vergelijkingen wat oudbollig... dus moest er ff wat nieuws komen om een inhoudelijke discussie vroegtijdig op te kunnen blazen )
ik ben helaas niet zo goed in pseudo-diepzinnige zinnen verzinnen
pi_25637520
Slecht voorbeeld hoor, hoezo is dat populisme?
Het kabinet heeft ons genaaid en Bos wil er wat voor terug, vokomen terecht.

Wat jij nu doet is weer erg populistisch.
pi_25637583
Sinds wanneer is het "gelieerd aan rechts"?
pi_25637620
Bos is het schoolvoorbeeld van een linkse populist. Al zullen ze dat nooit toegeven, omdat het woord "populistisch" inderdaad als discussie-stopper gebruikt word.
pi_25637651
Die openingspost, ben je echt zo diep gezak broekhoest, met die naamsverbasteringen?

Je maakt jezelf volstrekt belachelijk
  maandag 21 maart 2005 @ 16:30:30 #7
3647 B.R.Oekhoest
pi_25637738
quote:
Op maandag 21 maart 2005 16:22 schreef SCH het volgende:

Als dit geen populisme is, is de taal van Wilders en Fortuyn dat ook niet. Immers, Nederland is ziek en we willen haar gezond weer terug, volkomen terecht.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_25637772
quote:
Op maandag 21 maart 2005 16:27 schreef SCH het volgende:
Die openingspost, ben je echt zo diep gezak broekhoest, met die naamsverbasteringen?

En daar ga je weer...

Overigens is dit een beetje een open deur.
  maandag 21 maart 2005 @ 16:31:37 #9
3647 B.R.Oekhoest
pi_25637776
quote:
Op maandag 21 maart 2005 16:27 schreef SCH het volgende:

Oh, had ik Berluskoni moeten schrijven. sorry dan.
pi_25637805
quote:
Op maandag 21 maart 2005 16:31 schreef Speth het volgende:

[..]

En daar ga je weer...

Overigens is dit een beetje een open deur.
Hoezo ga ik weer? Jij vindt Rozenluller e.d. wel een aanzet tot een serieuze discussie?
pi_25637821
quote:
Op maandag 21 maart 2005 16:30 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Als dit geen populisme is, is de taal van Wilders en Fortuyn dat ook niet. Immers, Nederland is ziek en we willen haar gezond weer terug, volkomen terecht.
Fijn dat je het met Bos eens bent
  maandag 21 maart 2005 @ 16:35:57 #12
3647 B.R.Oekhoest
pi_25637908
quote:
Op maandag 21 maart 2005 16:33 schreef SCH het volgende:

[..]

Fijn dat je het met Bos eens bent
Fijn dat je het met Wilders eens bent
  maandag 21 maart 2005 @ 16:36:26 #13
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25637919
quote:
Op maandag 21 maart 2005 16:06 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

Maar waarom is de term populisme gelieerd aan rechts? Wie weet dat?
Waarom probeer je een antwoord te vinden op een foute veronderstelling?
Bedoel je niet te vragen waarom er meer rechtse populisten zijn dan linkse?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  maandag 21 maart 2005 @ 16:40:04 #14
3647 B.R.Oekhoest
pi_25638019
quote:
Op maandag 21 maart 2005 16:36 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Foute veronderstelling? Zeg dat dan maar tegen die linkse politici die die term maar al te graag uit de kast trekken. Want er is geen reden om aan te nemen dat er rechts meer populisten bestaan dan links.

Het antwoord van Groot Duimpje slaat de plank aardig raak denk ik.
pi_25638051
quote:
Op maandag 21 maart 2005 16:22 schreef SCH het volgende:

het is populistisch in de zin dat hij precies zegt wat mensen willen horen ongeacht of het verstandig of mogelijk is. hoop mensen zitten door vervelende doch nuttige ingrepen van het kabinet met financiele shit... en dan gaan roepen dat volgens jou die mensen wel ff 200 euro zouden moeten krijgen is gewoon goedkoop scoren... vandaar dat het best populistisch is...
quote:
Op maandag 21 maart 2005 16:36 schreef Sidekick het volgende:

[..]

hij formuleert het wat lullig, maar het is ook wel erg zwak om de discussie te smoren door te doen alsof je te dom bent om z'n stelling te begrijpen
pi_25638056
quote:
Op maandag 21 maart 2005 16:40 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Want er is geen reden om aan te nemen dat er rechts meer populisten bestaan dan links.
  maandag 21 maart 2005 @ 16:43:47 #18
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_25638123
Links zijn er ook volop populisten hoor. Kijk maar naar leiders van vroeger en nu in Zuid-Amerika.
pi_25638134
quote:
Op maandag 21 maart 2005 16:41 schreef groot_duimpje het volgende:

[..]

het is populistisch in de zin dat hij precies zegt wat mensen willen horen ongeacht of het verstandig of mogelijk is. hoop mensen zitten door vervelende doch nuttige ingrepen van het kabinet met financiele shit... en dan gaan roepen dat volgens jou die mensen wel ff 200 euro zouden moeten krijgen is gewoon goedkoop scoren... vandaar dat het best populistisch is...
[..]

hij formuleert het wat lullig, maar het is ook wel erg zwak om de discussie te smoren door te doen alsof je te dom bent om z'n stelling te begrijpen
Onzin - het is helemaal niet wat de mensen willen horen - het is gewoon verstandig en het wijst de mensen op de fouten die het kabinet maakt. Dit is een vrij gewaagde stellingname van Bos, hij krijgt er erg veel kritiek op. Populisme is meestal niet erg onderbouwd.
pi_25638192
quote:
Op maandag 21 maart 2005 16:44 schreef SCH het volgende:

[..]

Onzin - het is helemaal niet wat de mensen willen horen - het is gewoon verstandig en het wijst de mensen op de fouten die het kabinet maakt. Dit is een vrij gewaagde stellingname van Bos, hij krijgt er erg veel kritiek op. Populisme is meestal niet erg onderbouwd.
mensen willen geen 200 euri handje contantje van denhaag? goh....
  maandag 21 maart 2005 @ 16:47:36 #21
3647 B.R.Oekhoest
pi_25638217
quote:
Op maandag 21 maart 2005 16:41 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik begrijp dat dit bij jou, met je blinde waas voor rechtse politiek, hard aankomt. Maar toch is het zo. Als je populisme definieert als:" goedkoop (stemmen) scoren met het bezigen van bepaalde verkiezingstaal, zonder na te denken over haalbaarheid", dan zijn ook linkse politici net gewoon mensen, hoor.
pi_25638269
quote:
Op maandag 21 maart 2005 16:46 schreef groot_duimpje het volgende:

[..]

mensen willen geen 200 euri handje contantje van denhaag? goh....
Nee, ik heb vandaag de fora en de peilingen en bv. stand.nl hierover gevolgd - het is niet zo eenduidig als je wellicht zou denken.
pi_25638286
quote:
Op maandag 21 maart 2005 16:47 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Ik begrijp dat dit bij jou, met je blinde waas voor rechtse politiek, hard aankomt. Maar toch is het zo. Als je populisme definieert als:" goedkoop (stemmen) scoren met het bezigen van bepaalde verkiezingstaal, zonder na te denken over haalbaarheid", dan zijn ook linkse politici net gewoon mensen, hoor.
Begin dan eens met het afschieten van het "ultieme voorbeeld van populisme van Bos", ipv alleen te roepen dat dat zo is en dat daarmee de kous af is.

Zo niet, dan ben jij inderdaad populistisch bezig, zoals eerder opgemerkt is.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_25638292
quote:
Op maandag 21 maart 2005 16:47 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Er zijn ook linkse populisten maar er zijn (veel) meer rechtse populisten.
  maandag 21 maart 2005 @ 16:55:18 #25
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25638402
quote:
Op maandag 21 maart 2005 16:40 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Foute veronderstelling?
Ja, een foute onderstelling want er zijn wel degelijk populisten ter linkerzijde, en ook linkse politici wordt populisme verweten zo nu en dan.

Beweren dat alleen rechtse politici populisme wordt verweten is dus een onterechte slachtofferrol.
quote:
Want er is geen reden om aan te nemen dat er rechts meer populisten bestaan dan links.

Het antwoord van Groot Duimpje slaat de plank aardig raak denk ik.
Groot Duimpje doet alsof er geen rechtse populisten bestaan door elk populisme-verwijt aan linkerkant als 'discussiestopper' te bestempelen wat natuurlijk onzin is.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')