bron: www.nu.nlquote:Olieprijs doorbreekt grens 57 dollar
Uitgegeven: 17 maart 2005 12:16
LONDEN - De olieprijzen zijn donderdagmorgen op een nieuw record beland. De Amerikaanse lichte ruwe olie bereikte tijdens de elektronische handel een niveau van 57,03 dollar per vat (van 159 liter). Daarmee kwam deze soort voor het eerst boven de grens van 57 dollar.
Tegelijkertijd steeg de prijs van Noordzee-olie. Brent bracht per vat 55,53 dollar op. Dat was een prijspeil dat nog niet eerder was bereikt. Woensdag had de Organisatie van Olie Exporterende Landen (OPEC) laten weten de productie op te voeren met een half miljoen vaten per dag om op die manier de opwaartse druk op de prijzen te verlichten.
Maar daar zou volgende maand opnieuw een uitbreiding van de productie kunnen bijkomen als de prijzen blijven stijgen, aldus OPEC-voorzitter sjeik Ahmad al-Fahd al-Sabah. Dat zou dan gaan om opnieuw een half miljoen vaten per dag, als de prijs niet terug zakt tot minder dan 55 dollar. "Daarover kunnen we volgende week gaan praten", aldus de sjeik.
Omdat BHFH aandelen heeft in grote Amerikaanse Oliebedrijven net als Bushquote:Op donderdag 17 maart 2005 16:58 schreef J_CDA het volgende:
Waarom is dit leuk?
En wij maar denken dat jij altijd zat te zeiken dat alles zo duur werd/is.quote:Op donderdag 17 maart 2005 17:41 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Nee, maar hoe sneller de olie onbetaalbaar wordt, hoe beter het op termijn is voor de mensheid!
Ahum? Wellicht dat mensen nu eerder gaan kijken naar alternatieven... Oliemaatschappijen pompen met de prijzen echter zelfs de laatste restjes de grond uit... Er wordt nu weer lekker veel extra geboord....quote:Op donderdag 17 maart 2005 18:33 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik zie alleen maar voordelen van een hoge olieprijs. De prijs kan mij niet hoog genoeg zijn. Een hoge olieprijs dwingt de mensheid namelijk van alternatieven echt werk te maken.
Wat mij betreft zoudn oliemaatschappijen wereldwijs hun totale winst verplicht af moeten staan aan de wetenschap die onderzoek doet naar het exploiteren van milieuvriendelijke alternatieven.
quote:Oil, Oil, Everywhere . . .
By PETER HUBER and MARK MILLS
WSJ - January 27, 2005; Page A13
The price of oil remains high only because the cost of oil remains so low. We remain dependent on oil from the Mideast not because the planet is running out of buried hydrocarbons, but because extracting oil from the deserts of the Persian Gulf is so easy and cheap that it's risky to invest capital to extract somewhat more stubborn oil from far larger deposits in Alberta.
The market price of oil is indeed hovering up around $50-a-barrel on the spot market. But getting oil to the surface currently costs under $5 a barrel in Saudi Arabia, with the global average cost certainly under $15. And with technology already well in hand, the cost of sucking oil out of the planet we occupy simply will not rise above roughly $30 per barrel for the next 100 years at least.
The cost of oil comes down to the cost of finding, and then lifting or extracting. First, you have to decide where to dig. Exploration costs currently run under $3 per barrel in much of the Mideast, and below $7 for oil hidden deep under the ocean. But these costs have been falling, not rising, because imaging technology that lets geologists peer through miles of water and rock improves faster than supplies recede. Many lower-grade deposits require no new looking at all.
To pick just one example among many, finding costs are essentially zero for the 3.5 trillion barrels of oil that soak the clay in the Orinoco basin in Venezuela, and the Athabasca tar sands in Alberta, Canada. Yes, that's trillion -- over a century's worth of global supply, at the current 30-billion-barrel-a-year rate of consumption.
Then you have to get the oil out of the sand -- or the sand out of the oil. In the Mideast, current lifting costs run $1 to $2.50 per barrel at the very most; lifting costs in Iraq probably run closer to 50 cents, though OPEC strains not to publicize any such embarrassingly low numbers. For the most expensive offshore platforms in the North Sea, lifting costs (capital investment plus operating costs) currently run comfortably south of $15 per barrel. Tar sands, by contrast, are simply strip mined, like western coal, and that's very cheap -- but then you spend another $10, or maybe $15, separating the oil from the dirt. To do that, oil or gas extracted from the site itself is burned to heat water, which is then used to "crack" the bitumen from the clay; the bitumen is then chemically split to produce lighter petroleum.
In sum, it costs under $5 per barrel to pump oil out from under the sand in Iraq, and about $15 to melt it out of the sand in Alberta. So why don't we just learn to love hockey and shop Canadian? Conventional Canadian wells already supply us with more oil than Saudi Arabia, and the Canadian tar is now delivering, too. The $5 billion (U.S.) Athabasca Oil Sands Project that Shell and ChevronTexaco opened in Alberta last year is now pumping 155,000 barrels per day. And to our south, Venezuela's Orinoco Belt yields 500,000 barrels daily.
But here's the catch: By simply opening up its spigots for a few years, Saudi Arabia could, in short order, force a complete write-off of the huge capital investments in Athabasca and Orinoco. Investing billions in tar-sand refineries is risky not because getting oil out of Alberta is especially difficult or expensive, but because getting oil out of Arabia is so easy and cheap. Oil prices gyrate and occasionally spike -- both up and down -- not because oil is scarce, but because it's so abundant in places where good government is scarce. Investing $5 billion dollars over five years to build a new tar-sand refinery in Alberta is indeed risky when a second cousin of Osama bin Laden can knock $20 off the price of oil with an idle wave of his hand on any given day in Riyadh.
The one consolation is that Arabia faces a quandary of its own. Once the offshore platform has been deployed in the North Sea, once the humongous crock pot is up and cooking in Alberta, its cost is sunk. The original investors may never recover their capital, but after it has been written off, somebody can go ahead and produce oil very profitably going forward. And capital costs are going to keep falling, because the cost of a tar-sand refinery depends on technology, and technology costs always fall. Bacteria, for example, have already been successfully bioengineered to crack heavy oil molecules to help clean up oil spills, and to mine low-grade copper; bugs could likewise end up trampling out the vintage where the Albertan oil is stored.
In the short term anything remains possible. Demand for oil grows daily in China and India, where good government is finally taking root, while much of the earth's most accessible oil lies under land controlled by feudal theocracies, kleptocrats, and fanatics. Day by day, just as it should, the market attempts to incorporate these two antithetical realities into the spot price of crude. But to suppose that those prices foreshadow the exhaustion of the planet itself is silly.
The cost of extracting oil from the earth has not gone up over the past century, it has held remarkably steady. Going forward, over the longer term, it may rise very gradually, but certainly not fast. The earth is far bigger than people think, the untapped deposits are huge, and the technologies for separating oil from planet keep getting better. U.S. oil policy should be to promote new capital investment in the United States, Canada, and other oil-producing countries that are politically stable, and promote stable government in those that aren't.
Blijf lekker naief BHFH. Het artikel geeft een logische verklaring voor de bewegingen van de olieprijs en het aanwezig zijn van structureel enorme reserves (zoek gewoon op google). De gerenommeerde wetenschappers waar jij naar verwijst zijn knipselkranten op het internet die uitgaan van bewezen oliereserves die zullen opraken. Ze houden geen rekening met aanvulling van deze reserves, wat logisch is aangezien opsporings en exploitatie technieken sterk verbeteren over de jaren heen. Olie zal nog lang gebruikt worden voor de energiebehoeft.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 16:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Wat een onzin artikel, alle gerenommeerde onderzoeksinstituten en wetenschappers komen met totaal andere cijfers en conclusies!!
Wees realistisch, dit artikel is opgesteld aan de hand van feiten. Jouw redenering is gebaseerd op hoop tot instorting van het huidige bestel waardoor het goede van vroeger weer zou terugkeren. (Denk aan lagere prijzen, hard werken, minder luxe en de bekende sloppenwijken die je regelmatig schetst als je droombeeld.)quote:Op vrijdag 18 maart 2005 17:08 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik vermoed dat het artikel is opgesteld door mensen die baat hebben bij een lagere olieprijs. Ik hoop vooralsnog gewoon op een verdubbeling van de olieprijs in een jaar tijd!
Je verwacht een vrouw te vinden, kinderen te krijgen en dan ook nog eens opa te worden ?quote:Op donderdag 17 maart 2005 22:20 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
. Ik vind het belangrijk dat mijn kleinkinderen ook nog een wereld hebben om fatsoenlijk in te leven.
quote:Goldman Sachs: olieprijs kan naar 105 dollar
NEW YORK (ANP) - De situatie op de wereldoliemarkt lijkt op het ogenblik op die van de jaren zeventig. Als er zich nu net zulke sterke stijgingen van de olieprijs voordoen als toen, kan de prijs van een vat (159 liter) ruwe olie op korte termijn stijgen tot 105 dollar.
De oliehandel zit aan het begin van een periode van "een superstijging", zo staat in een onderzoeksrapport van de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs. In ieder geval zullen de prijzen zo ver omhoog gaan dat het energieverbruik merkbaar kleiner wordt. Daardoor ontstaat weer een reservecapaciteit en daarna zullen de olieprijzen weer omlaag gaan, zo voorziet de bank in het donderdag gepubliceerde rapport.
De ontwikkelingen van de laatste tijd hebben de bank ertoe gebracht zijn ramingen van de gemiddelde olieprijs op de New Yorkse termijnmarkt stevig op te trekken. Voor dit jaar houdt hij het nu op 50 dollar tegen voorheen 41 dollar. In 2006 kost een vat olie gemiddeld 55 dollar. Een eerdere raming noemde een prijs van 40 dollar.
Goldman Sachs baseert zijn jongste prognoses op de magere reservecapaciteit in de hele keten van productie tot levering. Bovendien duurt het lang voordat de olieaanvoer kan worden verruimd en is de vraag in de Verenigde Staten en landen als China en India groot, ondanks de snelle stijging van de energiekosten van de laatste tijd.
De bank is de grootste handelaar ter wereld in afgeleide producten van contracten op de wereldoliemarkt. Een index van de bank, de Goldman Sachs Commodities Index, is een veelgehanteerde barometer voor energie- en grondstoffenprijzen. Het jongste rapport van de bankinstelling leverde donderdag in ieder geval een stijging van de olieprijzen op.
Dan gaan de prijzen van openbaar vervoer ook vanzelf mee omhoog en pakt toch iedereen weer de auto. Das minder goed voor het milieu. Waar mensen wonen (en dus auto's rijden) is het mileiu toch al verziekt. Als ik bomen en planten wil zien zet ik de TV wel aan.quote:Op maandag 4 april 2005 21:34 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
als deze prijzen snel bewaarheid worden verdubbelen wellicht ook de benzineprijzen, dat is gunstig voor het milieu!
Moet je eens opletten hoe snel jou leven rot wordt.quote:Op donderdag 17 maart 2005 17:41 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Nee, maar hoe sneller de olie onbetaalbaar wordt, hoe beter het op termijn is voor de mensheid!
Weet je wat gunstig is voor het milieu? als jij een eindje optieft van deze aardbol.quote:Op maandag 4 april 2005 21:34 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
als deze prijzen snel bewaarheid worden verdubbelen wellicht ook de benzineprijzen, dat is gunstig voor het milieu!
Die alternatieven zijn alleen op het moment nog duurder dan simpelweg olie gebruiken. Maar als er eens wat meer ge๏nvesteerd zou worden in bijvoorbeeld de ontwikkeling van zonne-energie dan zou dat volgens mij een behoorlijk deel van de energiebehoefte kunnen dekken.quote:Op zaterdag 9 april 2005 00:21 schreef bateend het volgende:
Er zijn zat alternatieven voor olie, de vraag is alleen of de wil er is om deze alternatieven ook daadwerkelijk te gebruiken.
Wat dat betreft zitten de oliebaronnen echt niet op te wachten dat hun zwarte goud plotseling waardeloos, dus voorlopig wordt dat alsmaar stijgende energierekeningen voor de komende tig jaar
Dat zeg ikquote:Op maandag 11 april 2005 17:23 schreef 6liNes het volgende:
Het vervelende is denk ik gewoon dat de alternatieven op dit moment te duur zijn omdat er te weinig in geinvesteerd wordt.
Er bestaan zelfs al biologisch afbreekbare cd's (levensduur van 25 jaar oid), dus technisch is er een hele hoop mogelijk.quote:Verdere vraag eigenlijk, hoe zit het met de alternatieven voor andere olie-afhankelijke produkten: plastics etc??
ik zie met genoegen uit naar een strenge winter in de VS, nu de prijs in de zomer al zo hoog is en de voorraden lager dan gedacht zal de olieprijs de aankomende winter een enorme impuls krijgen. De productie kan niet verder worden opgevoerd er zijn problemen alom, het verbruik stijgt explosief, de voorraden zijn te laag.. Alle ingredi๋nten aanwezig voor een explosie van de olieprijzen. Ik denk echt dat de $100 per vat haalbaar is voor het eind van diit jaar,.quote:Olieprijs sluit ruim boven 62 dollar
5 augustus 2005, 22:02 uur
AMSTERDAM (Dow Jones)--De olieprijs is met bijna een dollar gestegen en sloot ruim boven de 62 dollar per vat. In de Verenigde Staten kampen verscheidene raffinaderijen met problemen.
De september-future voor een vat ruwe olie op de termijnmarkt in New York noteerde 93 cent hoger op 62,43 dollar. De september-future op een vat Noordzee Brent-olie op London's International Petroleum Exchange noteerde 60,70 dollar.
Problemen met diverse raffinaderijen zorgden ervoor dat de benzine-futures in de laatste twee weken meer dan 10% zijn gestegen, hetgeen weer een stijging van de olieprijs tot gevolg heeft. De benzinefuture steeg vandaag met meer dan drie cent tot 1,8340 dollar per gallon, waarmee het record van 1,86 dollar per gallon van vorige maand binnen handbereik lijkt.
De raffinageproblemen lijken zich op te stapelen. De meest recente serie incidenten wordt aangevoerd door de mislukte herstart van een raffinaderij in Ohio, die in normale doen goed is voor 160.000 vaten bewerkte olie per dag maar nu al twee weken op minimale capaciteit draait.
ConocoPhillips onderbrak kort het raffinageproces in Texas in verband met een defecte compressor. Verder waren er marktgeruchten dat Premcor een divisie had gesloten in de 255.000 vaten per dag producerende raffinaderij in Texas. Tot slot zou Valero Energy nieuwe problemen hebben in een niet nader genoemde vestiging.
Volgens een schatting wordt 3% van de Amerikaanse raffinagecapaciteit door de problemen ondermijnt. "Weliswaar lijdt dat tot prijsopdrijving, beleggers kunnen nu terughoudend zijn omdat er geen prikkel is, waardoor de olie niet veel verder meer stijgt", zei Phil Flynn, analist van Alaron Trading in Chicago.
"De eerste keer dat de prijs boven een niveau van bijvoorbeeld vijftig of zestig dollar uitkomt, is er doorgaans enige weerstand om de prijs nog verder te laten stijgen", aldus Flynn. "Voor een 'bull' markt, is het beter om omhoog te kruipen, dan om omhoog te springen."
Hij voegde toe dat de werkgelegenheidscijfers eveneens gunstig zijn voor de olieprijs. "Het lijkt erop dat de consumenten in record snelheid doorgaan met het gebruik van energie."
Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5890270
Zwaai maar dag met je handje naar die nieuwe Mercedes van jequote:Op zaterdag 6 augustus 2005 11:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
we zitten inmiddels steady boven de 60. de 62 dollar barriere is al geslecht! de 70 komt in zicht !
Shell reserveert ook een deel voor alternatieve energie!quote:Wat mij betreft zoudn oliemaatschappijen wereldwijs hun totale winst verplicht af moeten staan aan de wetenschap die onderzoek doet naar het exploiteren van milieuvriendelijke alternatieven.
En biologisch afbreekbare "plastic" bekers, zie je steeds meer op festivals, lowlands bijvoorbeeld.quote:Op maandag 11 april 2005 17:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Er bestaan zelfs al biologisch afbreekbare cd's (levensduur van 25 jaar oid), dus technisch is er een hele hoop mogelijk.
Dat zal vast nog niet zo heel snel gebeuren. Maar toch vraag ik me wel eens af wat auto's die nu nieuw afgeleverd worden tegen het einde van hun leven per km kosten.quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 20:04 schreef Rolex1 het volgende:
Vandaag zelfs 65 $...!
Echter wat mij vandaag opviel, was dat een olie-specialist zei, dat als de vraag groter wordt dan het aanbod (misschien deze winter al), de prijs 5 tot 10x over de kop kan gaan...
Zou dat dan betekenen, dat de benzine over de 10 Euro/ l zou gaan kosten...![]()
Dure grap als je op vakantie gaatquote:Op dinsdag 9 augustus 2005 20:04 schreef Rolex1 het volgende:
Vandaag zelfs 65 $...!
Echter wat mij vandaag opviel, was dat een olie-specialist zei, dat als de vraag groter wordt dan het aanbod (misschien deze winter al), de prijs 5 tot 10x over de kop kan gaan...
Zou dat dan betekenen, dat de benzine over de 10 Euro/ l zou gaan kosten...![]()
Dat wordt dan proppen in de treinquote:Op dinsdag 9 augustus 2005 23:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik denk dat , als het er een crisis komt rond Iran, het allemaal een beetje tegenzit hier en daar en we een strenge winter krijgen in de VS , 100 dollar per vat, dit jaar nog,goed haalbaar is. Dan gaan we in bezineprijzentermen al snel naar de ค 2.60 per liter voor euro 95.
Die koppeling mis ik even. De accijns heeft een neutraliserend effect op de benzineprijs omdat dat een vast bedrag is. Als de basisprijs zou verdubbelen verdubbelt de consumentenprijs nog niet.quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 23:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik denk dat , als het er een crisis komt rond Iran, het allemaal een beetje tegenzit hier en daar en we een strenge winter krijgen in de VS , 100 dollar per vat, dit jaar nog,goed haalbaar is. Dan gaan we in bezineprijzentermen al snel naar de ค 2.60 per liter voor euro 95.
Stel jezelf gerust, binnen nu en een jaar zie ik de benzineprijzen echt wel op 2 euro staan hoorquote:Op woensdag 10 augustus 2005 07:14 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
je hebt gelijk ik schoot even door in mijn enthousiasme. we kunnen wel richting ค1.70-1.80 per liter
Dat reed mijn 25 jaar oude puch maxi ookquote:Op donderdag 11 augustus 2005 00:55 schreef MouseOver het volgende:
Had ik al gezegd dat m'n nieuwe scootert zo ongeveer 1:55 rijdt?
Tegen over dat boeiende dat meen ik artikel moet ik toch even een linkje plaatsen.quote:
Bij scooters zit de verbetering in het comfort en niet in het verbruik. M'n scooter is vrij zuinig omdat hij een viertakt motortje heeft. Maar ik moet toegeven dat ik schrok toen ik hoorde dat tweetaktscooters 1:25 lopen, dat is pas veel.quote:Op donderdag 11 augustus 2005 09:53 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat reed mijn 25 jaar oude puch maxi ook
Vooruitgang is onbekend in brommer en scooterland. Nog steeds zuipende dingen (in verhouding tot auto's)
Moet je eens kijken wat een zuinige auto weegt en wat een gemiddelde scooter verbruikt.
Suzuki Alto : 1 op 20-22
Gem. scooter: 1 op 20-30
Zuinige scooter: 1 op 40-50
Een auto weegt alleen minstens 6 -7 keer zo veel
brommers en scooters zijn dus hopeloos inefficient eigenlijk.
Maar wel zuiniger dan auto's![]()
Hierin vergis je je dus behoorlijk. Een hoge olie prijs zal idd er toe leiden dat we meer moeten/gaan investeren in alternatieve energie, maar als je de link die ik had gepost door had gelezen, dan weet je ook dat alle alternatieve opgewekte energie (inclusief nucliar) niet voldoende zal zijn het verlies te compenseren. Ik geloof zelf wel dat fusie-energie in potentie olie zou kunnen vervangen, maar fusie staat nog in de kinderschoenen, dus daar kunnen we niet op rekenenquote:Op donderdag 11 augustus 2005 22:33 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik kijk naar het groter geheel. De hoge olieprijs is doen, omdat het de overheden dwingt meer geld te steken in schone alternatieven. Later pluk je daar weer de vruchten van. Iedereen in de wereld zelfs.. We zijn gebaat bij een zeer hoge olieprijs, al hebben de korte termijn denkers dat niet altijd in de gaten.
quote:Olieprijs noteert record na record
12 augustus 2005, 21:39 uur
AMSTERDAM (Dow Jones)--De olieprijs blijft maar stijgen. Vandaag werd opnieuw een nieuw record op de borden gezet en even noteerde het zwarte goud zelfs boven de 67 dollar.
De september-future voor een vat ruwe olie op de termijnmarkt in New York sloot 1,06 dollar hoger op 66,86 dollar. Een vat Brent Noordzee-olie steeg naar 66,46 dollar.
Een van de redenen voor de stijging is het zoveelste incident in de raffinageproductie. De raffinaderij van Premcor in Memphis, goed voor 180.000 vaten per dag, ligt stil. Eerder in de week werden er ook al andere raffinaderijen met productieproblemen gesignaleerd.
Verder is de stijging vooral een van technische aard, aldus Carl Larry van Barclays Capital in New York. "Wat de prijs hoger zet is het momentum. Met opnieuw raffinageproblemen lijkt het voor veel handelaren veiliger om te kopen dan short te gaan", stelt Larry. Hij voegt eraan toe dat de handel gepaard gaat met grote volumes.
Ook de benzine-future schoot door de problemen omhoog. Voor het eerst ging de prijs voor een gallon (3,78 liter) door de 2 dollargrens.
Volgens Fadel Gheit, analist bij Oppenheimer & Co zijn het niet de raffinageproblemen, maar de politieke ontwikkelingen rond Iran die de olieprijs opdrijft. "De problemen bij diverse raffinaderijen zijn van tijdelijke aard, de markt reageert normaal niet zo heftig op tijdelijke problemen", zegt Gheit.
"Handelaren zijn bang dat er militaire actie wordt ondernomen tegen de nucleaire plannen van Iran", stelt Gheit. "Op zich niet vreemd, want Iran vraagt er ook bijna om".
Iran is de tweede producent van het Midden Oosten en heeft, ondanks waarschuwingen van de Europese Unie, weer uranium ingekocht. Volgens Iran is de uranium nodig voor de kerncentrales van het land, maar de VS zegt dat Iran bezig is met een geheim kernwapenprogramma.
Doordat iedereen verwacht dat de olieprijs blijft stijgen zijn er geen nieuwe koersdoelen voor de olieprijs afgegeven. "Handelaren zijn er maar mee gestopt, elk nieuw koersdoel wordt toch gepasseerd", aldus analist Gheit.
Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5890270
Wie gaat er dan de zwarte piet spelen?quote:Op donderdag 11 augustus 2005 22:30 schreef StefanP het volgende:
Ja fantastisch! Wacht maar tot het nog slechter gaat met de economie door die hoge prijzen. Dan zijn de zwakkeren, jij dus, daar het eerst de slachtoffer van. Zegt je Belgische baas dat je niet meer op werk hoeft te verschijnen. Leuk toch?
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=66793quote:Olieprijs maakt broodtrommel duur
door Achille Prick
De Nederlandse plasticfabrikanten raken steeds verder in het nauw nu de olieprijs tot recordhoogte is gestegen. Olie is namelijk de belangrijkste grondstof voor plasticproducten.
,,De huidige olieprijs is voor veel bedrijven die producten van plastic maken echt een heel groot probleem'', zegt algemeen directeur Erik de Ruijter van de Federatie Nederlandse Rubber- en Kunststofindustrie (NRK). ,,Zo'n 35 tot soms 70 procent van de kostprijs van een willekeurig plastic voorwerp heeft te maken met olie. En die prijs is de afgelopen twee jaar bijna verdubbeld.''
Niet alleen menig automobilist houdt de olieprijs scherp in de gaten. Ook de Nederlandse industrie voor plasticproducten zou er bij gebaat zijn als de huidige prijs van ruim zestig dollar voor een vat ruwe olie wat zou gaan zakken. Immers, olie ligt via de fabricage van bijvoorbeeld etheen en propeen aan de basis van alle kunstoffen die in een huishouden of op het werk te vinden zijn.
,,Het probleem is dat je die snelle stijging van de grondstofprijzen niet zomaar kunt doorberekenen in je eindproduct'', zegt De Ruijter van de NRK. ,,De inkopers van Blokker, Hema of welke winkel dan ook, accepteren het niet als de vliegenmepper of het broodtrommeltje plotseling duurder worden. Dat pikt de consument namelijk niet. Aan die kant valt dus weinig door te berekenen.''
Ook bij de leveranciers van de grondstoffen voor de plastic producten is doorgaans weinig te halen. ,,De plasticfabrikanten zijn vaak kleine bedrijven, gemiddeld 32 werknemers, en die kopen hun grondstoffen in bij vaak hele grote concerns'', zegt De Ruijter. ,,En die zijn in staat om hun gestegen kosten door te berekenen. Veel van onze leden voelen zich dan ook het graan tussen twee molens. Het rendement lag in deze bedrijfstak op zo'n drie procent, maar dat is allang als sneeuw voor de zon verdwenen.''
Om niet ten onder te gaan, moeten de makers van plasticproducten iets anders verzinnen. ,,Het mooie van dit soort periodes is dat je heel creatief wordt'', zegt algemeen directeur R. Bloemsma van Wientjes Kunststoffen in Emmen. ,,Het bedrijf, met ook een vestiging in Roden, maakt onder meer de rode brievenbussen van TNT en onderdelen voor de stemcomputers die bij de verkiezingen worden gebruikt. ,,Je gaat op zoek naar grondstoffen waarbij geen of minder olie nodig is. Voor de innovatie in onze tak is het eigenlijk heel goed als de olie duur is. En je kijkt nog eens goed of je wel effici๋nt genoeg werkt, daar valt altijd winst te behalen.''
In de 2e WO had duitsland ook een probleem met olie, en heeft men het proces om van kolen brandstof te maken al een heel stuk geperfectioneerd.quote:Op vrijdag 12 augustus 2005 22:58 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
vandaag over de $67 per vat!!!
En vwb je verhaal, natuurlijk zou een teruggang naar kolen niet goed zijn, maar kolen kun je niet gebruiken in veel olie toepassingen gelukkig. Een hoge olieprijs stimuleertmet name het gebruik van zuiniger auto's en gedrag en met name voor de mobiliteit onderzoek naar alternatieven. maar ook het gebruik van olie in plastics, etc..
gokje, eind volgende week op $70????
Mar bij rafineren, kraken etc heb je wel energie nodig. En het lijkt me vrij onrendabel om bijvoorbeeld 100 KJ aan kolen in te stoppen om er 10 KJ aan ole uit te krijgen.quote:Op maandag 15 augustus 2005 12:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In de 2e WO had duitsland ook een probleem met olie, en heeft men het proces om van kolen brandstof te maken al een heel stuk geperfectioneerd.
Met rafineren, kraken en ander bewerkingen in de proecsindustrie kunnen de meeste vervangers substituten wel gemaakt worden.
Eind volgens week 70$ lijkt me een wat te snelle stijging. Maar dat ie dit jaar nog een keer de 80 dollar haalt daar ben ik wel van overtuigd.
Op dit moment worden er al oliebronnen gebruikt waarin men 10 KJ moet stoppen om er 30 KJ uit te krijgen, de energie balans om teerzanden om te zetten in olie is nog veel erger. Maar omdat er nog geodkoop gas te vinden is, is dit nog te doen.quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:58 schreef Brembo het volgende:
[..]
Mar bij rafineren, kraken etc heb je wel energie nodig. En het lijkt me vrij onrendabel om bijvoorbeeld 100 KJ aan kolen in te stoppen om er 10 KJ aan ole uit te krijgen.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=G7AH34GGquote:Olie weer aan het zakken
De olieprijs zakte gisteren weer onder het record van 67,2 dollar in New York, maar ligt nog steeds zo'n 45 procent boven het niveau van begin dit jaar. Sommige analisten verwachten dat de olie nog tot boven de 70 dollar zal stijgen. Maar tegelijk verschijnen almaar meer rapporten die zeggen dat de stijging stilaan over zijn hoogtepunt heen is. De olielanden zouden tegen eind volgend jaar hun capaciteit met zo'n veertig procent verhogen, waardoor de olieprijs weer kan dalen. Toch durven de speculanten daar nog niet op gokken: de oorlogsdreiging van president Bush tegen Iran maakt de toekomstige bevoorrading onzeker, en houdt mee de olieprijs omhoog.
De biodiesel pomp is men aan het opzetten in het nooorden van het land, maar die biodiesel is maar een druppel op de gloeiende plaat voor onze energievoorziening.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 08:17 schreef Masta-t het volgende:
Desondanks dat een stijgende olieprijs onvermijdelijk is, vind ik niet dat je erom moet gaan hopen. Alles is namelijk gekoppeld aan die rare zwarte troep.
Onze gasprijs bijvoorbeeld (ha meer belasting zie ik je roepen), dat klopt, maar waar stoken wij op in nederland? gas!
Geen olie, geen kunststof! Geen olie, geen cosmetica! Geen olie, geen logistiek! Geen olie, geen luchtvaart! Geen olie, geen energie!
"Ze vinden wel wat anders!"
Waarom roept iedereen dat, en toont niemand dit aan? Waar is de biodiesel pomp?
Het is twee voor twaalf, en niemand weet hoe laat het is
Technisch gezien kunnen we alles maken zonder fossiele brandstoffen als we even ons best doen. Het probleem is dat fossiele brandstoffen een enorm goedkope grondstof is, de alternatieven zijn dat niet, en zullen dat ook niet snel worden omdat we daar vaak de ruimte en grondstoffen niet in voldoende mate voor hebben. Zie het probleem met de biodiesel, wil je daar alle voertuigen ter wereld op laten rijden dan zou de landbouw wereldwijd moeten verdubbelen.quote:
http://www.gva.be/nieuws/economie/default.aspquote:Eurocommissaris verwacht geen daling energieprijzen
De eurocommissaris voor energie Andris Piebalgs verwacht dat de olieprijzen voor lange tijd op een hoog niveau zullen blijven. In een interview stelt hij dat een daling niet voorzien wordt.
De verbruikers moeten zich op een hoog niveau "instellen". Piebalgs stelt dat de negatieve invloed van de energieprijzen op de economie al merkbaar is.
Volgens de commissaris moet meer werk gemaakt worden van energiebesparing, zowel in de bedrijven als in de gezinnen. "We moeten niet wachten tot het pijn doet." De aankoop van energiezuiniger wagens en apparatuur moet bekeken worden, evenals de verwarming van gebouwen. Hernieuwbare energie moet meer gepromoot worden.
Piebalgs stelt dat niet alleen onduidelijkheden over de vraag in de EU en bijvoorbeeld India de hoge prijs verklaart. "Iedere politieke gebeurtenis be๏nvloedt de prijs." Piebalgs hoopt op een snelle oplossing van het conflict rond het Iraanse atoomprogramma. Dat zou de olieprijs sterk drukken.
Was jij geen Amerikaan? Wat boeit jouw de brandstofprijs in Nederland dan?quote:Op maandag 29 augustus 2005 04:26 schreef StefanP het volgende:
Als ik dat zo snel even nareken met dat grafiekje van de Shell over de opbouw van de prijs, dan wordt de nieuwe prijs van 95 dus 1 euro 46. 98 heb ik niet berekend maar dat zal bij eenzelfde stijging ruim 1,54 worden.
Maar reken maar niet dat de overheid medelijden heeft, Zalm heeft ons in zijn oneindige goedheid immers nog behoed voor de jaarlijkse inflatiecorrectie van 2 cent![]()
![]()
Het boeit mij helemaal niks waar jij woont en of jij hier wel of niet mag posten ga ik niet over en daar wil ik niet eens over gaan... Ik vroeg me gewoon af waarom jij je zorgen maakt over de brandstofprijs hier in Nederland als je er zelf geen last van hebt...quote:Op maandag 29 augustus 2005 15:30 schreef StefanP het volgende:
Oh dus ik mag hier nooit meer posten?
Om dezelfde bewoording te gebruiken: heb je zelf iets zinnigs bij te dragen? Wat boeit het jou waar ik woon? Zielig hoor.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GOBHDMDMquote:Sjeiks verspillen oliewinst
De oliesjeiks en een aantal corrupte regimes zijn d่ grote winnaars van de almaar stijgende petroleumprijzen. Het geld van hen in de schoot, zonder dat zij er iets voor moeten doen. De grote verliezers zijn u en ik, de gewone consumenten, die steeds meer betalen aan de pomp. De Leuvense professor Internationale Economie Paul De Grauwe zette voor ons op een rijtje wie wint en wie verliest aan de voortdurende prijsstijgingen.
Winnaar: de olielanden
,,De olielanden, zoals Saoedi-Arabi๋ en andere Arabische staten, Iran, Nigeria, Rusland, Canada, Noorwegen: die verdienen nu massa's geld. Het komt als manna uit de grond en wordt vaak gewoon verspild. In Nigeria komt het terecht in de zakken van de familie van de president, in Saoedi-Arabi๋ bij een aantal corrupte oliefamilies. Een land als Noorwegen gaat er verstandiger mee om: zij sparen het geld op in een oliefonds, dat later alle Noren ten goede moet komen. Maar het blijft choquerend dat zij niets moeten doen om het geld toch te zien binnenrollen.''
Winnaar: de oliemaatschappijen
,,De exploitanten van de oliebronnen, in vele landen eigendom van de staat, zijn de andere grote winnaars. Onder meer de Shells, Exxons en Totals van deze wereld boeken grote winsten, net als hun aandeelhouders.''
Winnaar: het leefmilieu
,,De hoge olieprijs heeft ้้n groot voordeel: we zoeken naar alternatieven voor de brandstoffen, wat goed is voor het leefmilieu. Ook alle nieuwe technologie๋n voor een effici๋nter brandstofverbruik doen voordeel uit de gestegen prijzen. Denk maar aan bedrijven die bezig zijn met isolatie, minder verbruikende stookketels of auto's. Dat is een positief effect van de hoge olieprijs. Op korte termijn is die slecht nieuws voor ons, maar op lange termijn moeten we echt naar minder brandstofverbruik, om het broeikaseffect en de opwarming van de aarde tegen te gaan. Ik vind dan ook niet dat de overheid de accijnzen op olieproducten moet verlagen: de hoge prijs zorgt ervoor dat we vanzelf naar alternatieven zoeken.''
Winnaar ่n verliezer:
De landen die olie invoeren
,,De overheden van landen als Belgi๋ profiteren van de gestegen accijnzen, maar het land als dusdanig geniet daar niet van. Consumenten en bedrijven betalen veel meer, en dat geld gaat vooral naar de oliemaatschappijen. Maar de Belgische overheid kan anderzijds wel mooie dingen doen met dat geld.''
Verliezer: de consument
,,De grootste verliezer is de consument, die almaar meer betaalt om te rijden en om zich te verwarmen. De gasgebruikers betalen mee, want er treedt een substitutie-effect op, waardoor de prijs van alle energie stijgt. Het budget van de consument om andere dingen te doen, zoals op caf้ of restaurant gaan, of boeken te kopen, verkleint langzaam maar zeker. De invloed daarvan is nog niet duidelijk. Het is bijvoorbeeld paradoxaal dat net nu in Duitsland de consument optimistischer is over de toekomst, waardoor hij meer gaat uitgeven.''
Verliezer: de bedrijven
,,Die voelen de effecten op de consumptie, al is nog niet duidelijk hoe groot die effecten zijn. Ondertussen komen hele sectoren in de problemen. De luchtvaart bijvoorbeeld betaalt almaar meer voor brandstof, maar kan door de hevige concurrentie, vooral van low-costmaatschappijen, zijn prijzen moeilijk verhogen, wat tot faillissementen leidt. Ook andere bedrijfssectoren hebben het almaar moeilijker.''
quote:Analisten waarschuwen voor nog duurdere olie
SINGAPORE (ANP/RTR) - Marktvorsers waarschuwen dat de prijs voor een vat ruwe olie kan doorstoten tot boven de 100 dollar.
De verwoestende gevolgen van de orkaan Katrina voor de olieproductie vormt de belangrijkste aanjager van de hoge olieprijzen. Daarnaast blijft de vraag vanuit Azi๋ groot, waardoor de oliemarkt niet tot rust komt.
Voorspellingen van de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs dat de prijs voor een vat lichte olie kan stijgen tot 105 dollar werden eerder dit jaar nog terzijde geschoven. "Maar we beginnen het nu toch echt serieus te nemen", aldus reisexpert John Koldowski. Hij werkt bij de Pacific Asia Travel Association.
Ook energiedeskundige Tony Nunan van het conglomeraat Mitsubishi sluit een prijs boven de 100 dollar per vat niet langer uit. Volgens hem kan een terroristische aanslag of een staking in een van de belangrijke olieproducerende landen ervoor zorgen dat de olieprijs uit drie getallen voor de komma zal bestaan.
Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) uitte dit weekeinde zijn zorgen over de dure olie. Algemeen directeur Rodrigo Rato herhaalde weliswaar zijn voorspelling dat de wereldeconomie dit jaar met meer dan 4 procent zal groeien, maar waarschuwde tegelijkertijd dat die prognose in gevaar komt door de hoge olieprijs.
De prijs voor een vat olie is de afgelopen dagen verder omhoog geschoten, nadat de orkaan Katrina flinke schade had veroorzaakt aan olieplatforms in de Golf van Mexico. De olieprijzen stonden voor de komst van de orkaan al opmerkelijk hoog omdat handelaren vrezen voor tekorten. Die angst wordt mede gevoed door de snelle opkomst van de Aziatische landen. De dure olie heeft een directe invloed op de brandstofprijzen, die wereldwijd omhoog schieten.
Vrijdag liepen de prijzen wat terug omdat de Amerikaanse regering heeft toegezegd de strategische oliereserves aan te spreken. Ook Nederland heeft zich bereid getoond zijn reserves aan te boren om rust te cre๋ren op de oliemarkt. Andere landen, waaronder Japan en Zuid-Korea, zullen hetzelfde doen.
Op de termijnmarkt in New York sloot een vat ruwe olie voor levering in oktober vrijdag 1,90 dollar lager op 66,90 dollar
De olie is al 70 dollar per vat geweest.. Alleen door het aanspreken van de 'strategische reserves' in de US (2 miljoen vaten per dag dacht ik) is de prijs weer gedaald..quote:Op maandag 5 september 2005 08:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
we zitten inmiddels op ruim 67 dollar per vat!! (en stijigende) , reden is natuurlijk een beetje triest (katarina) , maar op zich wel een goede zaak dat de barriere van 70 dollar per vat eindelijk geslecht lijkt te gaan worden!!!
De olieprijs is zeer politiek gevoelig, dus daar zou ik niet zo zeker van zijn. Op de lange termijn is de verwachting ook nog steeds dat de vraag sterk blijft toenemen, terwijl de opec de grootste moeite heeft de productie op te schroeven, de trend zal nog lang omhoog blijven, reken daar maar op.quote:Op maandag 5 september 2005 12:08 schreef Num het volgende:
Ik denk dat de olieprijs de komende tijd niet zo veel zal doen. Daar is het tekort niet. Het tekort is in de geraffineerde producten.
quote:143 tt-EEN 143 do 08 sep 15:50:02
economie ญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญ
"WE MOETEN LEVEN MET HOGE OLIEPRIJZEN"
ญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญญ
De Europese Commissie verzet zich tegen
eenzijdige maatregelen van de lidstaten
om de hogere olieprijzen te compense-
ren. Volgens een woordvoerster zijn
sociale compensaties toelaatbaar, bij-
voorbeeld voor arme gezinnen. Zie 144.
Maar tegemoetkomingen aan specifieke
economische sectoren kunnen niet, want
dat zou alleen maar leiden tot een
opbod tussen de lidstaten. Volgens de
Europese Commissie zullen de
olieprijzen hoog blijven en zullen we
er dus mee moeten leren leven.
De commissie zal de maatregelen van de
lidstaten met veel achterdocht evalue-
ren, zo luidt het. De Belgische rege-
ring beslist vrijdag over maatregelen.
Terecht, ze hebben volkomen gelijk... Tijd om een andere oplossing voor onze energiewinning te gaan zoeken.quote:Op donderdag 8 september 2005 15:54 schreef zakjapannertje het volgende:
de EC is onverbiddelijk:
[..]
Ik geloof dat er hier zo'n 5 cent vanaf is inmiddels.quote:Op vrijdag 9 september 2005 03:38 schreef StefanP het volgende:
De olieprijs is ondertussen alweer vet gedaald, is de prijs aan de pomp in NL alweer gedaald? Hier in de VS is er namelijk alweer 10 cent vanaf t.o.v. vorige week.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |