abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 februari 2005 @ 01:23:13 #1
114059 op_dreef
Gedegen gierigaard
pi_25260369
quote:
Een beetje populisme is goed voor de democratie. De toegenomen aandacht voor personen in de politiek hoeft de democratie niet te verzwakken, maar kan deze juist versterken. Deze stellingen verdedigt PvdA-leider Wouter Bos vandaag in Dordrecht bij de Johan de Witt-lezing.
Volgens Wouter Bos blinkt het intellectuele en politieke debat over onze democratie uit door somberheid. Populisten zijn dan vooral goedkope politici die iedereen beloven dat ze alles kunnen krijgen en liefst ook nog gratis. En de opkomende aandacht voor de persoon van politici wordt weggezet met termen als Schwarzeneggerisering van de politiek. Ofwel: het zou alleen nog maar gaan om het kontje en niet om de inhoud.
Maar de PvdA-fractievoorzitter vindt de toegenomen aandacht voor personen juist goed voor de democratie. “Van populisten valt veel te leren. Niet als modegril maar omdat er een aantal zaken in onze samenleving fundamenteel veranderd zijn.” Aldus Wouter Bos.

Ook is Bos niet bang voor de personalisering van de democratie. Volgens de PvdA-fractievoorzitter kan de personalisering van de politiek de politiek immers voor een heleboel mensen boeiender en aantrekkelijker maken. “Er bestaat geen echte tegenstelling tussen aandacht voor de persoon en aandacht voor de inhoud. Het is juist de persoon als drager van een boodschap, als ‘gestold programma’, die vertrouwen wint van mensen; veel meer dan een programma van papier en inkt ooit zou kunnen.”

“Het kan de democratie vitaliseren en dat is her en der hard nodig. Dat gaat niet ten koste van politieke partijen. Die zullen altijd nodig blijken. Maar partijen die deze ontwikkelingen begrijpen en benutten gaan het veel verder schoppen dan partijen die zich ertegen verzetten. Wie alles bij het oude wil laten en essentiële veranderingen in onze cultuur en onze samenleving niet wil zien, kan versteend vast blijven houden aan het oude vertrouwde.

Maar die houding zal uiteindelijk schadelijker zijn voor de democratie dan een oprechte poging haar te moderniseren, personaliseren en populariseren.” Aldus Wouter Bos.
www.pvda.nl

Eindelijk geeft Bos zelf toe dat populisme de belangrijkste drijfveer is achter zijn succes. Natuurlijk wist het ietwat mondiger deel van de bevolking reeds dat dit bij de PvdA sinds Bos schering en inslag is, maar met een tegenkandidaat als Scheffer in aantocht kan Bos simpelweg niet anders dan het door hem toegepaste populisme onderkennen en vergoeilijken. Nu maar hopen dat dit tot alle lagen van de bevolking doordringt.
pi_25260431
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 01:23 schreef op_dreef het volgende:

[..]

www.pvda.nl

Eindelijk geeft Bos zelf toe dat populisme de belangrijkste drijfveer is achter zijn succes.
Je leest dat waar Overigens geef ik Bos ongelijk. Populisme is misschien een luchtig hapje, op een bord brinta kun je meer werk verrichten.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-02-2005 01:27:35 ]
pi_25260439
Wat een mafkezen, dat partijvorming fout is is allang bekend.
  zaterdag 26 februari 2005 @ 01:29:18 #4
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25260460
Ik geloof Bos hierin op z'n woord. Hij is immers de Grootmeester van het Populisme, en dat legt hem bepaald geen windeieren. Hij zal het dus wel weten.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zaterdag 26 februari 2005 @ 01:33:58 #5
114059 op_dreef
Gedegen gierigaard
pi_25260528
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 01:29 schreef Lemmeb het volgende:
Ik geloof Bos hierin op z'n woord. Hij is immers de Grootmeester van het Populisme, en dat legt hem bepaald geen windeieren. Hij zal het dus wel weten.
Iedereen, inclusief PvdA fractie, wist het reeds, behalve bepaalde delen van het electoraat. Natuurlijk heb je dan ook nog mensen als Sidekick, die zich in allerlei bochten wringen om het populisme af te doen als serieuze oplossingen, maar gelukkig komt Bos nu zelf "uit de kast". Hij kan ook niet anders, want als het straks op discussies met opponent Scheffer aankomt veegt deze inhoudelijk de vloer aan met het populisme van Wouter.
  zaterdag 26 februari 2005 @ 01:39:14 #6
114059 op_dreef
Gedegen gierigaard
pi_25260598
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 01:27 schreef gelly het volgende:

[..]

Je leest dat waar
In het gehele bericht.
pi_25260888
Nadenken is ook zoiets he... daar ben je geen oppositiepartij voor geworden. Populisme is natuurlijk gewoon een zwaktebod.
-< "Het ergste moet nog komen" >--< Ach ja, het leven... >-
pi_25261225
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 01:27 schreef gelly het volgende:

[..]

Je leest dat waar
Inderdaad.
quote:
Overigens geef ik Bos ongelijk. Populisme is misschien een luchtig hapje, op een bord brinta kun je meer werk verrichten.
Wat Bos bedoelt is dat het publiek meer geinteresseerd in een luchtig hapje.
Drempelverlagende politiek kun je dus leren van populisten.

Lijkt mij een goed inzicht, als je inhoudelijker en saaier overkomt loop je achter de feiten aan.
Zie het verschil tussen het appeal van GL en de SP. De SP is populistischer en boert beter.
Zie ook de verkiezingen in de VS waar de wanstaltige populist Bush de 'raspoliticus' Kerry de baas bleef.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
  zaterdag 26 februari 2005 @ 02:49:40 #9
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25261273
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 02:40 schreef FritsVanEgters het volgende:

[..]

Inderdaad.
[..]

Wat Bos bedoelt is dat het publiek meer geinteresseerd in een luchtig hapje.
Drempelverlagende politiek kun je dus leren van populisten.

Lijkt mij een goed inzicht, als je inhoudelijker en saaier overkomt loop je achter de feiten aan.
Maar als we Fortuyn er weer even bij halen is populisme uiteraard ineens weer iets verwerpelijks, waar alleen viezerikken als Fortuyn zich schuldig aan maken. Het is wel weer duidelijk we in welke hoek we de hypocrisie moeten zoeken.

Fortuyn was in vergelijking tot Bos overigens niet eens een populist te noemen, en toch scoorde hij hoger . Maar dat even terzijde.
quote:
Zie het verschil tussen het appeal van GL en de SP. De SP is populistischer en boert beter.
GL is veruit de populistische van de twee. De dierenrechten in de Europese Grondwet . En da's nog maar één voorbeeldje.

Wat wel waar is, is dat beide partijen volstrekt verschillende uitgangspunten hebben.
quote:
]Zie ook de verkiezingen in de VS waar de wanstaltige populist Bush de 'raspoliticus' Kerry de baas bleef.
pi_25261332
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 02:49 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Maar als we Fortuyn er weer even bij halen is populisme uiteraard ineens weer iets verwerpelijks, waar alleen viezerikken als Fortuyn zich schuldig aan maken. Het is wel weer duidelijk we in welke hoek we de hypocrisie moeten zoeken.
Precies, en je moet de vijand met z'n eigen wapens bestrijden.
quote:
Fortuyn was in vergelijking tot Bos overigens niet eens een populist te noemen, en toch scoorde hij hoger . Maar dat even terzijde.
1.
2. 26 is meer dan 42?
quote:
GL is veruit de populistische van de twee. De dierenrechten in de Europese Grondwet . En da's nog maar één voorbeeldje.
Als de rest van je voorbeeldjes net zo goed zijn...
quote:
  zaterdag 26 februari 2005 @ 03:01:20 #11
114059 op_dreef
Gedegen gierigaard
pi_25261354
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 02:58 schreef FritsVanEgters het volgende:

[..]

Los van het feit dat Fortuyn niet eens een populist was, zegt dit veel, heel veel, over de PvdA en haar aanhang.
pi_25261363
Wat is jouw definitie van een populist als je vindt dat Bos er wel één is en Fortuyn niet?
  zaterdag 26 februari 2005 @ 03:09:10 #13
114059 op_dreef
Gedegen gierigaard
pi_25261435
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 03:02 schreef FritsVanEgters het volgende:
Wat is jouw definitie van een populist als je vindt dat Bos er wel één is en Fortuyn niet?
Iemand met een populaire, oppervlakkige, enigszins demagogische betoogtrant.

Wouter Bos voldoet hier volledig aan terwijl de ideeen van Fortuyn grotendeels door de huidige politieke partijen ,includus PvdA, zijn overgenomen. Bos is een goedkope volksmenner die enkel bij de gratie van zijn populisme binnen de partij gedoogd wordt. De interne kritiek op Bos is niet voor niets zo groot.
  zaterdag 26 februari 2005 @ 03:11:45 #14
76783 rezjeh
"mañana mañana"
pi_25261468
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 01:39 schreef op_dreef het volgende:

[..]

In het gehele bericht.
staat nergens, is eigen interpretatie, hij geeft niks toe
pi_25261538
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 03:09 schreef op_dreef het volgende:

[..]

Iemand met een populaire, oppervlakkige, enigszins demagogische betoogtrant.

Wouter Bos voldoet hier volledig aan terwijl de ideeen van Fortuyn grotendeels door de huidige politieke partijen ,includus PvdA, zijn overgenomen. Bos is een goedkope volksmenner die enkel bij de gratie van zijn populisme binnen de partij gedoogd wordt. De interne kritiek op Bos is niet voor niets zo groot.
Die betoogtrant heb je jezelf trouwens goed eigen gemaakt.

Dat Bos een populaire mening verkondigt ben ik met je eens, maar oppervlakkig vind ik hem niet, zeker als ik hem bijvoorbeeld vergelijk met Balkenende of Marijnissen. Demagogisch zie ik ook niet.

Dat Fortuyn's ideëen door alle partijen zijn overgenomen is onzin. Er gebeurt wel eens iets wat Fortuyn heeft genoemd, maar hij riep ook overal van alles over, dus dat is niet zo gek. Hij propageerde zelfs maatregelen die de regering al in kannen en kruiken had. Voor de rest bestond zijn 'gedachtegoed' vooral uit het signaleren van onopgeloste zaken die voor de andere partijen een taboe-onderwerp waren. Oplossingen had hij er ook niet voor, het ging hem vooral om het onderuit halen van de gevestigde orde.
  zaterdag 26 februari 2005 @ 11:22:03 #16
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25263305
Het is behoorlijk anti-populistisch statement, dat "een beetje populisme is goed voor de democratie".

Maar voor mijn gevoel verwart hij populisme met heldere taal over onderwerpen die vele mensen aanspreken. Simpele, heldere taal is idd goed voor de democratie, maar het moet niet vervallen tot simplisme, populisme of demagogie.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_25263361
Sinds de opkomst van Fortuyn is Nederland iig nog nooit zo populistisch geweest. Alle partijen maken zich daar overigens schuldig aan. Ik heb er overigens een enorme hekel aan.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_25263408
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 02:04 schreef Wreed_en_wrang het volgende:
Nadenken is ook zoiets he... daar ben je geen oppositiepartij voor geworden. Populisme is natuurlijk gewoon een zwaktebod.
Ehm, oppositiepartijen doen nou eenmaal niks anders dan kankeren op het kabinet, een volkomen normaal politiek verschijnsel. Ze zullen wel moeten willen ze zichzelf kunnen profileren.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  zaterdag 26 februari 2005 @ 11:48:25 #19
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25263656
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 11:26 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Sinds de opkomst van Fortuyn is Nederland iig nog nooit zo populistisch geweest. Alle partijen maken zich daar overigens schuldig aan. Ik heb er overigens een enorme hekel aan.
Fortuyn bewees dat populisme veel mensen wist te trekken, en andere partijen hebben aardig wat van hem gekopieerd. De vraag is wie de schuldige is, de populistische politicus, of de mensen die een populist steunen? Het volk krijgt zijn of haar regering en volksvertegenwoordiging die zij verdient.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zaterdag 26 februari 2005 @ 12:11:49 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25263984
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 11:48 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Fortuyn bewees dat populisme veel mensen wist te trekken, en andere partijen hebben aardig wat van hem gekopieerd. De vraag is wie de schuldige is, de populistische politicus, of de mensen die een populist steunen? Het volk krijgt zijn of haar regering en volksvertegenwoordiging die zij verdient.
Nee, Fortuyn bewees dat de zittende politiek los was komen te staan van grote groepen in de maarschappij en hun politiek correctheids gehalte grote problemen onder het tapijt keerde.
In een land waar de politiek zich aktief bezig houd met realpolitiek en geen zaken uitsluit omdat het niet politiek correct is daar over te spreken, altijd dingen bij hun naam noemt en daadwerkelijk integer en goed beleid voert, dit communiceert waarom dit zo is, en contact heeft met het volk, in zo een land heeft een populist geen kans.
Fortuyn was een rechts populist, ja, dat klopt, maar dat was niet het geheim van zijn succes. Het succes van PF was de grote onvrede onder de bevolking in het westen van het land.
Deze problemen zijn huisgemaakt.
Het gaat om hele basale thema´s
Veiligheid op straat, slechte en onvoldoende huizen, migratie beleid.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_25264411
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 12:11 schreef Pietverdriet het volgende:

Fortuyn was een rechts populist, ja, dat klopt, maar dat was niet het geheim van zijn succes. Het succes van PF was de grote onvrede onder de bevolking in het westen van het land.
Deze problemen zijn huisgemaakt.
Het gaat om hele basale thema´s
Veiligheid op straat, slechte en onvoldoende huizen, migratie beleid.
Dat was grotendeels wel het geheim van zijn succes, plus het feit dat hij tegen de gevestigde orde aantrapte, wat hem vooral onder jongeren erg populair maakte. Het succes van de PvdA in de peilingen is ook te danken aan de grote onvrede in het land. Wouter Bos heeft daar mijns inziens maar weinig voor hoeven doen. Door alle impopulaire maatregelen en de starheid die het kabinet laat zien krijgt de PvdA de kiezers bijna zonder moeite in de schoot geworpen.
  zaterdag 26 februari 2005 @ 15:14:47 #22
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25266254
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 02:58 schreef FritsVanEgters het volgende:
Die zogenaamde 'vijand' is anders inmiddels allang dood .
quote:
1.
2. 26 is meer dan 42?
De persoon Fortuyn was in zijn hoogtijdagen populairder onder het volk dan Woutertje Bos ooit zal zijn .
quote:
Als de rest van je voorbeeldjes net zo goed zijn...
Niks mis met dit voorbeeld . Ik kan het nu eenmaal ook niet helpen dat je geen weerwoord hebt .
quote:
Wuif je altijd iedereen weg die lacht om je grappen Je zult weinig vrienden hebben...
pi_25266450
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 15:14 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Die zogenaamde 'vijand' is anders inmiddels allang dood .
Bij wijze van spreken.
quote:
De persoon Fortuyn was in zijn hoogtijdagen populairder onder het volk dan Woutertje Bos ooit zal zijn .
Hij was denk ik wel populairder bij zijn achterban, niet bij meer mensen. Verder is die bewering uit de lucht gegrepen.
quote:
Niks mis met dit voorbeeld . Ik kan het nu eenmaal ook niet helpen dat je geen weerwoord hebt .
Leg maar eens uit wat er populistisch aan is dan, daarna weerleg ik het graag voor je.
quote:
Wuif je altijd iedereen weg die lacht om je grappen
Lach jij iedereen weg die je klem lult?
quote:
Je zult weinig vrienden hebben...
  zaterdag 26 februari 2005 @ 15:39:53 #24
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25266529
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 15:32 schreef FritsVanEgters het volgende:

[..]

Bij wijze van spreken.
Ooooooooooooooooooooooooooooh, bij wijze van spreken .
quote:
Hij was denk ik wel populairder bij zijn achterban, niet bij meer mensen. Verder is die bewering uit de lucht gegrepen.
Geloof je het zelf ?

Ongeveer een kwart van Nederland vindt Wouter Bos 'wel aardig'. De rest pist nu al op z'n graf. Voor Pim Fortuyn heeft half Nederland, vriend en vijand, meegelopen in de één of andere 'Stille Tocht' .
quote:
Leg maar eens uit wat er populistisch aan is dan, daarna weerleg ik het graag voor je.
Het populisme lijkt me evident. Als je dat zo al niet sniesnaasnapt, begrijp ik werkelijk niet wat je nog in een topic als dit te zoeken hebt .
quote:
Lach jij iedereen weg die je klem lult?
Geen idee, dat gebeurt nooit.
pi_25266619
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 15:39 schreef Lemmeb het volgende:
Geloof je het zelf ?

Ongeveer een kwart van Nederland vind Wouter Bos 'wel aardig'. De rest pist nu al op z'n graf.
Bron?
quote:
Voor Pim Fortuyn heeft half Nederland, vriend en vijand, meegelopen in de één of andere 'Stille Tocht' .
Half Rotterdam zul je bedoelen. En je zegt het zelf al, vriend en vijand.
quote:
Het populisme lijkt me evident. Als je dat zo niet sniesnaasnapt, begrijp ik werkelijk niet wat je nog in een topic als dit te zoeken hebt .
Ontwijk de vraag maar weer.
quote:
Geen idee, dat gebeurt nooit.
!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')