Crude Oil Fut 75.14 75.18 75.14 1.22 1.62 75.32 72.75 15:06quote:
Ja leuk, de oorlog in Irak was ook al zo'n overweldigend succesquote:Op vrijdag 21 april 2006 19:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:laat die oorlog met Iran maar komen en we zitten in no-time op de $100 per vat!
Wat ik me afvraag: wat voor soort olie zijn die "ruwe" voorraden? Zijn dat teerzandan uit Canada of de lichte zoete uit bv Nigeria? Daar zit nogal een verschil in qua raffinage en dus qua kost... Zeker nu er 25% Nigeriaanse export plat ligt (de eenvoudigste om te raffineren tot benzine) en het komende vakantie seizoen in de US.quote:Op zaterdag 22 april 2006 13:36 schreef SeLang het volgende:
Het ironische is dat er juist een overschot is aan ruwe olie.
De voorraden staan op het hoogste punt van de afgelopen 7 jaar (toen de olie rond de $10 noteerde)
Het gaat om de commerciele crude oil voorraden. Die staan op een 8-jaars hoogtepunt.quote:Op zaterdag 22 april 2006 23:33 schreef neok het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag: wat voor soort olie zijn die "ruwe" voorraden? Zijn dat teerzandan uit Canada of de lichte zoete uit bv Nigeria? Daar zit nogal een verschil in qua raffinage en dus qua kost... Zeker nu er 25% Nigeriaanse export plat ligt (de eenvoudigste om te raffineren tot benzine) en het komende vakantie seizoen in de US.
quote:OPEC says oil supplies not the problem
Sat Apr 22, 2006 11:39 AM ET
By Tim Ahmann
WASHINGTON (Reuters) - OPEC oil-producing nations said on Saturday oil prices have risen despite a well-supplied market, adding it was urgent to find new indicators of price trends to supplant the now-unreliable gauge of oil stocks.
"This price rise occurred despite the fact that the market continues to be well-supplied," OPEC official Adnan Shihab-Eldin told a meeting of the International Monetary Fund's policy committee on behalf of the oil cartel.
"The healthy situation on the supply side is further demonstrated by OECD crude oil inventories, which are at comfortable levels both in absolute terms and in days of forward cover, while U.S. commercial crude oil stock levels have reached their highest levels in eight years," he added, referring to the 30-nation Organization for Economic Cooperation and Development.
Crude prices leapt to a new peak over $75 a barrel on Friday, spurred by persistent worries a showdown over Iran's nuclear program could wind up disrupting supplies.
Oil-consuming nations have urged more spending to boost production. In the latest plea, finance officials from the Group of Seven rich nations on Friday cited oil prices as a potential stumbling block for the global economy.
However, U.S. Energy Secretary Samuel Bodman said on Friday he agreed with the assessment that markets are well-supplied and would not call on OPEC to boost production at talks between major producers and consumers in Doha, Qatar, this weekend.
The April 22-24 Doha gathering brings together ministers from 65 nations with top executives of oil firms in an effort to find ways to bring oil prices down to earth.
Shihab-Eldin said uncertainties over future demand were complicating investment decisions and "increasing the risks associated with both under- and over- investment." He said the need for "appropriate investment" extended to the entire supply-chain.
He drew a distinction between the ample supplies on the crude side and tight supplies of refined products.
"The picture on the products side remains tight, given the persistently low levels of refinery spare capacity and more stringent products specifications" in the United States, the OPEC official said.
"As a result, any shortage caused by technical or logistic problems will continue to have a significant impact on the global market, affecting products prices and, consequently, crude oil prices," he added.
Shihab-Eldin lamented that ample crude stocks had failed to tamp down oil price volatility stemming from unexpected supply disruptions or geopolitical concerns.
"Unfortunately the upward rising trend indicates that healthy market fundamentals have been unable to outweigh fears of possible future supply disruptions," he said.
He said the breakdown in the link between inventories and prices had led to an "urgent" need to identify more-reliable signals of price trends. He also said OPEC was concerned over the impact lofty oil prices could have on developing countries, and would monitor development closely.
© Reuters 2006. All Rights Reserved.
Dat van die crude oil en niet kunnen raffineren kwam dat ook niet voor een heel groot gedeelte door de te kleine raffinagecapaciteit in amerika. Eigenlijk hebben ze wel voldoende capaciteit, maar dan wel om zwavelarme olie te rafineren, maar aangezien deze soort wel een stuk verminderd aanbod heeft is er dus niet voldoende juiste olie beschikbaar.quote:Op zondag 23 april 2006 03:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het gaat om de commerciele crude oil voorraden. Die staan op een 8-jaars hoogtepunt.
Eventuele tekorten die dreigen vanwege het vakantie seizoen, dan praten we over benzine, niet over ruwe olie! Er is inderdaad maar een beperkte raffinage capaciteit en dat veroorzaakt een krappe benzine markt.
De meeste traders volgen echter blind de benzine prijzen en kopen ruwe olie. Fundamenteel gezien slaat dat helemaal nergens op. ALS de raffinage capaciteit deze zomer te klein blijkt te zijn dan blijft er juist nog meer ruwe olie over omdat deze niet verwerkt kan worden.
Dan heb je nog het China en Peak Oil vehaal. Natuurlijk raakt de olie een keer op, maar tot nu toe is Peak Oil alleen nog maar theorie. We weten helemaal niet of we nu al Peak Oil hebben bereikt of pas over 30 jaar. Dat is pure speculatie.
Daarom zie ik de huidige stijging van de olieprijzen ook als een pure bubble.
[..]
Dus hebben ze niet voldoende capaciteit, simpel.quote:Op zondag 23 april 2006 12:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat van die crude oil en niet kunnen raffineren kwam dat ook niet voor een heel groot gedeelte door de te kleine raffinagecapaciteit in amerika. Eigenlijk hebben ze wel voldoende capaciteit, maar dan wel om zwavelarme olie te rafineren, maar aangezien deze soort wel een stuk verminderd aanbod heeft is er dus niet voldoende juiste olie beschikbaar.
De "makkelijke" olie (goedkoop te winnen en te rafineren) is wel degelijk aan het opraken. Er worden geen grote nieuwe velden meer gevonden, wat dat betreft hebben we peak oil dus al bereikt. In de VS zelf loopt de productie van olie ook al een tijd terug, daar zijn ze al over de "peak" heen.quote:En of we peak oil wel of nog niet hebben bereikt, het is al heel wat dat de handelaren eindelijk gaan inzien dat er geen oneidige hoeveelheden makkelijk winbare dus goedkope olie blijven bestaan.
Dat begreep ik toen met Katrina ook niet. Er was olie genoeg, de rafinagecapaciteit was echter beperkt. Dan zou je denken dat olie goedkoper wordt omdat daar genoeg van is en benzine duurder omdat daar te weinig van is. Door dat tekort stegen de benzineprijzen in Europa zelfs extra sterk omdat de Europese benzine deels werd opgekocht door de Amerikanen.quote:Op zondag 23 april 2006 03:28 schreef SeLang het volgende:
Het gaat om de commerciele crude oil voorraden. Die staan op een 8-jaars hoogtepunt.
Eventuele tekorten die dreigen vanwege het vakantie seizoen, dan praten we over benzine, niet over ruwe olie! Er is inderdaad maar een beperkte raffinage capaciteit en dat veroorzaakt een krappe benzine markt.
Peakoil is wat mij betreft geen theorie maar de praktijk in de meeste olievelden, olieprovincies en de wereld. Wat er nog theorie aan is is de precieze datum.quote:Dan heb je nog het China en Peak Oil vehaal. Natuurlijk raakt de olie een keer op, maar tot nu toe is Peak Oil alleen nog maar theorie. We weten helemaal niet of we nu al Peak Oil hebben bereikt of pas over 30 jaar. Dat is pure speculatie.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Op dit moment is er eigenlijk helemaal niet zo veel aan de hand. Er kan wel van alles gebeuren maar dat is pure speculatie. Wat dit nog meer aanwakkert is dat iedere gek tegenwoordig in olie investeerd. Net als ooit in de tulpen zeg maar. De lange termijn zal wel zijn dat alles steeds duurder wordt maar op de korte termijn lijkt mij de huidige ontwikkeling overdreven. Of Iran moet inderdaad stomme dingen doen en zijn olieinkomsten willen verliezen.quote:Daarom zie ik de huidige stijging van de olieprijzen ook als een pure bubble.
Er zal best wel weer een correctie komen in de olieprijzen (mits er geen oorlog met Iran komt), maar de trend over de lange termijn zal toch echt omhoog blijven gaan voorlopig.quote:Op maandag 24 april 2006 09:48 schreef Num het volgende:
Het wachten is nu dus op het moment dat de boel weer sterk gaat dalen. En als het dan genoeg is gedaald stap ik ook maar eens in
Niemand vraagt om meer oliequote:Saoedi-Arabië ziet geen klanten voor extra olie
24 apr 2006, 11:15 uur
DOHA (Dow Jones)--De olieminister van Saoedi-Arabië, Ali Naimi, is bereid meer olie aan te bieden om de stijgende olieprijs in toom te houden, mits er voldoende vraag is, en die ziet de olieminister niet.
Bij aankomst van het tiende Internationale Energie Forum in Qatar zei Naimi tegen Dow Jones Newswires: "Saoedi-Arabië zal doen wat er hier gevraagd wordt."
"We hebben al eerder voor voldoende toevoer naar de markt gezorgd, maar waar zijn de klanten", zei Naimi.
Ook Naimi zei zich zorgen te maken om de olieprijzen die de afgelopen week naar nieuwe recordhoogten steeg. Vrijdag sloot de prijs van een vat ruwe olie boven de $75. "Ja natuurlijk maken we ons zorgen, iedereen maakt zich zorgen", reageerde Naimi. Op de vraag of Saoedi-Arabië voor meer toevoer wilde zorgen, zei Naimi dit te willen doen, "als de klant erom vraagt".
De olieminister van Koeweit, Sjeik Ahmad Al-Sabah zei zondag "echt bezorgd" te zijn over de hoge olieprijs en gaf aan bij de Opec te willen voorstellen om de productie met 2 miljoen vaten te verhogen om wat aan de toevoerzorgen te doen. Het voorstel zal vandaag in de wandelgangen van het forum informeel besproken worden, aldus Al-Sabah.
Menig analist denkt echter dat het aanbod van Al-Sabah bijna geen waarde heeft omdat de bruikbare capaciteit zo'n 1,7 miljoen vaten per dag bedraagt. Daarbij gaat het om moeilijk te verwerken zwavelhoudende olie, die door veel raffinaderijen niet kunnen worden verwerkt.
Daarnaast hebben Opec-leden, en met name Saoedi-Arabië, aangegeven dat er nauwelijks interesse van klanten was toen na de orkaan Katrina de toevoer van olie werd verhoogd. De Opec trok dit bod later dan ook terug.
Ook olieminister Naimi zei geen tekort aan olie te zien. "Wat willen jullie dat we doen? Is er een markt voor? Niemand vraagt om extra olie."
"Jullie weten en ik weet dat de reden voor de hoge olieprijs niet de voorraad is. De olievoorraden noteren op een recordniveau en dus zijn de fundamenten goed", zei Naimi. "Er is niets dat we kunnen doen aan de spanningen die er in de wereld zijn. Zolang die spanningen niet weg zijn, zal de prijs hoog blijven."
De Nigeriaanse olieminister en huidig Opec-voorzitter Edmund Daukoru signaleerde zondag dat de Organisatie van olie-exporterende landen niets konden doen om de prijzen te laten dalen en dat het voorstel om extra olie aan te bieden niet meer is dan "hoop voor de hooplozen".
De olieprijs is al geruime tijd stijgende en kende vorig jaar recordniveaus doordat orkanen Rita en Katrina grote delen van de olieproductie in de Golf van Mexico stillegde.
Dit jaar wordt de prijs gestuwd door de spanningen rond Iran omdat het land nucleaire ambities heeft en voet bij stuk houdt. De onzekerheid kreeg dit jaar een extra tik door de onrust in Nigeria waar militante groeperingen de olieproductie op allerlei manier probeert te beschadigen.
Door Arnold Tankus; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5890270; arnold.tankus@dowjones.com
Als je kijkt naar de prijsevolutie van vorig jaar dan zitten we in mei op het laagste niveau van het jaar en toen is het beginnen stijgen door oa het vakanties van de Amerikanen (aka driving season) en de orkanen. Dat eerste gaat zo beginnen (eind van de maand) en met wat pech (of geluk, bhfh) dan hebben ze weer prijs met een orkaan. Terug op 50$ zie ik niet direct gebeuren, eerder stabilisatie ergens in de 60 of stijgen naar ?quote:Op maandag 24 april 2006 09:48 schreef Num het volgende:
Het wachten is nu dus op het moment dat de boel weer sterk gaat dalen. En als het dan genoeg is gedaald stap ik ook maar eens in
De futureprijs bevat inderdaad een rente component.quote:Op maandag 24 april 2006 14:35 schreef Richie_Rich het volgende:
Die prijzen die je ziet zijn dagprijzen voor de futures voor de volgende maand.
Weet iemand waar je kunt vinden voor welk bedrag de feitelijke levering is geweest? Allemaal heel leuk aan aardig dat JUN 06 nu bijvoorbeeld op $75 staat maar het kan zijn dat de uiteindelijke uitoefenprijs veel lager ligt? Of mis ik nu een evident iets m.b.t. futures?
De spotprijzen kan ik niet vinden op Nymex, staan ze ook nog ergens anders?quote:Op maandag 24 april 2006 14:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
De futureprijs bevat inderdaad een rente component.
De spotprijs is de 'echte' prijs waarop olie nu cash wordt verhandeld.
quote:
http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=B315687060425quote:Bush opent federaal onderzoek naar brandstofprijzen
WASHINGTON - BRUSSEL - De Amerikaanse president, George W. Bush, heeft zijn federale overheid gevraagd een onderzoek te openen naar de hoge brandstofprijzen in de VS. Dat meldt het Witte Huis.
Doel is na te gaan of er aan de pomp met de prijzen geknoeid wordt. Op verzoek van Bush ,,doet de Federal Trade Commission (FTC, de federale handelscommissie) onderzoek om te bepalen of de brandstofprijzen [...] op onterechte wijze zijn gemanipuleerd sinds de orkanen van vorig jaar'', aldus de woordvoerder van het Witte Huis, Scott McClellan.
Bush ,,heeft ook aan het ministerie van Energie en het ministerie van Justitie opdracht gegeven een onderzoek te starten naar mogelijk bedrog en illegale beïnvloeding van de brandstofmarkt'', aldus McClellan tegenover de pers.
(BELGA)25/04/2006
Als het nu op 75 staat is de kans dat de uiteindelijke uitoefenprijs daar laten we zeggen 10 dollar onder zit natuurlijk nihil. En zelfs 65 dollar per vat is nog schrikbarend veel.quote:Op maandag 24 april 2006 14:35 schreef Richie_Rich het volgende:
Allemaal heel leuk aan aardig dat JUN 06 nu bijvoorbeeld op $75 staat maar het kan zijn dat de uiteindelijke uitoefenprijs veel lager ligt? Of mis ik nu een evident iets m.b.t. futures?
Je moet meer denken aan zo'n $3quote:Op dinsdag 25 april 2006 16:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Als het nu op 75 staat is de kans dat de uiteindelijke uitoefenprijs daar laten we zeggen 10 dollar onder zit natuurlijk nihil.
De vraag is waar laat je al die olie ?quote:Op dinsdag 25 april 2006 17:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Het zou me verbazen als de olieprijs ooit nog onder de $50 per vat komt.
Mijn vraag is dan: wat moeten ze met olie die niet rafineerbaar is in veel raffinaderijen? Wat dan wel weer een intressante vraag oproept waarom er niet een grotere prijsdifferentatie is tussen zwavelhoudende en zwavelarme olie.quote:Op dinsdag 25 april 2006 17:22 schreef SeLang het volgende:
[..]
De vraag is waar laat je al die olie ?
Er wordt veel meer opgepompt dan er wordt verbruikt. Daarom staan de commerciele voorraden ook op een 8-jaars hoogtepunt. De vorige keer dat er zoveel olie boven de markt hing was de prijs ca $12.
Nu verwacht ik niet zo snel meer prijzen in die range, maar ik gok toch dat we weer $45 of lager gaan zien als de bubble is leeggelopen.
Er zit ook een paar $ verschil in prijs tussen verschillende types olie.quote:Op dinsdag 25 april 2006 17:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mijn vraag is dan: wat moeten ze met olie die niet rafineerbaar is in veel raffinaderijen? Wat dan wel weer een intressante vraag oproept waarom er niet een grotere prijsdifferentatie is tussen zwavelhoudende en zwavelarme olie.
Niet zo gek natuurlijk met deze prijzen. Als olieproducent zou ik ook de pompen 110% laten draaienquote:Op dinsdag 25 april 2006 17:22 schreef SeLang het volgende:
[..]
Er wordt veel meer opgepompt dan er wordt verbruikt. Daarom staan de commerciele voorraden ook op een 8-jaars hoogtepunt. De vorige keer dat er zoveel olie boven de markt hing was de prijs ca $12.
Weer een bevestiging dat de hele handel momenteel op gebakken lucht is gebaseerd en niet met de daadwerkelijke fysieke oliehandel.quote:Op dinsdag 25 april 2006 17:22 schreef SeLang het volgende:
Nu verwacht ik niet zo snel meer prijzen in die range, maar ik gok toch dat we weer $45 of lager gaan zien als de bubble is leeggelopen.
Ja, maar zo werken reservoirs helaas niet. Het is erg lastig om de productie zomaar te verhogen. Daarbij wordt de meeste olie niet gepomptquote:Op dinsdag 25 april 2006 19:16 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Niet zo gek natuurlijk met deze prijzen. Als olieproducent zou ik ook de pompen 110% laten draaien
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |