Dat zou kapitaalvernietiging zijn. Olievelden moet je met een bepaalde hoeveelheid produceren afhankelijk van hoe lang een veld al in productie is. Het gaat hier om de ideale combinatie tussen de totale hoeveelheid olie dat ooit gewonnen kan worden (bijvoorbeeld 20 tot 30% afhankelijk van de productiesnelheid) en het bedrijfseconomische voordeel dat een euro die nu verdiend is meer waard is als een euro die over 20 jaar is verdiend. Het kan dus wel eens beter zijn om juist wat rustiger aan te doen zodat het veld niet te veel beschadigt raakt. De Amerikanen hebben bijvoorbeeld het Ghawar veld in Saudi Arabie aardig aangetast vlak voor de overname van Aramco door Saudi Arabie. Dit heeft nog tot vragen in het Amerikaanse congres geleid.quote:Op dinsdag 25 april 2006 19:16 schreef Richie_Rich het volgende:
Niet zo gek natuurlijk met deze prijzen. Als olieproducent zou ik ook de pompen 110% laten draaien
Een extra drijver voor dit fenomeen is de stabiele cashflow die deze bedrijven graag genereren en de druk die overheden vaak zetten om hun reserves maximaal te benutten. Veel velden kunnen wel op een hogere production rate worden ontworpen, omdat geld vandaag nu eenmaal meer waard is dan over 20 jaar. Dus die 10% die je niet kunt winnen, maakt in principe niet zoveel uit.quote:Op dinsdag 25 april 2006 21:31 schreef Num het volgende:
[..]
Dat zou kapitaalvernietiging zijn. Olievelden moet je met een bepaalde hoeveelheid produceren afhankelijk van hoe lang een veld al in productie is. Het gaat hier om de ideale combinatie tussen de totale hoeveelheid olie dat ooit gewonnen kan worden (bijvoorbeeld 20 tot 30% afhankelijk van de productiesnelheid) en het bedrijfseconomische voordeel dat een euro die nu verdiend is meer waard is als een euro die over 20 jaar is verdiend. Het kan dus wel eens beter zijn om juist wat rustiger aan te doen zodat het veld niet te veel beschadigt raakt. De Amerikanen hebben bijvoorbeeld het Ghawar veld in Saudi Arabie aardig aangetast vlak voor de overname van Aramco door Saudi Arabie. Dit heeft nog tot vragen in het Amerikaanse congres geleid.
Omdat het enige verschil de kosten van de verwerking zijn. Ook zwavelhoudende olie kan verwerkt worden, het is alleen duurder.quote:Op dinsdag 25 april 2006 17:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mijn vraag is dan: wat moeten ze met olie die niet rafineerbaar is in veel raffinaderijen? Wat dan wel weer een intressante vraag oproept waarom er niet een grotere prijsdifferentatie is tussen zwavelhoudende en zwavelarme olie.
Doe ik nietquote:Op dinsdag 25 april 2006 23:29 schreef Richie_Rich het volgende:
Was maar even ene uitdrukking hoor, niet te zwaar aan tillen
De voorraden gaan dalen de komende maanden:quote:Op dinsdag 25 april 2006 17:22 schreef SeLang het volgende:
[..]
Er wordt veel meer opgepompt dan er wordt verbruikt. Daarom staan de commerciele voorraden ook op een 8-jaars hoogtepunt. De vorige keer dat er zoveel olie boven de markt hing was de prijs ca $12.
quote:Bush heeft zijn minister van Energie opgedragen de bevoorrading van de olievoorraden deze zomer op te schorten. De Amerikaanse president noemt de maatregel een manier om de bevolking onmiddellijk te tonen dat het de Amerikaanse regering menens is als er gepraat wordt over het verhogen van het olie-aanbod.
'Onze strategische reserves zijn groot genoeg om de komende maanden tekorten te vermijden en door de bevoorrading tot aan te herfst uit te stellen brengen we meer petroleum op de markt. Elk beetje helpt', besloot Bush.
Momenteel zijn de strategische olievoorraden van de Verenigde Staten zo'n 700 miljoen vaten groot. De voorraden zijn verdeeld over vier centra in het land en zijn bedoeld voor noodsituaties of om het hoofd te bieden aan een plotse onderbreking van de olietoevoer naar de VS.
De strategische voorraad is volgens mij niet hetzelfde als de commerciele voorraden.quote:Op woensdag 26 april 2006 08:15 schreef neok het volgende:
[..]
De voorraden gaan dalen de komende maanden:
Bush schort bevoorrading strategische oliereserves op
[..]
Dat is maarde vraag. Als ik het geod heb is er namelijk in amerika wel voldoende raffinage capaciteit van zwavelarme olie, en als de voorraad zwavelarm is dan zal het wel wat kunnen uitmaken.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
De strategische voorraad is volgens mij niet hetzelfde als de commerciele voorraden.
Overigens gaat het vrijgeven van ruwe olie niks oplossen want er is toch al een overschot.
Als ze echter benzine voorraden gaan vrijgeven dat zou dat wel een merkbaar effect moeten geven.
Of het slim is om met een dreigende oorlog + olie boycot je strategische voorraden op te souperen, dat is natuurlijk maar de vraag
Mensen zijn hun gedrag dus al aan het aanpassen.quote:Poll: Gas Pinch Weighs on Americans
Saturday May 6, 6:32 am ET
By Will Lester, Associated Press Writer
Poll: Facing Pinch at Pump, Americans Trim Driving, Vacation Plans
WASHINGTON (AP) -- Americans are driving less, trimming vacations and cutting back on heating and air conditioning, according to an AP-Ipsos poll taken as gasoline prices in many areas have topped $3 a gallon.
Seven in 10 say gas prices are causing a financial pinch. And that pressure is being felt increasingly by middle-income and higher-income families.
"Now, I'm just going to work and coming home -- not doing anything else," said Kathleen Roberts, who makes a daily, 100-mile round trip from York, Pa., to her teaching job in Baltimore.
Like many Americans, Roberts is trying to adjust to gas prices that have risen steadily over the last five months. The price of a gallon of regular-grade gas is now almost what it was soon after Hurricane Katrina battered domestic refineries along the Gulf Coast last August.
The average price of a gallon of regular gasoline was $2.92 on Friday, according to AAA, the motorists' club. The all-time high came last year on Labor Day, according to AAA, when that same gallon cost $3.05.
"These days, I'm just traveling, period," Roberts said. "Instead of going to the market as often, if I don't have it, I just make do. In our neighborhood, we just borrow from each other."
When asked what would be a fair price for gasoline, many of those surveyed said $2-a-gallon on average -- a price not seen consistently in the U.S. for more than a year, according to AAA.
Energy analysts blame the higher prices on a tight supply internationally, unstable politics in oil-producing countries and fast-growing economies in places like China and India.
Other factors include an inadequate number of U.S. refineries and delays in the switchover to summer blends of fuel, the analysts say.
Whatever the reasons, soaring gas prices are affecting behavior.
Two-thirds of people said they have cut back on driving and have reduced the use of heating and air conditioning. Half now say they have trimmed their vacation plans.
Hearing talk about vacation cutbacks upsets Susan Morang, a psychiatric counselor from Washington, Maine. She helps clients deliver antiques for sale during the summer tourism season.
"Each summer, you have to make the majority of your money to live on the whole rest of the year," said Morang, who has cut her own driving to the minimum.
Morang's GMC truck guzzles gas, but she said she needs it to help clients haul their belongings. "A lady paid me 40 dollars yesterday," she said. "I used it to fill my gas tank halfway."
Gas prices have affected some behaviors more than others.
The number of people who say gas prices are causing them money problems has risen from half to two-thirds in the last year, the poll found.
Just over six in 10 of those who make between $50,000 and $75,000 a year now say gas prices are a hardship -- up from four in 10 a year ago. And more people say they will reduce driving, travel and utility use.
But the price spike hasn't influenced people's views on buying more fuel-efficient cars.
A year ago, four in 10 said they were considering getting a car with better mileage -- the same number who say that now, according to the AP-Ipsos poll of 1,000 adults taken Monday through Wednesday. The poll has a margin of sampling error of plus or minus 3 percentage points.
Auto industry watcher Erich Merkle said gas prices would have to top $4 a gallon in the next six to nine months to significantly affect sales of SUVs and light trucks.
Jerry Taylor, an energy analyst at the Cato Institute, which favors limited government and free markets, said the price of gasoline as a share of a worker's earnings is not that high when compared with the share of earnings 50 years ago.
But reports about "skyrocketing gas prices" have an influence because "there's a big market for fist-shaking and red-faced conniption in the media."
Don't try to tell Max Paredes, an engineer in Rogers, Ark., that gas prices aren't that high.
"I used to pick up my kids from football. Now they need to get rides from other people," he said.
AP manager of news surveys Trevor Tompson and news survey specialist Dennis Junius contributed to this story.
In Amerika is idd vooral veel raffinage capaciteit voor de "lichte" soorten olie. En die is, like it or not, nou eenmaal niet meer zo makkelijk te krijgen als eerst het geval was.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is maarde vraag. Als ik het geod heb is er namelijk in amerika wel voldoende raffinage capaciteit van zwavelarme olie, en als de voorraad zwavelarm is dan zal het wel wat kunnen uitmaken.
Het zou mij verbazen als de olieprijs in de komende 10 jaar nog structureel onder de 50 dollar komt te liggen eerlijk gezegd.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 13:54 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mensen zijn hun gedrag dus al aan het aanpassen.
Dit is uitstekend nieuws voor met milieu etc
Als over een paar jaar de olieprijs weer terug is naar $30-$40 dan hebben de mensen wel een ander gedrag aangeleerd, hetgeen leidt tot een blijvende verbetering in leefomgeving.
Zo ging het ook tijdens de vorige oliecrises.
Waarop gebaseerd?quote:Op zaterdag 6 mei 2006 14:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het zou mij verbazen als de olieprijs in de komende 10 jaar nog structureel onder de 50 dollar komt te liggen eerlijk gezegd.
En?quote:Op zaterdag 6 mei 2006 17:46 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Waarop gebaseerd?
Op informatie van partijen die gebaat zijn bij een hoge olieprijs (zakenbanken, maatschappijen e.d.)
Het exploiteren van teervelden is in principe een van de meest debiele dingen die je kan doen. Er is zo'n enorme hoeveelheid energie nodig om de olie uit de teerzanden te krijgen dat je de energiebronnen die daar voor gebruikt worden beter meteen kan gebruiken voor het aandrijven van je machines... Maar ja, de markt vraagt olie, dus krijgt de markt olie...quote:Op maandag 26 juni 2006 09:30 schreef Gigabite het volgende:
Persoonlijk verwacht ik dat de prijs verder zal stijgen. Het Centraal Planbureau heeft de verwachte stijging van de economische groei in 2007 naar beneden bijgesteld omdat men juist een hgere olieprijs verwacht. In theorie is er minsterns voldoende olie tot 2030. Maar de teervelden in Alberta Canada kunnen alleen met enorme kosten worden geexploiteerd. Toch heeft de Kon Shell naar ik meen 6,8 miljard dollar ervoor betaald.
quote:Tekort aan olie al voor 2010 verwacht
Door onze redacteur Karel Knip
Rotterdam, 1 juli. De kans dat er al vóór 2010 een tekort aan olie zal zijn is veel groter dan de gevestigde energie-instituten toegeven.
Dat blijkt uit een groeiende stroom publicaties van onafhankelijke onderzoekers over de mondiale energievoorziening. Velen komen tot de conclusie dat al binnen een paar jaar niet meer kan worden voldaan aan de vraag naar olie, die spectaculair stijgt door de snelle economische groei van China, India en Brazilië.
Het probleem is niet dat de olievoorraden opraken, maar dat de olie niet snel genoeg gewonnen kan worden. Zolang geen nieuwe grote olievoorraden gevonden worden, zijn alleen Saoedi-Arabië, Koeweit en de Arabische Emiraten in staat de olieproductie op te voeren. Irak zal zijn productie niet binnen afzienbare tijd op orde krijgen. De meeste olievelden elders op aarde zijn bijna aan hun productiepiek of er al overheen.
Na analyse van technische informatie van Saoedische oliedeskundigen, komt de Amerikaanse energie-investeringsbankier Matthew Simons in zijn vorig jaar verschenen boek ‘Twilight in the desert’ tot de conclusie dat de cruciale Saoedische olievelden in een deplorabele toestand verkeren. Te vaak heeft Saoedi-Arabië in tijden van crisis de wegvallende productie van andere staten als Iran en Irak aangevuld. Daarbij zijn de velden zo beschadigd geraakt dat het land de oliewinning de komende jaren niet voldoende op zal kunnen voeren. De huidige productie zou al met kunst en vliegwerk op peil worden gehouden.
Volgens Simons zet Saoedi-Arabië alles op alles om deze pijnlijke waarheid verborgen te houden. Simons toont aan dat het land lukrake opgaven doet over zijn resterende olievoorraden, net als bijna alle OPEC-staten. Dat er al vijftien jaar geen nieuwe grote olievoorraden zijn gevonden wordt door de International Energy Agency in Parijs weggewimpeld. Maar deskundigen zijn ervan overtuigd dat er niet veel olie meer gevonden zal worden. Dat de teerzanden in Canada en Venezuela de olietekorten kunnen opvangen wordt niet erg aannemelijk geacht. Al in het volgende decennium zal daarom transportbrandstof uit steenkool moeten worden bereid.
M, het maandblad van NRC Handelsblad dat vandaag verschijnt, heeft deze maand een energiespecial.
01 juli 2006
Dat valt nog mee, in het beste geval is het louter enkele meters van de bovengrond schrapen. De bewerkingen achteraf zijn natuurlijk zeer energie intensief (om bv tot benzine te komen). Maar vergis je niet, zo'n kraan is al snel een kleine 20 meter hoog.quote:Op maandag 26 juni 2006 16:40 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het exploiteren van teervelden is in principe een van de meest debiele dingen die je kan doen. Er is zo'n enorme hoeveelheid energie nodig om de olie uit de teerzanden te krijgen dat je de energiebronnen die daar voor gebruikt worden beter meteen kan gebruiken voor het aandrijven van je machines... Maar ja, de markt vraagt olie, dus krijgt de markt olie...
En in die bewerkingen achteraf zit het hem, eerst moet je uit de teerzanden de olie winnen, en dán kan je pas aan het raffinageproces beginnen.quote:Op donderdag 6 juli 2006 08:54 schreef neok het volgende:
[..]
Dat valt nog mee, in het beste geval is het louter enkele meters van de bovengrond schrapen. De bewerkingen achteraf zijn natuurlijk zeer energie intensief (om bv tot benzine te komen). Maar vergis je niet, zo'n kraan is al snel een kleine 20 meter hoog.
De tijd dat de olie gewoon uit de grond spoot is al even voorbij... Ethanol of biodiesel maken is volgens mij nog veel meer werk en heb je een netto energieverlies.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 13:36 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
En in die bewerkingen achteraf zit het hem, eerst moet je uit de teerzanden de olie winnen, en dán kan je pas aan het raffinageproces beginnen.
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij heb je dat bij het winnen van olie uit teerzanden ook.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 16:00 schreef neok het volgende:
[..]
De tijd dat de olie gewoon uit de grond spoot is al even voorbij... Ethanol of biodiesel maken is volgens mij nog veel meer werk en heb je een netto energieverlies.
Olie kan prima gewonnen worden uit teerzand met een netto energie winst... De diepere teerzanden zijn wat uitdagender, maar met stoom injectie e.d. zal dat binnenkort ook rendabel zijn.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 17:45 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij heb je dat bij het winnen van olie uit teerzanden ook.
quote:Op vrijdag 7 juli 2006 18:30 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Olie kan prima gewonnen worden uit teerzand met een netto energie winst... De diepere teerzanden zijn wat uitdagender, maar met stoom injectie e.d. zal dat binnenkort ook rendabel zijn.
bronquote:The bad news is that, unlike conventional sources of oil, oil derived from these oil sands is extremely financially and energetically intensive to extract. Whereas conventional oil has enjoyed a rate of "energy return on energy invested" (EROEI) of about 30 to 1, the oil sands rate of return hovers around 1.5 to 1.
Hier nog een bron http://www.energybulletin.net/14745.htmlquote:Op vrijdag 7 juli 2006 17:45 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij heb je dat bij het winnen van olie uit teerzanden ook.
Biodiesel valt dus nog mee (voor zover die allemaal correct is). Moeilijk betrouwbare informatie over te vinden trouwens...quote:EROEI (Energy Return on Energy Invested) for Various Fuels
Biodiesel- 3:1
Coal- 1:1 to 10:1
Ethanol- 1.2:1
Natural Gas- 1:1 to 10:1
Hydropower- 10:1
Hydrogen- 0.5:1
Nuclear- 4:1
Oil- 1:1 to 100:1
Oil Sands- 2:1
Solar PV (2) - 1:1 to 10:1
Wind (2) - 3:1 to 20:1
Geeft wel mooi aan waarom waterstof NIET de redding van de mensheid is. Het verbaast me echt dat er als het over waterstof gaat er zo weinig aandacht wordt geschonken aan de energie die nodig is om het te winnen...quote:Op vrijdag 7 juli 2006 21:33 schreef neok het volgende:
[..]
Hier nog een bron http://www.energybulletin.net/14745.html
[..]
Biodiesel valt dus nog mee (voor zover die allemaal correct is). Moeilijk betrouwbare informatie over te vinden trouwens...
Ik zei toch niet dat het net zo veel winst heeft als lichtere olie? Maar het is niet, zoals eerder werd gesteld, verlies gevend. Daarbij niet bepaald een onpartijdige bron...quote:Op vrijdag 7 juli 2006 18:30 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Olie kan prima gewonnen worden uit teerzand met een netto energie winst... De diepere teerzanden zijn wat uitdagender, maar met stoom injectie e.d. zal dat binnenkort ook rendabel zijn.
Die inflatie gecorrigeerde cijfers moet je met serieuze korrels zout nemen. In Belgie bv. zitten brandstoffen etc er al meer dan 10 jaar niet meer in (zelfde voor alcoholische dranken). Dit noemen ze dan gezondheidsindex. Verder hebben ze in 2004 de wegingspercentages van bv voedsel ook omlaaggebracht.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 23:02 schreef zakjapannertje het volgende:
The price for a barrel of crude oil has just surged above the $75 level. While oil is currently at 24-year highs, it is still significantly below the inflation-adjusted highs of 1980.
$76,70 nuquote:Op donderdag 13 juli 2006 14:35 schreef SeLang het volgende:
We hebben de $75.89 al gezien vandaag, opnieuw een record.
Van mij mag deze bubble nog even doorgaan
Edit: ik zag al $76.30 voorbijkomen![]()
Vannacht $78.35 geweest, nu rond de $78.00quote:
Welke beurs is in de (Europese) nacht? VS sluit om 22u en Japan opent pas over een paar uur toch?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 01:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Vannacht $78.35 geweest, nu rond de $78.00
Gelukkig heb ik nog een paar vaatjes staan
e-miNY's worden bijna rond de klok verhandeld.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 02:12 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Welke beurs is in de (Europese) nacht? VS sluit om 22u en Japan opent pas over een paar uur toch?
Of is Japan al open![]()
Ik ben overigens te schijterig om erin te stappen![]()
Vet, dat wist ik niet. Inmiddels is olie (commodities?) dus vergelijkbaar met een valuta markt?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 02:16 schreef SeLang het volgende:
[..]
e-miNY's worden bijna rond de klok verhandeld.
Ja, tenminste voor de electronische contracten.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 02:23 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Vet, dat wist ik niet. Inmiddels is olie (commodities?) dus vergelijkbaar met een valuta markt?
Nou zeker leuk joh ! je eigen de kanker betalen voor een liter benzine.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:58 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
erg leuk dat we wellicht toch echt de $100 gaan halen binnenkort
http://www.truthout.org/docs_2006/080506Z.shtmlquote:Iran Says Oil May Hit $100/Barrel
Reuters
Friday 04 August 2006
New Delhi - Iran's Deputy Oil Minister Mohammad Hadi Nejad-Hosseinian said on Friday global crude oil prices could touch $100 a barrel on geopolitical tension and soaring winter demand.
"There is still a possibility of crude reaching $100 a barrel due to geopolitical problems worldwide and peaking of winter demand," the minister, in the Indian capital for two days of talks on a proposed $7 billion gas pipeline, said.
He did not see the possibility of Iran withdrawing crude supplies from global markets in the event of U.S. military action against Tehran over its controversial nuclear program.
Concerns over Iran persisted as its president, Mahmoud Ahmadinejad, insisted on the country's right to produce nuclear fuel, despite a United Nations resolution demanding that Tehran suspend its nuclear activities by August 31 or face the threat of sanctions.
In the Middle East, the situation remains tense as hostilities between Israel and Hizbollah raged on despite efforts by the international community to agree a ceasefire. Traders fear the conflict could spread to Middle East oil producers.
Israeli warplanes pounded buildings in Beirut, which it said housed Hizbollah offices as both sides threatened to escalate the war. Hizbollah leader Sayyed Hassan Nasrallah threatened to hit Tel Aviv if Israel struck at central Beirut.
An Iranian official warned oil prices could hit $200 if international sanctions were imposed on his country in its nuclear dispute with the West, though analysts shrugged off the remark as saber rattling.
Saudi Arabia, the world's biggest crude exporter, believes oil should not be used as a weapon even if the conflict between Israel and Hizbollah escalates, its foreign minister said this week.
Adding to worries over supplies, an Iraqi pipeline carrying crude from the country's northern oilfields to Turkey's Ceyhan port was bombed on Monday, pushing back the planned restart of exports along the route.
Al zo vroeg op de dag stomdronken of gewoon te lam om leestekens te plaatse?quote:Op woensdag 9 augustus 2006 15:37 schreef mlkworld het volgende:
Ja volgens Onze iraanse vrienden wel maar volgens mij stijgt die prijs ook wel hoe hoog goed 100 dollar per vat dat is het begin van de dure brandstof die we allemaal gebruiken en aan verslaafd zijn ,adicted to oil was het toch ?
Blijf erbij goed forum onderwerp de prijs en olie nou toen ik jong was was ie niet zo duur weet het nog tweetact in de brommert 1 gulden vijftig per liter moet je nu zien 1 euro vijftig per liter voor euroloodvrij .
Goed aandelen olie kopen dan maar we blijven toch rijden ondanks dat de olie duur is .
Het houdt je posts leesbaar voor je mede-users en dat vind ik best belangrijk ja...quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 00:40 schreef mlkworld het volgende:
lekker dan gaat over olie hoor niet over leestekens ,of vinnie leestekens belanrijker als olie
Zo'n vaart liep het dus nietquote:Op woensdag 10 augustus 2005 10:37 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Stel jezelf gerust, binnen nu en een jaar zie ik de benzineprijzen echt wel op 2 euro staan hoor
http://www.nytimes.com/2006/09/05/business/05cnd-oil.html?hp&ex=1157515200&en=90639220416107fb&ei=5094&partner=homepagequote:New Oil Field in Gulf May Yield Billions of Barrels
What could be a major discovery of domestic oil in the Gulf of Mexico was announced today by a trio of companies led by Chevron Corporation.
The discovery, in the deepest water yet explored in the Gulf, could be the biggest domestic oil field since the northern Alaska field opened a generation ago.
The news pushed the price of crude oil to a five-month low of $68.38 a barrel in midday trading, although tensions in the Middle East and the threat from hurricanes remained as concerns for traders.
The new field’s location near the coast of the United States makes it particularly attractive, said J. Larry Nichols, the chairman of Devon Energy Corporation of Oklahoma City, which holds a 25 percent interest in the find. The discovery “could not have happened in a better place,” he said in a news conference.
The prospective yield of the area, called the lower Tertiary, could approach six billion barrels of oil, Devon said. The other owner, with a 25 percent interest, is Statoil of Norway. Chevron owns 50 percent.
Statoil said the test results were “very encouraging and may indicate a significant discovery.” It said the company and its partners plan to drill another well in the area next year to try to determine the extent of the field.
Chevron said the well, known as Jack #2, and located 270 miles southwest of New Orleans, produced a “sustained flow rate of more than 6,000 barrels of crude oil per day” in a production test. The company said it found the oil producing formation about 20,000 feet below the bottom of the Gulf, with the well drilled to a total depth of 28,175 feet.
“More than half a dozen world records for test equipment pressure, depth and duration in deep water were set during the Jack well test,” Chevron said.
quote:Olieprijs boven 81 dollar
De olieprijs heeft een nieuw record bereikt.
Voorraden
In Azie kwam de prijs voor een vat ruwe olie (159 liter) voor het eerst boven de 81 dollar: op 81,12 dollar. De prijsstijging hangt vooral samen met bezorgdheid over slinkende voorraden in de Verenigde Staten, terwijl de vraag tijdens de wintermaanden zal stijgen.
Te laat
Vorige week besloot de Organisatie van Olie-Exporterende Landen (OPEC) tot een productieverhoging van 500.000 vaten per dag. Analisten menen echter dat het besluit te laat is gekomen en de prijsstijging niet tot staan zal brengen. Zakenbank Goldman Sachs sluit niet uit dat de olieprijs dit jaar verder zal oplopen naar 85 dollar per vat.
'150 dollar'
Onlangs waarschuwde een voormalig directeur van Shell dat de olieprijs naar de 150 dollar kan gaan.
Kijk vooral even naar het vet gedrukte.... :/quote:Olieprijs voor het eerst op 100 dollar per vat
Uitgegeven: 2 januari 2008 18:28
Laatst gewijzigd: 2 januari 2008 20:16
NEW YORK - De prijs van ruwe olie heeft woensdag op de termijnmarkt in New York voor het eerst de stand van 100 dollar (68 euro) per vat van 159 liter bereikt.
Bekijk video
Zorgen over dalende Amerikaanse olievoorraden en opgelaaid geweld in Nigeria dreven de prijzen op tot een nieuwe recordhoogte.
De grondstoffenbeurs in New York bevestigde dat woensdag rond 18.15 uur (Nederlandse tijd) een in februari aflopend termijncontract voor ruwe olie werd afgesloten voor precies 100 dollar per vat.
Het vorige record, bereikt op 21 november vorig jaar, stond op 99,29 dollar per vat. Rond 20.00 uur (Nederlandse tijd) kostte een vat 99,25 dollar.
Rellen
De Nigeriaanse oliestad Port Harcourt was dinsdag het toneel van hevige rellen waardoor minstens twaalf mensen omkwamen. Het Afrikaanse land is de op zes na grootste olieproducent ter wereld.
Ook de onzekere situatie in Pakistan speelt een rol. Verder denken analisten dat de Amerikaanse regering donderdag voor de zevende week op rij een daling van de olievoorraden zal melden.
Reserves
De Amerikaanse regering liet weten dat zij niet van plan is haar strategische oliereserves aan te spreken om de druk op de markt te verlichten.
"De president zal de strategische reserves niet gebruiken om de olieprijs te manipuleren", zei een woordvoerster van het Witte Huis.
OPEC
Ook de organisatie van olie-exporterende landen OPEC zei niets te kunnen doen om de olieprijs te drukken omdat haar leden al op volle capaciteit olie oppompen.
Een hoge oliefunctionaris in OPEC-land Libië zei dat de tijd van goedkope olie simpelweg voorbij is. Volgens hem moeten westerse landen meer investeren en zich hard maken voor rust in het Midden-Oosten om het aanbod te doen stijgen.
Stijging
Analisten en handelaren zijn verdeeld over de vraag of de olieprijs nog verder zal oplopen. Sommigen menen dat een verdere stijging niet is uitgesloten zolang de huidige vraag aanhoudt.
Anderen menen dat de prijs zal dalen zodra de dure olie een rem zet op de economische groei en zo leidt tot minder vraag.
Beurzen
Op de Amerikaanse effectenbeurzen, die al somber gestemd waren na een tegenvallend rapport over de verwerkende industrie, leidde de recordprijs voor olie tot oplopende verliezen.
De toonaangevende Dow-Jonesindex in New York stond zo'n twee uur voor het slot 1,5 procent in de min, evenals de Nasdaq
p
Je maakt het eerste deel van je username wel waar iigquote:Op zaterdag 13 januari 2007 19:29 schreef Naief_And_Nasty het volgende:
Ik denk dat het 30 Euro wordt eind dit jaar.
Het prijsverschil met Belgie is precies dat kwartje van Kokquote:Op zondag 6 januari 2008 02:43 schreef Terrorbita het volgende:
In Nederland waren de landelijke adviesprijzen voor benzine zaterdag 1,55 à 1,61 per liter,
Of het verbeteren van de leefomgeving of alternatieven voor de auto. Dat er grenzen zijn aan het recht op mobiliteit snap ik, maar een bepaalde basis heb je toch wel nodig wil je je economie draaiende houden.quote:Op zondag 6 januari 2008 11:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het prijsverschil met Belgie is precies dat kwartje van Kok
Overigens vind ik het prima dat de benzineprijzen zo hoog zijn. Er is gewoon veel voor te zeggen om autorijden duur te maken vanwege de druk die het geeft op leefomgeving. Alleen zouden de extra accijns inkomsten die ontstaan door de gestegen prijzen moeten worden teruggesluisd naar de burger in de vorm van een algehele inkomstenbelasting verlaging voor iedereen.
Je begrijpt me verkeerd. Er zit geen grens aan het recht op mobiliteit, alleen hangt er een prijskaartje aan. Niet alleen in de vorm van het gebruik van grondstoffen maar ook luchtvervuiling, geluidsoverlast, gebruik van ruimte etc. Dat prijskaartje neemt steeds verder toe.quote:Op zondag 6 januari 2008 13:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Of het verbeteren van de leefomgeving of alternatieven voor de auto. Dat er grenzen zijn aan het recht op mobiliteit snap ik, maar een bepaalde basis heb je toch wel nodig wil je je economie draaiende houden.
25km is maar een uurtje fietsen.quote:Op zondag 6 januari 2008 15:46 schreef Terrorbita het volgende:
Als ik naar mijn eigen situatie kijk ik werk 25km van mijn huis en heb echt 0 opties om met het openbaar vervoer te gaan.
Minder zelfs, een half uur met de nieuwste generatie ligfietsen.quote:
de bestuurders zijn verlamd door angst zoals een konijn dat in de schijnwerpers van een auto kijkt.quote:Op zondag 6 januari 2008 15:46 schreef Terrorbita het volgende:
Maar dat is juist het probleem..er word te weinig actie ondernomen tenminste niet wat zichtbaar is voor "ons" vind ik. Je ziet vaak dingen voorbij komen dat er weer een techniek ontwikkelt is om energie op te wekken.
Maar hierna hoor je niets van deze techniek..
Tegelijkertijd steven je met de olie prijzen af op een regelrechte ramp, straks is autorijden voor de elite net zoals alle andere vormen van vervoer zoals bijv een vliegticket? Alles zal vele male duurder worden en dan is de vraag waar stop het? totdat we aan de pomp 3 euro voor een liter betalen?
Ik zie het namelijk gebeuren dat ons Kabinet er helemaal niets aan doet die vinden het wel prima zo..lekker cashen.
En als het openbaar vervoer gestimuleerd moet worden mag dat eerst flink verbeterd gaan worden. Als ik naar mijn eigen situatie kijk ik werk 25km van mijn huis en heb echt 0 opties om met het openbaar vervoer te gaan.
Komt ook nog is bij dat als nu 25% van de autorijders overstapt naar het openbaar vervoer het hele openbaar vervoer op zijn kop ligt..de bussen komen nu s'ochtends al afgeladen langs.
ja je kan gelukkig ook makkelijk overal 50 boeken op je ligfiets. en in pak gaan is dan ook heel makkelijk.quote:Op zondag 6 januari 2008 16:27 schreef Transcendentaal het volgende:
[..]
Minder zelfs, een half uur met de nieuwste generatie ligfietsen.
http://www.velomobiel.nl/nl/quest_nl.htm
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |