http://www.nytimes.com/2006/09/05/business/05cnd-oil.html?hp&ex=1157515200&en=90639220416107fb&ei=5094&partner=homepagequote:New Oil Field in Gulf May Yield Billions of Barrels
What could be a major discovery of domestic oil in the Gulf of Mexico was announced today by a trio of companies led by Chevron Corporation.
The discovery, in the deepest water yet explored in the Gulf, could be the biggest domestic oil field since the northern Alaska field opened a generation ago.
The news pushed the price of crude oil to a five-month low of $68.38 a barrel in midday trading, although tensions in the Middle East and the threat from hurricanes remained as concerns for traders.
The new field’s location near the coast of the United States makes it particularly attractive, said J. Larry Nichols, the chairman of Devon Energy Corporation of Oklahoma City, which holds a 25 percent interest in the find. The discovery “could not have happened in a better place,” he said in a news conference.
The prospective yield of the area, called the lower Tertiary, could approach six billion barrels of oil, Devon said. The other owner, with a 25 percent interest, is Statoil of Norway. Chevron owns 50 percent.
Statoil said the test results were “very encouraging and may indicate a significant discovery.” It said the company and its partners plan to drill another well in the area next year to try to determine the extent of the field.
Chevron said the well, known as Jack #2, and located 270 miles southwest of New Orleans, produced a “sustained flow rate of more than 6,000 barrels of crude oil per day” in a production test. The company said it found the oil producing formation about 20,000 feet below the bottom of the Gulf, with the well drilled to a total depth of 28,175 feet.
“More than half a dozen world records for test equipment pressure, depth and duration in deep water were set during the Jack well test,” Chevron said.
quote:Olieprijs boven 81 dollar
De olieprijs heeft een nieuw record bereikt.
Voorraden
In Azie kwam de prijs voor een vat ruwe olie (159 liter) voor het eerst boven de 81 dollar: op 81,12 dollar. De prijsstijging hangt vooral samen met bezorgdheid over slinkende voorraden in de Verenigde Staten, terwijl de vraag tijdens de wintermaanden zal stijgen.
Te laat
Vorige week besloot de Organisatie van Olie-Exporterende Landen (OPEC) tot een productieverhoging van 500.000 vaten per dag. Analisten menen echter dat het besluit te laat is gekomen en de prijsstijging niet tot staan zal brengen. Zakenbank Goldman Sachs sluit niet uit dat de olieprijs dit jaar verder zal oplopen naar 85 dollar per vat.
'150 dollar'
Onlangs waarschuwde een voormalig directeur van Shell dat de olieprijs naar de 150 dollar kan gaan.
Kijk vooral even naar het vet gedrukte.... :/quote:Olieprijs voor het eerst op 100 dollar per vat
Uitgegeven: 2 januari 2008 18:28
Laatst gewijzigd: 2 januari 2008 20:16
NEW YORK - De prijs van ruwe olie heeft woensdag op de termijnmarkt in New York voor het eerst de stand van 100 dollar (68 euro) per vat van 159 liter bereikt.
Bekijk video
Zorgen over dalende Amerikaanse olievoorraden en opgelaaid geweld in Nigeria dreven de prijzen op tot een nieuwe recordhoogte.
De grondstoffenbeurs in New York bevestigde dat woensdag rond 18.15 uur (Nederlandse tijd) een in februari aflopend termijncontract voor ruwe olie werd afgesloten voor precies 100 dollar per vat.
Het vorige record, bereikt op 21 november vorig jaar, stond op 99,29 dollar per vat. Rond 20.00 uur (Nederlandse tijd) kostte een vat 99,25 dollar.
Rellen
De Nigeriaanse oliestad Port Harcourt was dinsdag het toneel van hevige rellen waardoor minstens twaalf mensen omkwamen. Het Afrikaanse land is de op zes na grootste olieproducent ter wereld.
Ook de onzekere situatie in Pakistan speelt een rol. Verder denken analisten dat de Amerikaanse regering donderdag voor de zevende week op rij een daling van de olievoorraden zal melden.
Reserves
De Amerikaanse regering liet weten dat zij niet van plan is haar strategische oliereserves aan te spreken om de druk op de markt te verlichten.
"De president zal de strategische reserves niet gebruiken om de olieprijs te manipuleren", zei een woordvoerster van het Witte Huis.
OPEC
Ook de organisatie van olie-exporterende landen OPEC zei niets te kunnen doen om de olieprijs te drukken omdat haar leden al op volle capaciteit olie oppompen.
Een hoge oliefunctionaris in OPEC-land Libië zei dat de tijd van goedkope olie simpelweg voorbij is. Volgens hem moeten westerse landen meer investeren en zich hard maken voor rust in het Midden-Oosten om het aanbod te doen stijgen.
Stijging
Analisten en handelaren zijn verdeeld over de vraag of de olieprijs nog verder zal oplopen. Sommigen menen dat een verdere stijging niet is uitgesloten zolang de huidige vraag aanhoudt.
Anderen menen dat de prijs zal dalen zodra de dure olie een rem zet op de economische groei en zo leidt tot minder vraag.
Beurzen
Op de Amerikaanse effectenbeurzen, die al somber gestemd waren na een tegenvallend rapport over de verwerkende industrie, leidde de recordprijs voor olie tot oplopende verliezen.
De toonaangevende Dow-Jonesindex in New York stond zo'n twee uur voor het slot 1,5 procent in de min, evenals de Nasdaq
p
Je maakt het eerste deel van je username wel waar iigquote:Op zaterdag 13 januari 2007 19:29 schreef Naief_And_Nasty het volgende:
Ik denk dat het 30 Euro wordt eind dit jaar.
Het prijsverschil met Belgie is precies dat kwartje van Kokquote:Op zondag 6 januari 2008 02:43 schreef Terrorbita het volgende:
In Nederland waren de landelijke adviesprijzen voor benzine zaterdag 1,55 à 1,61 per liter,
Of het verbeteren van de leefomgeving of alternatieven voor de auto. Dat er grenzen zijn aan het recht op mobiliteit snap ik, maar een bepaalde basis heb je toch wel nodig wil je je economie draaiende houden.quote:Op zondag 6 januari 2008 11:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het prijsverschil met Belgie is precies dat kwartje van Kok
Overigens vind ik het prima dat de benzineprijzen zo hoog zijn. Er is gewoon veel voor te zeggen om autorijden duur te maken vanwege de druk die het geeft op leefomgeving. Alleen zouden de extra accijns inkomsten die ontstaan door de gestegen prijzen moeten worden teruggesluisd naar de burger in de vorm van een algehele inkomstenbelasting verlaging voor iedereen.
Je begrijpt me verkeerd. Er zit geen grens aan het recht op mobiliteit, alleen hangt er een prijskaartje aan. Niet alleen in de vorm van het gebruik van grondstoffen maar ook luchtvervuiling, geluidsoverlast, gebruik van ruimte etc. Dat prijskaartje neemt steeds verder toe.quote:Op zondag 6 januari 2008 13:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Of het verbeteren van de leefomgeving of alternatieven voor de auto. Dat er grenzen zijn aan het recht op mobiliteit snap ik, maar een bepaalde basis heb je toch wel nodig wil je je economie draaiende houden.
25km is maar een uurtje fietsen.quote:Op zondag 6 januari 2008 15:46 schreef Terrorbita het volgende:
Als ik naar mijn eigen situatie kijk ik werk 25km van mijn huis en heb echt 0 opties om met het openbaar vervoer te gaan.
Minder zelfs, een half uur met de nieuwste generatie ligfietsen.quote:
de bestuurders zijn verlamd door angst zoals een konijn dat in de schijnwerpers van een auto kijkt.quote:Op zondag 6 januari 2008 15:46 schreef Terrorbita het volgende:
Maar dat is juist het probleem..er word te weinig actie ondernomen tenminste niet wat zichtbaar is voor "ons" vind ik. Je ziet vaak dingen voorbij komen dat er weer een techniek ontwikkelt is om energie op te wekken.
Maar hierna hoor je niets van deze techniek..
Tegelijkertijd steven je met de olie prijzen af op een regelrechte ramp, straks is autorijden voor de elite net zoals alle andere vormen van vervoer zoals bijv een vliegticket? Alles zal vele male duurder worden en dan is de vraag waar stop het? totdat we aan de pomp 3 euro voor een liter betalen?
Ik zie het namelijk gebeuren dat ons Kabinet er helemaal niets aan doet die vinden het wel prima zo..lekker cashen.
En als het openbaar vervoer gestimuleerd moet worden mag dat eerst flink verbeterd gaan worden. Als ik naar mijn eigen situatie kijk ik werk 25km van mijn huis en heb echt 0 opties om met het openbaar vervoer te gaan.
Komt ook nog is bij dat als nu 25% van de autorijders overstapt naar het openbaar vervoer het hele openbaar vervoer op zijn kop ligt..de bussen komen nu s'ochtends al afgeladen langs.
ja je kan gelukkig ook makkelijk overal 50 boeken op je ligfiets. en in pak gaan is dan ook heel makkelijk.quote:Op zondag 6 januari 2008 16:27 schreef Transcendentaal het volgende:
[..]
Minder zelfs, een half uur met de nieuwste generatie ligfietsen.
http://www.velomobiel.nl/nl/quest_nl.htm
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |