Het was puur toeval dat ik jou opmerking zag, had net daarvoor in het NRC van die avond (donderdag 24 maart dus) een artikel gelezen op de opinie pagina van Herman Philipse waarin een dergelijke moordpartij van Mohammed ter sprake kwam.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 09:03 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Sorry, kan er niets over vinden op google. Kun je de betreffende bronnen niet gewoon direct posten?
Deze?quote:Op vrijdag 25 maart 2005 12:09 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Het was puur toeval dat ik jou opmerking zag, had net daarvoor in het NRC van die avond (donderdag 24 maart dus) een artikel gelezen op de opinie pagina van Herman Philipse waarin een dergelijke moordpartij van Mohammed ter sprake kwam.
[...]
NRCquote:Profeet en koran vallen ook onder kritiek
Herman Philipse
Bij een kritisch islamdebat mag geen sprake zijn van beperkingen, meent Herman Philipse.
Het is niet de koran of de biografie van de profeet Mohammed maar veeleer de overlevering van aan Mohammed toegeschreven handelingen en leefregels (Hadieth) die de moslimjeugd tot radicalisme verleidt, schrijft theoloog Mohamed Ajouaou (Opiniepagina, 21 maart). Daarom moet de islamitische gemeenschap haar verantwoordelijkheid nemen en een discussie beginnen over gevaarlijke teksten uit de Hadieth die oproepen tot martelaarschap, terwijl men geen kritiek moet hebben op de profeet of de koran.
Met dit betoog haakt Ajouaou aan bij de recente uitspraak van de Haagse voorzieningenrechter over de klacht van enkele moslims tegen het Tweede-Kamerlid Hirsi Ali (15 maart 2005). De rechter wees de klacht af, maar zei ook dat Hirsi Ali met haar uitspraken over Mohammed de grenzen heeft opgezocht van wat nog toelaatbaar te achten is. De desbetreffende passage in het vonnis is echter aanvechtbaar. Ook is het pleidooi van Ajouaou om Mohammed en de koran te vrijwaren van kritische discussie weinig overtuigend.
De eisers in het kort geding tegen Hirsi Ali stelden dat het filmpje Submission I en uitspraken van Hirsi Ali over de islam grievend en beledigend voor de islamitische bevolkingsgroep of delen daarvan zijn en daarom op straffe van een dwangsom gerectificeerd en in de toekomst verboden moeten worden. Geen enkele juridisch deskundige gaf de eisers veel kans.
Het was duidelijk dat de belangenafweging tussen enerzijds het grondrecht op vrije meningsuiting zoals gegarandeerd door art. 7 Grondwet en art. 10 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en anderzijds het recht op respect voor iemands godsdienstige overtuiging in dit geval wel ten gunste van Hirsi Ali moest uitvallen. Volgens de vaste jurisprudentie van het Europese Hof is de vrijheid van meningsuiting immers zo essentieel voor een democratische samenleving dat ze ook van toepassing is op uitlatingen die beledigen, shockeren of verontrusten (,,offend, shock or disturb''), terwijl de uitingen van Hirsi Ali zorgvuldig geformuleerd waren en in dienst stonden van een legitiem doel van vrouwenemancipatie. Dat die uitingen door de media uit hun verband werden gerukt, mag haar niet worden verweten.
De voorzieningenrechter kon dan ook niets anders doen dan de eis afwijzen. Maar omdat de rechter, zo veronderstel ik, de eisende moslims toch enige genoegdoening wilde verschaffen, overwoog hij, wellicht ten overvloede, nog iets naar aanleiding van Hirsi Ali's uitspraak dat de profeet Mohammed gemeten aan moderne morele maatstaven pedofiel handelde door het meisje Aisha op zesjarige leeftijd ten huwelijk te vragen en te huwen na haar negende verjaardag. ,,De term `pedofiel' is ongelukkig gekozen, zo schreef de rechter in het vonnis, nu dit minst genomen een patroon vereist, terwijl het in het verhaal gaat om een eenmalige gebeurtenis. [...] Het is [...] de vraag of een veelvuldig gebruik van deze of soortgelijke woorden nog wel zal vallen binnen de grenzen van de proportionaliteit en subsidiariteit.[...] Voorts oordeelt de rechter dat Hirsi Ali op dit punt haar zienswijze ook op andere (doeltreffender) wijze en met betere bewoordingen kan illustreren.''
Deze passage lijkt me bijzonder aanvechtbaar, in de eerste plaats omdat de rechter in kort geding zich in zo'n geval slechts moet uitspreken over de rechtmatigheid van de uitspraken die gedaagde in feite deed. De waarschuwing dat allerlei andere uitspraken die niet zijn gedaan wellicht onrechtmatig zullen zijn, zal de onbevangenheid van de openbare discussie nadelig beïnvloeden (het Europese Hof spreekt in dit verband van een ,,chilling effect'') en is schadelijk voor de democratie.
Bovendien zijn het wettelijke beperkingen van de vrijheid van meningsuiting die volgens het Europese Hof getoetst moeten worden aan de eisen van proportionaliteit (gaat de beperking niet verder dan het doel rechtvaardigt?) en subsidiariteit (had het doel niet bereikt kunnen worden zonder de expressievrijheid te beperken?). Wanneer de rechter ook het gebruik van de vrijheid van meningsuiting door burgers of politici streng aan deze criteria gaat toetsen, wordt een vrijmoedige discussie over godsdienstige opvattingen al snel onmogelijk. Ten slotte lijkt het me niet de taak van de rechter de doeltreffendheid van woordgebruik door politici te beoordelen. Het is goed dat de advocaat voor de eisers, Robert Moszkowicz, in hoger beroep zal gaan, zodat het Hof zich over deze kwesties nog eens kan uitspreken.
Ook het betoog van Ajouaou dat Hirsi Ali beter de Hadieth ter discussie had kunnen stellen en geen kritiek had moeten hebben op de koran of het leven van profeet Mohammed, kan mij niet overtuigen. Het verhaal van Aisha, te vinden in Het leven van Mohammed zoals opgetekend door de compilator Moehammad ibn Ishaak (704-767), is immers van grote politieke actualiteit, omdat de Iraanse theocratie de huwbare leeftijd voor meisjes heeft verlaagd tot negen jaar. Voorts pleitte de Marokkaanse ambassadeur in Nederland er nog in 1999 voor om de huwbare leeftijd voor meisjes in ons land tot vijftien jaar te verlagen. Door op te merken dat de profeet Mohammed naar moderne morele maatstaven gemeten een pedofiel was, stelde Hirsi Ali op indringende wijze de vraag aan de orde of hij in dit opzicht in onze tijd navolging verdient.
Het pleidooi van Mohamed Ajouaou voor een kritische discussie over de Hadieth is bijzonder toe te juichen, maar deze discussie moet evenzeer gevoerd worden over het leven van de profeet en over de koran. Ibn Ishaaks Het leven van Mohammed bevat vele passages die beter niet kunnen inspireren tot navolging van de profeet. Zo liet Mohammed alle volwassen mannen van de joodse stam Koeraiza, die zich ongewapend aan hem had overgegeven, onthoofden in speciaal daarvoor gegraven greppels, en zocht voor zichzelf een van hun vrouwen uit die hij als slavin behield.
Ook de koran bevat nogal wat teksten waarin wordt opgeroepen tot geweld tegen andersdenkenden, zoals soera 9:5: Als de heilige maanden zijn verstreken, doodt dan de veelgodendienaars waar jullie hen vinden, grijpt hen, belegert hen en wacht hen op in elke mogelijke hinderlaag. Of neem soera 47:4: Wanneer gij dus een ontmoeting hebt met hen die ongelovig zijn, houwt dan in op de nekken en wanneer gij onder hen een bloedbad hebt aangericht, bindt hen dan in boeien.
Ik laat het gaarne aan de lezer over te beslissen hoe eventuele navolging van de profeet of uitvoering van Allahs geboden op dit punt gekwalificeerd moet worden in het licht van moderne morele maatstaven.
Jaquote:sizzler (Moderator) - vrijdag 25 maart 2005 @ 13:18
Deze?
Zo begeef je je op een hellend vlak, achteraf een geschrift subjectief gaan beoordelen. Wat is een leugen en wat niet en op basis waarvan bepaal je wat een leugen is of niet. In dit geval beoordeel jij een wat minder plezierige beschrijving van Mohammeds leven als een misvatting, op basis waarvan? De waarden en normen van de Verlichting soms? Ik heb zo het idee dat dit verhaal over deze joodse stam tot op de dag van vandaag warme gevoelens oproept in het Midden Oosten (en ja, nog niet zo lang geleden ook in het Westen). We weten ook hoe de islam groot is geworden, één litanie van geweld en verovering, waarom zou dit verhaal dan niet kloppen. Zo ging het in die tijd, sterker nog, zo gaat het tot op de dag van vandaag in het M.O., helaas.quote:JanPoedel - vrijdag 25 maart 2005 @ 15:01
Mohammed Ibn Ishak was geen hadithschrijver. Hij was slechts iemand die de levensloop van de profeet beschreef. Hoe deed hij dit? Was hij bij de profeet tijdens zijn leven? Nee. Ibn Ishak is gevraagd om de ongeveer 600.000 hadiths te verzamelen en er een boekwerk van te maken. Hoe heeft hij dat boekwerk samengesteld? Aan de hand van hadiths.
Dat hij daarbij destijds geen onderscheid maakte tussen valse, echte en twijfelachtige hadiths, is de oorzaak van een misvatting als deze.
Iederere 'deskundige' die hierover schrijft, schrijft dus eigelijk leugens van een ander na. Dit is niet de schuld van de onwetende deskundigen, zij hebben immers wat zij willen hebben. Het is de schuld geweest van Ibn Ishak dat hij er ofwel slechte intenties mee had, ofwel onnauwkeurig was in zijn werk.
Het ging erover dat moslims de Koran en de Hadiths volgen. Ik heb daarop geantwoord dat men geen biografieschrijvers volgt en dat die biografieschrijver zijn bronnen blijkbaar niet goed gecontroleerd heeft en niemand heeft hem op zijn vingers getikt. Maar aan de andere kant is het wel begrijpelijk. We hebben het over meer dan een half miljoen hadithvertellingen. Geen enkel mens kan dat in zijn eentje in 1 mensenleven in een boek proppen.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 16:41 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Ja![]()
Mischien moest ik me toch eens gaan inschrijven bij het NRC.
[..]
Zo begeef je je op een hellend vlak, achteraf een geschrift subjectief gaan beoordelen. Wat is een leugen en wat niet en op basis waarvan bepaal je wat een leugen is of niet. In dit geval beoordeel jij een wat minder plezierige beschrijving van Mohammeds leven als een misvatting, op basis waarvan? De waarden en normen van de Verlichting soms?
Er is haat tegen de staat Israel en haar politiek, niet tegen joden specifiek. Als jij dat onderscheid niet kunt maken, heb je nog een lange weg te gaan.quote:Ik heb zo het idee dat dit verhaal over deze joodse stam tot op de dag van vandaag warme gevoelens oproept in het Midden Oosten (en ja, nog niet zo lang geleden ook in het Westen).
Aangezien volgens jou door geweld en verovering de Islam is grootgeworden, zul je geen probleem moeten hebben met het vinden van bronnen waarbij al deze daden worden beschreven. We hebben het immers over een toename van een enkele tot meer dan een miljard. Daar zal toch wel iets van staan in de geschiedenisboeken? Ik ben heel benieuwd naar je bronnen, want de zeer twijfelachtige bron die iedere keer 600 joden aanhaalt, is al niet zo denderend. Dat zijn niet bepaald getallen waarvan ik denk "Wow, die religie heeft zich met geweld verspreid" Zoek voor de grap maar eens in de geschiedenisboeken van de betreffende landen die door het Islamvirus zijn bevangen. Daar zullen zeker passages in voorkomen die het geweld uitleggen, niet waar?quote:We weten ook hoe de islam groot is geworden, één litanie van geweld en verovering, waarom zou dit verhaal dan niet kloppen. Zo ging het in die tijd, sterker nog, zo gaat het tot op de dag van vandaag in het M.O., helaas.
De profeet had vele vijanden. Maar dat heeft bijna iedere profeet gehad. Zo ook Jezus. Zie daarvoor een bekende film over zijn laatste dagen. Er zullen altijd mensen zijn die profeten willen verhinderen hun boodschap te brengen en er zullen mensen zijn die de boodschap verdraaien. Bewust of misschien onbewust.quote:In het liberale Westen echter, is een dergelijk verhaal niet meer acceptabel en moet zo'n moordpartij opeens een verzinsel zijn.
Inderdaad. De britten zijn er destijd flink tekeer gegaan en nu nog mogen de arabieren genieten van deze nalatenschap.quote:Gezien de geschiedenis van het Midden oosten en het heden en hoe daar sinds mensenheugenis met mensenlevens omgegaan wordt lijkt me dit verhaal helemaal niet vergezocht.
Iets zegt mij dat sommige mensen maar al te graag bepaalde dingen over hem willen geloven en blind zijn voor andere argumenten.quote:En mischien is alles wel verzonnen over die Mohammed, wie zal het zeggen.
Dat spreekwoord stamt uit de tijd vóór de Islam. Het was een algemeen bekende gezegde in heel het MO en werd zeker niet alleen door de Arabieren gebruikt.quote:Moet opeens aan een Arabisch spreekwoord denken: Een leugen die geneest is beter dan de waarheid die pijn doet
Helaas zijn er geen exacte getallen bekend van alle mannen die gestorven zijn om te verhinderen dat de volgelingen van de Profeet de baas werden over hun leefgebied. Gezien de omvang van de door hen veroverde rijken, zou ik echter zeggen dat het een aanzienlijk aantal moet zijn. Dat staat uitgebreid in de geschiedenisboeken. En dan heb ik het nog niet over de krijgsgevangenen en slaven. Of vallen veroveringsoorlogen niet onder ''geweld en verovering''?quote:Op vrijdag 25 maart 2005 19:35 schreef JanPoedel het volgende:
Aangezien volgens jou door geweld en verovering de Islam is grootgeworden, zul je geen probleem moeten hebben met het vinden van bronnen waarbij al deze daden worden beschreven. We hebben het immers over een toename van een enkele tot meer dan een miljard. Daar zal toch wel iets van staan in de geschiedenisboeken? Ik ben heel benieuwd naar je bronnen, want de zeer twijfelachtige bron die iedere keer 600 joden aanhaalt, is al niet zo denderend. Dat zijn niet bepaald getallen waarvan ik denk "Wow, die religie heeft zich met geweld verspreid".
Is de vergelijking van de veldtochten van Mohammed met de laatste dagen van Christus geen verdraaiing?quote:De profeet had vele vijanden. Maar dat heeft bijna iedere profeet gehad. Zo ook Jezus. Zie daarvoor een bekende film over zijn laatste dagen. Er zullen altijd mensen zijn die profeten willen verhinderen hun boodschap te brengen en er zullen mensen zijn die de boodschap verdraaien. Bewust of misschien onbewust.
En de partij Adalet ve Kalkinma Partisi (AKP) van Tayyip Erdogan heeft bedenkelijke financiers al is deze dan evenals de partij van Filip de Man democratisch gekozen. Beide partijen bepleiten leefruimte en vrijheid van meningsuiting.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 11:35 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Filip de Man is ook spreker op bijeenkomsten van het bedenkelijke clubje Voorpost
Ze bepleiten vooral leefruimte en vrijheid van meningsuiting voor zichzelf en de aanhangers van hun gedachtegoed.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 20:09 schreef aryan8 het volgende:
[..]
En de partij Adalet ve Kalkinma Partisi (AKP) van Tayyip Erdogan heeft bedenkelijke financiers al is deze dan evenals de partij van Filip de Man democratisch gekozen. Beide partijen bepleiten leefruimte en vrijheid van meningsuiting.
Ik heb géén benul hoe lang een Hadith vertelling is, een regel, een alinea, een .... Een biografie schrijven daarentegen is niet zo'n probleem. Dat gebeurt ook nu nog aan de lopende band. Als hij destijds grove fouten gemaakt had was dat wel opgemerkt door zijn collega's en collega moslims.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 19:35 schreef JanPoedel het volgende:
Het ging erover dat moslims de Koran en de Hadiths volgen. Ik heb daarop geantwoord dat men geen biografieschrijvers volgt en dat die biografieschrijver zijn bronnen blijkbaar niet goed gecontroleerd heeft en niemand heeft hem op zijn vingers getikt. Maar aan de andere kant is het wel begrijpelijk. We hebben het over meer dan een half miljoen hadithvertellingen. Geen enkel mens kan dat in zijn eentje in 1 mensenleven in een boek proppen.
Joden, alevieten én christenen (alles wat niet sunnitisch is) weten niet hoe ze uit het M.O. moeten wegkomen, géén cultuur zo intolerant als de islam. En dat zogenaamde onderscheidt tussen joden en Israel is natuurlijk helemaal kul. Overal in het M.O. worden mensen op een vreselijke manier onderdrukt, van de Koerden in Irak, Turkije en Iran tot en met de genocide in Soedan op dit moment. Nauwelijks een moslim die zich er druk om maakt, maar zogenaamd wel om de Palestijnen. Kom nou toch. Om nog maar te zwijgen over de vreselijke manier waarop vrouwen in het M.O. behandeld worden, dat is toch al zo'n 50% van de bevolking.quote:Er is haat tegen de staat Israel en haar politiek, niet tegen joden specifiek. Als jij dat onderscheid niet kunt maken, heb je nog een lange weg te gaan.
Als je over de islam praat praat je eigenlijk over Arabieren, en inderdaad, die hebben Irak, Syrië, Jordanië, Egypte, heel Noord Afrika en Spanje veroverd. De andere kant op zijn de Arabieren Perzië binnengevallen en later wat nu Pakistan en India is.En bronnen, deze veroveringen worden luidkeels geroemd door moslims, inclusief de overwonnenen die met het zwaard tot de islam bekeerd zijnquote:Aangezien volgens jou door geweld en verovering de Islam is grootgeworden, zul je geen probleem moeten hebben met het vinden van bronnen waarbij al deze daden worden beschreven. We hebben het immers over een toename van een enkele tot meer dan een miljard. Daar zal toch wel iets van staan in de geschiedenisboeken? Ik ben heel benieuwd naar je bronnen, want de zeer twijfelachtige bron die
iedere keer 600 joden aanhaalt, is al niet zo denderend. Dat zijn niet bepaald getallen waarvan ik denk "Wow, die religie heeft zich met geweld verspreid" Zoek voor de grap maar eens in de geschiedenisboeken van de betreffende landen die door het Islamvirus zijn bevangen. Daar zullen zeker passages in voorkomen die het geweld uitleggen, niet waar?
Life Of Brian?quote:De profeet had vele vijanden. Maar dat heeft bijna iedere profeet gehad. Zo ook Jezus. Zie daarvoor een bekende film over zijn laatste dagen. Er zullen altijd mensen zijn die profeten willen verhinderen hun boodschap te brengen en er zullen mensen zijn die de boodschap verdraaien. Bewust of misschien onbewust.
De islam/Arabieren en later de Turken hebben sinds de 7e eeuw oorlog gevoerd tegen Europa en alle andere niet-islamitische gebieden en volkeren, waarom zouden wij Westerlingen sympathie of vriendschap willen hebben met deze aartsvijanden ?quote:Inderdaad. De britten zijn er destijd flink tekeer gegaan en nu nog mogen de arabieren genieten van deze nalatenschap.
Ik vond het spreekwoord juist zo goed passen bij het M.O, een wereld van leugens, met al die pathologische complot theorieënquote:Iets zegt mij dat sommige mensen maar al te graag bepaalde dingen over hem willen geloven en blind zijn voor andere argumenten.
Dat spreekwoord stamt uit de tijd vóór de Islam. Het was een algemeen bekende gezegde in heel het MO en werd zeker niet alleen door de Arabieren gebruikt.
Ik geloof niet in leugens die genezen. Leugens kunnen enkel kwaad doen. Al kan de waarheid hard zijn, het is op de lange termijn wel de beste oplossing. Hoe jij daar tegenover staat weet ik niet, maar gezien je interesse voor dat spreekwoord, vermoed ik dat je er niet
negatief tegenover staan om tegen anderen te liegen, omdat jij denkt dat dat voor hun beter kan zijn (genezen).
Hoewel ik nog wel de humor van je links wil inzien begrijp ik niet goed wat ze moeten om aan te tonen dat een moslim geen democraat kan zijn of dat juist wel kan zijn. Waarom heb je ze geplaatst?quote:Op vrijdag 25 maart 2005 20:09 schreef aryan8 het volgende:
[..]
En de partij Adalet ve Kalkinma Partisi (AKP) van Tayyip Erdogan heeft bedenkelijke financiers al is deze dan evenals de partij van Filip de Man democratisch gekozen. Beide partijen bepleiten leefruimte en vrijheid van meningsuiting.
quote:Op zaterdag 26 maart 2005 01:38 schreef dvr het volgende:
Het feit dat de islam op gespannen voet staat met democratische beginselen is ook een belangrijk thema in onderstaand interview met de Vlaamse professor Urbain Vermeulen uit het Katholiek Nieuwsblad. Ik kan het iedere geinteresseerde als leesvoer aanbevelen. Het origineel vind je overigens hier.
Dialoog met moslims
'DE KORAN WIL GEEN INTEGRATIE'
.............................
Professor Urbain Vermeulen: "Wij vinden: alle mensen zijn gelijk. Maar moslims zeggen: 'Nee. Als wij het voor het zeggen hebben, is er geen gelijkheid, want moslims staan bovenaan.'"
..................................
In de islam telt alleen de heilige wet, de sharia. De samenleving is dus in haar geheel islamitisch, met nog wat christenen en joden, die tweederangsburgers zijn. Want zo staat het in de koran. Ze moeten klein gehouden worden. Een boekhandelaar in Tunis zei mij eens: 'Kijk, professor, ik heb hier een boek over de status van de beschermden. Wanneer wij het in Europa voor het zeggen krijgen, kun je uit dit boek leren hoeveel beter je het als christen zult gaan hebben onder een islamitisch bestuur.' Die man zei dat uit volle overtuiging."
....................................
Je moet niet al teveel naar die ''what have the Romans ever done for us?'' scene luisteren.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 23:42 schreef Godslasteraar het volgende:
Christus was een onruststoker in een volstrekt achterlijk gebied, Palestina, waar met de Romeinen voor het eerst de beschaving zijn intrede had gedaan.
Niet ''geheel in lijn met de Joodse religie.'' Je kunt in de Joodse religie jezelf niet tot Messias verklaren, je kunt alleen de Messias worden doordat iemand anders jou zo noemt.quote:Christus verklaarde zichzelf geheel in lijn met de joodse religie tot Messias (blijkbaar een gewoonte in het M.O.)
Ken je de intocht in Jeruzalem?quote:Maar de mensen steunden hem niet
Je bedoelt waarschijnlijk de verdrijving van de geldwisselaars? Daar was geen sprake van een bezetting door een ''bende.'' Als het heiligdom bezet was, waarom werd hij dan buiten het heiligdom aangehouden?quote:waarop hij geweldadig werd en met zijn bende het centrale heiligdom in Jeruzalem bezette
Onzin, dat citaat stamt van voor de intocht in Jeruzalem en wordt hier bovendien ook uit zijn context gehaald.quote:waarna hij verklaarde dat hij met een zwaard gekomen was
Bron?quote:Jezus was nog de Messias, nog de zoon van God maar een zot, een ordinaire terrorist, en de Romeinen hebben hem dan ook volkomen terecht geëxecuteerd.
Ik had al zo'n idee dat jij hieropzou reageren, dat klopte dusquote:Op zaterdag 26 maart 2005 12:44 schreef Johan_de_With het volgende:
quote:Je moet niet al teveel naar die ''what have the Romans ever done for us?'' scene luisteren..
Merendeels import dus, waarvan de Helleneense en Romeinse vermoedelijk de meest waardevolle bijdragen aan de beschaving zijn. En wat ik me bij de joodse beschaving moet voorstellen? Zeker gezien die ellendige rotzooi in vooral het oude testament. Bij het Palestina van 2000 jaar geleden stel ik me meer een soort van Afghanistan + Talibaan voor. Dat noem ik geen beschaving maar barbaren. (Het is pas in het Westen dat joden zulke geweldige geesten hebben voortgebracht, Spinoza, Kafka, Einstein, Beastie Boys, enz.)quote:Palestina is een gebied met zeer vele oude beschavingen; Joods, Perzisch, Helleens.
Een beetje ongelukkig geformuleerd van mij, wat ik wou zeggen was dat Jezus alle voorspellingen uit het oude testament zorgvuldig heeft uitgespeeld. Bijvoorbeeld op die ezel Jeruzalem binnen rijden.quote:Niet ''geheel in lijn met de Joodse religie.'' Je kunt in de Joodse religie jezelf niet tot Messias verklaren, je kunt alleen de Messias worden doordat iemand anders jou zo noemt.
Of ze nu zo omstandig gehelleniseerd en geromaniseerd waren, betwijfel ik eigenlijk.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 14:55 schreef Godslasteraar het volgende:
Merendeels import dus, waarvan de Helleneense en Romeinse vermoedelijk de meest waardevolle bijdragen aan de beschaving zijn.
Geweldige steden toen de Romeinen nog in lemen hutjes woonden, denk ik. Met vele prachtige Psalmen en muziek. En, uiteraard, met de nodige gebruiken waar wij van zouden opkijken, maar de oude Romeinse wetten bevatten ook bepalingen die ons buitengewoon barbaars zouden voorkomen. Neem bijvoorbeeld de van de Foeniciers afgekeken kruisigingen, of het Colosseum (onbekend in Palestina).quote:En wat ik me bij de joodse beschaving moet voorstellen? Zeker gezien die ellendige rotzooi in vooral het oude testament.
Nou, afgezien van het Evangelie zelf (dat voorzover ik weet vrij vroeg is opgetekend) is er natuurlijk vrij veel onderzoek naar Jezus verricht vanaf de achttiende eeuw. Van veel onderzoeken is de conclusie dat er niet veel met zekerheid te zeggen valt, maar dat Jezus het heiligdom bezet hield is in ieder geval uitgesloten wat mij betreft. Je zou eerder, wat ook door veel historici is opgemerkt, kunnen vermoeden dat de Joden teleurgesteld waren omdat Jezus geen ''politieke Messias'' was, een die een Joodse staat zou stichten.quote:En vertel eens, wat zijn jou bronnen? Alles wat wij weten van Christus is ons bekend via de christelijke kerk, de bijbel en mischien nog wat christelijke historici die allen lang na de dood van Christus geschreven hebben, ook de apostelen overigens. De enige die de mogelijkheid heeft gehad om ooggetuigen van Jezus te vinden was Paulus maar die was niet bijzonder geïnteresseerd.
Ja, van een Groninger, niet?quote:Ken je die theorie waarin Paulus een ''Frumentarii'', geheim agent, van Rome was?
Zeker. Ik lees dan ook met belangstelling nieuwe publicaties over bijv. het Thomas-evangelie (gisteren in De Volkskrant of NRC)quote:Daarbij zijn al deze bronnen 100% subjectief want christelijk. En de christenen hebben vele eeuwen de tijd gehad alle kritische bronnen te vernietigen. Ik heb zo'n vermoeden dat ook jij betreurt dat er zoveel verloren is gegaan.
Over Mohammed probeer ik nog het een en ander te weten te komen. Maar voor mij staat vast dat hij op zijn zachtst gezegd niet volmaakt was. Las ik niet onlangs nog in Barbarians, marauders and infidels, door Antonio Santossuosso, dat hij er niets op tegen had om eens een karavaan of twee te overvallen?quote:Het is veel meer dan een melige satire. Over Jezus heb ik dus het voorheen beschreven beeld.
En in mijn ogen was Mohammed een soort Ratko Mladic en Radovan Karadzic in één. Een geweldadige bruut, een psychopaat bezeten door zijn Arabische etniciteit en religie.
quote:Op vrijdag 25 maart 2005 23:42 schreef Godslasteraar het volgende:
Christus verklaarde zichzelf geheel in lijn met de joodse religie tot Messias (blijkbaar een gewoonte in het M.O.) Maar de mensen steunden hem niet waarop hij geweldadig werd en met zijn bende het centrale heiligdom in Jeruzalem bezette waarna hij verklaarde dat hij met een zwaard gekomen was en Gods wil uitvoerde en nog meer van die onzin. En laten we wel wezen, iedereen in het Romeinse rijk kon ongestoord zijn religie uitoefenen mits die religie niet de geloofsvrijheid en de staat wou vernietigen. Jezus was nog de Messias, nog de zoon van God maar een zot, een ordinaire terrorist, en de Romeinen hebben hem dan ook volkomen terecht geëxecuteerd.
VB heeft d etoenadering tot de joden al gezocht, waarschijnlijk omdat deze groep er welvarend en invloedrijk is. Toch zullen de orthodoxe joden er weinig van moeten hebben.quote:Op maandag 21 maart 2005 11:39 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Zo zijn er ook 'joden' die op deze partij stemmen, om dezelfde redenen waarschijnlijk. Het blijft een rare gedachten dat mensen op een partij kunnen die stemmen, die hun bloed wel kan drinken als ze de mogelijkheid zouden hebben.
Het palestina van 2000 jaar geleden is zeker niet gehelleniseerd of geromaniseerd.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 15:12 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Of ze nu zo omstandig gehelleniseerd en geromaniseerd waren, betwijfel ik eigenlijk.
Ach, zelfs Amsterdam heeft een arena tegenwoordig. Gladiatoren gevechten worden nog steeds gehouden, boksen, freefight, welliswaar zelden met de dood als gevolg. Stierevechten bestaat ook nog steeds, dierengevechten waren zeer populair in de oudheid. Wat ook bijzonder populair was waren wagenraces, o.a. in het Circus Domitianus wat nu het Piazza Navona is, ook niets veranderd. Wagen-teams in de oudheid hadden een kleur, zo was Nero een hartstochtelijke fan van het rode team.quote:Geweldige steden toen de Romeinen nog in lemen hutjes woonden, denk ik. Met vele prachtige Psalmen en muziek. En, uiteraard, met de nodige gebruiken waar wij van zouden opkijken, maar de oude Romeinse wetten bevatten ook bepalingen die ons buitengewoon barbaars zouden voorkomen. Neem bijvoorbeeld de van de Foeniciers afgekeken kruisigingen, of het Colosseum (onbekend in Palestina).
Ook deze wetenschappers baseerden zich noodgedwongen op christelijke bronnen.quote:Nou, afgezien van het Evangelie zelf (dat voorzover ik weet vrij vroeg is opgetekend) is er natuurlijk vrij veel onderzoek naar Jezus verricht vanaf de achttiende eeuw. Van veel onderzoeken is de conclusie dat er niet veel met zekerheid te zeggen valt, maar dat Jezus het heiligdom bezet hield is in ieder geval uitgesloten wat mij betreft.
Dat was dan dezelfde taktiek als die van Paulus, die deed erg zijn best de Romeinse staat te vleien met zijn ''geef de keizer wat des keizers is en Gode wat Gods is''.quote:Je zou eerder, wat ook door veel historici is opgemerkt, kunnen vermoeden dat de Joden teleurgesteld waren omdat Jezus geen ''politieke Messias'' was, een die een Joodse staat zou stichten.
Wat Maarten 't Hart schreef ging wel degelijk over het bestormen van de geldwisselaars bij de tempel. Ergens staat een zinnetje waaruit je moet concluderen dat hij meerdere dagen in de tempel aanwezig was. Kan helaas de juiste pagina niet vinden (in Maarten 't Harts boek) géén index helaas.''De bril van God'', De Tempelreiniging blz 135-138.quote:Er staat dat hij dagelijks leerde in de tempel en dat de hogepriesters hem om wilden brengen, maar daar geen kans toe zagen omdat het volk aan zijn lippen hing. Als het echt een bezetting was, dan zouden ze grond hebben gehad de hulp van de Romeinen in te roepen.
Ik ben niet zo voorzichtig met het trekken van conclusies, die Mohammed deugde gewoon voor geen meter, een psychopaat. Met wat goede wil kun je Jezus ook wel positief bezien, hij had zo zijn goede stellingenen en niemand is perfect. Maar die Mohammed, daar valt helemaal niets mee te beginnen. De OBL van de 7e eeuw.quote:Over Mohammed probeer ik nog het een en ander te weten te komen. Maar voor mij staat vast dat hij op zijn zachtst gezegd niet volmaakt was. Las ik niet onlangs nog in Barbarians, marauders and infidels, door Antonio Santossuosso, dat hij er niets op tegen had om eens een karavaan of twee te overvallen?
Wat is er zo bedenkelijk aan Voorpost? Goed, ze zijn nogal nationalistisch en hebben bepaalde ideeën waar ik persoonlijk niet achtersta, maar bij mijn weten maken ze zich niet schuldig aan straatterreur, zoals bijvoorbeeld AFA.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 11:35 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Filip de Man is ook spreker op bijeenkomsten van het bedenkelijke clubje Voorpost
OK, correctie: ze blijken een undercover militante actiegroep te hebben.quote:Op woensdag 30 maart 2005 16:10 schreef Ultravolt het volgende:
[..]
Wat is er zo bedenkelijk aan Voorpost? Goed, ze zijn nogal nationalistisch en hebben bepaalde ideeën waar ik persoonlijk niet achtersta, maar bij mijn weten maken ze zich niet schuldig aan straatterreur, zoals bijvoorbeeld AFA.
De meeste Hongaren en Roemenen hebben ook een schurfthekel aan joden, dus dit zijn moslims?????quote:Op maandag 21 maart 2005 20:55 schreef Aaahikwordgek het volgende:
De meeste moslims hebben een schijthekel aan Joden, waarom zou de vergelijking met het Hitlerdom niet kunnen?
Erdogan heeft gezegd: democratie is een trram, zodra je op je bestemming bent aangekomen moet je uitstappen.quote:Op woensdag 30 maart 2005 17:09 schreef Samarinde het volgende:
Oh ja, een democratische moslimpartij: kijk eens naar de partij van Erdogan in Turkije. Hebben in vier jaar meer bereikt dan twintig coalietiepartijen van liberalen, sociaaldemocraten, republikeinen en nationalisten bij elkaar.
Om even op de stelling terug te komen dat de islam en democratie wél kan.
Aryan8 plaatste hierboven ook wat interessante links over de AKP waarbij vragen gesteld kunnen orden over de democratische bedoelingen van de partij. Natuurlijk moet hierin worden meegenomen dat het een vraag van een oppositiepartij betrof. Niettemin zullen de te monitoren antwoorden op de opgeworpen vragen met betrekking tot de turkse economie en transparantie van beleid ons meer leren over de wijze waarop een democratisch proces beslag krijgt in Turkije.quote:Op woensdag 30 maart 2005 17:09 schreef Samarinde het volgende:
Oh ja, een democratische moslimpartij: kijk eens naar de partij van Erdogan in Turkije. Hebben in vier jaar meer bereikt dan twintig coalietiepartijen van liberalen, sociaaldemocraten, republikeinen en nationalisten bij elkaar.
Om even op de stelling terug te komen dat de islam en democratie wél kan.
Bron: Green Money, Islamist Politics in Turkeyquote:On November 9, 2004, Deniz Baykal, leader of the parliamentary opposition Republican People's Party, accused the AKP of trying to create a religious-based economy.[26]
Erdoğan has been silent on the issue, perhaps because he is heavily invested in green money business. In August 2001, Rahmi Koç, chairman of Koç Holding, Turkey's largest and oldest conglomerate,[27] commented on CNN Türk that Erdoğan has a US$1 billion fortune and asked the source of his wealth.[28] According to Sedat Ergin, Ankara bureau chief for Hürriyet, Erdoğan holds substantial financial stakes in three different firms,[29] which both Turkish military and intelligence officers and, according to numerous interviews, the man-on-the-street as well, believe subsidize Islamist politics. The Erdoğan family controls approximately 50 percent of Emniyet Foods,[30] the distributor for Ülker, Turkey's leading confectionary company. Recep Erdoğan is a shareholder in Ihsan Foods, which distributes Ülker's dairy products and owns a 12 percent stake in Yenidoğan Foods Marketing, which distributes Ülker soft drinks. According to numerous Turkish diplomats and officers in the Turkish General Staff, the Turkish military refuses to buy Ülker products for its conscripts so as not to subsidize Islamism.[31] Nevertheless, since Erdoğan's accession, Ülker has become increasingly visible, perhaps as businesses seek the prime minister's favor. Across Istanbul and Ankara, Ülker's ColaTurka has begun to replace Coca-Cola in kiosks and store shelves.
According to Ergin, these commercial activities of the prime minister had no illegal aspect whatsoever. However, conformity with law does not mean conformity with the public conscience and with clean and transparent politics.[32] The growth of the Islamic business sector is apparent across Turkey and appears intricately linked to the AKP's rise.
[26] Turkish Daily News, Nov. 10, 2004.
[27] "World's Richest People - Rahmi Koc and Family," Forbes.com, 2003.
[28] Turkish Daily News, Aug. 7, 2001.
[29] Sedat Ergin, "Have a Profitable Day," Hürriyet, Jan. 2, 2004.
[30] Ibid.
[31] Author interviews with Turkish officials in the United States, Turkey, and Germany, July – Sept. 2004.
[32] Ergin, "Have a Profitable Day."
Current and former government officials, as well as Turkish economists, variously estimated the green money infusion into the Turkish economy to be between $6 billion and $12 billon.[48] Much of the money enters Turkey "in suitcases" with couriers and remains in the unofficial economy. Even when deposited, banks ask no questions about the origins of the cash.[49] "Money laundering is one of the worst aspects of Turkish politics," a former state planning official said.[50] Political parties across the political spectrum develop slush funds without revealing their source. But, under the AKP, the unofficial economy has grown exponentially. Official Turkish statistics provide some clue as to the scope of the problem. Between 2002 and 2003, the summary balance of payments for net error and omission category—basically unexplained income—increased from $149 million to almost $4 billion.[51] This is an eighty-year record error.
[48] Author interview with a former minister, Ankara, July 13, 2004; interviews with AKP and independent parliamentarians, Ankara, July 14, 2004.
[49] Kesici interview, July 21, 2004.
[50] Author interview with former state planning organization official, Istanbul, July 22, 2004.
[51] Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasi, "Balance of Payments—Yearly Analytic Presentation
Already, many in Turkey fear the AKP's reach. A number of businessmen and politicians point to the case of Cem Uzan as reason to mute criticism. Cem Uzan was an entrepreneur who, along with Turgut Özal's son Ahmet, created Turkey's first private television station. Uzan's business interests rapidly grew in the late 1980s and early 1990s. In many ways, Uzan operated his business with a "mafia mentality," according to a Turkish political advisor. He used his television station to attack opponents. A U.S. court has also confirmed many Turkish officials' complaints that Uzan was dishonest.[63] He acquired Telsim, one of Turkey's first GSM telephone services and, in 1993, went into partnership with Motorola. Beginning in 1998, Motorola issued a series of eight loans to Uzan totaling $1.8 billion. When it became clear that Uzan would not repay, Motorola sought legal recourse. Uzan may have been dishonest, but with anti-foreign sentiment high in the wake of Turkey's 2001 financial crisis, he became a popular hero. "People say that the IMF [International Monetary Fund] cheated Turkey, so it's good he [Uzan] cheats Motorola," a sociologist at Istanbul's Kadir Has University told The Chicago Tribune. Uzan launched a political party and a "rock ‘n' roll-style" nationalist campaign, which earned him 7.25 percent of the vote, placing his Genç [Youth] Party fifth. Had he entered parliament, he would have enjoyed parliamentary immunity.[64] "His philosophy was instead of paying Motorola $2.5 billion, ‘I can become prime minister of Turkey by spending $30 million,'" a former presidential advisor said.[65]
[63] The Chicago Tribune, Dec. 28, 2003.
[64] Ibid.
[65] Author interview with former presidential advisor, Ankara, July 23, 2004.
Some Turkish professional bureaucrats, businessmen, journalists, and even politicians raised the question of Saudi money flowing into AKP coffers through green money business intermediaries. "The problem is Saudi Arabia. If you solve that, then our problem is solved," one independent parliamentarian told me at his office in the Grand National Assembly.[68] A former member of the AKP concurred: "Before the 2002 election, there were rumors that an AKP victory would lead to an infusion of $10-$20 billion, mostly from Saudi Arabia. It looks like the rumors came true."[69]
Still, it is hard to speak with precision. While Turkish journalists and officials acknowledge that Saudi investment in Turkey and Turkish politics has increased since 2002, the exact nature of the investment is murky and circumstantial. "It needs to be questioned, but no one is questioning," an economist and former government budgetary officer said.[70]
[68] Author interview at Grand National Assembly, Ankara, July 14, 2004.
[69] Author interview, Ankara, July 13, 2004.
[70] Istanbul, July 21, 2004.
While Turkey has a vibrant press and a number of national papers, there has been a tremendous consolidation of ownership to just a few companies. The Doğan Group, for example, owns not only well-known dailies like Hürriyet and Milliyet but also Radikal, Posta, and the Turkish Daily News among others.[71] Together these capture perhaps 50 percent of total Turkish daily circulation. In addition, Doğan Group television stations like CNN Türk and Kanal D have perhaps a 20 percent market share. The problem is not that Doğan companies always tow the party line. Many Turkish journalists produce hard-hitting analysis. But a number of journalists complain of self-censorship.
[71] "Media," Doğan Yayın Holding, at http://www.dogan holding.com.tr/sector/media.asp.
Maar wat te denken van het democratische gehalte van deze strapatsen van de AKP? Ondoorzichtige financiering en een gedeeltelijke muilkorving de pers liegen er toch niet om. Hoe kijk jij daar tegenaan JanPoedel?quote:Op woensdag 30 maart 2005 21:58 schreef JanPoedel het volgende:
Turken staan net zo ver van de Arabieren als Nederlanders van Indiers. Turkije smeedt vriendschappen met wie het wenst en met wie men het meeste zal kunnen winnen voor eigenbelang. Turkije wordt in de toekomst gezien als het voorbeeld voor de rest van de islamitische wereld. Geen enkel ander land heeft die potentie op dit moment en het lijkt er niet op dat dat zal gebeuren. SA is slechts een opstapje, net als de EU dat is.
Welke strapatsen doel je precies op? Weet jij waar de miljarden inkomsten van de nederlandse regering in worden gepompt en wat waarvoor wordt gebruikt? Weet iemand in een willekeurig land uberhaupt waar het geld van hun regering precies vandaan komt en waar het naartoe gaat? Waarom dit verschijnsel enkel aan deze partij toeschrijven? De politiek is nu eenmaal geen kleuterspeelzaal. Het is hard tegen hard. You take some and you give some, you scratch my back I'll scratch yours, etc. Dat is de wereld die politek heet.quote:Op donderdag 31 maart 2005 00:36 schreef sjun het volgende:
[..]
Maar wat te denken van het democratische gehalte van deze strapatsen van de AKP? Ondoorzichtige financiering en een gedeeltelijke muilkorving de pers liegen er toch niet om. Hoe kijk jij daar tegenaan JanPoedel?
Ook ik had mijn twijfels over de Akpartij, zeker gezien de geschiedenis van de partij waar het uit voortkwam, de Refah-partij van Erbakan dat zeker radicale geluiden bezigde. Maar de AKpartij had nooit zoveel stemmen gekregen, als het niet beloofd had de seculiere status van Turkije te behouden en toe te werken naar een lidmaatschap van de EU. Wat poedel zegt is waar, de Turkse kranten hangen voornamelijk de CHP, de republikeinse partij van Atatürk aan.quote:Op donderdag 31 maart 2005 00:36 schreef sjun het volgende:
[..]
Maar wat te denken van het democratische gehalte van deze strapatsen van de AKP? Ondoorzichtige financiering en een gedeeltelijke muilkorving de pers liegen er toch niet om. Hoe kijk jij daar tegenaan JanPoedel?
Ook daar worden kritische vragen gesteld zodat uiteindelijk boven water komt hoeveel er verdwijnt aan wanbestuur, prijzige regelaartjes als managers en organisatie-adviseurs. Zolang er ruimte is voor kritische vraagstellers kunnen metingen met dubbele maat niet te zeer uit de hand lopen.quote:Op donderdag 31 maart 2005 09:44 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Welke strapatsen doel je precies op? Weet jij waar de miljarden inkomsten van de nederlandse regering in worden gepompt en wat waarvoor wordt gebruikt?
Er worden bij deze partij evenals bij andere partijen kritische vragen gesteld. Gezien nu de AKP aan de macht is worden vragen gesteld over de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt. Als dit tot een verkrampte of agressieve verdediging leidt dan wordt het tijd om door te vragen omdat er dan doorgaans een behoorlijke stront aan de knikker is.quote:Weet iemand in een willekeurig land uberhaupt waar het geld van hun regering precies vandaan komt en waar het naartoe gaat? Waarom dit verschijnsel enkel aan deze partij toeschrijven? De politiek is nu eenmaal geen kleuterspeelzaal. Het is hard tegen hard. You take some and you give some, you scratch my back I'll scratch yours, etc. Dat is de wereld die politek heet.
In het artikel dat ik aanhaalde wordt verhaald over individuele journalisten die het nieuws vanuit carrièreperspectieven censureren. Iets dat ook in Amsterdam voorkomt bij AT5-journalisten als het om PvdA-gerelateerde issues gaat.quote:Gedeeltelijke muilkorfing? Welke grote kranten ken jij die aan de kant van deze partij staan?
Ook als de wenspartij aan de macht gekomen is blijft het zaak om kritische vragen te stellen.quote:Het zijn vooral linkse en rechtse, vooral seculiere kranten, die het voor het zeggen hebben. Die moeten bij voorbaat al niets hebben van alles wat ook maar riekt naar religie. Het is dan heel makkelijk om je tegenstander in een hoekje te drukken. Jij hebt immers de kracht om de massa te overtuigen. Maar hoezeer zij dit in het begin ook probeerden, uiteindelijk heeft de ware democratie gewonnen en heeft het volk gekregen wat het verdiende. Namelijk de AKP.
Vervolgens wordt de gelegitimeerde vraag gesteld: Waar komt de financiering vandaan enwelke invloed zou deze kunnen hebben op de keuzevrijheden? In geval van toetreding tot de EU wordt de vraag van invloeden nog wat belangrijker.quote:Deze partij heeft voor elkaar gekregen wat men 80 jaar lang niet voor elkaar heeft kunnen krijgen. De inflatie zit rond de 10 en is nog altijd dalende. Voor een land dat lange tijd gewend was aan inflaties boven de 50, is dit heel wat. Daar bovenop is een nieuwe munt geintroduceerd. Dat doe je niet als je geen vertrouwen hebt in je volk en je beleid.
In Iran is inzichelijk op welke wijze de gekozen mullahs momenteel kunnen worden afgerekend op hun beleid. De tijd zal echter leren wat voor democratie er in Turkije gestalte krijgt en of Turkije er nadelen van gaat ondervinden dat saudische investeerders waar voor hun geld wensen te gaan zien.quote:Als ze daadwerkelijk zo fout zijn als de media willen doen laten geloven, dan zal het volk ze afrekenen bij de volgende verkiezingen, zoals het in een democratie gewoon is.
Tot op de dag van vandaag heb ik nog geen enkele belichtende kritiek gehoord. Wel 'kritiek' wat een normaal mens doorgaans zou opvatten als pure provocatie en belediging, met geen enkel doel in zicht.quote:Op dinsdag 5 april 2005 09:49 schreef sjun het volgende:
....
Wat anders dan: Ik zie voor een europese variant op islam best democratische mogelijkheden als men voorkomt dat panisch omgegaan wordt met belichtende kritieken op de profeet en de koran.
Als jij dit op blijft vatten als belediging en pure provocatie ben je 'al te ver heen'.quote:Op dinsdag 5 april 2005 10:11 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Tot op de dag van vandaag heb ik nog geen enkele belichtende kritiek gehoord. Wel 'kritiek' wat een normaal mens doorgaans zou opvatten als pure provocatie en belediging, met geen enkel doel in zicht.
Welke soorten kritiek had jij in gedachten? Zou je daar concrete voorbeelden van kunnen noemen?
Als jij dit op blijft vatten als een normale omgangsvorm met mensen om met hen in discussie te gaan, ben je 'al te ver heen'.quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:13 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Als jij dit op blijft vatten als belediging en pure provocatie ben je 'al te ver heen'.
Aan de kaak stellen en iets bestempelen is, zoals je zelf aangeeft, iets totaal anders. Kritiek dient enig nut te hebben. Wat heb je aan kritiek als je er niets mee kan?quote:Net zoals men aan de kaak mag stellen of Jezus misschien bi-seksueel is, mag men aan de kaak stellen dat iemand met Mohammeds sexuele voorkeur (gedwongen of niet, normaal destijds of niet) op dit moment als pedofiel wordt bestempeld.
Ik kan me voorstellen dat de provocateur zijn eigen provocaties niet ziet als provocatie. Hitler zal ook gedacht hebben dat hij iets goeds deed. Anderen zien dat echter anders.quote:Wat je een zo'n vergelijking hebt is me ook vreemd, maar provocatie is het geenszins.
Ik hoor genoeg echte kritiek over Turkije. Om maar een voorbeeld te noemen. "Turkije schendt de mensenrechten." Kijk, dat is een voorbeeld van kritiek. Het land kan er immers iets mee, namelijk het verbeteren van de mensenrechten. Stel dat ik met jou in discussie ben over je gezin en ik noem jouw vader een belastingfraudeur, of hij dat dan is of niet laten we achterwege, dan kan ik dat wel zien als kritiek, maar grote kans dat jij dat ziet als belediging. Immers, het dient voor de discussie geen enkel nut dat ik jouw vader een fraudeur noem. Het zet de mensen alleen maar op scherp en heeft een averechts affect op een discussie met een vruchtbaarheidsdoel.quote:Als jij nog geen normale kritiek gehoord hebt over de bananenrepubliek genaamd Turkije dan moet je je ogen eens openen.
De kritiek die ik op turkije heb is dat het land absoluut niet voorbereid is op een toetreding tot de EU, de regering heeft mooie praatjes en kan het subsidiegeld uiteraard goed besteden, maar het volk blijft dom en arm.quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:58 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Als jij dit op blijft vatten als een normale omgangsvorm met mensen om met hen in discussie te gaan, ben je 'al te ver heen'.
[..]
Aan de kaak stellen en iets bestempelen is, zoals je zelf aangeeft, iets totaal anders. Kritiek dient enig nut te hebben. Wat heb je aan kritiek als je er niets mee kan?
[..]
Ik kan me voorstellen dat de provocateur zijn eigen provocaties niet ziet als provocatie. Hitler zal ook gedacht hebben dat hij iets goeds deed. Anderen zien dat echter anders.
[..]
Ik hoor genoeg echte kritiek over Turkije. Om maar een voorbeeld te noemen. "Turkije schendt de mensenrechten." Kijk, dat is een voorbeeld van kritiek. Het land kan er immers iets mee, namelijk het verbeteren van de mensenrechten. Stel dat ik met jou in discussie ben over je gezin en ik noem jouw vader een belastingfraudeur, of hij dat dan is of niet laten we achterwege, dan kan ik dat wel zien als kritiek, maar grote kans dat jij dat ziet als belediging. Immers, het dient voor de discussie geen enkel nut dat ik jouw vader een fraudeur noem. Het zet de mensen alleen maar op scherp en heeft een averechts affect op een discussie met een vruchtbaarheidsdoel.
Dus nogmaals. Waar blijft de kritiek waar mensen iets mee kunnen doen?
Goed zo. Zie je wel. Dat zijn kritieken. Daar kan men wat mee. Maar of men dat ook wil en hoeft is iets anders. Kritiek wil namelijk niet altijd zeggen dat degene die de kritiek levert ook altijd gelijk heeft.quote:Op dinsdag 5 april 2005 13:06 schreef Elgigante het volgende:
[..]
De kritiek die ik op turkije heb is dat het land absoluut niet voorbereid is op een toetreding tot de EU, de regering heeft mooie praatjes en kan het subsidiegeld uiteraard goed besteden, maar het volk blijft dom en arm.
Ook de arrogantie mbt cyprus en de ameniers vind ik stuitend van de Turken.
Ook de wijze waarop Erdogan onderhandelt vind ik ronduit schofferend.
Ook de wijze waarop Turkije haar mensenrechten 'respecteert' vind ik stuitend.
Ook de manier waarop turkije Duitse geschiedenisboeken herschrijft vind ik stuitend (aangevoerd door de kalief van Ankara).
Kritiek is altijd 1 invalshoek en ik zal de laatste zeggen dat ik of het westen de waarheid in pacht heeft.quote:Op dinsdag 5 april 2005 13:15 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Goed zo. Zie je wel. Dat zijn kritieken. Daar kan men wat mee. Maar of men dat ook wil en hoeft is iets anders. Kritiek wil namelijk niet altijd zeggen dat degene die de kritiek levert ook altijd gelijk heeft.
Maar wij hadden het over kritiek op moslims en jij haalt nu Turkije erbij. Voor een discussie over Turkije kun je prima in dat andere topic terecht.
Dus misschien kun je weer ontopic en op dezelfde manier kritiek leveren, maar dan nu op de Islam.
Ongetwijfeld.quote:Op dinsdag 5 april 2005 13:29 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Kritiek is altijd 1 invalshoek en ik zal de laatste zeggen dat ik of het westen de waarheid in pacht heeft.
Turkije zal ongetwijfeld ook veel kritiek uitten op 'ons'.
Een beetje moslim heeft geen enkel probleem met een democratie. Ik weet niet wie dat sprookje de wereld heeft ingeholpen. Dat jij minder gelovig bent, wil niet zeggen dat de wetten wezenlijk anders zijn. De belangrijkste wetten zijn allen te herleiden tot de 10 geboden van Mozes. Zowel bij moslims als bij christenen als bij joden als bij niet-gelovigen. De rest is bijzaak en is vooral onderhevig aan de voorkeur van het individu.quote:Ik zelf denk dat Islamieten best democratisch kunnen zijn, maar dat ze daar wat meer moeite mee hebben dan 'wij', aangezien we over het algemeen minder gelovig zijn en dus met 'minder geweten of andere wetten' rekening hoeven houden.
Begrijp ik nou goed dat je hier zegt dat de politiek bij die islamieten (afghanen en MO) het voorbeeld zijn van de hier wonende islamieten? Dit terwijl zelfs een leek je kan vertellen dat de 'islamitische' politiek in die regio's weinig met de Islam te maken heeft. De enige politiek die het dichts in de buurt van een islamitische politiek kwam, was het Ottomaanse Rijk. Of wil je zeggen dat dat Rijk te vergelijken was met de regio's die jij hier aanhaalt?quote:De afgelopen weken werden een paar aardige docu's getoond in het programma tegenlicht (VPRO) dat zich specificeert op het volgen van een aantal vooraanstaande islamieten in conflicthaarden zoals het midden oosten en afghanistan.
De beleving van politiek is bij die Islamieten ( welke toch de voorbeelden zijn van de hier wonenden Islamieten) is totaal anders dan we gewend zijn.
Ja, in Afghanistan misschien. Geciviliseerde landen kennen geen dorpsraden meer.quote:Dingen die bij ons volstrekt normaal zijn, hebben daar 3 dagen vergadertijd door een dorpsraad nodig om maar een voorbeeld te noemen.
Dat zou zeker een welkome aanvulling zijn, mits deze goed wordt ingevuld. AEL figuren zijn niet bepaald het voorbeeld voor een goede partij zeg maar. Al zal het vooral de media zijn die het succes van zo'n partij zal bepalen. Zonder media zou niemand Wilders kennen. Zonder media zou Janmaat groter zijn geweest. In de politiek moet je tegenwoordig opvallen. Hoe val je op? Door extreme stellingen aan te nemen. Wilders heeft daar succes mee. Hij zegt dingen die bij veel mensen leven, weer dankzij de media. Wat kan een moslimpartij daarmee? Weinig. Ze zullen een grote groep mensen moeten aanspreken om enige invloed te krijgen. Als ze zich extremistisch uiten, zullen ze enkel bij een paar moslims steun vinden. Bij autochtonen al helemal niet. En als ze inspringen in de huidige ontwikkelingen, dan hebben ze geen bestaansrecht meer.quote:Toch is het met de groeiende minderheid van moslims een pre dat ze ook vertegenwoordigd zullen zijn in de Nederlandse politiek, deze partij kan op diplomatieke wijze zaken en verschillen op de kaart zetten/ aankaarten en kan hopelijk hoofd- van bijzaken scheiden en niet alleen op basis van religie een discussie aangaan, wat dat betreft heb ik er vertrouwen in.
Laat maar, daar zitten de echte Nederlanders niet op te wachten.quote:Op dinsdag 5 april 2005 14:55 schreef JanPoedel het volgende:
Daarom wordt het tijd voor een echte moslimomroep, door moslims en voor moslims en niet-moslims. Vooral het door deel is hier belangrijk. Dan zullen alle tegenstrijdigheden verdwijnen en krijgt NL de kans om kennis te maken met de echte Islam. Want wat nu doorgaans wordt vertoond is simpelweg lachwekkend.
Dat deze jonge moslims hun religieuze plicht verzaken om op vredige wijze de Islam te verspreiden, is hun probleem. De profeten hebben het ook nooit makkelijk op plaatsen waar zij kwamen. 'Vluchten' naar het 'thuisland' kan geen optie zijn, omdat het thuisland al genoeg moslims herbergt. Daar heb je dus geen enkele waarde als mens. Het is de plicht van moslims om naar plaatsen te gaan waar de Islam nog niet haar weg heeft gevonden. Nederland is daar uitermate geschikt voor en ik nodig alle moslims dan ook uit om vooral te blijven. De beste manier om het land kennis te laten maken met de Islam, is door zelf een goede moslim te zijn. Dat gebeurt helaas maar al te weinig. De rest volgt dan vanzelf, als God dat wil.quote:Op dinsdag 5 april 2005 15:19 schreef Koos Voos het volgende:
[..]
Laat maar, daar zitten de echte Nederlanders niet op te wachten.
Veel jonge moslims met enige opleiding gaan al terug naar hun 'thuisland ', beginnen ze daar maar een moslimomroep...![]()
De vraag is of nederland ook zit te wachten op die kennismaking of dat Nederland daar aan toe is.quote:Op dinsdag 5 april 2005 15:55 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Dat deze jonge moslims hun religieuze plicht verzaken om op vredige wijze de Islam te verspreiden, is hun probleem. De profeten hebben het ook nooit makkelijk op plaatsen waar zij kwamen. 'Vluchten' naar het 'thuisland' kan geen optie zijn, omdat het thuisland al genoeg moslims herbergt. Daar heb je dus geen enkele waarde als mens. Het is de plicht van moslims om naar plaatsen te gaan waar de Islam nog niet haar weg heeft gevonden. Nederland is daar uitermate geschikt voor en ik nodig alle moslims dan ook uit om vooral te blijven. De beste manier om het land kennis te laten maken met de Islam, is door zelf een goede moslim te zijn. Dat gebeurt helaas maar al te weinig. De rest volgt dan vanzelf, als God dat wil.
Waar moet ik dan op reageren?quote:Op dinsdag 5 april 2005 16:19 schreef JanPoedel het volgende:
Dat is natuurlijk ook een manier om mijn vorige antwoord op jouw antwoord te negeren.
Jawel.quote:Op dinsdag 5 april 2005 10:11 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Tot op de dag van vandaag heb ik nog geen enkele belichtende kritiek gehoord. Wel 'kritiek' wat een normaal mens doorgaans zou opvatten als pure provocatie en belediging, met geen enkel doel in zicht.
Welke soorten kritiek had jij in gedachten? Zou je daar concrete voorbeelden van kunnen noemen?
Ja sjun. Nou word je ook gerecruteerd. Kennelijk is die JanPoedel een soldaat van God.quote:Op dinsdag 5 april 2005 18:21 schreef JanPoedel het volgende:
Mag ik misschien vragen in welk deel van NL je woont? In het hele land zijn er bijeenkomsten waar vragen en antwoorden bij elkaar komen. Mocht je hier interesse hebben, kan ik je hier wel bij helpen. Daar zijn ook deskundigen aanwezig die je ingewikkelerdere vragen beter kunnen beantwoorden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |